Coșul cu struguri
O femeie
săracă trecea odată pe lângă o vie plină de struguri. „Cât mi-aș dori să am un
ciorchine din aceștia!”. În acea clipă stăpânul viei trecea pe acolo. După ce o
salută, îi spune:
– Doamnă, ai dori cumva un ciorchine?
Și la
răspunsul ei afirmativ, s-a afundat în vie ca să taie ciorchini. Și femeia
aștepta. Cinci, zece, un sfert de ceas a trecut, fără ca stăpânul viei să se
întoarcă. În cele din urmă, s-a îngreuiat să mai aștepte, gândindu-se că acela
o uitase, și a dat să plece.
Dar iată!,
că în aceeași clipă, încărcat cu un paner plin cu struguri aleși, i-a ieșit
înainte stăpânul și i-a spus zâmbind:
– Iartă-mă, că am întârziat! Dar am vrut să
îți aleg niște struguri buni. De multe ori, în rugăciunea noastră, cerem ceva
de la Domnul. Dar neprimind răspuns imediat, credem că Dumnezeu ne-a uitat.
Însă după puțin timp, răspunsul vine, plin de îmbelșugare și binecuvântare, cum
nici nu ne-am fi putut închipui. Și ne cuprinde atunci o rușine pentru
împuținarea credinței noastre.
Dumnezeu
întârzie, fiindcă vrea să ne umple coșul cu binecuvântările Sale, înainte de
a-l oferi sufletului nostru, care a cerut doar un ciorchine.
Stareța
Macrina Vassopoulos
Vârsta copilăriei
Maria a crescut în cartierul de refugiați din
Nea Ionia și acolo a mers la școală. A fost o elevă foarte bună, dar din
pricina condițiilor neprevăzute și ale grelelor împrejurări ale vieții, a fost
nevoită să întrerupă școala în primele clase ale Școlii primare. Deși
instruirea sa școlară avea multe lipsuri, în toată viața sa a iubit instruirea
cea după Dumnezeu, studiind cu sârguință Sfânta Scriptură și lucrările
hagiologice, imnologice, patristice și ascetice.
Copil fiind,
nu o entuziasmau jucăriile celor de o vârstă cu ea și, în ciuda vârstei ei
fragede, se distingea prin maturitatea și seriozitatea ei. Se vedea că Dumnezeu
o pregătea deja pentru o cale diferită. Când a ajuns la vârsta de șapte ani,
Domnul a chemat-o într-un chip binecuvântat la viața monahală cea asemenea cu
cea a Îngerilor. Într-o zi de primăvară, Maria, în timp ce se juca într-un loc
de lângă casa părintească împreună cu alți copii, le-a cerut să se roage toți
împreună. În acea vreme a cugetat cu mintea ei de copil și i-a întrebat pe
copii în ce chip ar putea ajunge la Dumnezeu. Apoi tot ea, cu simplitate și
credință, a adăugat că dacă ar pune multe mese și scaune unele peste altele, ar
ajunge la El. Și astfel au cântat toți împreună: „Doamne miluiește”.
Născându-se
înlăuntrul ei această dorință sfântă, adică de a ajunge și de a-L atinge pe Dumnezeu,
și rugându-se împreună cu ceilalți copii, a auzit un glas lăuntric care o chema
la monahism. S-a produs atunci o dumnezeiască prefacere în inima ei, a simțit
ceva nemaiîntâlnit și atât de mult s-a umilit, încât a început îndată să
plângă. I-a lăsat pe copii să se joace, iar ea alergat acasă și a căzut
plângând înaintea iconostasului. Mama ei, care s-a neliniștit văzând-o în acea
stare, a luat-o în brațe și i-a cerut cu binișorul să-i spună ce s-a întâmplat.
Maria, neoprindu-se din plâns, i-a spus că vrea să se facă monahie. Sensul
cuvântului nu-l știa cu exactitate, căci nimeni până atunci nu-i vorbise despre
viața monahală, drept cale deosebită a oamenilor către Dumnezeu, nici nu
cunoștea îmbrăcămintea exterioară a monahului. Dorința ei pentru monahism s-a
descoperit în sufletul ei în clipa rugăciunii ei copilărești improvizate.
În acea
seară, Fotie, întorcându-se de la muncă, o căuta pe Maria, care întotdeauna
avea un obicei bun: atunci când tatăl ei se întorcea acasă, îi scotea
încălțămintea și-i punea papucii, ca să-l odihnească de osteneala întregii
zile. Dar ea nu s-a arătat atunci, iar Fotie s-a adresat femeii sale, care l-a
înștiințat despre cele petrecute în acea zi. Auzind acestea, Fotie a chemat-o
pe Maria, ca să-i explice exact ceea ce se întâmplase. La răspunsul ei, că
adică vrea să devină monahie, tatăl ei a întrebat-o de trei ori ce înseamnă
monahie. Mica Maria a ridicat numai umerii ei copilărești, fără să răspundă
ceva.
Atunci tatăl
ei a înțeles că este chemare de la Dumnezeu, a zâmbit și cu toată gingășia pe
care o avea inima sa părintească, a întărit-o în dorința ei sfântă pentru viața
monahală. Apoi i-a cerut să-i aducă apă în unul din paharele cu care serveau pe
vizitatori și, ca și cum ar fi avut înaintea lui un om matur și serios de o
vârstă cu el, iar nu un copil de abia șapte ani, i-a urat: „Să devii o bună
călugăriță, fiica mea!”. Calea pe care avea s-o urmeze în viața ei, fusese deja
rânduită de Dumnezeu și binecuvântată cu binecuvântarea tatălui ei. Maria a
cultivat în sufletul ei această chemare dumnezeiască în toți anii pe care i-a
trăit în lume și, cu binecuvântarea părinților ei, a călătorit cu înțelepciune
și, cu bărbătească cugetare până în clipa în care s-a învrednicit de tunderea
monahală și de Schima îngerească.
Anii veseli
ai copilăriei, singurii neuitați pe care i-a trăit cu părinții ei, au ținut foarte puțin. Așa cum ea însăși
spunea: „… Anii aceia aveam să-i caut cu lacrimi mai târziu. Căldurosul cuib
familial l-am pierdut și am fost lipsită pentru totdeauna de îmbrățișarea plină
de afecțiune a părinților mei…”. Însă sufletul ei curat a fost pecetluit cu
povățuirile în Hristos a părinților ei și cu sfătuirile lor, cele iubitoare de
Dumnezeu, pe care le-a păzit cu acrivie în toată viața ei, păstrând astfel în
faptă pomenirea lor. Adeseori își aducea aminte de cuvintele înțelepte ale
tatălui ei: „Fiica mea, dacă cineva îți va face cel mai mare rău, tu să-i faci
cel mai mare bine care există. Tu să arăți numai dragoste și vei fi răsplătită
bine de Dumnezeu”. Și astfel, de mic copil
a arătat tuturor oamenilor numai dragoste și mult respect, chiar dacă o
nedreptățeau.
Când Maria
avea opt ani, tatăl ei a fost înștiințat de Dumnezeu de propria lui moarte și a
soției sale, și că fiii lor aveau să rămână singuri. I s-a arătat un Înger al
Domnului și i-a spus:
– Fotie, Luni în prima Săptămână a Postului
Mare, la ora patru, voi veni să te iau, și exact după un an o voi lua și pe
femeia ta. Pentru copii să nu te mâhnești, căci o mână tare îi va acoperi; îi
va ocroti dumnezeiescul Har.
Tatăl
Stareței a primit cu multă credință mesajul dumnezeiesc. Așa cum a fost
înștiințat, întocmai s-a și petrecut. Cu opt zile înainte de adormirea sa,
Fotie a chemat-o pe soția sa ca s-o pregătească pentru inevitabilul său
sfârșit, să-i vestească și despre plecarea ei cu un an mai târziu, dar mai ales
s-o mângâie cu mângâierea dumnezeieștii făgăduințe că pe cei doi fii ai lor îi
va acoperi Pronia lui Dumnezeu. Și într-adevăr, Fotie a adormit în Lunea
Săptămânii întâi a Postului Mare a anului 1929. Și exact la un an, 1930, în
aceeași zi, a adormit în Domnul și soția sa, Anastasia.
Maria, la
vârsta de nouă ani, și fratele ei mai mic, Gheorghie, de patru ani, aveau să
fie lipsiți de acum înainte de purtarea de grijă și afecțiunea părinților lor.
Durerea pierderii lor a fost foarte mare. Stareța povestea mai pe urmă că în
perioada imediat după adormirea maicii sale, mergea de multe ori la mormântul
simplu al părinților ei și cu mânuțele ei săpa pământul, căutând, ca un copil
ce era, să-i găsească acolo. Mica Maria căuta dragostea la cunoscuții și
vecinii lor, însă se împotrivea atunci când îi legau părul cu cordeluțe, pe
care trăgându-le de pe cap, adeverea cu hotărâre:
– Nu vreau acestea, pentru că voi deveni
monahie.
Au urmat
anii foarte grei și amari ai vieții de orfan, care deveneau încă și mai grei
din pricina sărăciei, dar mai ales în perioada critică pentru poporul grecesc
mult încercat, anii 1930-40. Stareța spunea mai târziu că uneori nu aveau nici
măcar o bucățică de pâine și moartea din pricina foamei era înaintea ochilor
lor. Vecinii îi ajutau pe cei doi orfani cât puteau și cât îngăduiau nevoile
propriilor lor familii. Uneori cei doi frați găseau în curtea casei lor câte un
coș cu alimente. Cu toate că pândeau de la fereastra casei lor, niciodată nu au
izbutit să vadă cine le lăsa.
După
adormirea părinților lor, Maria a preluat toate responsabilitățile, luând locul
mamei pentru a-l crește pe fratele ei, Gheorghie, care avea abia patru ani.
Locuia împreună cu fratele ei într-o căsuță, care avea acoperiș comun cu
locuința unei mătuși de-a lor necăsătorită, așa cum era obiceiul să se
construiască casele refugiaților. Această mătușă a lor avea un caracter
irascibil și un obicei foarte rău de a înjura, de aceea adeseori îi vorbea urât
Mariei și o bătea. Maria însă niciodată nu i-a spus vreun cuvânt împotrivă, ci
cu multă răbdare, adevărată dragoste și respect, răbda purtarea ei cea rea. Pe
lângă aceasta, ori de câte ori mătușa ei hulea, micuța Maria nu primea să
mănânce mâncarea ei și rămânea flămândă până ce aceea se oprea din înjurături.
Astfel, înțelepțită de Dumnezeu, cu
încetul a izbutit s-o pună pe mătușa ei pe calea cinstirii de Dumnezeu și a
convins-o să se spovedească și să se împărtășească înainte de moartea ei.
Pentru cei
doi orfani nevoia supraviețuirii a devenit prima grijă și de aceea mătușa lor a
convins-o pe Maria să lucreze, având vârsta de numai nouă ani. Pentru prima
dată, Maria a lucrat în casa unei familii bogate. De îndată ce a mers acolo,
i-au dat un șorț și un batic și au pus-o să spele vase. Suportul pentru vase
avea cincizeci de farfurii și, încercând să coboare primul rând, apoi și al
doilea, a spart o farfurie. Din pricina sensibilității și a subțirimii
conștiinței ei s-a mâhnit mult, a început să plângă și s-a întors îndată acasă.
De îndată ce mătușa ei a văzut-o, i-a cerut cu asprime să spună de ce s-a
întors așa repede acasă. Maria i-a explicat că n-a mai putut continua din
pricina pagubei pe care a făcut-o fără voie. Mai târziu Maria a lucrat la un
magazin, unde spărgea migdale, din care pricină adeseori degetele ei de copil
sângerau datorită lovirilor cu piatra pe care o folosea la spartul migdalelor.
Maria de mic
copil a iubit-o pe Maica Domnului și își punea toate nădejdile în ea, mai ales
de când și-a pierdut părinții. O avea drept mamă și ei îi încredința orice
problemă și cerere a sa. Când a început să lucreze, orfană și lipsită de
ocrotire omenească, Domnul Cel mult-milostiv a întărit-o în chemarea ei
monahală printr-o minunată vedenie. Maria s-a văzut într-o grădină plină de
verdeață și foarte frumoasă, unde s-a apropiat de ea o femeie îmbrăcată în
negru care ținea de mână un copilaș de trei ani. La un moment dat copilașul a
fugit din mâinile mamei sale și a început să alerge prin iarbă. Atunci femeia a
chemat-o pe Maria pe nume și i-a cerut să-l prindă pe copilaș, făgăduindu-i
că-i va da un dar dacă va izbuti. Maria a primit cu bucurie și după multă
osteneală l-a prins, l-a luat în brațe și l-a întrebat: „Cât de dulce este
Hristos?”. Acela nu i-a răspuns, ci punând amândouă mânuțele sale de-a dreapta
și de-a stânga gurii sale, a suflat spre gura ei și îndată sufletul ei s-a
umplut de dulceață și bună mireasmă. Apoi femeia cea îmbrăcată în negru a pus
în degetul copilului și al ei câte un inel. Din acea clipă, vreme de vreo doi
ani, Maria nu a mai dorit să guste dulciuri, ca să nu piardă acea nespusă
simțire a Harului, care a întărit în ea hotărârea de a se face monahie. După
această logodnă duhovnicească, Maria a început să poarte numai haine de culoare
închisă și batic pe cap, trăind deja ca o monahie.
În paralel
cu nevoința ei duhovnicească, Maria trebuia să continue zilnic și nevoința
aspră pentru supraviețuire, fiind nevoită astfel să lucreze iarăși ca
slujitoare la o altă familie. Într-o zi un ieromonah a vizitat acea familie
unde lucra Maria. În acea vreme copila încerca să aprindă focul la cazan, ca să
încălzească apă pentru a spăla rufe, însă nu izbutea pentru că focul mereu se
stingea. Ieromonahul văzând-o mâhnită, s-a apropiat de ea și a întrebat-o cu
dragoste părintească ce i se întâmplă. Maria i-a explicat greutatea ce-o avea
în aprinderea focului, iar acela, făcând semnul Crucii de trei ori peste lemne,
în numele Sfintei Treimi, i-a spus să sufle cu credință. Și îndată focul s-a
aprins.
Faptul
acesta s-a făcut pricină de a se cunoaște cu acel ieromonah, care a devenit de
atunci duhovnicul ei în lume. Este vorba de Părintele Efrem Karayanis, care
provenea din obștea Starețului athonit Iosif Isihastul (1897-1959) și slujea ca
preot la Sfânta Biserică a Sfântului Apostol cel Nou din Volos. Părintele Efrem
a adus tradiția patristică isihastă în regiune, a învățat despre Rugăciunea
minții și a contribuit ca mulți creștini din Volos să cunoască Sfântul Munte și
pe Starețul Iosif Isihastul, printre care și Maria. Dumnezeiasca Pronie, chiar
și prin greutățile vieții ei, de fiecare dată îi deschidea, într-un chip
minunat, calea călătoriei ei duhovnicești.
La vârsta de
unsprezece ani Maria lucra tot ca slujitoare în casa unei doamne înstărite.
Odată, în timp ce făcea curățenie, doi bărbați au vizitat-o pe stăpâna casei și
discutau cu ea în salon. Din camera alăturată Maria a auzit-o pe stăpâna ei
întrebându-i pe cei doi bărbați câți bani îi dau pentru a le vinde pe mica
servitoare. Îndată a priceput scopul lor cel rău și, deschizând o fereastră, a
sărit în drum și a început să alerge plângând spre casă. Însă era atât de
buimăcită, încât nu-și putea aminti drumul. Un bărbat care a văzut-o în acea
stare s-a oferit s-o ajute, iar ea l-a rugat să-i arate cum ar putea să ajungă
acasă. Și astfel s-a izbăvit de acea mare primejdie.
Harul lui
Dumnezeu o acoperea întotdeauna pe mica Maria și degrabă a povățuit-o într-un
mediu mai bun. Niște femei i-au propus să lucreze la fabrica unui bogătaș pe
nume Matsangou din Volos. Pe atunci avea în jur de doisprezece ani, dar au
prezentat-o negustorului ca având treisprezece, ca să poată fi angajată. După
ce a fost angajată, Maria a lucrat cu multă râvnă aici, câștigând simpatia
directorului fabricii, Apostolos Somoglu, care era un om credincios și mergea
la aceeași biserică, având același duhovnic ca și Maria. Ea se străduia să
rostească continuu rugăciunea: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluiește-mă pe mine, păcătoasa”. Se distingea prin evlavie, mărinimie,
smerenie și tăcere. După mărturia lucrătoarelor, chipul ei strălucea datorită
rostirii neîncetate a rugăciunii, iar din gura ei ieșea bună mireasmă.
Cu primii
bani pe care i-a primit, s-a îngrijit să săvârșească 40 de Sfinte Liturghii
pentru odihna sufletelor părinților ei. Duhovnicul ei și-a asumat osteneala
aceasta, iar ea participa zilnic la Dumnezeiasca Liturghie. La ora trei
dimineața se pregătea și mergea pe jos, vreme de o oră, de la Nea Ionia – Volos
până la Biserica Sfântului Apostol cel Nou. După Dumnezeiasca Liturghie mergea
direct la lucru. În timpul celor 40 de zile,
s-a rugat și ea acasă pentru odihna părinților ei. Când s-a ajuns la cea
de-a 40-a Dumnezeiască Liturghie, cu puțin înainte de a se ridica din pat,
fiind între somn și veghe, a văzut că se află într-un loc cu multă verdeață, cu
copaci înfloriți, așa cum sunt pline de flori ramurile migdalilor primăvara, și
a auzit înlăuntrul ei un glas spunându-i că acel loc este al părinților ei.
Apoi a început, emoționată, să-i cheme. Când au apărut înaintea ei, Maria i-a
întrebat cu nerăbdare dacă sunt în odihnă. Aceia i-au răspuns cu bucurie:
– Și acolo unde eram era bine, însă acum
suntem și mai bine.
Dimineața
s-a pregătit și a mers la ultima Dumnezeiască Liturghie din cele patruzeci.
După apolis, în timp ce duhovnicul îi dădea anaforă, a rugat-o să mai stea
puțin ca să-i vorbească. Maria a așteptat și după puțin duhovnicul s-a apropiat
de ea și a întrebat-o cum i-a simțit, în rugăciune, pe părinții ei. Înainte ca
ea să apuce să-i spună ceva, duhovnicul i-a spus că și el i-a văzut în noaptea
de dinainte, întocmai cum i-a văzut și ea. După aceasta, Maria a conștientizat
marea însemnătate a celor 40 de Liturghii și, mai târziu, ca Stareță, le
recomanda întotdeauna oamenilor, fie pentru odihna celor adormiți, fie pentru
sănătate și întărire în diferitele lor greutăți.
Munca în zi
de sărbătoare atrage sărăcia în viața omului
Erau doi
cizmari. Unul avea copii mulţi, femeie, tată şi mamă şi mergea la biserică în
fiecare Duminică. Şi toate îi mergeau bine. Celălalt nu mergea la biserică, ci
lucra şi Duminica, şi nu putea să se conducă nici pe sine. De aceea,
invidiindu-l pe fratele său care îi era nesuferit, i-a zis cu mânie: „De unde
şi cum te-ai îmbogăţit? Pentru că eu muncesc mai mult decât tine, şi cu toate
acestea am sărăcit”. Însă fratele său, ca să-l facă pe el să meargă la
biserică, i-a zis: „Iată, eu merg întotdeauna la biserică şi, mergând, aflu aur
aruncat pe cale; şi de atunci, câte puţin, m-am îmbogăţit. Dacă vei vrea ca să
mergem împreună, orice vom găsi vom împărţi în jumătate”. Iar acela, crezând, a
început a merge după dânsul; şi, mergând el la biserică totdeauna, i-a
binecuvântat Dumnezeu şi s-a îmbogăţit.
După un timp
i-a zis bunul său frate: „Oare ştii, frate, cât de mult ţi-a folosit un cuvânt
de îndemn pentru Dumnezeu şi averea ta? Să mă crezi pe mine că nimic n-am găsit
pe cale, pentru că ţi se părea că eu după aur umblu. Dar pentru că Dumnezeu a
zis:
„Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate
celelalte se vor adăuga vouă”, pentru aceea ţi-am vorbit ţie. Deci, chiar de am
şi minţit, iată că n-am greşit, fiindcă tu te-ai îmbogăţit”.
http://www.ganduridinierusalim.com/munca-in-zi-de-sarbatoare-atrage-saracia-in-viata-omului/
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu