SF. IOAN GURĂ DE AUR:
Despre Sf. Împărtășanie
Văd că mulți se împărtășesc mai mult
din obicei și nu după dreapta judecată. Pentru că atunci când vine Postul Mare,
toți în orice stare s-ar afla, fie vrednici, fie nevrednici, se împărtășesc.
Tot așa fac și când vine ziua Bobotezei, chiar dacă în acest timp nu sunt
pregătiți pentru împărtășire. Dar nici Boboteaza și nici Postul Mare nu fac
vrednici pe oameni pentru împărtășire, ci îi face vrednici curăția sufletului.
Cu aceasta te pot împărtăși în fiecare zi. Căci, zice Sf. Ap. Pavel, că ori de
câte ori vă împărtășiți vestiți moartea și patimile Domnului, adică faceți
pomenirea mântuirii voastre, adică a binefacerii pe care ați primit-o.
Gândește-te bine câtă grijă aveau cei ce mâncau din jertfa Legii Vechi? Ce nu
făceau? Cum se pregăteau? Necontenit se curățau. Iar tu care vrei să te
împărtășești din jertfa de care se cutremură și îngerii, vrei să te curățești
numai în anumite timpuri? Cum te apropii de Altarul lui Hristos și îndrăznești
să te împărtășești cu mâinile și buzele necurate și întinate? Văd că se face
multă neorânduială la Împărtășire. În celelalte zile ale anului nu vă
împărtășiți chiar dacă adeseori sunteți curați; iar când vine Paștile, chiar
dacă ați făcut ceva rău, îndrăzniți și vă împărtășiți. Vai de nepriceperea și
de răul vostru obicei! Zadarnic se săvârșește Liturghia în fiecare zi, că nu vă
împărtășiți. Zadarnic stăm în fața Altarului, că nimeni nu vine să se
împărtășească. Acestea le spun, nu ca să împărtășiți oricum, la întâmplare, ci
ca să vă faceți vrednici. Omule, nu ești vrednic să te împărtășești? Atunci
nici pe celelalte rugăciuni ale Liturghiei nu ești vrednic să le auzi. Auzi pe
diaconul care strigă: Câți sunteți în stare de pocăință, rugați pe Dumnezeu să
vă ierte. Cei ce nu se împărtășesc se află încă în stadiul de pocăință pentru
păcatele lor. Deci de ce stai? Dacă ești dintre cei ce se pocăiesc nu poți să
te împărtășești. Pentru că cel ce nu se împărtășește face parte dintre cei ce
se pocăiesc. Din ce pricină strigă diaconul; Ieșiți cei ce nu puteți să vă
rugați lui Dumnezeu? Și tu stai cu îndrăzneală și cu obrăznicie! Iar dacă nu
ești dintre cei ce se pocăiesc, ci din cei ce pot să se împărtășească, cum de
nu te grijești să te împărtășești! Cum de nu socotești împărtășirea ca un mare
har, ci o disprețuiești? Gândește-te bine. Masa împărătească este pregătită.
Îngerii slujesc la masă; Însuși Împăratul este de față și tu stai căscând!
Îmbrăcămintea sufletului îți este murdară și ție nu-ți pasă. Sau este curată?
Atunci stai la masă și mănâncă din cină. La fiecare Liturghie, Hristos vine să
vadă pe cei ce stau la masă și spune și acum fiecăruia, prin conștiința sa:
Prietenilor, cum stați aici în biserică fără să aveți haină de nuntă? Nu a zis:
De ce stai la masă? Ci înainte de ședere îi zice că nu este vrednic nici să intre
înlăuntru, deoarece nu i-a spus că de ce a intrat. Pe toate acestea le strigă
și acum Hristos către noi toți, pentru că stăm nerușinați și cu obrăznicie. Că
cel ce nu se împărtășește este nerușinat. Din pricina aceasta, diaconul întâi
îndepărtează pe cei ce se află în păcate. Căci precum un stăpân vrea să meargă
la masă, nu trebuie să fie de față slugile care au greșit, ci sunt îndepărtate,
tot așa se întâmplă și aici, când se săvârșește Liturghia și se jertfește
Mielul și Oaia Stăpânului. Când auzi: să ne rugăm toți împreună; când vezi că
se deschid ușile altarului, să socotești că se deschide și cerul și coboară și
îngerii. Deci nu trebuie să fie nici unul din cei nebotezați, dar nici unul
botezat însă necurat sau spurcat. Rogu-te să-mi spui dacă cineva invitat la
masă, merge, intră înăuntru, se spală pe mâini și se așează dar apoi nu
mănâncă, oare nu jignește pe împăratul, care l-a chemat? Nu era mai bine să nu
se fi dus deloc? Așa și tu, ai venit la masă, ai cântat cu ceilalți, ai
mărturisit că ești vrednic, deoarece nu ai ieșit cu cei nevrednici, atunci de
ce ai rămas, dacă nu te împărtășești din masă? Dar zici că ești nevrednic?
Atunci ești nevrednic să asculți și sfintele rugăciuni, deoarece Duhul Sfânt
coboară nu numai în Sfintele Taine, ci și în cântările acelea. Nu vezi pe
slugile Stăpânului că în primul rând spală masa, curăță masa și pe urmă așează
farfuriile. Așa se întâmplă și cu rugăciunile; cu glasul diaconului, spălăm ca
și cu un burete Biserica, pentru ca Tainele să se săvârșească în Biserica
curată și fără de pată. Ochii necurați sunt nevrednici de această priveliște.
Urechile întinate nu sunt vrednice să audă aceste cântări, pentru că așa
poruncește Legea. Chiar dacă un animal se apropia de muntele Sinai, el era ucis
cu pietre. Cu atât mai nevrednici au fost, că nici la poalele muntelui nu le-a
îngăduit să stea, chiar dacă pe urmă s-au apropiat și au văzut locul unde a
stat Dumnezeu. Așa și tu, creștine, dacă nu ești vrednic să te apropii și să
vezi pe Dumnezeu la Sfânta Liturghie, pleacă împreună cu catehumenii, pentru că
cu nimic nu te deosebești de ei. Deoarece nu este același lucru ca omul să
greșească înaintea lui Dumnezeu, înainte de botez sau după ce s-a botezat si să
se facă nevrednic de împărtășire. Aș fi vrut să vă spun lucruri mai multe și
mai înfricoșate, dar ca să nu vă împovărez mintea, sunt de ajuns acestea. Căci
cei ce nu se înțelepțesc cu acestea, nici cu mai multe nu se pot îndrepta.
Spune-mi, te rog, dacă un împărat ar porunci: Cine va face cutare rău, acela să
nu se apropie să mănânce la masa mea, oare nu ți-ai fi dat toată silința să te
păzești ca să nu pierzi această cinste? Preotul ne cheamă să mergem să ne
împărtășim și noi lenevim, întârziem și nu alergăm repede să primim acest dar?
Oare ce altă nădejde de mântuire ne-a mai rămas? Nu putem spune că ne împiedică
boala sau firea, ci neglijența ne face nevrednici”(Sfântul Ioan Gură de Aur,
Omilia a treia la Epistola către Efeseni).
RĂZBOIUL NEVĂZUT
– CÂND FACEŢI RUGĂCIUNEA SUNT
MII DE GÂNDURI CARE VĂ ASALTEAZĂ. CÂND STAI LA TELEVIZOR ÎN FAŢA UNUI FILM,
DOUĂ CEASURI NU TE MIŞTI DE ACOLO ŞI MINTEA TA NU MAI FUGE. STAI ACOLO ŞI TE
UIŢI LA CE SE ÎNTÂMPLĂ. Dar încearcă să spui Tatăl nostru şi ai să vezi că o
mie de gânduri o să îţi treacă prin minte. Tatăl nostru îl spui într-un minut
şi-ţi trec o mie de gânduri prin minte… Zici că nu sunt gânduri păcătoase? Este
adevărat, unele gânduri nu sunt păcătoase, pentru că demonul vrea să facă orice
din tine, numai să nu spui rugăciunea. În timp ce spui „pâinea noastră cea de
toate zilele”, îţi vine în minte că nu ai luat pâine de la magazin, sau te
întrebi cât o fi ceasul, sau dacă afară plouă, sau ninge, sau e soare. O mie de
gânduri inocente, dar ele toate au rolul satanic de a te îndepărta de la
atenţia rugăciunii. Aşa că nu spuneţi: „gândurile mele au fost gânduri simple,
copilăreşti”. Sunt copilăreşti, dar substratul lor este foarte adânc. Cele mai
multe fapte pe care le facem noi sunt fapte rele. Mai puţine sunt cele bune,
pentru că răul este foarte imaginativ. Uită-te la un om rău câte născoceşte ca
să facă rău, câtă elaborare mintală iroseşte ca să-şi închipuie răul, câte
mijloace are prin care face păcatul, prin care loveşte… Pe când omul bun este
foarte simplu. El ştie că face binele şi îl face. Nu se omoară ca să inventeze
tot felul de sisteme ascunse şi subterane. Întoarce-te la Dumnezeu, căci
Dumnezeu te aşteaptă.
Extras din Părintele Gheorghe Calciu,
Cuvinte vii, Editura Bonifaciu, 2009, p. 43
ALIPIREA DE PAMANT -
Sfantul Ioan din Kronstadt
Cât de neînsemnat este pământul, cu
întreaga viata de pe cuprinsul sau, fata de cer, de vesnica Împaratie a lui
Hristos! Si totusi, noi ne lipim de pamânt si ne aratam atât de indiferenti fata
de mântuirea sufletului, de viata vesnica.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 202
INJURATURA - Parintele Arsenie Boca –
Asa sunt gândurile de hula: rabufniri
de pacura în raza de soare.
Faptul
dragostei trupesti lasa o puternica impresie în toata pivnita fiintei, în acea
zona de noua zecimi a subconstientului. Aici, fapta, rezumata în simbol, se
sedimenteaza ca un conflict cu constiinta. Cenzura morala astupa un depozit de
dinamita, dupa ce n-a reusit sa-l refuze. O înjuratura de Dumnezeu e explozia
acestui depozit. Iata de ce, când înjura barbatii folosesc cuvântul – ce nu se
scrie – al iubirii trupesti. Partea de înjosire si pacat a acestei iubiri pe
care o simt în trupul lor, le izbucneste din subconstient si, cu ea, izbesc
furios cenzura morala si idealul de dragoste – pe Dumnezeul celui pe care-l
înjura. O înjuratura e un moment de îndracire a mâniei, o clipa de întunecare a
mintii – asa plateste cenzura con stiintei negrija de mai înainte.
Înjuraturile
dovedesc, prin urmare, ca aceasta iubire între trupuri a fost închisa într-un
blestem, într-o rusine si într-o necesitate. Totul, schematizat în simboluri,
coboara în întunericul subconstientului. Când deci pe unii cu cenzura slaba –
întelegeti genetic slabiciunea aceasta – îi scoate din sarite vreo împrejurare
oarecare, afluxul de sânge si fiere la creier face de li se întuneca orice
constiinta si încep rafalele înjuraturii.
Unii înjura
pe Dumnezeu pe fata. Altii îl înjura când se roaga. Situatia îngrozeste pe cei
ce patimesc neputinta asta. Ea vine, din cât se poate vedea, din poveri
ereditare, din fapte consumate, din auzire, din suprapuneri de imagini, si
anume, peste cele cuvioase, cele necuvioase, stârnite de hormoni, sau, în
sfârsit prin mecanismul d e contrast.
Înjuraturile
au aceeasi obârsie ca hulele; numai ca unele sunt învoite de minte, celelalte
cenzurate. De aceea vinovatia celor de pe urma e neasemanat mai mica. Hulele
dovedesc o vinovatie mai veche nu una de acum. Ele sunt o pedeapsa, însa nu duc
la nebunie, cum se tem cei mai multi. Înjuratura însa îl dovedeste pe
respectivul ca, cel putin în momentul acela, e un iresponsabil, deci
dezechilibrat în structura genetica, în mediul umoral, în serviciul de cenzura
si în sistemul nervos. Temnita îi deschide portile si-l va lua în brate, de nu
va fi cu luare-aminte. Mai bine o rugaciune pentru cel care înjura decât observatie.
Parintele Arsenie Boca, Parintele
Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost,
Cluj-Napoca, 2002, p. 107-108.
FRUMUSETEA CEA DINTAI - Fericitul
Trifon Turkestanov -
Cele ce-n pulbere s-au farâmat nu pot
fi iarasi întocmite. Tu, însa, îi preînnoiesti pe cei a caror cugete sunt întru
stricaciune adâncite. Tu le dai iarasi frumusetea cea dintâi acelor suflete ce
au pierdut-o, nemaiaflând nadejdea dobândirii ei. La Tine nu-i nimic cu
neputinta de a se preînnoi. Tu esti pe de-a-ntregul doar iubire. Tu esti si
Ziditorul si Înnoitorul. Pe Tine Te vom lauda cântându-Ti: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov,
Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui
Dumnezeu pentru toate”, p. 134.
LUPTA CU DIAVOLUL - SF.
CUVIOS TEODOR STUDITUL –
O viață avem, o viață să luptăm
pentru curățirea de patimi și unirea cu Hristos! Gândurile rele mușcă precum
niște șerpi, vărsând venin în suflet, pe care trebuie să îl scoatem afară cu
toată sârguința, atunci când se întâmplă, pentru ca nu cumva amânarea să facă
mai cumplită rana. Să privim cu măsură, așadar, la hrană, la băutură, la somn
sau la orice altceva, dar nu ca să asuprim sufletul, ci să purtăm biruința
asupra trupului. Dacă nu vom avea întreaga noastră viață în luptă, nu vom scăpa
de cursele diavolului, nu vom lua cununa biruinței. Despre faptul că trebuie să
ne petrecem întreaga noastră viață în nevoință, Frați și părinți, fiindcă am
fost învredniciți, cu harul lui Hristos, să săvârșim Sfintele Paști, iarăși ne
întoarcem la lucrările noastre, când muncind, când amintindu-ne de Patimile
cele de viață făcătoare ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Dar că Paștele
a trecut nu înseamnă că a trecut de la noi și amintirea lui, ci noi să avem
pururea sub priviri mântuitoarele Patimi, răstignirea, îngroparea, învierea,
pentru ca, prin ocuparea cu acestea, să nu fim cheltuiți de patimi. Iar dacă
vreodată, din nebăgare de seamă, suntem prinși, repede să privim din nou la
Răstignitul Iisus, Domnul slavei, și îndată va răsări tămăduire sufletelor
noastre. Fiindcă și odinioară Israel, când era mușcat de șerpi, privind la
șarpele de aramă, se tămăduia. Căci știți că gândurile rele mușcă precum niște
șerpi, vărsând venin în suflet, pe care trebuie să îl scoatem afară cu toată
sârguința, atunci când se întâmplă, pentru ca nu cumva amânarea să facă mai
cumplită rana. Vedeți că primăvara este producătoare/ ațâțătoare de sânge:
Trupul poftește împotriva duhului, și duhul împotriva trupului, și sporirea
unuia devine pierzania celuilalt. Să privim cu măsură, așadar, la hrană, la
băutură, la somn sau la orice altceva, dar nu ca să asuprim sufletul, ci să
purtăm biruința asupra trupului. Căci cel ce aleargă în stadion nu este
proclamat biruitor dacă aleargă o cursă sau două, ci dacă săvârșește cele două
îndoite curse. Și noi, așadar, să nu ne mulțumim că ne-am nevoit în Postul Mare
sau la Cincizecime, ci dacă nu vom avea întreaga noastră viață în luptă, nu vom
scăpa de cursele diavolului, nu vom lua cununa biruinței. Prin urmare, o,
fraților, să luptăm încă lupta cea bună, să asudăm și mai mult pentru virtute,
și mai mult să ne omorâm trupul, și mai mult să ne supunem trupul, încă și mai
mult să alungăm patimile, purtând totdeauna în trup omorârea Domnului Iisus,
având totdeauna în noi înșine osânda morții. Căci și noi vom muri negreșit,
precum și părinții și frații noștri, și ne vom muta de la cele de aici și ne
vom duce în locuri străine și vom vedea vederi pe care niciodată nu le-am mai
văzut. Și înfricoșător este ceea ce se spune și plin de uimire și de spaimă
pentru cel ce are minte. Așadar, să fim pururea cutremurați și înfricoșați,
păzindu-ne simțurile noastre, de la auzirea deșartă, de la vederea vătămătoare,
de la parfumuri femeiești, de la orice îndeletnicire rea, cu totul să ne aducem
prinos lui Dumnezeu, pentru ca, bineplăcându-I Lui, să devenim moștenitori ai
bunătăților veșnice, în Hristos Iisus Domnul nostru, Căruia fie slava și
puterea, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, acum și pururea și în vecii
vecilor. Amin.
Sfântul Teodor Studitul, Cateheze
către ucenicii săi. Cateheza 1, traducere de Laura Enache, în pregătire la
Editura Doxologia.
BIRUINȚA - Arhim. Serafim Alexiev -
Sarcina noastră este a ne aminti că în
întreaga noastră viață duhovnicească suntem înconjurați de aprigi vrăjmași
nevăzuți, cu care trebuie să ne luptăm până la moarte, ca niște ostași ai lui
Hristos, ce poartă război pentru dreptatea lui Dumnezeu și pentru mântuirea
sufletelor noastre nepieritoare. Pe câmpul nostru de luptă, pe linia de foc a
frontului, nu este potrivit să stai în lenevire și delăsare, în trândăvie. De
vrei să-l biruiești pe vrăjmașul care neîncetat veghează și pândește, trebuie
ca și tu să veghezi la venirea lui, și atunci Hristos îți va ajuta să-l
zdrobești.
Arhimandrit Serafim Alexiev, Viaţa
duhovnicească a creştinului ortodox, Editura Predania, Bucureşti, 2010 –
fragment
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu