NESTATORNICIA BOGATIEI - Sfantul
Tihon din Zadonsk
Vezi ca o
floare grabnic se ofileste la arsita sau la ger sau ca fumul si spuma valurilor
în scurt rastimp se fac nevazute. Asemenea si avutia, cinstea si slava lumii
acesteia n-apuca bine sa se iveasca si sa se arate, ca printr-o navalire a
mortii sau a unei furtuni de necazuri, toate dispar de parca nici n-ar fi fost.
Cauta spre morminte si vei vedea ca dupa moarte cei bogati si preamariti cu
nimic nu se osebesc de cei saraci si simpli. Toti, ca si pulberea pamântului,
în tarâna s-au întors si tarâna s-au facut. De vreme ce au lepadat lumea, slava
i-a parasit si avutia a plecat de la ei si s-au facut bogatii asemenea cu
cersetorii si cei slaviti – asemenea cu oamenii de rând, ajungând stapânii sa
fie deopotriva cu slugile lor, iar cei înstariti – deopotriva cu milogii,
astfel încât nu se mai poate sti unde zace stapânul si unde – sluga lui, ori
unde se gaseste cel bogat si unde – cel sarac. Aceasta întâmplare si cugetarea
asupra ei ne învata sa cautam adevarata bogatie si slava a sufletului, care nu
se vor îndeparta de la noi dupa ce le vom dobândi si sa nu alergam dupa
placerile lumii acesteia, caci ele se pierd asemenea fumului si spumei
valurilor si, în loc de parelnica lor veselie, lasa în urma lor o adevarata
suferinta.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 112.
RAPOSATII -
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Rugati-va
mereu pentru cei raposati. Nu poate nimeni sa-si închipuie cât de mult asteapta
cei morti sa ne rugam pentru ei. Cei care au fost în puscarie stiu cum asteptau
sa primeasca o veste, sa primeasca un ajutor de la cei liberi; tot astfel
asteapta si cei plecati din lumea aceasta sa primeasca mângâiere de la noi.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 77.
ALIPIREA DE LUME - Cuviosul Bonifatie
de la Teofania
Frica de
Dumnezeu se agoniseste atunci când omul, dupa ce s-a lepadat de lume si de
toate cele ce sunt în lume, îsi aduna toate gândurile si se cufunda tot în
contemplarea lui Dumnezeu si în simtirea fericirii fagaduite Sfintilor Lui.
Daca nu s-a slobozit de lume, sufletul nu poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu fara
fatarnicie, deoarece lucrurile lumesti sunt ca un val peste ochii lui.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 16.
BOGATIA SI SARACIA - Sfantul Tihon
din Zadonsk
Vezi ca un
oarecare purtând o însemnata vrednicie ajunge mai apoi sa fie om de rând, din
bogat – sarac lipit pamântului, din sanatos – neputincios, din om slobod ajunge
a fi rob, ori din stapân devine sluga. Preschimbarile acestea ne arata deslusit
ca viata noastra pe pamânt este nestatornica, desarta, plina de nevoi si
jalnica, fiind semn ca noi am fost facuti de Ziditorul nostru nu pentru o
astfel de viata, ci pentru o alta care e mai buna si plina de fericire. Iar
prin acestea ne învatam si parca ne încredintam ca ni se cuvine a cauta viata
cea nestramutata si preafericita. Asa stând lucrurile, ar trebui nu doar sa nu
cârtim, dupa cum este voia trupului nostru celui orb, ci sa-I si multumim cu
prisosinta lui Dumnezeu, chiar daca noua ni se pare cu totul nesuferit felul în
care harul Sau ne calauzeste, ne îndupleca a intra în vi ata cea de veci.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 71.
KITSCH-UL LAUNTRIC AL SATULULUI -
Sfantul Ioan din Kronstadt
Nu te bucura
atunci când, îndestulându-te cu mâncaruri si bauturi alese si placute, fata îti
radiaza satisfactie, fiindca chipul launtric al sufletului îti este în clipa
aceea hidos, ca de mort. Ti se potrivesc cuvintele Mântuitorului, Care zice:
„Semanati cu mormintele cele varuite, care pe dinafara se arata frumoase,
înauntru însa sunt pline de oase de mort si de toata necuratia” (Matei 23, 27),
adica de fatarnicie si de faradelege. < span style="color:
#999999;">
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 183-184.
GOLICIUNEA - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Vezi ca unui
om dezbracat îi este rusine de sine însusi, dar si ceilalti se rusineaza de el
si-i întorc spatele. Asemenea se întâmpla si cu sufletul care nu s-a acoperit
cu harul Domnului, întrucât nu-l are. Satana, vrajmasul nostru, ne-a despuiat
ca un tâlhar, smulgând de pe noi haina harului lui Dumnezeu si a mântuirii. Din
aceasta pricina, stramosii nostri, dezgolindu-se prin viclenia lui, si-au
cunoscut goliciunea pe care n-au vazut-o înainte de cadere si au început a se
rusina de sine, ceea ce a fost dovada si marturie a goliciunii lor launtrice.
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, vazându-ne goliciunea, de la care Dumnezeu si
Îngerii Lui îsi întorceau fata, S-a milostivit de noi si a venit pe pamânt la
cei despuiati, saraci, slabanogi si calici si S-a îmbracat în trupul nostru,
facându-Se asemenea noua întru toate, afara de pacat, ca sa ne spele cu sângele
Lui pe noi, cei goi, întinati si spurcati si ca sa ne îmbrace în haina cea
curata a dreptatii Sale si sa ne înfatiseze în acest chip înaintea
preacuratilor ochi ai Parintelui Sau Ceresc. Prin credinta, acest sfânt vesmânt
i se da fiecaruia la Botez. Cel care îl pazeste, luptând împotriva vrajmasilor
ce se ridica nevazut asupra noastra si vor sa ne dezbrace iarasi,
pricinuindu-ne ocara si rusine înaintea Domnului si a Îngerilor Lui, acela
fericit este, dupa cum zice Domnul: „Fericit cel ce privegheaza si-si pastreaza
vesmintele, ca sa nu umble gol si sa se vada rusinea lui” (Apocalipsa 16, 15).
Caci, vazându-l îmbracat în haina Fiului Sau Unul-Nascut, Tatal Ceresc îl va
recunoaste pe unul ca acesta si îl va primi ca fiind al Sau si îl va face
partas la mostenire dimpreuna cu alesii Lui, ducându-L în palatul slavei Sale.
Iar de va pierde cineva prin nepasare si prin lenevire acea porfira sfânta si
astfel se va arata dezbracat înaintea Domnului si a alesilor Sai, atunci nimic
altceva nu-l va însoti decât rusinea si ocara cea nesuferita, caci, gol fiind,
îi va fi rusine lui de sine însusi, dar si Dumnezeu, dimpreuna cu cei alesi ai
Sai, se va rusina de goliciunea lui si îsi va întoarce de la acela ochii Sai
preasfinti si se va lepada de el ca de unul ce nu este al Lui. Pacatosul cel
orbit nu-si vede goliciunea, întrucât nu are deschisi ochii sufletului sau si
de aceea nu se rusineaza, asa precum si omul care doarme sau care e orb nu vede
goliciunea sa trupeasca si de aceea nici nu-si simte batjocorirea. Însa o vede
ochiul cel atotvazator al Domnului si se leapada de un suflet ca acesta. O va
vedea si sarmanul pacatos atunci când se vor deschide cartile sfaturilor si gândur
ile tainice ale inimilor omenesti se vor da în vileag întregii lumi. O va
vedea, dar îi va fi atunci spre cea mai mare rusinare, ocara, necinste si
nenorocire. Daca ne rusinam a sta goi înaintea câtorva oameni si, neputând
suferi aceasta, fugim sau ne acoperim cu ceva, atunci pentru suflet va fi o
rusine si o ocara cu mult mai nesuferita sa stea dezgolit si, pe lânga aceasta,
întinat si pângarit, în fata întregii lumi, înaintea Îngerilor si a oamenilor,
a alesilor lui Dumnezeu si a Însusi Judecatorului celui Drept. Un suflet ca
acesta va dori negresit sa se ascunda în crapaturile pamântului, în întuneric
sau chiar în iad, fiindu-i cu neputinta sa îndure rusinea si ocara a toata
lumea si mânia dreptului Judecator, însa nu-i va fi cu putinta. O, cât de fericit
este acela care-si cunoaste înca de pe acum acea goliciune napastuitoare!
Astfel, el se va rusina de sine si, prin credinta, îsi va cauta haina la
Hristos, Care îl îmbraca în vesmântul mântuirii pe tot omul ce crede în El si-l
cere de la Dânsul. Aceasta întâmplare ne învata sa ne cercetam sufletul spre a
vedea daca nu cumva e gol si astfel, prin credinta, sa cautam si sa cerem haina
pentru el de la Hristos, Fiul lui Dumnezeu, pentru ca în ziua aceea sa nu ne
înfatisam goi înaintea Domnului si a Sfintilor Lui si sa nu ne acoperim cu
rusine.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 194.
FRUMUSETEA MARII - Sfantul Vasile cel
Mare
Frumoasa
este marea pentru Dumnezeu pentru multe pricini; e frumoasa, pentru ca
îmbratiseaza de jur împrejur insulele, dându-le în acelasi timp si frumusete si
siguranta. Mai mult, marea apropie pamânturile care sunt la mari departari
unele de altele si face pentru cei ce calatoresc pe mare neîmpiedicate
legaturile dintre aceste pamânturi; prin aceste legaturi marea ne daruieste
cunoasterea faptelor necunoscute; negustorilor le da prilej de îmbogatire si
ajuta cu usurinta nevoilor vietii; celor bogati le ajuta sa exporte surplusul
lor de produse, iar celor lipsiti le ajuta sa-si împlineasca lipsurile.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
118.
MATERIALISMUL - Sfantul Nectarie al
Eghinei
Teoriile
materialiste care neaga nemurirea sufletului uman si îl reduc la nefiinta
submineaza existenta si supravietuirea, progresul si fericirea omului. Este
respinsa menirea înalta a omului, coborât la nivelul fiintelor necuvântatoare,
universul sau spiritual este distrus, sentimentele nobile îsi pierd valoarea,
morala, virtutea, adevarul si întregul tezaur de cinste al virtutilor ramân
doar niste cuvinte perimate, fara sens si lipsite de orice semnificatie.
Evlavia, credinta, cultul religios sunt socotite roade ale unui cuget
obscurantist specific vremurilor trecute. Comuniunea este nimicita si în locul
ei este introdus individualismul, existenta egoista. Fiecare e împotriva
tuturor si cu totii sunt dusmani unii altora. Pacea este alungata în munti, iar
în societatea umana se înfiripeaza razboiul necrutator spre proclamarea
dreptului celui mai p uternic si a tiranului de temut, groaznic si însetat de
sânge, care se desfata cu necazurile semenilor, ale caror sânge si sudoare
trebuie sa adape pamântul si solul în care îsi înfig radacinile iubirea de
placeri si patimile tiranice. Prezentul este totul pentru om, trecutul si
viitorul, inexistente; desfatarea de acum si fericirea care decurge din ea sunt
gândurile ce domina.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret
al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213-214
PAPUCII STRAMTI - Sfantul Simeon din
Dajbabe
Pantofii
strâmti la drum provoaca rani, iar gândurile necurate în mintea omului duc la
pacat.
Sfantul Simeon din Dajbabe, The
Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina,
SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53
NUNTA - Sfantul Nicolae Velimirovici
Nunta este
simbol al nuntii celei duhovnicesti, cununia sufletului cu Hristos, prin
dragostea sufletului catre El. Mireasa a lui Hristos sunt sufletele
credinciosilor. Biserica cea nepatata este, de asemenea, Mireasa a Lui. Astfel,
sufletul care nu se încununeaza cu dragostea lui Hristos se cununa cu patimile
cele pamântesti si cu demonii. Vaduva simbolizeaza propriul suflet plin de
întristare, despartit de Hristos – Mirele Cel Ceresc –, si lipsirea de
dragostea Lui.
Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri
si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 66
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu