Arhim. Vasilie Bakoyannis
La începutul
secolului 20, în vremea păstoririi Arhiepiscopului Teoclit (+1931), în țara noastră (Grecia)
au apărut unii care vedeau Crucea cu „ochi”
protestant, creând astfel probleme în Biserică, mai
ales în cea a Atenei.
Arhiepiscopul Teoclit i-a încredințat înțeleptului
mitropolit al Pentapolei, Sfântului Nectarie (+1920) să combată învățăturile lor eretice. Și Sfântul, după ce a
cercetat subiectul din punct de vedere istoric și teologic, a scris: Studiul istoric despre Cinstita
Cruce.
În acest studiu Sfântul se preocupă și de marea sărbătoare a Înălțării
Cinstitei Cruci (14 septembrie). El spune că această sărbătoare are
legătură cu târnosirea Bisericii Învierii, care s-a făcut la 13
septembrie 335. Prin urmare, această sărbătoare
nu a fost consfințită în vremea împăratului
Iraclie, ci în timpul său s-a făcut numai reînnoirea ei pe scurt.
Sfânta Elena cu „binecuvântarea” împăratului și fiului ei, Constantin, a mers la Ierusalim în anul
326 pentru a afla Cinstita Cruce. Au aflat în cele din urmă Crucea și cele trei piroane cu care
L-au pironit pe Hristos. Era 6 martie 326. Sinaxarul spune: „În această
zi (6 martie) pomenirea aflării Cinstitei Cruci de către fericita Elena” (…) „În
această zi pomenirea aflării cinstitelor piroane”.
Acest fapt (aflarea Cinstitei Cruci) se prăznuiește în Biserica noastră în a III-a Duminica a Postului Mare.. „Astăzi se face
bucurie în Cer și pe pământ, căci semnul
Crucii lumii s-a arătat” (Triod, Cântarea 4,
Canonul Utreniei Duminicii III a Postului Mare).
Sfânta Elena a lăsat partea orizontală a Crucii Bisericii locale din Ierusalim,
iar partea verticală i-a dat-o fiului ei, împăratului Constantin. I-a dat de
asemenea și două din cele
trei piroane, cu care L-au pironit pe Domnul. Al treilea piron a fost aruncat
în mare când s-a întors la Constantinopol.
Pe unul din piroane împăratul l-a pus în coiful său, iar pe
celălalt la frâul calului său, potrivit proorociei lui Zaharia: „Și va fi în frâul
calului sfânt Domnului Atotțiitorului” (14,20). „Piroanele
se află împărătescului cap podoabă, iar lauda stăpânirii în frâu se află” (Stihuri
la sinaxarul din 6 martie).
După aceasta Sfânta Elena a mers din nou la Ierusalim și a zidit acolo renumita
Biserică a Învierii. La 13 septembrie 335 s-a făcut târnosirea,
așezându-se în biserică și Lemnul Cinstitei Cruci. A
doua zi, la 14 septembrie, a fost înălțată iarăși Cinstita Cruce ca să fie închinată de mulțime. De atunci, în paralel
cu praznicul Înnoirii Bisericii Învierii, se face, a doua zi (14 septembrie) și Înălțarea Cinstitei Cruci.
Ziua aceasta a fost afierosită în întregime Cinstitei Cruci. De
aceea, atunci când Sfântul Ioan Gură de Aur a adormit în ziua de 14 septembrie
407, pomenirea lui a fost mutată. „Dar pentru sărbătoarea Cinstitei Cruci s-a
mutat pomenirea acestuia în luna noiembrie”, spune sinaxarul zilei (14
septembrie).
În 615 perșii au
ocupat Ierusalimul și printre
alte rele ce au făcut, ucideri, robiri de creștini, au luat și
Cinstita Cruce. Astfel a încetat prăznuirea Cinstitei Cruci, care se făcea la 14 septembrie.
După 11 ani, în 626, împăratul Iraclie, în urma expediției împotriva
perșilor, a
luat înapoi Cinstita Cruce și la sfârșitul
toamnei anului 628 se întoarce la Constantinopol împreună cu
Lemnul Crucii.
La întrarea în cetate i s-a făcut o primire deosebită, după care
au pornit în procesiune spre Sfânta Sofia. Crucea mergea înainte așezată pe o trăsură specială, după care
urma împăratul în trăsura sa, aclamat de miile de cetățeni ai Constantinopolului.
La 14 septembrie 629 împăratul merge la Ierusalim ca să predea
Cinstita Cruce patriarhului Zaharia, care și el fusese robit de perși și apoi
eliberat de împăratul Iraclie. Împăratul cu Cinstita Cruce, patriarhul, tot clerul și poporul, s-au suit pe
Golgota. Acolo împăratul a ridicat la înălțime Crucea și tot poporul a îngenunchiat,
lipindu-și
capetele de pământ și cântând multă vreme: „Doamne
miluiește”.
Apoi aclamându-l pe împărat, au cântat imnul național: „Mântuiește, Doamne, poporul Tău…” și au plecat.
De atunci, de la 14 septembrie 629 când s-a făcut înnoirea
sărbătorii, se prăznuiește până astăzi.
„Cruce a lui Hristos, mântuiește-ne cu puterea ta!”. Amin.
Omul este trup si suflet (spiritual).
ADN-ul, codul vietii biologice.
Sfantul Ioan Damaschin spune ca singura caracteristica comuna a
celor doua firi, dumnezeiasca si umana, este ratiunea, intrucat omul a fost
facut “dupa chipul”[1] lui Dumnezeu, “adica ganditor si liber”[2] si “dupa
asemanarea”[3] lui Dumnezeu, “adica desavarsit in virtuti atat cat este cu
putinta firii omenesti”[4]. Forma au doar cele materiale din Univers, iar
Dumnezeu, fiind mai presus de Univers, nu are cum sa aiba forma, deci chipul si
asemanarea omului cu Dumnezeu se refera exclusiv la sufletul spiritual al
omului si nicidecum la ceva trupesc (material), pentru ca doar “lumea
spirituala este inrudita cu El, caci inrudita cu Dumnezeu este firea rationala
care se poate sesiza numai cu mintea.”[5] Astfel, asa cum am aratat mai sus
cand am vorbit despre Domnul Iisus Hristos (care este Dumnezeu adevarat si om
adevarat), “Cuvantul lui Dumnezeu s-a unit cu trupul prin intermediul mintii,
care sta la mijloc intre curatenia lui Dumnezeu si grosolania trupului. Caci
mintea este puterea conducatoare a sufletului si a trupului. […]Mintea s-a
facut lacas Dumnezeirii unite cu ea dupa ipostas, dupa cum si trupul” [6] s-a
facut.
Animalele nu au minte, dupa cum spune si psalmistul “omul, in
cinste fiind, n-a priceput; alaturatu-s-a dobitoacelor celor fara de minte si
s-a asemanat lor”[7], deci omul, printr-o vietuire pur trupeasca (instinctuala,
bazata exclusiv pe cele sase simturi trupesti), renunta de buna voie la cinstea
comuniunii cu Dumnezeu, la viata cea adevarata.
Sufletul omului, spun Sfintii Parinti, “este o substanta vie,
simpla, necorporala, prin natura sa invizibila ochilor trupesti, nemuritoare,
rationala, spirituala, fara de forma; se serveste de un corp organic si ii da
acestuia puterea de viata, de crestere, de simtire si de nastere. Nu are un
spirit deosebit de el, ci spiritul sau este partea cea mai curata a lui. Caci
ceea ce este ochiul in trup, aceea este spiritul in suflet” [8] .
Sfanta Scriptura precizeazaca toate vietatile animale au suflet,
caci “tuturor fiarelor pamantului si tuturor pasarilor cerului, si tuturor
vietatilor care se misca pe pamant, care au in ele suflare de viata …”[9],
Dumnezeu le da aceeasi hrana materiala pentru trup ca si noua oamenilor
(evident dupa caderea in pacat a lui Adam). Sfintii Parinti spun ca “trebuie sa
se stie ca facultatile oricarei vietuitoare se impart in facultati sufletesti,
facultati vegetative si facultati vitale. [10]“. Luand Domnul Dumnezeu tarana
din pamant, a facut pe om si a suflat in fata lui suflare de viata si s-a facut
omul fiinta vie”[11], deci omul nu are doar un suflet simplu (cu afecte
sufletesti: bucurie, tristete, iubire, ura etc. ) precum au animalele, ci a
primit un suflet spiritual (cugetator, ganditor, rational, deci cu constiinta
existentei fiintiale si nemuritor, cu posibilitatea unei vieti duhovnicesti)
direct de la Dumnezeu, fiind astfel o creatura directa aLui.
“Si a mai grait Dumnezeu cu Noe si cu fiii lui, care erau cu el,
si a zis: «Iata Eu inchei legamantul Meu cu voi, cu urmasii vostri si cu tot
sufletul viu, care este cu voi: cu pasarile, cu animalele si cu toate fiarele
pamantului, care sunt cu voi, cu toate vietatile pamantului»“[12]. Retinem ca
toate vietatile animale au suflet viu, insa doar sufletul omului este spiritual
asa cum am aratat mai sus.
Astfel, Sfantul Pavel vorbeste in cazul omului despre
“despartitura sufletului si duhului” [13] aratand ca, desi sufletul si spiritul
omului sunt din aceeasi substanta, acestea nu se pot confunda, caci spiritul
sufletului este numit si “duhul mintii” [14] omului. Urmand indemnul Sfantului
Pavel, ca “intreg duhul vostru si sufletul vostru si trupul vostru sa se
pazeasca” [15] de orice lucru nefiresc, noi trebuie sa ne pazim curate atat
cele ce tin de sufletul nostru spiritual (cugetul mintii, gandirea, ratiunea),
precum si sentimentele sufletesti; si de asemenea si trupul trebuie ferit de
orice intinaciune.
Retinem ca pentru om, duhul si sufletul nu sunt nicidecum doua
entitati deosebite, ci una singura. in timp ce prin suflet se intelege, in
general, sediul afectelor, principiul vital (care il au si animalele), duhul
(spiritul) este partea superioara, fina, a sufletului omului, capabila de a se
pune in contact cu Sfantul Duh si de a-I deveni salas. Antropologia paulina
face distinctii terminologice intre psyhè = suflet, pnēuma = duh (partea
superioara a lui psyhè), si nóos (noūs) = minte, cugetare, inteligenta, ratiune
(partea superioara a lui pnēuma si cea mai fina a lui psyhè), toate in opozitie
cu sárx = carne (ca materie) si sōma = trup (forma organizata a lui sárx). Cu
aceste nuantari, dihotomia suflet-trup este fara echivoc.
Tot Sfantul Pavel spune ca “sunt si trupuri ceresti si trupuri
pamantesti; dar alta este slava celor ceresti si alta a celor pamantesti. […]Se
seamana trup firesc, inviaza trup duhovnicesc. Daca este trup firesc, este si
trup duhovnicesc. Precum si este scris: «Facutu-s-a omul cel dintai, Adam, cu
suflet viu; iar Adam cel de pe urma cu duh datator de viata»” [16]. Terminologia
paulina trebuie citita si inteleasa astfel: “trup carnal” (sárx) este carnea ce
alcatuieste atat trupurile oamenilor cat si cele ale animalelor, care desi este
din aceeasi materie, este diferita ca aspect in functie de specie, carnea
fiecarei specii (om, pesti, pasari, animale) avand particularitatile ei, insa
nu este diferita ca structura (atomica, moleculara); “trup” (sóma) este forma
organizata, cu forma specifica, a materiei carnale; “trup firesc” (psyhikós)
este trupul omului inzestrat cu suflet viu, dar care traieste doar la nivelul
afectelor si pasiunilor, prada labilitatii psihologice; iar “trup duhovnicesc”
(pneumatikós) este trupul omului transfigurat prin inviere, asemanator cu
trupul inviat al lui Iisus Hristos, liber nu numai de materia coruptibila, ci
si de labilitatea psihologica, dominat de propriul sau duh in comuniune cu
Duhul Sfant, devenit capabil sa participe la slava lui Dumnezeu.
Hristos Domnul spune clar ca “Duhul este cel ce da viata; trupul
nu foloseste la nimic” [17] subliniind ca maretia omului, “chipul si
asemanarea”[18] lui cu Dumnezeu este exclusiv in sufletul sau. Trupul omului
(ca si cel al animalelor), e facut din pamant ca “sa se intoarca in pamant cum
a fost, iar sufletul sa se intoarca la Dumnezeu, Care l-a dat” [19]. Despre
invierea mortilor[20] cu trup si suflet la a doua venire a Domnului Iisus
Hristos vom reveni cu amanunte in capitolele urmatoare. Tot Domnul Iisus
Hristos ne avertizeaza “Nu va temeti de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot
sa-l ucida; temeti-va mai curand de acela care poate si sufletul si trupul sa
le piarda in gheena.” [21]
Dogma crestin-ortodoxa, bazandu-se pe Sfanta Scriptura si pe
invatatura Sfintilor Parinti, marturiseste ca Dumnezeu este creatorul vietii,
Cel care a creat toate formele de viata (vegetale si animale) inclusiv pe om,
din pamant (materie) si din acest motiv intre om si animale nu este nici o
diferenta fiziologica (trupeasca), ci una exclusiv de natura sufleteasca ,
pentru ca numai sufletul omului este spiritual (cugetator, rational, ganditor)
si nemuritor. Nu trebuie sa confundam inteligenta cu ratiunea. Exista
inteligenta artificiala, inteligente sunt si animalele, insa gandirea,
cugetarea, ratiunea, este proprie doar omului pe Pamant. intalnim aceleasi sase
simturi trupesi atat la om, cat si la animale: auz, vaz, miros, gust, tactil
(pipait), echilibru. Sistemul nervos al trupului are un sistem senzorial
dedicat fiecarui simt. Sfanta Scriptura nu intra in amanunte despre modul “cum”
a aparut si s-a dezvoltat viata pe planeta noastra in toata diversitatea ei, ci
spune doar ca Dumnezeu este cauza vietii si EL poarta de grija la toata creatia
Sa, iar aceasta grija fata de creatie este numita pronie in limbajul teologic.
Ratiunea este facultatea logica a omului prin care observarea si
analizarea datelor conduce la concluzii rationale, or animalelor nu li s-a dat
aceasta capacitate, fiindca ele nu au vointa libera. in schimb, ele poseda
inalte reactii instinctuale (bazate pe simturile trupesti), Creatorul,
inzestrand fiinta (firea) animalelor cu anumite caracteristici specifice, cu
simturi trupesti superioare, compenseaza lipsa lor de ratiune. Astfel unele
animale au vazul mult mai bun decat omul, altele, mirosul, altele, gustul,
altele, auzul, altele ,echilibrul, iar altele, simtul tactil (pipaitul).
Retinem ca si animalele au suflet (insa nespiritual si pieritor), deci au
sentimente. Astfel Sfantul Ioan Scararul spune: “Nimic nu este fara ordine si
scop in imparatia animalelor, fiecare poarta intelepciunea Ziditorului si il
marturiseste. Dumnezeu a daruit omului si animalelor multe insusiri firesti,
cum ar fi mila, iubirea, sensibilitatea, caci pana si dobitoacele
necuvantatoare se tanguiesc cand pierd pe vreunul de-al lor”.
Exista concordanta intre stiinta si religie in domeniul lor comun,
anume cosmogonia, asa cum vom vedea si in capitolele urmatoare. Astfel, este o
perfecta concordanta intre ordinea aparitiei vietuitoarelor pe Pamant. Atat
stiinta, cat si creationismul biblic sustin ca viata animala a aparut intai in
apa (moluste, pesti), apoi in aer (pasarile) si mai apoi pe uscat (animalele).
Omul este ultima fiinta terestra (si dupa el nu mai apare nici o alta fiinta pe
pamant), fiind astfel “cununa creatiei”.
Intrucat trupul tuturor vietuitoarelor, inclusiv al omului, este
facut din pamant (materie, molecule, atomi), toate vietuitoarele sunt dotate cu
structuri similare care sa execute procesele de baza ale vietii. La nivel
celular si mai jos, la nivelul moleculelor care sustin si executa procesele
elementare ale vietii biologice, toate formele de viata de pe Terra prezinta
aceleasi molecule care permit functionarea organismelor vii. Indiferent de
specie, polinucleotidele (precum ADN-ul si ARN-ul), polipeptidele (precum
proteinele) si polizaharidele (precum amidonul si glucoza) sunt identice.
ADN-ul, ARN-ul si proteinele au toate aceleasi formule chimice, in ciuda
faptului ca exista sute de aranjari posibile ale elementelor structurale
(proprietatea numita chiralitate). Toate formele de viata folosesc aceleasi
patru molecule (adenina, citozina, timina, guanina) in cadrul structurii
ADN-ului, desi puteau fi utilizate mai bine de o suta. Toate formele de viata
se reproduc prin duplicarea moleculei ADN. Notiunea de acid dezoxiribonucleic
(ADN) desemneaza una dintre cele mai complexe molecule organice, substanta care
se gaseste in fiecare celula a corpului unei fiinte vii si care este esentiala
pentru identitatea oricarui organism. Are rol de stocare a informatiei, continand
instructiunile pentru construirea altor componente ale celulelor: moleculele de
ARN, proteine etc. Segmentele ADN care poarta informatia genetica sunt numite
gene. Proteinele prezente in cadrul tuturor formelor de viata de pe Terra
contin aceiasi 20 de aminoacizi in cadrul structurii proprii, desi exista in
jur de 400 care ar fi putut fi folositi.
Toate formele de viata de pe Terra partajeaza un cod genetic
universal, parte a ADN-ului lor. Literele din structura spiralei ADN-ului,
luate cate trei, formeaza instructiuni codificate care indica ce aminoacizi
trebuie sa se combine pentru a forma o proteina. Fiecare specie de pe Pamant
foloseste acelasi cod genetic pentru a indeplini aceasta functiune. Bacteriile
folosesc exact acelasi cod pentru a produce proteine ca si noi, oamenii. Toate
formele de viata de pe Terra folosesc aceleasi mecanisme metabolice. La toate
formele de viata care au la baza celule prevazute cu nucleu, de la amiba la
balena albastra, glucoza este metabolizata in aceiasi 10 pasi, in aceeasi
ordine, folosind aceleasi 10 enzime.
Teoria evolutionista nu poate contrazice creationismul Sfintei
Scripturi. Pe de o parte, sunt multe intrebari fundamentale la care
evolutionismul nu poate raspunde, iar pe de alta parte, creationismul nu
infirma faptul ca ADN-ul este cel care controleaza trupul oricarui organism viu
de pe Pamant si nici nu spune ca ar exista vreo diferenta trupeasca
(fiziologica) intre om si animale, intrucat trupurile acestora sunt facute de
Dumnezeu din aceeasi materie: pamant.
Reamintesc ca Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti, deci Biserica
Ortodoxa, marturiseste fara echivoc ca diferenta intre om si animale nu este
nicidecum fiziologica (trupeasca), ci de natura sufleteasca, mai exact, doar
sufletul omului este spiritual, asa cum am aratat mai sus. Doar omul are minte
(gandire, ratiune, cugetare) si este nemuritor. Evolutionistii nu pot spune cum
a aparut prima celula vie. Teoria evolutionista nu poate nega complexitatea
ADN-ului care nu se poate “autoregla” pentru a ajunge la aceasta diversitate de
forme de viata (caci, daca s-ar regla singur, ar insemna ca materia este
inteligenta, ceea ce este absurd pentru orice om de stiinta), astfel stiinta
poate vorbi mai degraba de o “reglare adaptiva” in baza unor legi clare impuse
de “cineva”.
Stiinta nu poate spune nimic despre cum devine om un ovul
fertilizat. Ce se intampla din momentul in care peretele unui ovul este
penetrat de un spermatozoid pana in momentul in care o noua fiinta umana este
formata, cu toate organele sale, functionand intr-o armonie si interdependenta
uluitoare, reprezinta un proces de o complexitate incredibila care este dus la
bun sfarsit aproape de fiecare data. Cum se intampla acest lucru, care este
mecanismul celular care face ca, desi se porneste de o singura celula, sa se
ajunga la multiple tipuri de celule, cu roluri diferite, desi toate au practic
aceeasi informatie genetica este inca un mister pentru stiinta. Toate celulele
dintr-un organism, oricat de complex, au la origine celulele nespecifice
(generale) ale embrionului. Toate aceste celule nespecifice au acelasi set de
cromozomi, ce contin informatiile genetice pentru “construirea” intregului
organism. Dar, in procesul dezvoltarii embrionului anumite gene, sunt activate
in anumite celule, pe cand in alte celule sunt activate alte gene. Cele mai
multe dintre gene sunt, de fapt, inactive in cea mai mare parte a timpului.
Genele produc proteine. Fiecare tip de celula (diferite acum prin genele
declansatoare specifice) produc tipuri diferite de proteine. in acest fel,
apare o diferentiere a celulelor. Celulele de acelasi tip se strang impreuna
pentru a forma organele. in ultimii ani s-au facut cercetari asidue in
determinarea mecanismului de specializare acelulelor. Maniera exacta in care
are loc diferentierea celulara si mecanismul care declanseaza activarea unor
anumite gene raman, deocamdata, nedeslusite.
Stiinta actuala nu poate spune la ce foloseste cea mai mare parte
a ADN-ului. O singura celula umana contine aproximativ 2 metri de ADN. Dar
numai 2 centimetri din cei 2 metri reprezinta gene, adica setul de instructiuni
necesar pentru crearea proteinelor. Restul ADN-ului a fost denumit “junk ADN”
(ADN inutil), pentru ca s-a considerat, la descoperirea acestuia, ca genele
sunt suficiente pentru a explica totul in materie de mecanisme celulare. Cand
s-a constatat ca numarul de gene din celula umana este de aproximativ 25-30 de
mii, cu putin mai multe decat numarul de gene ale viermelui C. elegans, s-au
nascut intrebari legate de sursa complexitatii omului: daca nu numarul de gene,
atunci cine este responsabil pentru superioritatea omului intre vietuitoare? Pe
de o parte, faptul ca ADN-ul fara gene s-a pastrat fara mutatii de-a lungul
evolutiei este un indiciu al importantei acestuia. Pe de alta parte, studiile
din ultimii ani arata ca mare parte din ADN-ul care nu contine gene, desi
foarte bine conservat la mamifere, la om a suferit modificari. Astfel teoria
evolutionista nu poate demonstra ca superioritatea omului fata de celelalte
animale este de origine materiala. Reamintesc ca Sfanta Scriptura si dogma
ortodoxa crestina spune clar ca superioritatea omului fata de animale este
exclusiv datorata sufletului. si animalele au suflet, insa un suflet
nespiritual (lipsit de ratiune si nemurire).
In concluzie, stiinta nu poate fi folosita nicidecum pentru a
infirma existenta lui Dumnezeu sau a exclude pronia Sa in creatie. stiinta
confirma multe aspecte ale creationismului. Evolutionismul este departe de a fi
o teorie completa (asa cum este cea creationista care raspunde la toate
intrebarile), caci nu poate raspunde la intrebarile fundamentale legate de
viata. Astfel, stiinta ofera multe raspunsuri utile pentru omenire intrucat
explica unele mecanisme ale dezvoltarii vietii pe pamant si rolul ADN-ului,
insa, din nefericire, nu poate raspunde la problemele fundamentale ale originii
vietii:
1. Cum a aparut viata?
2. Cum devine om un ovul fertilizat?
3. De ce ADN-ul fara gene s-a pastrat fara mutatii de-a lungul
evolutiei?
4. De unde provine superioritatea omului fata de animale (intrucat
nu este trupeasca)?
Noi, crestinii ortodocsi, stim ca Dumnezeu ne-a dat capacitatea sa
intelegem lumea, universul, iar, in Duhul Sfant, sa cunoastem si lumea
spirituala “chiar si adancurile lui Dumnezeu”[22] pe care “omul firesc nu le
poate pricepe”[23]. stiinta confirma revelatia Sfintei Scripturi in ceea ce
priveste viata biologica. Vom aminti doar cateva aspecte: toate organismele vii
sunt facute din aceeasi materie (pamant, molecule, atomi) si, astfel, exista o
stransa legatura fiziologica (trupeasca) intre ele (demonstrata fara echivoc de
ADN). Viata a aparut intai in apa (moluste, pesti etc.), apoi in aer
(pasarile), apoi pe uscat (animalele). si in cele din urma omul, ca cea mai
complexa fiinta de pe Pamant.
Un organism este un sistem deschis care face schimburi de materie,
energie si informatie cu mediul inconjurator, este “viu” si dispune de “viata”
limitata (traieste o anumita perioada). Organism este orice individ (persoana)
din cadrul unei specii care prezinta anumite caracteristici generale: o
structura celulara (cu exceptia virusilor), reproducere, prezenta acizilor
nucleici si a altor substante organice, procese metabolice, capacitatea
organismelor de a face fata conditiilor externe in continua schimbare, astfel
incat sa poata dobandi hrana si orice alt fel de resurse necesare pentru
asigurarea energiei necesare continuarii vietii.
Subsistemele componente ale fiecarui organism sunt sisteme si
aparate alcatuite din organe. Organele sunt alcatuite dintr-un ansamblu de
tesuturi diferite. Țesuturile
sunt alcatuite din celule de origine, forma, structura si functie comuna.
Organismele vii, atat cele vegetale cat si cele animale, nu au
aparut toate simultan. Dumnezeu le-a facut pe toate cu intelepciune conform
planului Sau, treptat, legandu-le prin legi precise unele de altele, de la
organismele cele mai simple pana la cele mai complicate, asa cum reiese din
revelatia Sfintei Scripturi. Privind din sistemul de referinta (temporal) al
omului, apar pe rand (nicidecum toate in acelasi timp), la porunca lui Dumnezeu
(si nu intamplator), din pamant (materie), intr-un mod bine organizat (si nu
haotic), avand o stransa legatura biologica (trupeasca) intre ele, intai
organismele regnului vegetal si apoi organismele regnului animal[24]. Astfel, vegetatia
apare in ziua a treia, apoi mai tarziu in ziua a cincea apar intai vietatile
din apa si apoi pasarile, iar abia in ziua a sasea apar vietatile terestre si
inclusiv omul e facut in aceasta zi. Omul insa, desi are trup biologic din
pamant (materie), asemenea vietatilor animale, nu apare la porunca lui Dumnezeu
ci, asa cum am spus anterior, este singura creatura de pe Pamant facuta direct
de Dumnezeu, atat cu trup cat si cu suflet rational (spiritual)[25]. Reamintim
ca timpul este relativ, asa cum reiese clar si din Sfanta Scriptura (in Psalmul
89 o mie de ani este comparata fie cu o zi de 24 ore, fie cu o straja din
noapte, adica 3 ore). Conteaza sistemul de referinta la care le raportam. Spre
exemplu zilele creatiei din Sfanta Scriptura, pot fi de cateva secunde, privit
dintr-un sistem de referinta, sau pot fi de miliarde si miliarde de ani privit
din alt sistem de referinta. intocmai ca in filmele documentare de la
televizor, cand este filmata o floare cum infloreste, iar mai apoi se
vizioneaza filmul la o viteza mult mai mare, astfel incat noi vedem in cateva
secunde ceea ce in “timp real” a fost filmat in saptamani. insa filmul se poate
viziona si la viteza foarte mica si, astfel, putem vedea acest proces in
miliarde de ani. Vom vedea in capitolele urmatoare ca Teoria Relativitatii
demonstreaza ca nu exista sistem de referinta privilegiat, nu exista un timp
absolut, ci fiecare observator are propria sa masura a timpului. Toate
masuratorile, din orice sistem de referinta sunt corecte.
Dumnezeu este “Cel ce invata pe om cunostinta”[26], adica stiinta.
Astfel, putem spune din adancul cugetului inimii “cat s-au marit lucrurile
Tale, Doamne, toate cu intelepciune le-ai facut! Umplutu-s-a pamantul de
zidirea Ta”[27].
Eugen Gantolea
[1] Facerea 1,26.
[2] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4.
[3] Facerea 1,26.
[4] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4.
[5] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[6] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea VI-a, cap 6.
[7] Psalmul 48,12,21.
[8] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[9] Facerea 1,30.
[10] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[11] Facera 2,7.
[12] Facerea 9,9-10.
[13] Evrei 4,12.
[14] Efeseni 4,23.
[15] I Tesaloniceni 5,23.
[16] I Corinteni 15,40-45.
[17] Ioan 6,63.
[18] Facera 1,26-27.
[19] Ecclesiaticul 12,7.
[20] Marcu 12,25.
[21] Matei 10,28.
[22] I Corinteni 2, 10.
[23] I Corinteni 2, 14
[24] Facerea 1,11-30
[25] Facerea 2,7; Facerea 1,26-27.
[26] Psalmul 93,9-10
[27] Psalmul 103,25
[2] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4.
[3] Facerea 1,26.
[4] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4.
[5] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[6] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea VI-a, cap 6.
[7] Psalmul 48,12,21.
[8] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[9] Facerea 1,30.
[10] Sf. Ioan Damaschin – Dogmatica, Cartea II-a, cap 12.
[11] Facera 2,7.
[12] Facerea 9,9-10.
[13] Evrei 4,12.
[14] Efeseni 4,23.
[15] I Tesaloniceni 5,23.
[16] I Corinteni 15,40-45.
[17] Ioan 6,63.
[18] Facera 1,26-27.
[19] Ecclesiaticul 12,7.
[20] Marcu 12,25.
[21] Matei 10,28.
[22] I Corinteni 2, 10.
[23] I Corinteni 2, 14
[24] Facerea 1,11-30
[25] Facerea 2,7; Facerea 1,26-27.
[26] Psalmul 93,9-10
[27] Psalmul 103,25
Sursa: crestinortodox.ro
Să vorbeşti despre smerenie a fost totdeauna foarte dificil,
întrucât cu adevărat poate vorbi despre smerenie doar cel ce s-a smerit. Câte
ceva însă se poate spune, pentru a identifica o oarecare direcţie.
Când gândim la smerenie, în cea mai mare parte gândim la
comportamentul unui om pe care toţi îl laudă şi-l vorbesc de bine, iar acesta
încearca să-i convingă că nu e aşa ; sau la comportamentul omului care, atunci
când gândeşte că a făcut ceva bun sau drept, alungă îndată acest gând, din
teamă să nu cadă în mândrie.
Ambele mi se par incorecte nu doar faţă de sine, ci şi faţă de
Dumnezeu : a considera că, odată ce am spus ceva sau am făcut, acest lucru deja
nu poate fi bun sau că a recunoaşte ceva bun în propria persoană duce la
mândrie este greşit. E nevoie aici de o reorientare. Dacă Dumnezeu mi-a dat să
vorbesc ceva adevărat, bun, drept sau să fac ceva vrednic de El şi de mine ca om,
trebuie să învăţ să-I mulţumesc pentru asta. Să n-o iau, desigur, ca merit
personal, dar nici să nu neg fapta în sine, ci să ne repliem de la mândrie şi
slava deşartă spre o recunoştinţă plină de mirare şi duioşie.
E primul lucru care trebuie spus despre smerenie, întrucât e
primul obiectiv ce ne stă în faţă. Falsa smerenie este unul dintre cele mai
distructive lucruri ; ea duce la negarea binelui pe care îl deţinem în sine şi
este, pur şi simplu, nedreaptă faţă de Dumnezeu. Dumnezeu ne dă şi cuget, şi inimă,
şi bunăvoinţă, şi circumstanţe, şi oameni cărora le putem face bine ; şi binele
acesta trebuie făcut cu conştiinţa faptului că este un bine, însă că nu este de
la noi, ci este dat de la Dumnezeu.
Al doilea : pe partea cealaltă a balanţei se pun, de obicei,
mândria şi slava deşartă. Însă între acestea două este o foarte mare diferenţă.
Un om cu adevărat mândru este cel ce nu recunoaşte deasupra sa niciun fel de
lege, nici a lui Dumnezeu, nici omenească ; acesta îşi este sieşi lege. În
viaţa Avvei Dorothei avem o povestire despre o vizită a sa la o mănăstire, unde
i s-a spus ca vieţuieşte acolo un monah tânăr, care este întruchiparea
smereniei : nu se mânia niciodată, nu se revolta, nu se împotrivea cu nimic
atunci când era înjosit şi ocărât. Experimentatul Dorothei nu a crezut şi l-a
invitat pe tânăr la el : « În ce chip reuşeşti, în pofida tinereţii tale, sa nu
te revolţi atunci când eşti înjosit, ocărât, jignit ? », întrebă stareţul.
Tânărul monah răspunse : « De ce m-aş revolta la lătratul unor câini ? » Starea
sufletească a acestuia era nu smerenia, ci libera opinie, nesupusă nu doar
condamnării oamenilor, ci nici măcar judecăţii lor. Nu-l interesa ce spun alţii
despre el, îşi era sieşi judecător şi măsură a tuturor lucrurilor. Reiese de
aici că Judecata Dumnezeiască este concediată, rămâne doar cea proprie. Este
starea de singurătate extremă, starea în care omul nu mai are Dumnezeu şi nu
mai are judecată în afara sa.
Slava deşartă, altfel spus – vanitatea, se deosebeşte mult de
mândrie. Ea se rezumă la o dependenţă deplină de părerea şi judecata omenească,
însă nu şi de cea divină. În această stare omul caută laudă, încuviinţare, şi
cel mai umilitor e că cerşeşte ovaţii chiar şi de la cei cărora nu le respectă
câtuşi de puţin părerea, vrea doar să fie lăudat. Şi în momentul când cineva
începe să-l laude sau pur şi simplu să-l încuviinţeze, cel ce laudă capătă
brusc diverse calităţi intelectuale şi sufleteşti, se transformă în ochii lui
în judecător priceput şi drept. Mai există aici o latură : dacă începe să tragă
nădejde că cineva îl va lăuda, acest om va căuta să fie lăudat nu doar pentru
cele înălţătoare, nobile şi vrednice de Dumnezeu fapte, ci pentru orice, la
întâmplare. Într-o ultimă instanţă devenim tot mai mărunţi, întrucât căutăm
încuviinţare pentru orice, doar-doar să fim lăudaţi ; şi suntem judecaţi de
oameni necugetaţi, ce nu au niciun criteriu Dumnezeiesc al judecăţii şi ne
laudă, de obicei, pentru fleacuri. Astfel, omul vanitos depinde totalmente de
părerea şi încuviinţarea omenească ; mai mult ca atât, acesta se mulţumeşte cu
lucruri mărunte, neînsemnate, doar pentru a căpăta prin ele lauda râvnită.
Smerenia este cu totul altceva. Nu este o simplă absenţă a
vanităţii : lipsa vanităţii este, cum s-ar spune, un produs secundar al
smereniei. De asemenea, nu este doar o lipsă a mândriei, adică a unei
autoizolări depline, integrale, chiar dacă această autoizolare se sparge de
smerenie.
Smerenia, dacă e să vorbim de etimologia rusă a termenului, începe
din momentul în care intrăm în starea unei păci interioare : a împăciuirii cu
Dumnezeu, cu conştiinţa şi cu oamenii a căror judecată o exprimă pe cea a lui
Dumnezeu ; este, deci, o împăcare, o împăciuire. »
Smirenie(rus.) are ca rădăcină cuvântul mir, ce poate fi tradus
atât ca lume, cât şi ca pace. În acelaşi timp, este o împăcare cu toate
circumstanţele acestei vieţi, e starea omului care, orice s-ar întâmpla, le
primeşte ca din mâna lui Dumnezeu.
Cred că trebuie să mă explic. Unul dintre părinţii Bisericii
spunea că toate evenimentele istorice la scară universală sau în ceea ce
priveşte viaţa fiecăruia dintre noi, sunt determinate de corelaţia dintre trei
voinţe : voia lui Dumnezeu, mereu bună, atotputernică, însă care şi-a fixat
drept limită libertatea omenească de a alege ; voinţa satanică, mereu malefică,
însă nu atotputernică, incapabilă de a produce răul, întrucât diavolul nu este
stăpân peste făptură ; şi între acestea două, voinţa omenească, mereu
îndoioasă, care răspunde atât apelurilor Dumnezeieşti, poruncilor şi
rugăminţilor lui Dumnezeu, cât şi intrigilor satanei, falselor promisiuni,
atracţiei către rău, pe care omul o simte în sine. Apostolul Pavel spune că
deosebeşte în sine însuşi două stihii : legea vieţii veşnice, ce tinde spre
Dumnezeu, şi legea stagnării, legea care duce către distrugere, către
degradare. Aceste stihii sunt în fiecare dintre noi. De aceea, între influenţa
voii Dumnezeieşti şi a celei satanice nu facem mereu alegerea cea bună :
ezităm, facem adesea alegerea greşită, dar uneori şi pe cea bună.
Nu orice eveniment poate fi definit ca act al voii lui Dumnezeu.
De obicei, situaţia este mult mai complexă, după cum omul este sau nu lucrător
al voii lui Dumnezeu, sau conducător al voinţei rele satanice. Însă chiar şi în
faţa celei mai întunecate, celei mai fioroase situaţii Dumnezeu ne poate spune
: exact aici trebuie să aduci lumină, în această zonă a urii trebuie să aduci
dragoste, în acest haos trebuie să faci armonie ; sau : locul tău este acolo
unde voinţa satanică acţionează cel mai distructiv, mai hotărât…În acest sens,
părinţii Bisericii priveau situaţiile în care se aflau ca act al voinţei lui
Dumnezeu, nu în sensul că Dumnezeu ar fi înrăutăţit în mod intenţionat
situaţia, ci că anume acolo era locul lor.
Împăcarera interioară cu circumstanţele nu înseamnă că trebuie
să-i considerăm pe toţi din jurul nostu a fi oameni buni, ci că locul nostru
este printre ei pentru a le aduce ceva.
Dacă etimologia termenului slav ne duce cu gândul la împăcare,
linişte interioară, şi provenienţa latină a termenului humilitas, descoperă noi
sensuri ale acestui cuvânt. Humilitas provine de la humus, pământ roditor
adică, sau pur şi simplu pământ. Exprimându-ne alegoric,vedem pământul, iată,
tăcut, întins sub cer ; primeşte deopotrivă şi ploaia şi soarele, şi seminţele,
cu aceeaşi neîmpotrivire ; primeşte bălegarul şi tot ceea ce aruncăm din viaţa
noastră ; în el se înfige plugul şi-l răneşte adânc, iar el stă tăcut,
primindu-le pe toate şi aducând rod. După cum au spus unii gânditori,smerenia
este starea sufletului omenesc care primeşte tăcut, supus, orice i se dă şi din
tot ce i se dă aduce rod.
Aşadar, căutând smerenie, e binevenită întrebarea : cum privim la
faptul că Dumnezeu ne trimite într-o situaţie sau alta ? Cu împăcare lăuntrică
sau cu protest, sau selectiv ?
« Nu vreau asta, vreau alta – de ce m-ai trimis aici ? Eu vreau
bine, trebuie să mă trimiţi într-o atmosferă unde să roiască doar oameni buni,
care să mă inspire, să mă ajute, să mă poarte pe braţe ; de ce mă trimiţi acolo
unde totul e beznă, totul e rău, totul e lipsă de armonie ? »
E reacţia noastră obişnuită şi este un indiciu al faptului că
reacţia noastră nu este una smerită. Iar când spun « smerită » nu am în vedere
sentimentul împăcării cu înfrângerea: “Ce să faci, cu Dumnezeu nu te pui, mă
voi smeri…”. Nu sentimentul înfrângerii, ci smerenia activă, împăcarea activă,
lumea interioară activă fac din noi soli şi apostoli, oameni trimişi în lumea
întunecoasă, grea şi amară, care ştiu că acolo le este locul firesc şi acolo
vor agonisi harul.
Continuând tema pământului : Teofan Zăvorâtul scrie în una din
scrisorile sale unei corespondente : « Sunt uimit… Aţi plecat la băile de nămol
să vă tămăduiţi reumatismul, iar când asupra Dvs. Se aruncă cu noroi, pentru a
vă vindeca sufletul de neajunsurile lui – atunci vă plângeţi ».
O astfel de tratare a întrebării este una foarte interesantă.
Într-adevăr, băile de nămol le alegem singuri, iar cele de noroi ni le aleg
alţii, şi ne plângem. Şi aici este aproape întotdeauna toată deosebirea.
Serafim de Sarov spunea că Trebuie pur şi simplu orice faptă asumată la alegere
este mai uşor de îndeplinit, întrucât mândria, orgoliul, îi va da suficientă
energie pentru asta, pe când să învingi ceea ce îţi pune în faţă soarta este cu
totul altceva : doar nu am ales eu asta ! să ne plecăm în faţa lui Dumnezeu ;
nu cu pasivitate, ci ca o plecăciune adâncă de cerere a binecuvântării de a
purcede la lucrarea smereniei.
Şi încă ceva : nu cred că smerenia este faptul de a lăsa pe cineva
să te faca una cu noroiul; orice fel de şef – ofiţer sau preot, sau brigadier –
poate fi profund smerit, însă conform responsabilităţii asumate să acţioneze
aspru , tare şi hotărât. Nu cred că un asemenea şef, fie egumen la mănăstire,
preot de parohie sau ofiţer de armată trebuie să admită haos pe motiv că nu
poate lua hotărâri şi nici să le implementeze pe motiv de smerenie. Smerenia e
cu totul altceva.
Un scriitor englez a spus că smerenia este înainte de toate realism
; atunci când îmi vine gândul că sunt genial îmi răspund calm : nu fi naiv,
eşti chiar foarte mediocru ! – acesta este începutul smereniei, care provine de
la vederea reală a lucrurilor. In acest sens realismul poate fi educat chiar şi
prin simţul umorului. Adesea te poţi privi cu un zâmbet: cât de hazliu eşti
când te umfli în pene ! La o atitudine corespunzătoare în acest sens, adesea
putem păşi pe tărâmul smereniei, care provine doar din realism.
Însă cel mai profund tip de smerenie este smerenia sfinţilor,
care-şi are provenienţa în vederea frumuseţii şi a sfinţeniei lui Dumnezeu. Nu
din motiv că s-ar fi realizat , prin comparaţie, nimicnicia, ci pentru că,
răpuşi de acea frumuseţe de nedescris, nu le rămâne decât să cadă în genunchi
într-o cucernică frică, în dragoste şi în mirare, şi atunci nu îşi mai amintesc
de sine, pentru că nu îi mai interesează să o facă : cine doreşte să se uite la
sine atunci când poate să privească ceva ce depăşeşte orice închipuire a
frumuseţii?
Mitropolitul Antonie, Despre credinţă şi îndoială, Editura
Cathisma.
Sursa:
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu