Cuvinte
și istorisiri ale Starețului Paisie (ΧVII)
Nici
atunci când are dreptate, monahul nu este bine să se îndreptățească, pentru că
îndreptățirea face din sufletul omului refugiu al demonilor.
*
Părinții
din vechime se nevoiau mult și Postul Mare nu era ușor. De aceea și Sfântul
Teodor Studitul spune: înjumătățindu-se Postul, să ne facem puțin curaj pentru
cealaltă jumătate.
*
Diavolul,
de vreme ce se face dialog între el și suflet, înțelege gândurile, răspunsurile
sufletului. De aceea și se pare uneori că răspunde împotrivă. Nu poate însă să
priceapă gândurile cele bune pe care le avem.
*
Starețul
a povestit cuiva care l-a vizitat la Stomio că atunci când voia să citească
uneori Paraclisul Maicii Domnului, citea mai întâi câteva tropare din Canonul
cel Mare, pe care le copiase într-un caiețel. Și aceasta, pentru că se simțea
nevrednic chiar și să se roage Maicii Domnului.
*
Când
un șarpe te întâlnește, mai întâi te privește, te analizează bine și dacă vede
că ai Harul Sfântului Duh, vine lângă tine, te simte ca pe un stăpân, te linge,
ți se închină, pentru că și el simte pe Duhul Sfânt. Toate animalele simt
aceasta. Dacă însă nu ai Harul, se teme de tine, se scârbește și fuge.
*
Sfântul
Munte va înflori. Va scoate pustnici care vor ajunge la măsuri înalte. Vor ieși
monahi buni, chinoviile se vor umple. Materialul care este acum este foarte
bun. Și generația care va urma, va fi material bun. Apoi însă vor veni alții
care vor fi răniți de lume. Și fiindcă le vor gusta pe toate și nu vor găsi
nicăieri odihnă, vor veni să se facă monahi. Dar și aceștia vor putea înainta,
dacă vor. (Acestea s-au spus în 1978).
*
Înfrânarea
de la patimile trupești îl face pe om puternic. Iar dacă are și o viață
duhovnicească, devine și duhovnicește puternic.
*
Privegherea
pe care o facem noi, monahii, este o trapeză cu mâncăruri duhovnicești.
*
Noi
să rostim Rugăciunea lui Iisus și să-l lăsăm pe câine să latre (adică pe
diavolul să ne aducă gânduri). Ne va lăsa în pace, fiindcă va spune: „Doar n-am
să-l fac și pe acesta Sfânt!”.
*
Monahul
să învețe teologia cea practică, nu pe cea universitară.
*
Se
roagă câte unul la Dumnezeu să-i deschidă ochii, ca să vadă (duhovnicește), și
de îndată ce deschide un ochi, începe să-i chinuiască pe ceilalți care nu văd.
Nici Dumnezeu nu mai știe ce să facă. Dacă nu vede, nu rabdă; dacă vede puțin,
îi chinuiește pe ceilalți.
*
Mai
demult a venit un tânăr din Atena să devină monah. Dragostea rudelor nu-l lăsa
să se liniștească. De aceea s-a întors la casa sa. Dorul vieții monahale l-a
adus din nou în Sfântul Munte. Aceasta s-a repetat de multe ori. În cele din
urmă, s-a hotărât ca, dacă îi va mai spune gândul să iasă în lume, să meargă pe
jos. Și într-adevăr, a mers pe jos până în Atena. Și apoi când a vrut să vină
în Munte, a venit tot pe jos. Bunul Dumnezeu, văzând osteneala sa, l-a ajutat.
A rămas în Athos, a devenit monah și a sporit.
*
Mai
demult răul era puțin. Un monah era mai bun decât celălalt. Puțini erau cei
nepăsători. Și dacă se afla câte unul nepăsător, era ajutat de ceilalți. Acum
nu pot să înțeleagă care este lucrul lumesc și care cel călugăresc. În vremea
de dinainte binele era bine; pe atunci ajuta atmosfera generală. Astăzi este
mai greu să ajuți pe cineva, fiindcă situația este încurcată. În vremea noastră
este nevoie de mult discernământ.
*
Puține
sunt situațiile în care se întâmplă ceva, ca să se slăvească numele lui Dumnezeu,
precum s-a petrecut cu orbul din naștere. În celelalte situații acționează
legile duhovnicești. Omul este cel care alungă Harul lui Dumnezeu. Stă de pildă
în curent și cască gura. Apoi face rugăciuni ca să se facă bine. Însă atunci
când cineva nu știe și stă în curent, ajută Dumnezeu.
*
Atunci
când cineva psalmodiază, chiar dacă nu știe note, celălalt care îl aude,
înțelege dacă el cântă pentru Dumnezeu sau pentru lume.
*
Nimic
nu se întâmplă, dacă nu îngăduie Dumnezeu. Până și diavolul, ca să intre în
porci, a cerut voie. Diavolul nu are stăpânire, atunci când omul nu dă
drepturi. De un astfel de om, diavolul se teme, iar când un demonizat vede un
astfel de om, simte neliniște. Este nevoie de smerenie.
*
Când
cineva are smerenie, nici pe cel mândru nu-l irită. Cel egoist se simte
deranjat de cel egoist. Dar de la cel smerit primește folos, pentru că are Har.
*
Pe
cel smerit îl trădează Harul lui Dumnezeu și devine iubit tuturor. Ca să vină
Harul, trebuie să plece egoismul, mândria, invidia, slava deșartă. Ca să plece
acestea, trebuie să ne smerim. Ca să ne smerim, trebuie să facem ascultare, să
ne tăiem voia.
*
Nu
este nevoie să dăm explicații. Fie greșim, fie nu, să cerem iertare. În felul
acesta ne smerim și primim Har. Dacă suntem clevetiți pe nedrept, să răbdăm
nedreptatea cu bucurie, ca să ispășim și vreun păcat. Căci atunci când eram în
lume, oare nu am întristat pe părinți, pe frați și pe alții? Cum se vor ispăși
aceste păcate? Doar cu spovedania și cu Rugăciunea de iertare?
Din
cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura
Evanghelismos, 2016.
Atentie,
parinti! Un psihiatru suedez avertizeaza! Ce se intampla cu copiii care sunt
lasati sa faca tot ce vor
”Parintii permisivi din Suedia au dat nastere
unei generatii de monstri?”, se intreaba Judith Woods intr-un articol cu
acelasi titlu publicat in The Telegraph, care pune in discutie efectele
modelului scandinav de a-ti creste copilul. Stilul permisiv de a fi parinte
creeaza o generatie de tineri adulti fara empatie sociala, care, dupa o
copilarie de rasfat, sfarsesc prin a fi dezamagiti in viata, sustine psihiatrul
suedez David Eberhard, tatal a 6 copii. Potrivit acestuia, ”a-i spune NU unui
copil nu este acelasi lucru cu a bate un copil”.
Eberhard afirma: ”Traim in epoca
copiilor desfranati si needucati, iar parintii prefera sa nu intervina in
proces. Atunci cand cineva incearca sa le indeplineasca functia de parinte sau
ii critica copiii pentru o conduita inadecvata sau necorespunzatoare mediului
sau ocaziei, acestia devin extrem de frustrati. Anterior, societatea noastra a
fost o societate a adultilor. Au existat aceleasi valori in ceea ce priveste
problemele de educatie. In cazul in care copilul a avut un comportament
necuviincios, oricine putea sa se apropie si sa-i faca observatie cu spusele
”Nu e frumos cum te porti, termina”. O astfel de coerenta nu mai exista astazi.
Noi, adultii, nu suntem acum responsabili unul pentru celalalt, dar numai
pentru copiii nostri”.
In noua sa carte ”Copiii la putere”
psihiatrul suedez scrie despre educatia liberala ca o metoda care renunta la
constrangeri si pedepse si sustine ca vinovati sunt parintii care nu se
comporta ca adulti responsabili. Acestia considera ca trebuie sa devina cei mai
buni prieteni ai copiilor: coboara la nivelul lor si nu indraznesc sa le
contrazica si sa stabileasca anumite limite. Parintii nu mai decid nimic si
doresc sa fie la fel de cool si rebeli ca si odrasla lor. Acum societatea
noastra e compusa in intregime din adolescenti.
Psihiatrul sustine ca acest stil de
a-ti lasa copilul sa fie seful a esuat; ca dovezi, el arata catre prabusirea
disciplinei in scoli si a calitatii actului educational, dar si spre cresterea
ingrijoratoare a tentativelor de sinucidere in randul adolescentilor.
Eberhard avertizeaza insa ca
problemele sociale sunt in crestere in scolile din Suedia, unde elevii refuza
in mod obisnuit sa urmeze instructiunile profesorilor, iar problemele continua
in ceea ce el numeste o viata adulta neimplinita. Potrivit acestuia,
”asteptarile lor (copiilor) sunt prea mari si viata e prea dura pentru ei. O
vedem in tulburarile de anxietate si de automutilare, care au crescut in mod
dramatic”.
”Tinerii din Suedia tind sa fie
foarte dezamagiti in viata, mai ales in jurul varstei de 20 de ani”, sustine
Eberhard, care precizeaza ca desi se inregistreaza o scadere a sinuciderilor,
“exista o crestere uriasa a tentativelor de sinucidere, mai ales in randul
fetelor cu varste cuprinse intre 15 si 25 de ani”.
Sursa: Eustiu
Moartea
îl pune pe om faţă în faţă cu adevărul vieţii
Timp de trei ani mama mea a suferit
de cancer. A fost operată fără succes. Doctorul m-a informat, adăugând: „Dar…
bineînţeles că nu îi veţi spune mamei dumneavoastră.”
I-am răspuns: „Bineînţeles că îi voi
spune.”
Şi aşa am şi făcut. Îmi amintesc că
m-am apropiat de ea ca să-i spun că medicul a telefonat să mă anunţe că
operaţia nu a reuşit. Am rămas tăcuţi, după care mama mi-a spus: „Aşa că voi
muri.” I-am răspuns: ..Da.’’ Apoi am rămas într-o tăcere adâncă,
împărtăşindu-ne unul altuia tot ceea ce trăiam, fără să spunem un cuvânt. Nu am
căutat în nici un fel să examinăm situaţia. Ne aflam în faţa unui intrus care
apăruse în viaţa noastră şi bulversase totul. Nu era o fantomă, nu era un rău,
nu era o spaimă. Era ceva definitiv, pe care trebuia să-l primim, fără să ştim
cum se va sfârşi.
Am rămas amândoi fără să rostim
vreun cuvânt atâta timp cât ne-au cerut sentimentele.
Apoi viaţa şi-a reluat cursul ei. În
consecinţă s-au întâmplat două lucruri. Primul a fost că în nici un moment,
nici mama, nici eu nu ne-am împotmolit în vreo minciună, obligaţi să jucăm o
comedie, dar nici nu am rămas dezarmaţi. Niciodată n-am simțit nevoia de a
intra în camera mamei cu un zâmbet fals pe buze, spunând cuvinte lipsite de
adevăr.
Niciodată nu am jucat comedia vieţii
învingătoare asupra morţii, nici n-am pretins că boala e în declin sau că
lucrurile stau mai bine decât în realitate, când amândoi ştiam prea bine că nu
era aşa. În nici un moment nici unul dintre noi nu s-a simţit lipsit de
sprijinul celuilalt. Erau clipe când mama simţea că are nevoie de ajutor.
Atunci suna clopoţelul, eu soseam şi vorbeam despre moartea ei, despre durerea
mea, despre durerea despărţirii de ea. Iubea viaţa, o iubea profund. Cu câteva
zile înainte de a muri ea a spus că ar fi gata să trăiască 150 de ani în
suferinţă, dar să trăiască… Iubea frumuseţea primăverii, care tocmai se
apropia. Ne iubea pe noi. Gândul despărţirii o umplea de durere. Oh, să poţi
atinge această mână care nu mai este şi să auzi sunetul unui glas care a tăcut!
(Tennyson).
Au venit şi alte momente, când
durerea despărţirii era insuportabilă, şi atunci stăteam şi discutam cu ea
despre asta. Ea, la rândul ei, îmi oferea tot sprijinul, consolându-mă pentru
moartea sa. Relaţia noastră a fost profundă şi adevărată. Nu exista nici umbră
de minciună în ea. Tocmai de aceea relaţia noastră era marcată de adevăr până
în adâncul ei. Şi apoi mai era şi un alt aspect, pe care l-am mai pomenit.
Pentru că moartea era pe aproape, pentru că ea putea surveni în orice dipă şi
atunci ar fi fost prea târziu de îndreptat ceva, trebuia ca totul să exprime în
fiece moment, în modul cel mai deplin şi desăvârşit, preţuirea şi iubirea de
care relaţia noastră era marcată. Doar moartea poate să umple de măreţie şi de
sens ceea ce în aparenţă este mărunt şi nesemnificativ: felul în care pregătim
o ceaşcă de ceai pe o tavă sau aşezăm o pernă la spatele unui bolnav, tonul
vocii noastre când îi vorbim, modul în care ne mişcăm – totul poate fi expresia
profunzimii legăturii sufleteşti. Dacă se percepe vreo notă falsă, dacă apare
vreo fisură, dacă ceva distruge armonia, totul trebuie reparat pe loc. Cea mai
mică îndoială poate fi dezastruoasă, cea mai mică amânare lasă timpul să treacă
fără întoarcere. Moartea îl pune pe om faţă în faţă cu adevărul vieţii la o
intensitate şi într-o transparenţă de neegalat.
Din Mitropolitul Antonie al
Surojului, Viaţa, boala, moartea, Editura Sfântul Siluan, 2010, p. 82-84
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu