„Un mare artist al Lumii, originar din
Romania si nedezlegat de Patria Mama se destainuie celor 1500 de scriitori
romani care il sprijina in batalia sa pentru ca ICR din New York sa poarte
numele lui Mihai Eminescu.
Desigur, e tare trist ca in nobila sa cauza
adversar ii sunt tocmai autoritalile romane. Nu e totusi de mirare, niciodata
Nomenclaturile romanesti n-au tinut cu tara, careia i-au adus numai deservicii.
Sirul lung de victime-simbol, incepand cu Burebista, pare a nu se mai termina.
Sa tot scrii pe tema asta...” Marian Ilie
ȚARA
DIN CARE NU AM PLECAT NICIODATĂ!
Robert Horvath Deva este originar din
România, s-a născut și a copilărit în Deva, oraș de care se simte legat prin
mii de fire și pe care nu-l va uita niciodată, indiferent unde ar locui. În
prezent, este stabilit la New-York, dar se consideră un cetățean universal,
deoarece o bună parte din timp o petrece în Japonia alături de soția domniei
sale, Kiyoko, originară din„țara soarelui răsare” și pe care a cunoscut-o în
perioada în care a Robert Horvath Deva a urmat cursurile unei renumite școli de
fashion : Fashion Institute of Technology din New York. Preocupat în mod
deosebit de industria modei, pe care o privește cu ochi de artist, domnia sa se
consideră „ un revolutionar fashion designer”, fiind, în același timp, un
cineast talentat, un fotograf erudit și un pictor controversat ale cărui
creații sunt definitiv și puternic ampreprentate de spiritul lui Dali,
părintele suprarealismului, născut la Figueras, în Catalonia, localitate în
care se găsește și muzeul care îi poartă numele. Interesant este, că, atunci
când a vizitat acest oraș și a pășit în muzeul dedicat lui Dali, Robert Horvath
a fost purtat, ca de un magnet, spre imaginea care i-a marcat copilăria, și
anume spre cetatea Devei. Senzația respectivă a fost atât de puternică, încât,
acest artist care a făcut IATC-ul la București și a absolvit un institut de
modă, dorește și realizeze în orașul emblematicei cetăți din județul Hunedoara,
un centru cultural permanent, „care să găzduiască – după cum scrie Robert
Horvat Deva – arta mea și să devină un
magnet pentru arta internațională”.
Artistul
încearcă. în acest fel, să pună în evidență faptul că limbajul artistic
este universal și se poate desfășura la fel de bine, în spațiul mioritic, cel
american ori în spațiul oriental, specific culturii japoneze. Dezvoltându-și o
filosofie de viață bazată pe principiul că arta, indiferent unde e creată și
indiferent de forma în care se exprimă (literatură, pictură, fotografie ori
cinematografie) are un limbaj universal,
Robert Horvath Deva, a fost și este un adeptul și promotorul unor
experimente estetice singulare izvorâte, inevitabil, din modul său neobișnuit
de a vedea arta și societatea, în general.
Reporter : Sunteți un artist plurivalent
care a abordat, de-a lungul carierei sale, mai multe domenii de creație :
cinematografia, arta fotografică, pictura și universul modei. În care dintre
aceste domenii vă simțiți cel mai confortabil?
Robert Horvath Deva : Răspunsul meu este
simplu. Toate artele îmi sunt „la fel de confortabil.” Lista este mult mai
lungă. Am compus muzica tuturor filmelor mele. Acum compun o simfonie
„Silentius”. O combinație între muzică și tăcere completă. Nu este o idee nouă.
Artiștii Renașterii, au experimentat așa ceva, ei știau de toate.
Care ar fi explicația în cazul meu?
Răspunsul se află în biografia mea, deloc romanțată. Probabil unică. Am fost un
copil cu autism. După câteva clase primare, în care am învățat să citesc,
părinții m-au retras de la școală. Nu stiu nici azi, să adun sau alte lucruri
ce se învață în școală. După un timp, neavând colegi sau prieteni, am început
să citesc, zi si noapte, numai cărți „interzise,“ la gramadă: „Aventurile
submarinului Dox”, „Tarzan”, Kant, Arta Greacă și chiar Eminescu din Călinescu.
Aveam un unchi cu o mare bibliotecă, el fiind un fel de scriitor. Astfel, când
la școală copii, de vârsta mea aprofundau „Amintiri din copilarie”, eu citeam
Dostoievski.
Cu timpul, am devenit rebel. Bătăuș,
chiar. Am făcut Școala de Corecție, pe care am absolvit-o fără diplomă. Apoi am
ajuns să lucrez, sau mă prefăceam că lucrez, în fabricile și uzinele patriei
„socialiste”. Până când, Ceausescu a hotărât să-mi dea o diplomă de liceu.
Absolut nemeritată. Pornind, cu diploma sub braț, pe malurile Dâmboviței, am
văzut peste pod, un grup de fete atrăgătoare. Am întrebat :
– Ce se dă? Mi s-a răspuns, că nu se dă
nimic. Dar, am aflat că aici este facultatea de film si teatru. Și cum fetele
cu picioare lungi și cu sâni atrăgători dădeau admitere la actorie, am decis să
devin cineast. Am cumpărat un aparat de foto vechi și am început să fac poze.
După primele trei luni, am avut prima expoziție internatională. Am absolvit
IATC, secția film și am obținut o diplomă. Pentru a face film trebuia să
cunoști diferite arte.
Școala era bună. Dar nu am avut prea multe
de învățat. În schimb, am învățat film , vizionând filme. Câteva filme pe
săptămână, oferite pe gratis de facultate. Am realizat atunci că sunt „pe
viață”, autodidact și am ales să încalc ….toate regulile. Dar pentru a le încălca,
trebuia să le cunosc. Acesta fost rolul școlilor pentru mine.
După absolvire am lucrat la TV. Apoi
Ceaușescu mi-a schimbat viata din nou. De data aceasta, și eu pe a lui. Fiindcă
de la mine i s-a tras sfârșitul! L-am filmat la Scornicești vorbind cu „tovarășii”
despre niște bombe atomice în miniatură . Cu care, spunea, „o să-i aranjez și
pe americani și pe rusi “. Dar a fost invers. Am trimis materialul ….. Am fost
condamnat la moarte și „executat”.
Am scăpat datorită unei scrisori adresată
de președintele american Carter, geniului carpatin. Așa am început visul
american spălând vase. Apoi, din nou, m-am plimbat …și am văzut un grup de fete
frumoase cu sâni atrăgători. Am decis să devin un faimos fotograf de modă. Am
absolvit FIT cu diploma. Nici aici, nu am învatat mare lucru. La școala de
fashion am fost coleg cu Kiyoko. Am plecat cu ea în Japonia și sub numele de
Kiro am devenit ceea ce mi-am propus, adică, faimos. Lucrurile mergeau bine în
căminul nostru, cu casă și gradină cu peștișori roșii, până când, Casablanca,
un cunoscut în lumea modei, și Donald Trump m-au rechemat la New York, ca
fotograf al celebrei case de modele „Elite”, am fotografiat și m-am bucurat de
atenția celor mai frumoase modele din lume. Am creat, împreună cu Donald Trump
și John Casablanca, conceptul de „Super Modele”.
Am devenit cunoscut de tot neamul american
iar eu am fost cel care a prezentat-o pe Melania lui Donald Trump.
Apoi m-a preocupat Institutul Cultural
Român și am sfârșit prin a chema poliția (americană) la galeria respectivă.
Actiunea a fost cunoscută ca „Scandalul ICR, New York”. Așa am devenit celebru,
mai ales în diaspora, nu prin arta mea, ci prin diverse scandaluri culturale.
Între timp, m-am săturat să fac bani, lucrând pentru alții, și mi-am deschis un
studio de film : „Kiro Studio International” ,unde fac filme cenzurate și
interzise, pe care mi le asum. La fel ca și arta mea erotică.
Mulțumesc pentru acest interviu în limba
română. Acest dialog mă aduce mai aproape de casă, deși, sufletește, nu am
plecat niciodată. Geografia înseamnă Destin. La toate premierele de film,
expozițiile personale, spectacole de fashion etc., arborez drapelul tricolor.
Și la începutul lui 2022, am așezat în mijlocul galerilor, potretul
„Luceafărului”. Vă amintesc, că fac Greva Foamei, declarată, nu demult, pentru
numirea ICR New York cu numele „Mihai Eminescu”. Arta și cultura din care fac
parte se află în pericol și este de datoria mea să iau atitudine.
Săptămâna trecută, într-o dimineață,
înainte să îmi beau cafeaua, am deschis „New York Times”. Și surpriză : un
titlu mare suna cam așa. „Revolta scriitorilor români : 1200 scriitori se
solidarizează cu Robert Horvath…”
Reporter : În ce context l-ați cunoscut pe
genialul Dali și cum v-a afectat această „întâlnire” în plan artistic și
personal?
Robert Horvath Deva : Am fost fascinat de
Salvador Dali. Datorită lui puteam să fac pușcărie. Era în primele zile pe care
le-am petrecut la New York, capitala lumii. La parterul unei clădiri, am
descoperit o copie a unei lucrări semnate de Dali. M-am apropiat ca magnetizat.
Portarul a chemat poliția. Mi s-au pus cătușele. Nimeni nu putea să creadă că
am pătruns într-o clădire doar ca să văd o copie.
Cum l-am cunoscut pe Dali ? Un catalan
plin de bănet, l-a convins pe Dali să-i ilustreze o povestioară pentru copii.
Un rinocer urâțel devine prea-frumosul junglei. Sau așa ceva. Dali a ilustrat
câteva pagini, apoi s-a îmbolnavit. Trebuia găsit un artist cu un stil apropiat
maestrului. Și așa,m-am trezit într-o zi de toamnă….în fata lui Salvador. Era
ieșit din spital, slăbit și cu niste fire medicale în nas. Dar…..ascuțit la
minte ca în alte vremuri. A cerut să vadă lucrările cu rinocerul. Nu a comentat
nimic. Spre dezamagirea mea. Apoi a schimbat discuția. Mi-a spus că s-a născut
în Figueras. I-am spus, că eu, în Deva. Apoi discuția a început să lâncezească.
Mi-a oferit o cafea…..Eram aproape de ușa.
-Arată-mi din nou lucrările tale.
Le-a privit din nou cu atenție fără să
scoată o vorbă . Au fost cele mai lungi minute din viața mea.
– Un alt Dali? Imposibil! Este doar unul
singur și se numește Salvador Dali . Este catalan si nu….transilvănean.
Apoi, mi-a cerut să-i arăt alte lucrări.
Le-a răsfoit de câteva ori. Apoi a concluzionat :
– Lucrările noastre sunt atât de
apropiate… Și atât de de deosebite, în acelasi timp.
Apoi teatral mi-a întins mâna.
– Poți să mă consideri prietenul tău.
Poți, de acum să-mi spui pe nume …Salvador.
A fost prima și ultima mea întâlnire cu
Salvador Dali.
Reporter : Ce ne puteți spune despre
activitatea dumeavoastră ca cineast?
Robert Horvath Deva : Sunt absolvent IATC
București, sectia operatorie. Multumesc lui Dumnezeu ! Am fost coleg de an cu
Mircea Daneliuc. Am terminat cu 10, dar și cu un gust amar. Decanul facultății
s-a aplecat la urechea mea: „Cu numele de Horvath, nu poti fi cap de…”
La TV filmam în fiecare zi. Lucram la
departamentul de tineret. Filme de toate felurile. Reportaje, muzică, artă etc.
Când am simtit că poate ajung în America, l-am rugat pe redactorul-șef, să-mi
scrie o recomandare în engleză, ștampilată și semnată.
-Robby, câte filme ai facut ?
M-am gândit să nu exagerez….Vreo 700.
Când am ajuns în State, am plecat în
Cincinati, unde fostul meu coleg de facultate, Ilie Agopian, era operator-șef
la postul TV local.
Când i-am aratat recomandarea , de care
eram tare mândru….i s-a înroșit fața.
– Ăștia de aici fac 7-10 filme, într-o
viață.
Atunci am realizat că sunt,
supra-calificat. Printre cei mai buni camermani în viață. Am lucrat de toate în
SUA, Italia, Japonia etc, ca director de fotografie, cameraman, sau simplu
fotograf. Bani mulți. Minimum la nivelul meu $1500 pe zi. Dar niciodată nu eram
mulțumit. Făceam parte dintr-o echipă și, cel mai grav, ….trebuia să ascult de
alții. De obicei de regizori incompetenți, dar plini de ifose. Scurtez. Acum
câțiva ani mi-am început visul. Un vis plin de riscuri. Am deschis propriul
studio de film. Problemele au fost greu de ocolit. Filmele mele fac parte, în
general, din categoria celor „interzise” fiindcă abordează subiecte sensibile.
Vă dau doar un titlul să vedeti despre ce e vorba : „MESSIAS : Second Coming of
Jesus called blasphemous”, considerat extrem de controversat.
Reporter : Oferiți, vă rog cititorilor
câteva detalii despre „Expozitia Anul 6000, dedicată poporului evreu”?
Robert Horvath Deva : Nu demult o doamnă a
rupt legăturile cu mine. M-a acuzat de antisemitism. Nici vorbă. Sunt prieten
al evreilor și un admirator al statului Israel.
Dovada, expozitia mea de la Ierusalim. Ea
este dedicată poporului Evreu și fostului Președinte al Israelului, Shimon
Peres. Unul din eroii mei preferați. Acesta a venit în România , și impotriva
tuturor, a spus Adevărul: Românii i-au salvat pe evreii de la Holocaust. Iar
unii din cei salvați au creat statul Israel ! El nu a menționat vreun
Holocaust.
„Nu vom uita niciodată că, în perioada cea
mai întunecată a istoriei, perioada nazistă, România a ajutat la salvarea a
400.000 de evrei de aici, care au venit în Israel, au ajutat la construirea
Israelului.” Aceasta declarație clarifică și închide orice dezbatere despre
existența vreunui genocid în România.
Reporter : Un alt proiect important,
inițiat de dvs. îl are în vedere pe universalul Eminescu. Cum s-a născut și la
ce se referă acest proiect?
Robert Horvath Deva : De mulți ani, mă
gândesc la filmul „Genius, ultima zi din viața lui Eminescu”. În limba engleză
. Cu o distribuție internațională. Filmul nu este despre Eminescu, ci redă
punctul de vedere al poetului. Un film adânc despre un geniu cu mintea
rătăcită. Un film de atmosferă, îmbrăcat într-o tensiune maximă. Greu de
suportat.
Am început să recitesc poezia
Luceafărului. Noaptea îl visez. A devenit o obsesie. Așa cum se întâmpla când
pregăteam alte filme….Astfel, Luceafărul a început să fie parte ….din viața
mea.
Când am realizat că se urmărește uciderea
lui Eminescu, a doua oară, am decis sa acționez. Cu filmul meu. Dramatic. În
presa română a patruns aceast anunt: „LUCEAFĂRUL INTERZIS”. Am început un film
despre Eminescu pentru publicul internațional. „Ultima zi… a unui geniu”.
Geniul meu preferat. Cel mai aproape de Dumnezeu … cu excepția lui Brâncuși.
Cel mai mare artist , din toate timpurile. Am realizat că Luceafărul îi poate
îngropa pe adversarii noștri. De ce? Au mers prea departe și românii se vor
trezi din somn. Eminescu este interzis. Și prin acest gest… România este
interzisă! Nu cred că rușii ar accepta ca Pușkin, ungurii un Petofi, spaniolii
un Cervantes, să fie interziși. Niciodată.
Deci, eu propun ca ICR din New York, să se
numească Institutul Cultural Român „MIHAI EMINESCU.“
Am obtinut o adeverință de la poliție.
Greva foamei are loc în fața sediului ICR și în fața clădirii ONU, aflată la
colț de stradă. Se lasă cu frig și ploaie. Când mă gândeam să renunt, am primit
o veste extraordinară, ieșită din comun:
LIGA SCRIITORILOR SPRIJINĂ GREVA FOAMEI A
CINEASTULUI ROBERT HORVATH! „Mă alătur acțiunii dumneavoastră împreună cu cei
peste 1500 de scriitori membrii Ligii Scriitorilor pe care o conduc. Succes și
sănătate. Al. Florin Țene.” Aceste rânduri pot schimba multe. Inclusiv România!
Reporter : Recent ați început o altă
inedită colaborare cu președintele Ligii Scriitorilor Români, scriitorul și
criticul literar, Al. Florin Țene. În ce constă și cum se va finaliza acest
dialog al artelor vizuale cu literatura?
Robert Horvath Deva : Am terminat, acum
câteva ore, ultima poezie. Ultima din volumul „The black sun”. De ce menționez
acest lucru ? Scriu poezie, iubesc poezia. Deci, mă pricep și la scris. O spun
cu toată sinceritatea : Al. Florin Țene este un mare poet. Poate cel mai mare.
Modern și clasic, în același timp. Mesajul și tehnica poetică se împletesc
perfect. Lucru rar.
În curând vom realiza prima
carte/album/expozitie comună : Al. Florin Țene și Robert Horvath. Este vorba
despre un album vizual dedicat lui Eminescu, poetul nepereche. O poezie
extraordinară care se potrivește mănușă vizualizării propuse. Mă gândesc la o
premieră absolută desfășurată la ICR New York în 15 iunie, ziua de naștere a
Luceafărului. Poate, în acest fel, ICR își va șterge o parte din păcate ,
pentru numirea ICR , din New York cu numele unui „Manea”, în loc de „Mihai
Eminescu”. Mă refer la un moment cheie de mare amploare cu 1500 de scriitori,
membrii ai Ligii Scritorilor, ce vor sprijini aceasta sărbătorire a lui
Eminescu, la New York, aici în centrul lumii.
Dar, surprizele nu se opresc aici. Acum
câteva minute, soția mea Kiyoko, m-a sunat de la Tokyo. O reputată galerie din
capitala niponă este interesată de o expoziție și o lansare similară. În acest
sens, căutăm o traducere în engleză, de aici, și o traducere în japoneză a
poeziei maestrului.
Urmează un experiment estetic singular.
Volumul „Fragmente poetice” de Al. Florin Țene. Este vorba despre vizualizarea
(transpunerea în imagini) a unor fragmente din 33 de poezii scrise de domnia
sa. O uniune inedită a doua scrieri poetice. Un poet al imaginii, în dialog cu
un poet al scrisului. O nouă formă de artă.
Reporter : Lumea modei este un univers
inaccesibil multora dintre noi, Donald Trump, un președinte controversat, la
fel de inaccesibil. Și totuși, a-ți reușit să îl cunoașteți pe liderul american
și i-ați făcut cunoștință cu viitoarea primă doamnă. Povestiți-ne în ce context
a debutat povestea de dragoste dintre Melania și Donald Trump?
Robert Horvath Deva : Toți mă întreabă cum
i-am prezentat-o pe Melania, lui Donald Trump. Eu eram fotograful lui „Elite”.
Făceam portofoliul noilor modele. I-am dat telefon lui Donald . Venise un grup
de fete din Croația și Slovenia. Frumoase, atrăgătoare, dar stângace și
speriate. „Bosul” de la Elite, John Casablanca, mi-a sugerat un „party” în
studioul meu fotografic. Nu era nimic special. Făceam petreceri săptămânale. Totdeauna,
aveam invitate, în jur de 10-15 modele. De obicei, spre plecare, când toti erau
băuți sau amețiți, Casablanca pleca cu o viitoare tânără supermodel, iar Donald
Trump, cu alta. Nici de data aceasta nu am observat cu cine a plecat viitorul
președinte american. Tot New York-ul știe că eu am prezentat-o pe Melania lui
Trump, este adevarat, dar…lucrurile s-au schimbat a doua zi ,când am început să
fotografiez primul portofoliu de model al Melaniei. Trump a ținut să fie
prezent tot timpul. A venit și Kiyoko viitoarea mea soție, cu care am fost fost
coleg la FIT. Un excelent fotograf de modă. Melania s-a împrietenit cu ea. Și,
încetul cu încetul, am devenit un apropiat al familiei. Kiyoko ține legătura cu
Melania, eu mai puțin. Legătura dintre mine și Trump a fost benefică ambelor
părți, dar mai ales lui. Prin mine, și John, a cunoscut cele mai frumoase
modele din lume. Glumesc! Ca președinte, tot el a avut nevoie de promovare.
Filmul „Melania, o zi la Casa Albă” a fost prezentat de Crăciun, familiei Trump.
Va fi văzut de public acest minunat film vreodata? Vom vedea peste trei ani.
Trump va fi sau nu președinte din nou.
Ultimul meu film „Casablancas” este despre
omul care a inventat super modelele. Modele care rivalizează cu starurile
filmului american. Prima parte a filmului descrie triungul format din John,
Donald, Robert. Adică eu. Acest moment a schimbat pentru todeauna lumea modei,
a modelelor și a reclamei. În acest timp, s-a cristalizat stilul meu de
fotografie de modă. Într-o lume dominată de rigiditate am adus fantezie și
poezie.
Părerea mea despre Trump, în două cuvinte.
Un jucător de pocher genial, care câștigă , dar și poate pierde totul ! Nu e
nevoie de mai mult…..
Reporter : La finalul interviului, vă rog
să definiți eternul feminin și oferiți cititorilor, dacă e posibil, cel puțin o
lucrare semnată de dvs, care să reflecte esența feminității așa cum o vedeți
dvs.
Robert Horvath Deva : Pentru mine Dumnezeu
înseamnă Lumină. Ea transfigurează realitatea și visele noastre. Lumina este
elementul principal al Artei mele. Secretul….evident. Lumina este formată din
vibrații iar universul la fel. Este opinia fizicii moderne. Biblia spune la
fel. Cu alte cuvinte, fară lumină nu ar exista nimic pe lumea asta. Fără femeie
la fel. FEMEIA este legată de idea de DUMNEZEU și INVERS. Arta este legată
intrinsec de frumusețe. Nu întâmplător, zeita frumusetii , Afrodita este
reprezentată de o femeie. Să aleg o lucrare reprezentativa a acestei idei?
Imposibil. Toate lucrările, toată arta mea, are același subiect !
„Facerea (Geneza)” : Capitolul 1 din
„Biblie” :
„Întuneric era deasupra adâncului şi Duhul
lui Dumnezeu Se purta pe … Şi a văzut Dumnezeu că este bună lumina, şi a
despărţit Dumnezeu lumina de întuneric”.
Foto sus : Robert Horvath Deva
Producții
cinematografice de Roberth Horvat Deva :
The Execution Robert Horvath condamnat la
moarte/ Bomba Atomica Ceausescu :https://vimeo.com/220265323
MESSIAS-
Second Coming of Jesus – Documentar (caz real)
https://vimeo.com/59523190
PAINTING WITH FIRE :
https://vimeo.com/148975486
On Feb 18, 2022, at 2:49 PM, Robert
Horvath <kirostudio@yahoo.com> wrote:
ARTA SI CULTURA UNIVERSALA
aruncata la gunoi de Comisia Wiesel !
Domnilor
Romani ,evrei, unguri , tigani, germani.
Ordinea nu conteaza.
Va
rog respectuos sa stati pe scaune.
Puteti avea un soc citind aceste randurii. Le public la virgula.
Cel mai important reprezentant al
Industriei Holocaustului cere
INTERZICEREA LUI SHAKESPEARE !
Nici comunistii , nici nazistii nu au mers
atat de departe. Dupa desfintarea lui Eminescu si a culturii nationale, a venit
randul
culturii universale !
Petru Clej
Petru Clej este jurnalist , care locuiește
și lucrează la Londra din 1991. În prezent el este corespondent RFI România,
G4Media și Anima News, după a ce a lucrat la redacția română a BBC World
Service mai bine de 17 ani.( dat afara dela BBC )
Este specializat pe problema
antisemitismulu si a Holocaustului !!!
Clej este un purtator de cuvant al COMISIEI WIESEL !
Cultură
Nu dărâmăm statui, spulberăm mituri –
„Eminescu, Shkespeare !
de Petru Clej “Trebuie sa disociem caracterul antisemit ,de
caracterul universal al operei lui
Shkespeare. Acelasi tratament trebuie acordat intregii culturi universale !”
Dar nu este de mirare că cineva care a
trăit bună parte din viață la Londra să fie surprins de astfel de atitudini.
Explicația este simplă: în Marea Britanie mari personalități nu sunt divinizate
așa cum este Eminescu în România, Republica Moldova sau în Diaspora română.
Să-l luăm de pildă pe William Shakespeare.
O căutare cu Google Maps arată că numărul străzilor în Regatul Unit
(Shakespeare Street, Shakespeare Road, Shakespeare Avenue, etc) nu depășește
20, în schimb numele inspirate de piesele sale (Montague, Capulet, Hamlet, etc)
totalizează peste 12.000 la străzi și clădiri.
Dar mai important, opera sa nu este un
tabu și cel mai frecvent exemplu este piesa Neguțătorul din Veneția și
personajul său principal, evreul Shylock. Nu mai demult de 2 februarie anul
acesta, o școală din New York a anulat o reprezentație a piesei jucată de elevi
din cauza îngrijorării că ar putea ofensa prin caracterul său antisemit.
Asistam la actiuni similare in Londra. Deci daca Shakespeare poate fi interzis
in Anglia , atunci Eminescu , trebuie intezis in Romania.
Shakespeare a scris această piesă în 1596,
când Anglia era Judenrein – fără evrei, expulzați în masă din 1290 și reprimiți
de către Oliver Cromwell abia în 1656. Deci Bardul nu avea cum să scrie din
proprie experiență despre Shylock și nu făcea decât să repete clișeele
antisemite ale vremii, importate din Veneția.
Spre deosebire de Eminescu, care a scris
mult mai târziu în publicistica sa, când emanciparea evreilor începea să devină
o realitate (nu și în România, unde printre alții Eminescu se opunea vehement
împământenirii lor în bloc prin Constituție), piesa Neguțătorul din Veneția
este parte integrantă a operei literare a marelui dramaturg.
Și să nu fie cu nicio supărare, comparat
cu Shakespeare (practic fondatorul limbii engleze moderne, care azi este
instrumentul privilegiat de comunicare la nivel mondial), influența lui
Eminescu asupra culturii universale este minoră.
Așa încât, dacă Shakespeare poate fi
contestat pentru o parte a operei sale literare scrise în 1596, contestarea
unor articole antisemite scrise de Eminescu aproape 300 de ani mai târziu este
perfect legitimă.
Eminescu, Vasile Alecsandri, Bogdan
Petriceicu Hașdeu, Ioan Slavici, Vasile Conta, Nicolae Iorga, și alte nume
sonore ale culturii române, au contribuit la atmosfera antisemită care a făcut posibilă apariția
unor ideologi antisemiți ca A.C. Cuza sau Nicolae Paulescu, care la rândul lor
au fost mentorii lui Corneliu Zelea Codreanu și ai Mișcării Legionare, sfârșind
cu Holocaustul din România care-l are ca principal responsabil pe Ion
Antonescu. Cu alte cuvinte Eminescu este premergator al Holocaustului !
Iată de ce reacțiile vehemente, adeseori
vitriolante și antisemite atunci când apar critici la antisemitismul lui
Eminescu nu sunt doar dovada unei ignoranțe agresive din partea unor oameni
care n-au citit un rând din publicistica sa, ci și expresia unui naționalism
pernicios și a unei demagogii patriotarde care sfârșește prin a resuscita
extrema dreaptă politică în lumea românească. “
ROBERT HORVATH DEVA cineast NY.
PS : Ma intrebati poate ,pana unde poate merge inchizitia, intr- o tara aflata sub ocupatie. Si pana cand?
La prim intrebare : Nu exista limite. La a
doua. Pana cand cetatenii Romaniei, se lasa umiliti !
Deci dupa Eminescu si Sakespeare urmeaza
si alti “antisemiti “ notorii: Tolstoi, Wagner, Dostoievski, Degas, Petofi etc, etc. etc
kirostudio @yahoo.com
ROBERT HORVATH
DÉVA
ART, FILMS,
FASHION,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu