Talmeș
Balmeș
Grid
Modorcea, Dr. în arte
05
Ianuarie 2025
Am văzut filmul „Amsterdam” (2022) la trecerea dintre
ani, când toată lumea chiuia și mânca sarmale, petrecea în stil românesc, ca la
Pro-televizion și alte posturi asemănătoare, un talmeș-balmeș ca la cumătra,
cum zic țiganii, încercând pesemne să uite politica rătăciților nealeși, să
uite că votul popular a fost trădat, să uite că noul guvern, văzându-și sacii
în căruță, își încalcă total toate promisiunile, cică le îngheață, că tot nu
mai avem gheață, ca să mai scoată ceva bani de la populație, în timp ce bogații
au rămas să fie ca și înainte, adică și mai bogați.
E și ideea din „Amsterdam”, care ne arată că bogații
fac din lumea în care trăim un talmeș-balmeș, conduc lumea din umbră, fac toate
jocurile. Aici ei ucid un general, care trebuia să fie prezent la o sărbătoare
a veteranilor de război, să țină o cuvântare. Generalul ar fi deconspirat un
mare complot, cu focarul în Germania hitleristă, ale cărei experiențe de
laborator ar fi dus la destrămarea Statelor Unite. Un complot șocant, al unei
mafii internaționale a bogaților, total crazy, pe care cred că nici regizorul
David O. Russell, care e și producătorul și scenaristul filmului, nu l-a
înțeles, de aceea l-a tratat en passant la finalul filmului (de aproape 3 ore,
cu reclame), când în locul generalului ucis, este invitat să vorbească alt
general, încă viu, Gil, prieten cu
mortul, jucat de Robert de Niro.
E același haos ca și în guvernarea României, o ceartă
continuă, chiar și la trecerea dintre ani, orice știre ce apare acum, peste o
oră e contrazisă sau ridiculizată. Un guvern de paiațe bogate în căutarea unui
țap ispășitor!
Acțiunea filmului e plasată în anii 1930, dar
surprinde povestea a doi veterani prieteni, un evreu, Burt Berendsen (Christian
Bale), și un american de culoare, tot evreu, Harold Woodman (John Washington),
care luptă împreună, sunt răniți, internați, sunt îngrijiți de o frumoasă
asistentă medicală, Valerie (Margot Robbie), și se reîntâlnesc la Amsterdam,
oraș pe rol de oază, neutru în război, deasupra de spațiu și timp, unde arta
este regină. Acolo ei sunt martori la moartea, prin otrăvire, a generalului Bill
Meekins (cadavrul e filmat ca în „Lecția de anatomie” a lui Rembrandt), care
i-a condus în luptă și acum era invitatul de onoare al evenimentului
veteranilor, apoi sunt angajați și îndemnați de fiica lui (jucată de cântăreața
Taylor Swift!) să-l descopere pe ucigaș. Așa află că fratele lui Valerie,
Tom (Rami Malek), este unul dintre cei
mai bogați oameni ai planetei, un fel de Musk, care taie și spânzură, cu
zâmbetul pe buze, care stă îngropat în bani, nici nu știe cum îl mai cheamă,
azi îl susține pe Trump, iar mâine îi este adversar.
Dominanta filmului, ca și a istoriei este haosul. Totul e haotic, ca și
jocul actorilor. Russell repetă aici stilul din „American Hustle” (Țeapă în
stil american -2013), care este un film axat pe furturi de tablouri, tot un
talmeș-balmeș ca la cumătra! Și personajul principal este interpretat de
același Christian Bale, care și aici face un rol de Oscar. Peste 30 la sută din
filmări sunt prim-planuri, în care personajele stau cu capul într-o poziție
incomodă, sucită, de parcă ar sta gata să cadă. Nici un personaj nu-și
păstrează echilibrul. Ba Valerie e somnambulă, mereu amețită, numai în scena de
dezmăț dansant arată ca o zână, își etalează senzaționala frumusețe. Iar
sărbătoarea propriu-zisă, organizată de Burt, este pe muchie de cuțit, fiindcă
se petrece un nou atentat, de data aceasta la viața lui Gil, care e pus pe mari
destăinuiri, arată cine l-a omorât pe Bill, prietenul lui, aceiași care îl vor
omorî și pe el. Dar cu toate acestea, nu se teme, nu fuge de la microfon,
fiindcă moare pentru America, țara lui Hopa Mitică, cade în cap și se ridică
(„make again”)!
Însă această istorie a complotului statal nu este
tratată serios, de aceea nu se înțelege mai nimic. Cei trei prieteni, Burt,
Harold și Valerie, sunt pe rând martori, anchetatori și suspecți principali,
dar din haosul în care trăiesc, datorită și montajului întrerupt, care taie
orice situație, nu lasă să se termine nimic, în stilul lui Guy Ritchie, ajung
să scoată la lumină complotul antistatal, dar care, atunci când e să ne
lămurească, când acuza asupra bogaților este tranșantă, cade iar în ridicol, în
comedie. Burt, rănit în război, își pierduse un ochi, și are în loc un ochi de
sticlă.
Mereu, în multe situații, dramatice mai ales, ochiul
îi cade și e nevoit să-l adune de pe jos. Nu e un ochi viu, altfel ar fi fost
strivit între degetele de la picioare ale unei eroine ca Beatrix Kiddo (Uma
Thurman) în secvența bătăii din rulotă, în „Kill Bill”, când îi scoate ochiul
adversarei sale, apoi îl strivește!
Și Tarantino tratează cele mai serioase momente din
filmele sale cu o poantă, cu mult umor. Într-un film realizat de Sergio Leone,
„A fost odată în America” (1984), se arată cum au devenit evreii mari mafioți
ai Americii. Așa și aici, Russell arată puterea de care dispuneau evreii în
perioadele antebelică și interbelică. Dar mai mult la nivelul replicii, lăsând
spectatorului misiunea să descopere o teorie a conspirației, decât să arate
conspirația proprou-zisă.
Structura crazy se reflectă și în aglomerația de
staruri, care te fac să privești actorul cum joacă, nu ce spune și ce face
acolo, în acțiunea filmului (e o greșeală acest tip de distribuție la
înghesuială): Christian Bale, Margot Robbie, Andrea Riseborough, Anya Taylor
Joy, Chris Rock, Michael Shannon, Mike Myers, Zoe Saldana, Taylor Swift, Rami
Malek, Robert de Niro, în rolul generalului veteran de război. În roluri mici,
De Niro este imbatabil. Imaginile sepia creează o atmosferă de film noir, în
care misterul și suspansul sunt necesare și potrivite pentru o narațiune crazy,
ilogică.
Nu este un film pentru noaptea de Revelion, unde pe
Cinemaraton se transmitea a nu știu câta oară „Astă seară dansăm în familie”
(1972), cu „nemuritorii” Dem Rădulescu, Sebastian Papaiani et co. Ce caută în
acest film Ioana Bulcă, n-am înțeles niciodată. Dar limbajul aiurea este la noi
proprietatea lui Geo Saizescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu