BUREBISTA
cel MARE – ÎMPĂRATUL GETO-DACILOR
„Burebista, bărbat get, luând conducerea
neamului
său, prin
abstinenţă şi ascultare de porunci a ridicat
pe oamenii
aceştia, aşa încât, în numai câţiva ani, a
întemeiat o mare împărăţie şi a supus geţilor pe
aproape toţi
vecinii, ba a ajuns să fie temut şi de romani.”
(STRABON)
„SUNT SUFLET DIN SUFLETUL NEAMULUI
MEU!”
(GEORGE COŞBUC)
Pământul VETREI Străbune este o
CĂLĂTORIE spre miracol, o DORINŢĂ spre împlinire divină, o RÂVNĂ întru har şi statornicie,
o ISPITĂ întru creaţie, o TAINĂ a dăinuirii cu popasuri, amintiri, cu evocări
măreţe de fapte, întâmplări, fenomene, zidiri,
răscoliri, cu tâlcuiri, cu înălţări profetice, cu slăviri de mame, de
eroi, de martiri.
Sufletul NEAMULUI străbun vine din harul
zămislirii scânteii divine în care s-a întrupat fiorul dreptei credinţe, prin
care se cuminecă graiul dulce al limbii noastre sfinte, pogorâtă din FRUMUSEŢEA
dintâi a CUVÂNTULUI dumnezeesc!
Orice cuminecare întru HRISTOS, trebuie să
fie şi o cuminecare întru NEAM!
Profetica mărturisire - reflectă sublimul crez al Luceafărului Mihail
Eminescu rămas pururea ca o comoară nepreţuită a Pantheonului pelasgo-geto-daco-român.
„BISERICA
ORTODOXĂ ESTE MAMA NEAMULUI ROMÂNESC!”
O parte dintre inscripţiile de la Istros şi Callatis amintesc despre
cultura şi civilizaţia geto-dacilor ce a urmat înfloritoarei regalităţi a lui
Dromichaites, în spaţiul carpato-danubiano-pontic în sec. III-II î.Hr., precum opaiţul şi fructiera din ceramică fabricate în Câmpia Dunării; brăţări, falere, fibule, lanţuri din argint,
răspândite în toată ţara; arta figurativă
aplicată pe diferite obiecte de argint sau de ceramică, reprezentări
antropomorfe, bărbat, femeie, călăreţ, descoperite la Dunărea de Jos, Alba; sanctuarele cu forme principale şi
secundare, Grădiştea Muncelului; emisiunile
monetare, monede diferite de aur marca Lysimach ori de argint din sec. II
î.Hr.
Au predominat o serie de aşezări
– cetăţi, numite dave, ca centre rezidenţiale, religioase ori
meşteşugăreşti: Teleac (Alba Iulia),700 î.Hr., Sarmisegetusa (M-ţii
Orăştiei), Argedava – Argeş, Blidaru (M-ţii Orăştiei), Buridava
– Râmnicu – Vâlcea, Capidava (între Axiopolis şi
Troesmis), Căpâlna (Valea Sebeşului), Cumidava – (Râşnov), Desudava
(între râurile Ascios şi Srymon), Dokidava(n-v Daciei) Drobeta
(Turnu-Severin), Acidava (Olt), Carsidava (pe Prut, geţii
costoboci), Capidava (între Hârşova şi Cernavodă), Costeşti (M-ţii
Orăştiei), Porolissum - Măgura Moigradului, Napoca (Cluj), Petrodava
(Piatra Neamţ), Piatra Craivii (Munţii Apuseni), Piatra
Roşie (M-ţii Orăştiei), Piroboridava (pe Siret), Pulpudava
(Tracia), Setidava (Maramureşul istoric-Tisa) Sucidava (Celei-Corabia-Olt),
Susudava (pe Oder), Tamasidava (jud. Bacău), Tilişca
(M-ţii, Orăştiei), Tomis (Constanţa), Utidava (pe Valea Oituzului), Zargidava (pe Siret), Ziridava
(jud. Arad), Zusidava (Buzău) ş.a.
(Dicţionar de Istorie Veche a României – Paleolitic – sec.X, Ed.
Ştiinţifică şi Enciclopedică Bucureşti, 1976; Nicolae Densuşianu, Dacia Preistorică – „Biblia” românilor
vol. I-VII, Ed. Obiectiv, Craiova; Dan Oltean, Regii Dacilor şi războaiele cu romanii, Deva-2017 )
Toate descoperirile arheologice au fost grupate după vechime, în
diferite culturi, precum Basarabi, Boian, Băiceni-Cotnari, Coţofeneşti, Cozia-Brad, Cucuteni, Gumelniţa, Hamangia, Hurezi, Vincea etc., „existând
până acum (2012) 31 de culturi, grupuri sau aspecte.” (Ioan
Vlăducă, Pagini din Istoria Neamului
Românesc prezentate în lumina Adevărului Ortodox, Fundaţia Iustin
Pârvu-Petru Vodă, 2012)
În faimoasa Cetate ISTROS,
aflăm că domnea în jurul anului 300 î.Hr., regele Zalmodegikos, urmat mai
târziu de alţi regi, Rhemaxos, Zoltes, Rubobostes ş.a.
Războaiele illirice de la sfârşitul secolului al III-lea î.Hr., aduc
prima intervenţie romană în Peninsula Balcanică, apoi prin cele trei războie
macedonene 215-201, 200-197, 171-168, î.Hr., Macedonia îşi pierde independenţa
în favoarea Statului roman, care se orientează apoi, hegemonic înspre
geto-dacii Dunării de Jos aflaţi în conflict militar cu sciţii, celţii şi cu
bastarnii.
Împăratul BUREBISTA Cel Mare (82-44 î.Hr.)
„BUR. e. bis. TA (bur este oltean de două ori tată –
rege şi mare preot.” (Tudor Diaconu, Scrierea
Secretă, vol.II, Ed.Obiectiv, Craiova, p.165)
Rădăcinile Împăratului Burebista nu
trebuiesc aşadar, căutate în semne epigrafice, care încurcă mult logica
istoricilor, a unora, de a-l găsi
peste tot şi nicăieri, deoarece ele sunt înfipte adânc în tainicul izvor etimologic. Raţionamentul constă în
faptul că Burebista şi-a luat numele de la tribul din care făcea parte. Tudor
Diaconu află rădăcina vâlceană a numelui Bur,
iar expresia, „de două ori tată”, semnifică
faptul că tatăl şi fiul purtau acelaşi nume, Burebista. Aşadar, erau amândoi Taţii numelui lor.
Ptolemaios ne-a făcut cunoscut că tribul buridavensi îşi avea centrul
administrativ, militar şi politic în Cetatea Buridava. (v.Tabula Peutingeriană; papirus egiptean).
Săpăturile arheologice au identificat dava în localitatea OCNIŢA din
judeţul Vâlcea.
Tribul buridavensi se afla
situat în zona subcarpatică a Munteniei şi Olteniei.
Înfrăţirea dintre Natură şi Om a fost instituită firesc chiar din gena
divină a Creaţiei. Omul primordial a numit natura în fiecare element după
fiinţă sa, iar Natura la rândul ei şi-a botezat Omul cu numele ei de Naş.
Apolon/ Apollonia, Argeş/ Argedava, Buridava/ Burebista, Bucur/ Bucureşti,
Constantin/ Constantinopol, Histrianorum/ Histria, Petrodava/ Piatra Neamţ, Rhabon
(râul)/ Rubobostes, Tomyris/ Tomis etc.
Cetatea Buridava care
beneficia de bogăţiile minelor de sare din zonă se învecina cu calea de
comunicare care străbătea Munţii Carpaţi de-a lungul legendarului OLT.
Unul din şantierele arheologice de la Buridava-Ocniţa i-a aparţinut lui
Dumitru Berciu, care şi-a publicat rezultatele într-o monografie, din care
reiese că aşezarea civilă era destul de întinsă, iar Cetatea dispunea de o
acropolă impunătoare ce adăpostea un templu închinat Profetului Zamolxis.
Săpăturile au scos la suprafaţă cinci fragmente de ceramică pe care era
incifrat numele REB, ce presupune BuREBista (30, p. 142) sau Buridava (30, p.
144), atestând momentul tatălui lui Burebista ca bazileu local.
În dicţionarul lui Dan Romalo, întâlnim toate formele numelui regelui
ori împăratului Burebista, variante ale constantei Beorebista (330, p. 188)
Numele lui Burebista îl mai întâlnim pe 34 plăci de plumb, iar relatări de evenimente istorice desfăşurate
în vremea sa pe alte 18 plăci.
Monede din vremea lui cu două capete, descoperite în Ardeal, simbolizând
trecutul şi prezentul. Unele monede sunt incifrate cu inscripţii în limba tracă
bătrână, priscă, numindu-l SARMIS BAZILEUS– marele Rege –
Împărat sau PAVEL – TER – stăpân absolut al tracilor.
„Numele soţiei lui, ZINA, împărăteasa şi marea preoteasă a tracilor s-a găsit pe două
monede din Transilvania.” (Adrian
Bucurescu, Dacia Secretă, Ed.
Arhetip, Bucureşti, 1998, p. 166)
Scurtă
cronologie a marilor evenimente din Epoca Împăratului Burebista cel Mare
Anul 107 î.Hr., este data
prezumtivă a naşterii Prinţului Burebista, menţionată de eruditul filolog,
scriitor argeşean, dacologul ortodox Mihail
Diaconescu.
Anul 82 î.Hr., aduce privilegiul
regal al urcării pe tron a prinţului Burebista, iar graţie înfăptuirilor sale
grandioase, impulsionate de meritele întâiului unificator al tracilor, Marele
Rege get Dromichaites, îl aşează în
lumea geto-dacă, precreştină drept cel mai însemnat monarh care a unificat
marile uniuni de triburi, formând un vast imperiu, „un stat a cărui populaţie a fost
apreciată la două milioane şi jumătate de locuitori.” (Iosif Constantin Drăgan, Idealuri şi Destine, Op. cit, p. 47)
Un stat cu o populaţie de peste 2.500.000 de locuitori, altă sursă
indică 3.5 milioane (N. edit., la
Cornel Bârsan, Revanşa Daciei, Ed.
Obiectiv-Craiova, p. 73), era un strălucit Imperiu
get, ce se întindea dinspre vest de la Dunărea
de mijloc, până în est la fluviul Hyparis
(Bug) şi ţărmul apusean al Mării Albastre *; dinspre nord de la izvoarele
fluviilor Hyparis şi Tyras (Nistru), până în sud, la culmile
Munţilor Haemus (Balcanii de
astăzi). ( * Neagră - „axeinos”
era porecla dată în „dar” de greci.)
După Alexandru cel Mare, Burebista este cel mai mare Împărat al
lumii antice geto-dace, având societatea structurată pe două clase sociale: tarabostes
– pătura aristocrată şi comatus, capillati – pletoşii, categoria
celorlalţi geto-daci liberi.
Hadrian Daicoviciu se încurcă în sursele sale, probabil moştenite de la
acad. C. Daicoviciu, înnodând iţele raţionamentului exprimării
chiar, nu numai cunoaşterea cercetării... Obsedat de confuzia lui Iordanes, devine la rândul său o confuzie. „Rămâne însă stabilit (cine a stabilit?
pe ce temei?) că Burebista nu domnea încă
la 82 î.e.n. Începuturile stăpânirii sale trebuie plasate, cu mai puţină precizie (dacă e mai puţină precizie, atunci nu
poţi plasa..., cronologic o
biografie, fiindcă ea devine la rândul ei de-plasată! n.a.), dar cu mai multă dreptate, (cine
oferă, conferă dreptatea?), între anii 70
şi 60.” (mai avea un pas şi-l apropia chiar de anul 44.î.Hr.) (Hadrian
Daicoviciu, Dacii, Ed. Ştiinţifică,
Bucureşti-1965, p. 92)
Unitatea administrativă şi militară a imperiului geto-dac ţinea de marea
sa Oştire, evaluată de istoricul-geograf Strabon la peste 200.000 de luptători bine instruiţi, înarmaţi, formaţi, energici şi
disciplinaţi . (Strabon, Geographica,
VII, 3. 13)
„Remarcabil om politic şi fin
diplomat, Burebista este, în acelaşi
timp, şi un înzestrat conducător militar, cu veleităţi de bun organizator.
Secondat de marele preot Deceneu,
colaborator şi sfetnic de taină, Burebista are curajul şi puterea de a lua în
mâini destinul neamului său. În zece ani, el reuşeşte să pună bazele unui regat
puternic cu centru în Transilvania şi care se întindea pe tot teritoriul
României Mari.”*
* N. edit.: „Regatul lui Burebista
se întindea până în Munţii Tatra şi în Germania actuală.” (v. Cornel
Bârsan, Revanşa Daciei, Ed.
Obiectiv-Craiova, p. 73)
Marele Preot Deceneu, era
format/ educat prin studii erudite de „astronomie,
etică, filosofie, fizică, logică în Egipt”, (Strabon, Geographica, VII, 3, 11), devenind, „sfetnic apropiat şi consilier imperial al lui Burebista.” (Iordanes,
Getica 67, 69 -71).
Toate cetăţile – state de pe ţărmul vestic al Mării Albastre, de la Olbia până la Apolonia, dar şi
celelalte din restul Imperiului au cunoscut o înfloritoare dezvoltare
material-spirituală, permiţând construirea de cetăţi de apărare, dotate cu
sanctuare.
Anii 76-74 î.Hr., permit
regelui Burebista să declanşeze prima campanie militară asupra Traciei şi
Macedoniei, făcându-i vasali pe regii de la Seuthopolis. Scopul campaniei
tracice a fost triplu.
I. Aducând Tracia sub vasalitatea
sa, Burebista a devenit continuatorul „politicii
regilor traci de dominaţie a balcanilor.” (Dan Oltean, Regii Dacilor şi războaiele cu romanii, Deva-2017, p. 60).
II. A eliminat puterea militară a
scordiscilor pentru a-şi deschide calea spre Macedonia şi Dunărea de Mijloc.
III. Această campanie a fost avertismentul
dat romanilor că în zona Balcanilor el e Stăpânul.
Diplomaţia lui Burebista i-a
permis să înceapă campania traco-macedonă în perioada în care Roma trebuia să
facă faţă lui Spartacus, iar Pompeius lupta în Hispania contra guvernatorului Sertorius între anii 82-77 î.Hr. Hispania a fost înfrântă după ce l-au ucis prin
complot pe Sertorius. (Plutarh, Viaţa lui
Sertorius).
Anii 73-71 î.Hr., aduc în
Peninsula Italică uraganul marii răscoale a sclavilor condusă de marele gladiator get Spartacus.
Anii 70-67 î.Hr., cuprind a
doua campanie militară a lui Burebista în Illiria şi pe cursul Dunării de
mijloc, prin care au fost alungaţi spre vest boii, ramură celtă, iar pe
taurisci i-a adus în Dacia pentru extragerea aurului din minele Munţilor
Apuseni.
Burebista reuşise prin măiestria sa strategică, având şi putere militară
şi dotarea armată, să stăpânească şi să determine victoria în câmp deschis,
eliberând teritoriile dintre Tisa şi Dunăre, învingând pe celţi, succesiv pe
Valea Dunării între Budapesta şi Viena. Apoi s-a întors prin ţinuturile
tauriscilor, coborând spre Belgrad pe văile râurilor Sava şi Drava, supunându-i
uşor şi luându-i cu sine în Dacia pentru minerit.
Toponimia celtică grăieşte în acest sens prin denumirile cu terminaţia
în um
şi în us, Apullum (Alba
Iulia), Alburnus Maior (Roşia
Montană), Ampellum (Zlatna), Porolissum (Moigrad), spre deosebirile
geto-dace care au termiţiile dava ori deva.
Acţiunile campaniilor militare traco-macedono-illiro-taurisce ale
Regelui Burebista prefigurează de fapt instituirea Imperiului geto-dac cu capitala la Sarmizegetusa Regia,
devenind deopotrivă cel mai viteaz şi
cel mai bogat. Deci, cel MARE!
Toate faptele viitorului Împărat au avut ca temelie îndrumarea vizionară
a marelui sacerdot zamolxian Deceneu,
despre care cei doi mari istorici geţi Strabon şi Iordanes au afirmat că
Împăratul Burebista i-a conferit o putere meritorie, regală.
Anii 66-63 î.Hr., au purtat
războiul dintre Mithridates VI Eupator
regele Pontului şi Pompeius. Mithridates VI Eupator (Mithridates – darul lui Mithra şi Eupator – tată bun), ce domnea peste regatul
înfiinţat de Mithridates I Ktistes la începutul secolului al IV î.Hr. Mithridates
VI Eupator era considerat de Cicero drept „cel
mai mare rege cu care Roma a purtat vreodată războaie.” (Pro Murena, 15, 32). Un nou Alexandru
cel Mare! Regatul - imperiu stăpânea state, oraşe, colonii din Asia Mică,
malurile Pontului, din Macedonia şi Grecia până la ganiţele Siriei şi
Egiptului. „Mithridates VI Eupator a
reuşit să cucerească prin forţa armelor ori prin diplomaţie un teritoriu de 3-4 ori mai mare decât toate cuceririle lui
Caesar.” (Dan Oltean, op. cit., p. 47)
În anul 63 î.Hr., regele Pontului pierzând toate cuceririle imperiului
s-a sinucis.
După ce şi-a închegat marele imperiu, Împăratul Burebista, „a plecat din reşedinţa sa regională de la
şes, de la Argedava, pentru a-şi
întemeia una nouă la Sarmizegetusa
Regală (Grădiştea Muncelului) ca
un puternic refugiu clădit într-un masiv muntos greu accesibil, pe înălţimi
inexpugnabile.” (Istoria Poporului
Român, sub coordonarea Acad. Andrei Oţetea, Ed. Ştiinţifică,
Bucureşti-1970, p. 50)
Pentru a-şi menţine supremaţia politicii externe Împăratul Burebista şi-a
consolidat puternic centrul puterii în interiorul Daciei, construind noua
capitală în Vatra naturală a Munţilor hărăziţi de Dumnezeu, deopotrivă cu Brâul
de Cetăţi construite din piatră. Astfel măreaţa Cetate se afla înconjurată de două
ziduri de apărare inespugnabile.
Anul 65 î.Hr.,în 21 Iunie, a fost momentul încununării
imperiale a lui Burebista în
noua capitală Sarmizegetusa Regia,
situată pe sacrul Munte Kogaionon.
Constructorii binecuvântaţi şi îndrumaţi de Marele Preot Deceneu, au
transformat Muntele sacru, Kogaionon,
(Grădiştea de azi), dominat de alte vârfuri mai înalte, într-o fortăreaţă
capitală, militaro-politico-religioasă, tăind terase în versanţii muntelui,
cărora le-a adăugat sanctuare şi locuinţe confortabile în anul 65 î.Hr., apoi a fortuit capitala care
deja era apărată natural de munţii veghetori din jur, Parâng, Retezat, Vâlcan, Şureanu, Ştefleşti, Apuseni, Poiana Ruscă, cu un brâu de cetăţi din piatră, precum Băniţa, Piatra Roşie, Blidaru, Costeşti, Căpâlna, Polovragi, Piatra Craivii, Tilişca, proiect arhitectonic unic în Europa sau în lume.
Sanctuarele Sarmizegetusei Regia
au fost concepute de eminentul savant, astrolog-filosof Deceneu în deplină corelaţie cu planetele. Absida care simboliza
pământul avea forma unei jumătăţi de ou,
care plutea pe oceanul planetar. În jurul pământului - absidă se roteau
Soarele, Luna şi celelalte planete, de la dreapta spre stânga pe ecliptică,
astfel, sanctuarul mic circular reprezentat de Lună, sanctuarele mici
patrulatere de andezit intrau în graţiile lui Venus şi Mercur, marele sanctuar
patrulater de andezit coordonat de Jupiter, un sanctuar mic patrulater de
calcar sub autoritatea lui Saturn şi marele sanctuar patrulater de calcar
încredinţat lui Marte.
„Această poziţionare a planetelor pe cerul Daciei Mari s-a petrecut la solstiţiul
de vară din anul 65 î.Hr.
(276, pp. 193-212). Era un moment istoric
unic survenit în urma campaniilor victorioase ale lui Burebista în sudul şi
vestul Daciei. Cerul reflecta acest succes printr-un fenomen astronomic rar întâlnit: alinierea planetelor pe cer
înainte de răsăritul Soarelui în momentul solstiţiului de vară.” (Dan
Oltean, Regii Dacilor şi războaiele cu
romanii, Deva, 2017, p. 72)
În anul 65 î.Hr., Marele
Preot Deceneu va institui Universitatea
Dacia, pentru Elita neamului get, predând astrologia, astronomia,
etica, filosofia, fizica, logica şi teologia.
„I-a învăţat pe geţi aproape toată
filosofia, căci el era un maestru
renumit în această materie, i-a învăţat morala
să-şi cultive virtuţiile, fizica, să
trăiască conform naturii, bellagines-legile
frumoase, logica, să-i facă abili în
gândire şi superiori altor popoare, cele douăsprezece semne şi cursul planetelor,
explicând cum creşte şi descreşte faţa lunii, cu cât globul încins al soarelui
depăşeşte în mărime planeta noastră. Le explică numele a 346 de stele şi sub ce semne lunecă ele pe bolta cerească de la
răsărit până la apus şi raţiunea lucrurilor.” (Iordanes, Getica, V.40. ; Momsen, Monumenta Germ. Hist. auct. ant., 5, 1;
F. Altheim, „Waldleute und Feldleute”
(Paideuma, V, pp.424-430; Norbert Wagner, Getica. Untersuchungen zum Lebens des Jordanes und zur fruhen
Geschichte den Goten, N.F. 22, Berlin, 1967)
Împăratul Burebista cel Mare avea
o zestre bogată în zona Orăştiei prin salba de munţi, Muntele sacru, minele de
aur şi argint, minerii taurisci, dar avea nevoie şi de buni constructori care
să teraseze dealurile, să dreneze terenul pentru terase, să taie piatra, să o
transporte, să o zidească în forme de cetăţi şi sanctuare pentru a ctitori
Sarmizegetusa şi brâul de cetăţi din jur. Aşadar, marele diplomat şi strateg a
pornit campania pontică tot în momentul favorabil sieşi, când romanii şi
ponticii şi-au frânt armatele decenii întregi, când romanii s-au retras, o
parte susţinându-l pe Pompeius în campania din Asia Mică, iar alta ajutându-l
pe Crassus împotriva parţilor.
Istoricii acelor vremuri, din păcate fiind cu eclipsa de ochii, pe Caesar, Pompeius ori pe Crassus, nu l-au văzut
pe Marele Împărat Burebista şi campania sa pontică.
În vreme ce imperiul lui Burebista
înflorea din zi în zi, Litoralul Mării Albastre era tulburat de cel mai viciat
guvernator al Macedoniei Caius Antonius Hybrida. Nelegiuirile lui i-au determinat pe geţii
cetăţii Apollonia şi pe cei ai Dionysopolisului (Balcicul de azi) să
trimită solia lui Arhidamos, fratele arhontelui eponim Agesilaos, stăpânul Cetăţii, la Marele
Burebista, să-i salveze de tiranul macedon. Acela a fost momentul care a
declanşat campania pontică între anii 60-55 î.Hr., supunând ca vasale cetăţile
Pontului şi obligându-le la plata unor tributuri în monezi de aur cu efigia lui
Lysimach, emise de vestitele cetăţi geto-dace Tomis, Histria, Callatis.
Arhidamos dorea să meargă la
tatăl lui Burebista în cetatea Argedava, aflată pe Argeş, cetate pe care prof.
Radu Vulpe o aşează în localitatea Popeşti de Argeş.
Solia şi-a schimbat traseul fiindcă „se
aflase în cetate că împăratul Burebista şedea
în timpul din urmă, undeva în miazănoapte, la răsărit de Munţii Carpaţi, în
cetatea din ţinutul geţilor costoboci, la Karsidava,
pe rîul Prut... Solia urma să umble
de la Apollonia pe drumul care duce
tot pe malul mării, mai întîi la cetatea Mesembria,
apoi la Odessos, iar mai departe la Dionysopolis, Tirizis, Callatis, Tomis, Histria, Olbia şi mai
sus pe malul rîului Prut pînă în Karsidava, la împăratul Burebista însuşi.” (Mihail Diaconescu, Călătoria
spre zei, Cartea Românească, Bucureşti, 1982, p. 59)
Anii 60-55 î.Hr., deschid a
treia campanie militară, cea a Pontului prin care v-a incorpora Imperiului său
toate cetăţile, Apollonia Pontica, Mesembria, Odessos, Dionysopolis, Callatis,
Tomis, Histria, Tyras şi desigur Olbia Pontică. Toate aceste cetăţi precizează
Dio Chrysostomos, au intrat în sfera de
dominaţie a lui Burebista.”
(Dio Chrysostomos, Discursuri, 36,
4; plăcile apocrife de plumb ale I.N.Arheologie)
După ce, cele 9 Cetăţi pontice au devenit vasale Imperiului geto-dac, au
fost obligate la plata unui tribut în monedă de aur şi la trimiterea de meşteri
constructori.
Părintele Istoriei getul Herodot, îl glorifică la superlativ pe Marele Rege
daco-get, ca fiind, „cel dintâi şi cel mai mare dintre regii din Tracia.” (adică Împărat. Modestia, însă, educaţia şi
religia l-au smerit să se numească imperator n.a.)
Faptul că în plină glorie imperială marele Burebista îşi mută capitala
de la Argedava - Argeş, în Munţii Orăştiei, construind
celebra Sarmizegetusa Regia, cetăţile din jur şi alta chiar în Munţii Carpaţi
la Carsidava pe Prut, de care neauzind niciodată, l-a indus în eroare pe acelaşi istoric H. Daicoviciu, ce se pierde de
urma paşilor grei ai lui Burebista, rătăcind calea şi punând în ceaţă locul
cetăţii Argedava. „Ea trebuie să fie una
din cetăţile din Munţii Orăştiei, poate cetatea de la Costeşti, cu
impunătoarele ei turnuri-locuinţe şi cu bogata aşezare civilă ce i se întindea
la picioare... sau cetatea se va fi numit, poate Sargedava, după numele rîului
Sargetia.”
(H.
Daicoviciu, op. cit., p. 104-105)
Păcat mare! Eroare şi mai mare când cercetătorul neexperimentat merge pe
calea largă a presupunerilor, pe
curbele probabilităţilor sau prin
strâmtorile confuziei.
Ca să nu-i slăbească pasiunea pentru
marele Bărbat ori să fie orbit de
strălucirea Operei geniale a ilustrului get, acelaşi H. Daicoviciu, numeşte
IMPERIUL geto-dac, după putinţa puţinătăţii sale. „Dar statul lui Burebista e, totuşi, sclavagist.” Şi-a pus amprenta
ignoranţei pe efigia ştiinţifistă. „Relaţiile
sclavagiste, deşi încă nu predominau în societatea daco-getă (vrea să spună
că cel mai înfloritor imperiu geto-dac se afla în Comuna primitivă),
reprezentau elementul nou, element care-şi croia, încet, dar sigur, drum şi
care trebuia să învingă în cele din urmă potrivit legilor obiective ale istoriei.” (probabil stabilite de normele
subiective ale istoricilor? n.a.)
(H. Daicoviciu, op. cit., p.107)
„Săpăturile adânci” al cercetării l-au prăbuşit pe H.
Daicoviciu în catacombele labirintului, neştiind cum să mai iasă la lumină. Are
ezitări cu privire la gena regelui Rhemaxox.Să
fie get?, cum îl consideră D.M. Pippidi sau scit cum crede I.I. Russu?
Istoricul ia cu uşurinţă informaţia lui Pompeius Trogus, „incrementa Dacorum per Rubobosten regem”:
creşterea puterii dacilor prin (sau
sub) Rubobostes. Se poticneşte sub
greutatea numelui de daci, el fiind
un Daicoviciu..., şi-i plasează în
Transilvania, dibuind prin ceaţa groasă a căutării, dacă regele e, „un urmaş al lui Oroles sau un contemporan
al său din alt ţinut transilvănean? Nu
putem şti (de ce la plural?
Sau era vorba de tată şi fiu?) şi, în
fond, n-are prea mare însemnătate.” (atunci de ce te înjugi dacă eşti şchip
sau în cârje?) (H. Daicoviciu, op. cit., p. 71-73)
Sărmanii istorici! Mulţi au fost/ sunt şi academicieni. Săracii
academicieni! De fapt nu sânt săraci de loc. Nici de loc şi nici de timp.
Indemnizaţia se transmite la urmaşi. Ne mirăm că avem Istoria pe care o avem cu
astfel de binevoitori savanţi...
În rândul teologilor creştini ortodocşi circulă o butadă deosebit de fină,
de 24
de carate. Am auzit-o prima
oară pe băncile studenţiei mele la Sibiu, din primul an la Teologie, spusă de
erudiţi şi eminenţi profesori, probabil să ne prevină. „De două mii de ani teologii
trudesc să-L detroneze pe Iisus HRISTOS şi n-au reuşit!”
Parafrazând butada pot spune fără să greşesc că, aproape tot de vreo două mii de ani istoricii
din Dacoromânia (majoritatea covârşitoare) se căznesc să uzurpe suveranitatea Neamului – Elita lui spiritual-religioasă
şi... aproape că au reuşit!
Edificiul autorităţii
istoricilor academicieni (majoritatea grea, contemporană, mai ales cea de azi)
are ca temelie controversele, iar ca
stâlp disputele ştiinţifice.
Anul 55 î.Hr.,înfrângerea scordiscilor,ramură
celtică de la vărsarea Tisei în Dunăre.
Anul 53 î.Hr., aduce uciderea
de către parţi în cetatea Carrhae a lui Crassus.
Anul 51 î.Hr., aduce lui
Caesar, Alesia şi transformă în provincie romană, Gallia.
Anii 49-45 î.Hr., au cuprins
războiul civil dintre Caesar şi Pompeius.
Anul 49 î.Hr., (9-17 Martie),
surprinde solicitarea militară a regilor din Balcani şi Asia Mică, privind
sprijinul acordat lui Pompeius.
Anul 48 î.Hr., facilitează la
mijlocul lunii Ianuarie întâlnirea dintre Acornion, solul lui Burebista şi
Pompeius la Via Egnatia din Heraclea Lyncestis.
Anul 48 î.Hr., (9 August) a
adus din nefericire pentru Burebista, dar şi pentru noi înfrângerea lui
Pompeius, la Pharsalus. Împăratul get i-a trimis sprijinul prinţului trac
Sadalas II, care se pare că a trădat, dat fiind că romanul l-a făcut agentul
său de legătură în Balcani.
Anul 45 î.Hr., (Septembrie)
dictatorul Caesar a trimis în Apollonia (azi coasta albaneză), 16 legiuni şi
10.000 de călăreţi conduşi de viitorul împărat Augustus pentru a supune
Imperiul Marelui Burebista.
Anul 44 î.Hr., (18 Martie) a
fost data fixată de Caesar privind declanşarea războiului împotriva împăratului
Burebista.
Anul 44 î.Hr., (15 Martie)
s-a comis uciderea lui Caesar de către fiul său Brutus, aliat cu Cassius şi
colaboratorii lor.
Anul 44 î.Hr., (5 Mai, altă
sursă Decembrie), anul uciderilor,
înteţit de complotul organizat de Oroles care l-a omorât pe împăratul Burebista
la Sarmizegetusa Regia.
Anul 44 î.Hr., Imperiul get s-a
frânt în patru şi apoi în cinci regate. Regatul din Apus cu capitala la
Sarmizegetusa Regia a fost preluat de Deceneu, urmat de Comosicus.
(Dan Oltean, op. cit., p. 4-5)
„Criptograma din Psatirea Scheiană,
relevă Tudor Diaconu, - şi nu numai ea, reflectă pe cel numit de Strabo – getul
Burebista, pe numele său Ioan I. Inscripţiile
povestesc decapitarea acestuia la Cozia (lângă Prut) la 5 mai 44 î.Hr., în urma unui complot pus la cale de Casta IO,
mentor fiind Scorilo, pomenit de Frontinus (Stratagemele).(Cf.T. Diaconu, Scrierea Secretă, vol.II, Ed.Obiectiv,
Craiova, p.154)
Caesar fusese ucis la 15 Martie 44î.Hr. Planuri, acorduri-comune între
complotişti?!
Deci, Casta IO, aristocraţia geto-dacă,
politico-religioasă, (dacă, este aşa?),
căreia Împăratul Burebista i-a conferit cea mai înaltă demnitate, cea mai
semeaţă cinstire, cea mai regală autoritate, cea mai sacră onoare, a pus la
cale asasinatul, uzurpând astfel primul mare imperiu al Neamului până la
Mântuitorul HRISTOS.
- De ce Cerul l-a îmbrăţişat pe Împăratul
Burebista în anul 65 î.Hr., în 21 Iunie şi Casta sacerdoţilor l-a smuls din
Sânul Albastru pe 5 Mai 44 î.Hr.?!
- De ce în spatele unei conspiraţii trebuie să fie şi un cleric sau un
ierarh?!
Nu sunt suficienţi laicii ori mirenii?! Nu sunt suficienţii duşmanii din
afară?!
- De unde moştenim acest blestem milenar
de a ne ucide pe cei mai capabili Bărbaţi
de stat, când ei înfăptuiesc chiar ISTORIA - visul milenar al Neamului?!
Oare zecile, sutele de mii, milioanele de jertfe eroico-martirice n-au
mai plătit acest blestemat blestem?!
Până când şi cât mai trebuie să
mai plătim JERTFE sacre?!
Împăratul Burebista cel Mare a
fost predestinat de Cer, Neamului său
ales!
Împăratul BUREBISTA cel MARE,
personalitate de primă mărime a epocii sale, pe care a definit-o prin
caracterul său august, integru, moral, alături de geniul militar şi de spiritul
organizatoric de excepţie, întrepătrunse cu unitatea religioasă a unui Zeu -Profet
Zamolxis, a făcut POSIBIL
imposibilul: unirea triburilor trace într-un vast imperiu geto-dac în VATRA
sacră, străbună, carpato-danubiano-pontică,
a cărei strălucire, a lăsat să-i cadă azurul imperial peste păgâna şi
politeista Romă.
Numele prinţului vâlcean BUREBISTA,
a devenit la rândul său renumele –imperiu,
BU-ERE-BU-IST-AS – NEMAIPOMENITUL
! – „Cum nu a mai fost şi nu mai este!”
Sunt mândru că sunt
Creştin-Ortodox, Vâlcean, Român şi desigur Geto-Dac!
Fundamentul unităţii de Neam, pelasgo-traco-geto-dac exista deja
spiritual, prin LIMBA primară, cea
bătrână şi RELIGIA profetismului zamolxian.
„Burebista a unit neamurile într-o împărăţie respectată aici în Centru şi
Răsăritul Europei, întinzându-şi hotarele de la lacul Constanţa (Elveţia de
azi) până dincolo de Nipru.” (Dr.
Napoleon Săvescu, Noi nu suntem urmaşii
Romei, Ed. Axa Botoşani-2002, p. 41)
Imperiul lui BUREBISTA a fost cât
DUNĂREA de lung şi cât Marea de MARE!
Autoritatea şi faima strălucitoare a Împăratului
Burebista cel Mare curg neîntrupt în istoria dacoromânilor ca apele tumultoase
ale legendarului OLT !
Cîntecul cel vechi al OLTULUI
-„Vine tată, Oltul mare;/ Malul stîng de-abia-l zăresc.”/ - „Las’ să vie
Oltul mare,/ Că, români de cînd trăiesc,/ Oltul tot la piept ne are/ Şi-i al
nostru şi ne ştie/ Şi nu bate cu mînie/ Malul cel băsărăbesc./ Vine mare, las’
să vie/ Că ni-e sol dumnezeiesc.”// -„Vine, tată, Oltul mare,/ Brazi trăsiţi
rostogolind.”/ - „Las’ să vie Oltul mare,/ Căci tătarii-ncoace tind,/ Dar li-e
Oltul în cărare/ Şi n-au inimă să-l treacă/ Şi sperieţi se-ntorc şi pleacă,/ Cu
noi horă nu se prind./ Las’ să vie, că-i îneacă,/ Neamul nostru mîntuind.”// -
„Vine, tată, Oltul mare,/ Şi cu sînge-amestecat.”/ - Las’ să vie Oltul mare,/
Că mulţimi de oşti tătare/ El pe mal a apucat./ Lifte poartă, lifte duce,/
Lifte, bată-i sfînta Cruce;/ Oltul capul le-a mîncat!/ Las’ să vie să-i apuce/
Că ni-e scut de Domnul dat.”
(George Coşbuc, Cîntece de vitejie şi alte poezii, Ed.
Porto-Franco, Galaţi-1991)
Ciclul:
ISTORIA DACOROMÂNĂ în LUMINA ADEVĂRULUI
ORTODOX
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Duminică - 27 Februarie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu