GRIGORE STAMATE/ Mihai Hodorogea-Bătăliile MAREŞALULUI
PREZAN între autoritate şi
modestie.
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Eroismul este o componentă fundamentală a sufletului etnic
românesc. Este un element al esenţei
spirituale româneşti.
Fenomenul
istoric, naţional, social şi cultural românesc nu
poate fi înţeles fără să ne raportăm la
esenţa sa spirituală.”
(MIHAIL
DIACONESCU-Apologet al Ortodoxiei)
Unul dintre autorii trilogiei bravului Erou-Mareşal Constantin Prezan, Generalul-locotenent dr. Grigore Stamate este mugurele erudit,
înmugurit în pârga creaţiei, ţâşnit din rodul jertfelniciei modelului său-MARELE
PATRIOT ROMÂN.
Cu evlavie, cu echilibru, cu
emoţie, cu echitate, cu erudiţie, cu entuziasm, cu empatie, cu energie, cu
elevaţie, cu eficacitate, cu elocvenţă, cu efervescenţă, cu spirit epopeic, cu
o acrivie stringentă în elaborare, cu ascendenţă elitistă, cu tendinţă
emblematică, cu reflexie emergentă, cu eminentă evidenţă, cu cenuşie eminenţă, cu profunzime enciclopedică,
cu heraldică estetică, cu o introspecţie etică, cu o efuziune euristică, cu o profundă
expresivitate, cu o aleasă expunere, cu un licăr de exuberanţă, Ucenicul-General
dr. Grigore Stamate s-a străduit şi
a reuşit cu brio să redea cea mai fidelă
Efigie, a vieţii, ca fiinţă, persoană şi personalitate a Eroului între Eroi, Mareşalul Reîntregirii Neamului Dacoromân-CONSTANTIN
PREZAN.
Latura esenţială a Destinului
unui Neam hărăzit de Dumnezeu întru Vatra Străbună a veşniciei pe care i-a
dăruit-o întru comuniune harică este PATRIOTISMUL,
doar cel întrupat spiritului religios ce se încarcă cu o semantică divină,
proniatoare, devenind astfel un autentic Naţionalism
creştin ortodox, adică Puntea dintre Neam şi Dumnezeu, rezemată întru Trecut,
Prezent şi Viitor.
Călcând pe urmele marelui său
Înaintaş, al nostru şi al Ţării, Generalul-locotenent dr. Grigore Stamate, în urzeala
aleasă a Cuvântului său, de deschidere a lobarioasei lucrări se sprijină
pe toiagul patriotismului, toiag
care desparte apele limpezi de cele tulburi, toiag care înmugureşte lemnul
uscat readus la fiinţă, toiag care desprinde izvorul din stâncă dătător de
viaţă celor însetaţi de frumuseţea iubirii .
„Un termen de o rară excelenţă, care incumbă în conţinutul său un
complex de manifestări, de o intensă trăire socială. Pentru că, dincolo de
orice conotaţie originară, precum: tărâm
părintesc, tărâm al taţilor, linie de filiaţie paternă etc., noţiunea în
sine, implică un atribut dumnezeiesc de
fundamental: iubirea. Sublima iubire
pentru ţară, ca şi pentru toţi locuitorii săi; grija părintească pentru
promovarea unui neam, printre celelalte neamuri, fără nici un fel de excluderi
xenofobe. Un drept real principal, care priveşte naţiunile prin apartenenţa la
acelaşi teritoriu şi constitue statele, pe aceeaşi bază teritorială, indiferent
de origini, credinţă şi limbă.” (pag. 5)
Volumul al II-lea al trilogiei: Bătăliile MAREŞALULUI reliefează Aura
marelui OŞTEAN, marelui STRATEG, marelui EROU,
marelui CREŞTIN, marelui ROMÂN.
Personalitatea vie, măreaţă,
austeră, generoasă, aspră, aristocrată, demnă, autoritară, iubitoare, hărăzită
Neamului dacoromân, parcă din genealogia Cavalerului Trac ori a Marelui
Biruitor creştin Sfântul Mare Mucenic Gheorghe s-a întrupat filiaţiei noastre
mai presus de cea paternă franceză, astfel încât posteritatea şi Divinul şi-au
dat mâna, s-au îmbrăţişat şi i-au înnobilat măreţele bătălii ale Reîntregirii
Patriei ca fiind de fapt ale Neamului său, ale Neamului nostru cel Mare şi
Nemuritor.
Arborele vieţii domniei sale a
odrăslit din încrengătura, din dospitura sacră de martiriu şi os voievodal prin
jertfa Domnului Moldovei Grigore Ghica al III-lea (1764-1767, 1774-1777) şi al
Ţării Româneşti (1768-1769), omorât din porunca împăratului Joseph al II-lea
(1765-1790) şi a aprinsei spre alte ispite, împărăteasa Maria Tereza, fiica sa,
fiindcă s-a opus anexării Frumoasei şi Nobilei Bucovine, ucis, deci la 1 Septembrie
1777. Frumoasa crăiasă CASSANDRA înfiată de Ghica, a devenit fiica adoptivă,
iar ulterior în plină corolă a vieţii, soţia Vicontelui regal Georges de
Presen.
Din acest fir genealogic,
brodat pe nobleţe, eroism şi martiriu s-a împletit destinul marelui Erou-Întregitorul Mareşal al României Mari -
Constantin Prezan.
Principatele Dacoromâne i-au dăruit Franţei monarhice, fiica unui
Voievod martir, iar Franţa le-a
dăruit Principatelor Carpato-Danubiene,
un nobil şi brav fiu, din care a odrăslit Mlădiţa cea mai aleasă a Oştirii
Române, ce poate sta alături cu cinste lângă Marii Căpitani ai Oştirilor
lumeşti: Hanibal, Spartacus, Antonius, Belizarie, Heraclius, Ioana D’Arc, Skanderbeg,
Cromwell, Urdăreanu, Baba Novac, Radu Buzescu, Kutuzov, Ney, Murat, Bonaparte, Jose
de San Martin, Tudor Vladimirescu, Gheorghe Cantacuzino, Rommel, Foch, Lunderdolf,
Mannerheim, Alfred Mahan ş.a.
Botezul „focului” l-a prins pe generalul de brigadă Constantin Prezan în
fruntea Diviziei a 7-a Infanterie, din sânul Corpului IV Armată, condusă de
inimosul şi bravul Alexandru Lambrino, general de divizie, în campania celui
de-al doilea război Balcanic din 20 Iunie/ 3 Iulie 1913, răsfrânt ca un „război româno-bulgar”, unde comandantul
Diviziei a 7-a, Prezan a confirmat „structură
organizatorică, dotare, pregătire a corpului ofiţeresc, instruire a trupei,
asigurare materială etc.” (Colonel
(r) prof. univ. dr. Petre Otu, Primul
Război Mondial, evenimentul fondator al întregului secol al XX-lea ne marchează
şi astăzi, în Viaţa Militară, nr.2 (50)/ 2016, p. 4, 42)
Pentru eliberarea Provinciilor
româneşti şi Întregirea României Mari, patria noastră s-a alăturat Antantei
împotriva Puterilor Centrale în Primul Război Mondial, la 14/ 27 August 1916. Motivaţia
intrării noastre în război o subliniază premierul Ionel Brătianu: „România nu cere de fapt decât o restituţio
in integrum; ea nu are ambiţia unor cuceriri aiurea.” (Journal de Geneve,
articol cu I.I.C.Brătianu, apud Mircea Muşat, Ion Ardelean, România după Marea Unire, vol. II, Ed.
Ştiinţiică şi Pedagogică, Bucureşti, 1986, p. 478)
Preliminar intrării în război,
generalul Prezan conducea Corpul IV Armată în sprijinul trupelor de grăniceri.
La decretarea mobilizării generale Corpul IV Armată a devenit Armata a IV-a,
respectiv „Armata de Nord”, condusă de Constantin Prezan între 15
August-9 Noiembrie 1916, cu un efectiv de 41.000
de militari. Între colaboratorii apropiaţi s-au remarcat: col. Zadik, maiorul Sorescu şi căpitanii Corvin şi
Ion Antonescu.
Zelul, îmbărbătarea, impulsul,
căldura, grija camaraderească a Comandantului Prezan i-a îmbrăţişat părinteşte,
unindu-i în spirit, în literă de lege, în slovă evanghelică: „Scopul general al războiului, ce vom
întreprinde, este realizarea idealului nostru
naţional, adică întregirea neamului. Cucerirea teritoriilor locuite de
Români, ce se găsesc astăzi înglobate în monarhia austro-ungară, trebuie să fie
fructul războiului.” (Arhive diverse
şi monografii, Arhiva Serviciului Istoric, mapa 16, nr. de inventar 151)
Scopul intrării României în
război a fost just: eliberarea provinciilor româneşti subjugate samavolnic de
habsburgi şi aducerea lor în Sânul matern al Daciei, nu cum greşit a sesizat şi
marele teolog, naţionalist, omul de cultură, mitropolitul sârb, sfântul Nicolae
Velimirovici: „România a intrat în război
târziu, şi atunci cu socoteala să câştige, iar nu pentru dreptate şi pentru
slava lui Dumnezeu. De aceea a fost lovită şi înfrântă fulgerător de către
vrăjmaş, care i-a ocupat şi capitala. Asta s-a întâmplat din pricina depravării
şi vieţii uşuratice a bogaţilor ei boieri, care făceau ce este rău înaintea
Domnului. Dar în cele din urmă România a intrat în rândul învingătorilor şi
mult pământ a câştigat. Şi asta datorită poporului ei pătimitor şi iubitor de
osteneală, precum şi datorită dreptăţii aliatului ei, Serbia.” (Sfântul
Nicolae Velimirovici, Războiul şi Biblia.
Traducere din limba sârbă de Adrian Tănăsecu-Vlas. Tipărită cu binecuvântarea
P.S. Galaction, Ed. Sofia, Bucureşti-2010, p. 175)
Dacă tăcea înaltul sârb,
filosof rămânea. Uneori însă, mai greşesc şi unii sfinţi.
Poporul nostru nu este „iubitor de osteneală”, căci asta
însemnă sclavie, ci iubitor de eroism, de martiriu, de sfinţenie, de cultură,
de vatra străbună, de cer şi strămoşi.
Cât priveşte însă „dreptatea aliatului ei, Serbia”, s-a
văzut în răpirea necuvenită şi nedreaptă a jumătate din Banatul nostru valah.
Şi din Proclamaţia de Război a
regelui Ferdinand răzbăteau pe deasupra tuturor Ostaşilor, îndemnuri cordiale,
avânturi zeloase, fioruri de mândrie, sclipiri legendare:
” Români,
Războiul... Pentru neamul nostru el a adus
ziua aşteptată de veacuri de conştiinţă naţională, Ziua Unirii lui.
După vremuri îndelungate de nenorociri şi de
grele încercări, înaintaşii noştri au reuşit să întemeieze Statul Român prin
Unirea Principatelor, prin războiul Independenţei, prin munca lor neobosită
pentru renaşterea naţională.
Astăzi ne este dat nouă să întregim opera
lor încheind pentru totdeauna ceea ce Mihai
Viteazul a înfăptuit numai pentru o clipă: Unirea Românilor de pe cele două părţi ale Carpaţilor.
De noi atârnă astăzi să scăpăm de sub
stăpânirea străină pe fraţii noştri de peste munţi şi din plaiurile Bucovinei
unde Ştefan cel Mare doarme somnul
lui de veci.
În noi, în virtuţiile, în vitejia noastră
stă putinţa de a le reda dreptul ca într-o Românie întregită şi liberă, de la
Tisa la Mare, să propăşească în pace potrivit datinilor şi aspiraţiunilor
gintei noastre.
Români,
Însufleţiţi de datoria sfântă ce ni se impune,
hotărâţi să înfruntăm cu bărbăţie toate jertfele legate de un crâncen război,
pornim la luptă cu avântul puternic al unui popor care are credinţă neclintită
în menirea lui.
Ne vor răsplăti roadele glorioase ale
isbândei.
Cu
Dumnezeu înainte! ”
Trei zile de foc i-au trebuit
Comandantului Prezan şi Armatei sale de Nord să îndeplinească cu succes
misiunea încredinţată, dar grija faţă de toţi militarii săi, copiii săi, deşi îl bucura, îl apăsa
însă necontenit.
- „Pentru mine, ostaşii mei sunt
prietenii mei. Sunt copiii mei, sunt rudele mele de sânge, sunt fraţii mei şi
nimic din ceea ce lor li se poate întâmpla nu-mi poate fi indiferent!”
(Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea-Bătăliile MAREŞALULUI
PREZAN între autoritate şi
modestie. Ed. Axioma Print,
Bucureşti-2016, p. 111)
După atingerea tuturor
obiectivelor ordonate de M.C.G., în plină ofensivă de eliberare, când Armata de
Nord şi comandantul ei Prezan atinseseră aliniamentul Topliţa-Vârful
Bătrâna-Pasul Bucin-Muntele Ciucului-Bixad, au primit ordin să treacă în
defensivă, în 26 August/ 8 Septembrie 1916, graţie înfrângerii armatelor
româno-ruse de pe frontul Dobrogei la Turtucaia.
La eliberarea Miercurei Ciuc
şi-a pus pecetea şi martirul-poet oltean, „Cântăreţul
luptelor şi al biruinţelor”, căpitanul Nicolae
Vulcovici, comandant de companie-Regimentul 15 Infanterie „Războieni”, un apropiat al generalului
Prezan, căruia-i oferise volumele: „Vitejeşte”
şi „Stihuri oţelite”.
Ofiţerul-poet îşi anticipase
sacrificiul suprem cu câteva minute mai devereme: „De-o fi să mor, Tu, Doamne, dă-mi o moarte vitejească,/ Un glonţ-n
floarea din chipiu în luptă mă izbească!/ Nu voi să mor pe căpătâi, cum mor
toţi nevoiaşii,/ Pe-oţele ori pe-un muşuroi, adorm pe veci ostaşii!/
Schilavu-mi trup înfăşurat în pânză tricoloră/ Mi-l plângă trâmbiţaşii mei, nu
mamă, nu suroră.” (Fragment din poezia „Sub
drapel de luptă Tricolor”. Apud, Colonel (r) Gheorghe Şerban, în „Eroica”-revistă de cultură istorică şi
de cinstire a eroilor neamului, Anul XIV, Nr. 3-4 (35-36), 2011, p. 36)
În cele trei etape ale
ofensivei Armatei de Nord în Ardeal s-a reuşit eliberarea a 12.000 de km
pătraţi de sub ocupaţia habsburgică. Izbânda însă a fost umbrită de alt ordin
al M.C.G., care a cerut dislocarea de trupe din Armata de Nord, pentru a se
reface ceva pe frontul de sud. Era pur şi simplu o cedare în faţa inamicului
învins.
-
Ce
intervenise de s-a oprit ofensiva şi inamicul avea toate şansele să fie biruit?
Aliaţii
care nu interveniseră şi ingerinţele politicului care interveniseră.
La 29 August 1916, generalul
Prezan şi Armata de Nord, încheiau ultima etapă ofensivă stăpânind aliniamentul
Slatina-Deda-Reghin-Cristuru Secuiesc, după cum relata şi generalul de brigadă,
drag inimii mele, Nicolae Ciobanu: „Operaţia ofensivă s-a caracterizat prin:
lărgimea fâşiei până la 200 km, ritmul ofensivei 3-5 km în 24 de ore. Diviziile
au acţionat în fâşii de ofensivă variabile, între 40-80 km Divizia 14, 30-90 km
la Divizia 7 Infanterie etc.” (Nicolae Ciobanu, Istoria Artei Militare, Ed. Academia Tehnică, Bucureşti-1998, p.
122)
Armata de Nord pe frontul
ofensiv din Ardeal i-a adus generalului de divizie Constantin Prezan, prima
mare victorie. „Capacitatea generalului
Prezan de a şti cum şi cât să folosească oportunităţile locale, îndeosebi
sprijinul populaţiei locale, îndeosebi sprijinul populaţiei de pe teatrul de operaţii
al diviziei, a sporit încrederea în forţa armatei române şi a accentuat
speranţa, că victoria asupra inamicului nu este un simplu deziderat. Forţa
armatei române era ceva atât de real, de amplu şi de ocrotitor, cum nu mai
văzuseră vreodată.” (Grigore
Stamate..., op. cit., p. 150)
Bravul general a fost chemat
în Capitală la întrevederea cu regele şi premierul, în care şi-a susţinut
punctul de vedere privind continuarea campaniei din Transilvania, totodată
explicând foarte corect eşecul de la Turtucaia. Consiliul de război de la Periş
i-au adus generalului prima luptă pierdută, dar nu cu duşmanul ci cu prietenii politici.
Ceea ce ilustrul general
susţinea prin continuarea ofensivei din Ardeal, avea să constate patru ani mai
târziu omologul său din tabăra adversă generalul Erich Ludendorff, astfel, că: „drumul ar fi devenit liber pentru a merge
către inima Ungariei şi împotriva comunicaţiilor cu Peninsula Balcanică” şi cu siguranţă moştenitorul arhiduce Carol cu
armatele sale „ar fi fost învăluit şi
învins”. (Erich von Ludendorff, Souvenirs
de guerre, tome I, Paris, 1920. Apud Istoria
militară a pporului român, vol. V, Ed. Militară, Bucureşti-1988, p. 415)
Suferinţa viitorului mareşal
se răspândea peste toţi copiii săi dragi,
aşa cum lăcrimau şi filele Jurnalului
soldatului necunoscut: „Feţe triste,
ochi înlăcrimaţi, muşchi contractaţi de atâta durere... Se pregătesc lupte
mari... Capitala e ameninţată, armata de la Orşova încercuită, armata din
Dragoslave e în retragere, Piteşti şi Câmpul Lung ocupat; ni se cer sacrificii
şi mai ales suflete care să fie la înălţimea momentelor grele prin care trecem.
Sfârşitul nu poate fi decât cum îl dorim de vom avea şi sufletul înalt, şi
inimile tari.”
Toamna anului 1916 a adus norii
cei mai grei şi mai negri peste soarta cernită a ţării noastre, peste mândra
Armată română care a părăsit silită Cetatea Carpaţilor, retrăgându-se dincolo
de Siret şi de Prut, sfâşiată de cei doi agresori: inamicul german şi aliatul
rus, care prăda aproape la fel de avar ca ocupantul vrăjmaş.
„Campania îmotriva României era acum privită ca o afacere rentabilă; expediţia
de pedeapsă (Straffexpedition),
devenea o campanie de pardă (Bentefelzug)”.
(Constantin Kiriţescu, Istoria Războiului
pentru întregirea neamului 1916-1919, vol. I, Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti-1989, p. 393)
Pentru câteva clipe generoase,
Românul cu sufletul frumos ca al Patriei noastre hărăzită de Dumnezeu întru
nemurire, generalul-locotenent dr. Grigore Stamate îşi smulge tristul şi marele
Erou din braţele reci cu veşmintele ude, şifonate ale mohorâtei Toamne care
tăbărâse ca o năpastă peste ţară, peste el, peste armata sa, peste cealaltă
armată română, şi-l aproprie de şemineul conacului de la Schinetea, lângă
dogoarea inimii lui, distinsa şi eleganta sa Doamnă, una „dintre cele mai frumoase femei ale timpului său: Olga-Elena.” (Grigore
Stamate..., op. cit., p. 165)
Cu sufletul împărtăşit acum,
viitorul mareşal s-a îndreptat, oarecum refăcut spre chemarea sa ostăşească, cu
pasul apăsat în cadenţă spre apriga bătălie de la Oituz, ridicând în inimile
bravilor săi soldaţi-copii un zid viu, spiritual: „Pe aici nu se trece!”
Avea alături pe Nicolae
Sinescu, general de brigadă şi pe neînfricatul erou, devenit martir, generalul
Eremia Grigorescu, „părintele” <<Diviziei de fier!>>.
Copiii aceia minunaţi, Fiii
de daci neînfricaţi, frumoşi, inimoşi, dârzi, înflăcăraţi, cu pieptul larg
cât Carpaţii Daciei Mari, pe care i-au dat Neamul nostru creştin, aristocrat, omenos,
Măicuţa Domnului şi Dumnezeu-Atotcreatorul, călcau pe
moarte ca odinioară Hristosul lor şi al nostru, au declanşat cea mai
teribilă Cavalerie pedestră din istoria lumii, în cămăşi rupte,
sfâşiate şi apretate de purpuriul sângelui jertfelnic, mulţi desculţi chiar, cu
schije în picioare, în trup, pe braţe, însă cu inima cât ţara. Au luptat cu
baioneta la armă fără cartuş, dar în mâinile lor calde ca pâinea pe care
Străbunii noştri au frânt-o permanent tuturor celor care ne-au trecut pragul
fără fariseism, fără meschinărie, fără mişelie, a devenit armă înfiorătoare.
Acei Copii-Eroi-Martiri, nemuritorii
Daci străluceau încrezători sub clarul de lună care pălea sub flamura
vitejiei lor fulgerătoare.
Generalul stăpânea cu graţie
armata sa, îşi iubea copiii, dar era destul de intransigent cu ofiţerii
superiori educaţi în salon, care tratau uneori lucrurile ca la o pensiune
oarecare, îndrumându-i să-l consulte pe apropiatul său din Statul Major:
„Aveţi în atenţie următoarele... Consultaţi-vă şi cu domnul căpitan Antonescu, aici, de faţă. Este un specialist de înaltă clasă.”
(Grigore Stamate..., op. cit., p. 196)
Bătălia Capitalei, deşi a
debutat promiţător sub sabia de foc a generalului Prezan, avea să se transforme
într-un dezastru. Factorii interni şi externi şi-au dat mâna pentru înfrângerea
Armatei române: iresponsabilitatea, dezertarea, trădarea, colaborarea cu
inamicul a unor ofiţeri ca: generalii Socec, Zottu, colonelul Cataraş, Lt.
colonel Crăiniceanu, maiorul Gerota, căpitanul Popescu, locotenentul Savin,
sublocotenentul Ciuleiu, Sniezecu; căpitanii Iepure şi Barcan care s-au
rătăcit, au căzut prizonieri cu ordinul şi planul de operaţii; inconsecvenţa,
mândria exagerată, chiar infatuarea continuă a generalului Averescu, vinovatul
de la Turtucaia.
Regina Maria a fost inspirată
când l-a convins pe „Nando” al ei să-l
numească pe generalul Prezan, Şeful Marelui Cartier General, căruia Bunul
Dumnezeu i-a pus în mână sceptru Biruinţei înaintemergătoare Marii Uniri.
Singurul cătrănit dintre toţi ofiţerii şi militarii români a fost desigur orgoliosul
Averescu.
Anul 1917, pe lângă vechea prietenie
a premierului Brătianu, i-au adus preţuirea generalilor Berthelot şi Şcerbacev,
dar în egală măsură şi invidia adversarilor.
Dincolo de multiplele sale
calităţi aristocrate: iubirea de ţară, dragostea de Dumnezeu, nobleţea,
mărinimia, remarcabila strategie, cordialitatea cu ofiţerii, veneraţia faţă de
copiii-militari, complexitatea înaltei pregătiri militare, fineţea atitudinii,
spiritul de jertfă, aprofunzimea detaliilor, modestia, corectitudinea,
demnitatea, a adăugat harul inspiraţiei de a folosi Cavaleria montană, organizarea modernă a trupelor terestre, datoria
cinstirii cultului religios, „datoriile
religioase ale fiecărui creştin, în toate timpurile, în timp de pace şi mai
ales în timp de războiu. Li s-a spus prin acest ordin că religiunea în toate timpurile şi la toate neamurile a fost temelia pe
care s-a clădit educaţiunea şi dezvoltarea oamenilor. La noi religiunea a fost adăpostul în vremurile
de cumplită furtună şi susţinătorul graiului nostru...S’a luat dispoziţii
ca în fiecare regiment sau unitate să se facă servicii religioase în fiecare Duminică, la care să asiste
ofiţerii şi soldaţii.” (Colonel-medic dr. Vasile Bianu, Însemnări din Războiul României Mari, Tomul
I, De la mobilizare până la pacea de la
Bucureşti, Institutul de Arte Grafice, „Ardealul”,
Cluj-1926, p. 89)
După asumarea cinstei şi
datoriei de creştin ortodox, trăitor, generalul Prezan a trecut la bagheta
orchestrării tradiţiilor sacre ale poporului drept măritor creştin, punând în
valoare toate virtuţiile bravului, inimosului şi neînfricatului oştean creştin,
corelate într-un ansamblu al spiritului, într-o simfonie a tuturor acţiunilor
şi manifestărilor lui religioase, cum relevant este Crezul Soldatului român, ţesut în pânza etnicităţii sale
binefăcătoare a lui Petre Florea din Batalionul de Specialităţi:
„I. Puterea voinţei mele este mare: pot să mă stăpânesc pe mine, pot
stăpâni şi pe alţii.
II. Sunt un brav ostaş român. Nu mă tem de
nimic: nu mă tem nici de duşmanul cel mai aprig, nici de suferinţa cea mai
grozavă, nici de moarte nu mă tem, voi învinge!
III. Pot să îndur foamea, gerul şi orice
primejdii şi chinuri, oricât de mari ar fi ele.
IV. Nu voi face rău
nimănui, nu voi fura avutul altuia, nu voi înjura, nu voi batjocori pe nimeni;
îmi voi stăpâni orice poftă lumească. Voiu face numai fapte bune. Nu-mi voiu
uita, niciodată camarazii, le voiu alerga întotdeauna într’ajutor.
V. Îmi iubesc Patria, Neamul şi Regele. Mă
supun legilor şi sunt gata să ajut Patria apărând’o; sunt gata în orice clipă
a-mi jertfi viaţa pentru ea. Cred în Dumnezeu Atotputernicul. Sunt învingător!”( Colonel-medic dr. Vasile Bianu, Însemnări din Războiul României Mari, Tomul
I, De la mobilizare până la pacea de la
Bucureşti, Institutul de Arte Grafice „Ardealul”,
Cluj, 1926, p. 92)
Eşecul militar de la Bucureşti
a determinat trupele Generalului Prezan să se retragă înspre Moldova, iar pe
comandantul lor să elaboreze planul celor mai mari strategii pentru celebrele
victorii din vara anului 1917, de la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz, în care s-au
remarcat eroic şi martiric mari Comandanţi, Ostaşi şi Bravul nostru popor.
La cina oferită în seara zilei
de 11/ 24 iulie 1917, de generalul Prezan, camarazilor Berhelot şi Şcerbacev,
între alte reflecţii s-au oprit şi asupra Tezaurului României oferit recent
Moscovei de ministrul de Finanţe Nicolae Titulescu. Rusul l-a întrebat:
„-Spune-mi, Constantine! Tu chiar crezi ce
afirma Henri, în legătură cu tezaurul vostru?
-Adică?!
-Adică, în legătură cu aşa-zisul sechestru.
-Sincer!
-Sincer.
-Mda. Eu am rezervele mele. După cum ştii,
am fost unul dintre cei care s-au opus acestei acţiuni. Am boicotat-o chiar.
Aveam destule locuri, în care putea fi depozitat în ascuns şi aici. Dar, hotărârea nu mi-a
aparţinut. Aşa, că m-am retras.”
(p. 286)
Kerenski, premierul
probolşevic nu s-a mulţumit doar cu Tezaurul, ci, cum era de aşteptat a ordonat
retragerea armatei ţariste din alianţa cu Armata Română.
În timp ce întreaga Armată
Română cu toţi Comandanţii ei era concentrată, era înrolată, era încorporată în
misiunea jertfei sale supreme pentru Neam şi Dumnezeu, generalul Averescu se
ocupa doar de gloria sa personală.
Retragerea mişelească a
ruşilor a pus în mare pericol frontul român de la Mărăşeşti, doar pentru o
clipă însă, căci intuiţia l-a determinat „pe
generalul Christescu, comandantul Armatei I române să ia o măsură pe care noi o
socotim de cel mai înalt eroism militar. Acest ostaş de înaltă conştiinţă
civică pe umerii căruia apăsa greaua răspundere, în faţa istoriei, a pierderii
şi a ultimului colţ din pământul ţării rămas necotropit de lifta păgână, văzând
că toate rugăminţile, insistenţele, ordinele ori argumentele sale, nu pot
determina pe soldaţii ruşi a nu părăsi frontul, cel puţin până la sosirea
trupelor noastre, n-a ezitat a pune mitralierele noastre în spatele trupelor
fugare ale generalului Ragoza şi a trage în toţi cei ce refuzau de a rămâne pe
front.” (Popovici, Andrei, general, „Bătălia
de la Mărăşeşti”, emisiune la „Universitatea
radio” din 6 August 1936)
La pasul uriaş făcut de
generalul Christescu, trebuia marşul, marelui general Eremia Grigorescu, care a refuzat
motivat să execute ordinul lui Ragoza, căruia îi închide telefonul, căci: „retragerea Armatelor I română şi a IV-a
rusă pe Siret şi Trotuş, înseamnă – nici mai mult nici mai puţin – ruperea
contactului cu stânga armatei Averescu, rămânerea acesteia în vânt şi tăierea
oricărui drum de retragere al ei, deci aproape toată prizonieră în mâinile
duşmanului, într-o zonă lipsită de comunicaţii cum este cea cuprinsă între
Panciu şi Tg. Ocna. În aceste condiţii nu pot executa ordinul.” (Popovici,
Andrei, general, Armata şi mass-media,
p. 175)
Decizia Consiliului de Război
a fost categorică: luarea comenzii lui Ragoza şi trecerea ei generalului
Grigorescu care va deveni „Eroul de la Mărăşeşti.”
„Aceasta a fost bătălia de la Mărăşeşti. Nu planuri şi combinaţii
tactice ori strategice, nu teorii de cabinet şi cursuri de catedră, ci doar:
- eroica hotărâre a
generalului Christescu de a opri fuga aliaţilor nostri de pe front;
- refuzul generalului
Grigorescu de a executa ordinul generalului Ragoza;
- marea înţelepciune şi adânca
perspicacitate a regelui Ferdinand, a generalului Prezan şi generalului
Scherbatcheff şi mai presus de toate:
- pieptul de oţel al
soldatului român care înţelegând că este în joc cea mai grea carte pe care o
jucase vreodată Neamul Românesc, nu a mai cunoscut niciun alt simţământ.” (ibid., p. 175)
Concluzia celebrei Bătălii
unde Românii au devenit legendari ne-o relevă Constantin Kiriţescu: „ Bătălia de la Mărăşeşti a fost prin
durata, proporţiile şi intensitatea ei, cea
mai mare bătălie care s-a dat pe frontul românesc în decursul războiului
mondial...” (Constantin Kiriţescu, Istoria
Războiului pentru întregirea României 1916-1919, vol. I, Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti, 1989, p. 132)
Bătălia de la Oituz, desfăşurată pe parcursul a trei săptămâni,
cele de la Varniţa, Muncelu şi Cireşoaia, la aceeaşi intensitate cu cele de la
Mărăşti şi Mărăşeşti, a adăugat un plus de demnitate, de eroism şi de martiriu
comandanţilor şi oştenilor.
Lângă aura generalului
Constantin Prezan, regele Ferdinand a pus Ordinul „Mihai Viteazul” clasa a II-a, instituindu-l apoi cu comanda
supremă a Armatei Române, întreruptă la trecerea forţată în rezervă (Aprilie
1918), reluată în (Octombrie 1918), şefia Marelui Cartier General acordată
generalului Prezan prin decret regal, la propunerea şi rugămintea reginei
Maria.
Între Aura Armatei Române şi
biruinţa finală s-au interpus: Armistiţiul de la Focşani 26 Noiembrie/ 9
Decembrie 1917, intrarea unităţilor militare ale Armatei generalului Prezan în
Bucovina, prin Divizia a 8-a Infanterie a generalului Zadik, în 20 Ianuarie / 2
Februarie 1918, numirea lui Averescu în funcţia de premier la 8 Februarie 1918,
Tratatul preliminar de la Buftea în 5 Martie 1918, cu cele mai tragice
consecinţe, culminând apoi cu Pacea ruşinoasă de la Bucureşti din
7 Mai 1918.
În finalul acestui periplu
istoric de marcă al spiritualităţii noastre româneşti am ales câteva ipostaze
inedite, de referinţă: M. Sadoveanu, Ion Grămadă, Alecu Mateevici, Gorjenii de
Aur, generalii: Culcer, Dragalina, Ecaterina Teodoroiu, Şeicaru, Foch.
O primă pagină înroşită a
războiului o descrie „la cald”, Mihail Sadoveanu, participant pe front:
„Am trăit în acest război, fără îndoială,
cele mai mari zile ale istoriei universale şi cele mai dramatice ale neamului
nostru... Din palatul regal şi până la cea mai umilă colibă omul s-a mişcat, cu
braţul, cu inteligenţa, cu întreaga conştiinţă. Suferinţa cumplită s-a întins
pretutindeni, uniformă ca o apă... La această minunată refacere au luat parte
toţi fiii patriei: şi ofiţeri şi admirabilul nostru soldat şi toată populaţia
civilă în măsura mijloacelor de care dispunea... Suntem mândri de ce am făcut.
Suntem mulţumiţi că, în nenorocirea obştească, am fost puşi la locul nostru.”
(Mihail Sadoveanu, ziarul „România”,
organ al Apărării Naţionale, anul II. nr. 332/ 2 Februarie 1918)
Pe frontul de la Cireşoaia a
fost rănit şi fiul premierului, Gheorghe
Brătianu, şi s-a adăugat şirului martiric scriitorul şi savantul bucovinean
Ion Grămadă.
În aprigele şi crâncenele
bătălii de la Porţile Moldovei
oştenii s-au întrecut pe sine, eroii au fost mai presus de ei, iar martirii
mulţi, foarte mulţi au consfiinţit Trupul şi Sufletul Naţiei noastre creştin-ortodoxe.
Între ei strălucind şi preotul-poet român-basarabean Alecu Mateevici: „Poetul Al.
Mateevici a murit în războiul cel mare ca preot militar în armata română.” Mare
patriot român, datorită căruia <<Limba
noastră>> este cel mai frumos cântec despre graiul străvechi al românilor
(...). În cântecul său a fost strâns tot
dorul românilor basarabeni pentru ţară şi graiul românesc în vreme ce stăteau
sub robia străină.” (Santinela,
p. 2)
Între generalul Prezan şi
premierul Brătianu s-a ţesut o prietenie vie, reală, de preţuire aleasă,
reciprocă. Într-un anume moment convorbirea lor s-a oprit asupra bravilor OLTENI, asupra martirei Cătălina, evocată de ofiţerul Mănoiu: „Pământul Gorjului, obârşie nesecată de
energii româneşti, a zămislit sufletul minunat al fetei erou, amestec de duioşie feminină şi de vigoare bărbătească.”
(p. 332)
Pierderea minunatei Ecaterina
Teodoroiu, care putea să devină o Ioana d’Arc a Gorjului, a României, i-au
întristat profund şi pe general şi pe premier:
-
Foarte trist!, remarca premierul. O
fată atât de curajoasă, cum, personal, n-am mai întâlnit. Este un martir al neamului, despre care se va pomeni multă vreme... Ce
ostaşi neînfricaţi oltenii ăştia!
-
M-a impresionat, adaugă generalul Prezan, curajul şi unitatea în acţiune ale luptătorilor din Regimentul 18 Gorj.
La fel, cei din regimentele Dolj şi Mehedinţi. Pe ei, Gorjeni!... Cinste
regretatului general Dragalina, care
a crescut asemenea viteji!
-
De fapt, reia Ionel Brătianu, cei din Regimentul 18 sunt conjudeţenii generalului gorjean Ioan
Culcer, căci Ion Dragalina era de loc din Caransebeş... Cel mai frumos general
al armatei române – cum îi spuneau contemporanii – se stinge din viaţă în 24
octombrie/ 9 noiembrie 1916.” (p. 330, 334)
Părinţii generalului Culcer
erau ilustrul doctor Dumitru şi domniţa Ana descendentă din marii boieri
Otetelieşeni. Nobililor gorjeni li se alătura boierul Nicolae Pleşoianu, vărul
mamei boierului Ionel Brătianu, iar Maria soţia lui Pleşoianu venea din stirpea
lui Zamfir Broşteanu şi Porfira Urdăreanu, cu moşie la Urdari, dăruită de Vlad Voievod
Călugărul (1482-1495), căpitanului său Stanciu Urdăreanu în iunie 1495.
„Ce minunaţi sunt gorjenii
aceştia! Atât de demni în mândria simplităţii lor materiale şi atât de
risipitori în bogăţia lor sufletească.
-
Ce
fel de ţinut este Gorjul acesta, domnule Prim-ministru, de
vorbiţi cu atâta patos de oamenii lui?!
-
Unul încărcat de profundă istorie: în Gorj îşi
are obârşia neamul ilustru al Basarabilor.
În Gorj s-a născut Doamna Maria,
muma lui Ştefan cel Mare; în Gorj
s-a născut Pătraşcu, taica lui Mihai Viteazul; în Gorj s-a născut
marele paharnic Barbu Urdăreanu, şi,
tot aici, s-a născut Tudor din
Vladimiri...(p. 331)
La fel sunt şi celebrii
:Constantin Brâncuşi, Maria Lătăreţu ş.a.
Tot Gorjean
de aur este şi Generalul-locotenent dr. GRIGORE STAMATE din satul Fântânele
(fost Stejarul) din Urdari-Gorj, scriitorul şi omul cult de cultură.
Acum înţeleg mirabila
fascinaţie pe care mi-o transmite GORJEANUL-VALAH!
Aprecierea faimosului
publicist Pamfil Şeicaru, privitoare
la funestul Război, dar mai cu seamă la actorii săi este demnă de precizat: „N-are nici o importanţă că Nicolae al
II-lea era un cretin habotnic, că Franz Joseph al Austriei era complet ramolit,
iar Wilhelm al II-lea un megaloman imbecil, războiul din 1914 tot izbucnea. Aşa
cerea Fatalitatea istorică.” („Universul”
nr. 235-236, 29-30 august 1943)
Soarta Războiului Mondial a
stat pentru o clipă în braţele aripei drepte a armatei germane, care înconjurase
Parisul, iar Capitala începuse să se evacueze, când din senin, cineva a ordonat
dislocarea unui corp de armată şi transferat în flancul stâng, frângându-i
astfel aripa dreaptă. „Acest lucru a
încetinit acţiunea de război germană, fapt care a dat timp Angliei şi celorlalţi
aliaţi – ceea ce a fost, după părerea gloriosului Foch, factorul decisiv în înfrângerea definitivă a armatei
germane.” (Sfântul Nicolae Velimirovici, op. cit., p. 180)
Ar fi avut dreptate Mareşalul
Foch, dacă n-ar fi fost celebrele victorii ale Armatei Române de la Mărăşti,
Mărăşeşti şi Oituz, care chiar au salvat Franţa de capitulare.
Pe sfintele oase ale Eroilor
şi Martirilor Neamului nostru creştin ortodox, pulsează Trupul României
Întregite!
Obiectivitatea cercetătorului istoric avizat implică şi un mare grad de
subiectivitate.
Spiritul analist, cutezanţa,
prestanţa, reprezentarea fidelă a tabloului istoric, flacăra ingeniozităţii care
ilustrează tipul cercetătorului, fenomenologia narativă, intuiţia vizionară,
îmbinarea dintre artă şi erudiţie, preocupările profund riguroase, marea forţă
de plăsmuire a discipolului, situarea între hotarele ştiinţei aflată sub cupola
Adevărului, pledează, probează, mărturisesc creaţia generalului-Locotenent dr. Grigore Stamate, ca un prinos de cultură
ce luminează conştiinţa de sine a unei naţiuni care încă tinde şi se
încăpăţânează să rămână creştină după datină străbună.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu