RUGACIUNE
"Doamne,
Dumnezeul nostru și al tuturor puterilor, dăruiește sănătate și vindecă-i pe
cei bolnavi, dă-le hrană celor înfometați, haine și adăpost celor care nu au,
libertate celor care sunt lipsiți de ea, iertare de păcate tuturor.
Luminează-le Doamne mintea celor care
sunt în examene.
Dă Doamne liniște și pace în lume și ne
iartă pe noi păcătoșii! Luminează-le mințile Doamne la toți mai-marii vremii
din Acel Guvern Mondial, care vor să distrugă întreaga omenire pentru ca să
rămână ei stăpânii acestui sfânt pământ al Tău Doamne!
Întărește-ne în dreapta Ta credință,
alungă de la noi pe toți vrăjmașii, cei văzuți și nevăzuți.
Dăruiește-mi și mie Doamne, tot ceea ce
doar Tu crezi că-mi este de folos; fie Doamne așa cum voiești Tu și nu după
voia mea. Binecuvântat fie Numele Tau Cel Sfânt în vecii vecilor, Amin.
Doamne, noi ne rugăm pentru cei care nu
au timp să se roage, pentru cei care nu
au credință, care nu au nădejde în Dumnezeu; ne mai rugăm pentru săracii pentru
care nimeni nu se roagă.
Și mai pomenește Doamne pe cei săraci
adormiți întru Domnul și care nu au pe nimeni care să-i pomenească. Amin!"
"PREOT ILARION ARGATU" (1913 -1999)
Această rugăciune este atât de puternica!
Trimiteți-o celor pe care-i iubiți.
O binecuvântare va veni sub forma unei vești bune.
Nu puneți întrebări.
Dacă Dumnezeu este pe primul loc în viața voastră, opriți-vă puțin din ceea ce
faceți și trimiteți-o acum prietenilor și cunoștințelor voastre.
TOȚI
AVEM NEVOIE DE O
RUGĂCIUNE.
Să ne fie de folos !
Maica
Domnului – Comoara pământească şi Mamă adevărată ,
de Michel Quenot
MD
DecanskaOmule, parcurge în duh întreaga creaţie. Şi vezi dacă este ceva care să
egaleze sau care să fie mai măreţ decât Maica Domnului Fecioară.
Cercetează pământul, străbate marea, străpunge aerul,
contemplă cu gândul cerurile, amintindu-ţi de puterile nevăzute, şi vezi dacă
există, în întreaga creaţie, o altă minune decât Ea (Sf. Ioan Hrisostom, Omilia
Maicii Domnului).
Un diamant
acoperit de praf îşi pierde strălucirea şi frumuseţea. Ce minune, în schimb,
să-l contempli proaspăt şlefuit! Expus razelor soarelui, se aprinde şi
străluceşte în mii de lumini.
Comoara cea
mai pură a omenirii, Fecioara Maria, reflectă lumina din Lumina purtată la
sânul său. Poeţi, scriitori, pictori, sculptori, artişti de toate genurile s-au
întrecut, de-a lungul timpurilor, să o mărească şi să încerce să exprime
frumuseţea sa maternă. Atmosfera de indiferenţă şi de raţionalism, creată de
omul modern îndopat de tehnologie şi ancorat în material, goleşte totuşi orice
spaţiu de o Fecioară Maică, cu atât mai mult de o femeie considerată Maică a
lui Dumnezeu. (…)
Multă
cerneală a curs pe tema ei, şi chiar dacă totul pare a fi spus deja, ea
depăşeşte într-atât inteligenţa omenească, că proslăvirea ei rămâne
inepuizabilă. Nicio limbă omenească nu este de ajuns pentru a enumera minunile
sale!
Maică a
celor vii
Câte fiinţe
umane nu suferă din lipsa unei adevărate mame? Se strică şi se încalcă acest
rol vorbind de mame necăsătorite, de mame purtătoare (n. r. care dau naştere
prin însămânţare artificială), de mame lesbiene.
Imparateasa
Ingerilor, cu ProorociiAdam o numeşte pe însoţitoarea sa „Eva”, ceea ce
înseamnă „viaţă”, „pentru că ea este mama tuturor celor vii” (Fac. 3:20). Înălţată
la gradul de mamă a creştinilor, urmaşă a lui Avraam care îi asigură
paternitatea, Fecioara Maria a crezut, de asemenea, în îndeplinirea promisiunii
Domnului (Lc. 1:45), devenind astfel preafericita Maică a celor cu adevărat
vii. Importanţa sa în istoria mântuirii şi în viaţa fiecărui om de aici îşi
trage izvorul. În felul primei Eve, a cărei căderi priveşte întreaga omenire,
„da”-ul său la primirea în ea a Mântuitorului a unit dumnezeiescul şi
omenescul.
„De la Eva
maică a celor vii,
Maica lui
Dumnezeu,
Tu ai fost
ridicarea,
Căci tu ai
adus pe lume pe Făcătorul vieţii”.[1]
Ne putem
imagina un moment durerea sa când asistă, neputincioasă, la picioarele Crucii,
la pierderea Fiului său muribund? Prima fiinţă omenească în ordinea sfinţeniei,
ea ne reprezintă împotriva laşităţii noastre. Înainte de a muri, Iisus nu-şi
încredinţează Mama rudeniei, ci apostolului Ioan, supranumit Teologul pentru că
a pus un accent deosebit pe cuvântul Stăpânului în Evanghelia sa, înainte de a
deveni el-însuşi cuvântul. Această maternitate îşi găseşte împlinirea în
Golgota care o face să se ridice la o maternitate universală către poporul lui
Dumnezeu.
În dragostea
sa profundă pentru Maica celor vii, Sfântul Siluan Atonitul scrie: „Când
sufletul este pătruns în întregime de dragostea lui Dumnezeu, oh!, totul este
atât de bine, totul se umple de dulceaţă şi de bucurie! Dar, chiar şi atunci,
nu scăpăm mâhnirii adânci, şi cu cât este dragostea mai mare, cu atât mai
adâncă este întristarea. Maica Domnului nu a păcătuit niciodată, nici măcar
printr-un singur gând, şi nu şi-a pierdut niciodată harul, dar ea de asemenea a
avut de îndurat mari mâhniri. Când se afla la picioarele Crucii, durerea sa era
vastă cât oceanul. Durerile sufletului său erau incomparabil mai mari decât
cele ale lui Adam când a fost gonit din Rai, pentru că dragostea ei era, de
asemenea, incomparabil mai mare decât cea a lui Adam. Şi dacă ea a rămas în
viaţă, este doar pentru că puterea Domnului a ţinut-o, căci Domnul voia ca ea
să vadă Învierea Sa, şi ca după Înălţarea Sa ea să rămână pe pământ pentru a
mângâia şi bucura pe Apostoli şi noul popor creştin”.[2]
Adormirea MD
1
Un văl tainic înconjură sfârşitul pământesc al Maicii lui Iisus. Nici Noul
Testament, nici Părinţii Bisericii nu îl menţionează. Între secolul al V-lea şi
prima jumătate a secolului al VI-lea, numeroase texte siriene, apoi copte, au
răsărit privind ultimele sale clipe. Fragmentul plin de metafore şi
semi-legendar al Adormirii sale precede pe cel al ridicării sale la ceruri,
fără moarte şi fără îngropare prealabile, altele vorbesc despre o ridicare
consecutivă adormirii sale, lăsând corpul fără stricăciune. Adevărul ne face să
spunem că trupul Fecioarei Maria n-a lăsat nicio urmă despre acestea.
Preferând
termenul de Adormire (celui de Ridicare), Biserica ortodoxă urmează Tradiţiei
Bisericii nedivizate de cele şapte mari Sinoade ecumenice, în credinţa sa că
Fecioara Maria a trecut prin moarte, ca şi Fiul său dumnezeiesc, înainte de a
fi ridicată la cer. Moştenitoare a păcatului originar, ea trebuia să moară, dar
unirea sa totală cu Fiul său, Dumnezeu-omul, a făcut-o să scape stricăciunii şi
să triumfe morţii, participând imediat la învierea sa, antrenând prin persoana
sa o parte din creaţie în propria-i transfigurare.
Sărbătorită
începând cu Sinodul de la Efes şi bine fixată spre sfârşitul secolului al
VII-lea, sărbătoarea Adormirii sale se bucură de o trecere deosebită. Ea este,
printre altele, precedată de un post de cincisprezece zile. Reamintire
puternică a menirii noastre, scena Adormirii apare adesea, în alternanţă cu
Judecata finală, pe peretele de la uşa de ieşire din biserici. Mâna sa
îndreptată spre cer face ecou cuvintelor Îngerului în icoana Înălţării: „Cel
care v-a fost luat, acelaşi Iisus, va veni tot în acelaşi fel în care L-aţi
văzut ridicându-Se la cer” (FA 1: 11).
În icoană,
apostolii înconjură patul său mortuar. Dispunerea lor corespunde celei de fii
în jurul mamei, care, privilegiu unic, este printre altele Maica Vieţii. Când
Hristos o înalţă la cer, „îngerii şi apostolii în cor privesc cum trece de la
viaţă la Viaţă cea care a născut pe Prinţul vieţii”[3]. „Îngerii în cer erau
muţi de uimire, văzând în Sion pe Însuşi Domnul lor ţinând un suflet în mâinile
sale; căci Femeii care preacurat L-a adus pe lume, El se adresă filial şi declară:
vino să împarţi slava Fiului şi Dumnezeului tău”.[4]
Dormition
Maică
a celor vii, ea este, de asemenea, Maică a celor morţi în aşteptarea învierii
finale. Prima care trece de la viaţă la Viaţă, ea ne precede, ne susţine şi ne
îndrumă. Maică a lui Dumnezeu-omul, ea este în acelaşi timp Maică a lui
Dumnezeu şi Maică a oamenilor, sprijinul lor şi protectoarea lor. Model în
timpul vieţii noaste, ea ne îndreaptă prin moartea sa spre sensul morţii
noastre. Icoana Adormirii sale schiţează imaginea morţii fiecăruia din
discipolii creştini pe care Hristos îi va primi în Împărăţia Sa. Ducând lupta
cea bună, renunţând de bună-voie la patimi, ea se odihneşte pe patul său de
moarte înconjurată de lumea pământească şi cerească.
În
bunăvoinţa sa maternă, ea ne trezeşte la viaţa în Hristos la care ea contribuie
să o formeze în noi. După ce a permis naşterea trupească a lui Dumnezeu pe
pământ, ea continuă astfel să-L nască în inima omenească, care accede prin ea
la Fiul, prin harul Sfântului Duh. Spre deosebire de mama posesivă, ea veghează
la nevoile profunde ale fiecărei persoane.
În dezacord
cu învăţăturile catolice, creştinii ortodocşi nu o consideră Mamă a Bisericii,
ci Maică în sânul Bisericii.
Relaţia
dintre bărbat şi femeie
În sânul
societăţii noastre, în care confruntarea sexelor ia întorsături subtile, femeia
ocupă o poziţie ţintă printr-o serioasă repunere în discuţie a rolului său şi a
locului său în raport cu trecutul. Orice căutare de fuziune înlocuieşte iluzia
şi nivelează harismele specifice fiecăruia.
Într-o viziune
a lumii aţintită pământului, omul tinde să organizeze totul după scheme logice,
fără referinţă la persoană. Viaţa cedează atunci locul legilor, şi bărbatul –
mai ales în dimensiunea sa masculină, dimensiune câteodată nefavorabil poftită
de femeie – riscă în orice moment să cadă tentaţiei puterii, a forţei şi a
violenţei. Diferiţi din punct de vedere ontologic, bărbatul şi femeia îşi
întemeiază legătura lor pe dragoste, şi nu pe egalitate, cum ni se dă să
credem. Femeia dă naştere şi întreţine prin firea sa o relaţie privilegiată cu
viaţa. Adevărata sa vocaţie nu se situează în imitarea bărbatului, adesea în
luptă pentru putere la toate nivelele societăţii şi, bineînţeles, în Biserică,
ci în depăşirea viziunii fixiste masculine care consistă în reducerea vieţii la
scheme sterile. Ei îi revine responsabilitatea de a sublinia unicitatea şi
plenitudinea vieţii, de a arăta că autenticitatea vieţii rezidă în dragoste, şi
nu în sex.
Pentru Jean
Vanier, care se bucură de o mare experienţă umană culeasă de-a lungul
continentelor şi în comunităţile Arcei, „pericolul la om este de a fugi de
vulnerabilitatea inimii sale şi de puterile sale de tandreţe. Uneori, el cere o
femeie-mamă, apoi foarte repede, ca un băieţel, el o refuză, dorind propria sa
libertate. El se aruncă atunci în lumea eficienţei şi a organizării, negând
tandreţea şi adevărata reciprocitate. Dar prin însuşi faptul acesta el se
mutilează şi se separă de ceea ce este esenţial în el. Acum idealizează femeia
– ea este Fecioara preacurată – acum o aruncă în dizgraţie – ea este marea
seducătoare, instrument al diavolului, prostituata, sau încă, el se serveşte de
ea ca de o servitoare. În toate cazurile, el nu face altceva decât să-şi
respingă propria sa sexualitate, pe care el o consideră rea, sau o neagă. În
orice caz, el refuză orice relaţie adevărată cu femeia ca persoană şi nu o mai
vede decât ca simbol al păcatului sau al curăţiei, sau ca pe o fiinţă
inferioară.
Palermo,
biserica Martorana, sec 12 (2)
Întreaga creştere a bărbatului este în
maturizarea raporturilor sale cu femeia. Atâta timp cât el rămâne la stadiul de
raporturi mamă-copil, sau la stadiul de femeie seducţie-repulsie, el nu poate
cu adevărat să crească, chiar spiritual.
[…] În
aceeaşi manieră, femeia de asemenea trebuie să-şi găsească echilibrul. Ea nu
trebuie, prin refuzul feminităţii sale, să caute aceeaşi putere ca bărbatul,
nici să privească cruciş cu gelozie la capacităţile sale de organizare, ci ea
trebuie să descopere bogăţiile propriei sale feminităţi, puterea care poate fi
ascunsă în chiar slăbiciunea ei, lumina şi înţelepciunea propriei sale
inteligenţe şi capacităţile de tămăduire şi de compasiune care sunt în ea. Când
este lipsită de orice putere, se întâmplă ca ea să aibă o intuiţie cu atât mai
limpede şi mai adevărată, mai puţin amestecată cu patimile de orgoliu şi de
putere care colorează adesea inteligenţa bărbatului”.[5]
Femeia
desăvârşită
În faţa
tentaţiei prometeice a femeii moderne, care consistă în a limita feminitatea sa
în folosul unei masculinităţi în care ea crede că va găsi forţa şi prestigiul
său, Fecioara Maria oferă exemplul unei fiinţe care a integrat armonios
masculinul şi femininul până la o depăşire a genului. Ea opune orgoliului o
smerenie umplută de vigoare spirituală, aparenţei – fiinţa, măştii – chipul,
impudorii – frumuseţea pură, căutării frenetice a provocărilor – odihnirea în
Duh, urii – iubirea acestui Dumnezeu al iubirii pe care ea L-a născut. Violenţa
sa pacifică este cea a Fericirilor; slava sa, cea a lui Hristos. Femeie
împlinită şi personificare a femeii într-o lume dominată de bărbat, ea înalţă
forţa Împărăţiei.
[1] Duminica
tuturor sfinţilor, Orthros, oda 3.
[2]
Arhimandritul Sofronie, Stareţul Siluan, monah al Muntelui Athos – viaţa,
doctrina, scrierile, op. cit., p. 355.
[3]
Adormirea Maicii Domnului, vecernia Mare, Litie.
[4] 15
august, Adormirea Maicii Domnului, Utrenia.
[5]
Comunitatea, loc al iertării şi al sărbătorii, Fleurus-Bellarmin, 1989, p. 256-257.
(Traducere
de Monahia Teofana, m-rea Paltin Petru-Vodă, articol apărut in Revista
ATITUDINI).
Sursa:
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu