Discursul Doamnei Ana Blandiana la
decernarea titlului de Doctor Honoris Causa/ Universitatea Babeș-Bolyai/ martie
2016. Update: Premiul ”Poetul European al Libetății”, 2016, Gdansk, Polonia!
ISTORIA CA VIITOR
Aș vrea ca să încep rugându-vă să nu
priviți ca pe o întâmplare stranie faptul că un scriitor ca mine vine să vă
vorbească despre istorie. Numai din perspectiva finală a ultimului secol, care
a apropiat poezia mai mult de joc decât de religie, acest lucru poate să apară
nefiresc. În Grecia preclasică, dimpotrivă, aezii erau purtătorii din generație
în generație ai memoriei colective, devenită în egală măsură poem și istorie,
iar în mitologie Memoria – Mnemosine – era mama tuturor muzelor.
Titlul alocuțiunii
pe care am pregătit-o pentru acest prilej solemn – pe care n-aș fi îndrăznit
să-l visez niciodată în lungii ani în care singura mea speranță fără măsură era
să devin studentă a acestei prestigioase universități – este Istoria, ca
viitor, ceea ce nu înseamnă că voi îndrăzni să mă erijez în istoric și să
prezint sub acest titlu un studiu ci, mai degrabă, sau chiar dimpotrivă, îi voi
permite scriitorului care sunt să privească istoria ca pe o sursă de subiective
proiecte de trecut, cu atât mai tulburătoare cu cât reușesc să-și întindă
umbrele până la noi și mai departe.
Faptul că
Facultatea de Studii Europene este cea care a avut inițiativa onoarei care mi
se face azi – initiativă careia i s-au alăturat atât Facultatea de Litere, cât
și cea de Istorie și Filozofie – m-a determinat să aleg ca arie a meditației nu
țara, ci continentul căreia îi aparținem și care de altfel este mai în cumpănă
și mai amenințat azi decât alteori.
Nu există
nici o îndoială că omenirea de azi este în criză. Dar există, oare, un singur
moment al lungii sale istorii când să nu fi fost? Etimologic, în greaca veche
cuvântul criză vine din verbul krinein care înseamnă a judeca, a analiza. Acest
sens și consecințele sale fiind de altfel și partea de câștig a încercării.
Dacă în acest moment Europa își vede puse sub semnul întrebării toate
principiile – care au făcut-o să fie ceea ce este și pe care a făcut tot ce-a
putut nu numai să le respecte ea însăși, ci să convingă și pe ceilalți să le
respecte – ea este obligată să se oprească din goana irațională a profitului și
progresului („un elan vers le pire”, spunea Cioran), să tragă aer în piept și
să se judece, să se analizeze, să privească în trecut ca într-o oglindă
retrovizoare – în care șoferul vede pe cine a depășit și cine intenționează
să-l depășească – pentru a putea înainta corect. De altfel, Winston Churchill
spunea: „Mă uit în trecut ca să am perspectiva drumului pe care îl am de
urmat”.
Iar în
nesfârșitul trecut crizele se înșiră ca mărgelele pe ață, una după alta, dar nu
una lângă alta, despărțite între ele de nodurile aței, de scurte perioade de
pace, de liniște, care se văd, privind în urmă, fericite, aproape miraculoase.
Atlantida, epoca lui Pericle, imperiul lui Augustus, „la belle epoque”, anii
’60 ai secolului 20. Mărgelele nu sunt de aceeași mărime și unele au forța să
se înșire din nou, să revină, iar altele nu. Iar timpul nu mai are răbdare și
dă tot mai mult senzația unui mixer care se învârte din ce în ce mai repede și
amenință să se oprească prin explozie. Iată, n-au trecut decât 25 de ani de
când aveam sentimentul că s-a încheiat un capitol din istoria omenirii și ceea
ce trăim pare să spună că tot noi vom fi martorii încheierii capitolului
următor. Etape care în trecutul imemorial duraseră milenii și în istoria civilizației
noastre secole, abia dacă se-ntind acum peste câteva zeci de ani.
Un lucru
este sigur: că istoriei recente începe să-i lipsească nu numai răbdarea, ci și
fantezia. Tot mai mult ceea ce ni se întâmplă are aerul unei operațiuni
copy-paste, a unei reluări abia dacă într-o nouă interpretare. Trăim catastrofe
și tragedii cu un obositor sentiment de deja-vu, ca și cum ni s-ar fi dat o
istorie second hand.
Nu e un
secret pentru nimeni că epoca noastră seamănă izbitor cu cea de la sfârșitul
imperiului roman. Același aer de sfârșit de sezon, de putere, de lume. Să ne
amintim: Romanii nu mai credeau în proprii zei și nici nu mai știau bine care
sunt aceia, pierduți în mulțimea de zei împrumutați de la popoarele pe care le
cuceriseră. De altfel, romanii înșiși se mai regăseau cu greu în mulțimea de
neamuri cucerite care lunecaseră spre centru, cucerindu-l. Pe vremea
pătrunderii creștinismului, Roma se pare că nu avea mai mult de 60.000 de
romani la o populație de un milion de locuitori , ceilalți erau veniți din alte
regimuri ale globului. Nu mă refer aici la popoarele migratoare, ci la procesul
chimic de amestec al raselor și etniilor pe care l-a presupus uriașul melting
pot rezultat din cuceririle succesive ale Romei, devenită victima propriilor ei
victorii. Astăzi 50% din populația Londrei este neengleză, iar în suburbiile
Parisului sau ale Rotterdamului trebuie să îți repeți unde ești pentru a nu
uita că te afli în Europa. În mod evident, în antichitate, ca și acum, cei
cuceriți reușesc să cucerească, vechile colonii ocupă încet-încet centrul pe
care în cele din urmă reușesc să-l dizolve printr-o subtilă subversiune, în
care mentalitățile, credințele, tradițiile diferite sunt arme mai puternice
decât armele propriu-zise, mai ales când foștii cuceritori nu și le mai
respectă și chiar nu și le mai amintesc pe ale lor. Și pentru că se vede cu
ochiul liber cum istoria se repetă, n-ar trebui decât să înțelegem ce a fost
pentru a descoperi ce va fi.
Globalizarea
nu este o descoperire a secolului 21. De-a lungul istoriei, de la hitiți,
perși, babilonieni, fenicieni, greci, romani și până la imperiul britanic sau
cel sovietic, fiecare mare putere a încercat să se mondializeze și a făcut-o pe
măsura forțelor ei și a dimensiunilor cunoscute ale lumii. Alexandru cel Mare și
Cezar au fost cei doi europeni care au avut ambiția și curajul să amestece
populațiile lumii cunoscute, schimbându-le obiceiurile, înlocuindu-le limbile,
infuențându-le religiile, transformându-le pentru a le stăpâni sau chiar
stăpânindu-le pentru a le transforma. Astăzi nu se cunosc numele celor care au
hotărât amestecul: în mod paradoxal democratizându-se și liberalizându-se,
noțiunea de putere a devenit tot mai ocultă, iar dimensiunile ei, care nu mai
sunt la scară umană, o împiedică să se personalizeze. Dar chiar dacă ar fi
vorba de un proces obiectiv, determinat de progresul tehnic, satul planetar
strângând la un loc nu numai informații, ci și populații, asta nu înseamnă că
nu există o premeditare mai mult sau mai puțin vinovată, chiar dacă numai pentru
faptul că îndrăznește să se joace de-a Dumnezeu. Un joc început odată cu turnul
Babel, sfârșit mereu prost și reluat mereu, care pentru noi are ca gen proxim
imperiul roman spulberat în cele din urmă de migrațiunea popoarelor.
Tot ce i se
întâmplă Europei în ultima jumătate de an este, dincolo de motivațiile de ordin
politic, adesea oculte, un prilej de obligatorie meditație asupra ei însăși,
asupra condiției ei spirituale, acoperită, și aproape pierdută din vedere, în
umbra groasă a obsesiei intereselor materiale. O gravă interogație asupra
definiției ei. Este evident că în implacabila ciocnire a civilizațiilor, Europa
pierde văzând cu ochii nu pentru că nu are resurse, ci pentru că nu are
credință. Și nu mă refer numai la credința în Dumnezeu, deși evident și despre
asta e vorba, ci pur și simplu la puterea de a crede în ceva. Încleștarea
dintre unul care crede cu tărie în adevărul credinței sale, oricât de aberant
ar fi acel adevăr, și unul care se îndoiește de adevărul idealurilor sale,
oricât de strălucitoare, se va termina întotdeauna cu victoria primului.
Ceea ce spun
nu este o pledoarie pentru fanatism, ci una pentru încredere și fermitate. Să
ne amintim dezbaterile de acum nu mulți ani în urma cărora Uniunea Europeană a
optat să refuze sintagma „rădăcinile creștine al Europei”, infirmându-și astfel
propria istorie și propria definiție culturală. Ni se va răspunde că Europa
crede în libertate. E adevărat. Dar libertatea este o noțiune cu margini
nesigure, în stare să producă orice, dar nu și să scuze orice. Din nefericire
părinții democrației, când au scris Carta Drepturilor Omului , au uitat să
scrie și o Cartă a datoriilor omului. „Unde nu este datorie, nu este drept,
spunea Carol I, și unde nu este ordine nu este libertate”. Ordinea europeană odată
sfărâmată sub pașii milioanelor de emigranți, libertatea Europei va rămâne o
formă periculoasă cu un fond tot mai inexistent.
Îmi amintesc
cât de impresionată am fost când l-am auzit pe Lech Walesa mărturisind că, după
ce ani de zile muncitorul care a fost a luptat pentru libertate, a descoperit,
devenit președinte, că de libertate răul profită mai mult decât binele. Și nu
pot să mă împiedic să consider acest tip de concluzie explicația faptului că
țările membre ale Uniunii Europene, care au trecut prin experiența
traumatizantă a comunismului, sunt mai reticente, mai suspicioase și mai
sceptice decât colegele lor occidentale, a căror corectitudine politică
învățată de decenii pe de rost se întinde iresponsabilă între egoism și
naivitate. Deceniile de represiune sălbatic organizată și de savante și
diabolice manipulări i-au învățat pe estici să caute și să descopere răul
programat, oricât de înșelătoare i-ar fi aparențele.
Dar dincolo
de argumentele convingătoare ale programării refugiului ca invazie și dincoace
de suspiciune, – privind nesfârșitele șiruri de oameni obosiți, cu copiii
adormiți în brațe mergând de-a lungul liniilor ferate ale unui continent străin
– nu poți să nu fii sfâșiat de compasiune, iar obligația de a-i ajuta să nu
devină o nevoie nu numai a lor, ci și a noastră, respectând astfel nu doar
drepturile omului, ci și legea infinit mai veche și mai adâncă a iubirii
aproapelui și chiar a întoarcerii celuilalt obraz. Indiferent cine, și
indiferent în cât de vinovat scop, a bătut gongul acestui exod, noi nu avem
dreptul la indiferență nici față de această suferință omenească, nici față de
explicațiile producerii ei. Pentru că aceste sute și sute de mii de oameni
rătăciți pe drumurile lumii nu suferă doar de pierderea casei, de oboseală, de
foame și de frig, ci și de manipulare, de îndoctrinare, de fanatizare, iar
aceasta îi face și mai victime, de două ori victime. Și chiar dacă știm că a fi
victimă nu e un certificat de bună purtare, ci rezultatul dramatic al unui
raport de forțe niciodată nevinovate, știm și că nu avem dreptul să nu ne pese
și că trebuie să găsim soluții atât pentru salvarea lor, cât și pentru salvarea
noastră. Iar faptul că ne stârnesc compasiunea nu ne poate împiedica să ne
stârnească neliniștea și aprehensiunea. În condiții mai mult sau mai puțin
similare, Imperiul Bizantin și Imperiul Roman de Apus au plătit tribut
popoarelor care lunecau spre ele, reușind să le oprească la limes și amânând
astfel mersul implacabil al istoriei cu câteva sute de ani. Dar tot
cenzurându-ne istoria am ajuns să nu o mai cunoaștem.
Dacă
acceptăm, că actuala perioadă istorică seamănă în multe privințe cu perioada
prăbușirii imperiului roman, atunci – ducând comparația mai departe pe un teren
de o consistență oarecum diferită – putem accepta că fenomenul pe care a
reprezentat creștinismul în căderea unuia, reprezintă lupta pentru drepturile
omului azi. Diferențele dintre Noul Testament și Declarația Universală a
Drepturilor Omului sunt prea mari pentru ca paralela să nu apară riscantă și,
totuși, există două asemănări care o mențin în planul logic. Acestea sunt
altruismul și capacitatea lor de a se lăsa manipulate. N-o să insist asupra
comparației și n-o să vorbesc despre transformările pe care le-a suferit
creștinismul primitiv devenind religie de stat, dar nu pot să nu subliniez că
nu există moment mai greu în viața unei idei decât acela în care ea pare că
învinge și nu există idee mai disponibilă manipulării decât o idee victorioasă.
Aproape religie și mai mult decât politică, corectitudinea politică a trecut
drepturile omului de la condiția de credință la aceea de dogmă, o dogmă care,
ca orice dogmă, evoluează în afara spiritului critic și poate deveni, în
situații neobișnuite, amenințătoare. În actualele condiții, potrivit Cartei
Drepturilor Omului, Europa ar trebui să primească pe toată lumea, dar dacă ar
primi pe toată lumea, Europa s-ar dizolva în propriul ei demers și ar înceta să
mai fie Europa.
Ceea ce uită cei cărora o asemenea aserțiune li se pare
extremistă este că Europa este cea care a scris Carta Drepturilor Omului și, în
măsura în care Europa dispare, odată cu ea dispar și drepturile omului.
Un exemplu
major al istoriei ca viitor pornește de la întrebările legate de political
correctness, un termen care se folosește în general în engleză pentru că tradus
și-ar pierde încărcătura ironică pe care citările o conțin. Corectitudinea
politică pare o locuțiune mai benignă, care poate fi discutată, căreia i se pot
pune întrebări (cine a stabilit-o? în ce scop? respectarea ei face lumea mai
comprehensibilă? omul mai bun?) în timp ce political correctness este pur și
simplu un ordin care nu se discută, ci se execută, iar cei ce nu o fac trebuie
să se pregătească să tragă consecințele. Mi-ar fi greu să precizez data cât de
cât exactă de când acest dictat politico-intelectual a început să funcționeze.
E clar însă că e vorba de o perioadă de dinainte de 1989 și că, la data
respectivă, noi nu numai că aveam alte probleme și priorități, dar eram prea
terorizați de cenzura, devenită cenzură interioară, și prea fascinați de
strălucirea libertății occidentale, pentru ca să observăm pete în soarele ei.
Odată cu
libertatea, însă după acomodarea cu lumina a ochilor exersați de decenii să-și
ascută privirea în întuneric, s-a constat că cei ce cunoscuseră dogmatismul de
tip totalitar puteau fi convinși mult mai greu decât intelectualii occidentali
să accepte un alt tip de dogmatism, oricât de nobile i-ar fi fost intențiile.
La urma urmei și comunismul a fost materializarea tragică a unei frumoase
utopii. Political correctness nu era pentru estici decât o altă formă a
cenzurii interioare, pe care am considerat-o întotdeauna mai periculoasă decât
cenzura pur și simplu. Și ce era mai grav era faptul că, o dată cu insistențele
dresării după niște reguli care te împiedicau să le judeci, apărea bănuiala că
istoria poate să se repete, că, iată, un sâmbure al vechii societăți –
interdicția de a judeca singur cu propriul cap lumea prin care treci – fusese
implantat în visatele grădini ale viitorului, care riscau astfel să se umple de
bălăriile trecutului. Mi-a plăcut întotdeauna să cred că istoria nu face marche
arrière, dar descopeream acum că – mai derutant încă – nu era vorba despre o
întoarcere ilicită în trecut, ci de prezența congenitală a germenilor
trecutului în viitor.
O altă temă
pe care prezentul o preia din istorie, istoria relativ recentă de data aceasta,
este aceea a poziției față de ideea națională. Laborioasa construcție a
secolului 19 care a dat coeziune și sens statelor naționale a fost introdusă în
baia de acizi a demitizării și deconstrucției, pentru a se putea înălța pe
terenul pustiit un alt edificiu, dictatura mondială a proletariatului,ieri, sau
satul planetar, azi… Satanizarea
noțiunii de națiune, naționalitate, naționalism de către internaționalismul proletar
sau de către political correctness, chiar dacă are scopuri diferite, se
manifestă cu aceeași violență și are aceleași victime: tradiția, mândria
moștenirii din bătrâni și solidaritatea cu cei din neamul tău, neamul însemnând
în același timp popor, dar și familie. Pentru că, deși pare că nu are legătură,
primele semne de îmbolnăvire gravă a unei societăți apar la nivelul celulei ei
de bază, prin slăbirea legăturilor de familie despre care vorbește David Cooper
în „Moartea familiei”. Totalitarismele secolului trecut au încercat să pună
ideologiile deasupra coeziunii familiale temându-se de sâmburul dur al
tradiției pe care aceasta îl conținea. Îmi amintesc cum învățam la școală
despre eroul Pavlik Morozov, un elev în clasa a VI-a care își denunțase bunicul
chiabur, vinovat că încercase să ascundă, pentru a nu-i fi confiscate de
puterea sovietică, niște grâne. Iar în arhivele CNSAS se găsesc câteva sute de
dosare ale unor copii momiți sau forțați să devină denuntatori ai propriilor
profesori sau ai propriilor familii și obligați să-și mintă părinții păstrând
secretul. Coeziunea familiară era privită ca un potențial oponent în cele mai
irespirabile perioade ale represiunii, pentru că retragerea în interiorul
familiei, ca în ultima redută împotriva nebuniei, a fost cea mai generală formă
de rezistență, pasivă, dar de neînfrânt.
Cu atât mai tulburător apare azi felul
în care moleșirea, obosirea unei societăți prea bine hrănite, prea hedoniste,
prea puțin spiritualizate se manifestă nu numai prin scăderea rigorilor morale
și-a tradițiilor, ci și prin scăderea natalității, consecință directă a
diminuării coeziunii familiale. Curios, în cazul Europei de azi, este felul în
care se reacționează la această situație oarecum obiectivă şi, evident,
periculoasă: în loc ca statele să-și intensifice programele de stimulare
economică a creșterii natalității (în condițiile în care cifra medie de copii
pe familie este la europeni 1,2, iar la islamici 8) ultimul trend politically
correct în Europa este legalizarea căsătoriilor unor familii care în mod
natural nu pot face copii. Nu e singura dintre reacțiile europene care face
să-mi vină în minte misterioasa psihologie a balenelor care, din când în când
și din motive necunoscute, înoată spre câte un țărm și ies din lumea lor, sinucigându-se.
În orice
caz, nu putem să nu recunoaştem că cel de-al treilea mileniu a început mai
curând catastrofic. Abia începuseră să se estompeze puţin ecourile nazismului
şi comunismului, cele două atât de ruşinoase nebunii ale secolului douăzeci, că
o altă absurditate şi mai totală – terorismul – a inaugurat, s-ar putea spune,
noul secol printr-o crimă fără precedent în istoria umanităţii, distrugerea
turnurilor gemene, chintesenţă a nascocirilor tehnice science fiction, a
intensităţii fanatismului de tip medieval şi a perversiunilor sado-masochiste
de serie neagră. Dar caracterul spectacular conferit de transmisiunile în
direct nu trebuie să şteargă în ochii noştri filiaţia între crimele secolului
trecut (care era, din nefericire, al nostru) şi crimele noului secol.
Ura, ca un
combustibil al istoriei, nu este o descoperire de dată recentă: ura comunistă
de clasă şi ura nazistă de rasă sunt conectate prin legături periculoase la ura
sinucigaşă de tip mărturisit religios a teroriştilor. Amintiţi-vă că deschiderea,
chiar parţială, a arhivelor sovietice a arătat că teroriştii anilor ’70, ’80 se
antrenau în poligoanele ţărilor din Est şi că în atentatele din Irlanda, din
Ţara Bascilor sau din Orientul Mijlociu se găseau mereu arme de producţie cehă
sau sovietică. Amintiţi-vă mai ales în ce măsură, la o privire atentă, prin
tragedia iugoslavă, care a încheiat secolul XX, se relevă epilogul în acelaşi
timp al comunismului şi al nazismului şi prologul apocalipsei din 11
septembrie. Pentru că, precum în cazul tinerilor educaţi să se sinucidă,
popoarele balcanice – care aveau aerul de a se devora reciproc într-un război
religios de tip medieval – nu erau prada unei brusce nebunii naturale, ci a
unei piese politice ai cărei actori nu ştiau că erau numai actori, nici chiar
atunci când erau omorâţi pe scenă.
“Islamismul ține de ideologia politică nu de
credința religioasă – scrie Thierry Wolton, autorul unei recente și monumentale
Istorii mondiale a comunismului –, de aceea el a putut înlocui comunismul
falimentar și deveni un nou spațiu pentru utopie”. O observație subtilă și
ciudat de adevărată, căreia nu aș avea să-i adaug decât observația că
falimentarul comunism a lăsat în urmă nu numai o jumătate de continent în
paragină, ci și genialele metode de manipulare care continuă să funcționeze
chiar aplicate la ideologii de sens contrar. Iar dintre manipulări cea mai
periculoasă și cea mai longevivă a fost și este încercarea de a estompa sau
chiar de a șterge memoria. Societățile din secolele trecute, indiferent de
forma lor politică și cu precădere cele de dinaintea apariției comunismului ca
idee, erau niște societăți bazate pe memorie. Societățile tradiționale aveau
memoria în centrul devenirii lor. O generație călca în urmele pașilor
generațiilor precedente Erau niște societăți tradiționale în care fiii făceau
ceea ce făcuseră părinții și părinții ceea ce făcuseră bunicii. Deci, într-un
anumit sens, era ușor să păstreze continuitatea, era ușor să descopere ce este
esențial. De altfel, ceea ce era esențial era stabilizat, era tabuizat, era
transformat în mit și trecea din generație în generație. Într-o perioadă în
care atât de multe lucruri se schimbă deodată (sistemul politic, sistemul de
comunicații, chiar clima) este infinit mai greu să stabilești
ce trebuie continuat. Pentru că, până la urmă, problema memoriei este problema
răspunsului la întrebarea: ce, din ceea ce au trăit cei dinaintea noastră,
trebuie noi să continuăm. Și, evident, nu putem încerca măcar să răspundem
decât știind ce au trăit ei. De aici importanța manualelor și orelor de istorie
din programa școlară, de aici revolta că cineva ar putea urmări nemaiajungerea
la generațiile tinere a memoriei trecutului. Memoria este scheletul societății
omenești, și în măsura în care ea este distrusă, societatea devine un fel de
monstru moale, dezarticulat, remodelabil după dorința oricât de criminală a
celui mai puternic. În măsura în care nu știm ce a fost nu avem cum să
presupunem ce va fi și nici să recunoaștem în ce măsură trecutul se oglindește
în viitor. „Cunoașterea este recunoaștere” spunea Aristotel.
Una dintre
cele mai citate fraze în ultimul deceniu al secolului trecut a fost fraza lui
André Malraux despre secolul 21 care „va fi religios sau nu va fi deloc”. Se va
fi gândit Malraux la religia islamică? Pentru că, dacă da, este vorba de o
adevărată premoniție a delirantelor războaie programate pentru răzbunarea
cruciadelor și-a credinței fanatice într-un Dumnezeu căruia i se aduc jertfă
crime și sinucideri. În orice caz terorismul având ca fundal sau ca pretext religia
a devenit principala problemă a secolului 21. Sau cel puțin așa li se pare
politicienilor care conduc această lume. Pentru că, de fapt, zecile de atentate
cu sutele sau chiar miile lor de morți nu reprezintă nici pe departe un pericol
comparabil cu cel al înaintării lente și insidioase a milioanelor de emigranți
ferm hotărâți să nu se integreze și care vor dizolva din interior cultura și
mentalitățile Europei secolului 21, înlocuindu-le cu imperativele unor
convingeri de tip medieval. Este diferența dintre un proces fizic și unul
chimic. Mai periculos decât terorismul pentru definiția și supraviețuirea
Europei este bagajul spiritual și cultural pe care îl aduc noii veniți și care
– prin aplicarea libertăţilor europene și prin dezechilibrul demografic fără
speranță dintre băștinași și emigranți – vor înlocui cultura și spiritualitatea
europeană.
„Înăuntrul
nostru suntem la fel. Cultura este cea care face diferența” observa cu mii de
ani în urmă Confucius. Europa se simte amenințată nu pentru că vin spre ea sute
de mii de ființe umane care au nevoie de adăpost și a căror primire reprezintă
o scădere a propriului ei nivel de viață, ci pentru că aceste ființe umane au o
mentalitate și cultură (religia fiind o importantă parte a acesteia) extrem de
deosebite, fără a avea intenția și poate nici capacitatea de a se adapta la
regulile de viața și formula culturală a celor dispuși să îi găzduiască. Însăşi
toleranța europeană este privită nu ca o calitate, ci ca o formă de slăbiciune,
și chiar este, în măsura în care în toleranța față de ceilalți nu se cuprinde
și respectul față de propria noastră definiție și curajul de-a ne-o apăra. În
celebrul său discurs intitulat „Lumea sfărâmată”, ținut în 1978 la
Universitatea Harvard, Alexandr Soljenițîn – cel care reușise să declanșeze nu
numai sfârșitul comunismului ca sistem, ci și sfârșitul comunismului ca iluzie
– vorbea despre declinul curajului în Occident „un declin sensibil mai cu seamă
în pătura conducătoare și predominant în lumea intelectuală”. Chiar dacă o
întâmplare aberantă ca cea petrecută în urmă cu câteva săptămâni în Italia,
când statuile romane au fost ascunse de paravane pentru ca nudurile antice să
nu jignească ochiul președintelui iranian, ar părea să îi dea dreptate, eu nu
împărtășesc pesimismul marelui scriitor și cred dimpotrivă că tot răul este
spre bine și criza de conștiință pe care o traversează azi Europa va funcționa
ca un factor regenerator. Pentru că eu sunt convinsă că intuiţia lui Malraux se
referea la nevoia de a ieşi din exclusivitatea interesului material pentru a ne
redescoperi valorile spirituale şi culturale, religia fiind una dintre ele.
Ne-am redescoperi astfel definiţia legată întotdeauna de necesitatea patetică
de a crede cu adevărat în ceva, o credinţă în care să se cuprindă inclusiv încrederea
unuia în altul, manifestată nu prin like-uri date cu uşurinţă şi indiferenţă
din vârful tastelor, ci printr-o întoarcere la relaţiile umane directe,
nemijlocite, în care atât de demodata, ridiculizata noţiune de suflet să-şi
recapete conţinutul şi stima.
Am citit
undeva că în limba chineză, cuvântul criză este notat prin două semne: pericol
și oportunitate. În cazul nostru pericolul nu mai trebuie demonstrat.
Oportunitatea poate fi aceea de a ne obliga să ne gândim la propria noastră
definiție culturală şi la propria noastră conștiință istorică.
Pe acest
fundal nesigur şi încărcat de nelinişte, noi – şi mă refer de data aceasta
chiar la români – asemenea fiecăruia dintre celelalte popoare, avem obligaţia
nu numai să ne urmăm destinul, ci să-l şi înţelegem. Suntem aşezaţi pe o linie
pe care harta Europei a fost îndoită de multe ori şi este mereu ameninţată să
se rupă. Datoria noastră este nu doar să facem tot ce putem pentru acest lucru
să nu se întâmple, ci şi să ne încăpăţânăm să rămânem mereu pe partea dinspre
Occident a eventualei rupturi. Pentru că nu numai noi avem nevoie de Europa,
oricât de critic am privi-o, ci şi Europa are nevoie de noi, oricât de puţin
şi-ar da seama că în experienţa suferinţei trăită de noi cei din Est, s-a
conservat o autenticitate umană – cu tot ce poate fi bine şi tot ce poate fi
rău într-o astfel de sintagmă – pe care, prin integrare, o aducem ca pe o
zestre patrimoniului comun european.
Căci
suferinţa este un patrimoniu, un patrimoniu care, în toate epocile, a fost în stare
să genereze cultură. Şi dacă, aşa cum spunea Lovinescu, „cultura este
finalitatea tuturor societăţilor”, şansa noastră, a noastră şi a Europei, este
să ne apărăm cultura, pentru ca să ne salvăm prin ea. Rezistenţa prin cultură,
eficientă ieri în absenţa libertăţii, este încă mai necesară azi, în overdoza
de libertate, când nu mai este doar un mijloc de a salva poeţii, ci chiar
scopul în sine al salvării civilizaţiei. Căci să nu uităm, poeţii nu sunt
creatorii lumii prin care trec. Dacă ar fi fost creată de poeţi, lumea ar fi
arătat cu totul altfel.
Comentarii:
Daca cei care au comis crime (sau din ordinul lor si a celor din spatele lor) de la desfintarea blocului comunist si pana azi nu vor fi judecati, destinul lumii si al europei va continua sa alunece in jos. Fara justitie civilizatia dispare si devine asa cum scrie poeta Ana Blandiana, "un fel de monstru moale, dezarticulat, remodelabil după dorința oricât de criminală a celui mai puternic." BT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu