Problema
abandonului școlar / grava problema naționala
April
21, 2022
INTERVIU Problema abandonului școlar: Cum
pot companiile și ONG-urile să reducă una dintre cele mai grave probleme
naționale/„A rămâne indiferent la problema abandonului școlar este ca și cum ai
căra o bicicletă în spate în loc să te urci pe ea și să pedalezi”
În România, unu din patru copii din mediul
rural renunță la școală înainte de a ajunge în clasa a VIII-a, lipsa resurselor
materiale și rezultatele școlare foarte slabe fiind printre principalele cauze
ale abandonului.
Anual, peste 45.000 de copiii României
abandonează școala, iar 44,3% dintre copiii din mediul rural se află în pragul
sărăciei și a excluziunii sociale.
Pentru a combate abandonul școlar, eMAG și
Fundația Nouă ne pasă lansează campania „Educația nu se oprește niciodată”.
Într-un interviu acordat G4Media și
Economedia, Tudor Vlad, președintele Fundației Nouă ne pasă (FNNP) și Tudor
Manea, CEO eMAG, au vorbit despre cum ar putea preveni abandonul școlar, ce
face mediul de business în colaborare cu statul pentru a reduce această
problemă națională, precum și în ce alte direcții și-ar dori Fundația „Nouă ne
pasă” să mai ajute, pe viitor.
Economedia: De ce credeți că abandonul
școlar este un fenomen des întâlnit în România? Există doar motive financiare
sau sunt și altele?
Tudor Vlad, Președinte FNNP:
Este un cumul de factori, din punctul meu de vedere, lipsa resurselor
financiare este doar unul dintre ei.
Trebuie să ținem
seama și de faptul că modalitatea standard de predare nu face ca materia să fie
interesantă pentru copii și că fără sprijinul părinților un copil normal nu
poate obține rezultate semnificative la școală.
Dacă le punem doar pe acestea trei
împreună și ne uităm la o comunitate rurală unde părinții nu au nici bani
pentru meditații și nici pregătirea necesară pentru a-și ajuta copiii la
lecții, iar învățătorii și profesorii din școală nu au neapărat o chemare
specială pentru cariera didactică, cred că rezultatul este de la sine înțeles.
Din păcate, pe lângă aceste trei motive
menționate aici pot apărea multe altele care țin de situația școlii și a
comunității – clase simultane dacă nu sunt suficienți copiii în școală (un
viciu al procedurii de finanțare a salariilor profesorilor), navetă incomodă
sau scumpă, marginalizare datorită condiției sociale, etc.
Cum am putea preveni abandonul școlar?
Tudor Vlad, Președinte FNNP:
Putem preveni abandonul școlar dacă tratăm corect toate aceste probleme
menționate mai sus.
Noi știm doar
despre situațiile din comunitățile rurale unde am implementat centre after
school.
Aici, dacă le oferim copiilor din zona
defavorizată a comunității o masă caldă la școală și îi pregătim separat, în
grupe mici și omogene, rezultatele încep să apară.
Acestor copii nu le lipsesc doar
informațiile predate la școală, ci și încrederea în sine.
Dacă profesorii cu care lucrează la after
school înțeleg aceasta și reușesc să se apropie de ei pentru a le da curaj și
a-i ajuta să se integreze în grupul colegilor, partea cea mai dificilă a
problemei a fost rezolvată. Mai departe e doar treabă de calcule.
Ce face eMAG concret pentru a ajuta în
această privință? Cum ajungeți mai aproape de copiii din mediul rural pentru
a-i încuraja să nu renunțe la școală?
Tudor Manea, CEO eMAG:
De peste 10 ani suntem implicați în programe de educație remedială alături de
Fundația Nouă ne pasă, care a demonstrat că are un impact vizibil în
comunitățile unde activează și poate schimba vieți.
De asemenea eMAG pune la dispoziție platforma
pentru donații pentru ca centrele din programul Nouă ne pasă să ajungă în cât
mai multe locuri și să îi susținem împreună pe profesorii care s-au luptat
pentru ca fiecare copil care le-a trecut prin mână să nu renunțe.
Cum ar trebui mediul de business să
lucreze cu statul pentru a reduce sau rezolva această problemă națională?
Tudor Manea, CEO eMAG:
Suntem într-un moment în care România nu se mai poate dezvolta fără educație și
este nevoie de un demers de investiții constante atât din partea statului, cât
și din partea companiilor pentru a îmbunătăți situația și a contribui la
progres în societate.
Pe
lângă programe cu impact la nivel local, care sunt implementate de mulți ani,
mediul de business contribuie și prin consultări cu autoritățile, împărtășind
din experiențele actuale și oferind exemple de bune practici cu impact
demonstrat, cum este și programul Nouă ne pasă în ce privește problema
abandonului școlar.
Educația este prima direcție în care în
care ne-am concentrat eforturile încă de acum mai bine de 10 ani și face parte
din platforma noastră de sustenabilitate „Responsabilitatea noastră nu se
oprește niciodată”.
Noi am ales să ne ducem la vârful și la
baza sistemului educațional cu investiții care să aducă un impact real în
societate.
Nu
putem vorbi de un progres al societății dacă ne-am axa doar pe o direcție și
i-am lăsa în urmă pe cei mai defavorizați dintre copii, este nevoie de un
sistem incluziv.
Dacă la vârf ne-am concentrat pe centrele
de performanță „Hai la olimpiadă” implementate în toată țara, la bază ne-am
axat pe principala problema socială cu care ne confruntăm, abandonul școlar,
atacând problema lipsei profesorilor și a analfabetismului funcțional ridicat,
mai ales în zona rurală.
Pentru că suntem prezenți de atât de mulți
ani, iar impactul programelor Fundației este unul demonstrat, am reușit să
atragem o comunitate de oameni, dar și comunitatea de clienți eMAG care susțin
anual educația cu donații.
Acum ne dorim să ducem acest demers și mai
departe și să aducem în atenția întregii societăți povestea profesorilor și a
claselor care nu se lasă de educație și care pot inspira oamenii să fie parte
din proiect.
Ce îi lipsește școlii românești pentru a
preveni singură abandonul școlar?
Tudor Vlad, Președinte FNNP:
Până acum i-a lipsit sinceritatea și o finanțare dedicată pentru a trata aceste
situații.
Acum se pare că problema a fost asumată și
că au fost alocate și fondurile necesare.
Dar
după recuperarea masei de copii care sunt acum pe cale să renunțe la școală, ar
trebui tratată cauza mai profundă – școala trebuie să se facă … doar la școală.
Nici în rural și nici în urban nivelul copiilor nu trebuie să mai depindă de
pregătirile care se fac în particular.
Trebuie gândit un curriculum și un program
școlar în care fiecare copil să aibă șansa să asimileze materia fără ajutorul
părinților și al meditatorilor.
Ce impact pentru societate credeți că are
fiecare copil salvat de la abandon școlar?
Tudor Vlad, Președinte FNNP: Un copil care
nu termină școala are toate șansele să devină un adult dependent de ajutoare
sociale. Pe de altă parte, un tânăr cu un parcurs educațional complet va intra
automat în câmpul muncii.
Impactul negativ al abandonului școlar
poate fi calculat ca diferență dintre creșterea pe care o aduce economiei un om
activ și format corect (atât profesional dar și etic și moral) și suma totată a
ajutoarelor sociale pe care le va plăti statul pentru un cetățean care nu are
nicio pregătire.
Cred că a făcut o firmă de consultanță
calculul acesta, dar ca idee generală, a rămâne indiferent la problema
abandonului școlar este ca și cum ai căra o bicicletă în spate în loc să te
urci pe ea și să pedalezi.
Ceea ce ar trebui să înțeleagă toată lumea
este că abandonul școlar din zonele rurale nu este doar o problemă a oamenilor
din comunitățile respective, ci este problema noastră a tuturor. Noi plătim
pentru acele ajutoare sociale.
Ați finanțat deja numeroase centre
afterschool în toată țara. Ce rezultat au avut, au redus punctual abandonul
școlar sau absenteismul? S-au îmbunătățit performanțele școlare ale elevilor
care au beneficiat?
Tudor Vlad, Președinte FNNP:
Programul nostru a fost lansat în anul școlar 2016-2017, cu un pilot făcut pe 6
comunități.
Ulterior am tot extins, acum suntem
prezenți în 84 de comunități; dacă n-am fi observat că există rezultate n-am fi
continuat.
Obiectivul nostru a fost să-i aducem la
centrele after school Nouă ne pasă pe acei copii care nu au sprijin acasă
pentru a ține pasul cu ce se predă la școală, să participe la cursurile
centrelor timp de minim 3 ani și să promoveze evaluarea națională de la finalul
ciclului gimnazial.
Acolo unde centrele funcționează,
absenteismul devine aproape inexistent, rezultatele la matematică și română
însă nu sunt chiar la nivelul pe care ni l-am dori.
Există o creștere de aproximativ 0,5
puncte la matematică și 1 punct la limba română într-un an școlar și cel mai
important este că acești copii capătă o direcție și se integrează în
comunitatea școlară. În general avem o abordare matematică, colectăm date și le
întoarcem pe toate fețele, căutăm soluții împreună cu profesorii pentru
rezultate mai bune, etc.
Totuși, în lucrul cu profesorii care
implementează centrele after-school aflăm tot felul de povești care ne fac ca,
în unele cazuri, să ne bucurăm că un copil continuă să vină la școală și are
astfel șansa de a-și trăi copilăria în loc să fie trimis la muncă de la 12 ani.
Uneori această ”muncă” nu înseamnă neapărat
mersul cu oile la câmp sau căratul nisipului cu roaba, există și variante la
care de obicei refuzăm să ne gândim.
În
cazul acestor copii contează mai puțin dacă reușesc nota 5 la final de clasa a
VIII-a, important este să rămână alături de noi.
Prin programul de granturi „Nouă ne pasă”
finanțați proiecte din domeniul educației. Cum le alegeți pe cele câștigătoare?
Tudor Vlad, Președinte FNNP:
Așa cum ne-am alege noii colegi dintr-o serie de CV-uri pe care le primim.
Cât donează clienții eMAG către Fundație
pentru a susține educația și cum îi convingeți să o facă?
Tudor Manea, CEO eMAG:
Clienții noștri au demonstrat o mobilizare exemplară atunci când am mers către
ei și le-am cerut susținerea pentru a rezolva împreună probleme care ne priveau
pe toți, fie pentru programele Fundației Nouă ne pasă, fie pentru a ajuta
medicii din linia întâi sau, și mai recent, în sprijinul populației ucrainene
afectate de conflictul militar.
Pentru proiectele Fundație, clienții eMAG au
donat aproximativ 6,7 milioane de lei în ultimii ani.
From: oleg cernian
<ocernian@yahoo.com>
Cat timp Romania va mai ramane o colonie apuseana nu numai ca copiii romani
is abandoneaza scoala ci chiar Poporul
Roman deja is abandoneaza cu milioanele Tara
dezarnmata, ingenunchiata, umilita si jefuit de occidentali ce ne si
impun alogeni si tradatori de Tara si
Neam ca sa decida si destinul Romaniei pe care o doresc dezmembrata dar si al
Poporului Roman pe care-l vor disparut ca Neam!
Inutil orice apel la "desteptarea
actualelor generatii de romani" care au adoptat tradarea de Tara si Neam
ca sport national in schimbul libertatilor religioase si sexuale!
Virgil Ciuca
Bucuresti
04/21/2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu