DROMICHAITES – Marele REGE
GETO-DAC
„Dromichet a fost zeul ce-a pogorît
să moară printre oameni!”
(Aurel Petrescu)
VATRA DACIEI străbune, care îmbrăţişa Carpaţii – Dunărea - Marea Neagră - Munţii Slovaciei
– Moravia - Dunărea Mijlocie - Munţii Haemus (Balcani) - Tyras (Nistru) – Dalmaţia
– Panonia - Tisa – Pind – Macedonia - Olympos – Podolia se sprijinea pe
cele patru mari hotare - cele 4 puncte
cardinale: Est – dincolo de Bug (Hipanis);
Vest – Alpii Dinarici şi Peninsula Italică; Nord – Alpii Austriei, Boemia,
Valea Vistulei (renumita cetate Getidava) ; Sud – Marea Marmara şi
Marea Egee.
Pământul geto– dac, pământul nostru românesc, al vlahilor a fost
înfrăţit din geana omenirii cu istoria acestui popor primordial (pelasgo-get),
căruia i-a dat bogăţia şi înfăţişarea sa, pentru a se întrupa apoi din sufletul
lui frumos, curat, demn şi omenos, devenind unul dintre cele mai bogate şi mai
frumoase tărâmuri din arealul universal.
Varietatea geografică alcătuită din câmpii,
dealuri, podişuri, munţi, ape, însumează o perfectă armonizare care asumă
propria particularitate, UNICITATEA
spaţiului ce îşi pune sigiliul, pecetea, amprenta,
deopotrivă pe fiinţa individuală şi cea naţională.
„Destinul unui neam nu este decât istoria
lui implicită şi istoria nu este
decât destinul explicit. Aparţinem acestei istorii, fiindcă istoria acestui
pământ şi a acestui neam ne-a imprimat un DESTIN,
în care suntem, fiecare din noi, un element, anonim sau nu. Istoria neamului
românesc determină destinul oricărui român, destin care, ca şi fluviul DUNĂREA, îl poartă ca pe un val pe
drumul prescris de geografie şi de timp.” (Anton Dimitriu, Terra Mirabilis, în vol. Retrospective, ed. Gabriel Gheorghe, Ed.
Tehnică, Bucureşti-1991, p. 18)
Filosoful a uitat însă elementele esenţiale ale DESTINULUI
Geto-dacilor, Dumnezeu şi Strămoşii noştrii prin Mamele, Învăţătorii,
Monahii, Preoţii, Poeţii, Filosofii, Teologii, Artiştii, Eroii, Martirii,
Geniile, Profeţii, Sfinţii, Voievozii, Marii Comandanţi, Elita conducătoare – IZVORUL
creaţiei spirituale a Neamului.
Soarta ori Destinul unei persoane sau al
unui popor, naţie, neam sunt hărăzite de Dumnezeu în funcţie de Calea parcursă
de Om de la Chip la Asemănarea cu Hristos.
Destinul creştinului ortodox geto-daco-român
este consubstanţial cu jertfa mistică în care sălăşluiesc harul, libertatea,
adevărul, dreptatea, credinţa, curajul, răbdarea, nădejdea, crucea, iubirea de
Patrie, de Neam şi Dragostea de Dumnezeu.
Mihail
Eminescu s-a asumat Destinului Neamului, al poporului, aşa cum l-a simţit,
aşa cum l-a trăit, aşa cum s-a jertfit prin creaţia sa lirico-epico-profetică. „Nu trăiţi voi, ci un altul vă inspiră – el
trăieşte,/ El cu gura voastră râde, el se-ncântă, el şopteşte,/ Căci a voastre
vieţi cu toate sunt ca undele ce curg./ Vecinic este numai râul: râul este
Demiurg... Nu vedeţi că râsul vostru e în fiii voştri plâns,/ Că-i de vină cum
că neamul Cain încă nu s-a stâns?” (Eminescu, OPERE. I. Poezii. Scrisoarea
IV. Coord. ediţiei: acad. Mihai Cimpoi, Ed. Gunivas – Chişinău – Moldova, 2008, p. 148)
Din Trunchiul pelasgo-geto-trac cele mai renumite neamuri erau: pelasgii descendenţi din „Pelasg,
fiul vechiului pământean, al celui născut din pământ.” (ION) Adam în limba sacră pelasgă, înseamnă pământ. (Aeschyl Supplices.
v. 250)
Asiu
relata că, „Pe Pelasg, cel asemenea
zeilor, l-a născut Pământul cel negru pe coamele munţilor celor înalţi, ca să
fie începătorul rasei muritorilor.” (Pausanius, Descriptio Graeciae.VIII. 1.4. – Cf. Dionysiu Halicarnas, Antiquitatae Romană I. 36. –
Quintillian, Institutionae III. 77).
De pe coamele
munţilor celor înalţi au traversat Tracia, Macedonia, ocupând Epirul, Thessalia,
Grecia centrală, Peloponesul, Peninsula Balcanică, Asia Mică, Siria, Egiptul,
Palestina. (Duruy, Histoire des Grecs, Tome
I. 1887, p. 44; Morgan, Recher-ches sur
les origines de l’Egypte. L’age de la pierre et les metaux, Paris,
1896-1897).
Geţii
(messageţii/ bessii), care stăpâneau ţinuturile dintre Marea Albastră* şi Marea
Caspică, cum afirma getul Iordanes în Getica
sa, dar mai ales că sunt un „Neam
straşnic de tot - fortes Gatae gens Sortissima, despre care stă scris că urma
să pustiască chiar şi ţara Iudeii.” (Cf. Cornel Bârsan, Revanşa Daciei, Ed. Obiectiv-Craiova, p.
64). *(vezi Eminescu – Tomyris..., partea a II a, p. 4)
Geţii ating apogeul în secolul VI î.Hr., în
vremea strălucitei regine Tomyris,
învingătoarea împăratului perşilor Cyrus cel Mare.
Scyţii, stăpâneau zona Mării Caspice, fiind înrudiţi cu perşii. Ulterior au
ocupat Dobrogea, fiind asimilaţi de geţi, de la sciţi rămânând denumirea de
Scythia Minor, iar bessi se aflau
situaţi între munţii Balcani şi Rhodope cu capitala la Bessapara.
Hiperboreii
legendarului Boreas, domneau peste
părţile de nord ale Dunării de Jos şi ale Mării Albastre. Agatyrşii ocupau bazinul superior al Mureşului până pe coasta de
răsărit a Carpaţilor, astăzi zona Bacău, Suceava. Illyrii, stăpâneau toate ţinuturile înspre apus de Thessalia şi Macedonia,
Marea Adriatică, Dalmaţia, până la Albania de azi. Carpo-dacii, se întindeau de la gurile Dunării până la cele ale
Niprului, Geto-dacii ocupau
teritoriul dintre Nistru-Marea Albastră-Dunăre-Tisa.
Odrysii – tracii balcanici locuiau în estul Peninsulei Balcanice, sudul
Dunării, reuşind să întemeieze un regat puternic în secolul V î.Hr., sub regele
Teres I, iar sub fiul său Sitalces, odrysii i-au în stăpânire
Dobrogea, încercând să unească pentru o perioadă scurtă triburile getice şi
tracice de la nord şi sud de Dunăre. Tot la sud de Dunăre se mai aflau
triburile bessilor şi ale moesilor. Regatul Odrysilor a fost invadat de
macedonenii lui Filip al II-lea, în anul 341 î.Hr., şi de sciţii lui Ateas. Regele
geto-odrysilor Hristianorum*,
iniţial nu este biruit de cele două armate înrudite, dar cade în luptă şi
regatul său este cucerit de regele Filip al II-lea al Macedoniei. În anul 339
î.Hr., Filip se întoarce împotriva fostului aliat Ateas, care piere în luptă, ocupând
pentru scurt timp toată Dobrogea.
*
H. Daicoviciu, comite o mare eroare când susţine că, „rex Hristianorum” – rege al histrienilor care, evident, nu poate fi un
rege al oraşului (corect Cetăţii) Histria (aceasta era republică sclavagistă!),
ci numai un şef de grupări familiare al
geţilor dunăreni (de la Istru) sau
din jurul Histriei.” (Hadrian Daicoviciu, Dacii, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti-1965, p. 60)
În Istoria neamul nostru primordial
pelasgo-geto-daco-român, până la instaurarea regimului comunist, oficial în
anul 1948, n-a existat formă de guvernământ republică.
Există GENEZA
divină prin care s-a creat Familia primară, Obştea familiei primare care s-a mărit prin uniuni de familii =
Trib, Cnezat, uniuni de triburi, cânezate = Voievodat, uniuni de voievodate =
Regat, uniuni de regate = Imperiu.
Geto-odrysii, cer ajutor regelui get al
Munteniei Gudila, care-l înving pe
Filip al II-lea, fiind nevoit să ceară pace, ca apoi la scurt timp să devină
ginerele regelui muntean prin căsătoria cu prinţesa Medopa. În anul 336 î.Hr.,
Filip moare asasinat, iar geto-odrysii au reuşit să-i alunge pe macedoneni.
Tronul Macedoniei este ocupat de fiul său Alexandru, care încercă să refacă
ocuparea Dobrogei, fără succes însă.
În anul 326 î.Hr., Alexandru şi-a trimis
generalul Zopyrion în fruntea unei armate de 30.000 de ostaşi să ocupe cetatea
getă Olbia din nordul Mării Albastre,
de lângă gurile Bugului. Asediul a eşuat, în retragere Zopyrion este ucis şi
armata spulberată.
În acea perioadă de războaie fraterne în
VATRA binecuvântată a Valahiei Mici, apare marele Rege Dromichaites (sec. IV-III,î.Hr.), care a reuşit înainte de
anul 300 î.Hr.,să-şi organizeze o armată puternică cu care a unit într-un
mănunchi triburile geto-dace din provinciile Câmpiei muntene, întemeind un mare
şi temut regat.
Pe
malul lacului Mavroneri se bucura de un cadru pitoresc, mirific cetatea Pella, cea
care va deveni faimoasă prin alegerea lui Filip al II-lea, de a-i fi capitală
şi prin naşterea thesalianului Lysimach, care remarcat de Filip, ajunge un
militar capabil. După asasinarea protectorului său Filip, ajunge sub fiul
acestuia, Alexandru, şeful gardei sale, urmându-l în toate campaniile militare
când Alexandru ajunge cel mai tânăr împărat, iar el mare general. După moartea
împăratului diadohi, urmaşii lui Alexandru cel Mare au împărţit teritoriile
imperiului spre administrare:
Antigonos
și Demetrios fiul său, au luat Siria
şi Mesopotamia de Nord în Asia Mică; Ptolemeu
în Egipt; Seleucos în Babilon; Cassandru în Macedonia, iar Lysimach în Tracia şi Ionia. Din anul
306 î.Hr., generalii administratori s-au autoproclamat regi peste teritoriile
respective, declanşând astfel lupta pentru competiţie şi supremaţie. Lysimach
regele Traciei se mândrea cu cei doi copii ai săi Agathocles şi frumoasa Leuce,
dar regele dorea ceva şi mai mult. Dorea să devină împărat.
De Arsinoe,
soţia lui se interesa mai puţin, chiar deloc. Avea la îndemână tezaurele aduse
din Nil, Babilon şi Tracia pe care o mărise de la sud de Istru, la peninsula
Chalcidică şi Bosfor, după ce a reuşit să rezidească celebra cetate Troia.
În anul 313 î.Hr., apar garnizoane
macedonene în zona litoralului pontic, fapt ce v-a conduce la izbucnirea unei
mari răscoale declanşată de geto-dacii Cetatăţii Callatis. „În vremea aceea, consemnează Diodor din
Sicilia, callatienii, care
locuiesc părţile din stînga Pontului, au alungat o garnizoană a lui Lysimach –
pe care o aveau de la el – şi au dobândit neatîrnarea. Eliberînd în acelaşi fel
cetatea istrienilor şi celelalte
cetăţi vecine, încheiară între dînşii o alianţă, ca să se războiască laolaltă
împotriva agresorului.” (Diodor din Sicilia, XIX, 73, 1-2; Reliquiae, XXI, 11-12)
Lysimach a pregătit revanşa în anul următor
împotriva callatienilor, dar forţa trimisă în ajutorul lor de Antigonos şi
odrysii conduşi de regele Seuthes, i-au dejucat planul machedonului. Bătălia
s-a dat în trecătorile sudice ale munţilor Haemus, fără învinşi, fără
învingători, dar cu pierderi de ambele părţi. Lysimach încearcă a treia
campanie împotriva bravilor callatieni între
310-309 î.Hr., care s-a soldat cu un eşec total.
Victoria de la Ipsos împotriva rivalului
Antigonos din anul 301 î. Hr., i-a aţâţat pofta lui Lysimach înspre ţara lui
Dromichaites. Ştia de faima geţilor lui care erau viteji, drepţi, morali,
practicau asceza, askesis, mâncând
miere, brânză, lapte, peşte, uneori şi puţin vin. Erau năprasnici în luptă,
cumpătaţi şi zeloşi în religia zamoxiană, cucernici în relaţia cu sacerdoţii
lor pleistoi, profeţii care urmau
voinţa cerului lui Zamolxis pe pământ. Cu toate aceste caracteristici ale straşnicilor geţi, Lysimach pune la cale
expediţii de cucerire în ţinuturile aparţinătoare
marelui Dromichaites.
Dromichaites,
monarhul tânăr, frumos, brav, iscusit, cumpătat, ambiţios, înţelept, viteaz,
pregătise adversarului „frate” o
armată numeroasă, educată, călită în lupte, cu „bărbaţi foarte pricepuţi în războaie.” (Pausanius, lib. III. 19.
11)
Regele Dromichaites a folosit mai întâi tactica
„pământului pârjolit” şi hărţuiala
rapidă, neîntreruptă, de gherilă, călăreţi rapizi şi arcaşi neîntrecuţi. Când a
considerat momentul oportun după ce a stârnit groaza din toate părţile în
rândul armatei duşmane, rărind-o şi înfometând-o, a pregătit atacul frontal, astfel
că lângă grosul oastei sale s-au alăturau legiunile
de amazoane, iscusitele luptătoare în mânuirea arcului, sabiei şi călăreţe ca fulgerul, care
trăiau la nord de Istru.
Amazoanele
păreau o comuniune de gemene cu
înfăţişarea asemănătoare, în trup atletic şi chip frumos, cu „plete lungi, ochii albaştri şi gene negre.
Obrazul fin. Gura cărnoasă şi-arcuită. Bărbia cu gropiţă, umerii laţi şi
rotunji, picioare vânjoase.” (Aurel Petrescu, DROMICHET, Ed. Albatros, Bucureşti, 1988, p. 109-110)
Fecioarele, Femeile, Mamele geto-dace aveau
înălţimea medie, cu chip luminos, fruntea boltită, ochii pătrunzători dincolo
de linia lor arcuită, părul lung împletit în două sau o singură coadă, de
culoare castanie, brună sau de aur, atârnând pe spate, pe piept sau strâns în
coroniţă pe cap, cu băsmăluţă albă ori neagră prinsă la ceafă, rumene în
obraji, fruntea catifelată de piersică, trupul svelt, cu sâni tremurători şi
pulpe prelungi, îmbrăcate în cămeşi albe, brodate, lungi, cu iie de borangic cu flori vii, colorate,
cusute în chenar peste care se încingeau cu fote negre garnisite cu fir de aur,
având mersul legănat, cu călcătură smerită, astfel că privirile celor curioşi
cădeau adesea „pe robusteţea delicată a
sînilor ce tremurau sub borangicul subţire al iiei, înfrăţind vârstele
copilăriei cu vârsta adolescenţei.” (ibid., p. 125)
„Femeile
dace par să fi fost frumoase, de o frumuseţe severă, aspră chiar, dar
expresivă.” (Hadrian Daicoviciu, Dacii...,
op. cit., p. 22)
Bătălia din anul 297 î.Hr., condusă chibzuit
de marele rege şi strateg muntean a fost rapidă şi nimicitoare. Prins în cursa
getului, Lysimach însuşi „ajunse într-o
primejdie cât se poate de mare şi reuşi să scape cu fuga, în timp ce fiul său
Agathocles, care-l sprijinea atunci în luptă pentru prima oară, fu luat
prizonier de către geţi.” (Pausanius, Perieghesis
tes Ellados, I, 9, 5.)
După biruinţă, Dromichaites alături de
Sfatul bătrânilor şi comandanţii Armatei a hotărât legile lor frumoase. Fiecare
ostaş participant la luptă a primit câte un cal şi armele prizonierului sau ale
celui ucis. Din caii rămaşi se încredinţau familiilor fără animale să se poată
folosi de ei, dar şi să poată fi rechiziţionaţi în caz de luptă. O parte din
prizonieri puteau fi răscumpăraţi, restul erau folosiţi la fortificaţii
strategice. Cei care fugeau erau prinşi şi folosiţi la minele de aur şi argint
din Munţii Carpaţi.
Pe Agathocles l-au tratat ca şi cum ar fi
fost aliat sau un oaspete de seamă. A fost o continuă sărbătoare pentru trac.
Dromichaites a dorit şi a reuşit să-i insufle cinstea, omenia, morala, educaţia,
tradiţia, cultul pentru martiri şi eroi, pentru locurile sacre ale geţilor. Prizonieratul
lui de 2-3 ani, a fost transformat de Marele Rege şi sacerdoţii săi, alături de
tinerii geto-daci într-o înaltă şcoală catehetică – zamolxiană.
Preoţii regelui Dromichaites au înveşmântat pe
cerul dac, curcubeul tinereţii lor - zelul simţirii sufletului pur cu
sclipirile misticii serafice pogorâte din lumina Profetului Zamolxis - premergătoare
Răsăritului Ortodox al misticii Evangheliei lui HRISTOS, într-un TOT de Cer şi
Pământ, de Om şi Ţară, de Om şi Zeu, de Sine şi Univers!
„Voi
sînteţi aceia care veţi duce Ţara către fiinţa sa eternă! Nu uitaţi nici o
clipă să întoarceţi ţara spre izvoarele ei, cum v-aţi întors sufletul spre
Sanctuarul de-aici. Crescut-am cu toţii în puterile Zeului. Zeul, el însuşi
lărgitu-şi-a în lumea lui fără margini, inima pentru voi. Bucuriei cei mari şi durerii adînci, noi i-am dat o nouă simţire.
Durerii i-am dat o bucurie a ei, pe cînd bucuriei tristeţe, care ne-apropie de
simţirea zeiască...Mila e fericirea de-a
găsi zeul din suflet, iubind pe aproapele. Mutaţi-vă deci în faptele voastre, în Casa din suflet, iubind pe aproapele şi-n suflet deschideţi ferestre către zările lumii! Tu porţi în tine, om,
un prieten sublim pe care încă nu l-ai cunoscut. Căci
zeul se-ascunde în tine, ca tu să-l găseşti. Şi cel care-şi sacrifică plăcerile
şi opera pentru sufletul său, ca pentru zeul său, care înseamnă principiul
lucrurilor, puterea creatoare a universului, ajunge la desăvârşire!” (Bellagines..., apud Aurel Petrescu, Dromichet, op. cit., p. 362-363)
Cinstea, omenia, cumpătarea, înţelepciunea, demnitatea,
morala şi autoritatea regelui Dromichaites au lăsat posterităţii să înţeleagă
de ce Creştinismul a fost atât de
bine primit în Dacia, ca şi cum s-ar fi întors ACASĂ.
De
fapt s-a întors ACASĂ!
Strămoşii noştri geto-daci, drepţi şi viteji
erau pregătiţi sufleteşte prin religia lui Zamolxe, să îmbrăţişeze cuvintele
lui Iisus: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri,
binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă
pentru cei ce vă vatămă şi vă prigonesc. Ca să fiţi fiii Tatălui vostru Celui
din ceruri, că El face să răsară soarele şi peste cei răi şi peste cei buni şi
trimite ploaie peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi. Căci dacă iubiţi pe cei
ce vă iubesc, ce răsplată veţi avea? Au nu fac şi vameşii acelaşi lucru? Şi
dacă îmbrăţişaţi numai pe fraţii voştri, ce faceţi mai mult? Au nu fac şi
neamurile acelaşi lucru? Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel
ceresc desăvârşit este!” (Evanghelia
după Matei, cap. 5, 44-48)
Profetul Zamolxe
a fost deci, primul Înaintemergător
al Mântuitorului HRISTOS!
Marele Dromichaites i-a demonstrat lui
Lysimach, respectiv lui Agathocles că geţii nu vor război cu nimeni, nici cu
rudele lor, ci ei doar îşi apără Patria şi poporul binecuvântate de Dumnezeu şi
de Profetul lor. „Aşa erau protopărinţii neamului românesc, scria prof. Ion Lupaş, popor viteaz, însufleţit de o puternică şi avântată credinţă în
nemurirea sufletului, gata de orice jertfă pentru ţară, dispreţuitor al morţii
şi plin de încredere în biruinţa luminii asupra întunericului, în triumful
celor cereşti asupra celor pământeşti – însuşire
ce ar putea fi interpretată şi ca un fel
de anticipaţiune a preceptelor răspândite prin propăvăduirea Evangheliei lui
Hristos.” (Prof. Ioan Lupaş, mb. Acad. Română, Istoria românilor pentru cursul superior, ed. a XV-a, Ed. Dacia
Traiană, Sibiu, 1944, p. 38)
Lysimach
n-a înţeles nimic din mărinimia şi jertfa regelui geto-dac Dromichaites, astfel
că a revenit la Dunăre cu oaste mare ca să-şi ia revanşa. A pierdut fulgerător,
fiind nevoit să încheie pace şi să restituie teritoriile ocupate din dreapta
Istrului.
A treia campanie împotriva biruitorului
Dromichaites a avut loc în anul 292 î.Hr. De data aceasta Lysimach era însoţit
de 100.000 de soldaţi, aţâţaţi după jaf şi bogăţii.
Dromichaites a folosit aceeaşi strategie de pârjolire, de hărţuire continuă, de atac
rapid şi concentrat, de intimidare, de înfometare, de înspăimântare. „Armata lui Lysimach, scria Diodor din
Sicilia, era chinuită de foame. Prietenii
îl sfătuiau pe rege să renunţe şi să scape prin fugă.” ( Diodor din
Sicilia, XXI, 12, 1.)
Lysimach nu şi-a ascultat generalii. S-a încăpăţânat,
agăţându-se de orgoliul său de rege trac, mai ales că pierduse de două ori,
ţinând morţiş să fie din nou înfrânt. „Învins
de către Dromichaites şi silit să se
predea împreună cu toată oştirea, din pricina setei – scrie Plutarh - , după ce bău apă şi ajunse sclav, Lysimach
spuse: <<O zeilor, pentru cât de
mică desfătare m-am făcut rob, din rege ce eram!>> (Plutarh, Basileon apofthegmata kai strategon:
Lysimachos)
Două lucruri esenţiale au cântărit în
tratamentul terapeutic aplicat prizonierilor, OMENIA regească a învingătorului şi chipul SUBLIM, princiar a
Leucei, care-i „dădeau frumuseţii ei de
zeiţă mai întâi farmecul delicat al împlinirii umane. Însă între chipul ei de
afară şi cel din lăuntru sta marea-ntrebare cu nedumeririle ei. Leuce avea un
suflet candid. Bucuria ei calmă şi neştiutul surîs, sub ochii ei umezi, peste
care lăsa visător genele negre, păreau pentru toţi un balsam. Cânta la o liră
amintind de marele Orfeu.” (Aurel Petrescu, op. cit., p. 85)
Cerul şi pământul Daciei muntene îmbrăţişau pe
Marele învingător cu întreaga şi sacra lor splendoare ce se risipea doldora
peste rege, până la prinţesa Leuce care îl privea admirativ cu mii de ochi. „Dromichaites avea statura impunătoare a
unui imperator, şi ceea ce i se părea inexplicabil era că pe umerii voinici
prindeau sub pelerina albă alunecări de vis... Mâinille lui aveau o energie şi
o linişte care-i veneau din suflet... Ochii lui mari priveau departe, şi unde
el privea se deschideau căi de lumină.” (Aurel Petrescu, op. cit., p. 210-211)
Ţara geţilor lui Dromichaites era destul de
bogată, cu relief variat, cu climă temperată, cu ape pline cu peşti, cu câmpii
şi dealuri mănoase în vegetaţie pentru turmele de mioare, capre, bovine,
herghelii de cai, cu viţă de vie aleasă, culturi de grâu, mei, de orz, de
mirodenii, cu subsolul pământului plin cu aur, cu argint, cu aramă, cu fier, cu
cărbune, cu sare, cu case de piatră pentru caste şi din lemn zidite cu lut
pentru oamenii harnici de rând. Antrenamentul ostaşilor care era destul de
riguros, focul luptelor dese şi religia nemuririi îi făcea de nebiruit.
Prin relatările lui Ptolemeu al lui Lagos,
privind campania lui Alexandru Macedon la Istru, mărturii transmise de Arrian,
aflăm că geţii se ocupau cu „pescuitul şi
cu comerţul, folosind în acest scop nenumărate luntre monoxyle şi că practicau
şi o agricultură foarte mănoasă. După trecerea Dunării, pedestraşii macedoneni
trebuiseră să culce grîul înalt cu
suliţele lor lungi, sarissae, ţinute
de-a curmezişul, pentru a face drum cavaleriei.” (Cf. Istoria Poporului Român, sub redacţia Acad. Andrei Oţetea, Ed.
Ştiinţifică, Bucureşti-1970, p. 44)
Pământul era roditor, primitor şi ospitalier
pentru poporul din neamul lui Zamolxe.
Medicina stăpânea de multe veacuri ţările
geto-dace, iar monahismul zamolxian domina secular zonele muntoase. Arcul
carpatin a fost prima zonă industrială, a Europei trace, respectiv a lumii. „Metodele de extracţie a minereului de aur şi zdrobirea lui cu ajutorul
sistemelor mecanice, bazate pe forţa apei, sursele de energie, apa, lemnul pădurilor, cărbunele,
ţiţeiul. Toate aceste activităţi, presupun o evoluţie remarcabilă a tehnicii şi
un rafinament aparte în măiestria şi gustul pentru bijuterii.” (Iosif Constantin Drăgan, Idealuri şi Destine – eseu asupra evoluţiei
conştiinţei europene. Ed. Cartea
Românească, Bucureşti-1977, p. 45)
Trebuie să subliniem faptul că nu au existat
niciodată cetăţi greceşti pe litoralul Mării
Albastre.* (vezi Eminescu – Tomyris, partea a II a, p. 4)
O parte din cetăţi au fost ocupate temporar,
dar nu fondate de greci. Au existat doar CETĂŢI
GETO - DACE întemeiate de regii geto – daci - odrysi precum APOLLONIA,
construită de Apollo Hyperboreul, TOMIS,
ridicată de regina Tomyris, TYRAS –
Cetatea Albă, înălţată de Teres/ Teras, regele odrysilor, HISTRIA, ridicată de regele Hristianorum,
DIONYSOPOLIS (Balcik), întemeiată de
geţi în sec. VI î.Hr., OLBIA, ridicată de geţi la finele sec. VII î.Hr, pe
coasta de nord a Mării Albastre, la gura fluviului Hypanis (Bugul de astăzi), ori
CALLATIS, „ridicată cu multe secole
chiar de geto-dacii băştinaşi în Dobrogea.” (Cornel Bârsan, Revanşa Daciei, Ed. Obiectiv-Craiova, p.
71)
În epoca prehristică, Dacia Pontică – Schythia Minor se bucura de aceeaşi veneraţie ca
lumea greacă şi cea latină, toate aparţinând de fapt aceluiaşi Stejar milenar - pelasgo-thraco-get, privind interferenţele spirituale, religioase,
culturale, politice, economice, cosmologice.
În marile cetăţi geto-dace de pe ţărmul
Mării Albastre: Callatis, Tomis, Histria (fondate în sec. al VII-lea î.Hr.) se remarca prezenţa
unor Şcoli cu o veche şi
înfloritoare tradiţie în care excelau: literatura, retorica, filosofia,
astrologia, lăsându-şi faima şi nemurirea în mari personalităţi: Demetrios de Callatis (sec. III, î. d.
Hr.), cu studii de istorie şi geografie despre Europa şi Asia, în 20 de volume;
Istros Callatianos (sec. III, î. d.
Hr.), tratat Despre tragedie; Satyros de Callatis – Peripateticul (sec.
III, î. d. Hr.), părintele biografiei, biografii închinate unor
scriitori ca Euripide, ori filosofi precum Pitagora, Empedocles, Zenon,
Anaxagora, Socrate, Platon, Diogenes Laertios ş.a. (Hristo M. Danov, Tracia antică. Trad. prof. univ. dr. Constantin Velichi. Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti-1976; Diogene Laertios, Despre vieţile şi doctrinele filosofilor, II, p. 12, 26; III, p. 9;
VI, p. 21; VIII, p. 40, 48, 53; IX, p. 26)
A rămas celebră şi nemuritoare vorba de duh
a înţeleptului rege Dromichaites, spusă regelui învins Lysimach şi prin el
întregii omeniri: NOI N-AM FĂCUT IMPERII CUCERIND. NE-AM CUCERIT PE NOI FĂCÂND IMPERII!
Ca Biruinţa să fie deplină şi bucuria
deopotrivă Dromichaites a oferit o masă regală oaspeţilor-prizonieri şi una
modestă lor, caracteristică geto-dacilor şi urmaşilor lor.
Masa
geto-dacilor, a învingătorilor în frunte cu regele lor, se înşira prin mesele
joase cu lemnul pârlit la flacără, cu trei picioare, cu scaune mici şi rotunde
tot de lemn cu trei picioare, iar mâncarea fiartă era pusă în blide de lut ars,
smălţuit şi servită cu linguri de lemn, alături de fripturile de oaie şi de
viţel, brânză afumată, peşte, turtoi de mei, lângă care stăteau cornurile de
bou ferecate, pentru băut şi marea bucurie a ostaşilor, a comandanţilor şi a
preoţilor zamolxieni.
Masa învinşilor se întindea prin alte mese
înalte, construite din lemn de stejar masiv, ferecate cu aur şi argint pe toate
laturile de sus, sculpate cu ornamente dacice, prevăzute cu jilţuri din acelaşi
material, dar căptuşite cu piei de oi, de capre, de lupi ori de urşi. Vesela
care era din aurul şi argintul cel mai bun, oferea „măsline cu icre, stridii cu suc de lămâie, homar, somn fript, peste
care plutea un sos de tomate cu mirodeni picante, nisetrul, morunul prinşi în
apele Pontului, vânatul de păsări pătrunse în cuptoare cu tăvi înăbuşite cu vin
roşu, pilaf cu petale de rose prinse-n dulceaţă, portocale, bliduri de aur în
care se turna vinul cel negru din amfore.” (Aurel Petrescu, op. cit., p.
216-217)
„După
meritata corecţie militară, scrie
istoricul G.D. Iscru, oferită trufaşului rege pe câmpul de luptă, Dromichaites, omul politic
înţelept, i-a oferit ulterior
cunoscuta lecţie de morală, modestie şi generozitate – masă bogată, cu vase
preţioase, faţă de masa modestă şi din vase de lut a geto-dacilor – tălmăcită pe loc de însuşi Dromichaites,
care a încheiat dojenitor ca un avertisment pe care îl vom regăsi la urmaşii
geto-dacilor, la români, în momente similare: <<De ce te-ai silit, împotriva firii, să-ţi duci oştenii pe nişte
meleaguri în care orice oaste străină nu poate să scape sub cerul liber?>>”
(Diodor, XXI/ 12, 6 – cf. 112/ I, 197-199; v. şi 41, ed. a II-a, p. 131)
Cunoscuta conversaţie cu Lysimach a avut loc
la cetatea Slon-Helis, la templu Cibelei de la Aluniş. Pilda de generozitate
regească a lui Dromichaites a avut
un efect fericit, apoi a urmat eliberarea ostaticilor, după ce s-a încheiat
pacea între cele două neamuri, pecetluindu-se sublim prin căsătoria getului argeşean
cu frumoasa Leuce, binecuvântată de marele preot.
Mândra Cetate SLON-HELIS participa şi ea deplin la bucuria tuturor geţilor.
În afară de „Biblioteca istorică” a lui Diodor
din Sicilia, „Geographia” lui Strabon
şi „Basileon apofthegmata kai strategon:
Lysimachos”, a lui Plutarh, alte informaţii s-au găsit în scrierea hieratică.
„La Sinaia (la mănăstire) s-au aflat, în timpul lui Carol I, multe
plăcuţe de aur cu scriere hieratică. Din câte ştim, aurul a dispărut (prin
grija monarhului, care a construit Castelul Peleş n.a.), dar la intervenţia lui Iorga s-au turnat inscripţiile în plumb. Una
dintre ele având-o în fotocopie, o vom „tălmăci”: „Dromiket l-a piscu Slon scorni Alfabet Apol e sînta Limbă o
Daco-română l-a Slon fu IO prisc Minos Grai Cronos...” (Tudor Diaconu, Scrierea Secretă, vol. II, Ed. Obiectiv,
Craiova, p.160)
„Acest
rege şi mare preot a creat la Slon un cod al limbii daco-română. De la Cosia –
Centrul Spiritual al Antichităţii, a fost copiat cronicul Isis, apoi iota Cosiei e arsă şi apare modelul corintic.” (Tudor
Diaconu, op. cit., p.163)
Bucuria lui Lysimach a fost spulberată de
veşti năucitoare, poporul din patrie l-a înlocuit cu fiul său Agathocles, iar
soţia Arsinoe a fugit cu tezaurul de la Calliacra.
Finalul pentru Lysimach a fost întunecat pe
deplin. Şi-a ucis fiul şi odată cu el întreaga sa autoritate. Apoi a pierit şi el în lupta cu regele
Seleucos. Tracia l-a cerut rege pe Dromichaites, care a strălucit între
Răsăritul şi Azurul monarhic, ca un Zeu.
OMUL
„A
fost un munte, ieri, aici? Azi nu e!/ Ca umbra nopţii s-a topit în soare!/ iar,
dincolo, în vechea trecătoare – /Ieri încă nevăzut – un munte suie!// A fost un
rîuşor mai ieri, se pare/ Ce-n van cercase stînca s-o supuie?/ Azi, împresoară
munţii pîn’ la brîie,/ Cu braţe largi, o uriaşă Mare!// Sîlhoasă pîclă-a fost
şi beznă deasă/ Mai ieri, p-aici, iar azi e-un cer de astre!/ Desferecată-i
zarea luminoasă/ În ochiul luminos al Vremii noastre.// Ce zeu milos ne-a şters
din geană plînsul?/ Mă uit la Om şi Zeu-L văd într-însul!” (Tudor George, Dacica, Ed. Militară, Bucureşti-1984)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
20 Februarie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu