OPINII… de MARIN IFRIM
Zona 51 şi realismul SF. În legitimă apărare ! (I)
La sugestia
poetului Dumitru Ion Dincă, în anul 2005, am acceptat să fiu un fel de „şef de
campanie” al „controversatului” scriitor Victor Frunză, care îşi anunţase
candidatura pentru funcţia de preşedinte al Uniunii Scriitorilor. Un disident
care doar revenise în România după un lung exil în Danemarca. Naşul poetului
Dumitru Ion Dincă. Doi oameni onorabili în felul lor, ambii scriitori de certă
valoare. În acea perioadă şi-au mai anunţat candidatura la preşedinţia USR:
Carolina Ilica, Cezar Ivănescu, Mihai Gălăţanu, Grişa Gherghei, George Gibescu
şi Nicolae Manolescu. Am participat, făcând parte din decor, la o singură
conferinţă de presă susţinută de Victor Frunză, la Bucureşti, undeva într-o
săliţă de teatru. Asta e toată implicarea mea în campania respectivă. Suficient
cât, din „Zona 51” a scriitorimii române, cea în care unii dintre „colegii”
noştri se cred extratereştri, să înceapă asupra mea o persecuţie constantă,
discretă, de tip clasic. Am fost trecut pe o anume „listă”? E foarte posibil!
Primul semnal mi-a parvenit la scurt timp după conferinţa lui Victor Frunză,
când, în „România Literară”, nr. 20/2005, într-o rubrică inventată ad-hoc,
intitulată pompos „Veleitarii”, celebrul anonim Horia Gârbea, comentează, mai
bine zis, citează, cu o zeflemea şi o ură nefirească pentru un „literat”,
versuri din creaţia a vreo opt autori, fără să dea numele nici unuia dintre cei
vizaţi: „N-o să dau numele acestor iluzionaţi, pentru că n-am nimic personal cu
ei. Mi-e doar milă-silă de <opera> lor. Pentru asta promit că dacă nu
încetează cu <scrisul> data viitoare le voi închina o recenzie cu citarea
sursei”. Şantaj curat, pe faţă şi pe dos! Nu credeam că pot exista printre
scriitori şi alţi „scriitori”care să-i someze pe ceilalţi să „înceteze cu
scrisul”. Nu vreau să alunec în zona psihanalizei, „subiectul” în sine e prea
insignifiant. Cert este faptul că vânătorul de
„veleitari” începe braconajul citând un poem dintr-o carte de-a mea, un
poem oarecare, ceva la care „căutătorul de râme” nu are acces nici măcar în vis.
Am trimis un drept la replică lui Nicolae Manolescu şi Alex. Ştefănescu,
conducătorii „României literare”. Acelaşi drept la replică l-am trimis şi lui
H. G. Degeaba! Las de-o parte faptul că, „veleitarul” care sunt, am avut
cronici la diferite cărţi de-ale mele
chiar şi în ”România Literară”, vreo două semnate chiar de Alex.
Ştefănescu, acest critic zglobiu, care, prin 2004, în „Flacăra” lui George
Arion, scria că „Marin Ifrim este cu totul ieşit din comun”. Ca poet, fireşte.
Între timp, chiar dacă tot am mai fost băgat în seamă, interesul meu pentru
activitatea „literară” a celor de la „R.L.” a rămas acelaşi ca şi până la
ameninţarea publică a lui H.G., adică aproape inexistent, în ţară existând cel
puţin 5-6 reviste mai interesante decât această publicaţie. Prin 1996, în plină
campanie electorală, când N. Manolescu candida pentru funcţia de preşedinte al
României, venind la Buzău, la o întâlnire cu simpatizanţii săi, şi-a exprimat
dorinţa faţă de regretatul ziarist şi scriitor Corneliu Ştefan, că ar vrea să
meargă şi „ în satul în care s-a născut poetul acela…”, adică subsemnatul. Ştiu
că, atunci, în ziarul OPINIA a apărut o ştire referitoare la această proiectată
vizită, care, în cele din urmă, nu ştiu din ce motive, a fost amânată. Probabil
că lui N. Manolescu i s-o şoptit faptul că nu suport politicienii, de la stânga
la dreapta şi invers. L-am întâlnit
atunci pe N. M. la sala Teatrului „George Ciprian”, unde a susţinut o
conferinţă, prilej cu care i-am înmânat volumul de versuri „Alfabet de tranziţie”.
Nu m-am dat niciodată în vânt după părerea acestuia despre scrisul meu. Faptul
că i-am trimis cărţi de-ale mele, ori de câte ori am crezut de cuviinţă, poate
fi catalogat precum un dar făcut unui om care l-ar putea preţui. Atât şi nimic
mai mult. Din 2005 şi până în prezent, în ciuda ultimatumului dat de H. Gârbea,
am publicat încă 28 de cărţi de: poezie, proză, eseu şi teatru. Plus două
monografii. Mi-am văzut de ale mele, cum se zice. Tot se frământa retoric H.G.:
„Să vedem ce scrie un domn la vârsta maturităţii fără a înţelege de ce scrie”.
Timpul a trecut şi numele meu nu a mai apărut în „R.L. până când, o altă
somitate din „Zona 51”, Mircea Mihăieş, îmi dedică o întreagă pagină, în
aceeaşi „Românie Literară” (nr. 4/2012) în care H. Gârbea îmi radia dreptul de
a scrie. Pe M. Mihăieş l-a iritat faptul că, în 2012, am făcut o manifestare
dedicată lui Mihai Eminescu. E de mirare cum, acest autor modest, plin de
orgolii, vanitate şi fiere, renunţă la tematica sa obişnuită, înghesuită
astmatic în rubrica…”Contrafort”, înlocuind personajele sale favorite, gen
Traian Băsescu, la plus, şi Crin Antonescu, la minus, cu umila mea fiinţă,
care, inclusiv din motive tradiţionale, am „bifat” ziua de 15 ianuarie la modul
cel mai decent posibil. M. Mihăieş delirează pe toată pagina, mă jigneşte cu o
uşurinţă de mahalagioaică, luând peste picior inclusiv participanţii la
întrunirea respectivă, provincia, în principiu. Nu citez nimic, e vorba despre
un text plin de microbi şi bacterii, de cuvinte
faţă de care trebuie să stai la distanţă, bolnave de la un capăt la
altul al regurgitării semantice. I-am răspuns acestui domn răvăşit de
resentimente, în termeni adecvaţi, în „Jurnalul de Vrancea” on-line, condus de
poetul Liviu Ioan Stoiciu, ulterior acesta din urmă având un neplăcut schimb de
replici cu M. Mihăieş, care s-a declarat tare nemulţumit că mi s-a acordat
dreptul la replică. Fireşte, în mintea sa împrejmuită cu sârmă ghimpată, de
libertatea cuvântului trebuie să se bucure numai cei care sunt înăuntrul
libertăţii, proprietarii acesteia, cei din fruntea lumii literare. Ceilalţi,
pleava de dincolo de gard, trebuie se
bucure chiar şi când sunt calomniaţi. Nu mi-aş dori nici în cele mai roze
visuri ca „eseistul” M. Mihăieş să rămână în istoria literaturii din cauza mea,
la iniţiativa sa. Eu m-am purtat şi mă voi purta întotdeauna ca un om
aflat în legitimă apărare. Vă daţi
seama, M. Mihăieş vrea linişte, mai ales că, la o adică, „liniştea” o poate
face el însuşi, fiind, nici nu se putea altfel, şeful Comisiei de Monitorizare
a membrilor USR.
Vânt rău
spre trestia (ne)gânditoare care sunt, spre fragila mea preocupare literară,
bate şi dinspre „criticul profesionist” Alex. Ştefănescu. Înainte de 1989, când
se ocupa de tinere talente literare, la Suplimentul literar şi artistic
Scânteia Tineretului, văzând că Alex. Şt. se preface a avea orbul găinilor când
vine vorba despre textele mele, am folosit pseudonimul Angela Filip, lângă
lucrări ataşând şi fotografia unei colege.
Am fost publicat imediat, culmea, cu acelaşi text, o povestire, pe care,
probabil, prima dată acesta nu o citise pentru că nu eram fetiţă. Nu vă gândiţi
la lucruri perverse, vă rog e vorba doar
de o banală schimbare de sex-appeal literar. Imaginaţia critică profesionistă
permite! Cu acelaşi pseudonim, dar şi cu numele meu real, pentru a mă
autoevalua, am publicat şi în revista „Flacăra”, girat de marele poet Geo
Dumitrescu. Ţin minte că, pe adresa mea, pe numele de Angela Filip, de la
Suplimentul Scânteia Tineretului mi-a
sosit un mandat poştal în valoare de vreo 1800 de lei. Sau 180? Nu mai sunt
sigur. Cert este că diriginta oficiului poştal nu mi-a dat nici un leu, pentru
că pe buletinul meu de identitate nu scria Angela Filip. Dincoace, la
”Flacăra”, la un moment dat, maestrul Geo Dumitrescu, intuind farsa, mi-a spus
că ar trebui să semnez Angel Filip, nu Angela! Trec această întâmplare la
capitolul farse scriitoriceşti, cum îi place lui Alex. Şt. să se tot laude, că
deţine monopolul în această privinţă. Totul e verificabil, există colecţii,
arhive etc.
După 1989, în „Flacăra” lui George Arion, Alex. Şt. a înfiinţat
rubrica „Maşina de harta literarascris”, nu de făcut bani, în care, chipurile,
organiza, anual, un concurs literar în urma căruia, câştigătorului urma să-i
fie tipărită o carte la Editura „Maşina de scris”, editură aparţinând, fireşte,
lui Alex. Şt., care mi-a publicat mai multe grupaje de versuri, fiind lăudat precum reclama pentru „Osteotic” a lui
Florin Condurăţeanu, în folosul editurii, fireşte. Singurul membru al juriului concursului era, tot
fireşte, Alex. Ştefănescu. La una dintre ediţiile concursului, am fost dat ca
şi câştigător, mă rog, am ajuns în „finală”. Premiul a fost obţinut de o
domnişoară, fiica unui fost coleg de facultate şi de grupă cu onestul şi
imparţialul critic literar. Arhivele „vorbeşte”: „Marin Ifrim este cu totul
ieşit din comun…” . Acelaşi Alex. Ştefănescu mi-a prezentat, în „România
Literară”, mai mult somnoros decât plictisit, volumul de versuri „Curentul
marin”, apărut în 1995, neuitând totuşi să observe că mă trag dinspre
avangardismul „naiv”. Ca să vezi şi să nu crezi, există şi aşa ceva. Tot în
acel an, zgubiliticul critic, cu teribilismul său matur, care încă îl
caracterizează, publică în „România liberă”nr. 1653, de vineri, 1 septembrie
1995, nu în cea”literară”, „o hartă a resurselor de talent literar”. Pe
respectiva hartă, în locul localităţilor sunt trecute numele a vreo 45 de
tinere talente. Harta este însoţită de un interviu acordat de critic Iuliei
Blaga, în mare parte acesta referindu-se la Concursul „Maşina de scris”.
Întrebările se pot deduce din răspunsurile singurului membru al juriului, Alex.
Ştefănescu: „Am primit aproximativ 8000 de scrisori. Din aceşti 8000 de autori,
câteva sute pot spune că au talent literar, iar 45 de autori ar putea tipări oricând”.
Ce să zic, numele Marin Ifrim e trecut pe harta respectivă, în dreptul oraşului
Buzău. Singur, nemuritor şi rece printre ceilalţi 44 de aleşi. Al doilea răspuns al interviului: „Săptămână
de săptămână i-am publicat pe cei mai valoroşi dintre ei, am organizat un
concurs cu premii, festivităţi, am anunţat mass-media, pe scurt, am făcut
agitaţie. (Mai ceva ca la”Cântarea României”, pe care, o să vedeţi, mai târziu,
în anul de graţie 2016, criticul mi-o pune mie în spate. Nici de gard nu s-a
sprijinit, nici cocoaşă n-a avut; n. m – M.I.) Am sperat să-i pot face
cunoscuţi pentru că, am spus-o cu fiecare ocazie: consider că literatura este o
marfă extraordinară, miraculoasă, care – exportată – rămâne şi în ţară. Şi m-a
făcut atât de cunoscut şi de exportat, încât, după 11 ani de celebritate,
datorită acestuia, criticul literar Alex. Ştefănescu îşi revine din leşinul de
admirator al subsemnatului, negându-şi, într-un fel, propriul său trecut şi
propria-i onestitate literară, publicând, în aceeaşi „Românie Literară” (nr.
26/2016) un fel de delaţiune la Direcţia Naţională Antitalente – DNA – ul
literar, nu?-, din care citez: „Marin Ifrim, un prolific autor din Buzău,
practică surâzător amatorismul. Pare un continuator solitar al Festivalului
<Cântarea României>. De curând şi-a publicat cartea de muncă adnotată.
Formula este ingenioasă, dar folosită de un neprofesionist al scrisului
generează exclusiv umor involuntar(…). Cu un dispreţ suveran, autorul se
dispersează de serviciile scriitorilor profesionişti. Îi persiflează pe critici
literari ca Nicolae Manolescu (şi ca mine), o numeşte irevenţios <Fătucă>
pe o colaboratoare a României Literare care scrie cu spirit critic despre el…”.
În primul rând, cel ce se autoimpune sub sintagma narcisistă „şi ca mine”, nu
demonstrează cum poate fi practicat „surâzător amatorismul” într-o carte cu un fundal epic destul de
trist. În al doilea, nici măcar în somn nu am avut de-a face cu „Cântarea României”, deşi nu văd ce-ar fi
fost rău în chestiunea respectivă. Care
o fi diferenţa dintre participarea la „Cântarea României” şi „cântarea”
din fosta publicaţie „Magazin”, unde criticul nostru profesionist şi-a
desfăşurat activitatea ştiinţifică în anii apoteotici ai ceauşismului, când
şefii publicaţiilor trimiteau texte „critice” (telegrame) tovarăşului şi
tovarăşei? În al treilea rând, dacă „formula”
scrierii cărţii mele este „ingenioasă”, matematic vorbind, rezultatul
zero al acesteia este firesc. Şi pentru cel care ştie matematică, şi pentru
analfabet, o ecuaţie, o „formulă” care are ca rezultat zero face parte din
logica precisă a matematicii. Inclusiv pentru „criticul literar şi cititorul
profesionist” Alex. Ştefănescu, care, bag seamă, citeşte tot, inclusiv orice,
ca şi cum ar mânca, cu un profesionalism specific gurmandului bulimic. În fine,
„fătuca” la care se referă „criticul profesionist” nu a scris deloc „în spirit critic” despre una
din cărţile mele, dimpotrivă, domniţa respectivă a făcut o recenzie şcolărească
favorabilă autorului amator care sunt. Unii „profesionişti ai scrisului”
trăiesc cu iluzia că, dacă au dobândit o licenţă sau un doctorat”, în litere
sau în filozofie, să zicem, pe baza operelor unor scriitori morţi de când
lumea, au tot dreptul să-i omoare pe scriitorii acestui prezent, care prezent ,
pentru ei, e doar un fel de Ev Mediu Întunecat. Fiat lux, domnule Alexandru
Ştefănescu!
Comentariu:
dumitru k negoiţă spune:
27 august
2016 la 11:09
A nu privi
cu aceeaşi unitate de măsură, cu acelaşi simţ de răspundere, chestiunile legate
de cultura literară, de cei care, chiar se jertfesc într-un cuvânt, înseamnă
lipsă crasă de caracter. Ion Raţiu, când a venit în România, ne spunea – Aş da
ani din viaţa mea, ca Tu, să nu fi de acord cu mine… Ce fac mai marii de
astăzi, au făcut cei de ieri care l-au bălăcărit şi l-au persecutat pe Ion
Caraion. Iar, când scriitorul a plecat din ţară, bălăcăritorilor le-au rămas o
ţintă. Să-l rupă, să-l ponegrească faţă de prieteni. Cu toate acestea,
bălăcăritorii au rămas… bălăcăritori, că, de 4 ani Ion Caraion trăieşte într-o
revistă buzoiană.
Revenind, nu
intră caii în apă pentru bucuria crocodililor, iar Marin Ifrim este şi va
rămâne cel mai reprezentativ scriitor al Judeţului Buzău, scriitorul care
ajută, sprijină şi a sprijinit chiar şi duşmanii. Este scriitorul care nu
trăieşte să urască, el trăieşte să iubească. Este convins că fiecare dintre noi
poate respira şi poate avea un loc sub soare.
De-ar fi să
continui, doresc să precizez că nu am bătut şi nu am de gând să bat la unele
porţi de care nu sunt sigur că se deschid s-au nu. Am bătut la porţi care mi
s-au deschis şi, sunt mândru de acest fapt. Nu urăsc, nu invidiez, nu aprob
orice, nu condamn orice. Ca urmaş al unui erou şi al unui medaliat care a
luptat pentru Neam, Ţară şi Lege, am învăţat să apreciez oamenii de bine şi,
scriitorul Marin Ifrim este unul dintre aceştia. Sănătate, împliniri şi, ploi
de bucurii.
http://www.luceafarul.net/opinii-de-marin-ifrim-zona-51-si-realismul-sf-in-legitima-aparare-i
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu