Eminescu–Romania–Proiect PR in lumea anglofona
–Adrian G. Sahlean
CONTEXT- Propunerea este facuta pentru a servi in primul
rand Romaniei si lui Mihai Eminescu. Initiativa poate avea un impact
substantial de PR prin valorificarea contributiilor mele de peste doua decenii
la cunoasterea internationala a poetului nostru national (prin traduceri,
spectacole, seminarii, publicistica, etc.) Spatiul anglofon este dornic sa
primeasca in continuare un PR pozitiv despre Romania (vezi si succesele
filmului romanesc), etc.
· Eminescu
– icoana culturala indiscutabila (ca si Brancusi sau Enescu)
· Eminescu
– practic necunoscut de vorbitorii nativi (traduceri mediocre
in engleza + lipsa unei strategii nationale de promovare - succesele
eminesciene din USA de peste un deceniu nesustinute pana acum
si ignorate in tara de ICR, MAE, Ministerul Culturii, etc.
· Eminescu
e primit calduros de audienta americana in prezentarile si
spectacolele adresate lor (in contrast cu serbarile aniversare
facute de romani, pentru romani, in limba romana) (vezi activitatile si
realizarile organizatiei non-profit Global Arts www.globalartsnpo.org ce
cuprind si spectacole Off-Broadway cu „The Legend of the
Evening Star” in 2005 si 2008 realizate de un regizor
american).
· Pachetul
multi-media „Eminescu-Eternal Longing, Impossible Love” exista
deja, el trebuie doar re-editat si distribuit. Sugerez
folosirea sa drept cadou protocolar in cadrul intalnirilor
oficiale politice, economice, culturale, si distibuirea lor unui număr cât mai
mare de centre culturale, biblioteci, colegii şi universităţi din SUA şi
Canada, în special departamentelor lingvistice interesate în studiul
literaturilor est-europene.
· Faza
de „testare de piata” (marketing) a fost realizata individual
si de organizatia non-profit (Global Arts) cu mult succes. Efortul
este insuficient la nivelul de eficienta necesar in generarea unui impact
general si permanent.
· Obtinerea
unui PR pozitiv trebuie abordata ca „proiect de antrepriza culturala” si inclusa
in strategia culturala guvernamentala. O metoda simpla poate porni de la
numirea institutelor culturale romanesti de pretutindeni drept „Institutul
Cutural Eminescu” (dupa modelul Institutului Cervantes, sau Goethe).
· In
perspectiva, organizarea de conferinte si spectacole de promovare a
pachetului multimedia vizand in special publicul american inclus in
programele institutiilor culturale americane (de tip Smithsonian Institute) si
marilor biblioteci comunitare ce organizeaza in permanenta programe de
promovare transculturala;
· organizarea
de conferinte/spectacole de promovare in colegii si
universitati, cu precadere in cele in care predau profesori de origine romana
(vezi turneul Global Arts cu Eminescu si Sapanta decembrie 2008 in cinci
orase/universitati pe coasta de vest americana);
· Colaborarea
cu organizaţiile romanesti cu profil cultural si implicarea comunitătilor
romanesti din diaspora nord-americana in promovarea lui Eminescu pentru nativi;
Finantarea se poate realiza atat prin sprijin direct MAE
precum si prin facilitarea accesarii fondurilor Uniunii Europeene, tinand seama
ca Eminescu este ultimul mare poet romantic europeean, ca se vorbeste tot mai
mult de „identitatea europeeana”, ca Eminescu a fost poetul anului 2000 UNESCO,
etc.
Sursa:
http://georgeanca.blogspot.com.au/2016/09/ce-facem-cu-eminescu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu