Kirill, Preafericitul patriarh al
Moscovei și al Întregii Rusii,
„Cugetari
pentru fiecare zi din an“, pref. Daniel patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane,
carte lansata de doi episcopi, roman si rus, in prezenta secretarului ambasadei
ruse, reprezentantilor comunitatii rutenilor subcarpatici etc. la Centrul
cultural al Federatiei Ruse din Bucuresti, e un eveniment teologic si filozofic
de exceptie, pentru ca dupa intalnirea patriarhului Kirill cu papa Francisc si
Declaratia lor comuna „Nu suntem concurenti, ci frati!“, 2016, prima de acest
fel de la Marea Schisma, 1054, traim intr-o noua era istorica, prea putin
sesizata de contemporani.
Episcopul
emerit al Romei, papa Benedict XVI, avea o premonitie, pentru ca isi aminteste
in primul rand, cu mare placere, mai ales de intalnirea cu Kirill, la aceea
vreme ministru de externe a Bisericii sale. Oaspetele l-a cucerit pe papa, care
se confrunta si atunci cu probleme de sanatate, relativismul lumii moderne, cu
profunzimea si generozitatea credintei, similara unui taran rus. De aceea nu-i
surprinzator ca patriarhul si papa de origine germana se reintalnesc pe mai
multe planuri. Pentru ca scrierile papei sunt cunoscute, reproduc teza
patriarhului, care nu se deosebeste de cea a papei:
„În
conștiința oamenilor moderni, știința este, adesea, un mit ce ia locul unui
idol, în care aceștia cred orbește, la care se închină și căruia i se aduce
jertfă, dacă o cere. Credem că știința va dezlega toate tainele privitoare la
cum a fost creată lumea, că ne va spune ce trebuie făcut pentru a trăi o viață
fericită, cum să învingi moartea, bolile, suferința, nedreptățile, cum să
dezlegi tainele problemelor sufletești. Dar toate convingerile acestea sunt
bazate pe credință oarbă, nu pe rezultatul concret al studiilor științifice.
Câteodată, această „credință în știință” devine agresivă și incompatibilă cu
înțelegerea celor mulți, deoarece, de cele mai multe ori, folosește un jargon,
pretinde și aspiră la universalitate și cere să fie scoasă din zona de critică.
Haideți să nu uităm, totuși, de contribuția majoră pe care a avut-o
creștinismul la baza științei și a cercetării, prin intermediul studiilor.
Acesta este un aspect pe care îl va recunoaște orice istoric onest. Religia și
știința nu pot evita cu ușurință apariția unor conflicte între ele. Ambele au
anumite sfere de manifestare bine determinate, în conformitate cu diferiți
vectori. Ambele depun eforturi pentru rezolvarea conflictelor de idei. Știința
răspunde la întrebări precum „Cine”, „Cum?” și „De ce?”, religia răspunde la
întrebarea care incumbă finalitatea: „Pentru ce?” Teologia nu se (re)găsește în
limitele de competență ale științei. Sugerarea existenței unei competiții între
ele transformă religia și știința în instrumente de propagandă atât
anti-știință, cât și anti-religie. Pentru ambele, acest lucru este la fel de
dăunător. Ajungem la cunoașterea completă doar atunci când devenim capabili să
studiem
același fenomen din puncte de vedere diferite: științific, filosofic, religios,
istoric. Să excludem religia din cercul acesta al cunoașterii este o mare
greșeală.“
Acest credo
teologic si filozofic al patriarhului Kirill, antologic, surprinzator de modern
si de asemanator cu cel al papei emeritus, din vremea cand era tanar profesor
de teologie fundamentala la Münster, e in acelasi timp un pseudo cuvant inainte
al carti de fata, finantata si aparuta la initiativa Uniunii Rutenilor
Subcarpatici din Romania. Editia in romana, excelent tradusa, e realizata dupa
ed. a II-a a vol. publicat de Departamentul Bisericii pentru Studii
Post-Universitare si Doctorale - Sfintii Chiril si Metodie, Cei de o Potriva cu
Apostolii, Moscova 2017. Cuprins: Cuvant inainte; Viziunea Patriarhului;
Cugetari la sarbatorile religioase, I. Sarbatorile religioase cu data fixa, II.
Ciclul pascal; Bibliografie. ed. Proema, Baia Mare 2019. 242 pagini. Tiraj
25.000 exemplare.
In
„Cugetari“ se regasesc absolut toti crestinii, de aceea e firesc imperativul
unitatii crestine: „Ziua 12. Cum depasim diviziunile. Biserica isi indreapta
cuvantul si misiunea ei catre intreaga lume. Dar cati pereti despartitori nu
intalnim, asemenea zidului existent odinioara intre pagani si evrei (Ef. 2,
14)… Ziua 67. Marturia unitatii crestine. Unitatea este cel dintai atribut
fiintial al Bisericii. In epistola pe care i-o adreseaza episcopul Policarp al
Smirnei, Ignatie Teoforul il indeamna: „Depune eforturi la unitatea bisericii,
fara de care, nu exista nimic“ … Fata indoiala aceste cuvinte ne sunt adresate
si noua… Ziua 89. „Marele ideal“. Mitropolitul Nikodim, Rotov / La fel ca
Martin Luther King, zicea: „Am un vis“ … unitatea puternica a tuturor adeptilor
lui Hristos … Ziua 203. „Sa se ajunga din nou la unitatea Bisericii dezbinate
de nenumarate ori“. Unitatea este imaginea vazuta a iubirii. Daca nu exista
unitate - nu exista nici iubire. …“
„Cugetarile“,
binecuvantate de patriarhul Daniel, sunt utile crestinilor, adeptilor cultului
tehnicostiintific, idolatrilor, celor care cred ca nu cred si sa speram ca sunt
preludiu unor noi traduceri din teologia rusa, mult mai deschisa spre inovatie
si dialog cu occidentul, decat teologia moldo-valaha. Romania e in UE/NATO dar
BOR este extrem de conservatoare. Papa Francisc vine in vizita in Muntenia,
Moldova, Transilvania si nimeni nici nu pomeneste macar de o Declaratie comuna
cu papa, similara celei cu patriarhul Kirill, iar Scoala Ardeleana, Biserica
Unita cu Roma, a doua Biserica nationala, prigonita de fratii lor din
Bucuresti, n-a iesit inca din catacombe.
roman@uni-bremen.de Bucuresti la 9 mai 2019
https://www.academia.edu/36694952/NU_SUNTEM_CONCUREN%C5%A2I_CI_FRA%C5%A2I
http://romaniamare.info/credinta-si-ratiune-2/
http://www.totpal.ro/ortodoxie-si-occident-2016-de-viorel-roman/
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
https://www.academia.edu/23211833/BISERICA_-_STATUL_Romania_2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu