Cuvânt
al
celui întru Sfinți Părintelui nostru
Anastasie
Sinaitul,
episcopul
Antiohiei
De ce Dumnezeu îngăduie
ca mai-marii noștri „din mila lui Dumnezeu” să fie adeseori
nevrednici? Și dacă sunt „din mila lui Dumnezeu” și „rânduiți
de Dumnezeu” după Sfânta Scriptură, cum se face să fie adeseori
nevrednici?
Sfântul Anastasie
Sinaitul ne explică:
Întrebare: Apostolul Pavel spune că stăpânirile lumii au
fost așezate de Dumnezeu[1].
Trebuie așadar să
acceptăm că fiecare stăpânitor, rege sau episcop este înaintat la această
vrednicie de către Dumnezeu?
Răspuns: Dumnezeu spune în Lege: „Vă voi da
stăpânitori după inima voastră”[2]. Este
vădit că stăpânitorii și împărații care sunt vrednici de această cinste sunt
înaintați la această vrednicie de către Dumnezeu. Ceilalți care sunt nevrednici
sunt înaintați prin îngăduința sau chiar și din voia lui Dumnezeu ca să
stăpânească peste un popor nevrednic, tocmai din pricina nevredniciei lor.
Și ascultați câteva
istorisiri referitoare la aceasta.
Când Fokas tiranul[3] a devenit împărat
și a început acele vărsări de sânge începând cu Vonosos[4] călăul, a fost un
oarecare monah în Constantinopol, om sfânt, care avea multă îndrăznire la
Dumnezeu și, ca și cum s-ar judeca cu Dumnezeu, spunea cu simplitate:
– Doamne, de ce
l-ai făcut pe acesta împărat?
Apoi, după ce monahul a
rostit aceste cuvinte mai multe zile, a auzit un glas de la Dumnezeu care i-a
spus:
– Deoarece nu am
găsit altul mai rău.
A fost și o altă cetate
în regiunea Tebaidei care era plină de fărădelege și ai cărei cetățeni
săvârșeau multe lucruri mârșave și necuviincioase. Un oarecare om foarte
depravat a fost cuprins dintr-o dată de o falsă umilință și a mers de s-a tuns
monah și s-a îmbrăcat în schima monahală. Însă nu s-a lăsat deloc de faptele
sale viclene. După o vreme s-a întâmplat să moară episcopul acelei cetăți.
Atunci s-a arătat Îngerul Domnului unui om sfânt și i-a spus:
– Mergi și
pregătește cetatea, ca să-l hirotonească episcop pe cutare monah, ce fusese un
om depravat.
A mers așadar acesta și
a făcut ceea ce i s-a poruncit.
După ce a fost hirotonit
cel despre care am amintit, care devenise și mai depravat, a început să-și
închipuie în mintea sa că este cineva și să cugete cu trufie. Atunci i s-a
arătat Îngerul Domnului și i-a spus:
– De ce cugeți
înalt, ticălosule? Îți spun adevărul că nu ai devenit episcop pentru că ai fi
fost vrednic de arhierie, ci pentru că cetatea acesta un astfel de
episcop merită.
De aceea, dacă cândva
vei vedea vreun rege, stăpânitor sau episcop nevrednic și viclean, să nu te
minunezi, nici să acuzi Pronia lui Dumnezeu, ci mai degrabă învață din aceasta
și crede că suntem dați acestor fel de tirani din pricina fărădelegilor
noastre. Și cu toate acestea, nu ne lăsăm de lucrurile noastre cele rele.
Întrebări și răspunsuri
ale unor persoane despre diferite subiecte. Întrebarea 16, PG 89, 476B – 477A.
[1] Romani 13, 1.
[2] Ieremia 3, 15.
[3] Flavius Fokas, împăratul Bizanțului
(602-610), renumit pentru asprimea și depravarea sa.
Deși la etapa actuală
lumea este suficient de îndestulată, nu e greu să observăm că ceva totuşi îi
lipsește. Acest ceva însă este esențial. E vorba de Dragoste.
Oamenii nu mai iubesc!
Nu știu cu ce se „mănâncă” această noțiune. Cel mult se iubesc pe sine.
Nici nu prea au de
unde să învețe dragostea. Acasă arareori le vorbește și le demonstrează cineva
dragostea, la școală și în stradă și mai puțin se simte iubirea. Nici la
televizor nu mai este prezentată…
Sunt sigur că mulţi m-ar
contrazice: oare nu-și iubesc părinții copiii, oare nu se cultivă în societatea
de astăzi dragostea și respectul, oare nu suntem cei care urmărim zeci de
telenovele care se axează tocmai pe dragoste…
Faptul că oamenii au
ajuns să-și iubească propriile pofte și porniri, că îi iubesc și chiar îi
idolatrizează pe cei care sunt cu ei în același duh, pe odraslele lor, nu
înseamnă că lumea a înțeles ce este cu adevărat iubire.
Aceasta se testează
altfel, la durere, la nevoie…Însă de multe ori nu avem timp, suntem prinși cu
alte griji, îi avem pe ai noștri, de care ne îngrijim…
Și chiar dacă uneori
suntem deschiși spre a ajuta pe cineva, omitem dragostea… Oare Hristos nu ne
spune că mai mult milă voiește, decât jertfă.
Zilele acestea a venit
la mine o doamnă de vreo 30 de ani care în discuţie mi-a mărturisit că a
înțeles principala ei problemă: că nu s-a iubit decât pe ea însăși și cât de
frumos e să poți iubi pe toți și pe toate, de la Dumnezeu până la aproapele.
A iubi înseamnă a răbda,
a accepta, a înțelege, a îndruma… şi încă atâtea altele înseamnă.
Să începem a aduna mai
multă iubire.
Frumos ne spune
scriitorul nostru Nicolae Dabija, că dacă scoatem cuvântul „dragoste” din
Biblie, nu mai rămâne nimic din ea, nu folosește la nimic.
Or, Hristos, ca Om și
Dumnezeu adevărat, mereu își revarsă dragostea Sa plină de jertfă. Să râvnim
tocmai această Dragoste, căci Dumnezeu este Iubire!
„Hristoase al meu, iartă-i! Fă trupul meu biserică,
părul meu copaci și sângele meu râu”
În fiecare an, la 11septembrie, prăznuim și
cinstim pomenirea Cuvioasei Mucenițe și Fecioare Teodora din Vasta. Această
sfântă este cunoscută nu numai în țara noastră, ci și în afara ei. Care este
însă calea pe care a mers ea și a ajuns la sfințenie?
Vom menționa pe scurt cele care sunt cunoscute despre viața și petrecerea ei cu
scopul ca fiecare dintre noi s-o „invidieze” și să i se asemene.
Sfânta era din Peloponezul cel născător de Sfinți și de eroi, de aceea de unii
este numită Sfânta Teodora din Peloponez. Referitor la obârșia ei, regiunile
cele mai probabile sunt Arcadia și Mesinia.
A trăit în secolul 9, adică în perioada imperiului bizantin. Părinții ei au
fost oameni săraci și neînsemnați, însă iubitori de Dumnezeu care au transmis
copiilor lor credința în Hristos. Încă de mică Teodora, în comparație cu
ceilalți frați, avea o deosebită dragoste și chemare către cele sfinte. Îl
iubea pe Dumnezeu în așa măsură, încât dorea să-și afierosească Lui întreaga ei
viață. Dobândea din zi în zi ceea ce Sfinți Părinți o numesc „dragoste de
Hristos”.
După ce a mai crescut, s-a hotărât să se închinovieze într-o mănăstire, ca
acolo să cultive dragostea ei pentru Hristos. Lucru ciudat este că nu a
preferat o mănăstire de maici, ci una de călugări. S-a prezentat ca bărbat cu
numele „Teodor” la Mănăstirea „Panaghiței”, o mănăstire care se află la hotarul
dintre județele Arcadia și Mesinia. Nu putem susține cu siguranță pentru ce
motiv a făcut aceasta. Se pare că voia să se înstrăineze cu desăvârșire de
cunoscuții ei.
În Mănăstirea în care s-a închinoviat nu a întârziat să ajungă pildă de
răbdare, ascultare și smerenie. Aceste virtuți au condus-o treptat la o mare
sporire duhovnicească, recunoscută de egumen și de toți monahii. Părinții
mănăstirii, minunându-se de personalitatea și harismele care o distingeau, i-au
încredințat lucrările exterioare ale mănăstirii. În această ascultare se află
totdeauna monahi sau monahii cu experiență în viața duhovnicească.
În acea perioadă s-a răspândit în tot Peloponezul o înfricoșătoare foamete,
încât lumea și Mănăstirea se primejduiau din pricina lipsei de hrană. Toți
părinții și-au îndreptat privirile spre „Teodor”, singurul care îi putea ajuta
în această situație atât de grea. Și într-adevăr, Teodor a cercetat multe case
de creștini în scopul de a-i sprijini și, dacă era cu putință, de a trimite
ceva pentru obștea mănăstirii.
Dar s-a întâmplat ceva înfricoșător! O femeie a rostit împotriva ei o grea clevetire.
„Călugărul m-a lăsat însărcinată”, a spus aceea. Zvonul acesta s-a răspândit ca
fulgerul. O clevetire înfricoșătoare s-a întins peste tot. Părinții fetei
însărcinate au urcat cu mânie la mănăstire și au poruncit lui „Teodor” să-i
urmeze. „Monahul”, deși a negat clevetirea, însă nu a refuzat să-i urmeze. În
continuare l-au judecat repede și l-au scos vinovat. A primit cea mai grea
pedeapsă, moarte prin tăierea capului. Deși putea prin descoperirea trupului să
dovedească nevinovăția ei, a preferat să „ridice” greutatea clevetirii.
Locul execuției a fost
rânduit în satul Vasta, în regiunea Arcadiei. Călăul l-a dus până acolo, în
timp ce „Teodor” urma „ca un miel fără de glas”. După puțin sufletul Sfintei
Teodora a zburat spre Cer, la locul pregătit Cuvioaselor Mucenițe Fecioare ale
Bisericii noastre.
Călăul și tovarășii lui,
care au tăiat capul muceniței, au văzut trupul muceniței gol și căindu-se au
cerut iertare de la Dumnezeu.
Acest fapt minunat s-a
făcut cunoscut peste tot. Egumenul și monahii tânguindu-se au ajuns la locul
muceniciei și slăvindu-L pe Dumnezeu au îngropat trupul ei în Sfânta lor
Mănăstire.
Se spune că înainte de a
i se fi tăiat capul, Sfânta a cerut de la Dumnezeu ca trupul ei să se
facă biserică, părul capului ei să devină copaci, iar sângele ei râu.
Și într-adevăr, pe
acoperișul bisericuței zidite în Vasta Arcadiei au răsărit copaci, care în chip
minunat stau drepți pe acoperiș, mărturisind că „acolo unde voiește Dumnezeu,
se biruiește rânduiala firii”.
Sfântul Ioan Gură de
Aur, acest mare Părinte al Bisericii, spune: „Prăznuire de Sfânt (înseamnă)
mergere pe urma Sfântului”. Să ne străduim ca, prin ajutorul lui Dumnezeu și
prin mijlocirile Sfintei, să ne asemănăm ei și să devenim sfinți, pentru că
acesta este scopul principal al vieții noastre al tuturor. Căci Domnul nostru
ne poruncește: „Fiți sfinți, precum și Eu Sfânt sunt” (I Petru 1, 16).
Sursa:
Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu