DRAFT:
Colocviile de Marți - „Viitorul și trecutul” 27 septembrie 2016, 5 pm, Calderon
39
Colocviile
de Marți
Marți 27
septembrie 2016, 5 pm, Calderon 39.
Anul VII, nr. 9 (82).
Tema: Viitorul nu trebuie să excludă ființa
Premieră:
Neculai Urs:
George Topârceanu conferențiind despre cărți
Intervenții
George Anca:
Devenire / ființă la Drăghicescu și Noica
Puși
Dinulescu: Lectură-mișcare-finisare
Silvia
Cincă: „Viitorul și trecutul”
Mihaela
Munteanu: Fantomele operei
Viorel
Speteanu: Bătălia de pe Dealul Spirii
Teatru de
poezie
Corneliu
Zeana (relansare),Toma George Maiorescu, Constantin Abăluță, Gabriela Tănase,
Vali Pena, Ștefan Opreanu
Coordonator:
Dr. George Anca
Mihai Eminescu – sub
umbra geniului, cîntă glasul eternităţii
Posted by filialamaramures
Opera lui Mihai Eminescu, asemenea aceleia a
tuturor marilor creatori ai lumii, este deschisă continuu interpretărilor
critice. În jurul ei s-au învîrtit toate generaţiile care au urmat, asimilînd-o
din perspective diverse. Personalităţi notorii ale spiritualităţii noastre
naţionale şi ale celei universale au lăsat în urma lor un gînd, o idée, despre
acest “rege al cugetării omeneşti”.
Faptul se
explică uşor de vreme ce, “ca geniu universal, Eminescu ne apare drept artistul
demiurg care a realizat în opera lui cea mai profundă şi mai deplină sinteză a
spiritului creator românesc”. Rămînînd rezistentă în faţa măcinătoare a
timpului, creaţia eminesciană se constituie ca o sumă de valori estetice unice
şi ca un tezaur de gîndire creatoare la care ne raportăm mereu, spre
înţelegerea mai adîncă a identităţii şi a integralităţii noastre spirituale în
acest spaţiu geografic. Eminescu este poetul nostru absolut, de necomparat cu
nici unul dintre contemporanii sau urmaşii săi.
Propunem în
continuare strălucite aprecieri, mărturii profunde şi semnificative despre ce a
însemnat Eminescu pentru literatura română şi universală, pentru întreg neamul
românesc. Sînt lucrări de reală utilitate pentru elevi, studenţi, profesori,
cît şi pentru toţi împătimiţii de Luceafăr…
Anca,
George. Mantra Eminescu / George Anca. – Târgovişte : Ed. Bibliotheca, 2011. –
140 p.
Arghezi,
Tudor. Eminescu / Tudor Atghezi ; îngrij. ed., postf. de Leonard Gavriliu. – B.
: Ed. Univers Enciclopedic, 2000. – 108 p.
Călinescu,
George. Opera lui Mihai Eminescu / George Călinescu; introd. de Eugen Simion. –
Ch., B. : Ed. Litera Internaţional, 2003. – 692 p.
Cimpoi,
Mihai. Esenţa fiinţei : (Mi)teme şi simboluri existenţiale eminesciene / Mihai
Cimpoi. – Iaşi: Ed. Princeps Edit, 2007. –
216 p.
Ciobanu, Constantin
Gh. Mihai Eminescu în filateria şi cartofilia universală: Catalog enciclopedic
/ Constantin Gh. Ciobanu, Maria Godorozea. – Ch.: Ed. Î.E.P. Ştiinţa, 2010. – 120 p.
Costandache,
Marian. Luceafărul eminescian : Note la o paradigmă transmodernă / Marian
Constandache. – Iaşi : Ed. Princeps
Edit, 2006. – 94 p.
Derşidan,
Ioan. Monologul dramatic eminescian / Ioan Derşidan. – Cluj-Napoca : Ed. Dacia,
2001. – 200 p.
Drăgan,
Gheorghe. Poetică eminesciană : Temeiuri folclorice. – Iaşi : Ed. Polirom. –
256 p.
Drăgan,
Mihai. Eminescu tînăr sau “a doua mea fiinţă” / Mihai Drăgan. – Iaşi : Ed.
Institutul european, 1999. – 479 p.
Drăgan,
Mihai. Poetică eminesciană: Temeiuri folclorice / Mihai Drăgan. – Iaşi : Ed.
Polirom, 1999. – 256 p.
Dulcea mea
Doamnă / Eminul meu iubit : corespondenţă inedită Mihai Eminescu – Veronica
Micle: scrisori din arhiva familiei Graziella şi Vasile Grigorcea / ed.
îngrij., transcr., note şi pref. de Christiana ZarifopoI-Illias. – Iaşi : Ed.
Polirom, 2000. – 276 p.
Dumitrescu
Buşulenga, Zoe. Eminescu. Viaţa / Zoe Dumitrescu Buşulenga. – B. : Ed. Elion,
2000. – 232 p.
Georgescu,
N. Moartea antumă a lui Eminescu : 1883-1889 / N. Georgescu. – Ch. : Ed.
cartier, 2002. – 304 p.
Horvat, Săluc. Însemnări despre Mihai Eminescu
: studii şi articole / Săluc Horvat. – Baia Mare : Ed. Universităţii de Nord,
2000. – 132 p.
Mămăligă,
Dumitru. Eminescu şi Veronica : Poveste de dragoste / Dumitru Mămăligă. – Ch. :
Ed. Pontos, 2005. – 84 p.
Mănucă, Dan. Pelerinaj spre fiinţă : eseu
asupra imaginarului poetic eminescian. – Iaşi : Ed. Polirom, 1999. – 288 p.
Melancu,
Ştefan. Eminescu şi Novalis : paradigme romantice / Ştefan Melancu. – Cluj-Napoca : Ed. Dacia, 1999. – 176 p.
Melian,
Alexandru. Mihai Eminescu – poezia invocaţiei / Alexandru Melian. – B. : Ed.
Atos, 1999. – 272 p.
Munteanu,
Goerge. Hyperion, 1. Viaţa lui Eminescu / George Munteanu. – Ch. : Ed. Ştiinţa,
2002. – 348 p.
Murăraşu, D.
Naţionalismul lui Eminescu / D.
Murăraşu; ed. de Stancu Ilin. – B. : Ed. Atos, 1999. – 398 p.
Nedelcea,
Tudor. Eminescu, istoricul / Tudor Nedelcea. – Craiova : Ed. Fundaţia “Scrisul
Românesc”, 1998. – 304 p.
Nedelcea,
Tudor. Eminescu şi cugetarea sacră / Tudor Nedelcea; postf. de Victor Crăciun.
– Craiova : Ed. Fundaţia “Scrisul Românesc”, 2000. – 186 p.
Papu, Edgar. Eminescu într-o nouă viziune / Edgar papu. –
Iaşi : Ed. Princeps Edit, 2005. – 124 p.
Păsat,
Dumitru. Eminescu şi fascinaţia cărţii. – Ch.: Ed. Pontos, 2002. – 64 p.
Toma-Damşa,
Maria. Eminescu – erou literar : antologie / Maria Toma-Damşa. – Deva : Ed.
EMIA, 2000. – 300 p.
Ungureanu,
Gheorghe. Eminescu în documente de familie / Gheorghe Ungureanu; îngrij. de
Dumitru Ivănescu şi Virginia Isac. – Iaşi : Ed. Junimea, 2001. – 569 p.
MIHAI
EMINESCU
Povestea
teiului
- Blanca,
ştii că din iubire
Făr' de lege
te-ai născut;
Am jurat de
la-nceput
Pe Hristos
să-l iei de mire!
Îmbrăcându-te-n
veşmântu-i,
Lepădând
viaţa lumii,
Vei spăşi
greşala mumii
Şi de-o
crimă tu mă mântui.
- Traiul
lumii, dragă tată,
Cine vor,
aceia lese-l,
Dară
sufletul mi-e vesel,
Tinereţea
luminată;
Danţul,
muzica, pădurea,
Pe acestea
le-ndrăgii,
Nu chiliile
pustii
Unde plângi,
gândind aiurea!
- Ştiu mai
bine ce-ţi prieşte,
Cum am spus,
aşa rămâne;
Pentru
drumul cel de mâine
De cu azi te
pregăteşte!
Mâna Ea la
ochi şi-o ţine,
Toate
minţile-şi adună,
Să ia
lumea-n cap, nebună,
Parc-atâta-i
mai rămâne.
Calu-i alb,
un bun tovarăş,
Înşeuat
aşteapt-afară,
Ea picioru-l
pune-n scară
Şi la codru
pleacă iarăşi.
Sara vine
din arinişti,
Cu miroase o
îmbată,
Cerul
stelele-şi arată,
Solii dulci
ai lungii linişti.
Dar prin
codri ea pătrunde
Lângă teiul
vechi şi sfânt,
Ce cu flori
pân-în pământ
Un izvor
vrăjit ascunde.
Îngânat de
glas de ape
Cânt-un corn
cu-nduioşare
Tot mai tare
şi mai tare,
Mai aproape,
mai aproape;
Iar izvorul,
prins de vrajă,
Răsărea,
sunând din valuri -
Sus în codri
de pe dealuri
Luna blândă
ţine strajă. -
Ca din
farmec Ea tresare,
Şi privind
uimită-n lături,
Vede-un
tânăr chiar alături,
Pe-un cal
negru e călare...
Oare ochii
ei o mint,
Sau
aievea-i, adevăru-i?
Flori de tei
el are-n păru-i
Şi la şold
un corn de-argint.
Ea privi
atunci în jos,
Trece mâna
pe la tâmple,
Iară inima-i
se umple
De un farmec
dureros.
El se da tot
mai aproape
Şi cerşea
copilăreşte;
Al ei suflet
se răpeşte
De închide-a
ei pleoape.
Cu o mână îl
respinge,
Dar se simte
prinsă-n braţe,
De-o durere,
de-o dulceaţă
Pieptul,
inima-i se strânge.
Ar striga...
şi nu se-ndură,
Capu-i cade
pe-a lui umăr,
Sărutări
fără de număr
El îi soarbe
de pe gură;
O desmiardă
ş-o întreabă,
Iar ea faţa
şi-o ascunde,
Şi aşa
de-ncet răspunde
Cu o voce
dulce, slabă.
Tot alături
călăresc,
Nu au grija
nimănuia,
Şi de dragi
unul altuia
Ei din ochi
se prăpădesc;
Se tot duc,
se duc mereu,
Trec în
umbră, pier în vale,
Iară cornul
plin de jale
Sună dulce,
sună greu.
Blându-i
sunet se împarte
Peste văi
împrăştiet,
Mai încet,
tot mai încet,
Mai
departe... mai departe...
Sus în
brazii de pe dealuri
Luna-n urmă
ţine strajă,
Iar izvorul,
prins de vrajă,
Răsărea
sunând din valuri.
GEORGE
COȘBUC
Ispita
Ei, acum te
uiţi la cană,
Că s-a
spart! Dar dă-o-n foc!
Nu-mi fi
inimă duşmană
Când vezi
răul lângă mine -
Haide,
prinde-mă mai bine
De mijloc!
Uite-mi
hainele, ca spuma,
Le-am ţesut
cu mâna mea;
Zici în
gândul tău acuma:
"Ce mai
pui de căprioară!
Vezi, aşa o
văduvioară
Mi-ar
plăcea!
Ha, ha, ha!
Să-ţi meargă veste
De şiret!...
Ei, cine-mi eşti!
Tragi cu
ochiul la neveste;
Treci prin
sate ca-mpăraţii
Daí te-or
bănui bărbaţii
Şi-o
păţeşti!
Spune-mi
drept: ţi-au spus vrodată
Popii că
păcate-ţi scriu
Dacă-mbrăţişezi
vreo fată?
Să nu-i
crezi! Ei ştiu Psaltirea,
Dar ce foc o
fi iubirea
Nici nu
ştiu.
Nu-ţi plac
ochii verzi? Ei, iacă!
Uite-ai mei!
Nu te uita
Prea cu dor,
că pot să-ţi placă!
O, sunt
tineri zeci şi sute
Cari ar vrea
să mi-i sărute
Şi eu ba!
Hoţule! Te
uiţi la mine;
Ştiu eu ce
gândeşti acum,
Că de-aceea
ţi-e ruşine -
Eu de-aş fi
flăcău odată
Nu m-aş
ruşina de-o fată
Nicidecum.
Iacă... stau
pe la fântână!
Dă-mi
cârligul... Aoleu,
Nu mă
strânge-aşa de mână!
Nu m-ai
strâns? Şi-ţi vine-a plânge?
Haidí
degrabă şi mă strânge,
Că eu vreu.
Crezi că nu?
Ba cum s-arată
Ştii tu fata
cum s-o-mpaci.
Ori te
superi tu pe-o fată
Când o
strângi şi ea te-njură?
N-ai păţit?
Ia taci din gură,
Că te
faci!...
Şi mi-e
cald! Şi uite-n faţă
Sunt
aprinsă; şi zău nu,
Nimeni nu
m-a strâns în braţă
Mijlocelul
meu frângându-l -
Dacă n-ai
de-acuma gândul,
Poate tu!
Vrei să bei?
Şi nu ţi-e teamă
Că mi-e olul
descântat?
Cine bea să
poarte seamă
Să sărute pe
stăpâna
Olului... nu
pune mâna,
Că te bat!
Ei, mă duc
acum. Deseară
Iarăşi viu!
Şi spune-mi drept
Vii şi tu?
Te-ntâmpin iară
Ca şi ieri,
cu vase pline!
Nu veni!...
Şi să ştii bine
NICHITA
STĂNESCU
Confesiunea
zeului visator
Înainte nu a
fost absolut nimic
Deodata
nimicul a adormit
si a început
sa viseze.
Astfel s-a
nascut cifra zero.
Nimicul a
visat cifra zero.
Cifra a
adormit si a visat:
cifra unu.
Cifra unu a
adormit si a visat
iarba si
capre.
Iarba visând
visul caprei
a nascut un
copil, doi copii,
trei copii,
patru copii ...
copii au
mâncat iarba
si au
crescut
Dupa aceea
au mâncat si capra
si s-au
facut mari.
Dupa aceea
primul copil mare
l-a mâncat
pe al doilea
al treilea
copil mare
l-a mâncat
pe al patrulea.
Dupa aceea
primul copil mare
l-a mâncat
pe al treilea copil mare.
Apoi
primul copil
mare a ramas singur.
El a zis:
Al treilea
copil mare
l-a mâncat
pe al patrulea
Dupa aceea
primul copil mare
l-a mâncat
pe al treilea copil mare
Apoi,
primul copil
mare a ramas singur
El a zis:
"eu ma
trag din nimic
din nimicul
cel care a adormit,
cel care a
adormit si a visat
cifra
zero"
Zicând
acestea
a început sa
se închine cifrei zero.
Apoi, dupa
un timp,
de foame
si-a mâncat
un picior.
Apoi si-a mâncat
celalalt picior.
Dupa un timp
si-a mâncat
mâna dreapta
apoi si-a
mâncat mâna stânga.
La urma si-a
mâncat
propria
limba.
Dupa acestea
nu a mai fost absolut nimic.
- De unde
stii legenda asta
ma întreaba
îngerul,
de unde o
stii daca dupa aceea
nu a mai
fost absolut nimic ?
- Nici n-o
stiu, i-am raspuns
nici macar
n-o stiu
- Daca n-o
stii, îmi zise îngerul
atunci,
atunci de ce o spui ?
- Nici n-o
spus, i-am spus,
nici macar
n-o spun.
Wienfried A.
Senker, consultant pentru Germania al Alianţei Confederaţiilor Patronale din
România
ROSTIRI
To
george_anca@yahoo.com
CC
partha7772001@gmail.com
Aug 31 at
8:28 AM
Dear Dr.
George Anca,
This is to
convey permission of the competent authority to publish the book
“Rostiri-Pranab Mukherjee” which is a translation of selected pages of the
books of Hon’ble President of India i.e. ‘Thoughts and Reflections’ (Rupa 2014)
as well as Selected Speeches, Volume I & II (2012-2015/Publications Division).
regards,
Message
Section
President's
Secretariat
Rashtrapati
Bhavan
New
Delhi-110004
Ph-011-23015321,
Ext. - 4329/4390
Fax-23010252
Traducere:
Dragă Dr.
George Anca,
Prin aceasta
vă transmit permisiunea autorității competente de a publica cartea
”Rostiri-Pranab Mukherjee” care este o traducere a unor pagini selectate din
cărțile onorabilului Președinte al Indiei, anume ‘Thoughts and Reflections’
(Rupa 2014) / Gânduri și Reflecții, precum și Selected Speeches, Volume I &
II (2012-2015/Publications Division) / Discursuri selectate, volumul I & 1.
Complimente,
Secția
Mesaje
Rashtrapati
Bhavan / Palatul Prezidențial
New Delhi
2016 FIL
Award honors Romanian Norman Manea for vision of "global exile"
Published
August 29, 2016
EFE
Guadalajara
– Romanian writer Norman Manea's vision
of "global exile," a term he uses to describe today's massive
migrations, will be honored at the upcoming Guadalajara International Book
Fair, or FIL.
The jury of
the FIL Literary Award in Romance Languages on Monday announced Manea as the
prizewinner in the Romanian language.
The
unanimous decision was chiefly won by the way the Romanian deals with "the
matter of itinerant identity."
"Faced
with the catastrophes of history and the exile to which we are submitted, Manea
asks shrewdly but with irony how we can define ourselves in this world of
changing mirrors," the jury's Spanish spokeswomen Mercedes Monmany told
the press.
In a
conference call from Berlin, the author, born in the northeastern Romanian town
of Suceava in 1936, spoke about the central character of his work, the
"wandering Jew," embodied as different characters in different
epochs.
Of Jewish
origin and exiled to the United States in the 1980s, Manea notes that he is not
the only one to feel "ripped away from his origins" - the figure of
the "wandering Jew" describes so many in our time.
Becoming a
"wandering Jew" is a metaphor for the citizen who lives in
"global exile."
"We
live in a time of great migrations," when the world "has lost its
center" and what is left is the individual search for peace and hope in a
context of suffering, but also of "tenacity and resilience," he said.
In his
country of origin, Manea suffered many clashes with censorship and the
Communist dictatorship, which led to several mutilated versions of his works
being published.
The FIL
Award, with its cash prize of $150,000, will be presented next Nov. 26 at the
inauguration of the 30th annual FIL, the most important literary fair in the
Spanish-speaking world and which this year will have Latin America as its guest
of honor.
For this
edition of the award, 54 candidacies were submitted from 23 countries, Mercedes
Monmany said.
CHURCHILL
"Individual Muslims may show splendid
qualities, but the influence of the religion paralyses the social development.
This is
amazing. Even more amazing is that this hasn't been published long before now.
CHURCHILL ON ISLAM Unbelievable, but the speech below was written in 1899. (Check
Wikipedia - The River War). The attached short speech from Winston Churchill,
was delivered by him in 1899 when he was a young soldier and journalist. It
probably sets out the current views of many, but expresses in the wonderful
Churchillian turn of phrase and use of the English language, of which he was a
past master. Sir Winston Churchill was, without doubt, one of the greatest men
of the late 19th and 20th centuries. He was a brave young soldier, a brilliant
journalist, an extraordinary politician and statesman, a great war leader and
British Prime Minister, to whom the Western world must be forever in his debt.
He was a
prophet in his own time. He died on 24th January 1965, at the grand old age of
90 and, after a lifetime of service to his country, was accorded a State
funeral. HERE IS THE SPEECH:
"How
dreadful are the curses which Mohammedanism lays on its votaries! Besides the
fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there
is this fearful fatalistic apathy.
The effects
are apparent in many countries, improvident habits, slovenly systems of
agriculture, sluggish methods of commerce, and insecurity of property exist
wherever the followers of the Prophet rule or live. A degraded sensual-ism
deprives this life of its grace and refinement, the next of its dignity and
sanctity. The fact that in Mohammedan law every woman must belong to some man
as his absolute property, either as a child, a wife, or a concubine, must delay
the final extinction of slavery until the faith of Islam has ceased to be a
great power among men.
Individual
Muslims may show splendid qualities, but the influence of the religion
paralyses the social development of those who follow it.
No stronger
retrograde force exists in the world. Far from being moribund, Mohammedanism is
a militant and proselytizing faith. It has already spread throughout Central
Africa, raising fearless warriors at every step; and were it not that
Christianity is sheltered in the strong arms of science, the science against
which it had vainly struggled, the civilization of modern Europe might fall, as
fell the civilization of ancient Rome."
Sir Winston
Churchill; (Source: The River War, first edition, Vol II, pages 248-250
London).
Churchill
saw it coming.
AND GUESS WHO TOOK THE BUST OF CHURCHILL OUT
OF THE WHITE HOUSE?
Ce zici Dimi
?
Alex
ca sa nu
murim prosti!
DIMITRIE
GRAMA
Ce sa zic e?
Eu care de 15 ani incoace am scris esee despre Islamizarea Europei?
Sigur ca asa
va fi!
Lumea naiva
si proasta nu a inteles si nu va intelege ca Islamul nu este doar o Religie ci
o forma de guvernare statala cu un tel si un plan bine definit: Cucerirea lumii
si Convertirea tuturor fiintelor umane la musulmanism.
Eu cred ca
majoritatea tarilor europene vor avea o majoritate demografica, social-politica
musulmana in anii 2100-2125.
Rusia va
supravietui un timp mai indelungat, poate chiar foarte indelungat, urmand
exemplul Japoniei si Chinei, care nu permit imigrare musulmana.
Nu sunt sigur
de USA si Canada, dar cred ca si ele vor fi 50/50 musulmane in 100 - 150 de
ani.
America de
Sud, foarte catolici acum, se vor schimba incet, incet ca toti crestinii
ingaduitori si vor trece de buna voie sau fortati la musulmanism. Tot cam prin
anii 2100-2150.
Neagu
Djuvara – despre calea islamizarii aleasa de Turcia !
Ion Spânu
Exact
aceasta este expresia folosită de fostul spion Neagu Djuvara la adresa lui Jean
Claude Juncker, preşedintele Comisiei Europene, aşa încît consider că, fiind
folosită de un intelectual atît de rafinat, nu are vreo conotaţie injurioasă,
ci este doar un compliment mai bolovănos, ca declaraţia unui bădăran faţă de o
femeie frumoasă.
Să ne
înţelegem de la început. L-am cunoscut bine pe Corneliu Coposu, seniorul
politicii româneşti, am realizat mai multe interviuri cu Doina Cornea, zeiţa
libertăţii noastre - amîndoi ajunşi la senectute, aureolaţi de frumuseţea
spiritului lor. Am, aşadar, reperele fundamentale în privinţa modelelor pe care
oamenii în vîrstă le pot oferi tinerilor în aceste vremuri tulburi şi tocmai de
aceea e vremea să reacţionăm împotriva imposturii, manipulării şi ipocriziei,
mai ales atunci cînd toate acestea vin din zona de unde ar trebui să emane
înţelepciunea, adevărul şi dezinteresata bunătate.
Memoria
scurtă a unora dintre noi a făcut deseori greşeala să accepte peste timp ceea
ce cîndva condamnam cu toţii. De aceea, uneori e bine să facem recurs la
amintiri şi să redescoperim adevărul.
Neagu
Djuvara, pe care unii l-ar pune alături de Herodot, a fost spion CIA şi al
serviciilor secrete franceze. O spune chiar dumnealui în mai multe interviuri:
„Am fost un fel de șef de spionaj pentru Comitetul Național Român, dar în
legătură cu CIA și cu serviciul special francez” („Kamikaze”), „Am fost
reprezentantul Comitetului Naţional Român la legătura cu CIA şi cu serviciul
special francez. Dacă vrei, sunt 4 ani din viaţa mea când am fost spion...
Printre acţiunile care s-a hotărât să se facă în momentele acelea, a fost una
foarte nefericită, şi anume trimiterea de paraşutişti din România, cu scopul de
lua contact cu grupurile care se ştia că există în munţi, cu colonelul
Arsenescu şi mai cu seamă cu tânărul locotenent Arnăuţoiu. Din păcate cea mai interesantă
ar fi fost această lansare de trei paraşutişti în România, care din păcate au
căzut după puţine săptămâni în mâinile comuniştilor, aşa că vestea căderii lor
a fost unul din cele mai triste momente din viaţa mea. Asta a fost una din
marile mele dureri sufleteşti, că uite, m-am băgat într-o chestie pe care nu
trebuia s-o facem. Eu eram responsabilul acestui grup” („România liberă”).
În Sâmbătă,
30 Iulie 2016 12:14:01,
Aici e esenta a tot ce traim si ce va urma.
Nu mai trebuie sa citim sau sa vedem nimic altceva, mai ales dupa ce Turcia a ales
calea islamizarii distrugand
civilizarea si europenizarea lui Kemal Ataturk.....
Neagu
Djuvara :
Din păcate,
Europa de mâine va aparține arabilor. Cea mai gravă crimă este deschiderea
largă a porților Europei hoardelor barbare și hămesite de foame din Asia și
Africa„
Din păcate,
Europa de mâine va aparține arabilor și “țiganilor”.
De aceea
consideram ca cea mai gravă crimă
făcută împotriva europenilor de baștină și a culturii europene este deschiderea largă a porților Europei
hoardelor barbare și hămesite de foame din Asia și
Africa, hoarde care vor transforma Europa creștină, civilizată și prosperă de astăzi în Euro-Indo-Arabia de mâine,
în care urmașii noștri vor putea, probabil, supravietui pentru câteva generații în „rezervații”… Iar noi, europenii de rând,
stăm cu brațele încrucișate și ne văicărim de toate
ticăloșiile care se petrec sub soare fără a întreprinde nimic. Așa încât ne merităm soarta, spre rușinea
noastră, a tuturor !”V.M.: Prin urmare se schimbă în bine
mersul istoriei ?Neagu Djuvara: Dacă modelul este Imperiul Roman spre sfârșit, când nu existau războaie decât
la periferie, într-adevăr semănăm cu acesta. Dar ce mă
îngrijorează pe mine este că am intrat deja într-un
nou Ev Mediu. Adică, moare definitiv civilizația occidentală. Încet, dar sigur.V.M.: Care sunt simptomele? Neagu
Djuvara: Simptomele le simțim
deja demult, printr-o dezordine morală care nu a existat
niciodată. Vă dau un singur exemplu: tineretul care se
revoltă astăzi nu are absolut nici un ideal. Nu se revoltă
pentru un ideal, se revoltă ca să dărâme. Asta înseamnă că s-a stricat ceva. Tineretul, care în general trebuie
considerat ca purtător de idealuri viitoare, chiar greșite, așa cum a fost cu comunismul, astăzi nu mai are nici un
ideal… Al doilea simptom nevăzut până acum: bizareria cu marea cotitură în artă și gândire (care în
general se petrece cu zeci sau sute de ani după ce a căzut
un imperiu) în civilizația occidentală a început între
1905-1913, deci înainte de ivirea imperialismului american. De exemplu, în sculptură, Brâncuşi al nostru rupe
complet tradiţia care merge de la Michelangelo la Rodin.
La fel în muzică, unde dodecafonia, școala de la Viena
şi Bela Bartok, toate sunt complet în ruptură cu marea
muzică de la Monteverdi și până la Debussy. În toate
domeniile artei şi gândirii avem un viraj brutal la începutul veacului 20. Acesta ar fi semnul că începem un nou Ev
Mediu. Asta înseamnă că hegemonia americană, care
asigura un fel de pace mondială, nu va dura cinci secole
precum imperiul roman, ci probabil doar o sută de ani.
Gândiți-vă că doar pe parcursul unui secol Europa va
deveni metisă. Mie îmi este clar că indo-europenii se sinucid
încet, dar sigur. Adică nu mai fac copii, nu mai au nici
o ambiţie. De zeci de ani. Noi nu suportăm un „atac”
al lumii a treia. Dimpotrivă, noi am creat un gol, pe
care cei din lumea a treia, extrem de prolifici, vin să-l
umple.V.M.: Și idealul Uniunii Europene? Neagu
Djuvara: Tinerii nu prea știu ce
este idealul european. Tinerii nu întrevăd ce poate
să fie o Europă Unită. Nici eu nu o văd unită deloc,
nu o văd cu un guvern și un președinte. Mai cu seamă
dacă intră şi Turcia, atunci Europa avortează.V.M.: Sunteți foarte pesimist. Atunci
ce viitor are civilizația europeană care a dominat lumea
vreme de câteva secole ?Neagu Djuvara: Tocmai de aceea este menită
să dispară. Asta este o lege universală. Când ai avut
atâta splendoare de creativitate în știință și iartă,
precum și putere economică și politică ca să te întinzi
pe întregul glob terestru, trebuie să plătești prin
dispariție.V.M.: Va dispărea și România, împreună cu civilizația europeană ?Neagu Djuvara: Bine înteles. Dacă noi am
intrat atât de târziu într-o horă care se strică,
ne stricăm impreună cu ea. Asta e clar.V.M.: Trebuia să nu intrăm în hora
asta? Avem vreo şansa de scăpare ?Neagu Djuvara: Nu, nici una. Dimpotrivă. Puţinul de creativitate care ne rămâne îl vom
dezvolta tot în sânul Europei. De cele mai multe ori, încă
din trecut, talentele noastre cele mai mari nu s-au putut
manifesta decât în străinătate. Este ca un fel de blestem
asupra acestei ţări. Începând de la Cantemir, pîna la
Eliade şi Cioran, toţi s-au remarcat în străinătate.V.M.: În astfel de condiţii, de ce să
mai rămână tinerii români în ţară? Neagu
Djuvara: Tocmai, nu numai ca îi
sfătuiesc să stea aici, dar îi rog pe cei care sunt stabiliţi deja în străinătate să se întoarcă, în măsura
posibilului, pentru a crea o nouă elită intelectuală, care s-o înlocuiască pe cea de-acuma.V.M.: De ce s-ar întoarce într-o barcă a
cărei scufundare tocmai ați descris-o? Neagu
Djuvara: Dar barca noastră nu se
duce mai la fund decât restul Europei, aşa că mai bine să
se scufunde cu barca noastră decât cu cea germană
sau franceză…V.M.: Ce ați făcut pe 1 Decembrie, de ziua națională a României? Neagu
Djuvara: Am dat interviuri zicând
un lucru care supără pe mai toată lumea: că nu sunt de
acord cu alegerea lui 1 Decembrie ca sărbătoare națională. În primul rând, nu este bine să modifici la fiecare
schimbare de regim o sărbătoare naţională. Am avut
timp de aproape un veac 10 Mai, care este ziua independenţei ţării. Prin urmare, data intrării României în concertul european. Că 10 Mai a coincis cu venirea
prinţului Carol, ceea ce i-a făcut pe acei domni din
1990 să se teamă, înteleg. Dar, pe de altă parte, 1 Decembrie nu este data României mari. Este data cînd două provincii, Transilvania şi Banat , au cerut să intre în Regatul
României. Cu doua zile înainte ceruse Bucovina. Cu şase
zile înainte ceruse Basarabia. Şi toate patru au fost
acceptate de şeful statului, adică de Regele Ferdinand, la 24 Decembrie. Deci data când s-a născut România
Mare este 24 Decembrie, nu 1 Decembrie ! Pe de altă
parte, mai există un motiv foarte practic. O sărbătoare
națională e bine sa fie ținută intr-un anotimp
cu soare, în care vremea să te îndemne la bucurie, oamenii să poată dansa în stradă. Ce te faci la 1
Decembrie, când se văd aburii vorbitorilor ieșind din gură și
când bieții ostași îngheață? V.M.:
V-ați întors în România după 45
de ani de exil, în februarie 1990. Ați scris că în
primele zile petrecute la București v-ați tot întrebat: „Ce cauți aici, Neagule ?”. Ați aflat răspunsul la întrebare ?Neagu Djuvara (râde limpede și cu poftă):
Culmea este că risc să îmi pun întrebarea și după 19
ani. Din când în când îmi pun încă întrebarea asta și astăzi. Dar constatând cu câtă căldură
sunt primit de tineret, consider că nu m-am întors
degeaba în țară. Când am întocmit această mică
lucrare făcută în grabă și sub îndemnul altora, căci nu
am avut personal intenția să scriu „Scurtă istorie
a românilor povestită celor tineri”, ea s-a vândut
în 39.000 de exemplare. Iar când m-am oprit la o farmacie, un domn foarte amabil mi-a spus: „Mă iertați că mă
adresez Dumneavoastră, dar doream să vă mulțumesc. Am o fiică la liceu care avea o totală inapetență pentru istorie; i-am cumpărat cartea Dumneavoastră și de atunci e pasionată de istorie”. Acestea
sunt lucruri care mă bucură și îmi dau seama că,
totuși, nu am venit degeaba în România.V.M.: Sunteți patriot? Neagu
Djuvara: Patriot ? Ascultă (pufnește furios). Nu merit să-mi fie pusă o asemenea întrebare. Se întorcea cineva care nu e patriot ? Soția mea,
care e franțuzoaică, când a văzut ce fac în România
a spus: „Trebuie să ai patriotismul bine înșurubat în cap ca să suporți să trăiești acolo”.V.M.: De 19 ani tot suportați. Mai suportați mult? Neagu Djuvara: Păi da. Voi suporta până la
moarte, asta e clar. Vreau să fiu înmormântat aici.
Dar mi-aș dori să mor pe un vapor. Când nu voi mai putea
să scriu am să încerc să-mi găsesc un loc pe un vas cu
pânze care face înconjurul lumii. Atunci, dacă mori pe
drum, te aruncă în mare. Să terminăm cu poveștile acelea cu înmormântări complicate, cu alaiuri și cu
discursuri. Din păcate (și în context expresia este cu
adevărat potrivită), Europa de mâine va aparține arabilor și țiganilor. De aceea consideram că cea mai gravă
crimă făcută împotriva europenilor de baștină și a
culturii europene este deschiderea largă a porților Europei
hoardelor barbare și hămesite de foame din Asia și
Africa, hoarde care vor transforma Europa creștină, civilizată și prosperă de astăzi în Euro-Indo-Arabia de mâine,
în care urmașii nostri vor putea, probabil, supraviețui pentru câteva generații în „rezervații”… Iar noi, europenii de rând, stăm cu brațele
încrucișate și ne văicărim de toate ticăloșiile care se petrec sub soare fără a întreprinde nimic.
Așa încât ne merităm soarta, spre rușinea noastră, a tuturor !
Doina
Boriceanu
ÎNCEPUTURI
CARE RĂSAR VREMEA
Aseară l-am
citit again pe George Anca. Fără îndoială, răzbate lejer până la noi un
pregnant eu liric, totul ni se povesteşte zelos de către autor însuşi, implicat
până peste cap în toate!
Aşadar,
George Anca – într-o concentrare de foc a sufletului, acea stare ce naşte
puternice sentimente şi turbulenţe creatoare, forţe devoratoare cuvintelor care
se adună într-o magmă binecuvântată de vreun zeu, dar în nici un caz, nici unui
sunet nu-i mor vigorile. De altfel, mi-aş permite să spun că artistul posedă, nu
alta!, cum se exprima şi E. Auerbach, subiectul său şi plăsmuirea acestuia, ca
pe eul cel mai intim, ca pe cea mai intimă proprietate a sa. Iar atunci, când
dăm peste o astfel de operă, înţelegem pe deplin că artistul trebuie nu numai
să fi văzut multe în lume şi să fi cunoscut de aproape fenomenele ei exterioare
şi interioare, ci că şi trebuie să fi trecut multe şi prin propriul său suflet,
inima lui trebuie să fi fost prinsă şi mişcată adânc, înainte ca el să fie în
stare să exprime adevărate profunzimi ale vieţii.
În Percheziţie mă lovesc de la bun început, din prim
paragraf, de retorism care mă întreabă şi întoarce pe dos – cum oare, Doamne?!,
iar repede textul îmi răspunde: „Uite bine, vezi bine că se poate!”. (Moartea
peştilor şi a Bucureştilor, N-ai decât să te şi razi Hegel). Unele mă încurcă,
altele mă pun pe gânduri : originalitatea prin defecte... Abia sunt la primul
paragraf şi mă acoperă o bogăţie ce mă pune la podea, de nume, de tâlcuri şi
non-tâlcuri. De încrederea autorului că nu voi claca şi mă voi descurca citind
mai departe, s-ar putea chiar să mă strecor în pasiunea descoperirilor, căci
asta ne oferă, după mine, rând după rând, mai important ca orice: descoperirea!
A autorului însuşi, a noastră, a unei lumi ce-i ziceam că-i a noastră, a
cosmosului privindu-ne, a diacronicelor şi sincronicelor, făcute şi, dimpotrivă
- neîmplinite, toate buzna după noi. Iată: cai, peşti, bust gol (ca ăl de pe
cal), scuzaţi, mă duc să-mi iau cămaşa, oraş, Intership, înecatul de 25 de ani.
Deşi nu
alunec în bizar, îmi ţiuie urechile... teme grave jinduiesc spre mine din
mers-deliciu, cum ar fi : Contradicţia dintre Eminescu şi Hegel.
Nu mă ocolesc nici
vulgar-picanteriile, sunt ca de-acolo, şterse de tenta obositoare: vacile alea
două sporovăiau ca proastele.
Mă arunc fără timpi de respiro în
adevăruri grave, pe pâine : politică de teatrem pe legitimitate de monarh ascuns, depresia telepatică a dat în
bigotism, creştinii în general au suflet poetic, mantre bolborosite unei
detaşări conexe, suntem una cu cosmosul.
Cum să lipsească mărturisirile
înscrise poeticului?! Unele desăvârşit originale : chiar am trăit în
dodii-tragedii.
Ca şi asocierile perfecte, în
viziunea autorului, de nedesfăcut, noi, cu atât mai puţin, ba chiar tentaţi să
descoperim cauzalitate, ca şi cum legămintele tari mai invită la vreun
comentariu! (Suntem una cu cosmosul (Drogatul), (pantof (dictator).
Goale
adevăruri dureroase (aşa par), strecurate din adâncuri de fiinţă poetică – e
vorba chiar despre moarte – formaţiune tumorală pe uter. Nu-s dotaţi.
Personajele vin şi pleacă pe bandă,
ca într-o furie a descoperirilor, a lămuririlor,
nimic parcă
nu ajunge, mai trebuie!, o invazie culturală şi de trai experimental jucat, şi
de gândire pusă să scruteze zarea prin dodii, ca în nevoia aproape
intraductibilă de a fi crezut că el, poetul, le ştie, le fabrică, le are la
îndemână şi ştie să ni le pună dinainte, generos, ca într-o restituire către
oameni şi cosmos.
Mi s-a părut iniţial că găsesc o
lipsă deliberată de transcendenţă, fără suferinţă. Dar suferinţa pulsează, e un
fel de sânge de suferinţă prin toate cuvintele, nu le pasă, nu le e ruşine, nu
se şterg de asta, ba chiar se semeţesc, suferinţa la George Anca se zbuciumă,
se agaţă de ancestral, de corzi profunde de neam, de trecute închisorilor şi
actualităţi subjugate realului neomenos.
Personajele
– căci sunt câte vrei! - însele vin uneori în prim-plan, - un angajat nou,
comunică vesel cu noi, cu uşurătate, dar, atenţie, prin povestirea autorului,
care nu se lasă, vrea să ne tot dea, una şi alta, într-o eflorescenţă-cascadă,
de nestăvilit, înfricoşând şi atrăgând deopotrivă.
Mă aduce prin păienjeniş de poezie
atât de nouă absenţa formelor de gramatică severe, clasice, ceea ce ar conduce,
printre altele, spre libertatea de interpretări – memoria se spaţializa lume.
Stările prinse sunt uneori speciale,
dar ce nu e anume aici în text?! Prezente
veşti
proaste, înghesuind tristeţe : şi care sunt perspectivele : o cooperativă cât o
ţară.
Cresc gradual, ca valuri, şi se adună
în spume, ironia şi sarcasmul – compania de teatru – Miranda – Popescu.
Deruta se ţine scai de cititor, totul
îţi dă ghes la căutări şi interpretări, poate greşeşti, poate că nu, ei, fie
ce-o fi!, tu mergi cu textul înainte! , căci întâlnim un amestec surprinzător
de reacţii, de nume, de celebre personaje, de consideraţii, de ... ca-n viaţă!
Mă loveşte fastuoasă, cu subiect şi
predicat, o mărturisire de credinţă: Scenometria Thakur, grea de citit, ca tot
ce scriu eu, antioral, bolborosit dodonic. S-o rupe plicul, ne-om scuza eşecul.
Realităţi ca
de la mama lor trec graniţa artei – ca şi cum îi vin în minte autorului,
obsedant, nu poate scăpa de ele, acestea ţâşnesc atunci cam pe unde le vine în
text : Puşi se eliberează de călătorii scriindu-le.
Tot ca într-o mare obsesivă apar nume
de scriitori, artişti, personaje, amici, cunoştinţe, apar locuri şi religii,
subţiri linii filozofice, subliniindu-le pe toate, de bună-creştere.
E o năvală căreia nu i te poţi
sustrage!
Atunci vorbim despre ce altceva?
decât despre fascinaţie. Să fie!
Mă sâcâie
realităţile care nu dispar deloc, cele contemporane mă interesează mai ales,
cum ar zice autorul : ce erau actorii odată. Dar totul e strecurat prin sita de
argint a voinţei poetice, totul se aşează anume, împarfumând ca teii miez de
scriere.
Mă trezesc
mai adesea, citind de zor, printre adevăruri pe şleau, chiar dacă într-o
specială transformare artistică, ele scapă în evidenţă tare, ca o exuberanţă a adevărurilor, sporind cu
nemiluita, dar şi adevăruri strecurate nouă mai mult sau mai puţin subtil, ca
şi adevăruri în tainiţe de cuvânt, cu iz de mister – destin de rezervă. Iată şi un final mai supărat-cătrănit, dar
în savoare de magnetism-incertitudine şi lăsând loc de colaborare cu cititorul
– a sosit momentul / să-mpărţim cimentul.
x
Chiar iubesc
Asta seara se joacă Noica!
Frângeri, ritm sacadat, tam-tam
usturat şi turmă de sunete simfonice pe la poarta noastră.
O realitate
transpusă s-o iei cu mâna.
S-o fluturi – floare de mac sânge, la
buzunar de inimă.
Pentru cei care prin ai noştri
(neamuri, prieteni), au trecut prin asta, la citire am tresărit teribil. De
câte ori tata se ferea să vorbească polonezeşte, să nu mai amintească de
şleahticii ce-i dăduseră viaţă şi sârg,
venea ziua cu Moşu de gât, iar Moşu le zicea: Au fostă şi-alea neşte vremuri....
Barba lui Hegel aduce multe
explicaţii şugubeţe poezia în scenometrie trăită tratrux/ evident opus normelor
dar cu prietenie”.
Funcţionează cu putere antiteza,
contrastele vorbitoare de sensuri – ne pregăteşte moartea fizic în spirit.
Şi se aruncă
jocuri de cuvinte ca într-o pauză de respiro, ca pentru a ne trage sufletul.
Poate că absenţa unor virgule
obligatorie în gramatica noastră are valoare estetică, căci contribuie la
strângerea rândurilor între cuvinte şi sensuri.. Ca şi folosirea altfel a
prepoziţiilor: de câte ori mă petrecuşi/ din turci cu nemţi ci tot la ruşi.
Muiate în originalitate, scrisurile
dvs. umplu lumea de suflet, de spaime, de tăceri şi mieii nenăscuţi ai
sacrificiilor.
Şi care ar fi, după Hegel, conceptul
unei originalităţi autentice? Opera de inspiraţie proprie, ne spune el, când
eul-subiect s-a contopit desăvârşit cu obiectul său şi s-a creat plăsmuirea
artistică din viaţa interioară a sufletului său şi imaginaţiei sale. O identitate
anume a subiectivităţii artistului şi a adevăratei obiectivităţi a
reprezentării artistice pentru o determinare mai la obiect. Ar trebui avute în
vedere maniera, stilul.
Maniera – dar liberă de particular,
largă, ignorând muribunde deprinderi fixiste utilizate până la uzură, şi
desfiguratele obişnuinţe (Goethe ştia să dea adesea o turnură veselă finalului
lucrărilor).
Dvs aveţi un
fel de-a conversa, de-a ne implica-atrage în astfel de discuţii stârnite
furtunii, dar vrându-se limpezind apoi în soare noroaiele. E şi un fel de
lejeritate-comoditate socială care poate aduce multe – întreruperi, ruperi de
lanţ verbal, poate transpunere cu abilitate a ceea ce e grav-simfonic, profund
cântec de vioară, şi pe un alt plan, ce s-ar vrea mai alegro, mai grabnic, mai
motzardian-turbulent, chiar mai încins în nostimitate, dar niciodată exagerat.
Aici găsim măsura, ca şi cum ar exista un dozator de precizie – ce şi cât să se
aştearnă paginii pentru ca verbul să cânte melodia întâmplărilor, faptelor
anume, a sentimentelor amestecate adesea sau chiar contradictorii, tot ceea ce
aţi vrea să ne prezentaţi.
Jean de La
Bruyére, în Caracterele, unde - Le style c’est l’homme même; ar fi vorba,
adică, de particularitatea autorului, relevată în modul său de exprimare,
întorsăturile de fraze, legăminte-legături dintre cuvinte şi de mai câte!
Surprinzi, de pildă, – la George Anca,
legile reprezentării artistice de un anume gen – vag respectate ( autoregizarea
pesonajelor).
Originalitatea trebuie deosebită de arbitrariul simplelor toane sau capricii, fiindcă de
obicei se înţelege prin ea nu numai născocirea unor lucruri stranii, ce – se
postulează - n-ar putea trece nimănui altcuiva prin minte! Dar oricui îi poate
trece orice prin minte! Atunci?
N-ar fi rău, în cupa originalităţii,
să se toarne umor şi spiritualitate, iar de asta să se ţină cont. Ceea ce găsim
abundent la Geaorge Anca, tratându-ne fără menajamente din acest punct de
vedere.
Hegel afirma că originalitatea
pleacă, fireşte „de la propria sa subiectivitate (a creatorului de artă) şi se
reîntoarce mereu la ea”, întrucât obiectul propriu-zis al reprezentării
artistice „este tratat numai ca un pretext exterior, spre a da prilej să se
desfăşoare din plin cuvintele de spirit, glumele, năzbâtiile, toanele”.
Citesc pe George Anca şi mă duce
gândul tot mai pronunţat la singurătatea unui artist, în ce măsură se lasă pe
mâna ei, în ce măsură ar vrea cititorii pe-aproape, dar cât de aproape? Şi mă
întreb : singurătate – unicitate?
După Hegel, originalitatea autentică
a artistului şi operei sale presupune obligatoriu a fi animată de caracterul
raţional al conţinutului adevărat în el
însuşi. „Deoarece în orice creaţie poetică, libertatea autentică face să
acţioneze substanţialul ca o putere în sine, care este – în acelaşi timp –
puterea cea mai proprie a gândirii şi voinţei subiective”, fără ca între ele să
se admită vreo dezbinare. Astfel originalitatea artei consumă orice
particularitate accidentală, dar o înghite numai pentru ca artistul să poată da
cu totul ascultare mersului şi avântului inspiraţiei geniului, şi ca el, în loc
de toane şi bun-plac, să poată înfăţişa, în opera sa înfăptuită conform
adevărului, adevăratul său eu”.
„A nu avea nici o manieră” aparent,
adică renunţând la cea greoaie, îngustă, limitatoare, prăfuită, a fost, de când
este lumea, singura manieră mare şi „exclusiv în acest sens trebuie să-i numim
originali pe Homer, Sofocle, Rafael, Shachespeare” (Hegel).
Nimic nu mă opreşte să aplic astfel
de învăţăminte şi la dumneavoastră. Este mersul firesc, la urma urmei, către
depărtarea de tiparele ştiute şi pornirea pe suişul trudnic al noului novator.
Acum, fiecare artist, fiecare sintagmă şi cuvânt, fiecare blestemată de literă
cu Golgota sa! Uneori, însă, crucea e din mirt şi sfârâie în jur văzduhul de
miere sălbatică al Africii atemporale...
ca o planetară iluzie că minunile sunt la ele acasă pentru unii dintre
noi... Vă felicit, domnule George Anca, şi vă mai aştept pe drumul silnic şi
superb al încredinţărilor din frumos!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu