luni, 21 martie 2022

Vasilica Grigoraș - Evoluția ideilor filosofice la Dimitrie Cantemir - (fragment din carte)

 



REGE ÎNTRE FILOSOFI ȘI FILOSOF ÎNTRE REGI

 

În galeria marilor personalități și în panoplia valorilor spirituale răsărite în Moldova în ultimul sfert al secolului al XVII-lea și începutul celui următor, Dimitrie Cantemir și opera lui ies puternic în evidență. Oamenii de cultură au fost nu o dată înclinați să vorbească despre acest caracter excepțional al fenomenului cantemirian. Dar, în caracterizarea concepției cărturarului, pe lângă superlative, s-a ținut seama de împrejurările particulare ale epocii și vieții sale. Gândirea și opera sa în care s-a văzut pe bună dreptate întruchiparea prin excelență a sintezei între Orient și Occident, realizată în acel moment în cultura românească, străbat distanța de la scolastică și medievalism întârziat la umanism și la știința europeană modernă. Domn al Moldovei (1693 şi 1710– 1711), cărturar, filosof, etnograf, geograf, istoric, lingvist, muzicolog, scriitor și om politic. Un spirit enciclopedic și primul orientalist român, Dimitrie Cantemir s-a născut, după anumite izvoare în satul Silișteni de pe valea Elanului din ținutul Fălciului, actuala comună Dimitrie Cantemir din Județul Vaslui; alte surse susțin că Dimitrie Cantemir s-a născut la Iași, la 26 octombrie 1673, ca fiu al domnitorului Constantin Cantemir și al celei de-a treia soții a acestuia, Ana Bantaș, care descinde dintr-o familie domnească din Lăpușna. Din dorința și ambiția de a fi un domn autoritar, de a statornici o monarhie ereditară în Moldova și din ura și lupta contra marii boierimi, Dimitrie Cantemir și-a „construit” o genealogie care-l face să descindă din cunoscutul han tătar Tamerlan. Strămoșul său tătar a fost încetățenit în Moldova într-o epocă plină de glorie, anume în vremea lui Ștefan cel Mare. Deși tatăl său era neștiutor de carte, dorește ca fiii săi, Dimitrie și Antioh să se deprindă devreme cu învățătura. În acest scop, în anul 1679, Constantin Cantemir îl angajează pe învăţatul călugăr cretan, Irimia Cacavelas, cu studii făcute la Leipzig și Viena, dascăl de limba greacă la Școala Domnească din Iași, autor al unor scrieri originale și traduceri. Un cărturar foarte apreciat al timpului său, rămâne în Iaşi până pe la sfârşitul anului 1700 ca dascăl pentru copiii domnitorului. Familia Cantemir l-a prețuit foarte mult, iar bătrânul domn i-a oferit o sală specială în care preda lecții beizadelelor. De la cărturarul grec, Dumitrașcu (viitorul domn, dezmierdat în familie cu acest diminutiv) a învăţat limbile greacă, slavonă și latină, iar în paralel cercetează asiduu şi scrierile în limba română câte apăruseră până la acea dată. De la mama sa, principele filosof a moștenit dragostea de carte, înclinația spre știință și studiu și de la început s-a dovedit pasionat și dornic să însușească, să acumuleze cât mai multe cunoștințe din varii domenii, deosebindu-se de fratele său mai mare Antioh, despre care Ion Neculce scria: „cinsteș, chipeș, la minte asedzat, giudecător drept […] nu era prea cărturar, numai nu era prostu”.1 La 15 ani, în 1688, a fost luat ostatic la Constantinopol, ca zălog al tatălui său pe lângă Înalta Poartă, înlocuindu-l pe Antioh devenit ulterior domn al Moldovei. Aici a luat contact cu cele mai înalte medii culturale. A studiat la Marea Şcoală sau Academia Patriarhiei Ortodoxe din Constantinopol (aceeaşi unde a învăţat şi Nicolae Milescu Spătarul). La studiile teologice se adaugă studii despre cultura clasică greacă şi latină, filosofie, medicină, istorie şi geografie. Limba de predare era greaca veche. Aici a luat cunoştinţă şi de cultura arabo-turcească, de istorie, teologie, muzică, folclor, datini, credinţă, intrând în legătură cu învăţaţii turci şi deprinzând limbile turcă, persană şi arabă. De la „grămăticul” (1 Ion Neculce, Letopisețul Țării Moldovei, București, ESPLA, 1963, p. 144.) Iecomi, Dimitrie a învățat elemente de filosofie, de la marele dragoman al Porții, Alexandru Mavrocordat obține cunoștințe de filosofie, teologie, fizică și medicină. Cu Vlăsie, Antontoniu și Spandoni învață filosofia lui Aristotel, pe care o va combate mai târziu. De la Hrissant Nottara, viitor patriarh al Ierusalimului, de la Ilie Miniat, episcop de Mesina și Mitrofan Verodiaconul, autor peste ani a unei cronici muntene, învață multe alte discipline. Cărturarul moldovean studiază cu aceeași sârguință și cultura musulmană. Aprofundează și învață temeinic limba greacă, alături de alte limbi orientale. După trei ani de ședere ca ostatic la turci, în 1691 Dumitrașcu se reîntoarce în Moldova și rămâne la Curtea Domnească din Iași, iar un an mai târziu merge cu tatăl său la Soroca pe Nistru, unde se dădea o luptă între turci și poloni. Când Dimitrie împlinește două decenii de existență, tatăl se stinge din viață cu dorința de a avea ca urmaș pe fiul mai mic, care nu rezistă decât trei săptămâni (19 martie–8 aprilie 1693) pe tronul Moldovei, fiind de[1]tronat de Constantin Duca. De acum încep peregrinările cărturarului și astfel parcurge o perioadă de pribegie. Se întoarce la Constantinopol pentru a-şi continua studiile, stând la Istanbul, cu unele întreruperi, aproximativ 17 ani, câştigând încrederea otomanilor. Cu prilejul unui război turco-austriac a efectuat o călătorie în Europa Centrală, ajungând şi în Banat, la Timişoara. A avut astfel ocazia de a se convinge de unitatea lingvistică a poporului român. În jurul anilor 1700 revine în Moldova, la Iași, chemat de fratele său Antioh-Vodă, care îşi însuşise întreaga moştenire, lăsându-și fratele mezin într-o „jenă financiară”, de fapt o reală situaţie materială precară. În același an, Dimitrie se căsătoreşte cu fiica lui Şerban Cantacuzino, Casandra, care i-a dăruit şase copii (patru băieţi: Matei, Constantin, Şerban şi Antioh şi două fete: Maria şi Smaragda). Deși tânăr, Cantemir Dumitrașcu era o personalitate matură, destoinică, formată printr-o cultură enciclopedică. Marele cărturar umanist este autorul unor opere de importanţă epocală. Prima lucrare de tinereţe, Divanul sau Gâlceava înţeleptului cu lumea sau Giudeţul sufletului cu trupul este rodul unei bogate instrucţii dobândite de la Irimia Cacavelas şi în mediul Înaltei Şcoli a Patrirahiei din Constantinopol. A fost scrisă în română şi greacă și tipărită la Iași, în 1698. Această operă este prima scriere românească de teozofie și morală creștină, alcătuită sub îndrumarea lui Cacavelas, care elogiază opera elevului său într-un stil retoric, socotind-o minunată: „împodobită cu ritoricesc meșteșug”. În această lucrare întâlnim disputele medievale despre timp, suflet, natură și conştiinţă. Dimitrie Cantemir sugerează superioritatea omului asupra celorlalte vieţuitoare, face din om un stăpân al lumii, susţine superioritatea vieţii spirituale asupra condiţiei biologice a omului, încearcă să definească concepte filosofice şi să alcătuiască o terminologie filosofică. Divanul... reprezintă primul tratat de filosofie morală în cultura română şi totodată prima afirmare a crezului umanist al lui Dimitrie Cantemir. În 1700 scrie în limba latină Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago (Imaginea de nedescris a ştiinţei sacrosancte). Pe lângă problemele existenței, în această lucrare filosofică abordează și teoria cunoaşterii, susţinând că originea cunoaşterii, nu este nici în raţiune, nici în simţuri, ci în relaţia cu divinitatea. Încearcă să integreze fizica într-un sistem teist, un fel de împăcare între ştiinţă şi religie, între determinismul ştiinţific şi metafizica medievală. Această scri ere atestă interesul deosebit pe care-l manifesta Cantemir pentru astrologie şi ştiinţele oculte, sacre, specifice multor reprezentații ai Renaşterii europene. Scrisă la Constantinopol, din păcate n-a avut soarta pe care o merita. A căzut pradă uitării mai bine de un secol și jumătate, zăcând îngropată în arhivele Rusiei. A fost redescoperită într-un moment de entuziasm al națiunii române (cucerirea independenței) și, abia după încă o jumătate de secol a reintrat în circulație, cu multe imperfecțiuni de editare și interpretări eronate, tradusă în limba română de N. Locusteanu în 1928. Cu toate acestea, rămâne și se impune ca o lucrare valoroasă, fundamentală pentru gândirea românească. Opera Prescurtare a sistemului logii generale este scrisă îa anul 1701 în limba latină cu titlul Compendiolum universae logices institutionis. Este un manual cu definiţii sobre, desti[1]nat studiului celui care se iniţiază în domeniul logicii. Se găseşte în manuscris la Moscova şi o reproducere la Biblioteca Academiei Române. La Constantinopol, între 1703–1705 scrie în limba română Istoria ieroglifică. Este considerată prima încercare de roman politic-social. Cantemir satirizează lupta pentru domnie dintre partidele boiereşti din ţările române. Această luptă alegorică se reflectă printr-o dispută filosofică între două principii, simbolizate de Inorog şi Corb. Scrierea Istoria ieroglifică este oglinda propriilor frământări, dar și ale epocii în care boierii și domnii apar sub măștile sălbăticiunilor din pustiuri. Într-un scenariu fabular sunt prezentate luptele politice acerbe dintre boierii munteni şi moldoveni pentru ocuparea tronurilor celor două ţări. Lucrarea cuprinde cugetări, proverbe şi versuri care reflectă influenţa poeziei populare. În anul 1710 are loc o cotitură hotărâtoare în viața principelui-filosof. A fost readus pe scaunul Moldovei, dar nu era deloc devotat turcilor. Acum i se deschide un câmp fertil pentru aplicarea în practică a ideilor sale progresiste și înțelepte. Pentru a-și consolida poziția și pentru a pune în practică o politică antiotomană, Cantemir se sprijină pe Rusia vecină a lui Petru I. La 30 mai 1711, domnitorul adresează populației prima proclamație în care spunea că Poarta se face vinovată de jefuirea și nedreptatea existentă în țară. Oștile rusești și moldovene se îndreaptă spre Stănileștii Vasluiului. Aici, lupta a durat trei zile, fiind nimicitoare pentru ambele părți beligerante. După înfrângerea de la Stănilești, principele moldovean, împreună cu oștenii săi și câțiva boieri, după ce și-a luat cu el și familia care rămăsese la Iași a trecut în Rusia, în urma țarului și a pierdut pentru totdeauna domnia. Tot restul vieții, Dimitrie Cantemir avea să-l petreacă în Rusia. De la venirea sa pe pământul Rusiei, Dimitrie Cantemir a dus mai departe fără răgaz activitatea sa de cărturar, dar principala contribuție directă în folosul Rusiei și al țarului ei este participarea sa activă la războiul dus de Petru I în Caucaz, în 1722. Una dintre cele mai semnificative lucrări ale lui Dimitrie Cantemir este Descriptio Moldaviae (Descrierea Moldovei), scrisă în limba latină, în prima parte a şederii sale în Rusia (1714–1716), la cererea Academiei de Știinţe din Berlin şi reprezintă cea dintâi scriere cu caracter ştiinţific din istoria culturii româneşti. A rămas în manuscris şi a fost tradusă mai târziu în germană și română. Lucrarea cuprinde trei părţi. Prima parte este consacrată descrierii geografice a Moldovei, a munţilor, a apelor şi a câmpiilor. Dimitrie Cantemir a elaborat prima hartă a Moldovei. A prezentat flora şi fauna, târgurile şi capitalele ţării de-a lungul timpului. În partea a doua a lucrării este înfăţişată organizarea politică şi administrativă a ţării. A făcut referiri detaliate la forma de stat, alegerea sau îndepărtarea din scaun a domnilor, la obiceiurile prilejuite de înscăunarea domnilor sau de mazilirea lor, de logodnă, nunţi, înmormântări. În ultima parte a lucrării, există informaţii despre graiul moldovenilor, despre slovele folosite, care la început au fost latineşti, după pilda tuturor celorlalte popoare a căror limbă era alcătuită din limba romanilor, apoi înlocuite cu cele slavoneşti. Lucrarea prezintă interes nu numai pentru descrierea geografică sau politică bine documentată, ci şi pentru observaţiile etnografice şi folclorice. Dimitrie Cantemir a fost primul cărturar român care a cuprins în sfera cercetărilor sale etnografia şi folclorul. Viaţa lui Constantin Cantemir, zis cel bătrân, domnul Moldovei (Vita Constantini Cantemyrii, cognomento senis, Molddaviae principis) este o cronică a Moldovei, în care figura centrală este tatăl său. Originalul lucrării nu s-a păstrat, ci doar o prelucrare făcută în limba rusă şi latină, tipărită la Moscova, în 1783. În cartea Evenimentele Cantacuzinilor şi Brâncovenilor, scrisă în limba „moldavă”, apoi tradusă în rusă, germană, greacă, Cantemir voia să atragă atenţia că doar el merita tronul, chiar şi în Ţara Românească. Istoria Imperiului Otoman, redactată în limba latină, Incrementa atque decrementa aulae othomanicae (Istoria creşterii şi descreşterii curţii otomane), a fost scrisă între 1714 şi 1716. Cantemir o intitulase Istoria pentru creşterea şi descreşterea Curţii aliosmăneşti. Este tradusă în principalele limbi occidentale (engleză, franceză, germană), limba rusă, limba română ş.a., fiind principalul izvor de informare despre istoria turcilor care i-a adus lui Cantemir faima de istoric european. Cartea are două părţi în care, Dimitrie Cantemir a relatat istoria imperiului otoman şi a analizat cauzele care ar fi putut duce la destrămarea sa. A insistat şi asupra posibilităţilor popoarelor asuprite de a-şi recuceri libertatea. Lucrarea Hronicul vechimii romano-moldovlahilor, a cărei primă versiune a fost Historia Moldo-Vlachica, scrisă în română (1719–1722), cuprinde istoria noastră de la origini până la descălecare. Susţine ideea cronicarilor de origine comună a tuturor românilor şi de continuitate a poporului român în Dacia. Pentru scrierea acestei lucrări, Dimitrie Cantemir a consultat peste 150 de izvoare române şi străine în limbile latină, greacă, polonă şi rusă. În 1722 scrie Sistemul sau întocmirea religiei muhomme[1]dane, în limba latină şi tradusă în rusă şi română, tipărită din porunca ţarului Petru I. Această carte, alături de Istoria Imperiului otoman, îl situează pe Cantemir printre marii orientalişti, conţinând date preţioase despre istoria, ştiinţele naturii, religia, magia, ereziile, educaţia, ospitalitatea, datinile, obiceiurile şi sărbătorile popoarelor musulmane. Monarchiarum physica examinatio (Cercetarea naturală a monarhiilor) este manuscrisul unei lucrări filosofice scrisă în limba latină şi înmânată ţarului cu ocazia pronunţării panegiricului de către fiul său Şerban. În limba turcă scrie Cartea ştiinţei muzicii (Kitab-i-musiki), una dintre primele lucrări ale savantului domnitor, concepută în perioada vieţii acestuia la Istanbul. Lucrarea cuprinde un studiu aprofundat al muzicii otomane laice şi religioase, savantul punând în discuţie importanţa muzicii religioase şi influenţarea acesteia de către muzica bisericească bizantină. Studiul se referă la compozitorii otomani, cuprinzând ilustrarea curentelor şi tematicilor, exemplificate printr-o redare a notelor şi gamelor într-un sistem de note. Este prima lucrare dedicată muzicii, concepută într-un stil savant. Finalul studiului este însoţit de o culegere de melodii a diverselor compoziţii, precum şi un număr de 20 de creaţii proprii. Datorită acestei lucrări, Dimitrie Cantemir a intrat în istoria muzicală a Turciei ca fondator al muzicii laice şi cunoscător al celei religioase sub numele de Cantemiroglu (fiul lui Cantemir). Dimitrie Cantemir primeşte diploma de membru al Academiei de Știinţe din Berlin, în care se sublinia deosebita preţuire a domnitorului moldovean, „prea seninul şi înălţatul Dimitrie Cantemir, principe al imperiului rusesc şi domn ereditar al Moldovei, printr-o pildă pe cât de demnă de laudă, pe atât de rară şi-a închinat numele ilustru cercetărilor ştiinţifice şi prin adeziunea la societatea noastră a dobândit o strălucire şi o podoabă unică. Recunoaştem cu veneraţie bunăvoinţa principelui faţă de noi şi faţă de studiile noastre”. Elocvent pentru cunoașterea și admirabila apreciere a lui Dimitrie Cantemir de către Academia din Berlin, condusă de filosoful Gottfried Wilhelm von Leibniz (unul din întemeietorii iluminismului german și important continuator al cartezianismului) este prezentarera atmosferei în care a fost primit marele cărturar și ilustrul erudit român în prestigioasa Academie berlineză: „La o ședință a Academiei din Berlin, din 11 iulie 1714, urmau să fie aleși câțiva noi membri. – Propun ca membru de onoare al Academiei noastre să fie ales învățatul Demetrius Cantemir, a deschis ședința filozoful Leibniz. – Pentru care merite, baron Leibniz?! – După părerea mea, la ora actuală Demetrius Cantemir e unul din cei mai de seamă învățați din lume. A scris multe și felurite cărți, între care o istorie a turcilor. A compus cărți de filozofie. E un foarte bun matematician. A inventat un aparat pentru calcule la Moscova, unde se află acum. Turcii îl socot cel mai mare compozitor al lor. Mai cunoaște, domnilor, zece limbi. Scrie în limbile latină, greacă, turcă, rusă, română. – Și cine e acest Cantemir. E un neamț? – E un moldovean. – De unde? – Din Moldova. – Propun să fie pus la vot numele lui. Toți academicienii au votat unanim pentru Dimitrie Cantemir membru de onoare al ei, l-a numit în diploma pe care i-a trimis-o «rege între filozofi și filozof între regi» – calificativ pe care fostul domn al Moldovei l-a purtat cu mândrie toată viața. Avea abia 24 ani și trecea de pe atunci drept un mare savant”, ne spune cronicarul moldovean Ion Neculce. Cantemir a fost apreciat de Academia de Știinţe din Berlin nu numai în timpul vieţii sale, ci şi după moarte, lucrările sale fiind citate în diferite reviste de specialitate şi traducându-i-se principalele lucrări în limba germană: Incrementa atque decremjenta aulae othomanicae, Hamburg (1745) şi Descriptio Moldaviae, Hamburg (1771). Primul academician român, cunoscut în cercuri din ce în ce mai largi în Rusia, ca şi în lumea ştiinţifică europeană, în 1721 este chemat la Petersburg devenind sfetnicul şi colaboratorul ţarului în cârmuirea Rusiei. Astfel a intrat în micul număr de demnitari, care împreună cu ţarul au iniţiat reformele sociale, administrative şi militare din Rusia acelei vremi. În fruntea Senatului, propune acestuia, la sfârşitul anului 1721, acordarea lui Petru I a Marelui titlu de „Tatăl patriei, împărat al tuturor Rusiilor”. Acest titlu permitea prezenţa Rusiei în Europa ca putere egală cu cea mai mare împărăţie a vremii de pe continent. Ultima manifestare politică a domnitorului moldovean a fost participarea sa la Campania lui Petru cel Mare în Caucazia, în anul 1722. În timpul acestei campanii, diabetul de care suferea se agravează şi este nevoit să se întoarcă la moşia sa de lângă Moscova. Se stinge din viață la 21 august 1723, în Dmitrovsk (Dimitrievka), la numai 49 de ani. Este înmormântat cu simplitatea dorită la Moscova, în biserica zidită de el în curtea mănăstirii greceşti, alături de cei dragi: prima soţie Casandra, fiica sa Smaragda, fiica sa Maria (moartă mai târziu în 1757). Astfel s-a încheiat viaţa uneia dintre cele mai mari personalităţi ale culturii şi spiritualităţii româneşti de la hotarul secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea. În 1935, în condiţiile în care între România şi fosta Uniune Sovietică s-au stabilit relaţii diplomatice, osemintele distinsului om politic şi ilustru cărturar, Dimitrie Cantemir au fost aduse în ţară şi înhumate la biserica Mănăstirii Trei Ierarhi din Iaşi. Dimitrie Cantemir rămâne pentru totdeauna în conștiința umanității, Domn luminat și devotat țării Moldovei în două rânduri, spirit enciclopedic, mare cărturar al umanismului românesc și primul orientalist român, filosof, etnograf, geograf, istoric, antropolog, scriitor, cartograf, lingvist, muzicolog, compozitor. Prin prodigioasa lui activitate, reprezintă în cultura românească un moment hotărâtor în evoluţia spre lumea modernă. A fost un deschizător de drumuri în multiple domenii de creaţie, un spirit care respiră atmosfera intelectuală a Europei. Dimitrie Cantemir este cel mai de seamă gânditor umanist român şi totodată autor al primelor scrieri filosofice originale româneşti. Este figura luminoasă din perioada feudală a literaturii române şi rămâne un precursor al gândirii ştiinţifice moderne prin scrierile sale, simbol al umanităţii în ascensiune spre lumină şi progres. Concepţia despre lume a lui D. Cantemir a cunoscut de-a lungul vieţii cărturarului o evoluţie în direcţia accentuării tendinţelor laice şi raţionalis[1]te. Lucrările sale de tinereţe, deşi plătesc tribut teologiei şi scolasticii, mărturisesc despre contactul autorului lor cu ştiinţa şi filosofia Renaşterii şi cu raţionalismul aristotelic. Referindu-se la locul şi importanţa lui Dimitrie Cantemir în cultura românească, George Călinescu îl descria drept „un erudit de faimă europeană, voievod moldovean, academi[1]cian berlinez, prinț moscovit, un Lorenzo de Medici al nostru”, iar Zoe Dumitrescu-Buşulenga afirma: „Cantemir a fixat un tip de intelectual plurivalent. Nota originală pe care o aduce Cantemir în epoca sa este cutezenţa intelectuală.” Recunoscându-i erudiția și multilateralitatea, turcii au transformat palatul din Istanbul în care a locuit Domnitorul moldovean timp de 22 de ani în muzeu, iar un parc istanbulian îi poartă numele. S-a bucurat de vădită apreciere și în Rusia, mărturisire a istoricului rus Dmitri Bantâș-Kamenskii în Dicționarul oamenilor însemnați ai țării rusești (Moscova, 1836, vol. III). În opinia acestuia, Dimitrie Cantemir era „cel mai învățat bărbat în Rusia din timpurile lui Petru cel Mare. Cunoștințele lui vaste în limbile persană, arabă și turcă, veselia desăvârșită în conduită și convorbiri i-au atras iubirea tuturor societăților a căror podoabă a fost”

 

Vasilica Grigoraș - Evoluția ideilor filosofice la Dimitrie Cantemir










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu