George
Anca
FIRMA
INTERNAŢIONALĂ. Corina, stresată de traducerea statistică la care tot lucrează,
pare a-l auzi, confesându-se, pe bărbosul fabulos pictat de Cumpăna, peste care
se suprapune capul lui V.G.Paleolog, dacă nu al lui Brâncuşi.
BĂTRÂNUL
(DIN TABLOU)
Am
istovit studiile. Am fost eliminat din toate şcolile din ţară. Am plecat atunci
în lume şi mi-am schimbat destinul.
CORINA:
mai ştim şi pe alţii.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Singur
Brâncuşi poate să angajeze arta în cel de-al treilea ev. Picasso e mort, s-a
isprăvit cu el.
CORINA
o sună pe VIRGINICA, aşa cum fac amândouă, mai des fata, de mai multe ori pe
zi.
CORINA
Mamă,
ţie-ţi mai place Picasso?
VIRGINICA
Nu
mă omor după el.
CORINA
Da'
Brâncuşi?
VIRGINICA
Brâncuşi
citea din Milarepa.
13.
INT. TEATRUL FENOMEN. Iată cam ce citea Brâncuşi:
MILA
Cu
trupul de acum nu voi dobândi doctrina, mă duc să mă omor.
GNOPA
Dacă
mori înainte de vreme, comiţi crima de a ucide un zeu. De aceea sinuciderea e o
atât de grea crimă.
MARPA
Cu
toate că acel ce-a minţit odată este bănuit de minciună şi mai apoi, trec peste
această regulă comună. Te numesc Mila-Trofeu-de-Diamant. Fiul meu, ai fost din
primul ceas un discipol capabil de instrucţie. În noaptea venirii tale aici, un
vis mi-a arătat că tu erai destinat servirii doctrinei lui Buddha. Soţia,
într-un vis asemănător şi încă mai grăitor, zări o fată tânără, păzitoare
într-un templu, şi zeii pontifi ai religiei”.
Milarepa
intră în meditaţie, în prezenţa maestrului – zi şi noapte, cu o lampă deasupra
capului. Marpa trece sufletul fiului său – Dharma-dode – mort, în cadavrul unei
porumbiţe care zboară în India. Visează un stâlp cu un vultur zburându-i
deasupra.
Îşi
face un pat peste oasele mamei şi, netulburat de corp, de cuvânt şi de gândire,
cade în contemplaţie.
MILAREPA
Nu
ştiu decât să meditez şi nu voi face nimic altceva. Acolo unde nu găseşti nimic
în plină zi, încearcă să găseşti ceva în toiul nopţii. Acest corp greu de
obţinut, uşor de distrus. Oamenii mă văd zburând în aer.
14.
INT. FIRMA.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Himera,
Eva, Regele Regilor. Adam e mai bătrân, Eva e
mai bătrână. decât Adam. Adam-ul
a vrut să devină stăpân, că el îl avea scos în afară. Ea s-a redus, săraca. Dar
îşi ia revanşa. Ai văzut-o pe Eva, ce frumoasă e, cum calcă înainte?
CORINA
(către Virginica, la telefon)
Eva
e mai bătrână ca Adam?
VIRGINICA
Tot
pe-acolo.
CORINA
Ca
tine cu tata.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Nevastă-mea
credea că vom pierde războiul din 1914, că nemţii vor câştiga. S-a întâmplat
numai un singur lucru – generalul, şef de armată, a pierdut noţiunea timpului
dedându-se, 36 de ore, la vânat de cerbi într-un parc naţional. Iar Galiani
(corsican), observând că s-a creat un fel de hău între armate, a aruncat
300.000 de oameni în acest gol care desfăcea armata. Armatele germane n-au
avansat, iar la Marna s-a schimbat soarta războiului.
CORINA
(către Virginica, la telefon)
Am
pierdut noţiunea timpului. Tataia în ce război a fost?
VIRGINICA
În
al doilea.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Aşa
s-a schimbat şi soarta mea, septembrie 1914. M-am dus voluntar în armata
franceză. Bine că nu m-am prezentat să-mi iau haine - pentru că unii mi-au
lăsat impresia că pot ajunge la un potou de trădător. Mulţi voluntari isprăveau
la potou. Aşa că am înţeles istoria lumii. Războiul care trebuia să fie blitz a
devenit război de poziţii, să ne batem în noroiul tranşeelor.
15.
INT. FIRMA. N-ar strica un CEAI. La fapte, în compania Bătrânului POVESTITOR
hermeneut. Se pot preumbla oricând şeful secund, american, care s-a întâlnit cu
Madelaine Albright, aici în oraş, şeful nr. 1, olandez, homosexual, neamţul
român cu istoria din portretele de pe bancnote, afişată la el în birou, dar şi
itinerată prin firmă. Care trece, e întrebat: Tea?
BĂTRÂNUL
(continuare)
Revoluţia
din '917 a fost făcută cu material de război românesc. Au jefuit depozitele
noastre de arme. Noi am fost înarmaţi de franţuji, au venit să ne reorganizeze,
am făcut parte din misiunea militară română. Ruşii umblau cu balalaica. N-am
pus piciorul în Rusia. Numai în Murmansk. N-am făcut decât să beau ceai. Stam
în bordeie îngheţate. Dacă trecea câinele cu coada în sus, băţ, nu ne ridicam
de la ceai, dacă era lăsată coada, atunci ne aventuram. Ruşii doar au venit cu
balalaici şi se plimbau, mâine-i batem.
16.
INT. FIRMA. Pe uşă intră un bărbat elegant, semănând cu ION ŢIRIAC. Corina se
ridică şi-l salută, DA, sună la şef, americanul îşi face apariţia şi-l preia.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Altceva
e a trăi şi altceva e a crea. Acum nu facem decât să creăm. Fiecare moment al
vieţii ne e o creaţie. Se petrec minuni în fiecare zi, pentru orişice om
sensibil la neprevăzut (l'imprevu). A mai mare minune e aia a lui Joyce. Minune
a fost cu vipera cornută, Brâncuşi trebuia să-i fie victimă dacă nu i-ar fi
determinat atenţia câinele, se deştepta meduzat, lăsa să-i scape pietroiul din
mână.
17.
INT. FIRMA. CORINA se duce după apă, udă florile, începând cu cele de sub
tablou. Chiar, unde vrea să ajungă?
BĂTRÂNUL
(continuare)
La
ce vreau eu să ajung? Să conştientizez dodia.Ce mă obsedează cel mai mult, ce
i-a apărut lui Daniel pe zid la ospăţul lui Sardanapal. Când oi putea să
înţelegi rolul Dodonei, atunci o să-ţi dai seama cum noi putem să facem saltul
ăsta nemaipomenit în inconştient. În fond, ce este, mă, ce se cade să cauţi
este sinea. Tâmpitu' de neamţ, ein siech, sinea, restul e fenomenul, dă-l
dracu'. Îmi închipui că voi reuşi, uite atâta, cât e într-o unghie, din
conştient în inconştient. Adică să-l validez, mă, dă-l dracu'. A valida
inconştientul este extraordinar. N-a făcut-o Joyce.
CORINA
(la telefon, către Vizante)
Tată,
dodia e sinea?
VIZANTE
Depinde.
BĂTRÂNUL
(continuare)
Dodia
mumă e bătrână. Poţi să te duci cu ea la sciţi. Cea mai nouă dodie, aceste
cuvinte magice, care au apărut pe zid. Nabucodonosor. Şi ce i-a apărut şi lui
bietu' Kant când a văzut sinea, ein siech. Ce e mai mare decât sinea noastră?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu