Jos
cizma ucraineană de pe teritoriile românești (3)
Daniel
Siegfriedsohn
15
Ianuarie 2023
În ianuarie 1954, A.Lazarev, în calitate
de ministru al culturii din RSSM şi membru al Biroului C.C. al P.C.M., a făcut
o încercare (nereuşită, însă) de a se întâlni cu N.Hruşciov, pentru a-i înmâna
personal o interpelare similară. În 1958 A.Lazarev a făcut o interpelare
conducătorilor de atunci ai R.S.S.M.: Z. Serdiuc, I. Codiţa şi A. Diordiţa,
privind „petele albe” din istoria Moldovei şi, în special, problema fostelor
teritorii moldoveneşti.
Chiar şi în anul 1986 un grup de veterani
din Republica Moldova s-a adresat cu o scrisoare oficială Prezidiului
Sovietului Suprem al U.R.S.S., în care era pusă problema sudului Basarabiei.
Toate aceste adresări însă au fost lăsate fără nici un răspuns din partea
autorităţilor de la Moscova. Nimeni nu s-a încumetat cel puţin să recunoască
oficial marea nelegiuire comisă în vara anului 1940.
În perioada sovietică, Ucraina şi-a lărgit
hotarele din contul statelor învecinate, cu circa 150 mii km pătraţi. Acest
lucru a devenit posibil atât în virtutea politicii expansioniste a URSS, cât şi
graţie unor „daruri” generoase din partea Moscovei.
Conform recensământului populaţiei din
anul 1926, Ucraina stăpânea un teritoriu de 451,7 mii km pătraţi, populat de 29
mil. de locuitori. Astăzi teritoriul ei constituie 603,7 mii km pătraţi, cu 52
mil. de locuitori.
Cele mai valoroase „achiziţii” ale
Ucrainei în anii totalitarismului comunist le-au constituit Crimeea (1954) - în
calitate de „cadou” din partea lui Nikita Hruşciov cu prilejul aniversării de
300 ani de la unirea Ucrainei cu Rusia şi o parte din teritoriile moldoveneşti
(1940).
După dezmembrarea vertiginoasă a URSS,
avea să conteze fiecare metru de teritoriu, vecinii argumentând unul altuia, cu
hărţi şi documente în faţă, unde trebuie instalat stâlpul de frontieră.
Uneori, din păcate, se recurgea şi la
ultimul „argument” - zăngănitul armelor…
Republica Moldova şi graniţele ei
post-sovietice. Şi Republica Moldova, după vreo 10 ani de tratative
îndelungate, şi-a încheiat procesul anevoios de demarcare a actualei frontiere de
stat cu ţara-vecină Ucraina. Proces, cam dosit de opinia publică, fără ca
mass-media autohtonă să insiste prea tare asupra oglindirii lui multilaterale
şi minuţioase. Acum rar cine poate să numească componenţa nominală a grupului
de lucru din partea Republicii Moldova, sau să-şi amintească (cu excepţia
cazului satului Palanca) câte ceva din activitatea comisiei guvernamentale
abilitate. Dar, după încheierea tratativelor sus-numite şi cunoaşterea
rezultatelor finale, se pune întrebarea: oare nu cumva ”deficitul” de
informaţie la tema dată urmărea scopul de a atenua, cumva, poziţia cam timidă
şi nehotărîtă a părţii moldoveneşti? În timp ce ucrainenii, potrivit unor surse
veridice, dominau pe tot parcursul activităţilor de delimitare a graniţelor,
fiind la orice pas controlaţi de conducerea de vârf a Kievului, dar şi de
întreaga populaţie locală – prin intermediul organelor de informare în masă. În
consecinţă, ei au obţinut ceea ce şi-au dorit, adică o delimitare favorabilă a
hotarelor cu Moldova. Ba chiar, în plus, alipitindu-şi şi vreo 7 km de traseu
strategic, la care râvneau de mult timp.
S-au mai domolit spiritele legate de acest
fapt şi Chişinăul a dat asigurări populației că nu s-a comis nici o cedare. Şi
doar ţăranii satului moldovenesc Palanca au fost lăsaţi singuri cu noile lor
probleme. Cei din partea locului se conving zilnic, pe propria piele, că s-a
produs cel mai adevărat act de cedare. Ei se umilesc zilnic în faţa vameşilor
şi a grănicerilor străini – de fiecare dată când pleacă „peste drum” la muncă
în câmp sau când îşi aduc roada de pe lanuri.
Care puteau fi argumentele de bază ale
părţii moldoveneşti până la semnarea actelor cu privire la delimitarea
frontierelor cu Ucraina? De mai bine de 10 ani, din arhivele secrete au fost
scoase la lumina zilei un şir de documente autentice care incontestabil
demonstrează faptul că, în perioada sovietică, prin uz de fals, Basarabiei i-au
fost înstrăinate teritorii imense. Încă în anul 1990, savanţii români A.Moraru
şi I. Iaţenco, presimţind căderea imperiului sovietic şi inevitabila acutizare
a problemelor teritoriale, au efectuat o muncă titanică de arhivă publicând,
ulterior, documente veritabile ce demască ilegalităţile admise de Kiev şi
Moscova, în august 1940, la delimitarea teritoriilor şi instaurarea
frontierelor între R.S.S. Moldovenească şi R.S.S. Ucraineană.
Documentele în cauză nu lasă piatră pe
piatră din toate „argumentele ştiinţifice” publicate cândva la comanda
Kievului, în scopul îndreptăţirii acţiunilor de acaparare nelegitimă a
pământurilor românești ale Basarabiei. Intenţionat sau întâmplător, dar cert e
că, din anul 1990 încoace, aceste documente au fost date uitării şi, în afară
de specialiştii, rar cine cunoaşte ceva despre acele evenimente reale, nu
inventate, din istoria imediată. Ba, se pare chiar şi factori de decizie,
obligaţi prin funcţiile lor să le cunoască, au făcut abstracţie de ele pe
parcursul actualului proces de delimitare a frontierelor - anume atunci, când
era momentul potrivit de a opera cu argumente istorice convingătoare.
După ocuparea Basarabiei, nordului
Bucovinei și Herței la 28 iunie 1940, cu o viteză fulgerătoare - ceva mai mult
de o lună - ocupanții sovietici au trasat noile frontiere ale RSSM, prin
transferarea la 2 august către R.S.S. Ukraineană a sudului Basarabiei (Cetatea
Albă, Izmail) și a nordului Basarabiei (Hotin) și "compensarea"
R.S.S.M. printr-o fâșie de pământ pe malul de est al Nistrului. În linii mari
acestea au rămas frontierele recunoscute pe plan internațional ale statului
r.m., care și-a declarat independența pe 27 august 1991. Totul a început însă
mai devreme, în anul 1924 când Stalin a înființat pe malul estic al Nistrului
Republica Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească (R.A.S.S.M.), pe vremea
când Basarabia făcea parte din Regatul României.
Actul din anul 1924 este considerat unul
„epocal”, tratat la modul superlativ de istoriografia sovietică în perioada
U.R.S.S. Din start a fost o creație artificială care avea ca obiectiv principal
crearea unor premise pentru extinderea revoluției bolșevice mondiale pe
direcția sud-estică: România, Balcanii, Europa Centrală. Formularea nefericită
cu privire la capitala acestui teritoriu care temporar se află sub ocupație
avându-se în vedere Chișinăul denotă în mod explicit care era conotația acestei
pseudo-autonomii. Acesta era pretextul care trebuie exploatat în condiții
favorabile de către autoritățile de la Moscova pentru a anexa nu doar
Basarabia, dar tot teritoriul până la Munții Carpați - fostul teritoriu al
Principatului Moldovei și chiar toată România, deci era un obiectiv major
strategic. Acest cap de pod a funcționat în permanență până în anul 1940 pentru
că de aici au venit mai multe scenarii de destabilizare a situației interne a
României, prin infiltrarea unor agenți secreți ai serviciilor speciale
sovietice, prin lichidarea fizică a unor persoane importante, avem sute de
grăniceri români care au murit aici la Nistru apărând frontiera de est a
României.
A fost o zonă de maximă instabilitate, iar
atunci când s-au ivit premisele favorabile acest cap de pod sau „place d'armes”
cum i se mai spune pe aici pe la noi a fost pus în aplicare și a asigurat
succesul invaziei sovietice a Basarabiei din 28 iunie 1940. În mai puțin de o
lună s-au petrecut aceste drame cumplite care au avut consecințe nenumărate,
dar vorbim despre această amputare teritorială a sudului și a nordului
Basarabiei și incorporarea cu de-a sila a acestor teritorii în componența
R.S.S. Ucrainene și atribuirea fâșiei înguste de pământ de pe malul de est al
Nistrului RSS Moldovenești, dar și a Ținutului Herței și a nordului Bucovinei,
care nu aveau nicio treabă cu U.R.S.S.
Amputările teritoriale au fost nefaste
pentru populația majoritară românească, dar și pentru minoritari, pentru că
dacă ne referim la sudul Basarabiei de acolo au fost amputate două din cele opt
județe, este vorba de Cetatea Albă și Ismail. Aici nu s-a ținut cont de
criteriul etnic de la care se revendicau sovieticii, a fost încălcat acest
principiu de o manieră flagrantă sunt zone până aproape de confluența cu Marea
Neagră unde avem populație compact românească. Fosta R.S.S. Moldovenească a
fost transformată într-o enclavă. De altfel e o recidivă, prin tratatul de pace
de la București din 16/28 mai 1812 se prevedea incorporarea acestui teritoriu
de la este de Prut în Imperiul Țarist. Iar miza principală erau tocmai gurile
Dunării, pentru că la acea vreme fluviul nu era principala arteră comercială și
avea și o importanță covârșitoare din punct de vedere strategic.
De aceea, conform prevederilor tratatului
de pace de la Paris din 1856 care a pus capăt Războiului Crimeii în care
Imperiul Otoman în alianță cu Franța și Marea Britanie au învins Rusia Țaristă,
cele trei județe sud-basarabene au fost retrocedate Principatului Moldovei,
deci este o dispută dintre Rusia și marile puteri europene care datează din
secolul al XIX-lea.
Trebuie ținut cont de faptul că Stalin a
cedat această inițiativă și toate prerogativele conducerii comuniste de la
Kiev, unde prim secretar era pe atunci Nikita Hrușciov, viitor prim-secretar al
C.C. al P.C.U.S. care în 1956 îl va demitiza pe Stalin, dar iată că în iulie
1940 Hrușciov este acela care preia ștafeta de la Stalin și bineînțeles că a
avut grijă să decupeze cât mai mult teritoriu românesc ca să-l incorporeze cu
de-a sila în teritoriul Ucrainei. Așa au fost incorporate nordul Bucovinei,
Herța (93% populație românească - parte a Vechiului Regat), sudul Basarabiei și
nordul (Hotin). Prin decretul care a fost o emanație a sesiunii a VII-a a
Sovietului Suprem care a constituit o gravă încălcare a legilor și a
Constituției Sovietice din 1936, fiindcă nu a fost luată în vedere opțiunea
populației.
Moldova a fost reprezentată atunci în
Sovietul Suprem de 32 de persoane, dintre care doar șapte aveau origine
românească, ceilalți erau minoritari, inclusiv un ungur, deci delegația nu a
reflectat starea de spirit în aceste teritorii proaspăt anexate. Aceste
teritorii au fost decupate încălcându-se același principiu etnic, de pildă din
nordul Basarabiei a fost inclus în Ucraina 3/4 din județul Hotin, deci sunt
zone cu populație compact românească. Șase din cele 14 raioane ale R.A.S.S.M.
au fost incorporate în R.S.S.M., restul de opt revenind Ucrainei, dar trebuie
să spus că cele opt raioane erau majoritari alogenii. Bineînțeles că aici s-a
plimbat mâna lui Hrușciov în toată această poveste geografică și noi am avut
mari necazuri de pe urma acestei trasări.
Aceste frontiere erau absolut arbitrare,
consfințite printr-un decret din 14 noiembrie 1940. Atunci a fost luat accesul
la Dunăre, a fost decupată jumătate din moșia satului Giurgiulești, care avea o
lungime de 800 de metri, unii spun chiar 1100 de metri de-a lungul malului
stâng al fluviului Dunărea. Același lucru s-a întâmplat la Palanca, un sat în
extremitatea estică a fostei R.S.S. Moldovenești, care actualmente face parte
din teritoriul Republicii Moldova. În aprilie 1947 autoritățile de la Kiev au
dat indicații autorităților de la Izmail, iar acestea au impus celor din
localitatea Starokazaci la frontiera cu RSS Moldovenească să ocupe printr-un
rapt care n-avea nici măcar o legitimitate formală vreo 30 de hectare din moșia
satului Palanca și în felul acesta s-a încheiat opera de enclavizare a Moldovei
Sovietice care a fost lipsită de acces la Limanul Nistrului, care era navigabil
și noi încă mai păstram această portiță prin care eram stat riveran la Marea
Neagră.
În 1947 aceasta a fost cireașa de pe tort
a decupărilor arbitrare ale autorităților sovietice din teritoriile istorice
românești de la est de Prut. Au existat și memorii trimise de conducerea R.S.S.
Moldovenească lui stalin pentru restituirea acestor teritorii între 1940 și 1946
dar nu au fost luate în considerare. Acolo argumentau necesitatea retrocedării
acestor teritorii R.S.S. Moldovenești pentru că republica se sufoca sub aspect
economic, pentru că era vorba de ieșirea la Marea Neagră și nodul Basarabiei
care asigura o legătură mai ușoară cu alte regiuni. Nici acest memoriu nu a
fost luat în considerare pentru că Partidul Comunist de la Kiev a avea la
Moscova o influență net superioară celui de la Chișinău, așa încât aceste
teritorii au continuat să facă parte din componența Ucrainei Sovietice.
Chiar din prima zi a ocupației sovietice,
28-29 iunie 1940, au venit alături de Armata Roșie invadatoare foarte mulți
„specialiști" și nomenklatura comunistă sovietică de partid. Pe 4 iulie au
fost constituite comitetele județene de partid, comitetul executiv, ulterior
cele raionale, deci am avut parte de o nomenklatură de import 100%. Sovieticii
n-au avut încredere nici măcar față de foștii ilegaliști sovietici din
Basarabia, care fuseseră bineînțeles infiltrați și ei cu concursul serviciilor
sovietice de informații. Toți aceștia au fost suspectați de lipsă de loialitate
și au recurs la "cadrele calificate" furnizate de Ucraina Sovietică,
toți cei care conduceau erau străini, localnicii nu au fost angrenați, cel
puțin la prima etapă în procesul de administrare a acestui teritoriu. Mai
târziu, după moartea lui Stalin din 1953, s-a pus pe rol acea politică de aduce
băștinașii, nu chiar în prima linie, dar în verigile medii ale nomenklaturii de
partid și sovietice.
Efectele înființării R.A.S.S.M. în anul
1924 le suportăm și astăzi. A fost o reușită extraordinară a conducerii de
atunci și a serviciilor secrete sovietice prin instituirea acestei
pseudo-statalități în componența Ucrainei Sovietice au exploatat-o pe deplin și
în perioada interbelică, și în perioada postbelică, și în prezent. În acest
teritoriu crima și teroarea au fost instrumentate pe o perioadă mult mai lungă
în comparație cu Basarabia și această politică de eliminare a elementelor
indezirabile, de zombificare, a dat efecte mult mai dezastruoase și populația
din stânga Nistrului, din păcate, inclusiv cea românofonă cu mici excepții, nu
are aceeași abordare a tematicii etnice pe care o au românii basarabeni. De
aceea, forțele ostile interesului național al Republicii Moldova exploatează
extrem de eficient această circumstanță și de aici provin toate aceste
necazuri.
Republică Moldovenească Nistreană se
revendică de la RaSSM și multe prevederi care au fost incluse în „constituția”
acestei autonomii din 1924, inclusiv utilizarea concomitentă a trei limbi de
stat, cea "moldovenească", rusa și ucraineana. Bineînțeles că astăzi,
ca și atunci în perioada interbelică tronează în toate instituțiile publice
limba rusă, iar româna este limba celor care o folosesc la bucătărie. Este
riscant să te revendici ca etnic român și astăzi ca și în perioada sovietică.
Atunci, pentru un asemenea „sacrilegiu” riscai să plătești un tribut greu,
poate chiar cu viața. S-a pus problema retrocedării acelor teritorii care au
fost incorporate cu de-a sila ca să se respecte criteriul etnic cel puțin,
pentru că, așa cum spuneam, la frontiera Republicii Moldova pe direcția sudică
de-a lungul Dunării avem o zonă compact românească.
N-a fost abordată de-o manieră
responsabilă și judicioasă această chestiune și până la urmă s-a ajuns la
formula că cele două state suverane și independente, Republica Moldova și
Ucraina, sunt recunoscute în frontierele în vigoare la 1 ianuarie 1991. În
felul acesta nu mai putea fi pusă pe tapet chestiunea retrocedării și acum dacă
anumite forțe politice încearcă să abordeze acest subiect ele primesc o replică
vehementă din partea actualei conduceri politice de la Kiev. În perioada
guvernării democratice de după 2009, în guvernul Filat, pe atunci ministru de
externe era Iurie Leancă, iar omologul său de la Kiev era Petro Poroșenko, a
fost demarată o procedură care n-a fost finalizată - delimitarea definitivă a
frontierei dintre Ucraina și Republica Moldova.
Au început în zona de nord, s-a făcut mare
tam-tam în presa din Republica Moldova pentru faptul că la Bulboaca câteva sute
de hectare urmau să fie cedate Ukrainei. E vorba de cei 7,7 km care au fost
cedați de guvernul Filat - Leancă de la Palanca. Atunci s-ar mai fi putut
negocia. Este adevărat că în 1999 președintele Petru Lucinschi a semnat acel
tratat de bună vecinătate care chipurile ar fi pus punct acestor discuții pe
marginea subiectului cu conotație teritorială.
La discuțiile privind definitivarea
frontierei ar fi trebuit aduse mai multe argumente în favoarea Republicii
Moldova, inclusiv cele 30 de hectare de la Palanca, răpite de Ucraina în 1947.
La Palanca au fost cedați 7,7 km de șosea, inclusiv subsolul de sub șosea, ca
să asigure circulație nestingherită între Izmail și restul Ucrainei, iar acești
bieți oameni, locuitorii satului Palanca, proprietari ai unor terenuri agricole
la sud de această șosea, trebuie să se legitimeze de fiecare dată în fața
grănicerilor ucraineni de fiecare dată când își lucrează ogorul. Atunci
negociatorii din partea Republicii Moldova au capitulat în mod ticălos și nu
și-au apărat măcar propria imagine, nu mai spun de interesele celor pe care-i
reprezintă. Putem admite nu doar la nivel de supoziție, dar și la nivel de
aserțiune absolut probată, situațiile menționate reprezintă până în prezent un
focar de instabilitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu