Cronica înfăptuirii UNIRILOR
pelasgo-geto-daco-românilor
„Aveam atunci români (în
stadiu proto-român), în
dreapta Dunării
până la Balcani, în munţii Haemus,
chiar în Pind,
în Salonic, în Moesii, în Sciţia Mică,
dincolo de
Nistru probabil, căci populaţia getică e
documentată
continuu în acele teritorii, un spaţiu
compact de
ETNOGENEZĂ.”(Artur
Gabriel Silvestri)
Condiţia fundamentală a UNITĂŢII
etnice geto-daco-române o constitue
veriga sufletului celui chemat şi ales, prin har de Sus şi asumare a
Profetului, respectiv al Elitei spiritual-religioase prinsă în medalionul
sufletesc al Neamului binecuvântat.
Profetul, Marele Preot, Conducătorul, Casta militară şi sacerdotală
trebuie să UNIFICE indestructibil Pământul VETREI sacre cu Cerul străbunilor
eroi-martiri.
Sufletul NEAMULUI străbun vine din harul
zămislirii scânteii divine în care s-a întrupat fiorul dreptei credinţe, prin
care se cuminecă graiul dulce al limbii noastre sfinte, pogorâtă din FRUMUSEŢEA
dintâi a CUVÂNTULUI dumnezeesc!
Sufletul Neamului geto-daco-român e o
continuă revelaţie a geniului Hristic!
„Geniul
este o simplă reminiscenţă a acelei epoci care a cutezat să sanctifice, să
venereze şi să preamărească. Om ca toţi ceilalţi, geniul aduce în plus nebunia, apariţia sa teratologică fiind
excrescenţă abnormă în interiorul speţei umane. Această excepţionalitate îi dă un privilegiu unic, căruia noi
obişnuim să-i dăm semnificaţia solemnă a
harului ceresc. În fond, superioritatea lui se trage de la tarele fizice şi
rănile care macină şi dor în ctitoria lui anatomică.” (Ilariu Dobridor/ Constantin Florea Cioroianu, Decăderea
Dogmelor – Cum au dizolvat (cei care dizolvă totul...) cultura europeană. Ed. Fronde, Alba Iulia – Paris, 1999, p. 62)
Orice cuminecare întru HRISTOS, trebuie să
fie şi o cuminecare întru NEAM!
Prima UNIRE a Neamului pelasg – 6500-3500
î.Hr. - MATRIARHATUL
Matriarhatul pelasg a fost prima
INSTITUŢIE care a realizat UNITATEA politico-religioasă în cadrul societăţilor patriarhale-primordiale
care, a domnit şi a guvernat pe pământul strămoşesc – Vatra Vechii Europe, o
perioadă destul de îndelungată într-o armonie deplină în care comuniunea - Limbajul
zeiţelor întrupa acea civilizaţie sacro-profană, strălucind prin grandoare
şi fascinaţie FEMININĂ.
În structura socială pelasgă atât bărbaţii cât şi femeile conlucrau în
mod egal pentru binele obştesc, dar rolul princial aparţinea sexului sensibil,
tare şi frumos.
„Istoria începe aici, în spaţiul
carpato-pontic, în ţara Geei – generatoare a matriarhatului ca formă de
conducere şi a lui Pelasgos, cel
născut din pământ negru.” (Cornel Bârsan, Revanşa Daciei, Ed. Obiectiv – Craiova, p. 27)
Savanta dacologă Maria Gimbutas a
abordat această teză în capodopera sa Cultură
şi civilizaţie, prefaţând-o cu admiraţie. „ROMÂNIA este VATRA a ceea ce am numit Vechea Europă, o ENTITATE
culturală cuprinsă între 6.500-3500
î.Hr., axată pe o societate
MATRIARHALĂ, teocrată, paşnică, iubitoare şi creatoare de
artă, care a precedat societăţile indo-europene, patriarhale, de luptători,
din epocile bronzului şi fierului.” (Maria Gimbutas, Cultură şi civilizaţie, Ed. Meridiane, 1989)
Perioada de Aur a Matriarhatului l-a constituit Regatul Amazoanelor – Femeile nobile şi războinice, de neam traco-daco-getic din Dacia, „care deţineau o poziţie foarte importantă pe scara socială a acelei
formaţiuni etno-culturale”. (Alexandru Doboş, Dacia Izvorul Neamurilor, Ed. Obiectiv – Craiova, p. 87)
A doua UNIRE - anul 655 î.Hr., Profetul ZAMOLXIS
Profetul ZAMOLXIS este aşadar,
PĂRINTELE spiritual al Neamului geto-dac!
Arealul divin al pelasgilor
descendenţi din protopărinţii omenirii a cuprins ulterior spaţiul sacru
traco-geto-dac care se numea în antichitate „CETATEA ZEILOR”.
ZAMOLXIS a fost Profetul ales
de Cer, care şi-a desăvârşit virtuţiile prin post, semerenie, rugăciune,
contemplaţie, credinţă, iubire primită de la milenarii Străbuni, virtuţi
consacrate cunoaşterii divine potrivit afirmaţiei, „EI EN!” – UNUL
EŞTI!
Cunoaşterea lui DUMNEZEU implică în mod imperios cunoaşterea SINELUI!
Proto Profeţii
pelasgo-geţilor au înfăptuit prima UNIRE spirituală, instituind MONOTEISMUL - credinţa într-o Divinitate Supremă - Atotcreatoare în
scopul revelaţiei, întru realizarea UNITĂŢII
social-politice şi a nemuririi Neamului.
Monoteismul pelasgo-get avea pe lângă credinţa în FIINŢA Supremă, cultul
jertfei, cultul nemuririi sufletului şi cultul morţilor fundamentat pe adevăr,
libertate şi iubire.
„De la timpul zero al iniţierii
sistemului de sărbători modelat în sanctuarele dacice şi până la edificarea
terasei a XI-a de la Sarmizegetusa Regia se scurseseră practic 37 cicluri a câte 21 ani. Aceasta
înseamnă 777 ani. Ori dacă terasa XI
a fost edificată la finele sec. I, d. Hr., rămâne evident că reforma zalmoxistă a avut loc către anul
678-676 î.Hr. Însă, dacă avem în vedere că evenimentul reformator de la
finele sec. I. d.Hr., a avut loc înainte de proiectarea terasei XI, devine
necesar să situăm şi evenimentul reformei
zalmoxiste cu cca 20-25 de ani mai devreme...Se confirmă în acest fel
corectitudinea opiniei lui Herodot, care crede că Zalmoxe ar fi trăit cu mult înaintea lui Pitagora (580-500
î.Hr.), din Samos.”
(Constantin Bejgu, Tradiţie şi inovaţie
în măsurarea timpului la geto-daci, p. 133-134, în Pietrele Dacilor Socotesc/ The Dacian Stones Can Count, Ed.
Biblioteca Bucureştilor, Bucureşti-2011)
Profetul Zamolxis a fost/
este primul Înaintemergător al
Mântuitorului HRISTOS!
A treia UNIRE – anul 540 î.Hr. –
Regina TOMYRIS
A treia Unire a Neamului pelasgo-geto-dac
a fost realizată de frumoasa şi marea Regină TOMYRIS, care aparţinea unei înalte civilizaţii şi unei mari
culturi moralo – spiritualo - religioase, supranumită de înţelepţii antici,
drept Zeiţa belşugului.
Caracterul unitar al limbii, legătura de sânge între daci, traci, sciţi,
messageţi, pelasgi, fundamentul moralo – juridic, Leges Bellagines – Legile Frumoase, Lex Antiqua Valachorum, normele
orale ale reginei Hestia, fundamentul spiritual - Codul Zamolxian, monoteismul,
familia, credinţa în nemurirea sufletului, cultul Morţilor, cultul Cetăţii,
cultul Eroilor, patriotismul, jertfa şi vitejia messageţilor, îndrumaţi suveran
de marea Regină Tomyris au întruchipat Unirea marelui ei Regat.
„Istoriile” getului Herodot, „Kyropedia” getului Xenofon, „Persika”
getului Ctesias, „De originae
actibusque getarum”, 12 vol. ale getului
Cassiodorus, sfetnicul lui Theodoric cel Mare, regele ostrogoţilor, „Cartea războaielor” getului Procopius
de Caesareea, „Getica” getului
episcop-istoric, Iordannes, mărturisesc farmecul universal al suveranei Tomyris, care a suprapus unităţii
religioase zamolxiene, unitatea social-politică a vestiţilor şi
neînfricaţilor messageţi.
A
patra UNIRE – anul 300 î.Hr. – Marele Rege DROMICHAITES
În acea perioadă de războaie fraterne în VATRA binecuvântată a
Străbunilor, apare marele Rege
Dromichaites (sec. IV-III, î.Hr.), care a reuşit înainte de anul 300
î.Hr.,să-şi organizeze o armată puternică prin care a unit într-un mănunchi triburile geto-dace din provinciile
Câmpiei muntene, întemeind un mare şi temut Regat.
Dromichaites, monarhul tânăr,
frumos, brav, iscusit, cumpătat, ambiţios, înţelept, viteaz şi-a pregăti din
vreme pentru adversarul „frate” o
armată numeroasă, educată, călită în lupte, cu „bărbaţi foarte pricepuţi în războaie.” (Pausanius, lib. III. 19.
11)
A rămas celebră şi pururea nemuritoare vorba de duh a înţeleptului rege Dromichaites,
spusă regelui învins Lysimach şi prin el întregii omeniri: NOI N-AM FĂCUT IMPERII CUCERIND.
NE-AM CUCERIT PE NOI FĂCÂND IMPERII!
A
cincea UNIRE, anul 65 î.Hr. – Împăratul BUREBISTA cel MARE(82-44
î.Hr.)
A cincea întregire, Unirea cea
Mare, în Sânul Strămoşilor/ Străbuni a fost înfăptuită de Întâiul Întregitor de Neam, Împăratul Burebista cel Mare în anul 65 î.Hr.
Varietatea geografică alcătuită din câmpii, dealuri, podişuri, munţi,
ape, însumează o perfectă armonizare care asumă propria particularitate, UNICITATEA spaţiului ce îşi pune sigiliul,
pecetea,
amprenta,
deopotrivă pe fiinţa individuală şi cea naţională.
Toate faptele viitorului Împărat geto-dac Burebista cel Mare, au avut ca temelie îndrumarea vizionară,
duhovnicească a marelui sacerdot zamolxian Deceneu,
care s-au răsfrânt cu mare risipă spirituală asupra tineretului naţiunii lor.
Împăratul Burebista cel Mare a fost predestinat de Cer, Neamului său ales!
Împăratul BUREBISTA cel MARE,
personalitate de primă mărime a epocii sale, pe care a definit-o prin
caracterul său august, integru, moral, alături de geniul militar şi de spiritul
organizatoric de excepţie, întrepătrunse cu unitatea religioasă a unui Zeu
-Profet Zamolxis, a făcut POSIBIL imposibilul: unirea triburilor trace într-un vast
imperiu geto-dac în VATRA sacră, străbună, carpato-danubiano-pontică, a cărei strălucire, a lăsat să-i cadă
azurul imperial peste apusul păgân şi politeist al Romei.
A şasea UNIRE – anul 33 d.Hr. – Împăratul Cosmosului Iisus HRISTOS
Prima şi singura REVOLUŢIE cu caracter spiritual, absolut a Omenirii a
fost declanşată şi înfăptuită de Mântuitorul Iisus Hristos – Fiul Omului,
al Fecioarei MARIA – OMUL geto-dac
desăvârşit, prin instituirea Reformei Sale evenghelice a JERTFEI întru
ADEVĂR, BINE, CREDINŢĂ, LIBERTATE, FRUMUSEŢE şi IUBIRE.
Profeţia lui Mihail Eminescu, „HRISTOS
REGELE DACIEI!”, înscrisă pe nisip cu câteva ore în ziua omorârii sale
în curtea Spitalului Caritas, condus
de un director necreştin şi neromân, se referea la faptul că Mântuitorul era
FIUL, Crăiesei MARIA – VLAHERNA – CARPATINA, deci urmaş direc al Dinastiei
geto-dace, care prin JERTFA supremă şi IUBIREA absolută a devenit pururea
ÎMPĂRATUL Cosmosului.
Cerul conştiinţei a fost pregătit de Profeţii, Proorocii şi Sibilele diferitelor ramuri ale
culturii protodace, apoi arat, semănat şi
udat cu propriul sânge martiric de către Sfiinţii
Apostoli şi Ucenicii lor întru Iisus Hristos – Mântuitorul omenirii.
Aşa a odrăslit în pământul
Cerului monoteist, pelasg sămânţa Ortodoxiei,
precreştinismul zamolxian şi Evanghelia
– IUBIRII, Creştinismul lui Hristos,
respectiv credinţa cea adevărată a Bisericii
Sale celei Una Sfântă.
Astfel, dreapta credinţă înfrăţită prin Sângele lui
Iisus Hristos, devine Rodul ortodoxiei strămoşeşti, al urmaşilor și
a urmaşilor lor de-a pururi prin Taina paternităţii şi a filiaţiei
dumnezeieşti, veşnice.
Numindu-L pe Atotputernicul-Ziditor,
Tatăl
ceresc, Îl afirmăm şi-L confirmăm pe Fiul Său ca Dumnezeu şi Om:
Conceput în veşnicie de Tată fără mumă.
Născut în timp „la plinirea vremii”, din
Mumă fără tată.
Convingerile şi adevărurile fundamentale ale credinţei creştin-ortodoxe
au fost definite şi afirmate într-o expunere absolută şi veşnică sub ocrotirea Duhului Sfânt.
Ortodoxia este aşadar, cea de-a XI-a poruncă dumnezeiască,
prin Duhul căreia se resfinţeşte toată Creaţia divină şi în mod expres Omul creştin înfiiat întru Hristos.
Mântuitorul nostru Iisus Hristos,
Dumnezeu-Omul şi-a mărturisit Ortodoxia
Adevărului revelat şi FRUMUSEŢEA Iubirii Sale vestitoare prin Cuvânt,
prin Minuni, prin Vindecări, prin Sfintele Patimi şi prin Răstignirea Sa, binevoitoare întru Jertfa de pe Cruce, întru ÎNVIEREA SA
minunată şi întru ÎNĂLŢAREA Sa la ceruri.
A şaptea UNIRE – anul 54 d.Hr. – Apostolul
ANDREI
A şaptea unire-spirituală a geto-dacilor a desăvârşit unitatea zamolxiană
întru UNITATEA Hristică prin Apostolul ANDREI,
geto-dac din Ordinul Esenienilor, ucenic al
Profetului IOAN Botezătorul, devenit Întâiul Ucenic al Mântuitorului
HRISTOS.
Neamul geto-dac era pregătit prin monoteismul Profetului ZAMOLXE să
îmbrăţişeze monoteismul divin al Mântuitorului HRISTOS.
Zamolxe a fost marele Profet al
Naţionalismului proto-dac, precreştin, căruia i-a urmat Sfântul Apostol Andrei -
Patriarhul daco-român al Naţionalismului creştin ortodox. Cel întâi chemat şi
ales întru propăvăduirea Evangheliei, Andrei în timpul misionarismului său
primeşte poruncă de la Iisus Hristos - Arhiereul divin să încreştineze Dacia
(Scythia): „Andrei sunt cu tine oriunde vei merge, dar Scythia te aşteaptă!” (Migne-Codexul
Bizantinum, sec. IX, Constantinopol-844)
Apostolul Andrei a semănat cu multă râvnă şi
evlavie creştinismul în Bitinia, Propontida, Calcedonia, Bizanţ, Tracia,
Macedonia, Tesalia, Elada, Ahaia, Amisus, Trapezunt, Heracleea, Scithya, cu Marea
Albastră şi Danubius, Tyras, Borysthenes/ Nipru, Hypanis (Bugul de astăzi) ş.a. (Vieţile
Sfinţilor Apostoli, trad. Diana Potlog, Ed. Sofia, Bucureşti, 2002)
În plămada credinţei noastre
ortodoxe cea mai sublimă frământătură divină, crescută în cel mai străbun
aluat al Vetrei părinteşti este Simbolul
de Credinţă sau Crezul - Pâinea noastră cea spre fiinţă ori Pâinea
noastră cea de toate zilele. Este rostit şi cuminecat întotdeauna în
cadrul Sfintei Liturghi şi permanent în conştiinţa mărturisitoare a drept măritorului
creştin dacoromân.
Fără comuniunea religioasă, fără harul creştin, realizarea unităţii
naţionale n-ar fi fost niciodată posibilă.
Nu există Unirea unui Neam fără
trecut, fără prezent şi fără viitor!
Realizarea unităţii naţionale, a unirii unui Neam, spunea Mihail
Kogălniceanu este: „dorinţa cea mai mare, cea mai generală, aceea hotărâtă de toate
generaţiile trecute, aceea care este sufletul generaţiei actuale, aceea care
împlinită, va face fericirea generaţiilor viitoare.” ( Ghenadie Petrescu,
Dimitrie A. şi C. Sturdza, Acte şi documente relative la istoria renaşterii
naţionale, Bucureşti, 1900-1909, vol. VI, partea I-a, p. 66)
A opta UNIRE – anul 88 d.Hr. – Regele DECEBAL (87-106
d.Hr.)
Având un ascendent în unitatea de
neam a înaintaşilor geto – daci, înfăptuite pe rând de Marele Profet-Rege Zamolxis, Regina Tomyris, marele
Rege Dromichaites, Împăratul Burebista cel Mare, alături de Profetul Deceneu, regele Decebal, s-a concentrat
şi a reuşit refacerea unităţii triburilor geto-dace într-un puternic Stat
centralizat, independent, suveran şi suzeran.
Războaiele romane dintre anii 101-102 d.Hr., împotriva dârjilor viteji
daci şi ai aliaţilor acestora au pus într-o lumină strălucitoare DACIA MARE, care prin potenţialul economic,
prin popor, prin nivelul militar ridicat, prin îndârjirea de a lupta până la
capăt pentru libertatea, credinţa, demnitatea lor şi printr-o diplomaţie
rafinată, au arătat lumii pe ilustrul Rege Decebal, care a întregit un Mare
Regat.
Hotarele Daciei Mari au stat
cu privirea roată cât Cerul albastru, în frăţeasca lor unitate de veghe
milenară geto-dacă, îndemnând Istrul/
Danubius/ Dunărea şi Oltul/ Alutus,
Tyrasus/ Nistrul şi Pyretus/ Prutul, Argesis/ Ordessos/ Argeşul şi Marisus/
Mureşul, Rabon/ Jiul şi Crisia/ Crişul, Tibiscus/ Timişul şi Hierasus/ Siretul, Samus/ Someşul şi Naparis/ Ialomiţa, Tisia/ Pathissus/ Tisa şi toate
fiinţele străbune, Sanctuarele, Munţii şi Codrul la ruga de foc pentru Pământul strămoşesc, sfânt, apărat cu
jertfa curată de sânge a LUPULUI
CARPATIC.
A noua UNIRE – anul 258 d.Hr. – Împăratul
REGALLIANUS
Regallianus (258-268 d. Hr.),
descendent din marele rege Decebal, a fost ajutat de conaţionalii săi geto-daci
să ajungă guvernator şi comandant al trupelor din Ducatul Ilyriei, care avea subordonate provinciile Tracia, Moesia,
Dalmaţia, Dacia şi Panonia. Fiind un
mare strateg a fost proclamat împărat de trupele sale.
În Iunie 258 armata sa a
fraternizat cu fraţii gato-daci revoltaţi, „romanizaţi”,
reuşind să întemeieze statul independent DACOROMÂNIA
cu capitala la Sarmizegetusa, bătând monedă de argint cu chipul său. „Geţii în frunte cu căpetenia lor
Regallianus se rup de Roma, formând un puternic stat get, al doilea după cel de
la estul Carpaţilor.” (Dexip, Sciticile)
Imperiul său cuprindea fostul Regat al regelui Decebal, Moesia şi
Panonia. „Sigur este că Regallianus a
fost un bărbat renumit în arta militară, dar de mult suspectat de Gallienus,
fiindcă i se părea potrivit pentru
conducerea imperială; se trăgea din poporul dac şi, după cum se crede, era
rudă cu Deceblus însuşi.”
(Flavius Vopiscus, Historia Augusta – biografia a 30 de
împăraţi romani de la Hadrian (117-138) la Numerianus (283-284, Cap. Regallianus; Trebollius Pollio, Triginta tyranni, Regallianus IX).
Eutropius, în Breviarium ab Urbe
condita, Sextus Aurelius Victor,
în Caesares, Rufius Festus, în Breviarium rerum gestarum Populi Romani
şi alţii au afirmat că, „provinciile: Panonia, Dacia, Moesia,
Dardania, Dalmaţia, Illyria, Scythia, Macedonia şi Thracia, erau controlate de
împăratul Regallianus.” (cf. Constantin Olariu Arimin, Adevăruri Ascunse, vol. I, Iaşi-2016, p.
360)
A zecea UNIRE – anul 1187, 1204, Dinastia ASĂNEŞTI
Fraţii Petru şi Ioan Asan au condus între anii 1185-1186, răscoala
valahilor şi bulgarilor, alături de sprijinul populaţiei din nordul Dunării,
împotriva dominaţiei bizantine reuşind să întemeieze în anul 1187, un stat
independent vlaho-bulgar.
Campaniile bizantine din 1187-1188 s-au finalizat cu capturarea soţiei
lui Asan, care a fost eliberată în schimbul acceptării ca ostatec a fratelui
loniţă zis Caloian, care l-a scurt timp evadează, refugiindu-se în nordul
Dunării, devenind „domn peste nişte vlahi
din neamul lui.” (Cornel Bârsan, Istorie
Furată – Cronică Românească de Istorie Veche, vol. I, Istoria Antică, Ed.
Librex, Bucureşti, 2017, p. 66)
Asan
I
(1187-1196), devine în anul 1187, făuritorul primului ţarat vlaho-bulgar.
Conflictul armat dintre Asăneşti şi
bizantini continuă, dar rând pe rând bazileul bizantin este înfrânt, în 1190 la
Târnovo, în 1194, la Arcadiopole şi în 1195 la Serres, unde bizantinii erau
aliaţi cu armata maghiară a regelui Bela al III-lea.
Neputând să-i înfrângă militar, bizantinii au pregătit asasinatul. Asan
a fost omorât. Un an mai târziu, Petru l-a urmat la domnie dar a fost şi el
ucis mişeleşte.
Ioniţă Asan/ Caloian (1197-1207), a urcat în scaunul domniei. Alt valah
Dobromir Chrisos (1197-1202), stăpânea Macedonia. „Pe la anul 1200, românii din sudul şi nordul Dunării erau organizaţi
în statele Moldova, Valahia şi regatul Asăneştilor care au format o perioadă de
timp o uniune, iar la nord de
Carpaţi era Transilvania.” (Constantin Olariu Arimin, Adevăruri Ascunse, vol. I, Iaşi-2016, p. 492)
În anul 1201, Ioniţă Caloian a cucerit cetăţile Konstanteia, Varna şi
provincia Dobrogea, în 1202, Macedonia, înfrângându-şi aliatul Dobromir, iar în
1203, a zdrobit o altă armată maghiară, ce ocupase Serbia. În anul 1204, Ioniţă
Asan a fost încoronat Ţar al vlahilor şi
bulgarilor, primind coroana şi bula de la papa Inocenţiu al III-lea. Urmează
un alt şir de victorii, împotriva cruciaţilor latini. În 1205, 15 Aprilie, la
Adrianopole, l-a spulberat pe Balduin de Flandra şi tot în 1205, învinge
cruciaţii la Serres, iar în 1206, la 31 Ianuarie, l-a înfrânt pe Henric I de
Flandra, la Rusion, cucerind cetatea Dimotika. În anul 1207, 4 Septembrie,
ţarul Ioniţă Asan are o strălucită victorie asupra lui Bonifaciu de Montferrat,
regele latin al Salonicului, dar la 8 Octombrie în timpul asediului Salonicului
a fost ucis de şeful gărzii sale, Manaster.
A unsprezecea UNIRE – anul 1330, BASARAB I (1310/ 1324-1352)
Prima încercare de dobândire a independenţei
Munteniei s-a cristalizat prin martiriul Voievodului Litovoi şi prin eroismul
fratelui său Voievodul Bărbat. Venirea fiului lui Tihomir - primul Domn al
Valahiei, Basarab I, pe tronul
Munteniei a fost de bun augur pentru neamul nostru. El a pornit îndrăzneaţa
acţiune de întemeiere, a naţiei sale
ca stat de sine stătător, de la Argeş şi Câmpulung, reuşind în anul 1330 să nimicească armata ungară
condusă de Carol Robert, în celebra zonă POSADA.
Noul stat suveran şi suzeran Ţara Românească se va numi oficial
UNGROVLAHIA, iar Basarab I v-a deveni întemeietorul căruia i-a rămas
recunoașterea denumirii de ”Basarab”.
„Întemeierea
MUNTENIEI nu se datoreşte unor descălecători veniţi din Făgăraş, ci reunirii sub o singură stăpânire românească,
a diferitelor formaţiuni politice, cnezate şi voievodate, din dreapta şi din stânga
Oltului. Ea nu s-a făcut dintr-o dată, într-un singur an, ci a cerut mai multe
decenii. A fost încercarea neizbutită a lui Litovoi şi Bărbat şi a fost
încoronată de strălucita biruinţă de la Posada a lui Basarab cel Mare, Întemeietorul ei.” (Constantin C.
Girescu, Istoria Românilor, vol.I,
Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, p. 365)
După fondarea statului Ţara Românească – VALAHIA, Basarab I şi-a întins
suveranitatea şi pe ambele ţărmuri ale Dunării Albastre, respectiv partea de
nord a Dobrogei, aşa cum consemna geograful arab Abulfeda, că Cetatea Isaccea
se afla „în ţara valahilor”, iar Umur
Beg, cârmuitorul Anatoliei, afirma că Cetatea Chiliei, era la „graniţa Valahiei.” (Constantin C.
Giurescu/ Dinu C. Giurescu, Scurtă
Istorie a Românilor, Ed. Ştiinţifică
şi Enciclopedică, Bucureşti, p. 94)
Basarab I, „a izbutit să elibereze şi teritoriul
românesc dintre Prut şi Nistru, care de atunci se numeşte BASARABIA, după numele voievodului.” (Ioan Vlăducă, Pagini din Istoria Neamului românesc.
Fundaţia Iustin Pârvu-Petru Vodă, 2012, p. 79)
A doisprezecea
UNIRE – anul 1395, MIRCEA cel
MARE (1386-1418)
Primul Mare CAVALER creştin al
întregii Europe a veacului al XIV-lea a fost valahul Mircea cel Bătrân. Atributul de Bătrân
are de fapt semnificaţia de înţelept.
Cronicarul otoman Leunclavis îl aprecia ca pe un „Principe între creştini cel mai
viteaz şi cel mai ager.” (c.f. Arhimandrit Gamaliil Vaida, stareţul Sf.
Mînăstiri Cozia şi exarhul Sf. Mînăstiri din Eparhia Rîmnicului şi Argeşului, Mînăstirea Cozia, Vestita Ctitorie a lui
Mircea Voievod Cel Mare, 600 de ani de existenţă, Tipărită cu
binecuvântarea P.S. Gherasim Episcopul Rîmnicului şi Argeşului, 1986, p. 17)
Anii 1395-1396, pentru istoria Ţării Româneşti, au avut o însemnătate
triumfală, de lungă durată, fiindcă au cuprins în sine evenimente cu valoare paradigmatică pentru
desfăşurarea istoriei româneşti în secolele care s-au derulat vremurilor.
Domnia lui Mircea cel Mare şi-a
întins Mare hotarele Ţării Româneşti
până la Marea Neagră, cu toate cetăţile ei, intitulându-se după har, merit şi
autoritate: „Eu, cel în Hristos bine credinciosul şi de Hristos iubitorul, Io
Mircea mare voievod şi domn, stăpînind şi domnind peste toată Ţara Ungrovlahiei
şi a părţilor de peste munţi, încă şi spre Părţile Tătăreşti, şi Herţeg al
Amlaşului şi al Făgăraşului şi domn al Banatului Severinului şi de amîndouă
părţile peste toată Podunavia, încă şi pînă la Marea cea Mare şi stăpânitor al
cetăţii Dîrstorului...”
Faima aceasta a făcut din Mircea
cel Mare, Voievodul înţelept care a urmat şirul pornit de marii săi înaintaşi
în realizarea visului de unire al tuturor românilor.
A treisprezecea UNIRE – anul 1600, MIHAI Viteazul (1593-1601)
MIHAI VITEAZUL – marele boier oltean – Ban al Craiovei, a fost celesta chemare a Neamului valah şi alegere
sfânt-martirică a Mântuitorului HRISTOS pentru întreaga creştinătate a
momentului respectiv şi în mod expres pentru Dacia Mare, ca să renască, urcând încă o treaptă spre osia nemuririi, mântuirii prin zestrea lui
zamolxiană: „tânăr, îndrăzneţ, ambiţios,
cu minte înaltă, cu inima aprinsă spre fapte vitejeşti, vestit meşter în
războaie. El se inspiră din sentimentul
naţiei, se aprinse de această ideie a regeneraţiei naţionale şi, cu puternica
lui voinţă, hotărâ a nu pregeta până la moarte întru îndeplinirea ei.”
(Nicolae Bălcescu, Românii subt Mihai –
Voievod Viteazul, Biblioteca pentru Toţi, Ed. Minerva, Bucureşti-1985, p.
IX)
Mihai Viteazul – boier ales,
vestit general, abil diplomat, ilustru principe al Creştinătăţii, măreţ rege,
creştin ortodox mărturisitor, erou şi martir a fost cea mai mare personalitate
europeană, cea mai emblematică figură şi icoană a timpului său, rămânând
pururea în folclor, în legendă,în literatură, în istorie, în biserică şi în neam.
Extinderea Porţii Otomane spre centrul Europei după ce transformase în
paşalâcuri câteva state creştine, a determinat disperarea hasburgilor să
instituie de grabă Liga antiotomană, Cruciada
creştină al cărei cap se voia împăratul Rudolf al II-lea.
Pe acel fundal geo-politic european, a hărăzit Dumnezeu să apară pe
bolta Daciei, Crucea-Stea a Voievodului Mihai Viteazul, „ca un astru ceresc pe bolta unei mari culturi, ameninţate cu
dispariţia, spre a fi adusă spre involuţia de la începutul omenirii.” (Dan
Lucinescu, Voievodul, Fides,
Iaşi,1998, p. 148)
Faptul că Ardealul ajunsesă teatrul melodramatic al lui Sigismund
Bathory, care ba guverna, ba renunţa la domnie, ba revenea asupra dezertării,
ba îi încredinţa vărului cardinal Andrei Bathory, pe lângă tichia de cardinal
şi sceptrul ţării, l-a determinat pe bravul Voievod oltean să-şi pregătească
strategia pentru ocuparea Ardealului.
În toamna anului 1599, cele
trei oştiri ale Ţării Româneşti au făcut joncţiunea la Şelimbăr - Tălmaciu, la
vărsarea Cibinului în Olt, conform
campaniei de cucerire a Ardealului. „Pentru
toţi contemporanii desfăşurarea acelei campanii fu o demonstraţie de
virtuozitate a tacticii militare.” (Dan Lucinescu, Voievodul, op. cit., p. 117)
După negocierile din 26 Octombrie 1599, respinse de cardinalul Andrei
Bathory, Valahul l-a spulberat pe prelatul-păpuşar două zile mai târziu, în 28
Octombrie.
Victoria covârşitoare a lui
Mihai Viteazul şi cucerirea Ardelului n-a fost nici pe placul pontifului de la
Vatican, Clement al VIII-lea, care i-a scris împăratului să ia măsuri. „De aceea să opreşti pe român... să nu se
ajungă ca acest rău să prindă rădăcini şi să crească.” (Mihai Viteazul în conştiinţa europeană, vol.
I, p. 270)
Mândrul Voievod valah a intrat în Alba Iulia la 1 Noiembrie, prin poarta
Georgiana.
„Acesta călărea un cal, semeţ, de
culoare alb-albastră din rasa arabă. Voievodul purta pe cap o căciulă din
piele, tivită cu blană scumpă, împodobită cu egretă neagră cu pene de cocor din
Baleare, prinse cu o rozetă din aur şi smaralde. Era îmbrăcat cu o tunică albă
ornată cu pietre preţioase şi butoni de aur. Peste aceasta purta o mantie de
mătase albă brodată cu mai multe rânduri de vulturi de aur. Mantia acoperea
partea din spate a superbului său cal de sânge nobil. În picioare avea cisme de
marochin de culoare galbenă. De cingătoare îi era prinsă o sabie încovoiată
bătută cu aur şi 50 de nestemate roşii.” (Marin A. Cristian, Mihai Viteazul – „Io Mihai Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domn al Ţării Româneşti şi al
Ardealului şi a toată Ţara Moldovei”, Ed. Grai şi Suflet – Cultura
Naţională, Buc., 2013, p. 223)
Rapida campanie a Viteazului Domn în Ţara lui Ştefan cel Mare şi
frăţeasca adeziune a poporului moldav i-au înlesnit biruinţa, adăugându-i încă
o cunună faimei sale care fascina deopotrivă, prieteni, aliaţi, duşmani;
creştini şi păgâni totodată.
„Moldova.
A adus-o la Cetatea de piatră, Ţara
Soarelui cu hotarele ei străvechi, cu credinţa, demnitatea şi istoria. Bat clopotele
Iaşilor. Îl slăvesc clopotele Moldovei. Vede din nou cerul lin şi mângîios
de un dulce şi catifelat albastru alburiu. Cer în care rotesc berzele şi prin
care trec dangătele de aramă, scriind în vreme vrerea lui: Io Mihai voievod, domn al Ţării Româneşti, al Ardealului şi Moldovei,
marele căpitan al creştinătăţii şi ctitor al Magnae Valachiae!” (Radu
Theodoru, Vulturul, vol. 3, Ed.
Militară, Bucureşti-1982, p. 360)
Pilda lui Mihai Viteazul a fost una dintre cele mai măreţe FAPTE ale
dacoromânilor în istoria lor multimilenară, făcând ca Jertfa de sânge care a
înfăptuit actul sacru de la 1599-1600 să devină SIMBOLUL UNITĂŢII NAŢIONALE
ROMÂNEŞTI!
A
paisprezecea UNIRE – anul 1530, Petru Rareş (1527-1538/
1541-1546)
Călcând cu mândrie pe urmele
bravului său tată, Ştefan cel Mare, Petru Rareş s-a impus ca Domn în istorie
prin demnitate, curaj, vizejie. Urmând pilda tatălui său a căutat salvarea
fraţilor transilvăneni de sub cruntul despotism feudal ungro-maghiar, întărind
posesiunile moldoveneşti din Ardeal, fiind sprijinit şi de ajutorul primit în
aceste încercări din partea vlahilor ardeleni.
Vrednicul Voievod al Moldovei Petru Rareş şi urmaşii săi au stăpânit
Ţările Ciceul, Bistriţa, Bârsei cu Cetatea Braşov, Valea Rodnei, ţinutul Unguraşului
şi Ţara Secuilor până în anul 1566. („România
Pitorească”, nr.5, 1979, p. 2)
„Memorabila încercare a lui Petru
Rareş nu este decât o continuare a patriotismului traco-dac şi-l situează pe
poziţia de continuator al lui Mircea cel
Mare şi un precursor al lui Mihai
Viteazul în încercarea de reunificare
a tuturor ţinuturilor strămoşeşti, stăpânite şi locuite de milenii de
traco-daco-rumâni.” (Paul Lazăr Tonciulescu, Impactul Romei asupra Daciei, Ed. Miracol, Bucureşti-1997, p. 145)
A cinsprezecea UNIRE – anul 1859, Alexandru Ioan CUZA (1859-1866)
În sânul fiecărei epoci, în pieptul
fiecărei generaţii sunt coborârile şi suişurile acelui context social-istoric
în care limba, religia, cultura, tradiţia, câştigate şi păstrate prin jertfele
milenare ale sângelui sfânt, Neamul, Naţiunea, Poporul nu trebuie doar să
vieţuiască, ci să rămână cu voia Domnului suverane destinului suzeranităţii lor.
Gândul, cuvântul, fapta, menirea, năzuinţa, lupta, jertfa, mărturisirea
trebuie să aparţină doar Fiinţei Unităţii Naţionale a Românilor-PANROMÂNISMUL.
Cauza unităţii unei naţiuni este întotdeauna o cauză sfântă şi se cuvine
ca toţii fiii ei să o împărtăşească, ca pe Pâinea
spre fiinţă sau cea de toate zilele.
„Nu poate fi fericire fără
libertate, nu poate fi libertate fără putere şi noi românii nu vom putea fi
puternici până nu ne vom uni cu toţii într-unul şi acelaşi corp politic.
Unitatea naţională dar e singurul principiu de viaţă, singurul principiu de
mântuire pentru noi.” (Nicolae Bălcescu, 65/ II, 107-113)
În ambele Principate se dădea o luptă acerbă între grupările boiereşti
pentru întâietatea favoritului lor la tron. Înainte mergătoare măreţului
eveniment al alegerii Domnului Unirii, s-au cernut două profeţii ale unui român
iubitor de Moşie, aduse la lumină românilor de unul din numărul foii României din anul 1858:
„... Acea voinţă din sus nu va
alege de Domn p-unul din acei ce se sprijină de vuietul partidelor
împuindu-se-şi ţărei, ci p-un român ce nu ţinteşte la scaunul domnesc, însă, alegându-să,
va priimi-ncredinţata lui povară cu frica lui Dumnezeu...”
Şi cea dea doua proorocie, ca toate
proorociile s-a împlinit asemeni celei dintâi:
„... Va muri pentru sine şi pentru rudele sale, pentru prietenii şi
cunoştinţele sale, pentru duşmanii şi rău-voitorii de-nainte, va-nvia pentru a
se jertfi-n tot ceasul binelui ţărei!” Să trăiască Măria Sa Vodă!
(Apud., B. P. Haşdeu, Opere IV.
Publicistică politică. Academia Română. Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă
şi Artă, Univers enciclopedic, Bucureşti-2007, p. 13)
A treia grupare boierească în fruntea căreia
se aflau Mihail Kogălniceanu şi Costache Negri l-au susţinut pe boierul de viţă
colonelul Cuza, prefect de Covurlui. La 5 Ianuarie 1859, Adunarea legislativă
l-a ales Domn pe Cuza.
Muntenia se afla în dilemă, până când Zorii Destinului naţional au
înclinat balanţa în favoarea alegerii tot a lui Cuza, la 24 Ianuarie 1859, prin
marele boier doctor în Drept Vasile
Boerescu, un eminent orator al epocii sale, care şi-a electrizat auditoriul: „...A
ne uni asupra principiului unirii este a ne uni şi asupra persoanei ce
reprezentă acest principiu! Astă persoană este Alexandru Ioan Cuza, domnul
Moldovei.” (Apud., Gheorghe Adamescu, Elocuenţa română, Ed. Librăriei Alcalay & Co., Bucureşti, f.a.,
pp. 122-124)
Partizan adevărului, spirit franc, dârz, capabil, român, inimos cu
ţărani cărora le-a dat a cincea parte din teritoriul ţării: „Cuza
Vodă a alungat acele adunături de bizantini sodomiţi, punerea în luptă cu
biserica naţională, oploşiţi aci nu pentru răspândirea creştinătăţii, ci pentru
a populariza uzura, adulteriul, concubinajul şi păcatele Gomorei. Acea lepră
imorală de greci n-o putea scoate decît Cuza din ţară.”
(Mihai Eminescu, Publicistica, Ed.
Gunivas, Chişinău, 2008, p. 396)
A şaisprezecea
UNIRE – anul 1918 – Unirea cea Mare
La temelia templului măreţ al Marii Românii, s-a gândit, s-a vorbit, s-a
lucrat, s-a sădit, s-a udat, s-a visat, s-a luptat, s-a plâns, s-a frânt, s-a
doinit, s-a dăruit, s-a pribegit, s-a prigonit, s-a jertfit, s-a răstignit, dar
în cele din urmă s-a biruit şi la plinirea vremii s-a înfăptuit
idealul milenar al Neamului într-o realitate sfântă, a unui popor demn de
soarta şi destinul său eroico-martiric.
Soarta însăşi a întregii Naţiuni s-a brodat nemuritoare pe Tricolorul
sfânt pentru totdeauna prin jertfa
Eroilor şi Martirilor, prin demnitatea de foc a acelor Aleşi, prin zelul credinţei străbune, care a purtat în Candela
sufletului, Rugul Aprins al desăvârşirii naţionale: UNIREA TUTUROR DACOROMÂNILOR!
Acest DOR împlinit a devenit un LEGĂMÂNT suprem, un TESTAMENT sacru care
consfiinţeşte întruparea TRECUTULUI într-un PREZENT solemn ce va trebui să întronizeze VIITORUL într-o demnitate unică,
suverană.
Pentru a se înfăptui Marea Unire a fost nevoie de unirea tuturor dacoromânilor!
Pentru a se menţine şi a se cinsti cum se cuvine măreaţa Unire e nevoie
iarăşi de unirea tuturor Fiiilor neamului!
Pentru a căpăta respectul celorlalte popoare şi pentru a ne păstra locul
de cinste şi onoare între naţiunile de spirit, trebuie permanent să rămânem
uniţi!
UNIREA cea MARE a fost o comuniune între Ierarhii Bisericii Ortodoxe şi
clerul său jertfitor, între Marii Comandanţi şi marii ofiţeri ai teatrelor de
operaţii, între poporul drept măritor creştin şi Oştirea eroică şi martirică,
între Învăţători/ Profesori şi elevi/ studenţi, între Fiii Patriei din lăuntru
şi Fiii Patriei din afară.
Temelia UNIRII sacre s-a turnat pe
jertfa marilor Comandanţi, alături de jertfa celor peste 800.000 de bravi
oşteni şi pe suferinţa milioanelor de români de acasă.
A şaptesprezecea UNIRE – anul 1945
Conducătorul trebuie să aibă
vocaţia conducerii, să fie un ales îndrumător al tineretului şi un misionar al
călăuzirii poporului său spre Calea mântuirii întru Hristos.
Conducătorul trebuie să fie
Fiul Ales al Naţiunii sale, urmând să devină prin jertfa-slujire Părintele şi
Dascălul iubitor al poporului său, care i-a încredinţat Misiunea!
Înfăptuirea Unirii unui Neam,
care să dăinuie veşnic trebuie realizată treimic:
unitatea religioasă întru unitatea naţională şi ambele întru unitatea
politică – astfel,
Biserica, Naţiunea şi Statul zidite pe temelie creştină, având ca stâlp
Ortodoxia.
„Anul
1940, 26 iunie. Asigurat din partea lui Hitler, Stalin, prin guvernul sovietic,
pune în practică ideile din 1924. Se dă un ultimatum României, regimul putred,
corupt şi incapabil al regelui Carol al II-lea nu este capabil de ripostă şi în
acelaşi an 1940, 28 iunie, înaintea termenului de evacuare fixat prin
ultimatum, trupele sovietice invadează Bucovina de nord, Herţa şi Basarabia.” (Radu Theodoru, România, Românii şi Comunismul. Un răspuns documentat la o provocare
antiromânească. Ed. Lucman, Bucureşti-2009, p. 95-97)
Două luni mai târziu era sfârtecat
Ardealul de către unguri cu acordul aceluiaşi Hitler şi cu girul aceluiaşi rege
aventurier, imoral, afacerist, cămătar, laş şi mişel.
Conducătorul Statului, Mareşalul ION
ANTONESCU a început opera de dezrobire a provinciilor smulse samavolnic de
duşmanii Neamului cu girul regelui trădător Carol al II-lea, întru năzuinţa de
refacere a UNITĂŢII naţionale,
punându-şi fiinţa, persoana, credinţa şi demnitatea sa, Jertfă supremă alături
de Jertfa poporului său.
Visul întru ideal, conştiinţa religioasă, zelul patriotic al bravului
Ostaş Ion Antonescu, îndemna la tăria de rezistenţă a Fiilor ţării, la trezirea
conştiinţei şi a moralei creştine, la cadenţa naţională a preaîncercatului şi
dârzului său popor:
„Călcaţi ţara în lung şi în lat;
mergeţi de la Nistru până la Tisa şi din Maramureş până la Mare şi veţi
constata preţuirile din acelaşi chip, aceeaşi privire, aproape acelaşi salut,
acelaşi grai şi aceeaşi dorinţă /..../ Nu am fost niciodată cu toţii, cu
adevărat uniţi politiceşte, dar am fost totdeauna uniţi sufleteşte.”
(Mesajul transmis Conferinţei de Pace de Ion Antonescu, care argumenta şi
garanta drepturile tuturor românilor asupra tuturor teritoriilor geto-daco-valahe)
Opera de Reîntregire a Neamului dacoromân i-a fost curmată Mareşalului Ion
Antonescu de către urmaşul regelui mişel, marele Michail I, care l-a întrecut în ticăloşii, în grozăvii şi-n trădare
pe presupusul său tată, Carol al II-lea.
Mântuitorul nostru HRISTOS a încununat eroismul şi jertfa marilor Comandanţi,
jertfa şi martiriul Mareşalului Ion Antonescu, asumându-le la JERTFA naţională
a celor peste alţi 800.000 de bravi oşteni, eroi şi deopotrivă martiri, ce s-au
pus temelie la REÎNTREGIREA Naţiunii noastre creştin – ortodoxe, printr-un STAT
unitar.
Tendinţe de unire ale geto-dacilor,
respectiv valahilor le-au avut toţi marii noştri CNEZI şi VOIEVOZI,
respectiv Glad, Gelu, Menumorut, Farcaş, Ioan, Seneslau, Litovoi, Ştefan cel Mare, Matei
Basarab, Vasile Lupu şi Tudor Vladimirescu.
Faptele măreţe ale bravilor
înaintaşi afirmă şi confirmă că în plămada noastră sălăşluieşte gena UNIRII, nu
dezunirea care vine din prea marea noastră toleranţă faţă de duşmanii lăuntrici
şi faţă de vrăjmaşii din afară.
Din Trunchiul uriaşului Arbore dinastic
pelasgo-traco-geto-dac am desprins Trei mari Împăraţi – unificatori în parte ai
vestitului Imperiu pelasg: Alexandru cel
Mare, Mithridates Eupator-cel Mare
şi Constantin cel Mare.
ALEXANDRU cel MARE (336-323
î.Hr.), fiul regelui Macedoniei Filip al II-lea şi discipol al filosofului
Aristotel. Campania balcanică din anul 335, privind fixarea graniţei danubiene
s-a frânt în faţa dîrzeniei triballilor (traci din N, N-V Moesiei), conduşi de
Syrmos, aliat cu geţii. În anul 334, porneşte campania persană trecând
Hellespontul şi obţine prima victorie la Granicos în 334, apoi la Issos în 333,
cucerind Fenicia şi Egiptul, întemeind Cetatea Alexandria, continuând cu
înfrângerea lui Darius al III-lea, la Gaugamela în 331 î.Hr., unde a cucerit
mare parte a imperiului ahemenid cu cetatea Babilon, culminând apoi cu campania
din N Indiei 327-325.
După 10 ani de marşuri şi lupte ale campaniei din est, prin parcurgerea
a 18.000 de km., în anul 324 î.Hr., Alexandru cel Mare a creat vastul
Imperiu traco-get, întins cu un braţ uriaş pe Dunăre şi cu altul pe marele Ind.
MITHRIDATES VI EUPATOR(120-62
î.Hr.),rege trac al Pontului, împărat al parţilor (ramură tracă), a fost câteva
decenii spaima cumplită a romanilor în Asia Mică.
Mithridates VI Eupator (Mithridates – darul lui Mithra şi Eupator – tată bun), ce domnea peste regatul
înfiinţat de Mithridates I Ktistes la începutul secolului al IV î.Hr. Mithridates
VI Eupator era considerat de Cicero drept „cel
mai mare rege cu care Roma a purtat vreodată războaie.” (Marcus Tullius
Cicero, Pro Murena, 15, 32).
Un nou Alexandru cel Mare! Marele imperiu stăpânea state, oraşe, colonii
din Asia Mică, malurile Pontului, din Macedonia şi Grecia până la ganiţele
Siriei şi Egiptului. „Mithridates VI
Eupator a reuşit să cucerească prin forţa armelor ori prin diplomaţie un
teritoriu de 3-4 ori mai mare decât
toate cuceririle lui Caesar.” (Dan Oltean, Regii Dacilor şi războaiele cu romanii, Deva-2017, p. 47)
Mithridates al VI-lea Eupator,
împăratul parţilor a fost, „una dintre
cele mai strălucite şi mai complexe personalităţi ale lumii antice. Prezenţă
extraordinară, de o rară inteligenţă, soldat prin curajul său ieşit din comun,
general prin înţelepciunea cu care-şi copleşea locotenenţii, stăpîn pe o
cultură care, îndeobşte se întîlneşte în vremea Renaşterii, inclusiv vastele
cunoştiinţe medicale şi de chimia otrăvurilor, vorbind curent 23 de limbi şi dialecte, Miridate al
VI-lea Eupator, a fost supranumit şi <<cel
Mare>>.” (Iohanna Şarambei-Nicolae Şarambei, 99 Personalităţi ale Lumii Antice, Ed. Albatros, Bucureşti-1983)
CONSTANTIN cel MARE (306-337),
fiu al generalului trac, devenit împăratul Constanţiu Chlorus şi al împărătesei
Elena geto-dacă, născut în Cetatea tracă Naissus (Moesia Superior). A rămas în
istorie prin marile sale ctitorii ortodoxe la rugămintea mamei sale Împărăteasa
Elena, prin operele de construcţie, refăcând graniţele de la Dunărea de Jos,
rezidind din temelii cetatea Tropaeum Traiani (316), lucrări de reconstrucţie
la cetăţileTomis, Histria, Noviodunum, Ulmetum, refăcând capetele de pod la
Dierna, Drobeta, Turris, Constantiniana Dafne, Dinogeţia-Barboşi, iar la
Sucidava a construit un pod de piatră. A emis celebrul edict de toleranţă
religioasă de la Mediolanum din anul 313, iar în anul 325 a strâns la un loc
ierarhii Bisericii Universale, organizând şi conducând Sinodul I Ecumenic de la
Niceea, prin care Creştinismul devenea religie oficială, instaurat primul
Imperiu creştin universal.
Virtuţiile împăratului Constantin cel Mare l-a
urcat la ceruri alături de Mama sa, Împărăteasa Elena, dea Dreapta Împăratului
HRISTOS, pe trepta Apostolilor.
BALADA
UNIRII
„Pe sub tîmpla de ninsoare/ Grîul pîinilor şi-al firii/ Bate calea către
soare/ Dinspre vetrele Unirii.//
Împlinind sorocul slovei/ Din hrisoavele de humă/ Toate apele Moldovei/ Se unesc în ţara mumă.// În Muntenia străbună/ Sună valea, sună
dealul/ Dintr-un corn de veste bună/ Pîn’le dă răspuns Ardealul.// După grai şi după datini/ Fraţi cu sîngele şi dorul/
Basarabi lîngă Muşatini/ Ţin pe umeri Tricolorul.//
Şi din faptul iernii creşte/ Grîul viu păstrat sub tină/ Înfrăţind pe
româneşte/ Pentru vremea ce-o să vină.” (George Ţărnea, Balada Unirii, în E scris pe Tricolor Unire, Antologie, Cornel Simionescu, prefaţă
Ion Dodu Bălan, Ed. Minerva, Bucureşti, 1980)
Gheorghe Constantin Nistoroiu
Brusturi- Neamț- 15.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu