George Anca
P O E T I K O N
la scenă închisă
Între Harap Alb şi Negresa Blondă –
Metafore ale spiritualităţii africane
în arta românească
În
antichitate, Herodot a călătorit şi a consemnat în istoriile sale atât
pământuri ale Africii, cât şi spaţiile locuite de geto-daci, strămoşii
românilor. Zeul acestora din urmă, Zalmoxis, discipol al lui Pitagora, se spune
că ar fi călătorit în Egipt. Vâna arhaică a culturii române, universalizată în
epoca romantică şi modernă de Mihai Eminescu, Ion Creangă sau Constantin
Brâncuşi, include simboluri şi metafore misterioase care, urmărite până la
izvoare, pot conduce surprinzător cel mai aproape la „valurile blonde” ale
Nilului, din Egipetul lui Eminescu (în Poveste Indică poetul vorbeşte şi despre
o prinţesă indiană bălaie, blondă), dar şi la reprezentări paradigmatice ale
spiritualităţii africane. Două dintre acestea sunt Harap Alb, basmul lui Ion
Creangă, şi Negresa albă ori Negresa blondă, sculptura lui Brâncuşi.
Harap Alb este Făt-Frumos al
basmelor româneşti, fiu de împărat (fără culoare), nepot de crai,
Verde-împărat. Odată intrat în sclavie, el primeşte aparent ca pe un stigmat un
nume: „De-acum înainte să ştii că te cheamă Harap Alb; aista ţi-i numele şi
altul nu”. Dacă alb poate fi văzut ca un sinonim al lui frumos, ne vine mai
greu să facem legătura între harap (negru) şi făt. Şi totuşi avem de a face, în
spiritul naraţiunii structurale, la fel de bine cu un harap-frumos ca şi cu un
făt-alb.
Fără a fi vorba de negritudine,
contrastul mortal între eroul bun, întărit de vitalitatea forţelor naturii, şi
spânul satanic uzurpator al identităţii solare conferă unicităţii personajului,
intensităţii şi fascinaţiei basmului lui Creangă ponderea unei referinţe în
corespondenţă cu spiritul Africii primordiale înnăscut în firea umanităţii.
De altfel, atunci când încă nu primise
acest nume, întâlnind-o pe Sfânta Duminică, între cei doi are loc un dialog de
prevestire iniţiatică în limbajul prelogic al vorbitului în dodii:
„- Luminate crăişor, să nu
bănuieşti, dar nu te iuţi aşa de tare, că nu ştii de unde-ţi poate veni ajutor.
- Ce vorbeşti în dodii, mătuşă?”
Asemeni moldoveanului din
Humuleşti, Ion Creangă, olteanul din Hobiţa Gorjului – Constantin Brâncuşi –
s-a hrănit cu logosul poveştilor româneşti, dând expresie genială unui morphos
care l-a consacrat ca părinte al sculpturii moderne. Sunt brâncuşologi, ca
Sidney Geist, care găsesc drept definitorie influenţa africană şi care, la cei
mai mulţi interpreţi, este însăşi rădăcina românească pusă şi astfel în orizont
cu lemnul sculptat african.
Catalogul sculpturilor lui Brâncuşi
din cartea lui Geist (1967) include: Negresa albă (37,75 cm: marmură cu
nervuri; 1923; colecţia Arensberg), Negresa blondă (38,4 cm, bronz polisat;
1926; a) doamna Adele Maremont Horner, Scottsdale, Arizona; b) San Francisco
Museum of Art; c) Wilhelm Lehmbruck Museum Duisburg), Negresa albă II (40,6 cm;
marmură; 1928), Negresa blondă II (40,3 cm bronz polisat; 1993; a) Moma New
York; b) doamna Barnett Malbin Michigan).
Eileen Lane
i-a spus lui Geist că ea şi cu
Brâncuşi
s-au
întâlnit la o primire oficială la Paris cu o doamnă care i-a inspirat acestuia
Negresa albă. Margit Pogany, invitată în atelierul lui Brâncuşi, a văzut un
„cap de marmură albă care m-a fascinat. Cu toate că nu avea nici una din
trăsăturile mele, simţeam că pe mine mă înfăţişa”. Tocmai terminase
Sărutul – „o sculptură vădind influenţa artei negre,
lucru cu totul nou pe vremea aceea”. Or, acelaşi Geist descifrează o
semnificaţie biografică în tunsoarea părului bărbatului: „când Brâncuşi a sosit
la Paris, în anul 1904, el purta părul tăiat astfel, aceasta fiind moda de pe
atunci”.
„Spre deosebire de Domnişoara
Pogany, unde ochii şi tăietura gurii conferă sens unui conţinut lăuntric, la
Negresa albă nu poate fi vorba de nici o iluzie. Brâncuşi încearcă să
înfăptuiască unitatea şi adâncimea folosind o constelaţie simplă de elemente”
(Sidney Geist, Brâncuşi, Meridiane, 1973, tr. Andrei Brezianu, p.90).
Pornind de la prinţesa blondă
indiană a lui Eminescu şi întorcându-ne la Krişna („negru”) şi iubita sa
pământeană Radha, am speculat cândva posibilitatea de a vorbi despre o
theoantropoetică feminină, în care locul alb-negrului era luat de omenesc –
divin, feminin / masculin etc. „La negritude”, adusă în conştiinţa lumii
moderne prin poezia lui Leopold Sedar Senghor sau Aimé Césaire, se întâlneşte
în sculptura lui Brâncuşi cu o cunoştinţă pariziană „albă”, pe care, totuşi,
Ion Vlasiu o numeşte „simplificat” doar „Negresa”: „Cele în metal sau marmură,
albe şi aurii, Păsările, Peştii, Miracolul, Leda, Negresa, Domnişoara Pogany,
Facerea lumii, se impun în lumea obiectelor cu virtuozităţi tactile,
hotărâtoare pentru unii în definirea perfecţiunii” (în Colocviul Brâncuşi,
Meridiane, 1968, p.135).
O surpriză în materie de...
„alb-negritudine” poetică ne vine din partea lui Vasile Voiculescu, prin poemul
Cântec pentru negresa Nilunga – Lula – Landa, publicat în România Literară”,
nr. 16, 21-27 aprilie 1999.
„Poemul s-a păstrat în două
variante, scrise în aceeaşi zi, 20 februarie 1958. Amândouă textele sunt
transcrise clar, cu cerneală, aşa cum proceda poetul când intenţiona să
dăruiască o poezie. Tipărim una dintre variante şi o reproducem în fascimil pe
cea de a doua, uşor lizibilă, cu modificări neesenţiale. Faptul că V.V. a
lucrat asupta textului este dovada că îl socotea demn de a fi perfecţionat.
Orice mistic are o Răsturnică a lui.
Există în biografia lui V.V.
„coincidenţe” semnificative ale cifrelor. Iată datele: la 20 februarie 1910
(aceasta este data reală), V.V. se căsătorise cu Maria Niţescu (Lica). La 20
februarie 1958 se împlineau 4 x 12 ani de la nunta sa. De 12 ani era singur.
Lica murise în noiembrie 1946, după 3 x 12 ani de căsnicie. Dăm la lumină acest
poem al nunţii extatice cu neagra doamnă, the black lady din Sonete, în 1999,
când, la 26 aprilie, se împlinesc 3 x 12 ani de la moartea lui V.V.” (Roxana
Sorescu, Andrei Voiculescu).
Reproducem în întregime poemul lui
Vasile Voiculescu – Cântec pentru negresa Nilunga-Lula-Landa:
Când vii lângă mine furiş din zăvoi
Nilunga-Lula-Landa
Mă faci, Lula-Landa, să jur că la voi
În tropice îngerii sunt negri şi goi
Nilunga-Lula-Landa...
Alături de tine ai noştri-s de scamă
Nilunga-Lula-Landa,
Năluci boreale: le-atingi, se
destramă...
Nilunga-Lula-Landa[1]
Bălana Yolanda cu ochi în migdale
N-ajunge la glesna frumseţilor tale,
Miss Mary, o mâţă cu viţii minore,
Umblând după şoareci râvneşte-aurore.
Devizia Brigittei e-nscrisă în pat:
Amorul e-o rufă, se cere schimbat,
Vestita vestală Katrina Flamanda
E-o perlă fragilă din seu de Olanda.
Superb dos întoarce milady Sibyll:
Din faţă i-e teamă că prinde copil.
Cer toate iubire pe veci, ideală,
Şi-s pline de suflet ca de o grea
boală...
Tu dai numai carnea, o carne cu
şoapte,
Nilunga-Lula-Landa,
O carne de-adâncă şi virgină noapte,
Nilunga-Lula-Landa
Tu, neagra mea dragă, cea făr’ de
ispită,
Pitonii coapselor desfaci să
mă-nghită;
De spasmul iubirii tot magicu-ţi
pântec
Dansând, jubilează al sexului cântec.
Tu nu ştii plăcerea s-o tai jumătăţi
Întreagă arzi, torţă-n
lumini-voluptăţi....
Să cerc altă cale, piezişă,-i inept:
Cu tine păcatul e alb, pur, de-a
drept.
Culcat peste sânu-ţi fierbinte ca
para
Îmi caut o oază şi intru ca fiara
În strâmpta pădure ascunsă-n
Sahara...
...Şi intru în tine ca-n marile
glorii,
Nilunga-Lula-Landa,
De-ai fi canibală să nu mai văd
zorii!
Oh, Nilunga-Lula-Landa.
Joi, 20 febr.1958.
Ion Creangă
a fost contemporan cu Arabi-Paşa. Harap Alb ca şi Negresa albă – cf. Mithiopes
„obraze arse” – pot trece drept totem sau dodie (sonor, în familie cu
...Harappa). Personajele antropomorfe de care se ajută Harap Alb – Ochilă,
Gerilă, Flămânzilă, Setilă, Păsări-Lăţi-Lungilă, Crăiasa albinelor sau a
furnicilor – alcătuiesc o galerie reprezentabilă şi pe filiera artei africane
până-n reflexele acesteia în fovism, cubism, expresionism etc., numărând şi
formele – ancestrale şi ele – ale lui Brâncuşi: „Dar te mai duce capul, ca să-l
botezi? Să-i zici Păsărilă...nu greşeşti; să-i zici Lăţilă ... nici atâta; să-i
zici Lungilă...asemenea; să-i zici Păsări-Lăţi-Lungilă, mi se pare că e mai
potrivit cu năravul şi apucăturile lui, zise Harap Alb, înduioşat de mila
bietelor paseri. Se vede că acesta-i vestitul Păsări-Lăţi-Lungilă, fiul
săgetătorului şi nepotul arcaşului, brâul pământului şi scara ceriului, ciuma
zburătoarelor şi spaima oamenilor, că altfel nu te pricepi, cum să mai zici”.
(Ion Creangă, Harap Alb).
Antipodul lui Harap Alb, Spânul,
este şi Căpcăunul lui Brâncuşi: „Căpcăunul se găseşte pretutindeni în cătun, în
sate şi oraşe. Teme-te de căpcăunul ca prieten sau ca tovarăş de muncă ori de
acţiune!
Cu căpcăunul te porţi cum te porţi
cu şarpele veninos: îl eviţi sau îi zdrobeşti capul cu bâzdoaga, înainte de a
te muşca.
Societăţile nu mai ştiu să se
ferească de căpcăunii talentaţi şi plătesc bănuţul învăţăturii prea scump.
Prin ce se caracterizează
căpcăunul? Prin moral insanity şi lipsa de scrupule”. (În Petre Pandrea,
Brâncuşi. Amintiri şi exegeze, Meridiane, 1976, p.267).
Tot Petre Pandrea vede în
personajul Elaine Feyre din romanul Sfântul din Montparnasse al lui Peter
Neagoe „o condensare şi o „contaminare” între mai multe figuri reale feminine,
care au trecut ca prietene sau ca amante prin viaţa lui Brâncuşi:
1. Domnişoara Pogany, ibovnică nemuritoare,
2. Peggy Guggenheim, amitié amoureuse,
3. Domnişoara Lane, ibovnică oficială şi
prietenă,
4. Principesa X, clientă, amică şi amantă,
5. Nouche de Gramont, amantă refuzată şi
subreta marii sale iubiri nerealizate în căsătorie după idealurile şi gusturile
sale rurale”. (Pandrea, op.cit. p.58).
Muza neagră
a lui Voiculescu reangelizează contrastiv, întru o mistică sexuală,
negritudinea feminină pură, muzicală.
POETIKON
LA
SCENĂ ÎNCHISĂ
în tablouri și sonete
Sonete din Ocult
rugăciuneAUnui dac i-xii
rosa alchemica xiii-xxxi
ocult artificiu xxxii-xlii
rugăciuneAUnui dac
au dezbrăcat aum
auire aur din maur
potopul consonantic
treimea inexistenţei
nefiinţa morţii
nemoartea fiinţei
*
în joacă te salvai de uscăciune
nici ofilindu-te din verde
lipit pe zid în veranda
bisericii Sfântul Gheorghe
*
ape erau spre aum
moarte maură mioară
fără m nu răsunăm treimea
nu inhalăm upanişade
*
pe eşafodul nuurilor
domnul daumnul
inimi nemuritor au
moarte luminii
*
toate neexistând
moartea are om aum
toate totdeauna
rugăciuneAUnuidac
punte au om vocale
raag dakh strugure
*
nu era m nimic m-au au
dacul aum rugă raag
*
au zeu oase inimii
a avea n-au fost au
*
aură taur autumn
*
el el el
au aum
*
consonantism
totalitar
*
tu el eu zeu
înainte de-a fi
*
numai omul
mântuit
*
dătător de viaţă
dătătător de suflet
*
cerşeşti
intrarea
nirvana
*
consonantism biblic
vocalism vedic
*
puteri scânteii
puteri ucigaşului
*
sine-mi
inemi
râdă
*
omoară-mă
numai
astfel
să-ţi
mulţumesc
rosa alchemica
rosa alchemica mutus liber
aula lucis cabala mineralis
we are alchemists and gnostics
and believers and make-believers
eon lui Horus sepher sephirot
ocult şi comunism în poezie
iluminata roză cu cinci petale
copac în forma rozei Ankh
Diana iubind pe frate-său Lucifer
a supreme dark prince was born
severul teoforic Apollodorus
urăşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi
cui îţi dă o palmă distruge-i ţara
Iisus
ne găseşte destrăbălaţi şi plini de
grijuri
*
când mai lin scap solzi de mercur
îmi roşeşti făţiş necumpărătoare
cum de se şi boteză apa Saraswati
a decripta indianităţi pân' pe Builă
iată şi mai ocult sonet în undă
cuantă
zăpada de pe moarte în presa de azi
la ce oră nu ştiu că părintele e
plecat
în Ierusalim da' mie nu mi-e frică
întotdeauna se poate întâmpla ceva
rău
înţelegi ce-ţi spun de fapt trenul e
city
mi-am cerut voie lângă profesor s-aud
melancolia vers în lucruri şi
rozătoare
pe cărări cu cotituri cărarea strâmtă
stele-n stele vălul alb de peste
toate
*
sonete din ocult spre Timişoara
în locul comunistului satana
psihozele de rădăcină
vezică roşie ba splină
se duse la Râmnicu Vâlcea
săgeată Borcei către Tulcea
din gloanţe pe adiacenţe
câţi în Vicenze în Piacenze
*
scriu aceste sonete din ocult
într-un drum din lung în scurt
nu mă număr în hai-ku
nu-mi aştept că nu mă du'
*
vârful codrului ţâţână
varsă ploaie de ţărână
cimitire canto mandă
capete ne recomandă
*
extravagantă gnoza
de ne ocupă cosmosul
şi o luăm la fugă
cum ar fi noaptea asta
al cui e capul tăiat
bătrâne din proaspăt mormânt
cioclii dacă or fi ştiind
şi ce ne deranjează pe noi
iar să numeri atlasul
a-l înapoia retardării
trecem la loc mlaştina
apropiindu-ne baştina
ratez deliberat şi ocultul
din oboseala ajungerii
*
încă o aulă Eugene
fiului tău şi doamnei
aceeaşi iubire sanscrită
până pe strada Lenau
colţ cu Blaga spre
librăria Emil Cioran
recitim Decebal de Eminescu
139 de ani Mahatma
parasonet din ocult
cu ahimsa postgandhiană
gramatica lui Bopp româneşte
diplome semnate în original
în biroul de rector
câte cincizeci fiecare
*
făcându-mă ambasadă contra mea
să-l lăsăm să stea la spate
să-l băgăm în aluzie
să lăcătuim etuva
*
rugăciune calofilă în cruce
catrinţa negeluită icnet
boală ce mai iluminare
cel mai rău de unicatul
de vă fie dumicatul
să vă sfâşiaţi banatul
de vă fie cu bănatul
filodormia şi natul
xenomanilor ignatul
cu bani joacă şi-nscenatul
la arseniu însemnatul
culesul nesemănatul
banda hoţilor mânatul
cailor cu scărmănatul
*
ne debităm Haralampie
vremea trecută scutului
de şarpe neîmbrăţişarea
hamal diferenţei
ce-o fi în capul nucii
întârzierea tocsului
barem de camfor prins
de securişti uitaşi maestrul
rămaşii Anei Pauker
manei cântar sonetul
din ocult supracomunist
negustori la faţă
pe la spate neaua
codrului pe viaţă
*
gura leului gorileului
de sfoara răzbunării
haloului altă alarmă
şi mai poliţienească
întunecă-mă negalben
ca tine Austriei
ce ţăndări mă crapă
dinăuntru grapă
din femeia pe bicicletă
câte Timişoare
mai ocolesc nopţi
ieşit din linia dreaptă
pe colţul trecutului
o ţârică overlapsed
ocult artificiu
adormii balaurul incantând
numele tatei mamei fratelui
şi perla am smuls-o
mişcările gnozei sporeau în cânt
aur diamante safire pe robă
înfşurat în mantă nalţ perla spre
tatăl
*
sunt auzul şi vorba neauzită
sunt cunoştinţa numelui meu
sunt sunetul numelui şi numele
sunetului
*
spune oracolul din Delphi
eroii pe sub câmpia Asopia
cu feţele spre apus de-şi
avuseseră casa în insulă
ţestoasa arde cu un miel
în vas de bronz
din cazan de bronz
cu capac de bronz
statuile tale năduşesc
tremură înspăimântate
sânge picură acoperişele
ieşi din al meu sanctum
matricidule numărul 73
ţi-arată ceasul găbjirii
*
n-ajung la Dumnezeu ochii sibilă
nici razele a le vedea liniştiţi
dă hecatombe domnului
altfel la demoni aduci jertfă
ruşine a zeifica dihori şi monştri
nebuni ce vă-nchinaţi la şerpi
grămezi de pietre de pe drum
şi multe alte lucruri de nimic
dar ale lui sunt viaţa
şi lumina nepieritoare
de bucurie ca mierea dar
dreptului ce-şi pleacă
printre pioşi capul
domnul i-a dat chipul
*
asudă pământul doamne
jude pe umeri de sfinţi
oculte acte toţi secrete
vădind scrâşnind dinţi
în chip de om coboare
îmbrăcat în răzbunare
a vremii viitoare
chipuri odinioare
nori d'eben băltit judeţ
ard porţile iadului
zadarnice ogive râuri
cornul salvării
omului din douăsprezece
fântâni lumina-i
*
jude frumos Narisaf
din tari părinţi cu perle
unde apui e stingere
unde răsai e lumină
giganţi dornici de luptă
smulg lumina din creaturi
două chipuri de foc ademenesc
demonii urii spre bucurie
lumini gemene
casă păcii cu zei
corăbii din cuvânt
carele luminii sunt
porţile împărăţiei
sunând vesele melodii
*
îngeri şi gemeni salvaţi-ne
veni timp cum scris-a Mani
prim străbun alif şi tau
spirite şi plante într-un imn
născut din zei am căzut
mă sfârtecă în bucăţi
demonii yaksha şi peris
negri balauri duhnitori
ai venit geamăn al zeilor
salvator celor ce te aud
întoarce-te drag suflet
a paisprezecea zi
când Iisus a intrat
în Parinirvana
*
din papirusul morţilor
răsai Ra atum horakhty
ochi închinaţi frumuseţii
sânu-mi învăluit de lumină
te odihneşti în luntrea serii
salţi inimi în luntrea dimineţii
călătoreşti în pace bolta
căzură toţi duşmanii
neobosite stele bucuri
aştri nemuritori ţi se închină
stai orizont lumină munte
fiece zi frumoasă asemeni lui Ra
viu el însuşi domnul meu
Ra adeverire vocii
Mircea Eliade profanat
(Barbizon Hotel, sala „Corrot”).
Îmi închei intervenţia cu o poezie dedicată lui Mircea Eliade de Anta Raluca
Buzinschi. La ultimul lunch, întrebat dacă sunt transilvănean. (Harvard).
Imprimantă biblio. Discuţie indirectă la Faculty Club cu Nicolae Iliescu.
(Dorset Hotel, recepţie). Scrisoare din Ann Arbor de la Peter Hook: „Am fost
foarte fericit să primesc scrisoarea ta şi să aflu că vizitezi această ţară. E
aşa de rău că la New York a trebuit să vii. Fii foarte grijuliu în New York; e
plin de lume stranie şi dementizată care e departe dincolo de raţiune, chiar
dincolo de raţiunea organizată a fascismului / comunismului / democraţiei etc.
Da, sunt mulţi poeţi ai haosului şi violenţei jucându-şi fanteziile în New
York. Khabardar! / .../ Cu aceasta îţi trimit o recenzie la o carte a unei
prietene românce a mea care trăieşte în New York şi poate va participa la conferinţă. Ea a scris o
carte urmărind cariera lui Mircea Eliade ca fascist şi membru al Gărzii de Fier
şi urmaş al lui Nae Ionescu. Are probleme în publicarea cărţii aici. (Ar avea
piaţă în România?) Recenzia pe care ţi-o trimit are în ea o parte din materialul
cărţii. / Conferinţa ta sper să fie un mare succes şi că rămâi safe în New
York”.
(Columbia) Barbara Strosser Miller:
Ce părere aveţi de Eliade? – Dar dv. de Heidegger? – Chiar, mereu discut cu
prietena mea Stela Karmrish. – Tocmai ea i-a fost prietenă şi lui Eliade.
(Butler Library) Imprimante – mai multe titluri de Eliade şi eliadologie ca la
Harvard. Modă, doctorate (plătite), politică à rebours Hinduism, Fascism and
Gandhism: a guide to every intelligent Indian de V.T. Rajshekar, 1985.
Fascinationformer aestetik og medier under fascismen og i socialstaten de bent
Fausing, 1977; Yeats, Ireland, and Fascism de Elizabeth Cullingford, 1981;
Borgese e il fascismo de Fernando Mezzeti, 1978; L’Italia di Ezra Pound de
Niccolo Zapponi, 1976; The genealogy of
demons: anti-Semitism, fascism and the myths of Ezra Pound de Robert Casilo,
1988; Faust und Faschismus: Th. Manns Doktor Faustus und A. Doblins November
1918 als erillitererisel
Auseinandersetzung mit Deutschland de Arnold Busch, 1984; Montale’s
anti-fascist poetry from Ossi di seppia to the postwar years de Jarel M.
Becker, 1982 etc.
(O.N.U. /
res. pe 5th Ave.) Dr. Titus Podea: unii văd în Eliade pe filosoful filosofilor,
ceea ce deranjează pe alţii. Se speculează „perioada neagră” din viaţa sa
despre care însuşi a vorbit în treacăt. În afara contextului propriu-zis, i se
impută a fi sancţionat religios, prin mistica indiană, ritualul cuiburilor. Am
văzut scrisoarea lui Cezar Petrescu adresată regelui de a-l elibera pe Eliade
care fusese internat la prima presiune asupra Gărzii de Fier. Nu cred că Eliade
a fost fascist, nici contaminat profund.
(Restaurant
italian în New York). Adriana Berger:
I-am fost
asistentă lui Eliade. Iar după moarte îl declaraţi fascist, sunteţi împotriva
lui. Da.
(Middmanhattan
Library). Dr. Vladimir Vertsman (în engleză, după conversaţia în română): în
orice bun e şi rău, în orice rău e şi bun. (Româneşte): o fi fost şi ea, nu
ştiu, oricum patru persoane au susţinut ca oasele lui Mircea Eliade să fie
trimise în România.
(Bucureşti, Aula ASE, conferinţa
ABIR). Cred că Eliade s-a incinerat nu din vreo afinitate hindusă, ci pentru a
nu-i fi profanate oasele postum.
Mircea Eliade profanat (2)
Flash back. (Delhi, 1979,
ianuarie). Bursierul îmi arată recomandarea, în ce-l privea, către Sorbona din
partea lui Mircea Eliade. În 1983, savantul ne-a scris la amândoi în acelaşi
plic – avea să-i trimită vizitatorului bilet de avion „Air France” (nu zburase
niciodată, venise în India cu autobuzul – de la Paris – de-a lungul mai multor
săptămâni, spunea). De la venire la plecare, recomandatul îşi negase epistolar
recomandatorul – nu-mi dădeam seama a fi având de a face cu un sindrom la el
acasă pe trei continente – ceva pe-o temă inventată în genul cine ştie mai
multă Indie (de la Tucci la Huxley, recunoaşterea i se părea în plus). O anume
„supărare” indiană pe Eliade, la replica Iubirea nu moare semnată de Maitreyi
Devi, relativizată şi-ntr-un program al Academiei „Eminescu” – de faţă cu
„observatori” din mai multe ţări pe care acum aproape că-i suspectez – în
special prin comentariile profesorului „Tagore” Sisir Kumar Das. Recomandarea
aceea manuscrisă văzută în căldura iernii indiene, pe un drum de la Atlantic la
Gange, ţinea încă, în ochii mei, de sacru, în ai primitorului, poate, de
profan.
(Lisabona, septembrie 1990).
Epuizat? Şi din expoziţia inter-congresului de antropologie lipseşte. Cumva
compensatoriu, cataloagele bibliotecii naţionale au multe titluri, în
portugheză, de Eliade, inclusiv studiul despre Camoens şi Eminescu (amărăciune
că la secţiunea traducerilor din poetul naţional lusitan lipseşte orice
menţiune a versiunilor româneşti – de câte ori n-auzisem în India glorificate
limbile în care, de exemplu, Prem Chand fusese tradus, neştiindu-se de
transpunerile în limba română). Portughezii, îmi spune Daniel Perdigao, n-ar
şti că Eliade e român. Lui Salazar nu i-ar fi plăcut cartea scrisă despre
el – şi românistul se lansează în
amănunte despre dictator (ţinea pe biroul său două fotografii: a lui Mussolini
şi a lui Codreanu). A venit vorba atât de puţin despre Eliade, dar o tăcere
dedicată – au intervenit destui vorbitori la masa rotundă asupra antropologiei
revoluţiei române, printre care şi dr. Catherine Lutard, care-i citise toate
romanele (primise şi notă mică la un examen pentru că le preferase tratatelor
prescrise în programa universităţii din Bordeaux).
(New York, octombrie 1990).
Discutăm, deci, despre Eliade. Nu despre savant, nu despre scriitor, aparent
despre român, adică, doamnă Berger, despre „legionar”. Nu mai discutăm.
Zucchini calabrezi, bravo, Peter, alegi la fel, îţi dai seama că ne-ai mixat
cam nepotrivit, filosoful Zisk n-a scos mai nici un cuvânt, i-am dat poeme
indiene, iar doamnei o groază de
tăieturi din ziare – averea mea documentară – , primiţi de toate, de rău şi iar
de rău despre România, din România, nimic despre Eliade, nici de rău, nici de
bine. Cam asta mi-era psihologia, pe necitite. Nu din comoditate ignorantă.
Doar „Literary Times” se deschisese, ultimul număr, cu un comentariu la
memoriile lui Eliade. Anume perplexitate şi a naivei mândrii româneşti.
(Bucureşti, noiembrie 1990).
Societatea de etnologie din România programase o comunicare despre tipologia
aşezării vlahilor balcanici, după care preşedintele Romulus Vulcănescu a
anunţat un subiect care „ne interesează pe toţi”. Nu-i spusesem despre ce aveam
de gând să vorbesc. În America simţisem ceva ca o frică. Am enunţat lucrurile
fără comentarii proprii, obsedat de o obiectivitate afişată de partea cealaltă,
probabil a unei mode. Citisem datele diferitelor servicii secrete, mai ales
engleze, antologate de doamna Berger în textul ei (mi-a spus că nu e de acord
cu publicarea în România; de altfel, ani de zile a circulat un asemenea dosar
în România).
Creaţie şi frumos în rostirea
românească
Sunt cărţi,
în istoria unei culturi, al căror destin este de a incita şi a încânta,
împreunând gândirea ştiinţifică şi meditaţia cu poezia şi deschizând câmpuri
nebănuite încă de reflexie şi tulburătoare desfătare a spiritului. O astfel de
carte ne oferă Constantin Noica prin a sa Creaţie şi frumos în rostirea
românească (Editura Eminescu, 1973).
E greu de
încadrat această scriere într-un gen sau altul al creaţiei. Şi nici nu cred că
e necesar. Intenţia autorului a fost de a oferi contemporanilor un scurt
discurs despre cuvinte, despre ascunsele şi minunatele comori ale rostirii
noastre româneşti. O carte, deci, de popularizare. Realizarea, însă, a depăşit
cu mult intenţia, fiindcă avem surpriza să citim un veritabil imn adus geniului
creator al poporului şi limbii noastre, insuficient cercetată de oamenii de
ştiinţă, dar şi de umanişti. E o invitaţie la cugetare asupra înţelesurilor şi
ispitelor pe care le oferă graiul nostru. Un studiu ştiinţific, un eseu, dar şi
un minunat poem despre cuvinte.
Ideea majoră
a cărţii, pe care autorul o împrumută de la Eminescu („Această parte
netraductibilă a unei limbi formează adevărata ei zestre de la moşi strămoşi,
pe când partea traductibilă este comoara gândirii omeneşti în genere” –
Eminescu, mss. 2257, fila 242), porneşte de la faptul că fiecare limbă, deci şi
a noastră, are un număr de cuvinte cu o mare bogăţie de sensuri, greu
traductibile: „În realitate, toate cuvintele din fondul principal al unei limbi
sunt „vechi”, adică sunt de la origine; numai că unele se păstrează în uz,
altele nu. Pe cele care s-au învechit, putem oare cere să le reluăm în uz? Dar
dacă arborele s-a uscat, atunci s-a uscat. Nu cuvintele vechi interesează, ci
înţelesurile lor; nu ele ca atare, ci lecţia lor. Pentru această lecţie au fost
scrise paginile de faţă, ca şi altele, nicidecum pentru o întoarcere înapoi a
vorbirii”. Unele cuvinte sau unele înţelesuri ale cuvintelor sunt moarte. Au
fost refuzate de istorie. Dar lecţia lor, spune autorul, lecţia lor e vie şi
pilduitoare, sporind „veghea, cunoaşterea şi luciditatea omului”. Asupra unor
înţelesuri ale cuvintelor noastre, uitate azi, stăruia gânditorul, încercând să
le scoată la lumină strălucirea, spre a dovedi că „există popoare ca acesta de
pe arcul Carpaţilor, care n-au grăit pentru ele însele, ci pentru cinstita
iscusire a omului”.
Aproape în
toate cuvintele „de preţ” întâlnite în limbă există o zonă, pe care Constantin
Noica o numeşte „de dor”, cuprinzând întreaga complexitate a înţelesurilor pe
care acestea le pot avea, un „câmp al cuvântului” în sensul „orizontului pe care-l
deschid unele cuvinte”. E dificil de ales, din noianul de vocabule cărora
autorul le tâlcuieşte „zona de dor”, una anume, fiindcă toate capitolele ce
discută despre aceste vocabule sunt la fel de atrăgătoare şi pline de miez. Să
ne oprim totuşi asupra verbului „a făptui”, pe care gânditorul îl socoteşte cel
mai frumos şi mai adevărat cuvânt exprimând creaţia. Unele dintre aceste verbe,
zice el, „spun prea mult, ca a face, altele spun prea puţin, ca a săvârşi;
unele ca a făuri vorbesc prea frumos, altele ca a plodi ori odrăsli, prea pe
viu, şi de altfel sunt învechite, în timp ce a zidi şi a dura, învechite şi
ele, vorbesc prea mult despre creaţia moartă;
a zămisli ar putea fi grăitor, dar se trage înspre întunericul creaţiei,
în timp ce a întruchipa se trage prea mult spre lumina ei. Se mai spunea pentru
a a crea, în limba veche, a încheia, după cum pentru a construi se putea spune
şi a trage (...) Pe toate le-am putea face mai bune şi mai vii, dacă ne-am
apleca asupră-le cu grijă, dar nici unul n-are mai multă nevoie de răs-bunare
decât a făptui. Şi el e poate cel mai bun”. Verbul a făptui este deci cel mai
apt a exprima creaţia, faptul conţinând în sine actul creaţiei. Dicţionarele
mai vechi şi mai noi, până la cel al Academiei, care vine „să răzbune
lucrurile”, fac o mare nedreptate verbului, alăturându-l mai degrabă sensurilor
ce însoţesc o netrebnicie (a comite, a face o faptă rea). Dar a făptui e un
cuvânt propriu creaţiei, adică omului: „Făptuirea presupune un subiect, care,
în primul rând, este cel uman. Animalul nu făptuieşte. Zeii antici nu făptuiau
nici ei, căci nu erau subiecte”. Comparat cu a face, a făptui este superior, el
reprezintă „partea cea mai bună din a face”. A face „şi-a trădat rostul lui
originar”, s-a înstrăinat, şi-a întins prea mult sfera, nemaiputând exprima
creaţia ca atare. El s-a degradat prin libera lui folosinţă, dând o atât de
largă gamă de sensuri încât „nu mai poate fi partener onorabil pentru compuneri
lexicale noi”. Când un prefix ca în „vrea să se împlânte într-o plasmă
creatoare, el se cunună foarte bine cu făptuire şi dă înfăptuire, pe când cu a
face nu dă decât (după franceză) infect.”
Interesante
disocieri găsim şi în alte capitole, cum ar fi „Bădişor, depărtişor” unde citim
frumoase rânduri despre funcţia diminutivului în limba română („Noi creem prin
diminutive, nu numai că înfrumuseţăm lucrurile”). În timp ce sufixele
augmentative exprimă dispreţ şi peioraţie, cele diminutive exprimă admiraţie,
dragoste, simpatie. Dar „diminutivul” nu micşorează întotdeauna; într-un sens
sporeşte, căci înfiinţează. Şi, de altfel, dacă te gândeşti mai bine, nu
reprezintă, oare, orice creaţie un fel de micşorare, de restrângere şi
delimitare?” Analiza sensurilor şi trimiterilor pe care diminutivul
„depărtişor” le poate include în fiinţa sa reprezintă pagini de adevărată
antologie eseistică: „Departele omului nu era doar omul, erau şi regnul animal,
sau cel vegetal. Ele erau chiar prea departele nostru. Au devenit depărtişorul.
În acest sens, lumea contemporană ar avea nevoie de cuvântul nostru. Într-o
lume a extraordinarului şi a colosalului, funcţia românească în genere ar putea
fi de-a aduce diminutivul. Lumea contemporană trebuie diminutivată; iar aceasta
nu înseamnă: redusă la altă scară, nu micşorată, nici măcar apropiată, ci trecută
din abstract în concret, atâta tot.”
Sunt şi alte
cuvinte asupra cărora Constantin Noica stăruie cu remarcabile consecinţe asupra
gândirii literare şi poetice, cum ar fi ispită şi ispitire, iscusire, lamură şi
lămurire, răs-bunare, făptură, lucru şi lucrare, adjectivul lucrător, a săvârşi
şi desăvârşi etc. Un dicţionar internaţional de termeni literari, ce urmează a
fi alcătuit din cuvinte aparţinând diferitelor limbi ale lumii şi pregătit sub
egida UNESCO, a acceptat
şi trei cuvinte româneşti: dor, doină, colindă. Lăsând la o parte faptul că
„participăm cu nespus mai puţine cuvinte decât s-ar fi căzut democratic”,
autorul e mâhnit de faptul „că sunt acestea trei”. Termenii româneşti
selecţionaţi, deşi „admirabili”, iar cel de dor „purtând în el şi înţelesuri
adânci”, rămân numai pe linia „pitorescului, păstorescului, folclorului, a
culturii moştenite”, asemeni ansamblului Ciocârlia sau Muzeului Satului. Avem
însă vocabule cu care „putem spune ceva nou lumii, dinăuntrul ei”, ba, cu
câteva cuvinte numai „am putea descrie întreg sistemul de valori pe care l-a
pus în joc cultura noastră, redefinind şi adâncind valorile. Asemenea cuvinte
ar trebui să figureze într-un dicţionar al culturii europene”. Printre ele,
autorul propune cuvintele lămurire, sine, prepoziţia întru (căreia i se
rezervă, de altfel, un excelent capitol), împieliţat, se cade-nu se cade şi, în
sfârşit, rostire, acest singur cuvânt putând să le însumeze pe toate la un loc,
„viaţă, civilizaţie materială, cultură, sensuri umane, şi să exprime limbajul,
codul, discursul care leagă toate, văzute şi nevăzute” punându-ne în contact,
rost către rost, cu făpturile din altă lume, spre a ne învăţa ceva despre
rostul lor, despre rostul nostru.
Paradisul Pierdut
În filmul
îngheţului apocaliptic, cu personaje arzând, holocaustic, tot ce lua foc, pe o
copertă ca de Biblie, acum combustibilă, era scris Paradise lost. Citisem
undeva despre Cain că nu ar fi fost de ajuns fratricidul pentru ca el să fie
consemnat în cartea sfântă, dar va fi fost conducătorul unui trib însemnat cu
urmaşi pe măsură. În Anatolida lui I.H. Rădulescu, Abel încercase să-şi scoale
din tulburatu-i somn fratele, crima lui Cain e involuntară, fantasmagorică:
„Te scoală, frăţioare, te scoală,
preadilecte”.
Ca-mpuns, speriat Cain răsare şi se
scoală
Feroce, spăimântabil ca unul ce e-n
luptă
C-un inemic de moarte; i se zbârlise
părul,
I se-ncruntase fruntea, cu ochii
plini de flăcări
Şi cu furoarea-n faţă: „Ce! Fiii mei
sclavi vouă?
În servitute fiii, a mea posteritate?
Mai bine jos despoţii! De jos, din
rădăcină
Să moară tirania!” răcneşte, se
răpede,
Ia furios măciuca şi capul drept în
două
Lui Abel îl despică.
Centrul
mistic, labirintul ştiinţei, grădina cu dragoni ai înţelepciunii, străbătută de
Oxus, Ind, Gange şi Nil, paradisul se pierde nu numai la evrei şi creştini, ci
oriunde în tradiţiile simbolice ale lumii. Ziua săptămânală de odihnă este
imaginea temporală a Paradisului, comparabilă cu insulele Fericiţilor şi El
Dorado în simbolismul geografic (J.E. Cirlot, A Dictionary of Symbols, London,
1995).
Căderea a
fost recunoscută de existenţialismul modern ca o esenţă a umanului.
Tot din
Heliade, un elogiu pierdut mai apoi în recepţia românească:
În horul astor angeli, o, bard, al
Albionei,
O, Milton, treci la rându-ţi! De ai
pierdut vederea,
Ţi-e inima-n lumină şi geniul în
ceruri;
Cu arpa ta de aur celebră imeneul,
Salută ca un vate amorul conjugal
Cu care numai omul a fost din ceruri
parcă.
Se redescifrează preferinţa tânărului
Eminescu pentru „biblice”:
Eliad zidea din visuri şi din basme
seculare
Delta biblicelor sânte,
profeţiilor amare,
Adevăr scăldat în mite, sfinx
pătrunsă de-nţeles;
Munte cu capul de piatră de furtune
detunată,
Stă şi azi în faţa lumei o enigmă
nesplicată
Şi vegheaz o stâncă arsă dintre nouri
de eres.
(faţa lumei,
emendare în: Eminescu Poezii I. Antume, ediţie de Gh. Bulgăr, Editura Saeculum,
I.O., 1998).
John Milton
(1608-1674), scăpat de puşcărie, dar orbit, şi-a dictat Paradise Lost (1667) şi
totuşi a fost acuzat de plagiat. Decasilabul „eroic”, în ton cu Homer şi
Virgiliu, taie diamantin miile de versuri albe – imaculare imnică lui Satan,
Evei ori Adam – după ce, în tinereţe, anunţa în Christ’s Triumphant Nativity
muzicalităţile lui Edgar Allan Poe:
Peor and Baälim
Forsake their temples dim,
with that twice-battered God of
Palestine;
And mooned Asht rath,
Heaven’s queen and mother both,
Now sits not girt with tapers’holy
shine:
The Libyc Hammon shrinks his horn;
In vain the Tyrian maids their
wounded Thammuz mourn.
Să fie
pierdut, de secole, Paradise Lost pentru români? S-a tradus slavizant, la
comandă proletcultistă, şi recent, în proză, într-o editură din Iaşi. Câte
revoluţii şi apocalipse şi-l vor mai asuma, ispăşire placidă a păcatului
originar?
De omul nesupus întâi şi fructul
Acelui pom oprit, al cărui gust
Aduse moartea în lume, numai vai,
Din Rai pierduţi, pân’om mai ortoman
Ne-ntoarce-n locul binecuvântat,
Cerească muză, cântă.
N-avem decât să-l regăsim chiar
împreună cu Paradise Regained:
I who ere while the happy Garden
sung,
By one Man’s disobedience lost, now
sing
Recover’d Paradise to all mankind.
THAY SAMADHI
nu mai gândeam nici la tine
necum la numărătoarea panicii
șarpele mă ferea de ploaie
samadhi târziu întru Budha thai
să facem curajul consolării
ca o lovitură de box thailandez
pe unde vom mai fi plutind ruine
Avalokiteshvara Padmapani en famille
datorie
pe vecie
tata mama
a da yama
*
atâtor zadarnice orhidee
ce leacuri om discuta
masajul luxuriant
ghicitul în buddhism
aș ține secretul nimicului
dintre mine și femeia corn
să nu-ți stric sărutul
și mai ascunsei fulgerări
asemănarea cea arhaică
buddhologii și nouă
orezul construindu-ni-l
până n-om mai fi fost
*
pe înțărcata goană de pe fus
tectonica paralizie fald
mă petreceam a Mara prin smarald
și jad în aur strai cu tata nu-s
*
milanez advaitinul turn
fata lângă first întru nostratic
până mâine a mai fi nocturn
crocodil prin filtru asiatic
*
poveștile șterse de pe bardă
nici o înrâurire oceanul
abia începe săptămâna thai
a doua încă o zi din trei
*
dacă-am mai văzut atâtea mese-ntinse
roata foamei învârtindu-se
pe picior mare pe alb papaia
se terminase și a mai apărut
pomana carului prea plin
cenușa dizolvată-n sânge
ce duh mă cutremură turc
de-o să vină singaporeana la noi
să scrie cârciumii Singapore
pe-atunci eram nebun după Kirkegaard
și mai mult adjunctului lui Helge
Larsen
de dinaintea ta i-am continuat
lectura coperții lui Grigore Popa
istoriate și de Franco Lombardi
*
pune-te tunete scapă-te lacăte
thai sonet soninde Duinodoininde
tao dumnezee Durga marmoree
tremur Sfintei Sofii tacă filosofii
*
mă scoală tunetele la patru
ora Bangkokului hotel Asia
fiecare caută altul mai jalnic
și așa te împuăcă nefârtatul
*
bim bam bum
fiat fum
gurudev
Chisinev
*
prieten Bhumibol cu Tito și postum
după Kosovo după turcutremur
în al șaselea ciclu regal
sărbătorit și de al lui Pann
*
doctrina destrămatelor orezării
cu noua teorie a suficienței
împărtășită fermierilor de regele
lor Bhumibol fie să-i placă
*
chiar sfârtecatule
nu putui muri
pe altarul mamei
de-a cancerul
*
cântec din cap de elefant dansând
între dinții dinozaurului crocodil
o să glumim nu numai pe gustul
copiilor
serile în Bangkok petrecusem
*
frumusețe thai coif de înger
crocodilul își visează coada
ce mai trageam crocodilul de coadă
feluri de crocodilieri
gen toreros pe burtă
*
spune-i nu pe numele de templu
aproximează nonidentitate
e vorba de o vizită culeasă
dintre mesajele nelăsate
am venit în Thailanda să te văd
chiar să fi scris incomunicabilitatea
altădată și doctoratul Chopin
ori îmbătrâniră porii ploaie
îndepărtează-te până nu te mai vezi
răspunde-te carie rechinului
doar specia contorsionându-te favorit
din ce vreme contradicția piezei
balanță în Siena acum Pathaya
ne înot în țara mai caldă
*
când nedormind femeile vorba
cârmită în roata omenindă
să nu li se fi făcut rău maică
taică și mie mi-e teamă
mai greu o povestire penată
noroc de maică-mea în gânduri
cum mă caută ea fără limite
ce multe antarctici degeaba
iar eu entuziasmul scâncelii
infrasunetelor elefantine
amorurile baleniere auscultând
din când în când urmașii celor
din satul meu la sunethai
vor zice așa era el pe acolo
*
alegerea
întruchipa
religia
Rama Buddha
*
voi orhidee lovidrogi boxeri
mi-era mai bine pe canale ieri
nici un surâs adio sonethai
a mai compune paradisul rai
thales thalasa în Thailanda muang
necăutată karma după rang
vă treceți am surâs la început
petrecem roată spulberatul scut
cuvine-se neamintirii rod
Ravana a-l culege nu Irod
ci pare Mara oarecum Satan
buddha arhanghel pașa căpitan
rajahii și s-ar mai întoarce marg
la margine de lovidrag catarg
*
vous parlez français vous
etes de Roumanie oui nous
avons visité la bibliotèque
de l’école Wat Suthi.
*
tot te dai peste cap uitându-te fix
de-un safir ochit inima rubin
urâtă și lumea cealaltă bastonul
de petrecanie făcându-și mama
artistă incomparabilă ce-mi zici
alta lasă-mă liniștitt până
umbra bătăușă s-o apropia
ca-n pețitul de peste naștere
poate mi-era prea dor m-ai trezit
de gura lu’ tălică mă băteai
la rându-ți și ai murit revin-o
pe tristețea bolii tatălui nostru
palmier de palmier bambuși
transparenți pe a toamnei
*
să nu-mi povestești înserarea
nici nu se mai vedeau albiile
râurilor ce aveau să mă scalde
poate privești potopul de pe mal
*
surâsul întremase tropic leu că
pe când duioșia cotropește râca și
adormiși odată ce naiba
dați-vă câte-un pumn în rana vulpii
*
mi-oi fi și ținut calendarul întors
nu-ți bate joc de tine chiar
neamerican
nici măcar rus nici chinez nici
sud-african sud-coreean sudanez
*
nu schimb
cu nimb
răstimp
Olimp
taman
șaman
calm ud
talmud
psalm plasm
Erasm
acum
dum dum
nu da
ba da
*
nu mai fac nici un centru
nici de studii nici de karma
las lucrurile cu indianitate
pleșcară oricum perdantă
la fel cu identitatea
*
culcă-te nea Gheorghe că alții
avură drumul de două ori mai lung
tată dacă dorm de ocean ce ne-am
luat la virginia Beach ce la Vama
Veche
eclipsa și mare cruce la rodii
poate prind unul și ți-l aduc
nevenirea somnului parașuta domului
până nici la Florența nu m-aș mai
duce
nicio amenințare toată masoneria
și Japonia preferarea bibliotecii
se miră arhivari primarii colivarii
să vorbesc și cu koyama treaba
îl văd la o indoasiadă
se alege praful și de noapte asta
ce aș avea intelectualisme
că de poetice le-aș vinde
*
când mergi prima oară la Oceanul
Pacific
în Golful Siamului pe muson
ce te faci cu aerul condiționat zece
zile
cu încarcerarea la Sing Sing itinerat
mai ca amenințarea cu moartea din
Iran
aici s-ar vărsa frunzele de lotus
briza de ți-ar aduce aminte sanscrita
păcatul aventurilor indiene fildeș
*
a fi de înțeles nu știu ce poate rima
de anul trecut în traducere când
mi se păruse cartea încă în mâna
securiștilor de acum masoni
ce să ne mai văităm de aerul
condiționat
avem cu cine fi confundați
spre rușinea tot a existenței noastre
de nimic și din ce în ce rimă
*
pentru România totul e pierdut
și nimănui nu-i pasă nici de acasă
pentru că totul e de câștigat
altora să nu le vină să creadă
*
tocmai s-a consumat Vivaldi
zice personajul jucat de un mort
sunt roșu ca racul din Pacific pe
care l-am mâncat azi la prânz
chiar Vivaldi pe de afară
insula coralilor la masă
bagajul neânchipuit pe mâine
după greutatea orhideelor
*
esență mana
zeii spălați
pe creierul lancei
străpungătoare
*
de-ar fi India curată România
deșteaptă
nu m-aș mai mira în Thailanda
noi numai limbă alții cu măslinele
nebun nu de America de Asia
moralizată climă cu un pumn exorb
cum de nu strâmbă rândul
curândul promiscuității amintirilor
rostirea fără de plăcere analcid
*
de-ar dramatiza
ce e ce nu mai e
până la culmea
imemorialelor
boala bună
sănătate curată
ne obișnuirăm
cu aeroportul
Muang din Bangkok
am vrut să laud
povestea obișnuinței
de după rezidență
absorbția existenței
printre cocotieri
*
cât m-aș mișca tot iluminare canyon
pe ce amintire mă scrii răbojului
ne-ar soarele mai ales ieri
și dacă aș poetiza românește
abia dușmani în necunoștință
*
nici nu putem înnegri Pacificul
cât ne-a lăsat Dumnezeu albi ca varul
stinși am tencui vreo biserică
și ne-am uita din turlă la Pathaya
*
prinzi raza
regretului
în ușa zorilor
departe nașterea
strânsă moartea
gata soarta
chrichet amintirea
o zăpadă o
primăvară o
muzică o
priveghere ere
spuneam că
nu eram aici
*
se înrădăcinează în criză mântuirea
aproape oprite zarurile suflă
oprește-ți experiențele la noroc
mi-am pus tot oceanul la un loc
*
tema e stilul motivul scena
de mult nu ne mai povestirăm
călătoria la surâzătorii thai
cu orezul lor și pe elefanți
ce ne-am compromis ceasul
mai mult oprit anume
să nu se mai observe clima
dintre păsările omonime
omonime clime câmpi tâmpi
în mintea românului de pe urmă
așa mă apucă și pacifica
prea mult de spus încă tot
de tăcut șI altei religii
nu zice iar că numai banii
*
norocul se atribuie persoanei
ce te întâmpinase atunci
terminăm discuția ne omenim
ca bogătanii și altă muzică
alte filme altă potolire
suntem de acord că totul merse
s-ar putea să salvez orhideea
stă deja în sticlă mayu
cele înfășurate pe scurt deapănă
să văd cum înțepenesc sticla
o noapte să nu se răstoarne
în ce țară ne-am mai afla
sub același sentiment înstelat
înflorit peste umilința standard
*
vom ajunge de nu ne mai vedem
la miezul nopții peste luminile
Bangkokului
unde ești maică-mea să ții vămile
cu întrebarea florii pe pace
*
cât mi-aș fi zis puterii
de concentrase spulberările
ce fusese și Puși Dinulescu
voia să facă la el pe Berzei
la Robert Calul parcă adio
*
VASILE VOICULESCU
Vasile
Voiculescu este unul dintre oamenii aleşi de Dumnezeu să propovăduiască
cuvântul sfânt. (Adriana Vasile). Face parte din familia restrânsă a acelora
care nu pot fi apreciaţi şi recunoscuţi la justa lor valoare decât după moarte.
(Georgeta-Cristina Rafira). Postum, Vasile Voiculescu se relevă şi ca
interesant prozator. (Florina Loliu). În Holocaust „unde ţipă doar păunii
marilor trufii” a lăsat să decidă doar „jocul iubirii să mistuie gunoaiele
lumii”. (Tatiana Iordan). S-a hrănit din substanţa evanghelică. (Georgeta
Niculae). Ambiguitatea creşte sporind valoarea sonetelor, atunci când ideea
dobândirii eternităţii prin iubire trimite la ideea înfrângerii timpului prin
creaţia poetică. (Mariana Neacşu). Glasul iubirii eterne este glasul Domnului
Iisus Hristos, pe care-l aud în biserica inimii cei cu o inimă curată, ca o
împlinire a versetelor. (Agripina Păun). Sacralizarea iubirii smulge omul de
sub tirania efemerităţii dăruindu-l cu eternizare. (Georgeta Soare). Arhaicul
către care tinde constant poezia sa îl face să îndrăgească tot ce a fost creat
de mâna lui Dumnezeu şi păstrat astfel. (Ionela Sima). Adept al gândirismului,
Vasile Voiculescu promovează în lirica sa credinţele ortodoxismului românesc.
(Liana Predescu). Ideii de iubire îi este asociat motivul luminii. (Elena
Oancea). Destinul i-a hărăzit brutal eroului voiculescian o orbire ce-l poartă
pe drumuri ostenitoare. Zahei nu se acceptă ca orb, considerându-şi boala
vindecabilă. E o alegorie despre voinţă eşuată, de a ieşii din ghearele întâmplării.
(Ionela Băloiu). Fiinţa lui Iisus se sfâşie între cele două chemări, ca între
două forţe de sens contrar: cea umană, care îl face să refuze moartea, şi cea
divină, car îl îndeamnă să accepte moartea, primind în schimb viaţa cea pură şi
fără de sfârşit. (Mihaele Rădulescu). Semnificaţia poeziei „În grădina
Ghetsemani” este că refuzul morţii (al destinului, al vieţii divine) este de
fapt refuzul vieţii adevărate, al vieţii veşnice, venit din dificultatea omului
de a se despărţi de viaţa pământească, violent apărată de puterea instinctului.
(Ecaterina Vişan). Rămas fără vedere, Zahei descoperă existenţa unui alt mod de
cunoaştere, lăuntric, realizat cu ajutorul spiritului. Anularea privirii
deschise în afară, spre lume, ar însemna nu o pierdere de neînlocuit pentru
erou, ci, dimpotrivă, deschiderea unei porţi spre adevărata cunoaştere a
esenţelor, idee car concordă în genere cu semnificaţia mitului Marelui Orb sau
al lui Zalmoxe din credinţa lui L. Blaga. (Simona Goia). Vasile Voiculescu este
un mesager al cerului, iar poezia sa este o razăde lumină – poetul este ales al
lui Dumnezeu – iar poezia sa este floarea veacurilor, ea este a unui creştin
care, traversând zona practicii religioase, respiră în spaţiul iniţierii sacre.
Mişcarea vieţii poetului este concentrată exclusiv în absolutul Dumnezeirii.
Tânjind după integrarea în Absolut, poetul deprinde limba universală a
rugăciunii, având nădejdea unei Vita Nova, ca Dante. (Georgiana Băjan).
Bătrânul Voiculescu schimbă cromaticul din tinereţe cu dramaticul. (Anca
Teleanu). Scenele biblice trimit către mitologia autohtonă şi spre comunicarea
omului cu strămoşii săi. (Ana-Iulia Anton). Autorul acestei poezii a fost
destinat în anii de după al doilea război mondial unei adevărate mucenicii,
tocmai pentru aceste versuri de inspiraţie religioasă. (Georgeta Manea). Pentru
a-şi ispăşi recluziunea într-un univers mic, numai în aparenţă mare, omul
trebuie să apeleze la dragoste, dar înţeleasă nu ca una ternă, biologică,
bazată pe chimismul sentimentelor trecătoare, ci aproape ca o teofanie, o
apropiere de Principiul Prim, de Creatorul Lumii, redată în poezie metaforic,
căci „Dragostea-i unica vecie dată nouă”. (Ana Manea). Poetul e un păstor,
poezia sa este turma. Vasile Voiculescu, asemenea Domnului Iisus Hristos, are datoria
de a lupta cu forţele întunericului: „Şi nu trăieşti decât când străluceşti”.
(Ana-Maria Stan). Manifestă o supunere umilă, necondiţionată faţă de Dumnezeu,
despre care crede că este singurul în stare să ocrotească sufletul omului de
pericolele păcatului: „Tu, Doamne, ştii că-i bine şi drept ceea ce-ţi cer, / Nu
zăbovi în ruga uscatelor păduri, / Trimite-mi pâlc de îngeri, în spate cu
securi.” (Oana Cristina Iordache). Numele personajului ne trimite cu gândul la
vameşul Zahei din Noul Testament. Cei doi se înrudesc prin voinţa de a vedea:
Zahei orbul caută nu doar o vindecare anatomică, ci şi o iluminare lăuntrică,
iar vameşul doreşte să-l vadă pe Iisus. (Carmen Dumitrescu). Asemănător cu
eroul tragic din perioada clasică a tragediei, (nu) cu Oedip, a cărei orbenie
finală este liber asumată în clipa în care i se dă să se vadă pe sine, ci cu
ciclopul, cu titanii, cu anumiţi eroi aparţinând unui strat mitologic arhaic.
Şi totuşi, o asemănare se poate găsi între Zahei şi Filoctet, cel suferind de o
rană pestilentă, personajul tragediei lui Sofocle. Asemenea lor, dar şi
asemenea biblicului Iov, Zahei nu se poate împăca cu năpasta ce s-a abătut
asupra lui. (Irina Tătuc). Cuvântul (Logosul) a dat lumii conştiinţa de sine,
încrederea de a se exprima. Mesagerul unităţii între Pământ şi Cer, între
cădere şi înălţare omenească atinse prin limbaj este „vulturul iubirii” cel cu
„gheare de aur” (Monica Salomeea Niţă). Voiculescu este scriitorul care a dat
povestirii româneşti o altă soartă literară, iar proza lui narativă, într-o
bună traducere, şi-ar croi drum în literatura universală. (Rodica-Elena
Buzăţoaia). Numele personajului ne duce imediat cu gândul la vameşul Zahei din
Noul Testament care, în urma vizitei lui Iisus în casa sa, se hotărăşte să-şi
îndrepte greşelile şi să-şi împartă jumătate din avere săracilor. Romanul
inistă pe legătura ce există între personaj şi apă. Simbolul magico-religios al
apei este multiplu: suma universală a virtuţilor: ele sunt font et origo,
rezervorul tuturor germenilor, ele simbolizează substanţa primordială din care
toate formele se nasc şi în care toate se întorc, prin agresiune sau cataclism.
Apa afundării şi a mântuirii ne este înfăţişată în momentul în care puhoaiele
Buzăului îi îneacă falşii tovarăşi de drum spre Dervent. Zahei ne apare ca un
alt Noe. Îmbrăţişarea dintre Dunărea mamă şi orb, fiul ei, poate ficonsiderată
un botez, raportând-o la imaginea iconografică a Botezului lui Iisus. (Iuliana
Udrea). Sonetele închipuite ale lui Voiculescu ascund şi un al doilea plan,
încărcat de obscurităţi voite. S-a precizat lipsa de precizie a obiectului,
ezitarea înter un el şi ea. Voiculescu vorbeşte despre „puternicul meu domn”,
de „prinţ ermetic”, dar şi de „scumpa mea”, „iubita mea”, întreţinând cu bună
ştiinţă confuzia. Romanul îşi confundă însă deliberat personajele. Androginul
este un simbol de largă circulaţie în literatura romantică. Acesta sugerează
prima fază a creaţiei, aceea în care genurile nu există. (Adeluţa Coman).
Împotriva voinţei de a-şi reface puritatea şi de a-şi redobândi lumina, orbul
îşi simte fiinţa coborând ineluctabil pe scara întunericului acaparând (lumina
interioară se stinge şi ea), ca şi cum personajul ar semnifica ispăşirea
continuă a păcatului său originar, acela în urma căruia şi-a pierdut privirea.
(Mădălina-Elena Popescu). Eroul caută frenetic lumina pierdută.
(Iuliana-Ştefania Pănescu).
„În Grădina
Ghetsimani”. Poezia face parte din volumul „Pârgă”, apărut în anul 1921, volum
care marchează afirmarea originalităţii stilului lui Voiculescu. Deşi majoritatea
temelor erau anticipate în primele sale volume, poetul depăşeşte
tradiţionalismul sămănătorist prin spiritualizarea imaginii şi înnoirea
expresiei. Acum tehnica poetului este mai precizată, iar relieful expresiei
este mai individualizat. Scenele şi motivele biblice nu mai sunt simple
elemente decorative, ci alegorii ale neliniştilor omului în aspiraţia către
Dumnezeu.
Punctul de
plecare al poeziei „În grădina Ghetsemani” se află în Evanghelia Sfântului
Luca: „Şi când a sosit în acest loc, le-a zis: Rugaţi-vă, ca să nu intraţi în
ispită. Şi El s-a depărtat de ei ca la o aruncătură de piatră şi îngenunchind
se ruga, zicând: Părinte, de voieşti, treci de la Mine acest pahar... Dar nu
voia Mea ci voia Ta să se facă! Iar un înger din cer s-a arătat Lui şi-l întărea.
Iar El, fiind în chin de moarte mai stăruitor se rugă. Şi sudoarea Lui s-a
făcut ca picături de sânge care picurau pe pământ. Şi ridicându-se din
rugăciune, a venit la ucenicii Lui şi i-a aflat adormiţi de întristare.” (Luca
22, 40-46).
Motivul rugăciunii
lui Iisus în Grădina Ghetsemani apare frecvent în numeroase lucrări de artă.
Vasile Voiculescu menţine în structura poemului majoritatea detaliilor din
textul biblic pe care le dezvoltă într-o ţesătură poetică străbătută de o
mistică devoţiune. În poezia de inspiraţie religioasă, imaginea lui Iisus
apare, de obicei, asociată cu tema durerii, scriitorul oprindu-se asupra
patimilor acestuia.
Rugăciunea
din Grădina Ghetsemani are loc înaintea arestării lui Iisus de către escorta
înarmată condusă de Iuda. Poetul se opreşte asupra acestui moment, în care Iuda
apare înspăimântat de apropierea patimilor predestinate de Tatăl.
Întreaga
poezie se organizează, astfel, în jurul elementelor ce ţin de natura duală a
lui Iisus. Înaintea martiriului, Iisus ezită. Îndoielile şi neliniştea, teama
de moarte sunt ale omului, depăşirea momentelor de zbucium, de teamă, ţin de
natura divină.
În prima
strofă poetul compune imaginea iconică a lui Iisus în Grădina Ghetsemani,
accentuându-se, spre deosenire de reprezentările picturale, zbuciumul omenesc,
lupta cu un destin care-l înspăimântă: „Căzut pe brânci în iarbă, se-mpotrivea
într-una”. Prin contrast vizual se pun în opoziţie omenescul şi divinul,
sugerate, pe de o parte de sângele care reprezintă viaţa terestră şi, pe de
altă parte, albul, simbolul purităţii cereşti. Intensitatea durerii capătă
proporţii cosmice, întreaga natură fiind străbătută de o jale metafizică, „Şi
amarnica-i strigare stârnea în slăvi furtuna”.
Cele două
strofe care urmează dezvoltă tragedia omului înspăimântat de patimile
crucificării, dar şi depăşirea acestui moment prin înţelegerea sensului
misiunii divine a lui Iisus. Prin alternarea perspectivei, îndoiala, ezitarea
sunt amplificate. „Infama băutură”, simbol al păcatelor omenirii ce trebuie răscumpărate
prin jertfă, se ascunde sub aparenţa înşelătoare a mierii, veninul se asociază
cu dulceaţa. Lupta cu moartea depăşeşte limitele unei drame omeneşti, ea
reprezentând alegoric esenţa eternului conflict dintre suflet şi trup, dintre
spirit şi materie.
Ultima
strofă completează cadrul tradiţional evanghelic din prima strofă. Imaginea
terifiantă a măslinilor care „păreau că vor să fugă din loc să nu-l mai vadă”
amplifică tragismul viziunii. Un vânt de spaimă frământă lumea, anunţând
martiriul care va (urma) schimba destinul omenirii. Ultimul vers, „Şi uliii de
seară dau roate după pradă”, e
încărcat de sugestii premonitorii.
Epitetele,
în majoritate exprimate prin adjective, definesc dimensiunile zbuciumului
interior, mai puţin cadrul, care este redus la câteva elemente esenţiale.
Proiectarea
acestei drame într-un timp mitic se reliefează, la nivel gramatical, prin
folosirea verbelor la timpul imperfect, toate fiind predicate ale propoziţiilor
principale. (Rodica-Ancuţa Dinu)
Cuvântul a
dat lumii „conştiinţa de sine”, putinţă şi încredere de a se exprima, voinţa de
a condensa gândul demn de reţinut în concepte, vocabulele de dragoste, pe cele
de ură,, de formulare a ideii de libertate, devenind un „sol al dezrobirii”
magmei dinlăuntrul fiinţei în şuvoiul de lavă al cuvintelor dăruite în
exterior. (Viorina Muscalu). Luptând pentru lumină Zahei se zbate să nu se
înstrăineze de sine, de fondul său de puritate. El vorbeşte, ca uriaşii lui
Creangă, colorat şi liniştit, cu conştiinţa triumfului asupra mediocrităţii.
(Mihaela Irimioiu). Lostriţa este văzută în trei ipostaze: fabuloasă –
„lostriţa vrăjită”; diabolică – „ieşită la liman sub coasta iadului”; umană –
„sta lungită la soare ca o domniţă”. (Elena-Ramona Ţilică). Epitetele
potenţează chinul lui Iisus, „apa verzuie”, „veninul groaznic”, „infama
băutură”, iar personificarea măslinilor, care „se frământau” şi „voiau să fugă”
înspăimântaţi de suferinţele pe care urma să le îndure Iisus, oferă dimensiuni
cosmice zbuciumului divin. (Mariana Dinescu). Pe un rest de plută se afla o
fată care, adusă la mal, i-a zâmbit lui Aliman şi a cerut de mâncare. Această
fată nu avea nici un nume, aşa că Aliman o numeşte Ileana. Nu a fost mult până
acesta se îndrăgosteşte de Ileana, dar în zadar, pentru că mama fetei vine şi o
ia pe aceasta. (Elena Sorina Stoica).
În lirica de
factură religioasă a lui Vasile Voiculescu întâlnim teme şi motive biblice din
Noul Testament şi din Vechiul Testament. De asemenea, întâlnim două direcţii,
una apostolică – în accepţia biblică a termenului, şi una isihastă, de
implicare a eu-lui în actul credinţei şi al rugăciunii, în care credinciosul se
află într-un dialog permanent cu Dumnezeu.
Poezia
„Taborul” are semnificaţii adânci ce reies din modalitatea de transfigurare a
Luminii Sfinte, preludiul transfigurării religioase a credincioşilor. Lumina
Sfântă trebuie corelată cu două aspecte pe care poetul le evidenţiază: dublul
statut al credinciosului, acela de spectator dar şi de participant la
schimbarea la faţă, la o transfigurare a Mântuitorului Iisus Hristos;
inhabitarea divinului. Lumina transfigurează atât umanul, cât şi elementele
cosmicului: soarele şi luna.
În poezia
„Pe cruce” Vasile Voiculescu valorifică artistic o altă secvenţă din biblie:
calvarul şi expresia lui Iisus Hristos pe cruce. Aici se sesizează un portret
în oglindă al protagonistului. Durerea suferinţei şi expierea sunt surprinse
succint, intensitatea lor fiind sugerată vizual. Superlativele stilistice
(„arşiţa grozavă”) şi folosirea verbelor la indicativ imperfect sugerează o acţiune
de durată, împingând realul pe partea fabulosului şi făcând imaginea de
ansamblu apocaliptică. În poezie sunt potenţate suferinţele Lui Iisus, iar
durerile lui reprezintă şi rezumă suferinţele tuturor oamenilor. În partea a
doua accentul cade pe „spasmele durerii” morale, deoarece Iisus trebuie să
îndure hula cărturarilor, batjocura mulţimii isterizate. Strofa finală
surprinde contaminarea prin somn a vegetalului şi a umanului, ca prefigurare a
thanatosului. Prin moartea Sa pe cruce, prin jerta de Sine, Iisus a luat asupra
sa păcatele tuturor oamenilor. Prin moartea Sa demnă, Iisus Hristos s-a ridicat
deasupra condiţiei umane.
„Iisus pe
ape” redă secvenţa biblică a umblării Mântuitorului pe ape, o teofanie prin
care a arătat ucenicilor Săi puterea Sa dumnezeiască. Aici se dezvăluie în
toată măreţia Sa, oferind ucenicilor un exemplu de mărinimie şi bărbăţie
creştine, spre a nu pierde nădejdea în Dumnezeu. Ideea fundamentală a acestei
poezii este aceea că mântuirea oamenilor stă sub semnul crucii.
Iisus
Hristos apare şi în poezia „Pregătiri de cină”. Personalitatea Lui este
conturată prin tehnica contrastelor între starea sufletească dramatică şi
veselia ucenicilor. În poezia lui Vasile Voiculescu, „mielul molatic” este
alter ego-ul lui Iisus. Imaginile şi gesturile trimit la naraţiunea biblică:
mielul mirosind a lapte face aluzie la Cel fără de păcat, iar somnul toropitor
este somnul morţii.
Ideea
fundamentală a poeziei „În Grădina Ghetsemani” este aceea că luând viaţa pe
cont propriu, căpătând conştiinţa de Sine, Iisus cugetă la apropiata Sa moarte
prin crucificare. Prin zbuciumul sufletesc îşi dezvălui treptat întreaga
măreţie morală, conferindu-I lui Iisus o aură de personaj tragic. (Maria
Cristina Ivan).
Oare nu era
în grădina Ghetsemani o altă ispitire? (Georgiana Lazăr).
Poezia „În
Grădina Ghetsemani” interpretează liber o scenă-simbol pentru creştinism,
relatată în Evangheliile lui Matei, Marcu şi Luca: Iisus vine cu ucenicii săi
pe muntele Măslinilor şi le cere acestora să vegheze împreună cu el. Se
depărtează de ei, cade cu faţa la pământ, rugându-se fierbinte şi când se
întoarce găseşte discipolii dormind. Neputinţa apostolilor de a învinge somnul,
un eşec spritual, are o semnificaţie profundă: „veghea iniţiatică” deşi
limitată la câteva ore s-a dovedit mai presus de puterile omeneşti.
Poezia lui
Vasile Voiculescu exploatează dogma incarnaţiei: Hristos este logosul devenit
trup, este cel care face legătura între Dumnezeu şi Sf. Duh, adică între
Dumnezeul care creează existenţă şi Dumnezeul care este în noi. Iisus, ca om,
trăieşte în grădina Ghetsemani un moment de teroare tanatică. Refuzând paharul
el încearcă să eludeze ceea ce este scris să se întâmple, după voinţa Tatălui:
arestarea, judecarea, răstignirea – moartea prin care să fie mântuită lumea.
Suferinţa lui Iisus, care într-un moment de slăbiciune repudiază misiunea
divină, este surprinsă pictural: paletă coloristică restrânsă (roşu, alb,
verzui), compoziţie simplă, difuzia durerii în univers (Şi-amarnica-i strigare
stârnea în slăvi furtuna).
Termenul de
„pahar” folosit atât în biblie cât şi în poemul voiculescian trebuie înţeles în
sens spiritual, evocând momentul când omul bea cupa amărăciunilor pe duratra
vieţii sale, cât şi în sens material reflectând clipa expierii sale, în care
Iisus însetat a băut oţetul ce i-a curmat şirul suferinţelor.
Poemul
voiculescian evocă lupta Mântuitorului cu propria soartă şi temerea lui
firească de a lua „paharul” suferinţelor omeneşti. Supunându-se voinţei şi
hotărârii divine, Iisus sfârşeşte prina a-şi accepta destinul şi – renunţând la
trăsăturile umane – implicit „El uitase de viaţă”.
Poetul
religios adaugă evenimentului biblic al rugii lui Iisus şi pe cel al Patimilor
Mântuitorului, încheiate cu moartea lui prin răstignire. Între cele două
momente temporale s-a plasat răgazul psihologic, al îndoielii de sine şi al
deciziei compensatorii de a se sacrifica pentru purificarea de păcate a
întregii lumi, izbăvite prinmoartea celui curat şi fără vină.
Hristos va
plăti cu moartea binele suprem pe care-l reprezintă dragostea de oameni şi
mântuirea lor. (Ioneta Emanuela Manea).
Sonetul CLXX
(16). „Sămânţa nemuririi, iubite, e cuvântul, / Eternul se ascunde sub coaja
unei clipe / Ca-n oul ce păstrează un zbor înalt de-aripe...”
Ca şi I.
Barbu în „Oul dogmatic”, Voiculescu recurge la simbolistica oului – formă
redusă a cosmosului – în miezul căruia se repetă creaţia lumii de la început:
în matricea ovoidală este întipărită mişcarea „aripilor” care, odată eliberată
din coaja originară, se va transforma în „zbor” către tăriile cereşti. Cuvântul
a dat lumii conştiinţa de sine, putinţă şi încredere de a se exprima, devenind
un „sol al dezrobirii” magmei dinlăuntrul fiinţei în şuvoiul de lavă al
cuvintelor dăruite în exterior.
Mesagerul
unităţii între Pământ şi Cer, între semnul lingvistic şi sensul cuvântului,
între cădere şi înălţare omenească, atinse prin limbaj, este „vulturul iubirii”
cel cu „gheare de aur”. Simbolistica regalei păsări de pradă este extrem de
variată, ambivalenţa semnului: el sugerează răul (războiul) şi moartea, dar şi
lumina soarelui, alături de focul purificator. V. Voiculescu îi atribuie
conotaţii benefice, de pasăre a izbăvirii, care sparge tiparele închistate ale
lumii şi ale cuvântului, urcând la ceruri înţelesurile noi, răpite – cu iuţeala
zborului – din „ţăndările” sensurilor învechite.
Poetul îndeamnă
fiinţa prietenă (prin vocativul „iubite”!) să-şi regăsească inocenţa primară în
„puritatea dintâi” a cuvintelor întemeietoare de sensuri în lume şi să se
topească în „zeiasca voluptate” a rostirii semnificative. Acestea sunt, în
viziunea poetului, „cheile magice” ale cuvântului oferit omului de generoasa
divinitate tutelară: el instituie o semnificaţie, pe care o raportează mereu la
universul real; imaginează, fabrică noi înţelesuri, reconstruind realitatea de
la capăt; evocă o altă lume, adevărată ori numai închipuită, deja căzută în
omeneasca uitare, ca şi omul.
Putem vorbi
şi de funcţia eliberatoare, cathartică a cuvântului, pentru că el descătuşează
lumea din codurile fixe şi perimate în timp, prin care a fost receptată,
redându-i însuşirea primordială de a fi inepuizabilă. (Elena Raluca Manea).
Esenţa
atitudinii liricie a lui V. Voiculescu rezultă din credinţa în posibilitatea
răscumpărării fiinţei umane, a salvării sufletului printr-o imensă suferinţă.
Scrierile lui cu caracter religios sunt poeme ale măreţiei şi mizeriei iubirii,
ale Tatălui nostru Ceresc, ale Fiului, ale luptei permanente din sufletul uman.
(Maria Magdalena Stanciu-Toma).
Reluând, în
apusul vieţii, sâmburele tematic şi contextul filosofic al sonetelor lui
Shakespeare – scrie profesoara Zoe Dumitrescu Buşulenga – Voiculescu a intrat
şi el într-o convenţie. Dar, la el, convenţia este pretextul unei intrări
într-o confesiune ultimă. Ca o contraparte a durerii, a iubirii frustrate, a
patimilor cărnii, a dezgustului şi a remuşcărilor, sentimentul se purifică prin
imagini şi se sublimează în idei poetice de o considerabilă înălţime. Revanşa
geniului asupra celor de rând se ia cu o forţă dramatică de persuasiune.El, cel
care ştie, se îmbracă în mag ori în demiurg, adică în haina celui apt de
transcendere.
Fiecare
dintre sonete este, în acest sens, iniţiatic. Sonetele se adresează poeziei mai
vechi a lui V. Voiculescu, în măsura în care se adresează poeziei, dar şi
experienţei ultime.
Legându-se
de versurile mai vechi, continuându-le şi explicându-le, Ultimele sonete...
rămân, totuşi, o operă autonomă, experienţa brută a unui creator într-un timp
al creaţiei.
Poetul nu se
mai adresează unui anumit public, el nu are un public, el scrie pentru a se
supune condiţiei sale de creator; scrie, spune V. Voiculescu, pentru
eternitate.
El se
autoexilează şi într-un timp al literaturii – Ranaşterea, dar şi într-un
„limbaj”, într-un discurs care marchează alt discurs: exilatul transmite mesaje
într-un limbaj ce este accesibil doar iniţiaţilor: celor pentru care Literatura
este un domeniu sacru. Dacă Primăvara renascentistă poate fi unul dintre
decorurile sonetelor, ea este, în aceeaşi măsură, subminată de „anotimpul
exilului”: de anotimpul „limbajului voiculescian”
În sonetul
al cincilea renaşterea voiculesciană îşi mărturiseşte, aşa cum o va face de
multe ori pe parcursul sonetelor, impasul; nu primăvara, nu anotimpul
reînvierii „dă buzna”, ci iarna, mărturie a impasului; încoronările celorlalte
sonete sunt acum „descoronări”; anul îşi leapădă coroana, refuză regalitatea,
stăpânirea. Întrebării iniţiale îi corespunde alta, adresată altui domn;
surghiunul temporal este şi unul spaţial.
În ultimele
sonete... temele sunt sumbre, gerurile, zăpezile sunt ucigătoare. În sonetul al
22-lea poetul e „dezghiocat de vise de promoroacă”, de „amarnice vântoase de
gânduri şi nesomn”. Imaginea fundamentală a copacului serveşte din nou la
construirea unei alegorii; invocaţia („Îndură-te, coboară şi vino de mă vrei /
Pân’ nu s-aştern pe mine solemnele zăpezi”) are în vedere finalul. Zăpezile
solemne nu lasă nicio şansă, ele reprezintă sfârşitul; dincolo de ele nu mai e
nimic. Îngheţul ca moarte apare şi în sonetele 32 şi 52. Şi, numit prin
perifrază, în altele. El aparţine canonului, petrarchismului, poeziei galante,
primului registru de metafore ale poeziei. Dacă anotimpul de referinţă al
Ultimelor sonete ... e primăvara (corespunzătoare, literar, Renaşterii), cu
expansiunile ei florale, cu armoniile ei vegetale, dar mai ales cu „învierile”
petrecute sub semnul ei, iarna e un anotimp al gestaţiei, al pregătirii
miraculoaselor Renaşteri. Nu numai atât însă: zăpezile, îngheţul, frigul
aparţin unui lanţ de opoziţii ce ar pune în cumpănă valorile vieţii. Anunţarea
frigului sau a zăpezilor poartă mereu un aer sumbru: se intră într-o lume
interioară, se coboară în Hades. Iarna încheie un ciclu: vorbeşte despre un
sfârşit. Zăpada egalează contrariile, frigul anulează mişcarea. Decor în
sonete, hibernalul reprezintă şi un element al „competiţiei” poetice,
echilibrând patimile, mereu aflate în plină ardere, temperând combustia
sentimentelor. Veghea caracteristică eroului din sonete revine în sonetul al
cincilea; se veghează, aici, „iubirea plăpândă”, aşa cum este „o comoară-n veci
hărăzită”; acum dezlănţuirea comparaţiilor ne anunţă că suntem în plină
competiţie poetică; în stil competitiv, poetul e un Argus, dar nu cu o sută de
ochi, ci cu o mie.
Imaginile
„titanice” primesc noi referinţe în sonetul al şaselea; în bestiarul
voiculescian apare vulturul, bineînţeles rănit; apare şi o „osândă” care,
rostită de partenerul erotic, devine „lege de aur pur şi greu”. Ar trebui să
studiem, aici, rolul metalelor preţioase în poezia lui Voiculescu.
Sonetul 90 –
all 244-lea sonet imaginar shakespearean – vorbeşte de ieşirea din starea
„sacră”, de ieşire în condiţia vremelnică: umilinţa mărturiei nu-i egală decât
cu orgoliul cu care se oficia ceremonia unirii. „... Îngăduie să-ţi spun, / Oceanule de geniu ce-n veci chiar şi
uitarea / Cine-ar putea, cu atâta mai mult un biet nebun, / Şi în ce chip pe lume
să pângărească marea?” Poetul şi-a regăsit condiţia „pământească”, timpul său
„sacru” a luat sfârşit. Cuvintele retragerii numesc starea de excepţie,
extraordinara aventură, condişia „iraţională” a unirii (e înfăptuită de „un
biet nebun”). Aventura s-a terminat; la fel cum, altădată, Babel nega
drepturile poetului de a atinge divinitatea, sfârşitul sonetelor subliniază
eşecul. Luarea la cunoştinţă a condiţiei fragmentare, acceptarea ei, relansează
ideea „numelui”, cel ce vorbeşte are acum o identitate din nou exactă, el e din
nou Mefisto, dar un Mefisto al parodiei, profan.
Ieşirea din
starea sacră desacralizează sonetele; poetul ce le-a înfăptuit nu mai e geniul,
ci unul care poate încerca starea de umilinţă: „Am cutezat atuncea,
îngenuncheat umil, / Să te cobor... jos... până-n adânca mea smerenie...”
Odată
despărţit de timpul shakespearean, ruga poate deveni o modalitate poetică;
poetul se adresează marelui creator aşa cum s-ar adresa Divinităţii. Primii
tălmaci ai textelor de cult nu foloseau alt mod de a se adresa scriptelor
sfinte: „De-am tălmăcit cu umbre lumina ta regească / De lacrimi, ca şi ochii,
mi-s versurile ude. / Te-am îngânat ca pruncul ce-nvaţă să vorbească / Şi-n
râvna-i scâlciază cuvintele ce-aude...”. Extraordinara experienţă a poeziei a
luat sfârşit, timpul îşi regăseşte matca lui proprie. Poezia redevine o
problemă de limbaj, într-un timp ce este, acum, al cuvintelor: izgonite din
„paradis”, ele devin „imaginare”, palidă copie a marilor cuvinte, sanctificate
de Creator. (Virginia Cristina Zamfir).
Apariţia în
1964, la un an după moartea poetului Vasile Voiculescu, a „Ultimelor sonete
închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu”, a
provocat o mare surpriză. Distinsul critic şi istoric literar Perpessicius aprecia
în prefaţa volumului că este „una din marile zile festive ale lirismului nostru
contemporan”. Vladimir Streinu, înfăptuind o analiză a întregii opere a
poetului buzoian, este de părere că „Sonetele constituie o doctrină a iubirii,
o erozofie”, născută dintr-un mimetism liric superior. (Elena Popescu). Erosul
transcende existenţa omenească dând timpului sens, al cărui corespondent
spaţial în ordine absolută este nemărginirea. (Dumitra Nuţă). Deznodământul
povestirii trimite către mitul totemic, acela că strămoşul tuturor
vieţuitoarelor lumii este peştele, ca motiv mitic, arhetipal în mitologia
populară autohtonă. (Raluca Niţu). Între anii 1947 şi 1958 Voiculescu a
conceput cele mai semnificative poeme de dragoste, reunite în volumul apărut
postum „Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară
de...”, alături de romanul fantastic „Zahei Orbul”. (Antoaneta Carmen Coman)
Poeziile
care îl reprezintă cu adevărat pe marele poet religios V. Voiculescu au fost
scrise între 1949-1958. Prin meditaţie şi prin exerciţiile spirituale ale
isihiei el depăşea starea de extaz şi se ridica până la aceea de entaz. Rodul
literar al acestei experienţe este ciclul „Ultimele sonete închipuite ale lui
Shakespeare în traducere imaginară de V. Voiculescu”. Iconografia cristologică
e destul de bogată în lirica de inspiraţie religioasă a lui V. Voiculescu. Din
această categorie fac parte poeziile: Magii”, În grădina Ghetsemani”, „Pe
drumul de aur al Sidonului”, Iisus pe ape”. (Irina Piţoiu)
KABIR
Poeme / Doha
Sălașul Celui Preaiubit
Nu e creație or meditație
Nu repetată mantră ori ceartă,
Nici verb dinspre Vedas or Pegas.
Făcând, nefăcând, ținând, lăsând
Toate deloc a fi-n acest loc.
Nu casă, nu făr', nu-nuntru-or afar',
Cosm mare, mic sunt nimic.
Cinci ale facerii elemente
Și treimea sunt absente,
nu-i martor son Shabd ne în ton.
Nu radăcini, flori, nu ram, grânșori,
Fără un pom roadele form,
Prim son Om, suflu-sincron Soham
Acest, acel, toți lipsă, respirația
eclipsă.
Unde-i Preaiubitul e Nimic cu totul
Spune Kabir, am venit să inspir.
Oricine-mi vede semnul de-a crede
Dă-n floare Liberare
Mă cauți?
Mă cauți? Sunt lângă tine
umăr la umăr.
În stupa nu-s, nu-n altar hindus,
nu-n sinagogi, nu-n catedrale:
nu-n mase, nu-n kirtane,
nici-n picioare șerpuitoare
în jurul gâtului, nu-n mâncare,
doar vegetale.
Când mă cauți de-adevărat
o să mă vezi îndat' -
în bordeiul timpului-limbului.
Kabir rosti: Spune-mi, spudeu, ce-i
Domnul?
Inspirarea dintru inspirare-i Domnul.
Între
Între conștient și inconștient,
mintea se leagănă ment:
Ființele, lumile atârnă acolo în
leagănare diurnă.
Milioane de ființe cresc: lună
soare-acolo se-nvârtesc:
Milioane ere fug, legănarea n-are
jug.
Totul se leagănă! Cer, pământ, aer
apă; Însuși Domnul se întrupă:
Vederea aceastl-l făcu pe Kabir
slujitor.
Mestec ușor
Mestec ușor
După ce devor
Strămuma,
Muma,
Ginere
Doi cumnați
Și socrul
(Cu marea-i familie)
În această ordine,
La desert având
Locuitorii orașului.
L-am găsit, spune Kabir,
Pe cel Prea Iubit
Unul cu el de-am devenit.
Nu intra-n grădina-nflorită
Nu intra-n grădina-nflorită!
Nu intra-n grădina-nflorită!
O, amice! nu te duce;
În trup ți-e grădina-nflorită.
Așază-te pe-o mie de petale de lotus
și contemplă Frumusețea Infinită.
Prietenă, trezirea!
Prietenă, trezirea! La ce bun
adormirea?
Trecută noaptea doar nu vrei Să fugă
ziua-n urma ei?
Alte femei trezite-n grabă Găsiră-un
elefant ori o podobă...
Destul s-a năruit cât ai dormit...
nenevoit!
Cel cu iubire a-nțeles, tu nu ai înțeles.
Uitat-ai a-l aține În așternut cu
tine.
Ba viața-n joc ți-o saturi.
Ani douăzeci imaturi
Că n-ai știut de Domnul vrut.
Trezește-te! Treze...! În pat doar
rufele -
Și el s-a dus În noapte sus.
Kabir grăi:singură trează
femeie va fi
doar cea care flautul auzi.
Lasă-ți
Lasă-ți trup și minte între brațele
iubite
în extazul bucuriei îndrăgostite:
Adu-ți în ochi înlăcrimatele șuvoaie
din norii de ploaie,
coperă-ți inima cu umbra
întunericului:
Du-ți fața mai aproape de urechea sa
și spune doruri adânci cu inima:
Spune Kabir:„Ascultă-mă, frate!
Du chipul Preaiubit în inimă cât
bate.”
Yog de fel mișel
Yog de fel mișel
făr pământ or cer,
nu mână, picior,
formă or chipor.
Unde nu e piață,
el un shop agață,
cântăre lucrurile,
ține conturile.
Nu fapte, nu crezuri,
nu puteri yogice hurezuri,
corn de tărtăcuță
la cerșit în huță?
„Mă știi te știu,
în tine să fiu”
Când nu e o dâră
de spor or ruptură,
ce meditătură?
Alt
yog zidi casă -
de Ram se înțeasă.
Ierbi de leac haram,
rădăcină Ram,
Ram.
Se tot uită, dați-i
jonglerii, libații,
prestidigitații -
Spune Kabir, sfinților
el Regelui nu-i efor.
Ascunsă
Ascunsă în cușca
văzută
pasărea vie
e nevăzută
la ea
aminte ia
cântarea ta
o cânta
Speranță
O, frate, cât trăiești, speră-L,
știi-L înțeleși:
mântuirea ți-o țeși.
De nu-ți rupi lanțurile viu,
cum să te mântui morțiu?
Gol visul inimii cu El a se uni -
de trup se despărți.
De-L afli-acum, Îl afli și departe,
De nu, om locui în Moarte.
Acum împreunare, atunci eternizare.
Scaldă-te-n crez, Guru adeverezi,
Numele-i revelezi!
Kabir spune: Spirit-adeverire, sunt
rob adeveririi.
Cum e treaba
Cum e treaba,
polițistu-ntreabă,
a patrula urbea
unde-n măcelării
sunt paznici vulturii,
taurii fată,
vaca e stearpă,
vițeii dau lapte
de zi până-n noapte;
șoarecii-s luntrași,
motanii vâslași;
Unde-și iau broaștele
pază șarpele,
și fug șacalii
după lei ralii?
Știe cineva
Despre ce-i vorba?
Kabir întreba
Versiuni de George
Anca
Refrenul se
repetă din vers în vers.
http://georgeanca.blogspot.com.au/2016/09/poetikon.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu