VIOREL ROMAN, AUTORUL CARE NU ARE CU
CINE POLEMIZA
in
Curentul.info. Lumea-i cum este, Bucuresti 25 Septembrie 2016, de Corneliu Vlad
Papa de la
Roma vestea nu demult ca “astazi, in Biserica, sunt mai multi martiri crestini
ca in primele timpuri”. Dar cine sa-l mai auda, in aceasta lume in care religia
(in general) isi paraseste tot mai des locul din suflete pentru a intra sau a
fi tarata in politica, in geopolitica si in razboaie? Consilierul academic (in
Germania) Viorel Roman poate incerca o satisfactie amara: religia devine
protagonist tot mai activ al dinamicii mondiale. Dar, vai, in chip ambivalent –
si ca forta a binelui, si ca samanta a discriminarilor si violentei, insa, mai
tragic, ca victima a convulsiilor din viata internationala. Cand emitea celebra
butada despre secolul XXI, ca va fi unul religios sau nu va mai fi deloc, Andre
Malraux nu se gandea probabil pana la ce nivel primejdios de relationare se va
ajunge intre religii si ce se intampla astazi rau in lume.
Mai
pragmatic in elanul sau publicistic – dar in primul rand de istoric – Viorel
Roman nu se dezminte nici in acest an in traditionalul sau ritual editorial
(care functioneaza de peste un sfert de veac) : o carte pe an, care sa-i
reuneasca scrierile ultimelor 12 luni. Anul acesta, titlul cartii este “Europa
crestina”, pentru ca 2016 este un an insemnat prin doua evenimente cu adanci
semnificatii: Sinodul/Conciliul panortodox, in iunie in insula Creta, iar
inaintea sa, in februarie, intalnirea Suveranului Pontif cu Patriarhul
Bisericii Ruse. Doua evenimente cu adevarat istorice, chiar daca marcate de
neimpliniri si care au lasat poate tot atata dezamagire cata satisfactie, dar
pe care mai toti comentatorii, de la noi, ai faptului international le-au
trecut dezinvolt cu vederea. (vorba lui Stalin: Papa? Cate divizii?). Dr.
Viorel Roman, chiar daca nu vorbeste deschis de “ciocnirea religiilor” pare sa
fi intrezarit de multa vreme fenomenul, mai de-a dreptul spus, inaintea
canonicului politolog american Samuel Huntington cu nu mai putin vestita lui
teza a “ciocnirii civilizatiilor”. Caci civilizatiile, pana la urma, vor ajunge
sa fie cam una sau , in orice caz, un construct global cu componente cat de cat
compatibile, acolo le va duce globalizarea; culturile sunt, si ele, pandite de
multiculturalitate, alienare si uniformizare, dar pana la apropierea intre
religii “e-o cale-atat de lunga”…
Ce surprinde
– adica, mai concret, atrage sau “deranjeaza” – in scrierile autorului Viorel
Roman este maniera provocatoare, incitanta, uneori de-a dreptul abraziva prin
care isi obliga cititorul sa se pronunte. Textele sale nu sunt adormitoare sau
banale> In ele alterneaza sau coexista afirmatii ofensatoare si tolerante,
sentinte fara drept de apel si invitatie la dialog, concluzii transante sau,
voit, in coada de peste. Cum sa nu te faca sa raspunzi cumva unui asemenea
discurs ce nu te poate lasa indiferent sau cum sa nu te puna macar pe ganduri
cateva clipe? Autorul ii trateaza cu superioritate, dar si cu ingaduinta si
condescendenta de bun crestin, pe “moldo-valahi” (in interbelic li se spunea
regateni, dar, in sfarsit), le recunoaste ca ei au facut Unirea, dar nu poate
sa nu adauge ca Ideea apartine, de fapt, “ardelenilor”. Parca mai merge. Dar
alte afirmatii vor soca sau chiar revolta, cu siguranta, ca de pilda: “Romania
Mare nu s-a orientat spre Roma cum sperau ardelenii la Alba Iulia” (pe ce ne
bazam sa spunem apasat ca “sperau”?). La asemenea pasaje unii cititori se vor
indigna, la alte pasaje altii, cu simtul umorului, se vor amuza copios:
“Occidentalii il preamaresc pe Creator prin munca (pentru protestanti, catolici
radicali, ea e conduita mantuirii), perfectionarea conditiiilor de trai.
Ortodocsii cred ca astfel El este mai degraba trecut cu vederea si tradat.
Vestul se uita de sus la mizeria materiala din Est, in timp ce ortodocsii cred
in superioritatea lor duhovniceasca si soborniceasca absoluta”. Asadar, dr.
Roman e pus pe provocare permanenta prin spusele sale. Dar provoaca la dialog,
la polemica, disputa, de fapt la clarificare. Iata: intre cele doua razboaie,
“fara un dialog cu Roma, totul s-a naruit in numai doua decenii”. Oricine poate
replica, insa, ca nici Papa de la Roma nu ar fi putut rupe pactul
Ribbentrop-Molotov. Sau: “Ortodocsii sunt mereu in criza si cei mai saraci
europeni”. Dar alti crestini nu au fost, nu sunt si ei, in criza?
Oricum,
redutabilii polemisti de pe Dambovita nu se prea grabesc sa incruciseze floreta
cu agilul, dar nu neaparat invulnerabilul/infailibilul autor (tot roman) de pe
tarmurile nordice. Cei care-i mai spun cate ceva sunt mai ales iubitorii
acuratetei textului tiparit, care-i reproseaza greu egalabila neglijenta
ortografica, gramaticala, stilistica, editoriala etc. Instrumente, si ele, ale
provocarii cititorului. Dar nu prin asta ne incita in primul rand dr. Viorel
Roman. De fapt, stau si ma intreb: oare ne incita? Sau, cum ne stim, asa
ramanem : “la toate rece”?
Universitaet
Bremen
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu