duminică, 4 iunie 2023

ALEXANDRU STANCIULESCU - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ.....!

 



BAIA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vedem ca oamenii, întrând în baie, se spala de urâciunile si murdariile trupesti si ies din baie curati si îmbracati în camasa alba. Tot asa si crestinii, intrând în baia Sfântului Botez, se spala de întinaciunea pacatelor, se curata si se sfintesc, se îmbraca cu haina prealuminoasa si scumpa a dreptatii lui Hristos ca si cu o porfira împarateasca si se fac fii ai Împaratului Ceresc si mostenitorii Împaratiei ceresti, si ies de acolo curati, sfintiti, îndreptati, precum graieste spre mângâiere Apostolul: „Dar v-ati spalat, dar v-ati sfintit, dar v-ati îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos si în Duhul Dumnezeului nostru” (1 Corinteni 6, 11). De aceea Sfântul Botez este numit de catre Apostol „baia nasterii” (Tit 3, 5). Pentru ca la Sfântul Botez ne nastem din nou, noi, cei ce pieriseram, ne vom mântui si ne vom înnoi, ne vom curata si ne vom spala, devenind „faptura noua în Hristos” (2 Corinteni 5, 17).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 398

 

 

 

FRUMUSETEA OMENEASCA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi un om frumos întocmai ca un înger. De la acesta ridica-ti mintea la omul cel launtric, adica la suflet, si cugeta cu cât este mai mare frumusetea sufletului facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, pe care Domnul l-a salasluit într-un lacas atât de minunat. De aici învata sa cunosti si sa cinstesti nobletea, frumusetea si maretia sufletului si pe acesta, care e nemuritor, sa-l împodobesti cu fapte bune, cu credinta, cu dragoste, cu rabdare si cu înfrânare, mai mult decât trupul, care este praf si pulbere.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77

 

 

 

SUBTIRIMEA PANZEI DE PĂIANJEN

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

În comparatie cu sufletul omului, al crestinului, lumea toata este asemenea unei pânze de paianjen. Nimic nu este statornic în ea, pe nimic nu ne putem sprijini, nu ai pe ce pune baza; totul se rupe, cedeaza. Nu-ti lega inima de nimic în afara de Dumnezeu, Cel ce a urzit aceasta pânza, care o tine si îi da viata. De orice si de oricine te vei lega în afara de Dumnezeu îti va otravi viata, îti va strâmtora inima. Numai legându-te deplin de El vei dobândi viata.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418



PECETEA CHIPULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca argintul, aurul ori arama nu sunt bune pentru folosinta în negutatorie si nici nu sunt primite în vistieria tarii, ci lepadate daca nu au pe sine chipul împaratului; si numai banul care a fost însemnat cu chipul împaratesc are trecere si e primit de toti. Asemenea si sufletul: de nu va avea pecetea Împaratului Ceresc, a lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, care se zugraveste prin credinta si prin Sfântul Duh, nu va fi bun pentru obstea sfintilor si pentru vistieria cereasca, ci se va arunca afara. Aceasta întâmplare te învata sa cauti cu credinta si cu sârguinta chipul cel dumnezeiesc, întrucât el este podoaba preafrumoasa si delicatetea sufletelor noastre, pentru ca nu cumva sa suferi, de nu-l vei avea, întocmai ca si acela care, fiind poftit la ospat, a venit fara haina de nunta, caci Împaratul, vazându-l, a grait catre el: „Prietene, cum ai intrat aici fara sa ai haina de nunta? El însa a tacut. Atunci Împaratul a zis slugilor: Legati-l de picioare si de mâini, luati-l de aici si aruncati-l în întunericul cel mai din afara” (Matei 22, 12-13).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 195.

 

 

 

COPACUL DOBORAT

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Daca vedem prin padurile si codrii cei mari vreun arbore cu mare vechime de ani, rasturnat la pamânt de furtunile vremurilor cele mai puternice decât el, apoi si de la acesta sa ne învatam a nu ne încrede în puterea noastra, nici în iscusinta cea de multi ani, aducându-ne aminte de cele scrise, ca: „Cela ce se încrede în sine, va cadea cadere jalnica” (Pilde 16, 18). Iar daca alti arbori uriasi vedem putrezind prin codri si de multe ori cazuti la pamânt, si lânga acestia zabovind cu gândirea asa sa zicem: Cum acesti arbori atâtea sute de ani traind si atâtea vremi sub soare petrecând, acum zac aici putrezind si pamânt facându-se, dar eu, care sunt „iarba si floarea câmpului” (Psalm 102, 15), în aceasta viata prea scurta, cu cât mai neputincios si mai repede trecator sunt în aceasta lume?

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.

 

 

 

DRAGOSTEA DUMNEZEIASCA

- Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Cine sa îndure neplacerile îngrijirii pruncului, daca nu maica ce l-a nascut? Cine sa îndure nedreptatile lumii, daca nu Domnul ei?

Pentru Facator este usor sa îndure toate greutatile din partea fapturilor Sale, caci daca n-ar fi vrut sa le îndure, nici nu le-ar fi zidit.

Oare va uita femeia pe pruncul ei, ca sa nu miluiasca odrasla pântecelui ei? Dar si de va uita femeia pe pruncul ei, Dumnezeu nu va uita lumea pe care a facut-o.

Miscatu-s-au îndurarile Lui cele firesti, si El a zamislit si a nascut faptura; lumea a aparut din voia Lui ca un prunc din pântecele maicii sale.

Si iata, El a ridicat si poarta lumea cum maica ce alapteaza poarta cu dragoste rodul nascut din pântecele ei.

Tatal Cel Milostiv ne-a nascut si ne hraneste cu Sângele Fiului Sau, asa cum maica da sânii sai odraslei sale ca s-o hraneasca.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 191-192



ZAPADA

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

Faceti osteneala si iesiti în acest timp în orisice câmp veti voi si uitati-va cu bagare de seama la acest acoperamânt alb de zapada, care înveleste toata fata pamântului: toate firicelele de zapada cazute din cer, oricât s-au învârtit prin vazduh, oricât s-au ciocnit unele cu altele, cu toate acestea au cazut în ordine, s-au asezat în chip prietenesc unele lânga altele si au faurit o multime de alcatuiri felurite, dintre care fiecare în parte merita sa fie luata în seama. Câte linii drepte, câte linii frânte, câte linii oblice, câte perpendiculare, câte convexe, câte concave, câte circumferinte nu sunt aicea? Aici vedeti toata geometria! Si, cu tot frigul si amorteala iernii, nu numai ca toate sunt la locul lor, dar mai mult înca, nimic nu e lipsit de încântare si frumusete. Vedeti voi oare ce frumos e garnisita cu zapada aceasta prapastie urâta? Ce cornis regulat si delicat e pe marginea ei! Ce coloane zvelte înlauntrul ei! Câta curatie în lucrare! Ti se pare ca e o marmura iesita din mâna celui mai iscusit sculptor! Si câte marmuri din acestea, câta sculptura de felul acesta! Toata aceasta frumusete si aceasta întreaga iscusinta în faurirea astor munti de zapada ramâne nebagata în seama nu numai acolo unde nu sunt oameni, ci si acolo unde sunt. Au oare multi sunt aceia carora le place sa traga povete folositoare de la zapada? Însa Dreapta cea a-toate-facatoare nu cauta de sunt sau nu spectatori ai operei sale. Facându-le pe toate cu cumpanire, cu masura si cu numar, ea se multumeste pe sine însasi si nu poate face nimic altminteri, decât numai astfel cum cere vrednicia sa, adica bine întocmit si maret.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 81-83




PUTEREA LUMINII

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Când în casa arde o faclie sau intra lumina zilei, atunci pe toate le vezi deslusit si le osebesti pe unele de altele, pe cele bune de cele vatamatoare. Asemeni se întâmpla si cu cel caruia faclia legii lui Dumnezeu îi straluceste mereu si îi lumineaza ochii mintii, asa precum spune Psalmistul: „Faclie picioarelor mele este Legea Ta si lumina cararilor mele” (Psalmul 118, 105). Daca aceasta faclie Dumnezeiasca va straluci neîncetat înaintea noastra si ne va lumina pe noi zi si noapte, atunci vom umbla mereu ca si cum ar fi ziua si vom osebi binele de rau, folosul de paguba, virtutea de patima si în acest chip, cu ajutorul Domnului, nu ne vom vatama. Prin aceasta esti povatuit, crestine, „în Legea Domnului sa cugeti ziua si noaptea” (Psalmul 1, 2) si „în inima ta sa ascunzi cuvintele” Domnului, „pentru a nu gresi” înaintea Lui (Psalmul 118, 11). Spre acestea ne îndeamna Dumnezeu: „Sa nu lipseasca cartea Legii acesteia din gura ta, ci sa cugeti întru ea ziua si noaptea, ca sa pricepi a face toate cele scrise; atunci vei pasi drept si-ti vei face caile usoare si atunci vei fi întelept” (Iosua Navi 1, 8).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 96

 

 

POMUL RODITOR

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Ca un pom sa poata creste, are nevoie sa aiba înfipte radacinile în pamânt. Tot astfel si sufletul: trebuie sa fie sadit în Împaratia cea duhovniceasca, cereasca, caci aceasta este temelia lui, care îl hraneste si din care el creste.

 

Ca un pom sa se poata dezvolta, are nevoie sa fie udat. Tot astfel si sufletul: trebuie sa fie stropit din belsug cu harul Duhului Sfânt, pentru a fi sanatos si puternic. Sfântul Antonie spune: „Precum un pom nu poate sa creasca daca nu este stropit cu apa curata, tot astfel si sufletul nu poate sa creasca daca nu se hraneste cu sevele cele ceresti”. Numai acele suflete cresc, care primesc pe Duhul Sfânt si sunt udate din belsug din cerestile izvoare.

 

Ca un pom sa poata sa dea roada, are nevoie de lumina si de caldura soarelui. Tot astfel si sufletul: are nevoie sa fie luminat si încalzit de Domnul, Soarele vesnicei dreptati, caci sufletul poate sa vieze, sa creasca si sa aduca roada numai în razele si în caldura lui Dumnezeu celui viu si celui de viata facator.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 38-39

 

 

 

GANDUL POCAINTEI

- Compozitorul Arvo Part -

 

 

Omul, daca se pocaieste, de multe se elibereaza. Iata, te duci la un prieten si îi spui tot ce ai pe inima si deja îti este mai usor. Chiar si pentru un lucru atât de mic. Dar trebuie sa ne pocaim din temelie. Omul trebuie sa se elibereze de aceasta povara. Daca mergeti la un al treilea si îi spuneti ca, iata, aici am fost nedrept, pâna si pentru aceasta deja s-a desprins de tine o bucatica [din povara ta]. Altfel, acest venin te va otravi. Iar de te duci la un preot si te pocaiesti, te spovedesti nu ca în fata unui om, ci ca înaintea lui Dumnezeu. Nu-i important ca Dumnezeu este nevazut. Nu conteaza ca preotul poate este pacatos. Daca omul se pocaieste sincer, se elibereaza. Noi, ce-i drept, ne-am obisnuit sa traim asa ca si cum am pune varza la murat – tot împingem si împingem în noi, tot mai adânc, ca sa încapa mai mult. Si apoi vine o zi când este deja cu neputinta sa mai traim asa…

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 116.




SPICUL DE GRAU

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Când samânta a cazut în pamânt si are umezeala si caldura potrivita, se face moale si poroasa; apoi pune stapânire pe pamântul din jurul ei si absoarbe din el tot ce-i este propriu si înrudit; în urma acele particele foarte fine din pamânt intra în porii semintei si-i maresc volumul, încât se înradacineaza în partea de jos, iar din partea de sus ies la suprafata firele de iarba la fel de numeroase ca si firele radacinii. Firul de iarba, încalzit mereu, îsi trage prin radacina umezeala; odata cu caldura trage din pamânt si hrana care-i trebuie, pe care o distribuie în pai, în coaja, în tecile grâului, în bobul de grâu si în mustatile spicului. Si asa, crescând încetul cu încetul, fiecare planta ajunge la masura sa proprie, fie grâu, fie legume, fie ierburi, fie maracini.

 

Un singur fir de iarba, o singura planta sunt de ajuns sa-ti faca mintea sa contemple maiestria cu care s-au facut toate! Cum este de pilda paiul de grâu încins cu noduri, ca si cum l-ar lega spre a putea suporta greutatea spicului, ca sa nu cada la pamânt când este plin de rod! Ovazul salbatic are paiul gol, pentru ca vârful nu-i cu nimic îngreuiat, pe când paiul de grâu este întarit cu acele legaturi. Bobul de grâu este pus, apoi, într-o învelitoare, ca sa nu fie cu usurinta rapit de pasarile care manânca seminte; bobul mai este aparat înca si de vârfurile ascutite ale mustatilor spicului, care ca niste bolduri, nu lasa sa fie vatamat de micile vietati.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 122

 

 

PSALTIREA

- Parintele Arsenie Boca -

 

 

Toate cuvintele Psaltirii dovedesc cunostinta cea din patanie, sau învataturile din durere, singura cale care poate învata ceva pe oameni. Asa e toata Psaltirea: o marturie stralucitoare a bunatatii lui Dumnezeu, tinuta în mâna de David, ca o faclie, mângâind orice suflet zdrobit de pe urma pacatelor. Lumina ei atrage luarea-aminte la cârmuirea lui Dumnezeu asupra vietii omenesti, îndeamna sufletul la ascultare si smerenie, cu care oricine poate birui toate potrivniciile din calea mântuirii si poate rabda toate patimile ispitelor.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 140

 

 

 

IMBRATISAREA OMULUI LAUNTRIC

- Sfantul Columba al Ionei -

 

Sunt unii, macar ca foarte putini, care sunt învredniciti de harul dumnezeiesc sa vada cu totul limpede si deosebit toata întinderea lumii si sa îmbratiseze înlauntrul puterii mintii lor în chip minunat largita marginile cele mai departate ale cerurilor si ale pamântului în aceeasi clipa, ca si cum toate ar fi luminate de o singura raza de soare.

 

Sfantul Columba al Ionei, Omul imbratisarii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2013, p. 10.




INALTIMEA COPACILOR

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Câta minune si deosebire se poate vedea întru cresterea si vietuirea arborilor si a pomilor celor roditori, cine le va spune? Caci noi vedem pe unii din ei la mare înaltime ridicându-se cu cresterea, precum sunt eucaliptii, brazii, chiparosii si altii de acest fel. Si, daca vreun folos duhovnicesc din privirea lor voim a lua, de la înaltimea lor la înaltimea dregatoriilor omenesti sa ne mutam cu mintea, si pe cei ce au sporit cu cresterea întru cele duhovnicesti sa-i închipuim, care s-au ridicat cu mintea si cu petrecerea lor din cele de jos si în Ceruri se afla, dupa marturia marelui Apostol Pavel. Iar daca multi arbori cu statura mica lânga cei înalti vedem, pe cei ce aproape de pamânt îsi au petrecerea si, care cu mintea de cele de jos s-au legat, sa-i închipuim. Iar daca si un spin prin codri ne împiedica calea, sa nu uitam ca Mântuitorul nostru a fost încununat cu spini (Ioan 19, 25).

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.

 

 

SIMTUL TACTIL

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Simtul tactil uman are în plus particularitatea de a fi susceptibil de o dezvoltare si desavârsire mult superioare celei obisnuite si cunoscute; în cazul persoanelor nevazatoare acest simt devine în urma exercitiului atât de ascutit, încât se pot sesiza cu ajutorul lui diferentele extrem de fine, în cazul suprafetelor, ca de exemplu gravarile de argint, în cazul monedelor sau al altor obiecte, diferite culori, în cazul stofelor de lâna s.a. Iata în ce masura întelepciunea lui Dumnezeu a realizat armonia dintre ratiune si organele cu totul indispensabile ale acesteia! Iata cât de lamurit ingeniozitatea simtului tactil demonstreaza ca sufletul omului este rational si ca în vederea acestei rationalitati a fost creat astfel!

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 82-83.

 

 

KITSCH-UL INIMII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Inima care se consuma din cauza obiectelor de folosinta zilnica, mai cu seama atunci când le strângem peste masura, paraseste pe Domnul, Izvorul vietii si al linistii, si de aceea se lipseste de viata, de liniste, de lumina si de putere. Când începe sa se caiasca, lasând deoparte preocuparea desarta fata de lucrurile pieritoare si se întoarce din nou spre nepieritorul Dumnezeu, atunci începe sa susure în ea din nou izvorul de apa vie, vin si se înstapânesc iarasi în ea linistea si calmul, lumina, puterea, îndraznirea fata de Dumnezeu si de oameni. Trebuie sa traim cu întelepciune!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 137



REGULAMENT AL SINODULUI BOR ÎMPOTRIVA SĂRBĂTORILOR DE ORIGINE IDOLATRĂ, CARE NU SUNT POTRIVITE CU ÎNVĂŢĂTURILE BISERICII

 

  Într-un articol publicat în anul 1907 în revista „Biserica Ortodoxă Română”, buletinul oficial de informare a clerului şi a credincioşilor cu privire la activitatea Sfântului Sinod al Bisericii noastre, se precizează următoarele: „Deoarece mulţi săteni ţin încă şi astăzi obiceiuri şi sărbători idoleşti, cu toate că ierarhii Bisericii dintotdeauna n-au încetat a sfătui pe creştinii noştri să se ferească de ele. Însuşi Sfântul Sinod al Sfintei noastre Biserici autocefale ortodoxe Române a votat, în şedinţa din 29 mai anul 1874, un regulament împotriva sărbătorilor de origină idolatră. Acest regulament, promulgat în 3 iulie 1874, cuprinde mai întâi sărbătorile bisericeşti şi naţionale ce tot creştinul ortodox român e dator a ţinea, apoi dispune la art. 3 următoarele: Orice alte sărbători superstiţioase precum: Joile după Paşti, Rusăliile, Ilie Pălie, Foca, Pintilie Călătorul, Răpotinul, Drăgaica, Paparuda, Circovii, Filipii, Chirică Şchiopul, sunt oprite a se serba, ca nişte rămăşiţe din timpul idolatriei şi care nu aduc nici un folos sufletesc, ci numai pagube celor ce le serbează, împiedecându-i de la lucrări folositoare şi dând prilejul la petreceri deşarte şi vătămătoare. Preoţilor le recomandăm a sfătui pe enoriaşi de a părăsi asemenea sărbători păgânești, care nu sunt potrivite cu demnitatea de creştin şi cu învăţăturile Sfintei Evanghelii şi ale Bisericii”. Biserica Ortodoxă a condamnat mereu superstiţiile şi obiceiurile păgâne. Astfel, canonul 62 de la Sinodul din Trulan (692) subliniază faptul că praznicele și datinile păgânești trebuie să fie scoase din vieţuirea credincioşilor, urmând ca cei care vor încălca această dispoziție să fie caterisiți sau afurisiți: „De aceea, cei care de acum înainte s-ar apuca să facă ceva din cele zise mai înainte, după ce au fost puşi în cunoştinţă, poruncim ca aceştia, dacă ar fi clerici, să se caterisească, iar dacă ar fi laici, să se afurisească”. Astfel, urmând și îndemnul Sfântului Apostol Pavel, care ne spune că omul credincios nu poate fi şi superstiţios – „Ce învoire este între Hristos şi Veliar sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?” (II Corinteni 6, 15) – înțelegem că greșim acordând o importanță deosebită acestor tradiții și credințe populare în detrimentul celor statornicite de Biserică, iar această atitudine nu este doar departe de duhul creștin, ci are și un conținut contrar mărturisirii și viețuirii ortodoxe autentice. Astăzi este pomenită Aducerea moaștelor Sf. Mucenic Foca din Sinope, unde a fost episcop, la Constantinopol, care nu este prevăzută în calendar nici cu cruce neagră, nici cu cruce roșie. Totuși, în lumea satului oamenii o țin, pentru a se apăra de foc. Bătrânii spun că Foca pedepseşte cu arșiță şi grindină, în cazul în care sărbătoarea nu se cinstește și, de aceea, în această zi nu se aprinde focul şi nu se coace pâine în cuptor. Tradiția spune că Sfântul Foca umblă prin cer într-un car de foc, purtând în mână un bici care arde, așteptând cu nerăbdare ziua pomenirii sale. De aceea, Dumnezeu îi spune de ea abia când aceasta a trecut, pentru ca el să nu pârjolească pământul. Sfântul Mucenic Foca este sărbătorit pe 22 septembrie / 05 octombrie, despre a cărui viață aflăm următoarele: Sfântul Mucenic Foca a trăit în timpul împăratului Traian (98-117), fiind originar din orașul Sinope. Pamfil, tatăl lui, de meserie constructor de corăbii, și mama sa, Maria, erau creștini. De aceea, conform Sinaxarului, încă din tinereţe, Sfântul Foca era plin de darul Duhului Sfânt: îi gonea pe diavoli din oameni şi tămăduia neputinţele. În timpul unei persecuții împotriva creștinilor, declanșate de împăratul Traian, Sfântul Mucenic Foca a fost prins și supus torturilor și, în cele din urmă, a primit moarte martirică. Sfintele sale moaște au fost mutate din Sinope la Constantinopol, în ziua de 23 iulie / 04 august 403 sau 404.

 

 

Minune petrecută la mormântul Cuviosului Paisie

 

         Un creștin povestește minunea pe care a trăit-o. El susține că „prezența” Sfântului Paisie i-a schimbat viața. Redăm aici minunea povestită de el însuși:

 

         „De la vârsta de 12 ani am suferit din pricina demonizării. Viața mea devenise o mucenicie. După exorcizările pe care mi le citeau, mă simțeam de parcă aș fi fost bătut.

 

         În prima Sâmbătă a Postului Mare din anul 1995, duhovnicul meu a rânduit să mergem la privegherea de la Mănăstirea Suroti.

 

         Înainte de a porni, am simțit un război sălbatic. În toată privegherea nu am simțit deloc moțăială. Săteam în mijlocul bisericii cu fața în jos și monahiile stăteau în jurul meu. S-a terminat privegherea și au început să citească Slujba de sfințire a Aghiasmei. Eu m-am sălbăticit atunci foarte tare, dar am fost dus să mă închin la Moaștele Sfântului Arsenie Capadocianul.

 

         A fost pentru prima oară – o mărturisesc și mă cutremur – când am simțit cum trupul meu ardea. La sfârșit am spus: „Pai… Pai…”. Egumena m-a întrebat „Paisie?” și eu am dat afirmativ din cap. În clipa aceea am devenit ca o fiară. Iar când m-au dus la mormânt, am strigat de trei ori: „Sfânt! Sfânt! Sfânt!”.

 

         Deși am vrut să fug, m-au prins și cu sila m-au așezat pe mormântul Sfântului. Atunci am văzut pe Sfântul cum s-a ridicat de la jumătate în sus, de parcă s-ar fi deșteptat din somn. Nu arăta ca un mort, ci era exact așa cum arăta în viață, cu barbă și cu rasă. Aceasta s-a petrecut într-o fracțiune de secundă. El mi-a pus mâna pe fruntea mea și în aceeași clipă am văzut cum a ieșit din gura mea un fum negru. Apoi m-am liniștit, dar durerea trupească nu a plecat îndată. Am adormit și din pricina durerii mă trezeam spunând: „Mă doare tare!”.

 

         Timp de 40 de zile după aceasta am simțit o astfel de bucurie, încât plângeam de atâta bucurie. Poate a fost prea îndrăzneț ceea ce am spus în rugăciune: „Dumnezeul meu, chiar și o viață întreagă să mă chinuiesc ca mai înainte, ajunge să simt din nou – chiar și pentru o singură clipă – această bucurie!”.

 

 

Egoismul

 

Am confundat egoismul cu demnitatea. Altceva este demnitatea și altceva egoismul. Egoismul vrea să devenim noi centrul lumii, toți să vorbească despre noi și să se minuneze de noi, să ne adore. Am întâlnit oameni care s-au distrus din pricina egoismului lor.

 

Și, ca să nu se strice imaginea lor exterioară, iau psiho-medicamente. Preferă înjosirea trupului lor, moartea sufletului lor, numai să nu se strice imaginea lor exterioară. Și sunt atât de egoiști, încât nici pe Dumnezeu nu acceptă să-L roage pentru a-i izbăvi de la distrugerea care i-a cuprins. Egoism bolnăvicios, aducător de moarte!

 

Din pricina egoismului a fost izgonit omul din Rai, egoismul este rădăcina multor rele, ce nu ne lasă să sporim în viața noastră duhovnicească. Egoismul și mândria ne fac față de Dumnezeu vrăjmași ai Săi, pentru că Sfânta Scriptură este limpede când zice că „Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă”.

 

Oamenii însă care-L au în sufletul lor pe Dumnezeu, folosesc egoismul pentru folosul lor. Și au puterea dumnezeiască să transforme egoismul în demnitate. În timp ce alții preferă să fie târâți de egoism, decât să ceară mila lui Dumnezeu. Nefericirea și singurătatea sufletului lor în toată grozăvia lor!

 

Fragment din cartea Monahiei Porfiria – Ascultă-mă! ce va apărea în curând la Editura Evanghelismos.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu