Pr.
Gheorghe Cunescu
La
3 august 1914 se năștea în Sculenii Orheiului, din părinți răzeși moldoveni ,
Părintele Gheorghe Cunescu.
De la mama sa Iulia Săndulencu a învățat
nu numai limba străbună, ci și dragostea de neam, de Biserică, de suflet
românesc. A urmat școala primară și cea medie în Balotina.
Descoperindu-și chemarea spre cele ale
preoției încă de timpuriu, n-a rezistat imboldului lăuntric și și-a îndreptat
pașii spre Seminarul Teologic din
Chișinău. S-a remarcat repede prin comportare și inteligență. A continuat studiile
la Facultatea de Teologie din aceeași localitate, fiind ucenic apropiat al
multor profesori, personalități de renume ale culturii teologice interbelice.
Licența și-a luat-o la catedra Prof. Pr. Valeriu Iordăchescu cu teza Raportul
dintre artă și morală.
Precipitându-se evenimentele, a fost
nevoit să-și întrerupă cursurile de doctorat în teologie. S-a căsătorit în
iulie 1941 cu învățătoarea Ana Cegoreanu, a fost hirotonit preot în 1942 pe
seama parohiei Șoldănești(Orhei). A fost nevoit să se refugieze cu familia
dincoace de Prut.
De-a lungul activității sale pastorale,
până la pensionarea din 1975, a funcționat ca preot paroh la parohiile
Panaghia(Dj), Luieru(MS) și București.
Ca preot, Părintele Gheorghe Cunescu nu a
precupețit nici un efort de a sluji cu devotament Altarul și enoriașii, de a-și
face în mod conștiincios datoria față de Biserica străbună.
Activitatea Părintelui Gheorghe Cunescu nu
s-a limitat numai la cea pur preoțească, de liturghisitor, predicator și
conducător spiritual de obște. În sufletul său a găsit mult mai mulți talanți,
pe care s-a străduit din răsputeri să-i valorifice. Printre aceștia, cel de
cărturar a fost pe primul loc. S-a remarcat de timpuriu în publicistică,
,,Tribuna Tinerimii” din Chișinău deschizându-i larg porțile încă din
1938. Nu putem enumera aici titlurile
tuturor articolelor, studiilor, eseurilor și recenziilor publicate de către
Părintele Cunescu timp de o jumătate de veac. Enumerăm doar câteva din
publicațiile la care a colaborat, pentru a ne da seama, cât de cât, de
capacitatea sa și spiritul de dăruire: ,,Raza”, ,,Luminătorul”, ,,Oltenia
Muncitoare”, ,,Telegraful Român”, ,,Vatra”, ,,Steaua”, ,,Tribuna”, ,,Mitropolia
Ardealului”, ,,Mitropolia Banatului”, ,,Convorbiri literare”, ,,Cronica”,
,,Luceafărul”, ,,România literară”, ,,Biserica Ortodoxă Română”, ,,Mitropolia
Olteniei”, ,,Glasul Bisericii”, ,,Studii Teologice”, ,,Ortodoxia”, ,,Mitropolia
Moldovei și Sucevei”, ,,Revista Cultului Mozaic”, ,,Ramuri”, ,,Orizont”,
,,Albina”, ,,Credința”, numeroase ,,Îndrumătoare” eparhiale etc.
Observând prestigiul de care se bucurau
publicațiile respective în țară și străinătate, înțelegem și valoarea
colaboratorului lor Gheorghe Cunescu. Facem precizarea că materialele publicate
de către dumnealui erau contribuții de prima mână pentru istorie, istorie
literară, teologie etc. Observând, de asemenea, denumirile revistelor la care a
colaborat și locul lor de apariție(Chișinău, Craiova, Sibiu, Tg. Mureș,
Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, București etc.), înțelegem activitatea publicistică
a Părintelui Gheorghe Cunescu ca pe o caldă și scumpă îmbrățișare făcută
pământului românesc.
Despre ce a scris Părintele Cunescu de-a
lungul unei jumătăți de veac? Despre toți și despre toate. Și nu orice! Dar
nici oricum! Câteva subiecte dacă vom enumera, considerăm că cititorul nostru
va fi, cât de cât, edificat asupra evantaiului atât de bogat de teme și
probleme, pe care și-a propus să le pună în discuție și, de cele mai multe ori,
să spună lucruri de referință: Mihai Eminescu, Avram Iancu, Tudor Arghezi,
George Enescu, Mihail Sadoveanu, Ciprian Porumbescu, Constantin Brâncuși, Alexe
Mateevici, Ion Jalea, Gala Galaction, I. G. Ștefănescu, Iuliu Scriban, Octavian
Goga, M. Berezovschi, Antonie Plămădeală, Antim Nica etc.
Uneori a publicat chiar interviuri cu Ion
Țuculescu, Perpessicius, Tudor Arghezi, Ion Petrovici, Șerban Cioculescu,
Valeriu Anania și alții.
Activitatea publicistică nu s-a oprit nici
ea la periodice. Studiile Părintelui Gheorghe Cunescu s-au extins de multe ori,
căpătând dimensiunile unor cărți. Nici atunci cercetările nu s-au oprit,
fiindcă unele teme atât de mult –au obsedat, încât au generat chiar câte un
serial de volume. Dintre cărțile publicate amintim: Pe urmele lui Gala
Galaction(București, 1982), Pe urmele lui Ion Agârbiceanu(București, 1990) ș.
a. A colaborat la numeroase volume colective, precum L-am cunoscut pe Tudor Arghezi(1981),
Ceasuri de seară(1982). A îngrijit ediții din și despre clasici: Gala
Galaction, O lume nouă(1970), Gala Galaction, Opinii literare. Despre scriitori
și cărți(1979), Mihai Eminescu(1987).
Impresionați de munca, uneori benedictină,
a Părintelui Gheorghe Cunescu, pentru a scoate la lumină noi valori ale
culturii române, mulți oameni de cultură s-au referit, în scris, la activitatea și opera sa: Șerban
Cioculescu, Ion Pas, Demostene Botez, Ioan Alexandru, Ion Apostol-Popescu, Paul
Dugneanu, Gabriel Cocora, Alexandru Bardieru, A. Radu, Gh. Papuc, Florentin
Popescu etc.
Personal am fost un privilegiat, fiindcă
mai mulți ani am corespondat cu Părintele Gheorghe Cunescu.
Până în ultimele zile de viață(28
decembrie 1995), Părintele Gheorghe Cunescu era prezent la biserică, la
bibliotecă, la arhive, la simpozioane, conferințe, congrese, la edituri, la
redacții, dar pe unde nu era! Robust sufletește, sănătos, plin de proiecte care
de care mai îndrăznețe, lucra cu frenezie, sperând că le va termina pe toate!
Nu știm și nu vom ști niciodată dacă a
spus tot ceea ce a avut de spus prin
graiul și condeiul său, dar știm că a lăsat o brazdă adâncă în ogorul culturii
românești[1].
Pr.
Al. Stănciulescu-Bârda
[1]
A se vedea și Pr. Gh. Cunescu - 75 de ani(1914 - 3 aug. - 1989), în ,,Telegraful Român", Sibiu,
1989, nr. 35-38, p. 6.
Populația
actuală a Pământului este de aproximativ *7,8 miliarde* (decembrie / 2020),
sursa: Animal Planet
Pentru
majoritatea oamenilor, acesta este un număr mare. Asta e tot.
Cu
toate acestea, în termeni procentuali, poate fi apreciat într-o dimensiune mai
gestionabilă uman.
Analiza rezultată este relativ mai ușor de
înțeles.
*Din acest total de 100%:*
-
11% sunt în Europa
-
5% sunt în America de Nord
-
9% sunt în America de Sud
-
*15% sunt în Africa*
-
60% trăiesc în Asia
-
49% locuiesc în mediul rural
-
51% locuiesc în oraș
-
12% vorbesc chineza
-
5% vorbesc spaniola
-
5% vorbesc engleza
-
*3% vorbesc arabă*
-
3% vorbesc hindi
-
3% vorbesc bengaleză
-
3% vorbesc portugheza
-
2% vorbesc rusă
-
2% vorbesc japoneză
-
62% vorbesc propria limbă maternă.
-
77% au casa proprie sau inchiriata.
-
23% nu au cazare.
-
21% consumă mai multe calorii decât este necesar
-
*63% pot mânca trei mese complete* .
-
15% sunt subnutriți, au mâncat ultima masă, dar nu au trecut la următoarea.
-
48% costul zilnic al vieții este mai mic de 2,00 USD
-
*87% au apă potabilă* .
-
13% nu au apă potabilă și/sau au acces doar la o sursă de apă contaminată.
-
*75% au telefoane mobile*
-
25% nu au
-
30% au acces la internet.
-
*70% nu se conectează* .
-
7% au primit studii universitare.
-
*93% nu au urmat facultatea* .
-
83% pot citi.
-
17% sunt analfabeti.
-
33% sunt crestini
-
*22% sunt musulmani*
-
14% sunt hinduși
-
7% sunt budiști
-
12% sunt de alte religii
-
12% sunt atei, fara convingeri religioase
-
26% au sub 14 ani
-
66% au murit între 15 și 64 de ani
-
*8% au peste 65 de ani* .
Daca ai casa ta (sau inchiriazi), mananci 3-6
mese complete pe zi si bei apa curata, ai un telefon mobil, poti naviga pe
internet si mergi la facultate, faci parte din micul *Grup Privilegiat* (tu
esti în categoria *Global Elite* de *mai puțin de 7%* din populația lumii).
În
condițiile actuale, *din 100 de locuitori ai planetei, doar 8 pot trăi sau
depăși 65 de ani.*
_Dacă ai peste 65 de ani, fii fericit și recunoscător. Bucură-te de viață, bucură-te de moment._
Dacă nu ai părăsit această lume înainte de
vârsta de 64 de ani, la fel ca cei 92% dintre oameni care au plecat înaintea
ta, ești deja binecuvântat în rândul umanității.
_Ai grijă de sănătatea ta pentru că nimănui nu-i pasă mai mult decât
ție!
Bucurați-vă de fiecare moment rămas și nu vă
plângeți.
Trăiește și ajută-ți vecinul!
*NOUA TUTUROR CELOR CARE AVEM INTRE 40-90:
_AICI CEVA SUGESTII SIMPLE SI UTILE PENTRU TOTI._*
*Verificați întotdeauna*:
👂🏾
*1* . Colesterolul
👂🏾
*2* . glicemie
👂🏾
*3* . trigliceride
👂🏾
*4* . tensiune arteriala
*Minimizează*:
😱
*1* . Sare
😱
*2* . Zahăr
😱
*3* . Alimente bogate în grâu
😱
*4* . Lactate
😱
*5* . Produse procesate.
*Mâncare necesară*:
📍
*1* . Legume
📍
*2*. Fructe
📍
*3*. apa
📍
*4*. Sport
*Trei lucruri pe care trebuie să încercăm să le uităm*:
👆🏿
*1* . Varsta noastra
👆🏿
*2* . Trecutul nostru
👆🏿
*3* . Plângerile noastre
*Trei lucruri esențiale*:
❤️
*1* . Rudele/Prietenii/Tovarășii Noștri;
❤️ *2* . Gândurile noastre pozitive;
❤️ *3* . O casa curata si primitoare.
*Trei lucruri de bază*:
🌹
*1* . Zâmbește mereu/Râzi
🌹
*2* . Fă o activitate fizică regulată în
ritmul tău
🌹
*3* . Verificați și controlați-vă
greutatea
*Șapte lucruri esențiale*:
🌹
*1* . Nu așteptați să vă fie sete pentru
a bea apă;
🌹
*2* . Nu aștepta să-ți fie somn pentru a
dormi;
🌹
*3* . Să nu așteptăm să fim obosiți să
ne odihnim;
🌹
*4* . Nu așteptați să vă fie rău pentru
a face examinări medicale;
🌹
*5* . Nu aștepta minunile pentru a avea
încredere în Dumnezeu;
🌹
*6* . Să nu ne pierdem niciodată
încrederea în noi înșine
🌹
*7* . Să fim pozitivi și să păstrăm
mereu speranța într-un mâine mai bun...
😍
👆🏿👆🏿👆🏿
din👆🏿👆🏿
_DACĂ AVETI PRIETENI ÎN ACEST GRUP DE VÂRSTA
*40-90* PE CARE ÎI IUBIȚI TRIMITEȚI-LE ACEST MESAJ.
SEMANATORUL
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi un plugar care îsi seamana semintele;
însa nu oricare dintre ele va aduce roada, caci, dupa cum ne învata pericopa,
unele cad pe drum si le manânca pasarile cerului, altele cad pe pietre, iar
altele – între spini. Asemenea si samânta mântuirii, cuvântul lui Dumnezeu, se
seamana deopotriva în toate tarinile inimilor omenesti, însa rodul lor creste
doar în inimile cele bune (Matei 13, 4-23). Pilda aceasta te învata sa te rogi
Domnului cu osârdie sa îti dea inima buna, duh înnoit si inima noua: si atunci
samânta cuvântului lui Dumnezeu care a fost semanata în pamântul inimii tale,
nu va ramâne neroditoare.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in
imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 76
Prof.
Emilia Comișel
S-a stins la fel de modestă cum trăit! A
văzut lumina zilei la 28 februarie 1913, într-o familie în care muzica ,,era la
ea acasă". A fost unul dintre cei șase copii ai renumitului institutor,
dirijor și profesor de muzică, Gh. Comișel.
Studiile muzicale începute împreună cu tatăl său au fost continuate în
Ploiești, la Liceul de fete ,,Despina Doamna" și apoi la Academia Regală
de Muzică și Artă Dramatică - București, printre profesorii săi aflându-se
reputații maeștri ai muzicii și pedagogiei muzicale naționale: Ioan D.
Chirescu, Alfonso Castaldi, Alfred Alessandrescu, George Breazul, Constantin
Brăiloiu, Dimitrie Cuclin, Ștefan Popescu și Paul Jelescu.
Timp de peste șapte decenii, Prof. Emilia
Comișel și-a dedicat întreaga viață în primul rând studierii și cercetării
creației muzicale populare, această ,,excepțională comoară cu care România se
poate mândri în lume”, după cum afirma nemuritorul muzician G. Enescu.
Învingând inerentele greutăți, Prof.
Emilia Comișel a întreprins cercetări și culegeri sistematice de folclor
muzical atât în județul natal (Prahova), cât și în celelalte zone
etnofolclorice, precum și în afara granițelor actuale ale României, unde
trăiește populație românească: Bulgaria, Iugoslavia, Albania, Canada, Moldova,
SUA etc., realizând peste 9.000 de melodii. Rezultatele acestei uriașe
activități științifice au fost publicate în numeroase studii și articole, ce au
văzut lumina tiparului în reviste de prestigiu în țară și străinătate,
comentate în diverse emisiuni radiofonice și de televiziune sau prezentate în
cadrul unor prestigioase reuniuni științifice în țară și peste hotare:
Iugoslavia, Albania, Bulgaria, Canada, Grecia, SUA, URSS, Olanda, Polonia,
Italia etc. În acest sens, remarcăm și volumele de referință: Folclorul
copiilor, Antologia folclorică din Ținutul pădurenilor, Folclor din Dobrogea,
Cântăm Domnului Bunu, Colinde etc.
Un loc aparte în multipla sa activitate
l-au ocupat cercetarea și punerea în valoare a etnomuzicologului de talie
mondială Constantin Brăiloiu, fondatorul și directorul Arhivei Naționale de
Folclor(1928-1943) și al Arhivei Internaționale de la Geneva(1943-1958).
Vasta sa activitate științifică și
didactică, - timp de peste 30 de ani a fost profesor la catedra de folclor a
Universității Naționale de Muzică din
București -, a fost răsplătită cu trei premii de către Uniunea
Compozitorilor și Muzicologilor din România și cu alte numeroase distincții în
țară și străinătate.
A fost un prieten al mehedințenilor.
Puține comune mehedințene au rămas nebătătorite de pasul său în căutare de
nestemate folclorice. În Malovăț a fost de mai multe ori, fiind un dascăl de
valoare al răposatei Mariana Ciurel.
Am cunoscut-o din 1978, când venea la
simpozioanele de la Severin, apoi am întâlnit-o de multe ori, la diferite
simpozioane și sesiuni din țară, la Biblioteca Academiei Române din București.
Ne leagă o vastă corespondență întreținută de-a lungul anilor. Era de-o
modestie rară. Deși era profesoară universitară, titularul unui doctorat luat
cu brio, autor de cărți, recunoscută în țară și străinătate, Doamna Emilia
Comișel vorbea cu fiecare cu o familiaritate impresionantă. Era mereu curioasă
ca să cunoască, să știe. Nimic nu era minor pentru dânsa. Obișnuia să
glumească, să întrețină buna dispoziție în discuții. Știa să coboare la nivelul
celui cu care vorbea. Se îmbrăca modest. N-am văzut-o fardată, parfumată,
colorată. Era om natural și avea o frumusețe simplă, naturală, care contrasta
cu sclifoseala altora.
Era oricând gata să ajute pe cei tineri și
începători într-ale folclorului, într-ale condeiului, cu generozitatea omului
mare. Te îndemna să scrii, să cauți, să cercetezi comoara sufletului românesc,
îți dădea sugestii ca un coleg, niciodată cu aroganța omului a toate
cunoscător. Făcea parte din categoria
marilor spirite cu care Dumnezeu a înzestrat neamul românesc.
Dumnezeu să te ierte, Doamnă Profesoară Emilia Comișel![1]
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
[1] In memoriam: Emilia Comișel, în
,,Scrisoare pastorală”, an. VIII(2010), nr. 180, pp. 4-5; în vol. Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget
Românesc”, vol. V, 2012, pp. 345 – 347; în ,,Datina”, Tr. Severin, an.
XXV (2015), nr. 6425(27-28 iun.),
p. 5.
CANDELA
LAUNTRICA
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Pentru ospatul Tau de nunta, Stapâne,
îmbraca-ma cu strai vrednic, pe care sa-l gateasca în mine, înca de aici, harul
Tau. Învredniceste-ma sa aprind atunci si candela, pe care sa mi-o daruiasca îndurarile
Tale.
Si asa, cu bucurie voi iesi ca sa Te
întâmpin, preaslavindu-Te si binecuvântându-Te cu nadejdea de a fi partas
Dreptilor si Sfintilor care din veac bine au placut înaintea Ta.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 56.
RECUNOSTINTA
-
Arhiepiscopul Iustinian Chira -
Omul smerit, privind pâinea de pe masa,
haina de pe el si tot ce are, vede miile de mâini, valurile de sudoare, veghea
si truda nenumaratilor oameni…
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
109.
Șerban
Cioculescu
Îl cunoșteam pe Șerban Cioculescu din scris cu mult înainte de a-l fi cunoscut personal. Îi admiram capacitatea de a aborda cele mai diverse teme de cultură. Articolele sale erau adevărate sinteze tematice. Cărțile recenzate, aproape una în fiecare zi, interviurile, luările de poziții în cele mai diverse domenii ale criticii, istoriei literare, literaturii propriu-zise, făceau din Șerban Cioculescu un adevărat titan, în fața căruia trebuie să ai un sentiment de micime și umilință. Devenise pe-ncetul în cultura română adevăratul Eudoxiu, - personajul înțelept și atotștiutor, ce și-l alesese pentru scenele sale savuroase din ,,Ramuri” -, iar cititorul, indiferent din ce categorie socială ar fi făcut parte, adevăratul ,,învățăcel”. Din cărțile și articolele lui Șerban Cioculescu descifrai câte ceva din tainele vieții și ale culturii.
Personal l-am cunoscut prin 1974-1975.
Găsisem la secția de manuscrise a Bibliotecii Academiei Române din București o
variantă inedită a Supplex-ului și mă duceam acolo zi de zi pentru a transcrie
manuscrisul și pentru a conspecta bibliografia de referință. Veneau acolo tot
felul de oameni, din București și din provincie, din țară și din străinătate.
Cabinetul de manuscrise avea o sală de lectură destul de neîncăpătoare pentru
numărul mare de cititori și cercetători. Locurile nu se găseau ușor
întotdeauna. Adesea trebuia să stai în picioare sau izolat pe vreun scaun, până
se elibera un loc la o masă.
Eram student pe atunci. Observam adesea un
loc liber, unde nu se așeza decât un anume bătrânel, care venea din când în
când pe acolo. Funcționarii bibliotecii îl tratau cu mult respect. Într-o zi,
văzând că numai locul acela este liber în sală, m-am dus și l-am ocupat. Când a
venit îndrumătoarea de sală să-mi aducă lucrările comandate, a tresărit ca
arsă. A venit repede la mine și mi-a spus pe un ton poruncitor: ,,- Vă rog,
eliberați imediat locul acesta! Este al domnului director!”
Am fost atent până a apărut și ,,domnul
director”, adică bătrânelul mărunțel, slab, ușor încovoiat de spate, cu o
privire iscoditoare. S-a așezat acolo și îndrumătoarea de sală i-a adus imediat
dintr-un fișet un braț de cărți.
Știam că director al Bibliotecii Academiei
este Șerban Cioculescu, dar pentru prima dată făceam legătura între nume și
persoană. Îl urmăream discret. Era
aprofundat în studiu. Citea repede, aproape în diagonală, pagină după pagină,
își nota pe niște foi idei, fraze, uneori redacta pe loc articole. Grămezile de
cărți și manuscrise ce-l înconjurau parcă îi erau cunoscute în cele mai mici amănunte.
Răsfoia câte o carte până găsea exact ceea ce-l interesa, lua alta, citea
altceva, aparent la întâmplare. Articolele sale deveneau un fel de magnet, care
aduna idei și citate de pretutindeni, transformându-le miraculos, ca-ntr-un
adevărat creuzet, în unități indestructibile. Era imposibil să stai pasiv în
apropierea lui Șerban Cioculescu. Hărnicia lui era molipsitoare și-ți dădea
percepția trecerii irecuperabile a timpului. Aveai impresia că este un elev
aflat în preajma unui examen decisiv al
vieții lui. Și asta zi de zi, devenind un fel de modus vivendi!
Într-una din zile m-am dus după el, când a
ieșit din sala de lectură și l-am abordat. Am făcut-o destul de timid, dar am
căpătat repede curaj, văzând că-mi acceptă discuția cu oarecare jovialitate.
Era chiar binevoitor, aflând că sunt student la Teologie. M-a întrerupt și mi-a
recomandat ca temă pentru teza de licență Aspecte religioase în lirica
argheziană, făcând precizarea că aceasta era tema care-l preocupase pe el de
mulți ani. M-a întrebat ce-i cu mine pe acolo, cu ce mă ocup? I-am explicat și
s-a arătat foarte interesat. De altfel, cred că era tipul de om pe care-l
interesa orice și oricine.
În finalul discuției noastre i-am înmânat
câteva dintre ultimele mele ,,creații poetice”, rugându-l să-și exprime o
părere, mai precis dacă se merită să mai continui sau nu. A zâmbit ironic și mi
le-a oprit. Mi-a spus că trebuie să le citească și-mi va da un răspuns în pauza
următoare. Peste câteva minute a revenit în sală. S-a apucat iar de lucru.
Îl urmăream cu sufletul pe buze. Eram tare
nerăbdător să-i aud părerea. Timpul parcă se oprise pe loc. Îmi făcea impresia
că Profesorul uitase de foile mele. Poate au trecut câteva ore, până și-a
amintit că trebuie să mai facă o pauză….! Atunci a luat și foile mele și a
început să le citească. O viespe dacă m-ar fi înțepat în momentele acelea n-aș
fi simțit-o. Îl vedeam notând din când în când câte ceva în foile sale.
Când a ieșit el pe ușă, am sărit și eu de
pe scaun, propulsat puternic de un resort nevăzut. L-am ajuns pe coridor. S-a
oprit, mi-a întins manuscrisele, m-a privit binevoitor și mi-a spus: ,,- E
interesant, tinere! Chiar mi-am notat unele expresii. Nu e rău să continui.
Dacă tovarășul Ceaușescu ar citi poeziile dumneatale, i-ar place. Oricum, dacă
vreo editură îmi va solicita un referat la ele, să știi că-l voi scrie!”
Dincolo de euforia momentului, am analizat
pe-ncetul vorbele lui Șerban Cioculescu și am înțeles că ironia ce-l
caracteriza în scris nu-l părăsise nici în acea clipă. Cu toate acestea am
continuat să-i citesc articolele din presă cu același interes și respect. Mai
târziu mi-a recenzat cartea cu George Călinescu în ,,Flacăra”. Se strecuraseră
în recenzia lui niște erori, probabil datorită unei lecturi prea grăbite. Am
scris un răspuns, pe care nu mi l-a publicat revista respectivă ca drept la
replică.
Un profesor al meu mi-a sus: ,,- Să nu fii
mâhnit de asta! Bucură-te că despre o carte a ta a scris Șerban Cioculescu și a
scris frumos. El nu scrie la întâmplare!”
Vă mulțumesc, maestre![1]
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
[1] Șerban Cioculescu, în ,,Datina",
Tr. Severin, an. VIII(1996), nr. 1681(29 aug.), p. 8; nr.
1695(8 sept.), p. 5; în vol. Al.
Stănciulescu-Bârda, Coșulețul cu flori, Bârda, Editura Cuget Românesc,
1997, pp. 97 - 99; în vol. Al.
Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”,
2000, pp. 255 – 258.
Cum
să ne păstrăm sănătatea sufletului și a trupului
Sfântul
Teofan Zăvorâtul
Înfrânarea patimilor este mai bună decât
orice medicament; şi prelungeşte durata vieţii... Aţi solicitat tratament. Iată
tratamentul. Alergaţi la Maica Domnului şi ea totdeauna vă va ţine în stare de
bucurie...
Sănătatea nu depinde numai de hrană, ci
cel mai mult de liniştea sufletească. Viaţa în Dumnezeu, desprinzându-se din
valurile lumii, umbreşte cu pace inima, iar prin aceasta ţine şi trupul tot în
stare de sănătate. Neliniştea duhului şi patimile strică sângele şi vatămă în
mod radical sănătatea. Postul şi, în general, viaţa trăită în post sunt cel mai
bun mijloc pentru păstrarea sănătăţii şi înflorirea ei.
A vă păstra sănătatea este o datorie.
Păstraţi-o! Căci şi cei sănătoşi trebuie să se gândească la moarte. Ea este în
spatele tuturor şi fiecare trebuie să se întoarcă mai des la gândul: iată, vine
moartea!
(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfaturi
înțelepte, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, pp. 281-282)
ANUL
NOU
-
Cuviosul Bonifatie de la Teofania -
Încheind anul care a trecut si întâmpinându-l
pe cel nou, trebuie neaparat sa cugetam, cu inima înfrânta, astfel: zilele
trecute ale vietii noastre s-au dus fara putinta de întoarcere, dar ce lucru
bun am facut în ele? Vremea care a ramas ne apropie de batrânete, sfârsitul e
nestiut, iar judecata lui Dumnezeu nu va întârzia. De aceea, fiecare dintre noi
trebuie sa înceapa neaparat o viata noua în Iisus Hristos.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria
de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti,
2011, p. 124.
Prof.
I. C. Chițimia
Auzisem de dânsul din diferite surse, îi
citisem cu plăcere și interes numeroasele articole din presă, într-un cuvânt,
știam că există și mi-l închipuiam un adevărat uriaș.
Întâmplarea a făcut să-l cunosc personal
în 1979. Se ținea la Tr. Severin un simpozion, la care participau oameni de
cultură din toată țara. Printre aceștia ne strecurasem cu sfială și câțiva
mehedințeni dornici de a realiza ceva în plan cultural.
Aveam o comunicare privind O nouă variantă
a Letopisețului Cantacuzinesc, al cărui manuscris îl descoperisem cu puțin
înainte la Mănăstirea Căldărușani. Când
am văzut programul și am înțeles că voi prezenta comunicarea în secțiunea
condusă de profesorul I. C. Chițimia, am înghețat. M-a bătut gândul să dau bir
cu fugiții, dar n-am făcut-o. Să vorbești profesorului Chițimia de Letopisețul
Cantacuzinesc era un adevărat act de curaj, ca să nu zic de nebunie. El era
autorul unor tratate și studii fundamentale privind istoria literaturii române
vechi, iar eu un amator fără nici o experiență în domeniu.
Când mi-a venit timpul să-mi țin
comunicarea, aveam emoții ca înaintea unui examen greu. Profesorul Chițimia
trona în prezidiul secțiunii cu incontestabilă autoritate. Nu prea avusesem
urechi pentru ceea ce se vorbise până atunci. L-am auzit doar că mă anunță: ,,-
Urmează colegul…., care ne va prezenta….!” Nu mai aveam ieșire. Trebuia să iau
taurul de coarne. Și am făcut-o!
Spre surprinderea mea, Profesorul Chițimia
nu s-a supărat că am intrat în domeniul său. A ascultat cu atenție comunicarea
și a făcut apoi un îndelung comentariu asupra problemei. Am început să prind
curaj. Domnul Chițimia încerca să mă încurajeze cu adevărat. Avea o
generozitate necunoscută mie până atunci. Folosea mereu noțiunea de ,,colegul”,
ceea ce mă făcea să mă rușinez, să mă fâstâcesc. Și, totuși! Domnului Chițimia
îi plăcuse comunicarea.
După sesiune m-a reținut și am stat mult de vorbă. La urmă
mi-a lăsat cartea de vizită și de atunci s-a închegat o corespondență foarte
intensă între noi. Ne-am scris până în ultimele luni ale vieții sale.
Zecile de scrisori ale Profesorului
Chițimia le păstrez cu sfințenie. Din ele surprind o generozitate imperială.
Profesorul se bucura sincer la orice succes al unui tânăr dintr-un sat
oarecare. Sfătuia fără să jicnească, venea în ajutor când era cazul. În toate
scrisorile se interesa de viața culturală din Severin, din Mehedinți. Se
interesa de fiecare om, care ar fi putut să producă ceva în plan cultural. Își
dorea mult să vadă revista ,,Izvorașul” că reapare. Se entuziasma copilărește pentru
fiecare act cultural mehedințean. A fost nelipsit de-a lungul anilor de la
simpozioanele de comunicări științifice, fie de istorie, fie de paremiologie,
care s-au ținut în Mehedinți. A prezidat festivaluri de muzică din județul
nostru, încercând să aleagă din mulțimea de participanți valorile autentice.
Mărturisea cu mândrie și nostalgie că e
mehedințean de origine el însuși, că s-a născut și a copilărit la Albulești. A
scris tratate fundamentale de istoria literaturii, a reeditat Biblia lui
Șerban, a contribuit substanțial la întărirea legăturilor româno-polone. Era de
o modestie izbitoare în vorbă și în port. Vorbea pe limba fiecăruia și se făcea
plăcut tuturor. Nu făcea caz de titlurile sale științifice. Era scund și slab,
dar neînconvoiat. A ars ca o făclie pe altarul culturii românești, până s-a
topit pe-ncetul. Era interesat de orice și de oricine. Prefera să locuiască în
timpul reuniunilor de la Severin cu Părintele Gheorghe Dumitrescu-Bistrița,
pentru a putea să afle cât mai multe din trecutul județului, al țării. Avea o
voce de bariton, o voce care venea din adâncul unei înalte înțelepciuni.
Fiecare vorbă a sa era o sentință, o
pecete. Vorbea rar și apăsat, dând o notă de gravitate și autoritate
subiectului abordat. Se refugiase în universul culturii române vechi, tocmai
pentru a scăpa de încorsetările ideologiei vremii. Avea în acel domeniu mai
multă libertate de gândire, de manevră. A creat o întreagă școală de
cercetători într-ale culturii române vechi, atât la Institutul ,,George
Călinescu” din București unde era director, cât și prin contactele directe pe
care le avea cu diferiți oameni de cultură din țară.
Scria recenzii, scria prefețe fără
ezitare. Într-o vreme în care mulți își atacau în mod grosolan adversarii de
opinie, Profesorul Chițimia dădea dovadă de înaltă educație și mult bun-simț.
Pe dumnealui îl auzeai spunând adesea: ,,- E interesantă opinia colegului….,
dar ea se bazează doar pe o parte din bibliografia problemei! Între timp au mai
apărut niște studii, pe care colegul…. probabil încă nu le-a cercetat și ele ne îndreptățesc să avem altă părere!”
Mi-a scris cu generozitate prefața la
cartea cu George Călinescu. S-a integrat rapid colectivului de paremiologi,
care se zămislise în Severin la inițiativa altui mare om de suflet, Prof.
Constantin Negreanu. Într-o ședință a sa, Academia Română hotărâse înființarea
unei secțiuni de paremiologie la Tr. Severin, președinte fiind numit Prof. I.
C. Chițimia, iar secretar Prof. Constantin Negreanu. Dar n-a fost să fie!
Profesorul I. C. Chițimia mai avea multe-multe de scris și de
realizat, dar timpul n-a mai avut răbdare. A lăsat în urma sa nu numai un munte
de cărți, de studii, de articole, ci și imaginea unui om mare, unui om de
suflet.
Vă mulțumesc, Domnule Profesor, că ați
existat!
Dumnezeu să vă odihnească și neștearsă să
vă fie memoria!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
INAINTEA
SOARELUI
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi ca, desi soarele lumineaza întreaga
lume si îsi arata fata tuturor deopotriva, fiecaruia i se pare, totusi, ca
acesta priveste doar spre dânsul si ca, orice am face, el cauta spre fiecare
dintre noi asa de parca s-ar uita numai la un singur om; si ca vine cu noi
oriunde am merge, desi mereu la fel îsi savârseste trecerea sa de la rasarit
spre apus. Asemenea este vesnicul si duhovnicescul Soare – Dumnezeu. Cu toate
ca priveste spre toti deopotriva, El fiecaruia îi vede fapta, gândul, nazuinta,
pornirea si uneltirea si cu fiecare pretutindeni este; si de lucreaza cineva
sau doarme, sta sau merge, înfaptuieste binele sau raul, cu el este Domnul si
cauta spre fapta buna si spre cea rea, însemnându-le în cartea Sa, pentru a-i
rasplati fiecaruia dupa faptele lui. Însa asa vegheaza asupra fiecaruia dintre
noi si pe toate le stravede, de parca ar privi numai spre mine sau numai spre
tine, lasând deoparte toate celelalte lucruri pe care le-a zidit; si toate cele
pe care eu sau tu am vrea sa le facem, sa le spunem, sa le gândim, sa le
începem ori sa le nazuim, bune sau rele, desavârsit le vede si le stie asa de
parca acestea s-ar fi întâmplat si s-ar fi înfaptuit deja cu adevarat. Si pe
toate le cunoaste si le vede cu mult mai bine si mai deplin decât le stim sau le
putem vedea noi însine; si pe toate acestea le vede si cauta spre ele asa de
parca ar privi numai la fapta, pornirea si nazuinta noastra, uitând de toate
celelalte.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in
imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 208
AVIONUL
SUPERSONIC
-
Sfantul Sofronie Saharov -
Nasterea duhovniceasca a unui om genereaza
zgomot puternic în lume, precum avionul care depaseste pragul sunetului.
Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in
Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 201.
Pr.
Prof. Mircea Chialda
Era profesorul de Vechiul Testament și
Limba ebraică, dar și rectorul
institutului. Cred că era un om obosit, plictisit, copleșit de activitățile
administrative. Îi era lehamite să predea, mai ales Limba Ebraică. Cred că
limba respectivă era un coșmar și pentru dânsul, că pentru studenți…! Mai
târziu am răsfoit o gramatică a Limbii Ebraice a poetului Ioan Alexandru, care
o preda la Universitatea din București. Mda! Era un manual după care puteai să
înveți. Se vedea că era scris de un om care cunoaște materia pe care o predă și
știe s-o facă accesibilă. La Vechiul
Testament venea rar. Mereu se iveau alte treburi mai importante!
Omul acela mi-a dat impresia că este pus politic în funcția respectivă, că nu-i
place ceea ce face și că vrea să se scape de obligațiile de serviciu și să
plece acasă. Nu l-am văzut niciodată slujind ca preot la vreo slujbă. Cred că
purta reverenda mai mult din obligație, pentru că nu avea ce se face.
Ceea ce mi-a trezit repulsie, a fost
patima lui pentru fumat. Cea mai mare parte din timp avea țigara aprinsă în
mână. De altfel, mâinile sale erau galbene de tutun. Fie că era în cabinetul
doctoranzilor, fie pe coridoarele facultății, trăgea din țigară fără perdea.
Studenții și doctoranzii străini, știindu-i patima, îi aduceau drept ,,peșcheș”
țigări Kent și băuturi fine, în special Whisky. Și el nu refuza pe nimeni!
Am învățat de mic, de la părinții mei, că
unui preot trebuie să-i spui ,,Sărut-mâna!” Așa am învățat apoi în seminar. La
facultate, neștiind cutumele de acolo, i-am zis Părintelui Chialda ,,-Sărut
mâna!” într-o zi, când l-am întâlnit pe
coridor. Mi-a replicat nervos: ,,- Ce, nene, sunt cucoană?!” Am rămas blocat.
Mai târziu, când am conspectat colecțiile
revistelor bisericești centrale și câtorva eparhiale ca să le realizez
bibliografiile, am observat cu ușurință că Părintele Chialda era aproape absent
din paginile lor. Câteva articole au reprezentat ,,opera” lui științifică. Mda!
Părintele Chialda a fost unul dintre
profesorii de la care am învățat cum nu trebuie să fiu ca preot!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Cât
timp să te rogi? (I)
Am întrebat odată pe un tânăr de 16 ani:
–
Fiul meu, Îl iubești pe Dumnezeu?
– Îl iubesc mult, părinte, mi-a răspuns el
spontan.
– Te rogi Lui regulat?
– Nu, mi-a răspuns cu sinceritate.
Tânărul acesta nu putea să perceapă
antiteza care exista între cele două răspunsuri ale sale. Căci este cu
neputință să iubească cineva pe Dumnezeu și să nu I se roage.
Dacă ai un prieten la care ții mult, nu te
străduiești să comunici cu el cât mai des pe diferite subiecte?
Urmărește, fiul meu, aceste numere care ți
le spun: Sunt foarte exacte. Un om care a murit la vârsta de 70 de ani a
împărțit anii vieții sale astfel: 15 ani a lucrat, 20 ani a muncit, 2 ani a
mâncat, 1 an s-a îmbrăcat, 9 luni s-a spălat, 7 luni s-a bărbierit, 4 luni și-a
curățit nasul, 2 luni dinții și așa mai departe.
Ai observat ceva? Toate cele amintite mai
sus privesc lucrările exterioare. Griji pentru trup.
Când însă te vei înfățișa înaintea lui
Dumnezeu, socoteala pe care va trebui să o faci va fi foarte diferită. Atunci
Dreptul Judecător te va întreba:
„Câte fapte bune ai făcut? Câte rele?”.
„Câte îndatoriri ai îndeplinit și câte
nu?”.
„Cât timp te-ai rugat?”.
Într-un an inima ta a bătut de 36.792.900
ori. Din acest număr uriaș câte bătăi de inimă ai oferit lui Dumnezeu?
„Dar cât trebuie să mă rog?”.
Trebuie să știi, fiul meu, că Dumnezeu nu
socotește rugăciunea cu timpul, ci cu râvna, cu dispoziția inimii. O rugăciune
mica, vie, fierbinte valorează mai mult decât una fără vlagă, tipiconală,
uscată, chiar dacă este de multe ceasuri.
Ceea ce atrage atenția lui Dumnezeu este
râvna și dispoziția fierbinte a inimii. Fă-ți rugăciunea ta de dimineață și
seară. Nu uita însă să-ți îndrepți de multe ori inima și cugetul tău către Dumnezeu.
Binecuvântată va fi, fiul meu, ziua aceea
când primele tale cugete le vei afierosi lui Dumnezeu. Și somnul tău va fi
liniștit și pașnic când, înainte de a te lăsa în brațele lui, întoarce-ți din
nou toate cugetele tale către El.
CULORILE
CURCUBEULUI
-
Compozitorul Arvo Part -
Lumina alba contine toate culorile. Noi nu
le observam. Numai prisma poate sa le descompuna si sa le faca sa apara. Prisma
aceasta ar putea fi sufletul ascultatorului.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii –
puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65.
Profesorul
Gheorghe Bulgăr
Nu l-am întâlnit niciodată faţă către
faţă. Nu am vorbit cu dânsul, dar i-am auzit glasul de nenumărate ori la radio,
l-am văzut la televizor. Zeci de ani am corespondat cu dânsul. Poate că
scrisorile noastre au depăşit demult numărul de o sută. Eram pe aceeaşi lungime
de undă şi aveam ce să ne spunem. Nu se ruşina să corespondeze cu un preot, cu
un popă de ţară. Fie că se afla în Bucureşti, profesor titular la Universitate,
fie că preda la Sorbona, scria la Bârda. Uneori scrisorile sale aveau multe
pagini, alteori ele erau însemnări pe colţuri de ziare în care se aflau
articole ale sale. Îmi trimitea ilustrate de pe unde îl duceau paşii, parcă ar
fi vrut să împărtăşească şi altuia bucuria de a admira un peisaj, o operă de
artă.
Îi trimiteam întotdeauna câte ceva din
ceea ce publicam, îmi trimitea de ale sale. Vorbea foarte respectuos, fără
infatuare, fără pic de orgoliu. Scrisorile mă încurajau să scriu, să public.
Pomenea mereu citate din Eminescu şi din alţi corifei ai spiritului românesc şi
universal privitoare la importanţa culturii în viaţa unui popor, a unui om.
Numai profesorul I.C. Chiţimia mai era atât de generos, ori profesorul preot
Petru Rezuş. Numai dânşii ştiau să îndemne, să încurajeze, să orienteze.
Catedra pentru ei nu era numai la facultate, ci şi acasă la masa de scris. Sala
de curs nu era numai acolo, ci toată naţia românească putea participa la
cursurile lor. Prin scrisori, prin orice mijloace, ei propovăduiau cultura,
îndemnau spre orizonturi înalte pe oricine avea vreme şi plăcere să-i asculte.
Făcea parte din generaţia marilor dascăli
ai Şcolii româneşti, dintre dascălii aceia, care şi-au înţeles profesia ca pe o
misiune, ca pe un apostolat, ci nu doar ca pe o sursă de câştig. Fără îndoială
că mai sunt şi alţi asemenea dascăli ai Şcolii româneşti, dar prea puţini mai
cunosc!
Profesorul Gheorghe Bulgăr ştia să se
bucure de realizările cât de modeste ale celui mai umil dinte prietenii săi.
Ştia să-şi prezinte lucrările savante cu modestie, fără să umilească, fără să-l
facă pe interlocutor să se simtă rău. Era un veritabil om de cultură!
De nenumărate ori mi-a scris să-l vizitez,
când ajung în Bucureşti, dar, din păcate, niciodată n-am făcut-o! Am avut
impresia de fiecare dată că mai este vreme pentru aceasta, că altele sunt
urgenţele de rezolvat în puţinul timp ce-l aveam la dispoziţie. În ultima
scrisoare mi-a scris că merge la operaţie şi că-i este frică. Mă ruga să mă rog
pentru el şi pentru familia lui! Îmi trimitea şi un pomelnic! Scrisoarea a fost
ca un testament, căci a fost ultima. I-am mai scris, dar răspunsul a fost
tăcerea…
Şcoala românească a pierdut un mare
slujitor. A pierdut un profesor, care a socotit catedra ca un prestol, iar
lecţia ca pe o adevărată Liturghie, un slujitor care şi-a făcut cu cinste şi
dăruire misiunea, şi-a înmulţit talantul ce i-a fost dat de Părintele
Luminilor.
Dumnezeu să te odihnească în pace, Domnule
Profesor![1]
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
[1] Profesorul Gheorghe Bulgăr, în
,,Datina”, Tr. Severin, an. XIV (2003), 31 ian., p. 3; în vol. Piscuri și prăpăstii, Bârda, Editura ,,Cuget
Românesc”, 2005, pp. 214 – 215.
VALEA
SI VALCEAUA
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
„Orice vale si orice vâlcea se va umple si
orice munte si deal se va micsora; caile cele strâmbe se vor face drepte… si
toata faptura va vedea mântuirea lui Dumnezeu” (Luca 3, 5-6). Valea si vâlceaua
sunt inimile smerite; muntele si dealul se vor micsora, adica cei mândri, care
au o parere înalta despre ei însisi si dispretuiesc pe cei mici si umili. Asa
se întâmpla: Duhul de dreptate si de mila al Domnului nu va înceta sa lucreze
în inimi, smerindu-i pe cei mândri în diferite feluri, prin boala, ruina,
umiliri, si înaltându-i pe cei smeriti.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 99-100
LUMINA
ORBITOARE
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Ce s-ar întâmpla, Domnul meu si
Mântuitorul meu Iisus Hristos, daca lumina Dumnezeirii Tale ar tâsni din
Preasfintele Tale Taine, când ele odihnesc pe Masa Sfântului Altar sau pe
Sfântul Disc, sau în chivot, sau când preotul le poarta la pieptul sau, ducându-se
la un bolnav? Toti cei care ar vedea aceasta lumina s-ar pleca la pamânt
înfricosati, caci însisi Îngerii îsi acopar fata de frica slavei tale
nepatrunse, si totusi, cât de indiferenti sunt oamenii fata de aceste Taine
ceresti?
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 92.
Avocatul
Alexandru Bălănescu[1]
Îl cunosc de aproape 50 de ani. Îndrăznesc
să-l numesc prieten. De fapt, bunăvoința și bunăcuviința ce le manifestă în
discuțiile ce le poartă pe coridoarele tribunalului sau în orice alte
împrejurări cu oamenii de cele mai diverse categorii sociale, te duc la
concluzia că e prieten cu toată lumea.
I-am admirat întotdeauna capacitatea
profesională, forța argumentației logice, fervoarea și demnitatea cu care a
apărat cauze ce păreau pierdute. Domnul Bălănescu nu se angaja în orice proces.
A fost o chestiune de principiu și caracter. Îmi spunea adesea: ,,- Mă angajez
doar în procesele în care clientul mă convinge că are dreptate, că este cinstit
și nedreptățit! Când mă convinge de aceasta, fac tot ce-mi stă în putință ca
să-i scot la lumină dreptatea!” Acest crez l-a condus în activitatea
profesională și din cauza aceasta și-a atras popularitate și stimă, atât din
partea colegilor de breaslă, judecătorilor, procurorilor, dar mai ales a
clienților.
Aproape tot județul îl cunoaște. Am auzit
adesea vorbindu-se despre dânsul ca despre singurul om din barou, care poate să
facă lumină într-o cauză sau alta. Când îl vezi pledând pentru o cauză, că
dânsul nu are serviciu, nu are funcție, ci misiune. E o misiune minunată de a
oficia zilnic un ritual dificil și întortocheat pentru cauza dreptății.
M-a uimit prin trăsăturile sale de
caracter. Auzisem că la avocat trebuie ,,să dai!”, căci altfel n-ai șanse de
câștig într-o cauză. Realitatea mi-a dovedit că poate fi și altfel. Domnul
Bălănescu este un exemplu în acest sens. Aveam un proces cu un pictor care nu
respectase clauzele contractului ce-l făcuse cu Parohia Malovăț. Domnul
Bălănescu a reprezentat parohia ca apărător. A pledat excelent, parohia a
câștigat la Judecătorie, Tribunalul
Județean și Procuratura Generală, în ciuda presiunilor și intervențiilor
puternice făcute de către pictor. La
sfârșitul procesului, vrând să-l recompensez într-un fel pe Domnul Bălănescu
pentru prestația făcută, dânsul mi-a răspuns: ,,- Nu mi-ar fi mie rușine,
părinte, să primesc bani de la dumneata? Te zbați pentru interesul unui sat,
pentru cauza unor oameni prostiți de un nemernic. Am făcut-o cu plăcere, pentru
că am fost convins că biserica are dreptate și e nedreptățită. Mi-am făcut
numai datoria!” Nici măcar consumația de la cofetărie nu mi-a permis s-o
plătesc eu! Astfel de oameni întâlnești mai rar.
Adesea îmi spunea, arătându-mi mizeria de
pe scările tribunalului: ,,- Nu asta este adevărata mizerie, părinte! Mizeria
adevărată de care trebuie să ne temem este în sufletele oamenilor și, mai ales,
acolo, sus!” Îmi arăta cu degetul spre
nivelele înalte ale societății. De!
Cu un an sau doi în urmă l-am întâlnit
întâmplător. Era foarte nemulțumit de realitate. L-am întrebat de ce nu intră
în politică, să încerce să îndrepte ceva. ,,- Încă nu sunt hotărât, părinte!
Mi-e teamă că nu mai sunt suficient de tânăr pentru aceasta!”
L-am văzut acum, în campania electorală,
în mai multe emisiuni ale Televiziunii ,,Datina”. Alături de Domnul Dr.
Alexandru Morțun mi s-a părut a fi omul care știa pentru ce se duce în
Parlament și care sunt rosturile unui parlamentar în viața societății. Asta în
situația în care mulți dintre candidați au dovedit cu prisosință că nu prea
știu ce să facă, în situația în care alegătorii le vor da votul. Domnul
Bălănescu a dovedit că-și cunoaște bine dosarul și cauza pentru care luptă. Nu s-a
alăturat niciunei formațiuni politice. A ieșit singur la luptă. s-a bazat pe
capacitatea sa, pe popularitatea de care se bucură și pe ajutorul lui Dumnezeu.
I-a fost destul. A pledat de fiecare dată pentru reabilitarea demnității de
parlamentar, pentru cauza celor mulți și uitați ori nedreptățiți. Domnul
Bălănescu ne-a dovedit că știe ce vrea și este capabil să-și împlinească
idealul. De asemenea oameni avem nevoie în Parlament. Intrarea unor oameni de
talia Domnilor Bălănescu și Morțun în politică este un semn bun. Oamenii demni
și capabili au stat retrași până acum. Dumnealor reprezintă artileria grea și
cu bătaie lungă a Mehedințiului, care iese din cazarmă pe câmpul de luptă.
E trist că un Fufează are nerușinarea să
se prezinte și el printre candidați, cu speranța că poate și de data aceasta va
reuși să se strecoare neobservat. Am speranța că electoratul mehedințean și-a
maturizat opțiunile politice și nu se mai lasă orbit și prostit. De oameni
precum domnii Bălănescu și Morțun are nevoie Parlamentul țării. Dacă va
înțelege aceasta și-i va vota, va avea o rază de speranță, altfel…. în mileniul
viitor![2]
*
Câteva mențiuni păstrate în Jurnal
întregesc imaginea sa. Astfel, la 8 octombrie 1982 ,,l-am întâlnit pe Domnul
Avocat Alexandru Bălănescu. După câteva mărunțișuri, și-a exprimat părerea că-n
vreme de criză economică există și o gravă criză morală și profesională.
Fiecare este îngrijorat de ziua de mâine și de pâinea de fiecare zi. Își face
obligațiile profesionale cu superficialitate și absență, cu 80% din gânduri la
problema supraviețuirii personale. În aceste vremuri corupția este la ea acasă.
Cel care caută să fie cinstit, devine suspect în fața societății. Factorii de
răspundere încep să-l pună sub semnul întrebării, considerând că intenționat se
comportă așa, fiindcă are ceva de ascuns. Nu a vrut să răspundă întrebării
mele: ,,- Încotro ne îndreptăm într-o astfel de situație de răsturnare a
valorilor morale?”
A strâns doar din măsele, a clătinat din
cap, m-a salutat și a plecat”[3].
*
,,La 10 decembrie 1982 am discutat cu
Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu. Mama mea fusese amendată cu 1.500 lei pentru
că nu-și împlinise numărul de zile-muncă la C. A. P. Orice încercare a mea de a
demonstra că era operată de cancer și că nu are voie să muncească nu a redus
cuantumul amenzii. Domnul Bălănescu mi-a spus:
,,- Părinte, e pentru prima dată când aud
așa ceva, dar poate că bieții oameni au plătit și au tăcut. Mi se zbârlește
părul în cap de o asemenea anomalie. Poporul acesta trebuie să aibă un suflet
cât un munte, de poate să mai rabde atât. Să-i iei țăranului tot și apoi cu amenzi și alte șicane să-l
obligi să-ți muncească pe degeaba întrece puterea mea de înțelegere. Ne ducem
dracului, părinte! Suntem la sfârșit de veac, asta e!”(…)[4].
*
La 27 septembrie 1983 m-am dus la
Tribunal. ,,L-am întâlnit pe Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu. M-a servit cu
cafea. Am discutat cu dânsul mai bine de o jumătate de oră. Este foarte
indignat. Când i-am povestit incidentul cu patriarhul Justin Moisescu[5], a râs
cu obidă, apoi mi-a spus: ,,- Da, părinte, a avut dreptate sclerozatul acela!
N-ai fost bine orientat. Dacă ai fi scris 1.700 pagini cu istoria mișcării
muncitorești, ori cu contribuția Bisericii Ortodoxe la promovarea intereselor
Partidului Comunist, ți-ar fi publicat-o în câteva săptămâni! Așa, pe cine
crezi dumneata că interesează o muncă de sisif, pusă în slujba culturii?
Fiecare își ține bine de propriul său scaun.
Sunt profund indignat, părinte, de tot ce
văd în jurul meu. Demnitatea, adevărul, omenia sunt tinichele demult ruginite!
La modă sunt alte ,,valori” etice. Am condamnat zilele trecute un inginer, care
n-a realizat planul de cultură la cartofi. I se ordonase de la centru ca să
cultive nu știu câte zeci de hectare de cartofi. Omul a explicat că terenul nu
permite cultura cartofilor, dar nimeni n-a vrut să audă. A cultivat, dar n-a
ieșit nimic și acum a fost condamnat pentru incompetență și sabotaj! Asta e
justiția zilelor noastre!
Crezi dumneata că eu acum mă gândesc cum
să-mi fac mai bine datoria ca să apăr
dreptatea lui cutare sau cutare? Nu, părinte! Mă gândesc de unde să pot cumpăra
și eu o bucățică de carne când ies din program, de unde să-mi iau pâinea și
toate celelalte, ca să duc și eu la copii. În loc să port în buzunar cauza
clientului, port plasa în care o să-mi fac cumpărăturile. Așa sunt și
judecătorii și procurorii. Acum, părinte, mamele nu trebuie să le mai dorească
copiilor lor să ajungă medici, ingineri, judecători, ci benzinari, ospătari,
bișnițari, vânzători de alimentara, măcelari și altele asemenea.
Crezi cumva că e mare brânză să fii medic?
Când tu, medic fiind, primești o retribuție de 2.600 lei, o sumă derizorie,
care e departe de a-ți asigura minimul necesar pentru a-ți asigura o viață la
nivelul demnității tale sociale, mai poți vorbi de conștiință și demnitate
profesională? Categoric, nu!
Mi-ai spus că-l cauți pe R. pentru carte.
Fii atent, că e un mare jnapan. Pentru mine este un monument de imbecilitate și
incultură, iar scrierile lui sunt niște inepții dadaiste. Decât așa ,,operă”,
mai bine să mor un anonim, părinte! L-a purtat pe bietul Jinga[6] de nu știu
câtă vreme după el, cu tot felul de
promisiuni. Cred că l-a tras pe sfoară.
Jinga scrie o poezie foarte bună și e un om cult, n-ar avea ce discuta cu această
nulitate, dar n-are încotro, săracul! Ăștia au frâiele în mână și un cuvânt de
spus. Alde Adrian Păunescu[7] reprezintă azi
cultura română. Eu unul nu pot să sufăr pe acest Adrian Păunescu. Pentru
mine, individul acesta ne-a dat în urmă cultura națională cu cel puțin o
jumătate de veac. Ceea ce face el cu cenaclul lui e un dezastru pentru cultura
națională. Ne-a trădat ceea ce am avut mai sfânt în cântecul popular, propagând
un ,,folclor” complet străin de spiritul
românesc. Dar, ce să-i faci!”[8]
*
La 3 noiembrie 1983 l-am întâlnit pe
Domnul Avocat Alexandru Bălănescu. Și-a cumpărat un ,,Trabant” – 601,
portocaliu. Pleca cu avocata Didona Lungulescu și cu încă o avocată la Gura Văii. Am glumit pe
seama dumnealui, pentru spiritul tineresc de ,,aventură”. Mi-a spus: ,,- Dacă
n-aș mai face și aventuri, dacă nu m-aș desprinde în mod conștient de
realitate, în vremea asta de criză și de debandadă, aș înnebuni!”
Mi-a spus că judecătoarea mea din procesul
cu Ivănescu este o fată fină și cuminte, ,,nu zăpăcită ca Didona asta!”[9]
*
Pe 26 ianuarie 1984 ,,am vorbit cu Domnul
Bălănescu și avocata de la procesul meu. Cred că am avut câștig de cauză. După
proces mi-am invitat avocații la restaurant. Domnul Bălănescu nu a vrut. Am
mers în schimb la bufetul tribunalului și a comandat trei cafele, pe care a
ținut morțiș să le plătească dânsul”[10].
*
În după-amiaza zilei de 26 aprilie 1984
m-am dus la Severin. ,,L-am căutat pe Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu. L-am
invitat la restaurant și i-am spus că am pentru dânsul niște vin bisericesc.
M-a ascultat, după care mi-a spus: ,,- Uite ce este, părinte! Ne cunoaștem de
multă vreme. Dacă mai veniți o dată cu treburi de astea la mine, terminăm
prietenia definitiv! Păi, nu mi-ar fi mie rușine, părinte, să iau de la
dumneata bani sau să te pun să plătești la restaurant, ori să-mi dai cine știe ce,
pentru că mi-am făcut și eu datoria în acest proces? Nu mi-ar fi mie rușine să
fac asta față de un om cinstit, care a venit să apere interesele unui sat, nu
interesele lui personale, un om care s-a zbătut atât ca să dovedească
dreptatea? Să nu credeți, părinte, că sunt chiar atât de incoruptibil. Nu. Dacă
ați fi un escroc, un bandit, un afacerist, v-aș jumuli eu de n-ați mai da pe
aici câte zile ați avea, de teamă să nu dați de altul ca mine. Dar așa? Să-ți
spun drept, aș dori să mai stăm așa de vorbă, ca să-mi mai spăl și eu mințile
de balamucul de aici. M-a îmbătrânit înainte de vreme mașina asta hodorogită de
spălat rufe!”[11]
N-a acceptat invitația. A mai spus: ,,-
Escrocul ăsta[12] nu șade de 14.000, părinte! Ăsta e de bani grei și de aceea
mi-a făcut plăcere să dau într-un biban, să înțeleagă și el că nu pot face
banii chiar totul!”[13]
*
Pe 17 mai mi s-a născut băiatul cel mare.
Pe 22 mă aflam în oraș, când l-am întâlnit pe Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu.
,,M-a ajuns cu o ,,Lada”, a oprit, a coborât, m-a întrebat ce-am câștigat, apoi
m-a luat în brațe și m-a sărutat. Era în
plină stradă. ,,- Părinte, a zis dânsul, doresc copilului dumneata să crească
mare și să fie la fel de cuminte ca dumneata sau ca doamna! Nu uita să mă chemi
la botez!”[14]
*
La 30 decembrie 1984, Domnul Avoc.
Bălănescu a fost implicat într-un accident banal la Puținei. ,,Venea grăbit de
la Baia de Aramă, din câte am înțeles,
cu mașina. Doi nepoți ai săi se bătuseră și unul spărsese capul
celuilalt. Domnul Bălănescu l-a dus pe cel rănit la spital, apoi a plecat la
Severin să-și rezolve anumite treburi, rămânând ca peste noapte să întoarcă și
să vadă ce-i de făcut cu nepotul. S-a grăbit mult pe drum. Dăduse o burniță și
se formase mâzgă pe șosea. La Puținei a depășit un autobuz. Din față îi venea o
rabă. Depășirea era ,,pe muchie de cuțit”. Văzând pericolul, Domnul Bălănescu a
virat brusc în fața autobuzului, dar nu s-a putut încadra pe bandă. Mașina a
început să derapeze. Dânsul a pus frâna. S-a întors atunci cu totul înapoi,
tamponându-se din față cu autobuzul. Domnul Bălănescu avea o ,,Lada” nouă,
neînscrisă în circulație. A făcut pagubă de cca. 20.000 lei. Dumnealui s-a
lovit la față și la genunchi. Aștepta acolo de mai bine de două ore, dar nu
venise nici un milițian. Eu veneam în mașină cu mămica și mătușa Maria Trocan.
Am lăsat-o pe mămica și pe mătușa Maria la
locul accidentului, l-am luat pe Domnul Bălănescu și am plecat spre Severin.
Ne-am dus la Liceul Agricol de la Halânga. Într-un bloc de acolo locuia un
milițian. Nu l-am găsit acasă. Am mers atunci la termocentrală. Mai locuia unul
pe acolo. Nici pe acela nu l-am găsit. Am mers la pichetul de pompieri și am
dat telefon la postul de miliție de la Izvorul Bârzii. Era acolo un milițian.
Ne-am dus și l-am luat(…). L-am dus apoi pe Domnul Bălănescu în Crihala[15],
unde a rămas la cumnatul său, urmând să ia mașina acestuia și să se descurce
mai departe. Am pierdut după-amiaza, însă nu mi-a părut rău, fiindcă am putut
să fiu și eu de folos acestui om, care mi-a fost ca un prieten și ca un frate,
când am avut procese la Severin.”[16]
*
Miercuri, 22 Mart. 2017, preotul Dvs. a
purtat o discuție de 2,30 ore cu Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu, deputat în
Parlamentul României. L-am convins să alcătuiască, să prezinte și să susțină în
parlament un proiect de lege, care să completeze Legea cadastrală, în sensul de
a se introduce în evidențele funciare denumirile istorice ale locurilor, așa
cum s-au păstrat ele în memoria localnicilor din moși-strămoși. Evidența de tip
statistic, așa cum se face azi, cu ,,blocuri”, ,,tarlale” și ,,parcele” numerotate
este un atentat la istoria și la limba noastră, fiindcă ea va duce la uitarea
vechilor toponime. Domnul Avoc. Alexandru Bălănescu, un om foarte capabil și
bun patriot, a înțeles pe deplin problema și a promis că va face tot ce va
depinde de dânsul ca să reușească să-și convingă colegii parlamentari să voteze
pentru aprobarea acestei legi. Îl cunosc pe Domnul Alexandru Bălănescu numai
din 1977, de când suntem și buni prieteni. Sperăm să fim la fel cât ne va mai
lăsa Dumnezeu pe aici[17].
*
În luna Iulie 2017 i-am solicitat Domnului
Deputat Alexandru Bălănescu și Doamnei Senator Ecaterina Andronescu să
intervină în Parlament pentru unele amendamente la Hotărârea de Guvern 741/2016, în care se
prevedea că cimitirele, indiferent dacă sunt de la oraș sau de la țară,
indiferent dac sunt în administrația primăriilor sau parohiilor să fie dotate
cu surse de apă curentă, cu canalizare, grupuri sanitare cu canalizare, case
funerare cu aer condiționat și canalizare și multe altele, imposibil de
realizat la nivelul unor sate de câteva zeci sau sute de locuitori.
Hotărârea respectivă de guvern nu privește
doar satele parohiei noastre, ci toată țara. Am luat legătura cu Doamna Senator
Ecaterina Andronescu și Domnul Deputat Alexandru Bălănescu, le-am spus despre
ce este vorba. S-au arătat foarte nemulțumiți de asemenea norme legale rupte de
realitate. Au promis că vor interpela în parlament pe ministrul sănătății,
pentru că are posibilitatea să anuleze sau să modifice textul respectiv. Dacă
cei care au făcut legea au fost obligați de instituțiile europene s-o facă, mai
avem noi astfel de legi, care nu se pun în aplicare. Așa, bunăoară, este legea
viei și vinului. Conform acesteia, ar trebui ca românii să fie obligați să
distrugă viile autohtone, viile producătoare, cum le spunem noi și să cultive
numai soiuri nobile, vie altoită. Se prevăd sancțiuni drastice, dar nimeni n-a
fost amendat că are sau că plantează vie producătoare. Când omul vrea, găsește
soluții; când nu vrea, găsește pretexte! Păi, nu?”[18]
*
La începutul lui octombrie 2018, Domnul
Avoc. Alexandru Bălănescu, deputat în Parlamentul României, a făcut o
importantă donație parohiei noastre: Sfânta Evanghelie pentru biserica de la
Malovăț și Sfânta Cruce pentru biserica de la Bârda. Sunt obiecte de mare preț,
pe care numai dânsul își putea permite să le cumpere. Dumnezeu să-i
răsplătească![19]
*
Duminică, 8 oct. 2017, la slujba de la
biserica din Malovăț au participat Domnul Deputat Alexandru Bălănescu împreună
cu Doamna Bălănescu, iar joi, 26 oct. au făcut o vizită la casa preotului, la
Bârda.
Se împlinesc în toamna aceasta 40 de ani
de când între Domnul Bălănescu și preotul Dvs. s-a stabilit o relație de
prietenie și respect reciproc. Domnul Bălănescu a reprezentat parohia noastră
ca avocat în toate procesele pe care le-a avut de-a lungul vremii. Fie avocat,
fie decan al Baroului Avocaților din Mehedinți, fie vicepreședinte al
instituției Avocatul Poporului, fie ministru secretar de stat, fie parlamentar,
Domnul deputat Alexandru Bălănescu a rămas același om modest, simplu, frățos,
respectuos, gata de a da o mână de ajutor. De câte ori are prilejul, își
amintește cu nostalgie de satul natal(Rătez-GJ), de părinți, de prieteni și
colegi, de consăteni, de datinile și obiceiurile din satul său. În tot ceea ce spune
și ceea ce face surprinzi cu ușurință buna-cuviință românească, creșterea
sănătoasă pe care i-a dat-o familia. Este o adevărată bucurie discuția cu
dânsul[20].
Pr. Al. Stănculescu-Bârda
[1] Avoc. Alexandru Bălănescu(n. 1946) din
Tr. Severin, avocat, ajuns președintele Baroului Mehedinți, vice-președinte la
Avocatul Poporului, apoi deputat în Parlamentul României(2016-2020).
[2]Avocatul Alexandru Bălănescu, în
,,Datina", Tr. Severin, an. VIII(1996), nr. 1725(30 oct.), p. 1-2; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda,
Coșulețul cu flori, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1997, pp. 54-56.
Acest articol era scris în 1996. Atunci Domnul Avocat Alexandru
Bălănescu a candidat la funcția de deputat în Parlamentul României ca
independent. N-a reușit! Abia în 2016 a ajuns deputat, dar pe lista P. S. D.!
[3] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Jurnal,
vol. II(1982-1983), 8 oct.
[4] Ibid., 10 dec.
[5] Realizasem lucrarea Bibliografia
Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1984) în baza unei aprobări date de
patriarhul Justin Moisescu în 1979. Când m-am prezentat cu primele 900 pagini dactilografiate din lucrare
la patriarh, la termenul stabilit, m-a dat pe ușă afară ca pe ultimul
infractor.
[6] Pr. Nicolae Jinga, vezi notele de mai
sus.
[7] Adrian Păunescu(1943-2005), poet,
scriitor, publicist, animator cultural și om politic. A condus diferite
reviste, printre care ,,Flacăra”. A condus cenaclul
,,Flacăra”. După Revoluție a fost senator(1992-1996;
2000-2008) în Parlamentul României.
[8] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Jurnal,
vol. II(1982-1983), 27 sept.
[9] Ibid.,
3 nov.
[10] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Jurnal,
vol. III(1984), 26 ian.
[11] Se referea la judecătorie și
tribunal.
[12] Se referea la pictorul Vasile
Ivănescu.
[13] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Jurnal,
vol, III(1984), 26 apr.
[14] Ibid., vol. IV(1985), 22 mai.
[15] Crihala, cartier în partea de nord a
Severinului.
[16] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Jurnal,
vol. IV(1984), 30 dec.
[17] ,,Scrisoare pastorală”, an. XVI(2017), nr. 346, pp. 4-5.
Din păcate, nu s-a rezolvat nimic, iar azi tot ,,blocuri”, ,,tarlale” și
,,parcele” numerotate localizează terenurile locuitorilor noștri, fără a se
menționa nicăieri, în actele oficiale, denumirile tradiționale, toponimele
istorice.
[18] ,,Scrisoare pastorală”, an.
XVI(2017), nr. 356, pp. 2-3. Nu știu dacă hotărârea de guvern respectivă a fost
modificată sau nu, știu doar că inspectorii de la Direcția Sanitară Mehedinți,
care mă asiguraseră că ,,atunci când vom veni a doua oară vă vom da câte 50
milioane lei amendă pentru fiecare obiectiv de acest fel nerealizat la nivelul
parohiei Dvs.” n-au mai venit nici azi!
[19] ,,Scrisoare pastorală”, an.
XVIII(2018), nr. 383, pp. 2-3.
[20],,Scrisoare pastorală”, an.
XVII(2017), nr. 362, pp. 3-4.
LUCRURILE
STRALUCITOARE
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Noi iubim tot ceea ce straluceste pe
pamânt: aurul, argintul, pietrele pretioase, cristalele, vesmintele de matase…
De ce oare nu iubim slava viitoare la care Dumnezeu ne cheama? De ce nu nazuim
sa devenim stralucitori ca soarele? „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele
în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Aceasta pentru ca natura sufletului
nostru s-a pervertit prin pacat, iar noi suntem legati de pamânt si nu de cer,
de lucrurile stricacioase mai degraba decât de cele nestricacioase; pentru ca
iubim slava trecatoare, stricacioasa si înselatoare a acestui pamânt. De ce
exista în noi o astfel de dragoste pentru tot ceea ce straluceste? Pentru ca
sufletul nostru a fost creat pentru lumina cerului si pentru ca el a fost, la
origine, cu totul lumina, cu totul stralucitor, lumina este deci înnascuta în
noi, sensul si nevoia de lumina sunt înnascute în noi. Îndreapta-ti aceasta
nazuinta catre lumina Cerului!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 112.
MELCUL
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
La ce înaltime ti-a fost ridicata, omule,
fiinta prin persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu si Om? Pe înaltimea tronului
dumnezeiesc. La ce înaltime ti-a fost ridicata fiinta prin persoana Maicii lui
Dumnezeu? Mai presus decât heruvimii si serafimii. Pentru cine s-au savârsit
acestea? Pentru tine, omule, pentru ca, eliberându-te de povara poftelor
ticaloase, sa te faci partas firii dumnezeiesti. Ce raspuns dai acestor
intentii, acestor fapte ale Divinitatii, Providentei atotbinevoitoare? Ti s-au
dat toate puterile dumnezeiesti spre viata si buna cinstire (2 Petru 1, 3), cum
le folosesti? Nu cumva le dispretuiesti? Nu te prelinge, lipindu-te de pamânt
ca melcul.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 377.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu