DEZINFORMAREA
ŞI EUL
Mi se
întâmplă adesea să ţin conferinţe despre dezinformare.
Am vorbit în
nenumărate cluburi filantropice, precum şi în faţa Asociaţiei filosofilor
creştini, la Saint-Cyr şi la Saint-Cyr au Mont-Dore, pentru jandarmi, marinari,
ziarişti, poliţişti, aviatori, oameni politici şi chiar la Şcoala superioară de
război (pe care nu mai trebuie s-o numim astfel, pentru că a fost re-botezată
Colegiul interarme de apărare, ceea ce este deja un semn complice din ochi al
dezinformatorului)..
Or, de cum
trecem la etapa răspunsurilor la întrebări, întotdeauna se găseşte câte un
şmecher - profesor sau colonel - care să se ridice şi să-mi spună:
- Foarte
bine, domnule, ne-aţi convins. Dar cine ne dovedeşte că nu dezinformaţi şi
dumneavoastră?
Râsete.
Întrebarea
este paradoxala dar legitimă şi, de astă dată, am impresia că ar fi mai bine să
răspund înainte de a începe. Prin urmare, voi povesti chiar de-acum ce anume
m-a determinat să mă interesez de dezinformare.
Comandantul
Coignet şi arma psihologică
A
În 1958,
eram elev ofiţer la Şcoala Militară de Infanterie din Cherchell, iar programul
nostru de trageri, curăţire a armamentului, marşuri nocturne şi trasee de luptă
a fost întrerupt de un conferenţiar care ne-a făcut să râdem prezentându-ni-se
astfel:
- Sunt
comandantul Coignet, de la Şcoala aşa-zisă superioară de război. (încă
se mai numea astfel.)
La care, a
început să ne vorbească, pentru patru ore, despre arma psihologică.
Eram cam
şapte sute şi cred că eu am fost singurul pe care l-a interesat expozeul
comandantului. În ziua „liberării”, acea sărbătoare cu care se termină stagiile
militare şi în timpul căreia totul e permis, şase sau opt dintre camarazii mei
au adus pe scenă un obiect prelung pe care l-au prezentat ca fiind „arma
psihologică” şi care nu avea psihologic decât numele. Eu, însă, fusesem
fascinat de cocktailul compus din violuri la adresa mulţimilor, propagandă, psihanaliză,
maoism şi tehnici publicitare 9
pe care ni-l
propusese comandantul. S-ar putea ca toate acestea să fi fost încă incomplet
digerate, poate că o anume naivitate mă îndemna să consider aceste metode
aproape infailibile, dar sunt sigur că nu mă înşelam presimţind că era „ceva”
la mijloc. Şi, la drept vorbind, trebuie să recunoaştem că de astă dată armata
franceză nu mai rămăsese în urmă într-un război ci, dimpotrivă, era în
avangarda unor cercetări abia schiţate, dar care aveau să-i ofere pe viitor nişte
rezultate de răsunet mondial.
Pentru
moment, încă nu ne aflam decât în faza de creare a Biroului 5 şi a Corpului de
cadre al tineretului algerian, care nu au ajuns la rezultatele scontate.
Corpul de
cadre al tineretului algerian pornea de la o idee sănătoasă: promovarea în
Algeria a elitelor favorabile prezentei franceze. Aceasta ţinea simultan de
Şantierele tineretului şi de conceptul de comisar politic, aventură în care am
fost amestecat şi eu însumi. Nu pentru multă vreme. Căci, începând din luna iulie
a anului 1958, acţiunea a fost sabotată la nivel guvernamental şi nu mi-a mai
rămas decât o beretă cu panglici verzi, culoarea verde fiind judicios aleasă,
întrucât este preferata musulmanilor.
Biroul 5, în
ceea ce-l priveşte, avea misiunea de a manipula opinia algerienilor, dar era
slab pregătit pentru aşa ceva, sau mai bine zis, opinia armatei era prea puţin
pregătită ca să profite. De obicei, erau afectaţi paraşutişti care nu mai
puteau sări, sau rezervişti ale căror opinii politice păreau îndoielnice:
echivala cu a înscrie acţiunea într-un cerc vicios, din moment ce se împiedica
obţinerea rezultatelor despre care se credea că n-aveau să apară.
Mi-l mai
amintesc şi acum pe acel locotenent cu beretă roşie care venea să aducă discuri
cu muzică berberă în satul meu de regrupare arabă. Populaţia, deşi binevoitoare
faţă de noi, dispărea la primele mugete ale megafoanelor. M-am interesat care
erau motivele acestei atitudini. Oamenii mei mi-au explicat, în eufemisme
pudice, că acea muzică instrumentală surescita femeile într-un asemenea hal,
încât nu-şi mai puteau (ace treburile. Am transmis mesajul, dar fără succes.
- N-au decât
să asculte, mi-a răspuns locotenentul. Asta le deschide spiritul.
Începând din
acel moment, am considerat că nu astfel trebuia să se mânuiască arma
psihologică, dar în mintea mea şi-a făcut loc ideea că trebuia să fie posibilă
manipularea spiritelor. In aceeaşi perioadă, am inventat cuvântul psihocratie
care, în calitatea sa de neologism, nu spune mai puţin decât ceea ce
urmăreşte să spună.
Roger
Mucchielli şi subversiunea
Anii au
trecut şi, spre 1972, interesându-mă de lumea învă-10
ţământului,
am descoperit admirabila broşură a lui Mucchielli, Subversiunea.
Reluând
noţiunea de „război al schimbului”, dragă lui Pierre Nord, Mucchielli,
picior-negru*, fost comunist, fost ofiţer din D.B. 2, care şi-a pierdut un braţ
în luptă, demonstrează că „concepţia clasică făcea din subversiune şi din
războiul psihologic o maşină de război în perioadele de ostilitate şi se oprea
la sfârşitul acestora”. În schimb, „războiul modern este în primul rând
psihologic”, iar beligeranţii la curent cu ultimele noutăţi urmăresc să creeze
în tabăra adversă o „revoluţie voluntaristă”: „Condiţiile socio-economice ale
revoluţiei (...) nu devin [forţe] motrice ale revoluţiei decât dacă există o
stare de spirit revoluţionară, o voinţă de luptă. Această «stare de spirit»
este cea care face revoluţia, în afara cazului că intervine resemnarea, din
cauza fricii sau a respectului. Prin urmare, se poate şi trebuie să se
«lucreze» la nivel psihologic, să se învingă frica şi respectul, să se creeze
agresivitatea unora şi complicitatea altora.” * în orig. pied-noir= (arg.)
francez din Algeria (n. trad.).
Observaţi că
această doctrină, exploatată din abundenţă de către comunişti timp de trei
sferturi de secol, este în curs de a fi reluată de islamişti, din nou, cu
anumite conivenţe occidentale.
„Importantă
nu este realitatea vieţii”, consemnează Mucchielli, „ci ceea ce cred oamenii”,
iar „Găsirea cuvintelor care au efect e mai importantă decât analizarea datelor
obiective”.
Acţiunea
subversivă urmăreşte trei scopuri:
- să
demoralizeze naţiunea vizată şi să dezintegreze grupările care o constituie;
- să
discrediteze autoritatea, precum şi pe apărătorii, funcţionarii şi notabilităţile
sale;
- să
neutralizeze masele pentru a împiedica orice intervenţie spontană generală în
favoarea ordinii stabilite, în momentul ales pentru cucerirea non-violentă a
puterii de către o mică minoritate.
Această
neutralizare implică „să se impună tăcerea majorităţii, o tăcere care exprimă
apatia, nu oprobiul la adresa elementelor turbulente”. „Nu este vorba în nici
un caz de o «mobilizare a maselor populare» (...) ci, dimpotrivă, de
imobilizarea acestora. Voluntarismul revoluţionar nu are nimic de-a face cu o
rebeliune generală, iar «recursul la popor» nu este decât o formulă verbală de
propagandă, valabilă atunci când poporul este ţinut la distantă.”
Demontând
acţiunea agenţilor subversivi în cazul când aceştia rămân exteriori grupului
vizat ca şi celui în care se integrează, Mucchielli arată că „nu e posibilă
nici o manipulare fără cunoaşterea perfectă (intelectuală, psihologică şi
empatică) a grupului care trebuie 11
subminat şi
a membrilor săi. Aceasta, bineînţeles împreună cu priceperea şi stăpânirea
tehnicilor de manipulare, permite să se asigure credibilitatea a ceea ce se
doreşte să se dea de crezut”.
Pe scurt, şi
într-un mod de-a dreptul genial, Mucchielli devenise conştient de o
transformare radicală în arta războiului.
Dacă, de la
începuturile timpurilor, arma psihologică nu a fost decât un accesoriu
războinic folosit doar rareori şi cel mai adesea lăsat în magazie, secolul XX a
cunoscut apariţia unui război esenţialmente psihologic, în care operaţiunile
militare au devenit doar accesorii la care se recurge parcimonios ca la nişte
anexe ale acţiunii principale. Astfel au fost, de exemplu, războaiele de
decolonizare, precum şi războaiele de gherilă care i-au adus pe comunişti la
putere în numeroase lari, printre care şi China. Numesc acest fenomen
„paradoxul lui Mucchielli”.
Nu numai că
Mucchielli mi-a deschis ochii asupra revoluţiei ruse care, într-un fel, îmi
dăduse naştere, şi asupra a ceea ce se întâmpla în jurul meu (pe-atunci,
mă aflam în Statele Unite, sfâşiate în două de Războiul din Vietnam şi de
exploatarea sa politică), dar îmi şi propunea, fără s-o ştie, un subiect de
roman care m-a urmărit câtva timp: l-aş fi putut intitula Aventurile unui
psihocrat şi aş fi povestit în paginile lui cum eroul şi-a vândut sufletul
dracului pentru a stăpâni sufletele altora.
Dacă am
renunţat să-l scriu, am făcut-o din două motive, unul bun, celălalt rău. Pe de
o parte, am descoperit că nu posedam suficiente date asupra tehnicilor de
manipulare pentru a-mi îmbogăţi povestea într-un mod satisfăcător - şi, asupra
acestui punct, nu mă înşelam. Pe de altă parte, îmi repugna să descriu medii
sociale pe care nu le cunoşteam, cum ar fi, de exemplu, acela al presei, de
unde mi se părea că proveneau cele mai grave manipulări: nu observam, ca un orb
ce eram, că se întâmplau lucruri mult mai rele în cercurile într-al căror
mijloc trăiam - şi anume, mediul universitar american.
O ocazie
pierdută, aşadar, însă pe care aveam s-o regăsesc mai târziu.
Alexandre
de Marenches şi dezinformarea
Succesul
unui roman al meu intitulat Reîntoarcerea, publicat în 1979 şi a cărui
acţiune se desfăşura în lumea informaţiilor, a făcut ca directorul Serviciului
de documentare externă şi contraspionaj, alias S.D.E.C.E., sau „Sdeke”, cum îl
numesc cu afecţiune unii, să mă cheme pentru a sta de vorbă.
Alexandre de
Marenches, descoperitor al lui Sun Tî, era convins, între altele, de două
lucruri foarte simple: în primul rând, că inamicul (adică, în acea perioadă,
U.R.S.S.) purta un război psihologic cu noi, iar în al doilea rând, că unul
dintre cele mai utile mijloace de apărare ar fi 12
constat în a
dezvălui pentru Montajul, sub titlul Dezinformarea, armă de război, volum
care a văzut lumina tiparului în 1986, alăturându-i pe Sun Ţî, Lenin, Ceahotin,
Delmer, Nord, Bittman, Mucchielli, Claude Polin, Heller, Barron, Legris,
Koestler, Borchgrave, Zinoviev şi Tyson. Desigur, anumite documente
confidenţiale nu putuseră fi reproduse, dar am avut satisfacţia de a afla pas
cu pas că antologia mea era folosită atât de serviciile de informaţii, cât şi
de şcolile de ziaristică. Însuşi cuvântul dezinformare, necunoscut cu
câţiva ani mai devreme, era citat toată ziua de mass-media şi se aglomerase în
vocabularul omului de pe stradă. Îmi atinsesem scopul şi m-am putut întoarce
pentru câţiva ani la ceea ce militarii ar fi numit „dragile mele studii”, adică
viaţa de romancier.
Apoi, spre
1993, cererile de conferinţe s-au reluat din plin: municipalităţi, organizaţii
de tineret, şcoli militare.
Nimic
surprinzător în toate acestea. Avuseseră loc trei evenimente care schimbau
complet datele dezinformării, iar cei care se preocupă de aceste chestiuni
observaseră:
- căderea
comunismului priva Occidentul de ţapul ispăşi tor căruia i se putuseră atribui
odinioară toate operaţiunile de dezinformare, sau cel puţin toate reuşitele
acestora;
- tehnicile
de dezinformare erau de-acum cunoscute, scăpau de sub controlul statelor şi
erau din ce în ce mai practicate de organisme private;
- imaginea,
atotputernica imagine, triumfase definitiv asupra cuvântului, în domeniul
comunicaţiilor şi al informaţiilor, deschizându-le dezinformatorilor
perspective noi şi aparent nelimitate.
Această
revoluţie în dezinformare o observaseră cercurile interesate. Ea mi-a trezit
dorinţa de a preciza anumite idei, de a recapitula anumite fapte, de a proiecta
anumite ipoteze.
Astfel a
luat fiinţă această mică lucrare, care nu se pretinde a fi exhaustivă din nici
un punct de vedere, însă ar putea să le provoace altor exegeţi dorinţa de a
merge mai departe cu propriile lor investigaţii.
VLADIMIR VOLKOFF
TRATAT DE
DEZINFORMARE
De la Calul Troian la Internet
Traducerea:
MIHNEA COLUMBEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu