Povestea
Palatului CEC, „gigantul” de pe Calea Victoriei
de:
Filip Lupsa
28
mart. 2022
Povestea
Palatului CEC, „gigantul” de pe Calea Victoriei
Sursa
foto: Bucureștiul meu Drag
Situat pe Calea Victoriei, emblematicul
Palat CEC se numără printre clădirile-simbol pentru Bucureștiul de azi și de
odinioară. Apărută la scurt timp după Unirea Principatelor, instituția era una
ce nu trebuia să lipsească noului stat român. Astfel, vă prezentăm povestea
Palatului CEC.
Printre cele mai frumoase clădiri istorice
din București se numără sediile vechi ale băncilor, care impresionează adesea
atât prin arhitectură, decorații și materialele utilizate, cât și prin
dimensiunile adesea impunătoare. Palatul CEC de pe Calea Victoriei nu face
excepție de la regulă, furând zi de zi priviri admirative atât din partea
bucureștenilor, cât și a străinilor. Totuși, cum și de ce a apărut
impresionantul palat din inima Bucureștiului?
Povestea Palatului CEC. La început,
instituția se numea „Casa de Depuneri și Consemnațiuni”
La scurt timp după Unirea Principatelor
din 1859, cei mai importanți oameni ai țării au pus pe masă o problemă
importantă: orice stat care vrea să urmeze calea stabilității financiare și a progresului
economic necesită o instituție care să gestioneze finanțele autorităților. Prin
urmare, la data de 24 noiembrie 1864 apare Casa de Depuneri și Consemnațiuni
(CDC), actualul CEC. Instituția a fost prima de credit public din țară, și a
apărut printr-un decret al domnitorului Al. I. Cuza, în timp ce ministrul de
finanțe, Nicolae Rosetti-Bălcescu, a realizat proiectul de lege.
La început, sediul CEC a fost unul mai
degrabă modest – un spațiu alocat în sediul Ministerului de Finanțe. De acolo,
instituția s-a mutat pe locul unde acum se află sediul Băncii Naționale, unde
atunci se afla hanul Șerban Vodă.
Planurile Palatului CEC fuseseră în primă
etapă dedicate Parlamentului României
Până la urmă, autoritățile au decis ca CEC
să aibă propria casă pe locul unde erau mănăstirea și hanul „Sfântul Ioan cel
Mare”, ce devenise ruină și fusese demolat în anul 1875. Astfel, Palatul CEC a
fost construit pe Calea Victoriei, la numărul 13, peste drum de o altă clădire
„de vază” a Bucureștiului, și anume Palatul Poștelor.
Planurile Palatului CEC au fost semnate de
arhitectul francez Paul Gottereau, în timp ce execuția lucrărilor a fost
supravegheată de arhitectul român Ion Socolescu, unul dintre cei mai buni
reprezentanți ai școlii moderne de arhitectură din țara noastră. Un aspect mai
puțin cunoscut, este acela că planurile acestui palat ar fi fost destinate
inițial pentru Parlamentul României.
Lucrările au început în vara anului 1897,
la punerea pietrei de temelie fiind realizată o ceremonie la care au asistat
membrii familiei regale, regele Carol I și regina Elisabeta, dar și conducerea
CEC și membrii guvernului. Recepția palatului a fost realizată în anul 1900.
Realizată în stil ecletic, cu cupole din
sticlă și metal, impresionanta clădire a stârnit admirație atât datorită
frumuseții sale, cât și rezistenței extraordinare: a supraviețuit cu brio mai
bine de 120 de ani cu intervenții minime. Arhitectura Palatului CEC îmbinând
armonios numeroase elemente specifice stilului arhitectural francez de la
sfârşitul secolului XIX. Faţada clădirii este dominată de o impunătoare intrare
încununată de un fronton în semicerc, sprijinit de câte două coloane în stil
compozit. Colţurile acoperişului sunt marcate prin cupole în stil renascentist,
decorate cu frontoane şi steme, iar ansamblul se termină cu o cupolă centrală
de sticlă şi metal.
Fațada și intrarea principală sunt
realizate din piatră masivă de Dobrogea, mozaicul din holul mare și scările de
la etaj sunt construite din marmură de Dobrogea, în timp ce candelabrele mici
din apropierea scărilor sunt realizate la București.
Ce rol au cupolele și care e cea mai
frumoasă încăpere din Palatul CEC
Palatul are 5 cupole de sticlă – patru
simetrice și una în mijloc, deasupra holului central. Această cupolă a fost
mulți ani cea mai mare din România, până la inaugurarea Casei Poporului.
Pe lângă rolul estetic și de luminare,
cupolele realizează o acustică specială în holul principal, unde sunt amplasate
ghișeele. Astfel, sunetul se înalță spre cupole, și nu pe orizontală, pentru ca
ceea ce vorbesc funcționarii și clienții să nu fie auzit de prea mulți
„curioși”. Dacă era umplute până la refuz, holul putea găzdui chiar și 400 de
persoane. Ghișeele de la Palatul CEC au funcționat aproape 100 de ani – din mai
1900 până în noiembrie 1999.
Cea mai frumoasă încăpere din palat este
Sala de consiliu, care funcționează cu același scop și în prezent. Tavanul are
o înălțime de opt metri, iar camera găzduiește o serie de decorațiuni din lemn
de nuc și cireș sculptat, dar și panouri de mătase verde cu motive țesute.
Totuși, piesa de rezistență este opera
alegorică „Fortuna distribuind bunurile României în urma Independenţei”
amplasată pe tavanul încăperii, fiind lucrată pe pânză maruflată, care se
lipește de ziduri. Semnată de Mihail Simonidi, lucrarea a câştigat medalia de
argint la Expoziţia Universală de la Paris din anul 1900.
Simonidi a realizat și potretele Regelui
Carol I și Reginei Elisabeta, în timp ce Costin Petrescu a pictat portretele
regelui Ferdinand I și Reginei Maria. Ambele „perechi” de portrete nu au scăpat
regimului comunist, fiind acoperite cu vopsea.
Ce se află la Palatul CEC acum ?
Astăzi, Palatul CEC adăpostește sediul CEC
Bank, precum și un muzeu. Acest muzeu găzduiește o serie de obiecte importante
pentru istoria Casei de Economii și Consemnațiuni, precum produse bancare
începand din anii 1880, pușculite, seifuri din perioada interbelică, documente
originale ale tranzacțiilor de începuturile instituției și documente financiare
și civile din colectia Tezaur a CEC.
Sursa: Radu Gabriela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu