NOIMA DEVENIRII ÎNTRU FIINȚĂ
Viitorul nu
trebuie să excludă ființa (colocviu)
Adevărata
împlinire a noțiunii de „devenire întru ființă” - Eugen Drăghici, Ninel Țugui
Poem de
Gabriela Tănase
Adevăr și
revelație – Dumitru Drăghicescu
Poeme de
Corneliu Zeana
Florea
Fugariu in memoriam – N. Georgescu, I. Andreiță
Poeme de
Constantin Abăluță și Toma George
Maiorescu
Cât de veche
este credința ortodoxă – Mitiades Efthimiou
Poem de
Dorin Croitor
Robert Calul
de Puși Dinulescu – scenometrie de George Anca
Colocviile
de Marți
Marți 27
septembrie 2016, 5 pm, Calderon 39.
Anul VII, nr. 9 (82).
Tema: Viitorul nu trebuie să excludă ființa
Oaspete de
onoare: Wienfried A. Senker (Germania)
Premieră:
Neculai Urs:
George Topârceanu conferențiind despre cărți
Intervenții
George Anca:
Devenire / ființă la Drăghicescu și Noica
Puși
Dinulescu: Lectură-mișcare-finisare
Mihaela
Munteanu: Fantomele operei
Viorel
Speteanu: Bătălia de pe Dealul Spirii
Teatru de
poezie
Toma George
Maiorescu, Constantin Abăluță, Gheorghe Dănilă, Gabriela Tănase, Vali Pena,
Dorin Croitor
Lansări de
carte
Corneliu
Zeana: Când va cădea o stea, Betta, 2016
Aristotel C.
Pârvulescu: Eseuri, Semănătorul, 2016
“Celalalt
Noica” despre relatia de tensiune duioasa dintre filosoful Constantin Noica si
fiul sau, parintele Rafail.
ADEVARATA
IMPLINIRE A NOIMEI NOTIUNII DE “DEVENIRE INTRU FIINTA”
în ”Cuvântul
Ortodox”, 3-04-2013
Print
“Sa nu ne
trufim cu ce sintem, cu ce avem, caci pentru aceasta a pierdut poporul ales pe
Mesia”
Constantin
Noica catre fiul sau, Rafail: „Fii implinit si fa ce vrei”
– Parinte
Rafail, spuneti-ne ceva despre filosoful Constantin Noica, tatal Dumneavoastra.
– Nu prea
stiu ce sa va spun. Pe tata l-am cunoscut foarte putin, fiindca din copilarie,
nu stiu in ce an, au divortat parintii mei. Tata, fiind din neam de mosieri,
iar mama avind origine „nesanatoasa”, fiind englezoaica, s-au gindit ca, daca
se despart, o sa riscam mai putine lucruri care ne amenintau in regimul
comunist si poate ca si mama se gindea sa-si recistige cetatenia britanica si
sa ne ia si pe noi, copiii, in libertate, sa ne dea o educatie.
La un moment
dat, tata a avut domiciliu fortat in Cimpulung Muscel, iar noi ramasesem in
Bucuresti. In ’55 s-a repatriat mama si ne-am dus si noi, copiii, la ea. L-am
cunoscut putin. Dupa moartea lui, din articole, am vazut ca era mai mult decit
ce credeam eu. Ma gindeam, de exemplu — o sa va marturisesc si asta — ce face
un filosof acum in Romania lui Ceausescu? Adica, „tara arde si baba se
piaptana”, cum se zice. Dar mi-am dat seama ca nu era asa de simplu si ca a
fost si acolo o pronie a lui Dumnezeu. Filosofia lui nu o inteleg si inca nu
pot sa citesc cartile tatei, fiindca nu pot intelege filosofia.
De cind a iesit din inchisoare, din ’68, tata
ne-a vizitat insa, in Anglia de trei ori si, in felul nostru, ne-am inteles din
ce in ce mai bine pina cind, in ’85 sau ’86 cred, cind a venit ultima oara,
ne-am despartit intr-o intelegere adinca, intr-o armonie adinca, pe care nu o
puteam exprima in cuvinte, fiindca altul era limbajul lui, altul al meu. Dar
simteam pe dedesubt un alt curent care ne unea si, intr-un fel, simteam in
chemarea mea o mostenire de la tata. Poate simtea si el, dupa cum s-a si
exprimat, o implinire a lui prin fiul sau, care a venit la alta filosofie, la
alta cultura.
– Parinte
Rafail, sa ne spuneti daca ati avea ceva sa reprosati tatalui Dumneavoastra
pentru atitudinea domniei sale fata de Biserica Ortodoxa si in ceea ce priveste
educatia ortodoxa sau mai putin ortodoxa pe care ati primit-o.
– Am avut in
tineretea mea momente de reprosuri si de razvratire, socotind ca nu ajungem la
nimic in viata pentru ca parintii nu ne-au invatat. Tatal meu trebuia sa
devina calugar, nu filosof! Vreau sa spun numai citeva cuvinte: in ultima mea
convorbire cu tata i-am facut chiar reprosul acesta. Apropo de nu stiu ce, m-a
intrebat:
„Dragul meu,
ai tu ceva sa-mi reprosezi?”.
Nu as fi
vrut sa-l supar, fiindca trecusem de razvratirile mele. Dar intr-o clipita,
asa, m-am gindit ce sa-i spun? Si am simtit ca unui om ca el nu pot sa-i spun
decit adevarul. Si i-am spus:
„Da, tata,
am un repros sa-ti fac”.
Si i-a
placut. Am luat citeva elemente din scrisorile lui in care, desi ma binecuvinta
pentru calugaria mea in care am intrat, imi tot spunea:
„Da’ poate
mai faci si tu nitica cultura, da’ poate mai inveti; da’ poate intri la
Universitate”.
Si atunci am
spus:
„Uite
reprosul meu. Intr-o Scrisoare catre Rafail (cred ca s-a publicat undeva si in
Romania, in care vorbea filosofilor lui din Franta) ma intrebai de ce m-am
calugarit; nu cumva m-a dezamagit lumea asta? Imi spuneai «Nu-ti reprosez, dar
eu nu sint un tata ca acela care ar vrea sa-si sacrifice fiul lui Dumnezeu»”.
Si in
Scrisoarea catre Rafail el propunea libertatea aceasta de a cauta ceea ce ma
bucura si, daca, in definitiv, gasesc bucuria, deci daca ma gasesc implinit in
calugaria pe care el nu o intelegea in mod corect, acolo va fi adevarul meu.
Si el ma binecuvinta in felul acesta: „Bucura-te si fa ce vrei!”, parafrazind
cuvintul Fericitului Augustin: „Iubeste pe Dumnezeu si fa ce vrei”.
Lumea
moderna — despre care Noica spunea ca nu mai este o lume a iubirii — ar zice:
„Cunoaste si fa ce
ce vrei”. Dar spunea:
“Uite unde
ne duce cunoasterea asta; la distrugerea omului si a lumii”. Dar, cind te
gasesti implinit, eu iti zic: „Fii implinit si fa ce vrei!”.
Si, tata, ai
spus in scrisoarea aia ca nu esti un om care sa sacrifice lui Dumnezeu pe
unicul sau fiu. Si totusi, de cind ai iesit din inchisoare, din ’68 pina
astazi, m-ai tot indemnat spre o cultura, desi stii ca inca din copilarie
intre noi era chiar o tensiune, caci te intrebam:
„Ce este acela
un filosof, ca un potcovar face mai mult decit tine ca filosof?“. Si m-ai
indemnat mereu catre cultura, desi ai vazut ca nu am nici tragere, nici menire.
Reprosul meu este acesta: “Sa stii ca lucrul caruia esti gata sa-ti sacrifici
pe fiul tau unul nascut, acela iti este dumnezeu”.
Si tata a
deschis bratele sa ma imbratiseze si mi-a zis:
„A, dragul
meu, pe cuvintele astea ne putem desparti”.
I-a placut.
Si asta am admirat la tata, ca i-a placut totdeauna sa fie batut la intrebarile
si capcanele pe care ti le punea. As zice ca in general, as putea sa reprosez,
dar ca reprosul nu te implineste si, ceea ce ai trait in viata ta nu este din
intimplare, ci este o manifestare a vointei lui Dumnezeu. Or, El mi-a dat
atunci cuvint care — inchipuiti-va! — m-a apropiat de tata asa incit dupa
conversatia asta (a fost ultima noastra convorbire, desi in ziua aceea am
continuat sa vorbim) sa-mi spuna:
„Nu m-am
asteptat ca, avind atitia discipoli, sa ma inteleg mai bine, pina la urma, tot
cu fiul meu”.
In felul
acesta as zice ca acolo ne-am apropiat in mod paradoxal, ne-am gasit intelesi.
Deci, as vrea sa spun, in concluzie, ca situatia in care esti trebuie asumata
si, cu ajutorul lui Dumnezeu, poti ajuta chiar in mod tainic si generatiilor de
la care ai invatat sau n-ai invatat, de la care ai mostenit sau n-ai mostenit
ceva.
– Ati citit
scrierile filosofului Noica? V-au ajutat cumva in experienta Dumneavoastra
duhovniceasca ?
– Eu il
cunosc foarte putin pe filosoful Noica, fiindca nu am studiat filosofia si
nu-i pot citi cartile; nu pot citi decit anumite pasaje, pe care le pot urmari
in paralel cu teologia traita de mine (caci eu nu am facut studii teologice).
Am vazut insa in filosoful Noica un subcurent de crestinism ortodox autentic,
care devine mai clar decit oriunde in cartea Rugati-va pentru fratele
Alexandru, aratindu-l ca un om care a prins duhul acesta al Sfintului Siluan
as zice, al iubirii de vrajmasi. In ea, profesorul Noica citeaza pe nu stiu
cine, care spune: „pitié pour les puissants”. Saracul bogat prins in robia
banilor lui!
Daca am
talmaci in sens spiritual aceasta expresie, am putea spune multe. O sa ma
feresc, insa, de cuvintul „spiritual”, fiindca am impresia ca acest cuvint a
deraiat oarecum catre confuzia pe care o face limba franceza. Caci, in
franceza, „spiritual” inseamna mai mult intelectual, cerebral, in timp ce la
noi inseamna, asa cum am invatat eu in copilarie, duhovnicesc. Deci, talmacire
duhovniceasca. Cred ca trebuie sa intelegem mai profund si mai viu cuvintul
Bisericii noastre si intuitiile celorlalti. Sa intelegem pe cel care este in
fata noastra in masura in care el e cinstit in fata Domnului si in ce masura
inversunarea lui (daca este vorba de asa ceva), care ne doare, este provocata
si de pacatele noastre.
Cred ca nu
trebuie sa ne speriem atit nici de sectanti, nici de catolici, nici de uniati
etc, cit de pacatele noastre. Noi sa fim si sa raminem drepti in fata lui
Dumnezeu, cu dreptatea lui Dumnezeu, dreptate care se traduce in iubire; si cu
iubirea putem birui toate incercarile. Mult mai multa putere are cel care pare
slab, avind dragoste.
Dar trebuie
sa cunoastem si lucrul in care sa fim inflexibili. De exemplu, Mintuitorul, la
intrebarile lui Caiafa, nu raspundea deloc. A dat un singur raspuns si,
omeneste vorbind, acesta era exact cuvintul pe care nu trebuia sa-l rosteasca,
daca voia sa nu fie rastignit. Dar El, de bunavoie, a rostit acest singur
cuvint, care i-a pecetluit soarta, caci voia rastignirea pentru mintuirea
omului.Un singur lucru n-a vrut sa ramina ascuns si nu Se sinchisea de
marturiile false. Cind L-au intrebat daca El este Fiul lui Dumnezeu, a raspuns:
„Eu sint”. Cred ca si noi, paralel cu aceasta, nu trebuie sa ne infricosam de
insistentele prozelitiste, catolice si protestante ci, cu mijloacele
Bisericii, rugaciunea, poruncile, intre altele iubirea de vrajmasi si intelegerea
fata de om, sa aratam adevarul Ortodoxiei. Pentru ca, dupa cum spunea cineva,
„Ortodoxia nu convinge, ci seduce”. Te-a atras. Ti-a sedus inima. Aceasta este
arma cea mai mare a noastra. Iubirea care poate seduce, fiindca omul este
chipul lui Dumnezeu. Si stim ca „dragostea nu piere niciodata”.
– Cum a
reactionat tatal Dumneavoastra cind v-ati calugarit?
– Da,
interesanta intrebare. A fost o tensiune intre noi, dar o tensiune duioasa. El
era un om duios si in duiosia asta am discutat toata viata. Era o tensiune care
incepuse din copilarie, cind ma gindeam: ce-i un filosof? Si l-am atacat cu
asta: „Ce-i un filosof? Ce faci tu ca filosof?”. Treceam prin fata unui
potcovar si i-am zis: „Si potcovarul asta face ceva mai mult decit tine, ca
macar face ceva util”.
Acum nu stiu
exact ce credea el, la inceput, despre calugaria mea; credea poate ca ma
aventurez la inaltimi prea mari de unde, daca ai sa cazi te poti sparge in
bucatele (ca nu isi dadea seama ca viata monahala nu este inaltime, ci josime —
smerenie — n.ns.) de unde nu mai poti sa cazi.
Eu am spus
tatei de la inceput, din ’68, cind a iesit din inchisoare, prin scrisori (ca-i
scriam atunci), de calugaria mea si ca asteptam sa primesc binecuvintarea lui
parinteasca. Si mi-a dat-o din tot sufletul. Dar ma impingea nitel si la
cultura, asa cum o intelegea el, ca eu numesc cultura altceva. Si a fost un
descrescendo de vreo 20 de ani aceasta impingere catre cultura si cred ca in
ultimii ani era mult mai impacat cu mine. A fost o tensiune, dar o tensiune dubla,
cred. O tensiune prietenoasa. Nu stiu in ce masura nu s-a recunoscut si el in
chemarea asta.
– Tatal
Sfintiei Voastre, intr-un dialog cu Andrei Plesu, la Paltinis, sustinea ca fiul
sau nu mai poate inainta… din moment ce „si-a pus capat zilelor” intr-o
manastire. Andrei Plesu considera insa ca ar exista o perspectiva de revenire
pentru fiul filosofului. La ce credeti ca se referea marele filosof ?
– Nu l-am
putut cunoaste de aproape pe profesorul Noica, nu numai fiindca nu am trait
multi ani impreuna cu el, ci si pentru faptul ca nu am studiat niciodata
filosofia si nu am „dinti” ca sa „musc” carti filosofice. Am citit, dupa
cuvintul lui, „ciupitativ” din operele sale si mi-am facut o idee despre ce
este vorba, dar mai ales l-am putut urmari, de multe ori, paralel din
perspectiva a ceea ce numesc eu filosofie si cultura. Eu cred ca profesorul
Noica vorbeste de o devenire in istorie, pentru ca tot mereu vad ca el, ca
filosof, se gindeste mult la devenirea in istorie, vorbeste de devenirea
natiunii, de rolul Romaniei in istorie s.a.m.d. Or, este adevarat ca in istorie
viata mea nu mai are o devenire, fiindca, esential, de cind cu gindul acela al
mortii, eu ma desparteam de istorie si chiar gindeam des ca viata omului,
devenirea lui, asa cum o inteleg eu, este tocmai aceasta nastere intru vesnicie
care se poate realiza in Biserica, si in special in Biserica Ortodoxa.
Murim istoriei, murim trupului, murim
pamintului si fata de tot ceea ce ne poate limita, ca sa ne nastem intru
vesnicie, intru fiinta, Fiinta fiind Insusi Dumnezeu Care S-a descoperit lui
Moisi cu acest nume: „Eu sint Cel ce este” adica „Eu sint Fiinta”. Devenirea
omului este intru fiinta, Fiinta fiind Insusi Dumnezeu. Si de multi ani de cind
am auzit expresia profesorului Noica „devenirea intru fiinta“, de multi ani am
adoptat-o pentru a exprima ceea ce se intimpla acum: cea de a doua gestatie a
omului pe pamint, gestatie intru Duhul Sfint. Este o gestatie care se distinge
de prima, cea biologica, prin faptul ca Dumnezeu acum nu mai spune „Sa fie” si
devine, ci acum Dumnezeu Se adreseaza omului prin cuvint si prin cuvintul
rugaciunii omul raspunde lui Dumnezeu. Gestatia cea de a doua este deci o
invitatie a lui Dumnezeu la care, in mod liber, omul trebuie sa-I raspunda
„Amin”. Si atunci, mai departe, Domnul implineste pentru om ceea ce lui ii este
cu neputinta: Dumnezeu Insusi desavirseste lucrarea in sinea omului.
In acest
sens „devenirea intru fiinta” este existenta in care sintem, iar fiinta este
ceea ce vom fi in vesnicie, intru Dumnezeu. “Devenirea intru fiinta” este
tocmai viata noastra de acum, de pe pamint. Tot restul piere, cum spune si o
cintare de la inmormintare: „Desertaciuni sint toate cele omenesti, cite nu
ramin dupa moarte”.
Ce exista
dupa moarte, daca moartea este disparitie? Dar moartea nu este tocmai
disparitie. Eu continui sa exist dupa moartea mea si ce sint, ce-am devenit,
aceasta risc sa ramin. Or, „devenirea intru fiinta” este viata noastra.
M-a bucurat foarte mult sa vad ca o expresie
greu de tradus, din rugaciunea „Tatal nostru” s-a tradus in romaneste: „Piinea
noastra cea spre fiinta”. Imi pare rau ca mai sint si alte traduceri. Nu-mi dau
seama in ce masura traducerea din Apus: „Piinea noastra cea de toate zilele”,
nu este gresita. In orice caz, traducerea „Piinea noastra cea spre fiinta”, am
gasit-o foarte adevarata. As spune chiar „piinea noastra cea intru fiinta”,
fiindca prin impartasania cu Trupul si Singele Domnului noi ne impartasim cu o
viata pe care nu o putem avea altfel. Acest Trup, frint pentru noi, acest Singe
ce a curs pentru noi, este viata unui Om Care a cunoscut mizeriile noastre,
Care a cunoscut si moartea, dar Care a cunoscut si Invierea si Care a cunoscut
si Inaltarea si sederea de-a dreapta Tatalui.
– Parinte
Rafail, ati amintit un lucru care, intr-adevar, m-a infricosat. Rasfoind
cartile pe care le-ati citit, tinar fiind, spuneati ca personalitati ale
culturii noastre s-au cam jucat cu lucrurile sfinte. In ziua de astazi,
Romania se lauda cu niste personalitati ale culturii nationale, intrate in
circuitul culturii universale, dar care s-au cam jucat cu lucrurile sfinte. As
aminti un Mircea Eliade, de pilda, pe care, cind incepi sa-l citesti, in multe
afirmatii nu stii cum sa-l intelegi ca si crestin. Vezi ca spune ca Mintuitorul
a fost un personaj enigmatic, a fost rastignit, a murit si despre Care
discipolii Lui spun ca ar fi inviat s.a.m.d. O alta personalitate este Emil
Cioran, a carui atitudine nu stiu cum s-o calific, mai ales ca este fiu de
preot ortodox. Sa spuna ca el il injura si se cearta cu Sfintul Apostol Pavel
si atunci este plin de satisfactie!
N-as vrea
sa-l includ in acest context si pe filosoful Constantin Noica dar, ca teolog,
am trait totusi o durere. Am auzit ca, pe cind era in spital a refuzat
impartasania. Din perspectiva ortodoxa, de care ati amintit, cum vedeti acest
lucru?
– Da. Este o
mare durere a poporului nostru si cred ca este unul din aspectele care tradeaza
starea noastra de cadere, pentru care poate a suferit mucenicia. Ma gandesc ca
ne asemanam intrucitva cu Israel cel din Vechiul Testament care, pentru
pacatele lui, a pierdut Ierusalimul de mai multe ori, de doua ori a plecat in
exil etc. Si Dumnezeu parca Si-ar fi dezmintit testamentul Sau cu el din cauza
pacatului poporului ales. Asa si noi.
Este deci un
aspect care tradeaza pacatul nostru. Si de aceea as aminti cuvintele Sfintului
Ioan Botezatorul: sa nu ne trufim cu ce sintem, cu ce avem, caci pentru
aceasta a pierdut poporul ales pe Mesia.
Imi pare rau
sa aud ca profesorul Noica a refuzat impartasania. Nu stiu in ce fel a
refuzat-o. M-am bucurat insa sa aud ca nu mult inainte de moarte s-a spovedit
si s-a impartasit. Aceasta mi-a spus-o chiar preotul care l-a spovedit si
impartasit:
„Sa stii,
Parinte Rafail, ca tatal tau s-a spovedit la mine si s-a impartasit cu citeva
luni inainte de moarte”.
Poate chiar
de aceea a refuzat impartasania la spital.
Tot ce este
civilizatie si cultura eu o vad numai ca o pregatire a omului pentru Dumnezeu.
Cultura nu este ratacire in acelasi sens cu pacatul; evident, nici civilizatia.
Dar nu sint decit pregatiri pentru intelegerea lucrului mai adinc, care este
Ortodoxia. Spun Ortodoxia in sensul esential, si sa nu credeti ca dispretuiesc
aspectele exterioare ale Ortodoxiei. Si noi avem Ortodoxia noastra, care a luat
forme istorice, geografice, culturale, dar sa nu raminem la istoric, la
geografic, la cultural ci sa luam „miezul”; sa nu raminem la coaja, ci sa
mincam „miezul” dinauntrul nucii. Si atunci, cred ca si in cultura noastra vom
putea sa vedem, pe de o parte ce este frumos in om, ce este ortodox in el, iar
pe de alta parte ceea ce este intentie.
– Va rugam
sa abordati problema responsabilitatii fata de Dumnezeu, de neamul, locul si
timpul in care se naste crestinul. Cu alte cuvinte sa vorbiti ceva despre
autohtonism si (sau) diaspora si (sau) impamintenire, deci cit de mult sintem
responsabili fata de locul, timpul si neamul in care ne-am nascut si, mai
departe, despre Eliade, Cioran, Noica, Tutea.
– Inainte sa
ajung la calugarie mi-a vorbit un bun prieten al tatalui meu din Franta citeva
ceasuri tocmai despre responsabilitatea fata de Dumnezeu, fata de neam, de
societate etc. M-a interesat foarte mult ceea ce-mi spunea, dar la mine s-au
imbinat toate in responsabilitatea fata de Dumnezeu, fiindca n-am putut, n-am
avut energia sa ma risipesc in impartirea asta a elementelor vietii: Dumnezeu,
om, familie, societate, tara etc. Eu am gindit ca daca imi fac datoria fata de
Dumnezeu, automat toate celelalte dispar si gasesc acum, la batrinete, ca am
avut dreptate.
Dar trebuie
sa precizez ca nu este o reducere prin eliminarea celorlalte elemente, ci o
integrare a lor, o viziune de sinteza, pe care o aveam intuitiv atunci si care
s-a adeverit. Adica Dumnezeu a creat si pe parinti si neamul si locul, si in
Dumnezeu trebuie gasite si prin Dumnezeu trebuie trecute toate relatiile cu
aceste elemente si, atunci, intr-adevar, raspunderea ta este acolo unde
trebuie.
Sa vorbesc
despre autohtonism, emigrare s.a.m.d. Eu cred asa. Noi am primit permisiunea de
a parasi tara cind am auzit de existenta, in Bucuresti, a unei icoane facatoare
de minuni. Ne-am repezit la biserica aceea si ne-am rugat eu, mama si sora mea
(stiu ca eu am intrat chiar in altar unde era icoana); ne-am rugat sa ne dea
sa scapam, cum era limbajul nostru atunci. Si in anul acela mama a primit, dupa
cinci ani de formalitati inutile, permisiunea de a parasi tara, impreuna cu
copiii ei. Deci, pe mine ma mingiie faptul ca am primit de la Maica Domnului
binecuvintare. Daca ar fi fost numai gindul meu, as avea fata de voi o
constiinta foarte incarcata astazi. Si o si am intr-un oarecare sens, fiindca
ati suferit, apartineti neamului acestuia si eu, intr-un fel, am tradat. Dar,
daca am plecat cu binecuvintarea Maicii Domnului, nu ma mai simt tradator si
poate am implinit acolo — cine stie — ceva pentru voi.
Va
marturisesc ca nespus de miscatoare a fost primirea pe care mi-ati facut-o. Am
fost in fata a nu stiu cite sute si n-am putut da mina cu fiecare. Nici macar
sa adresam un cuvint fiecaruia. O doamna din biserica mi-a spus: „Sa ne iubiti,
sa nu ne parasiti, sa mai veniti!”. Si am raspuns: „Va iubesc si, daca vrea
Domnul, mai vin”. Daca Dumnezeu nu vrea, nu-i o pierdere pentru voi, nici
pentru mine. Daca vrea Domnul, Domnul stie ce si cum face. Si daca m-ascund
undeva, ca Sfintul Siluan, de exemplu si nu ma mai vedeti niciodata, nu e nici
o pierdere, daca este de la Domnul. Daca-i fara voia Domnului, este smintire a
vietii mele.
Cit despre
Eliade si Cioran, alt lucru care m-a impresionat la tata a fost acesta: cind a
iesit din inchisoare, a incercat sa vina sa ne vada. N-a putut nici in ’68,
nici in ’69. Abia in 72 a venit pentru prima oara sa ne viziteze in Anglia. Si
l-am intrebat:
„Nu vrei sa
ramii cu noi?”.
Si a spus:
„Nu, eu ma
simt legat de soarta poporului meu”.
Si asta m-a
impresionat. Ca in loc sa faca ceea ce facuseram noi, adica sa scapam si sa va
lasam pe voi in urma, el a vrut sa impartaseasca soarta voastra. Cuvintul
acesta a marcat gindirea mea.
– Care au
fost ultimele cuvinte ale lui Constantin Noica?
– Ultimele
cuvinte catre mine…? Nu-mi amintesc exact acum. A fost, cred, un cuvint de
despartire intr-o mare armonie. Tensiunea din copilarie dintre mine si
profesorul Noica s-a rezolvat printr-o intelegere neasteptata. De fapt, cum am
mai spus, intre noi s-a produs ceea ce ar numi relata o „cearta”. Dar cearta
era, ca toate la el, un lucru de mare valoare. M-a intrebat daca eram suparat
pe el cu ceva, daca am ceva sa-i reprosez. in mine se ducea o lupta. Nu voiam
sa-i reprosez nimic, caci stiam ca vine din suferinta si se intoarce in
suferinta, fiindca n-a vrut niciodata sa fuga de soarta poporului sau. (Deci
se intorcea in Romania si, ca de fiecare data, ar fi putut fi ultima noastra
intilnire si chiar a fost ultima atunci). Asadar, riscind ultima despartire, nu
voiam sa-l acuz de ceva. Totusi, el a avut o astfel de atitudine, incit ar fi
fost nevrednic de el sa-i spun o minciuna, cit de binevoitoare ar fi fost ea.
Si i-am reprosat ceea ce am povestit mai inainte in legatura cu scrisoarea pe
care mi-o trimisese la Paris, in ’67.
P.S. Casian
Galateanul: Ceea ce nu mai stie Parintele Rafail, stim noi, caci am discutat
mult, la Paltinis, pe tema aceasta. Noica spunea:
„Eu nu prea
sint de acord cu ceea ce a facut Rafail, pentru ca parintii calugari repeta cam
de doua mii de ani acelasi lucru, cu ascultarea lor, cu slujbele lor etc. Dar,
cu toate acestea, dati-mi voie sa va spun ca nu am cunoscut pina acum un tinar
mai realizat in vocatia lui ca propriul meu copil”.
(in:
Celălalt Noica – mărturii ale monahului Rafail, însoțite de câteva cuvinte de
folos ale părintelui Symeon, ediție îngrijită de Pr. Eugen Drăgoi și Pr. Ninel
Țugui, Editura Anastasia, București, 1994).
GABRIELA TĂNASE
Vezi iar ingerii toamnei pe aripi se
coboara
camasile de nunta au inceput sa-i
doara
lumina ruginita in vin o mai masoara
si in altar de frunze vor invata sa
moara.
...
Vino
sa stergem obrajii cerului
de norii otraviti
sa tragem luna de urechi
sa nu mai stea
ca un spectru al pierzaniei
langa umerii insangerati ai copacilor
sa nu mai curga
peste umbra tremuratoare a funiei
care oricum
se impleteste singura.
(sau
mai bine
nu mai veni
am prea multe rani
si poezii ucise din dragoste.)
DUMITRU DRĂGHICESCU
Adevăr și
revelație
...
Ființă și devenire. - Atâta timp cât noi ne
găsim în acest proces vertiginos de evoluție neîncetată și și de devenire
nemăsurată, ni se pare dificil de a vedea ceea ce va fi reușita stabilă și
repausul. Totuși, speciile zoologice astăzi fixate, și fixate de milioane de
ani, traversară, și ele, o fază de devenire neîncetată și de mobilism
ireductibil, în cursul cărora și prin care ele se constituiră așa cum sunt.
Devenirea lor a fost deci încoronată printr-un repaus în ființă care durează,
pentru cele mai multe, de milioane de ani. Devenirea lor a ajuns realmente la
ființă. Nu se poate întâmpla altfel cu devenirea noastră. Acest provizoriu
uman, care durează de milenii și care se va prelungi fără îndoială încă
milenii, trebuie să ajungă într-o zi la definitiv.
Este cert că, atât de lung timp de când noi
ne găsim în turbionul devenirii, suntem puțin preparați să anvizajăm ființa,
această etapă finală în care mobilismul și provizoriul nu vor mai avea rațiune,
în care omul și activitatea sa spirituală vor fi epuizat forța lor creatoare și
vor fi realizat formele împlinite, încheiate, definitive, ale tuturor
acțiunilor umane posibile. Deja capodoperele artei, consacrate de secole, sunt
lucruri definitive, imuabile. Arta și știința, în ceea ce ele au dat cu siguranță
incontestabil și desăvârșit, au creat și creează definitiv. Capooperele
artistice și veritățile științifice au valoarea și stabilitatea speciilor
zoologice. De altfel, omul însuși, din punct de vedere morfologic și
fiziologic, este fix ca toate celelalte specii. Mobilitatea noastră morală,
instabilitatea spirituală, devenirea noastră psihică au la bază o fixitate
psihologică aproape absolută.
Dar si devenirea noastră trebuie să ajungă
la ființă, dacă trebuie precis, printr-o serie infinită de încercări și forme
provizorii, să realizeze formele definitive ale ființei, încă trebuie ca
imaginea a ceea ce va fi ființa și definitivul și să-i servească de model.
Imaginarul irațional al matematicienilor nu trebuie inserat în real? Or, precis
aici este rolul și rațiunea de a fi a religiei, a lui Dumnezeu și a normelor
creștine.
Iehova biblic spunea: Eu sunt cel ce sunt.
El dă aici veritabila sa definiție, căci Dumnezeu este ființa care trebuie să
reușească devenirea umană. El ar fi de
asemena fals de a lua devenirea și mobilismul prin care noi trecem ca singuri
adevărați și ca veritate defnitivă și absolută, decât să creadă în existența
reală și actuală a lui Dumnezeu. A erija devenirea în absolut, înseamnă precis
a nega ființa și pe Dumnezeu, care sunt reușita devenirii, ființa pe care
devenirea o implică și fără care nu are sens.
Construcția marilor catedrale ale Europei,
cea din Milan sau Cologne, de exemplu, cer mai multe secole. Zeci de generații
au muncit la ele; cele care i-au pus fundațiile erau, de lung timp, în cenușă,
când domul din Milano fu încheiat. Dar ele au muncit la el pentru că au crezut
în existența viitoare, transcendentă a acestui edificiu, opera eforturilor și a
credinței lor. Timp de trei secole, acest edificiu fu în devenire. Muncitorii,
zidarii, arhitecții succesivi ar fi putut crede că el nu va fi niciodată
terminat, pentru că desăvârșirea lui, ființa lui transcendea viața lor și viața
mai multor generații și eforturile lor ar fi putut să pară imposibile sau
inutile. Este aici puțin din atitudinea filosofilor devenirii, care îi văd
veritatea, singurul adevăr absolut, și care resping ideea de ființă.
Credincioșii într-un Dumnezeu real,
existând actualmente sunt ceea ce ar fi fost uvrierii unei catedrale, care, la
un moment dat, ar fi declarat că edificiul fusese terminat, și ar fi încetat să
mai muncească la el, deși era foarte departe de a fi gata. Este aproape de ce
s-a întâmplat în evul mediu, când credința oarbă într-un Dumnezeu real și
actual a contribuit mult la încetinirea, dacă nu la paralizare științei și
tehnicii.
Aceasta ține de Dumnezeu și de dogmele
esențiale ale creștinismului ca și de catedrala din Milano.Nenumăratele
generații umane muncesc pentru a le realiza și a le verifica, prin ceea ce
rămâne definitiv și fix prin curgerea și provizoriului acțiunilor lor. Dumnezeu
și dogmele sunt ființa, și transcendența însăși, căci ele transcend scurtele
limite ale fiecărei generații și a tuturor generațiilor care vor trăi în faza
de a deveni realizator. Astfel, aceste generații sunt puțin preparate să
înțeleagă ființa, să creadă în Dumnezeu și în dogme. Dar, că ele cred sau nu,
ele nu încetează și nu vor înceta să muncească la ele și să fie inchietați,
până ce omul, în fine, se repauzează în Dumnezeu. Explicația, sensul devenirii
și al evoluției în general, cheia stării noastre actuale și a activității
noastre, și a activității tuturor generațiilor prezent și viitoare, care este
ființa noastră sub forma sa definitivă.
Teologia catolică era în profund adevăr
postulând deificarea omului și Nietzsche și Dostoievski, împingând acest
postulat până la termenul său extrem, puteau pretinde la deitate.
Gândirea lui Nietzsche și a lui
Dostoievski, a lui Guesde și a lui Engels nu descind ele în
linie dreaptă și printr-o riguroasă logică din cea a lui Ireneus și a
Sf. Augustin? (27)
(27)
„Dumnezeu şi omul, scrie Aug. SABATIER - împingând până la capăt teza lui
Ireneu şi a Sf. Augustin – opuşi unul altuia la originea vieţii conştiente pe
terra, se penetrează reciproc până la a atinge unitatea morală a iubirii, în
care Dumnezeu devine interior omului, în care omul devine interior lui Dumnezeu
şi găseşte în Dumnezeu înflorirea întregii sale fiinţe... Această religie este
un germen inepuizabil fecund, inserat ca o grefă în tija vieţii umane, pentru a
o ridica la o formă superioară”. (Esquisse d'une Philosophie de la Religion,
pp. 185-186). Dumnezeu se dezvoltă deci în tija umană, şi iată de ce Iisus este
numit de asemenea Fiul Omului. Dumnezeu este copilul umanităţii; aceasta este
adevărata mamă a lui Dumnezeu, Dii Mater, Demeter. Dacă monoteismul pune un
abis între Dumnezeu şi om, creştinii umplu abisul şi umanizează pe Dumnezeu,
unind omul cu Dumnezeu fără discontinuitate.
Verificarea existenței lui Dumnezeu. -
Ideea nouă de Dumnezeu astfel concepută proiectează o lumină destul de vie
asupra stării sufletști a umanității moderne și ne face posibil de a o
înțelege, de a înțelege tendințele sale, tulburările, devierile și sublimele
sale realizări. Noua idee de Dumnezeu ne face egalmente mai facilă
comprehensiunea ideiii vechi de Dumnezeu și mai inteligibile geneza sa,
originile sale și rolul său în viața umanității și în economia interioară a
societăților. Aceasta va fi deja o serioasă justificare a ideii de Dumnezeu, dar
nu suficientă pentru a o demonstra și a verifica bine fondată. Dumnezeu trebuie
să explice totul, precizamente pentru că el pare inexplicabil și, pentru că el
este iraționalul, trebuie să dea rațiunea oricărui lucru. Dar nu trebuie de
asemenea să ne dea rațiunea lui însuși?
Dacă noi putem arăta că noua idee de
Dumnezeu poate concilia contradicțiile pe care le prezintă ideea tradițională,
că ea poate eclera obscuritățile și misterele cu care aceasta se împodobește ca
de predilecție și dacă ea dacă ea poate învinge obstacolele și dificultățile
care fac penibil accesul la rațiunea existenței lui Dumnezeu tradițional, noi
vom fi dat în această absență a contradicției proba cea mai bună a existenței
lui Dumnezeu, și de care noi am văzut că matematicienii, în știința lor, se
declară satisfăcuți.
...
Viitorul nu
trebuie să excludă ființa. Distincția
pe care M. Brunschwicg o face între unu
al devenirii și ființă este logică; dar este la fel de logic de a nu nega total
ființa. Căci, în fond, devenirea trebuie să ajungă la ființă; misiunea
devenirii, ca să spunem așa, este de a ne procura ființa.
Se poate deci logic crede într-un
Dumnezeu nu certamente real, dar realizabil; la o existență reală a spiritului
și a lui Dumnezeu, dar proiectată la capătul procesului de creație, al
devenirii. Dacă Spiritul și Dumnezeu nu sunt o ființă, aceasta vrea să spună că
ei nu sunt reali, dar aceasta nu exlude ca ei să fie pe calea realizării, a
devenirii; Ei sunt reali fiind realizabili. Aceasta nu exclude, dimpotrivă,
presupune și cere ca Spiritul și Dumnezeu să fie, în fine, reali într-un
interval de timp oarecare. Tot așa, dacă moartea și injustiția domnesc astăzi,
aceasta nu este o probă că imortalitatea, resurecția, justiția cu sancțiunile
finale ar fi imposibile pe totdeauna. M. Brunschwicg ne interzice el însuși
acest pesimism când spune: „Dar omul este spirit; ceea ce este actualmente nu
decide ceea ce va fi... căci viitorul său nu este înscris în trecutul său...”.
Acest optimism, dacă era consecvent, ar fi trebuit să ne dea legitimitatea
credinței și a imortalității, a justiției finale.
Că evoluția socială, morală și
spirituală ar fi în curs, aceasta nu probează că acest ciclu evolutiv nu va fi
niciodată epuizat. În timpul evoluției vieții biologice, care a creat speciile,
s-ar fi putut spune egalmente că ea nu se va sfârși niciodată. Totuși,
devenirea vieții, a formelor vitale, a ajuns la forma ființei speciilor
invariabile, așa cum devenirea materiei a ajuns la ființa formelor și a legilor
fizico-chimice relativ fixe.
Se poate concepe că doar evoluția
socială și spirituală a umanității să facă excepție și să nu ajungă niciodată
la ființe relativ stabile și prin urmare reale, concrete și materiale?
Incarnarea principiului spiritual și a unității sale într-o ființă, presupusă
materială, existând real, ca și dogmele, ca expresie și determinare a lui
Dumnezeu, sunt practic indispensabile, cel puțin ca model de imitat pentru
educația și dezvoltarea umanității. Imaginea unui dumnezeu exterior și material
este absolut necesară, precizamente pentru a trezi progresul intern,
ascensiunea, pentru a-l ajuta și, la nevoie, a determina printr-un sort de
constrângere exterioară avântul său. Aceasta nu este necesar pentru spiritul
unui Sinoza, al unui Platon și al lui M. Brunschwicg, dar acesta este
indispensabil pentru spiritul imensei majorități a oamenilor și de aceasta M.
Brunschwicg pare să nu fi ținut cont. Cert, dogmele trebuie să fie continuu
modificate și refăcute, pentru ca ele să nu imobilizeze spiritul și să nu
distrugă acțiunea sa progresivă, ascensiunea sa. Dar, a le contesta și a le
cere să facă proba rațională „virilă” a verității lor, înseamnă a nu fi înțeles
nimic din rațiunea lor de a fi. M. Brunschwicg este ca și Ed. Hartmann dușman
al antropomorfismului, dar fără a ajunge la panteismul acestuia.
Găsim la acești filosofi opinii
deja puse în circulație de J. M. Guyau și de Renan. Pentru Renan, într-adevăr,
Dumnezeu este o realitate care aparține viitorului. Ideea că omul a creat
divinul precum păianjenul își toarce pânza este a lui. El vede în religie un
sort de instinct comparabil celui al cuibăririi, ceva misterios, o voce a
cerului elevându-se în noi. J. M. Guyau scrie aceasta:
„Vom iubi pe
Dumnezeu mai mult decât o facem... Omul evoluției este într-adevăr omul
Dumnezeu al Creștinismului”. „Ne-ar
plăcea Dumnezeu în om, viitor în prezent, ideal în real”. (Irréligion de
l'Avenir, p. 170). Și ceea ce M. Gentile
exprimă de o manieră abstractă și seacă, spunând că Dumnezeu se generează în
noi, Guyau exprimă astfel: „Dumnezeii noștri sunt ca aceste ființe misterioase
care în legende se nasc dintr-o picătură de sânge generos, dintr-o lacrimă
căzută pe pământ. Le hrănim cu propria noastră substanță” (p. 100). În ultima
sa carte deja menționată (Problème de Dieu), M. Ed. Le Roy scrie aceasta:
„Dumnezeu nu este încă dar devine și devenirea sa este progresul nostru. Noi
cunoaștem pe Dumnezeu prin viața sa chiar în noi, în munca propriei noastre
deificări”.
Rezumăm: A afirma pe Dumnezeu ca real
înseamnă a-l nega, pentru că el aparține viitorului; a-l concepe exterior nouă
înseamnă încă a-l nega, căci el nu poate exista decât în noi, pentru că în noi
se generează și noi îl hrănim cu substanța noastră. El este cuvântul nostru
suprem, persoana perfectă absolută. Invențiile și morala sunt cele mai bune
mijloace de a comunia și a comunica cu Dumnezeu.
...
Lupta și
concilierea dintre Devenire și Ființă.
- Atâta timp cât noi suntem în
devenire, înainte ca ciclul evoluției sociale și umane să se fi închis, cum să
se evite războiul, să se pună în afara legii, cum să se depășească națiunea și
să se nege patriile și cum în fine să se elimine proprietățile private fără a
întrerupe devenirea și, precizamente, fără a împiedica chiar prin aceasta de a
se ajunge la pace, la universalism internațional și la proprietatea în fine
colectivă? Aceste probleme nu sunt deloc facile: tot tragicul epocii noastre
este aici. Socialismul caută soluția problemei și S. N. pe cea a universalismului
internațional și a păcii. În amândouă cazurile, cum bine a observat M. Bergson,
se consideră rezolvată problema și soluția presupusă este punerea în fața
faptelor. Se încearcă a o adapta faptelor, forțându-se să le plieze,
modificându-le în sensul soluției concepute, singura posibilitate conceptibilă
și practică pentru a realiza idealul. Dacă idealul nu este decât idealizarea
progresivă a realului, realizarea progresivă a idealului nu va fi facilă dar
nici imposibilă.
CORNELIU ZEANA
Asupră-le-asmuțite
Îngereștile straie
Pentru noi nevăzute,
Pe-acești copii nici fiara nu-i atacă
Ci doar din Irod coborâta prăsilă
În suflet cu spaima minunii
Ce s-ar putea în slavă ridica
Semeață, dreaptă, vie,
Din pulbere și cioturi și cenușă.
Iată, își freacă de inimă-n
taină-ascuțind
Tăiș și vârf ce-i gata să ucidă...
Oh, neștiindu-le toate acestea...
Era, atunci, chiar vremea
Culesului luminii.
Copaci cu brațe vânjoase
O adunau în snopi
Și-n umbra lor treceau jivinele
pădurii,
Și ea, lupoaica ce-alăptase copiii
părăsiți.
Aletheia
Întrebările parcă se înșiruiau de la
sine,
Fiecare
Răspunzând celei dinainte,
Provocând-o pe următoarea
Într-un ritm fierbinte
De dialog-monolog,
De monolog-dialog,
Alergând amețitor spre dezlegare,
Căci dezlegarea celei din urmă
Le-ar lămuri pe toate câte fuseseră,
Nu doar pe cele nerostite
Dar și pe cele neplăsmuite,
negândite,
Care erau, de fapt, începutul.
Adevărul izbi ca fulgerul
Și fu simțit în fiecare fibră,
Topi materia
Care a încetat, atunci, să existe
Spațiul a explodat infinit, fără
zgomot,
În nonexitența de-o clipă a timpului
...
- Și după aceea?
- După aceea?
- Da, desigur, după aceea.
- Clipa, sau poate ceasul, cine poate
ști?
S-a mistuit pe sine însuși,
Apoi, timpul s-a lipit ca o peliculă
de film la montaj,
Prea nu se potrivea...
Prea nu se potrivea fragmentul acela
extatic,
Bucățica aceea cu restul
Care se înfășura, încet, pe mosor...
- Și bucățica aceea?
- Da, desigur, aceea!
- Ea a ieșit din film. Prea nu se
potrivea.
A rămas, desigur, ceva
Într-un album anume,
Pe care dacă cineva l-ar deschide
N-ar mai vedea nimic.
Un fel de adevăr absolut.
Strămoșii mei și-acestei Basarabii
Nu-i pic de vânt, dar frunza
tremurat-a
Când fumul, fără vânt, s-a-nvolburat.
Nu se clintește ochiul de pe jar
Și-i deslușesc pe cei care-au plecat
De-mi pare că-s alături, că-s de față
Deși de mult s-au săvârșit din viață
Strămoșii mei și-acestei Basarabii...
Cei mistuiți de gropile cu var
Sau deportați și omorâți în taină,
Viteji căzuți prin smârcuri, văi sau
crânguri,
Toți risipiți și-nmormântați
aiurea...
Povestea lor răzbate printre pietre
Și urcă-n seva ce hrănește frunza,
Lăstarilor ce iarăși se ridică
În codrii mult prea dragei Basarabii
Când glasul lor, prin rădăcini spre
floare
Se urcă și răsună ca un clopot
În tot ce-i viu și-n tot ce-i
nemișcare.
Vrei să-l auzi?
Oprește pentru-o clipă
Fugarii gândului celui vremelnic
Și-ascultă pietrele, țărâna, apa
Și soarele și stelele și norii,
În zorii zilei sau în prag de seară,
Dar mai cu seamă-n miezul cel de
noapte,
Când glăsuiesc de parcă-ar fi de față
Strămoșii mei și-acestei Basarabii,
Deși de mult s-au săvârșit din viață
Strămoșii mei și-acestei Basarabii.
FLOREA
FUGARIU (in memoriam)
A plecat
dintre cărți și fișe filologul clasic FLOREA FUGARIU, editorul școlii
Aredelene, cel care-l știa pe dinafară pe Ion Budai-Deleanu și Tucidide, pe
Eschil și pe Eminescu. Nu admira nimic, iubea numai în sine însuși, dar cu
această iubire ascunsă ne-a învățat să umplem golul dintre noi.Intră glorios în
Cartea neamului, lăsându-ne să ne încercăm puterile minții ca să-i înțelegem
mesajul vieții senine și zbuciumate în același timp. La gândirile sale ascuțite
ne întoarcem mereu, ca securea la gresie.
N.Georgescu
Domnul să-l
odihnească!
Era un mare
admirator al lui Haşdeu şi al... vinului.
Imi amintesc
cum, plimbându-ne odată prin grădina Academiei, a văzut două păsărele şi a
inceput să le înjure cu patimă, scrâşnind din dinţi.
Eu habar
n-aveam ce păsari erau alea, dar profesorul m-a lămurit: " Aştia sunt
grauri, lua-i-ar dracu'! Aştia mănâncă via.
I. Andreiță
CONSTANTIN ABALUȚĂ
Un cutremur multumitor
E dimineata trec prin camerele
luminate de soare
pijamaua imi flutura ma conduce
in baia cu faianta alba unde ramin un
timp nedefinit
melancolic si inconstient ca la un
oculist
ce exerseaza vederea pacientilor
pe firisoarele de praf din vazduh
Nu mai am
rabdarea de a nu spune nimic
e induiosator cum privesc pe geamul
podului
melcul ce traseaza un sotron argintiu
pe norii intunecati
si ma gindesc la vacanta la tara
cind trenul intirzie si pulberea
schioapata
pe mutrele calatorilor
sunt acelasi ins ce priveste
garoafele galbene
in odaia din care abia au plecat
rudele
ce participasera la parastas
si casa intreaga cu numarul ei de
tabla emailata
si cu olanele cazute isi aminteste de
mine
ca de un cutremur multumitor
ce n-a tras chiulul dar nici n-a
facut mare zurba
inventind in schimb atitea moduri
de a opri tacerea pe hirtie
de-a imparti mici picaturi de apa
dintr-un ocean viitor
pe mutrele calatorilor
sunt acelasi ins ce priveste
garoafele galbene
in odaia din care abia au plecat
rudele
ce participasera la parastas
si casa intreaga cu numarul ei de
tabla emailata
si cu olanele cazute isi aminteste de
mine
ca de un cutremur multumitor
ce n-a tras chiulul dar nici n-a
facut mare zurba
inventind in schimb atitea moduri
de a opri tacerea pe hirtie
de-a imparti mici picaturi de apa
dintr-un ocean viitor
TOMA GEORGE MAIORESCU
apocrifa
nu
intre noi n-au fost arse toate
puntile
mai e si arborele dragon
cel care si-a aruncat radacinile
peste prapastie
dar mai e si iluzia mea
ca pot trece peste orice
si o sa ajung pe celalalt mal
fie prin hatisul aerian al lianelor
fie si pe un pod de ceata
arcuit peste spaime
dar tu vei fi plecata pe o insula
si eu voi strabate iarasi Oceanul
inot ca si alta data cand
tu te-ai mutat intr-o stea
si ma vei arunca din nou in adancul
Spatiului
sa te caut
dar tu te vei fi ascuns intr-o
galaxie
care nu figureaza pe nici-o harta a
cerului
si pentru ca
intre noi nu au fost arse toate
puntile
eu te voi cauta mereu
si aproape ca te descopar
pentru ca am inteles in sfarsit ca
trebuie sa te gasesc
peste ceea ce ne desparte
cand plutesti prin vazduh cu noaptea
in par
sau cand esti culcata alaturi
apocrifa si pagana
in patul meu
MITIADES
EFTHIMIOU
Cat de veche
este credinta ortodoxă?
Dacă sunteți
romano catolic , este bine sa știți că până în anul 1054 Biserica dumneavoastră
a fost una cu cea Ortodoxă. În acel an Papa de la Roma s-a desparțit de cele
patru Patriarhate apostolice (Constantinopol, Alexandria, Antiohia si
Ierusalim) și a început să facă schimbări dogmatice. Astfel Biserica
dumneavoastră este veche de 1000 de ani.
Dacă sunteţi
un luteran, religia dumneavoastră a fost întemeiată de către Martin Luther, un
fost călugăr din Biserica Catolică, în anul 1517.
Dacă
aparţineţi Bisericii Anglicane, religia dumneavoastră a fost întemeiată de
către regele Henric al VIII în anul 1534, deoarece Papa nu i-a acordat dreptul
de a divorța și a se recăsători.
Dacă sunteţi
un prezbiterian, religia dumneavoastră a fost înființata de John Knox în
Scoţia, în anul 1560.
Dacă sunteţi
congregaționist, religia dumneavoastră a fost iniţiată de către Robert Brown,
în Olanda în anul 1582.
Dacă sunteţi
protestant episcopal, religia dumneavoastră a fost o ramură a Bisericii
Anglicane, înfiinţată de către Samuel Senbury în coloniile americane, în
secolul 17.
Dacă sunteţi
baptist, îi datorati principiile religiei dumneavoastră lui John Smyth, care a
lansat-o la Amsterdam în anul 1606.
Dacă
apartineti Bisericii Daneze Reformate, îl recunoaşteţi ca fondator
pe Michelis Jones, deoarece religia dumneavoastră își are originile în New
York, în anul 1628.
Dacă sunteţi
metodist, religia dumneavoastră a fost fondată de către John şi Charles Wesley
în Anglia, în anul 1774.
Dacă sunteţi
mormon, bazele religiei dumneavoastre au fost puse de catre Joseph Smith în
Palmyra, New York, în anul 1829.
Dacă sunteti
membru al Bisericii Armata Salvării, secta dumneavoastră a fost inițiată de
catre William Booth, în Londra, în anul 1865.
Dacă sunteti
membru al Bisericii Scientologice, anul
în care aceasta religie s-a născut este
1879, iar cea care a fondat-o este Mary Baker Eddy.
Daca
apartineti uneia dintre organizatiile religioase cunoscute sub numele „Biserica
Nazarineanului”, „Evanghelia
Penticostala,” „Biserica Sfânta” sau „Martorii lui Iehova”, religia dvs este
una dintre sutele de noi secte fondate de oameni în ultima sută de ani .
Dacă sunteti
Creştin Ortodox, religia dumneavoastră a fost fondată în anul 33 de către Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Nu s-a mai
schimbat din acel moment.
Biserica
noastră are acum 2.000 de ani vechime şi, din acest motiv, Ortodoxia, Biserica
Apostolilor şi a Sfinților Părinţi, este considerata cu adevărat „Una Sfânta Sobornicească şi Apostolească
Biserică”.
Aceasta este
cea mai importanta moștenire pe care putem să o transmitem tinerilor acestui
nou mileniu.
Pr. Dr.
Mitiades Efthimiou
DORIN CROITOR
Şi calc pe frunze şi se cheamă
toamnă.
Şi brânca amurgului se cerne furiş
printre castani
ca îndoiala prin dezamăgirea unui
refuz.
Tu recompui în cearcăne străvezii
aşteptare...
ca un olar silueta stinse iubiri
din frământatul lut al amintirii...
Serile ne vor avea culoarea
mahalalelor calice,
zilele ne vor păşi spre gârbovenie
astronomică.
Să nu-ți fie teamă!
Şi frica e o naștere, trebuie doar
moşită atent.
E toamnă şi nici o cădere nu mai
doare gravitațional!
Sursa:
http://georgeanca.blogspot.com.au/2016/09/noima-devenirii-intru-fiinta.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu