„Legenda” Doamnei de la Valtos
Acolo undeva
în munții regiunii Valtos îți vor spune despre o Doamnă. O Doamna a legendelor,
a basmelor și a tradițiilor comunității de acolo.
În partea
nord-vestică a județului Etoloakarnania se află regiunea Valtos. Acolo aproape
a pustnicit într-o peșteră Sfântul Andrei Pustnicul. Acolo se află și
așa-numita Doamnă a Valtului, așa cum mulți știu. Dar cine este această Doamnă?
Numai una ar fi putut să fie. Și pe cine alta ar fi putut-o numi poporul
Doamnă, fără numai pe Maica Domnului…
Doamna din
Valtos, cunoscută și sub numele de Panaghia Arethiotissa, stă acolo de veacuri
și ascultă fiecare rugăciune, fiecare cerere a evlavioșilor ei închinători.
În acele
locuri, așa cum se păstrează în tradiție, în anii stăpânirii turcești, un
cioban vedea o lumină slabă albăstruie, care uneori se întărea, iar alteori era
gata să se stingă.
După o vreme acel cioban s-a hotărât să meargă în acel loc
de unde provenea acea lumină „ciudată”, ca să se încredințeze despre ce este
vorba.
Povățuindu-se
după lumină, urcă un deal și ajunge înaintea unui copac, de la rădăcinile
căruia, care erau acoperite de pământ, a văzut că ieșea acea lumină albăstrie.
Privind mai bine, și atunci când ochii i s-au limpezit și s-au obișnuit cu acea
lumină străină, vede o Icoană pe jumătate îngropată la rădăcinile copacului. O
icoană veche a Maicii Domnului din chipul căreia se revărsa acea lumină
necreată, albăstruie strălucitoare, și lumina acel loc, făcându-l văzut în
regiunile din jur.
Ciobanul a
fost cuprins de emoție și teamă, și dându-și seama despre cine este vorba, a
îngenunchiat și cu lacrimi în ochi s-a închinat la Icoana ei. Printre
rugăciunile, mulțumirile și doxologiile sale, ciobanului i-a scăpat și o
făgăduință greu de împlinit. A făgăduit să facă biserică și mănăstire, de vreme
ce lui, neînsemnatului și smeritului cioban, a hotărât Maica Domnului să-i
descopere Icoana ei.
Trecând
noaptea și răsărind soarele, i-a venit ciobanului un gând: „Cum am îndrăznit
eu, neînsemnatul și săracul, să fac o astfel de făgăduință? Aceste făgăduințe
au trebuință de mulți bani, iar eu sunt un om care nu am nici un ban”.
Dorința
fiind mare și făgăduința grea, pentru aceasta se împlinește un lucru
neobișnuit, pe care unii îl consideră basm, iar alții îl cred drept minune
străină.
Trei catâri
încărcați cu florini de aur au pornit la drum, ca și cum o mână nevăzută îi
povățuia prin păduri și văi. Unul dintre ei s-a oprit la Drimonari, acolo unde
s-a zidit mai apoi Mănăstirea Floriados. Ceilalți doi catâri și-au continuat
drumul lor cel lung.
Al doilea
catâr s-a oprit pe o coastă, care se vede de la localitatea de astăzi Embessó,
acolo unde mai târziu s-a construit Mănăstirea Sfântului Apostol Toma, ucenicul
Mântuitorului nostru.
Al treilea
catâr și-a continuat drumul încă două zile și două nopți fără să se oprească și
să se odihnească sau să mănânce și să bea, trecând peste munți, văi și râuri,
până ce a ajuns în vârful dealului și s-a oprit lângă acel copac.
Ceasurile
treceau și catârul stătea nemișcat. Ciobanul nevăzând niciun om apropiindu-se,
a hotărât să meargă și să-l descarce. După ce l-a descărcat, catârul a dispărut
în pădure. Ciobanul uimit privește la încărcătura pe care abia a descărcat-o de
pe catâr și vede încărcătura plină de florini de aur. Socotind aceasta drept
semn al Maicii Domnului, a început să zidească acolo o mănăstire în cinstea ei.
Neobișnuit
se aude, însă aceasta s-a transmis în tradiția locuitorilor de acolo din
generație în generație. Aceasta devine încă și mai neobișnuit, de vreme ce
aceste animale de povară ce duceau prețioasa încărcătură, trebuiau să
rătăcească vreme de un veac în acele păduri, fiindcă distanțele de timp dintre
zidirea celor trei mănăstiri ajunge la o sută de ani.
Greu de
stabilit pentru cercetători și legendă pentru mulți este aceasta, însă noi o
considerăm minune a Maicii Domnului. Lucru sigur este că ea stă acolo de
veacuri întregi și face minuni, ca un izvor de tămăduire a sufletelor și
trupurilor.
Ajungem în
anul 1999, când doi închinători ajung la Retha, sau mai degrabă la Aretha, sau
să spunem mai bine, la locul lui Aretha. Se poate ca de la numele unui pustnic
din acea regiune, unde mai târziu s-a construit mănăstirea, să fi primit
denumirea. Se poate să fie chiar și ciobanul care i-a afierosit nu numai
clădirile și strana unde să stea, ci și însăși viața sa întreagă.
Desigur,
nimeni nu va putea afla vreodată, fără numai dacă Maica Domnului va voi să
descopere cuiva.
Katholikonul
și picturile executate într-o tehnică deosebită, pe care pictorul nu a vrut
să-și pună numele, au vrut cei doi închinători să le cerceteze. Cu o lumânare
în mână au ajuns și la Proscomidie, în partea stângă a Sfintei Mese, acolo
unde, sub icoana lui Hristos, s-au văzut ceva ca niște litere. Erau spălăcite
și greu de descifrat, pierdute în negura vremii. Cu greutate și cu multă
stăruință au început să iasă unul câte unul, acolo unde numai preotul are
putința să vadă, patru nume pe care nimeni nu le cunoștea.
„Pomenește,
Doamne, pe ctitorii Evstatie și soția sa Anasa, preotul Hristu și prezvitera
Agora”.
Ctitorii
bisericii? Ai mănăstirii? Poate și cei care au contribuit la pictură, pe care
pictorul i-a scris ca ctitori? Nimeni nu știe. Tainice, bine ascunse, pe care,
așa cum am spus, numai ea, ca Doamna din Valtos, ca Panaghia Areothissa, le
poate descoperi.
Sfânta
Mănăstire stă astăzi acolo și-l așteaptă pe închinător să vină. A fost
transformată în mănăstire de maici, dar cunoscută și de la un stareț de curând
arătat, care acolo s-a închinoviat și a petrecut o viață minunată, arătându-se
în chip minunat după mai mult de un veac.
Locuitorii
îl socotesc sfânt, lucru pe care și dezgroparea osemintelor sale, ce avut loc
acum câțiva ani, o dovedește.
Poate ați
auzit și voi despre denumirea Arethiotissa și despre numele de Antim, pe care
poporul îl consideră sfânt și povestește minunile sale. Și acesta și-a
afierosit viața sa Stăpânei noastre, Doamnei de la Valtos.
Brâncoveanu și creșterea demografică
Dacă
întrebăm pentru care motiv a fost arestat, schingiuit şi omorât Constantin
Brâncoveanu, este greu să răspundem! Toată lumea ştie că a fost omorât pentru
că nu a vrut să părăsească Ortodoxia și să treacă la islam. Acesta este ultimul
dialog al lui cu sultanul şi apoi cu gâdele, cel care-i tăia capul.
A fost un
joc de cuvinte pentru a se acoperi imaginea pentru opinia publică mondială care
era atunci. Este adevărat că a rezistat şi nu s-a lepădat de Ortodoxie. Dar
motivul pentru care a fost arestat şi, în cele din urmă, schingiuit şi decapitat
el, copiii lui şi primul lui ministru a fost că el a umplut Ţara Românească de
copii. El însuşi, prin exemplul personal (a avut 11 copii), dar a şi favorizat
din punct de vedere financiar, ca poporul să nască copii şi s-a umplut ţara de
copii. Politica lui demografică a enervat Poarta otomană care l-a chemat, dar
el nu s-a dus şi, în cele din urmă, l-au arestat şi l-au omorât. Aceasta este
cauza reală pentru care el a fost ucis. Este adevărat şi cu Ortodoxia, dar
aceea a fost întrebarea ultimă, este rezistenţa lui ultimă.
Ce ni se
cere nouă astăzi? Astăzi ni se cere să fim mai puţini, deşi am scăzut de la 22
de milioane la vreo 18 milioane (se spune că suntem 21,5 milioane, dar nu este
adevărat) şi suntem în scădere. 18 milioane de locuitori tot suntem prea mulţi,
mai trebuie să ne cernem. Şi ne cernem în ritmul în care ni s-a favorizat
această cernere: anticoncepţionale abortive, divorţ, etc, toate acestea sunt
distructive pentru noi. Şi atunci eu m-aş gândi, ca şi dumneavoastră, la
valoarea vieţii şi la libertatea cuplului, care, de fapt, a degenerat în
libertinaj.
Sursa: www.doxologia.ro, (Părintele Nicolae
Tănase, Soțul ideal, soția ideală, Editura Anastasis, Sibiu, 2011, p. 215)
Întristarea adusă de diavol
Diavolul ţinteşte acest mare
obiectiv: să ne despartă de Dumnezeu.
Nu-i va fi uşor să o facă direct, că aşa s-au
încununat mulţi creştini care au simţit în ei puterea credinţei, ştiind că omul
e făcut de Dumnezeu singur, numai pentru Dumnezeu şi nu se pot despărţi de El.
Satana, care n-are o clipă de răgaz, gândeşte ca indirect să poată despărţi pe
om de Făcătorul lui. Luptă cu orice chip să-l bage pe om în păcat, păcate de
tot felul, şi, dacă reuşeşte, nu înseamnă că şi-a atins marele obiectiv, ci îi
dă o mare întristare, care îl face să se considere pierdut, ca şi când nu mai
poate fi iertat şi, descurajându-se, singur se desparte de Dumnezeu, şi, iată,
acesta-i scopul atins de vrăjmaşul.
Nu trebuie
să-ţi pleci capul şi să abdici, oricare şi oricum ar fi păcatul. Recunoaşte-L
mai departe pe Stăpânul tău milostiv, că nici o nenorocire nu înseamnă ceva,
dacă ai credinţă de stâncă. Nu te deznădăjdui cu nici un chip. Satana, şi poate
slăbiciunea ta, te-au înşelat, dar inima nu i-ai dat-o lui şi numele lui
Dumnezeu din tine nu l-ai şters. Aşa păcătos cum eşti, Dumnezeu e cu adevărat
mult iubitor şi, pentru că-L recunoşti, mult milostiv şi iertător.
Te va căuta
El singur, te va găsi, te va îmbrăţişa, te va lua pe umerii Lui, te va duce la
stână şi te va iubi mai mult decât pe alte oi, pentru că tu, de fapt, nu L-ai
părăsit. Aceasta este o mare poziţie duhovnicească şi atunci marile tale căderi
în viaţă rămân simple accidente.
Recomand o
nesfârşită veselie sufletească în ascunsul tău, că aceasta mărturiseşte că eşti
cu Iisus Hristos în inima ta şi-n respiraţia ta. Inima ta va vibra mereu o
rugăciune fără cuvinte. Deci, o stare de stăpân asupra ta şi de veselă
liniştire, chiar dacă te-ai înnoroit, că oricare ar fi motivul unei întristări
descurajatoare, ea este numai şi numai de la diavol.
Harul lui
Dumnezeu nu vine unde-i o mâhnire, unde-i o întristare, deoarece cu astfel de
bogătie nu stii ce să faci si o risipesti. Si, din prudentă, nici nu te
stăpâneste acest har, dar vine unde-i linistire sufletească, unde fiinta
noastră transformă ca un mare aparat de reactie acest har al lui Dumnezeu cu
hotărârile tale de a misca, de a te împlini, si uite asa ajungi la măsura
omului desăvârsit, ca să nu vorbesc chiar să fii un dumnezeu după har, bine
înteles.
Dacă îţi
creează starea această de agitaţie, de tristeţe, îşi face cuib satana şi-şi
cloceşte ouale; nu mai poţi iubi, nu mai poţi vedea cu perspicacitate niţel în
viitor, cu raţiunea care ţi-a dat-o Dumnezeu, nu mai poţi, pentru că tu eşti
trist. Adică nu eşti in stare de nimic – o stare dracească foarte greu de
suportat. Când sunteţi trişti, gândiţi-vă la lucrul acesta: „Stai, că este ceva
drac aici!” Şi nu acceptaţi.
Mai ales nu
vă descurajaţi. Aici este toată lupta subtilă a sfintelor noastre paterice şi o
mare taină a vieţii duhovniceşti, de a ne ridica, de a nu rămâne sub piatra
grea şi îngrozitoare a căderii. Cuvânt mare vă spun, în ordinea cea mai
duhovnicească, nici nu mai există cădere, există numai ridicare.
Nici o
nenorocire nu înseamnă ceva şi nimic nu este pierdut, atâta timp cât credinţa
rămâne în picioare, cât timp capul se ridică din nou şi sufletul nu abdică.
Părintele
Arsenie Papacioc despre tristeţea drăcească.
Din Cuvinte
de nădejde celor fără de nădejde, Antologie alcătuită de Ieromonah Benedict
Stancu, Editura Sofia, Bucureşti 2008, p.68-70
Sursa: ganduridinierusalim.com
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu