Artur
Gabriel Silvestri - măsura Valahului Mare
Prof.
dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu, Cavaler de Clio
01
Decembrie 2021
„Artur Silvestri era un artist al slovei
româneşti. El scria pentru o veşnicie fiecare text” (Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda)
Ochii, inima, sufletul, gura, mâinile
Omului valah frumos caută, privesc, surâd, cântăresc, întâmpină, grăiesc,
cuprind, îmbrăţişează şi împărtăşesc celor iubitori de frumos, binele,
libertatea, adevărul, demnitatea, omenia, ca suiş sublim şi serafic. Cugetarea
Omului frumos valah, creştin-ortodox este o simfonie a armoniei
naţionalist-universale ce înnobilează continuu atât generaţia sa cât şi
posteritatea.
Chemarea Românului Artur Gabriel Silvestri
pentru alegerea devenirii - Măsura Valahului Mare, l-a desprins din tumultul
cascadei imanente, al anarhiei social-materialiste pentru a-l pregăti mistic
întru vocaţia de sacerdot spiritual, pogorând astfel pe tărâmul meditaţiei
sofianice a viitorului, dar călătorind între trecut şi prezent. Românul frumos,
devine faimos, de legendă printr-o conştiinţă creştină, un caracter integru, un
suflet strălucitor din demnitatea căruia se aprind toate manifestările lui
dinlăuntru şi din afară, imprimându-i-se astfel pecetea originalităţii sale
primordiale.
După modelul Marelui Profet-Strămoş
Zamolxe, Artur Gabriel Silvestri s-a retras în subterana ascezei spirituale
pentru a se întrupa lăuntric, devenind sacerdot al cunoaşterii, al
înţelepciunii, al scrisului de mare fineţe. Şi-a chemat şi ales ucenici, „i-a
învăţat, i-a îndrumat, i-a trimis la lucrare vizibilă, i-a verificat şi i-a pus
pe picioarele lor, totul după un stil creştin real (adică ortodox, G.C.N),
venind dinspre Biserica slujitoare, în sensul de Ekklesia – adunarea celor de
afară, smulşi din lume – pentru a face o lucrare în viaţa spirituală a
cetății.” (Constantin Stancu, Pseudomobiliaria „Afacerile” lui Dumnezeu cu
omul. Şapte eseuri despre Artur Silvestri prefaţate de Constantin Dumitru şi
A.I. Brumaru, Intermundus, 2005)
Este adevărat că dintre toţi cei chemaţi,
dar puţini aleşi, unul a urmat precum Iuda vânzarea „pe treizeci de arginţi”,
iar alţii, uitarea sau lepădarea asemeni lui Petru. Valahul frumos - Artur
Gabriel Silvestri chemat şi ales de Dumnezeu pentru Neamul său capătă harisma
serafică a vederii cu inima, alegând astfel Modelele mari - Arhetipuri divine
din Pantheonul sacru al strămoșilor nemuritori.
Purtându-şi cu har şi demnitate de
Erou-Martir-Mărturisitor Crucea sinelui întru Crucea lui Hristos şi cea a
Naţiei s-a asumat identității spirituale de Neam. Cel ce îşi poartă cu nobleţe
Crucea vocaţiei nu rămâne la răscrucile vremii! Misiunea lui creştină capătă
sensul ortodox, fundamental, esenţial, eliberator.
Asumarea
identităţii însumează o dublă esenţă, istorică şi transcedentală.
Sensul vieţii istorice a creştinului
ortodox mărturisitor, dacoromân, îl întrupează spiritual în esenţa identităţii,
devenirii şi dăinuirii întru transcendent. Misiunea profetică a Filosofului
culturii Artur Gabriel Silvestri, îl ţine într-o permanentă stare de veghe şi
de trâmbiţă la hotarele Patriei, a României Tainice. În lucrarea „Apologia
hazardului”, Artur Gabriel Silvestri supune societatea unei analize certe,
severe printr-o metodă ce surprinde fenomenul de tensiune prin două direcţii -
„una fiind prezenţa celor de la putere care intervin în economie după modelul
popoarelor migratoare - model al rupturii şi al căderii în ruină, fără continuitate
iar fenomenul imobiliar scapă controlului specialiştilor şi asta naşte
hazardul... Altă tensiune este lipsa de respect a societăţii, în general, faţă
de valorile proprii individuale. Furtul şi parazitismul intelectual, care naşte
« specialişti »”.
Neamul nostru ancestral – grâul grăitor
semănat de logos este o pâinebinecuvântată de Dumnezeu spre cuminecarea tuturor
Fiilor lui, dar şi ai altor naţii. Grâul grăitor dă viziunea unui neam, a unei
nații, a unui popor. „Fără viziune, un popor piere din istorie” (Artur Gabriel
Silvestri)
Preoţii, monahii şi sacerdoţii mireni -
filosofii, scriitorii, poeţii dacoromâni – Corifeii Culturii ortodoxe -
Mlădiţele Cuvântului dumnezeesc, trebuie să urzească pururea cuvintele lor cu
mireasma florilor de câmp, să le brodeze ca pe o Liturghie a scrisului sacru,
întrupând astfel sfinţenia scrisului, pentru a se pârgui astfel Grâul grăitor,
căci altfel nu înfrăţeşte şi seacă, nemaiajungând Pâine - Cuminecare. „Grâul -
abia pârguit – se instalase negânditor peste urmele rămase doar în memorie”
(Artur Silvestri, România în anul 2010, Ed. „Carphatia Press”, 2003)
Filosoful culturii Artur Gabriel
Silvestri, alături de toţi marii Profeţi ai spiritului ortodox român s-a
întrupat într-o metafizică a dorului, a identităţii tradiției, a demnității, a
adevărului, a frumosului mistic în arta creativă căutând, scormonind, moşind
socratic, ucenici spre a-i călăuzi după marile modele spirituale pentru a
deveni Pietre de temelie şi Stâlpi de dăinuire întru România tainică.
Mântuitorul nostru Iisus Hristosalege din
Pantheonul spiritual al Daciei Mari – GrădinaPreacuratei Crăiese
Maria-Vlaherna-Carpatina nume, cărora le hărăzeşte dincolo de soarta istorică
un destin pretranscedental, al înfăptuirii, al împlinirii, al desăvârşirii
sinelui lor întru sinele Neamului, ca dăinuire pururea.
Persoanele acestor nume, alese din
Calendarul ursitoarelor, devin una cu Opera lor, sălăşluind întru frumos pentru
a se răsfrânge sublim ca mesaj, ca emoție, ca vibrație, ca viziune, ca har, ca
rugă, ca dor, ca dar, ca iubire!
România
tainică este o mare familie aruistocrată a spiritului ortodox!
Paralel cu această grandioasă misiunea de
a descoperi, iniţia şi forma o generație de scriitori creştini, a smuls din
arhive, manuscrise îngălbenite de vreme sau din braţele uitării, memorii peste
care s-a aşezat pulberea nepăsării, precum scriitorul proto-român Martin de
Bracara (sec. VI d. Hr.) ori Paul de Lahovary. Pe cel din urmă l-a numit în
documentarul său din 2005, „Ultimul Bizantin.”
Paul Lahovary (30.07.1909 - 11.05.2001)
s-a născut într-o veche familie aristocrată, armână, cu rădăcinile pe insula
grecească Naxos, înrudit printre alţii şi cu prinţesa scriitoare Marta Bibescu.
Alesele sale studii universitare în Drept, Istoria Artei şi Litere, precum şi
cultul naţional l-au format un remarcabil scriitor privind genurile de roman,
nuvelă, poezie, istorie, eseu, Note de călătorii, traducător în franceză, în
mod expres al lui Eminescu.
Pe lângă vocaţia literară, a înnobilat şi
misiunea didactică la catedra de franceză,
ajungând un diplomat de carieră, ataşat de presă în Suedia, unde s-a
stabilit după anul 1948, fiind şi un pasionat al călătoriilor pe diferite
meleaguri străine Egipt, Franţa, Grecia, Italia, Ţările Scandinave. A fost
căsătorit cu distinsa suedeză Ulla Mariana Engberg cu care a avut patru copii:
Olenka, Andre, Catrine şi Dominique.
Operele care l-au făcut nemuritor au fost
„Mesure d’une ombre”, „Vântoasele”, „Casa Terekov”, „Piano Nobile”, „Crai Nou”,
„Doamna Colet. Amanta bărbaţilor de geniu”, „În Umbra Marelui Flaubert”,
„Caleidoscop suedez” ş.a. A primit Ordinul Coroanei României în anul 1937 şi
premiul „Romulus Cioflec” pentru cel mai bun roman al anului 1947, „Crai Nou”.
„Piano Nobile” a fost prima întâlnire a
lui Artur Gabriel Silvestri cu Paul Lahovary, într-un Anticariat din Bucureşti,
într-o călduroasă zi de vară. „Tot ceea ce îmi amintesc, mărturiseşte filosoful
socratic, este secvenţă întretăiată, de fapt un şir întrerupt de fulguraţii ale
văzului interior care întoarce numai aparent timpul înapoi, într-un azi care
trece şi el, clipă de clipă, dintr-un ieri de neatins.” (Artur Silvestri, Paul
Lahovary - „Ultimul Bizantin.” Carpathia
Press-2005)
„Vântoasele” - ielele - făpturile aerului
în romanul bizantinului împletesc drama desrădăcinării cu tabloul vieţii rurale
zugrăvit într-o cromatică a tradiţiei, a miturilor, a superstiţiilor, chiar a
eresurilor, reliefând prospeţimea unei rusticităţi primitive.
„Măsura unei umbre”, eu aş fi numit titlul
lucrăii Măsura unei lumini, fiindcă nici Meşterul Manole şi mai cu seamă marele
Domnitor Vlad Ţepeş, protagoniştii
romanului său n-au fost niciodată umbre.
Paul Lahovary l-a făcut contemporan pe
meşterul argeşean cu marele Voievod din stirpea boierilor olteni, a cărui faimă
legendară s-a întins cu strălucire până astăzi, dincolo de eforturile
tenebroase ale industriei detractoare, profanatoare „draculiene”.
Abraham/Bram Stoker (1847-1912), vrăjmaşul
lui Hristos şi al Bisericii sale, scriitor irlandez iniţiat în vampirism şi în
pseudo-ştiinţele oculte, specifice rasei sale, semite, ajutat de legatul papal
Nicolae de Modrussa, de Povestirile germane despre Vlad Ţepeş Dracula, apărute
în formă orală şi tipărite pe cheltuiala patriciatului săsesc, când tiparul
abia inventat se afla în mâinile sale, de cronicarul Thomas Ebendorfer, de
poemul lui Mihail Beheim, de jurnalul imaginar al lui Jonathan Harker, de
Joseph von Hammer-Pourgstall, Leopold Ranke, Cesar Cantu, ori I. Bogdan,
conturându-şi o imagine vampirică, în ficţiunea sa, substituind personajul
Dracula, conte secui cu marele Domn al Ţării româneşti Vlad Ţepeş, „prin prisma
răuvoitorilor autori saşi, asupra Voievodului valah.” (Radu Ştefan Ciobanu, Pe
urmele lui Vlad Ţepeş, Ed. Sport-Turism, Bucureşti, 1979, p. 245-247, 269, 273)
Abraham/Bram Stoker a amestecat cele două
elemente reale Dracula şi Transilvania în cazanul fanteziei sale maladive, cu
mătrăgună şi cucută prelinse din născocirile saşilor şi maghiarilor pentru a-şi
scoate personajul vampiric, stigmatizând astfel pe Voievodul valah şi defăimând
o Naţiune binecuvântată de Dumnezeu, care prin jerta Conducătorilor ei a salvat
Occidentul de la transformarea lui în paşalâc.
Faptul că istoricii, ierarhii B.O.R.,
filosofii, academicienii, scriitorii, cu mici excepţii au tăcut ori s-au amuzat
de halucinaţia lui Stoker, i-a permis acestuia să-şi infecteze cu virusul
ucigaş de conştiinţe, cititorii dependeţi de drogul senzaţiilor tari. Este
revoltător acest fapt murdar! Este înfiorător acest stigmat! Este abominabilă
această fără-de-lege!
Vlad Ţepeş era fiul Voievodului Vlad
Basarab, fiul natural al Marelui Domn Mircea cel Bătrân, gratulat de unele nu
dintre cele mai corecte cronici ale vremii Vlad Dracul, aşa cum fiul său Vlad,
care trebuia să fie cunoscut ca Vlad al II-lea Basarab, a căpătat porecla de
Ţepeş, de la măsura cu care şi-a înălţat turcii şi răufăcătorii.
Se
cuvine aşadar, să clarificăm lucrurile. Să le punem în în jilţul lor voievodal,
regal.
Vlad Basarab - Vlad Dracula (1437-1442/
1444-1447) făcea parte din gruparea boierilor Drăguleşti, urmaşii lui Drag,
rivala ramurei Dăneştilor, urmaşii lui Dan. Lupta pentru ocuparea tronului
voievodal dintre cele două ramuri boiereşti, deşi adevărata lor nobleţe era cea
românească ori dacoromână, blazonul heraldic, era pe viaţă şi pe moarte, aşa
cum arăta şirul domnilor aleşi sau mormintele pretendenţilor răpuşi.
Această încleştare dramatică le-a stârpit
chipurile de Icoană întru Hristos, aşa cum au fost creaţi genetic, ontologic,
în schimonoseli diabolice, drăceşti. Astfel că geniul poporului valah peste
care des se pogoară harul lui Dumnezeu a numit ramura Drăguleştilor, ca pe o
grupare a Drăculeştilor.
Prinţul Vlad Basarab a fost investit în
rangul de cavaler al „Ordinului Dragonului”, la 8 februarie 1431, în catedrala
din Nurnberg, ordin înfiinţat de împăratul Sigismund de Luxemburg în anul 1408,
în vederea instituirii unei cruciade împotriva otomanilor. Din „Ordinul
Dragonului” mai făceau parte la vremea aceea, regele Poloniei, Vladislav
Jagello, marele duce al Lituaniei, Vitovd, regele Aragonului şi Neapolului,
Alfons al V-lea şi despotul sârb Ştefan Lazarevici.
Ordinul era reprezentat printr-un medalion
de aur pe care era gravat un dragon verde încolăcit în cerc, iar deasupra se
înălţa o cruce cu inscripţia pe latura verticală: « O, quam misericors est
Deus! » „O, cît de milostiv este
Dumnezeu!”, iar pe latura orizontală: « Pius et Justus! » - „Fii Credincios şi
Drept!”. Faptul că Dragonul era precedat de Cruce, arată biruinţa Ei asupra
balaurului. Dragonul este fiinţă ancestrală Păzitorul Pomului Vieţii –
Cunoaşterii Binelui şi răului în Paradis, devenit sub ispita lui Lucifer,
Ispititorul care a cauzat căderea primului Om prin liberul său arbitru.
Simbolul Dragonului a fost preluat apoi de mitologiile orientale, răsăritene
sau occidentale. În Occident păzeşte Lâna de Aur şi Grădina Hesperidelor
(fructe ce conţin uleiuri eterice), în Orient păzeşte comorile de aur, argint
sau perle, iar în răsărit în Dacia este Şarpele casei, păzitorul ei. Dragonul a
ajuns şi simbol monarhic, îndeplinind funcţia regală şi ritmurile vieţii.
Iisus Hristos îl asociază ca iudă a lui
Lucifer, simbol al răului, învins de EL pe Crucea de pe Golgota, de Arhanghelul
Mihail, de Sfântul trac Mare Mucenic Gheorghe şi de toţi Îngerii, Sfinţii,
Martirii, Mărturisitorii Lui cereşti şi pământeşti.
Din nou geniul popular valah a asociat prin
înţelepciunea sa dragonul cu dracul. Aşadar, Vlad Basarab, Cavaler al Ordinului
Dragonului, purtătorul acelui insemn a devenit Vlad Dracul, iar Vlad al II-lea
Basarab, ajungând Voievod a folosit ca măsură de pedeapsă pentru păgânii turci
ce ne răpeau şi profanau copiii, ţeapa, ca pe o ispită pentru poftele lor
spurcate, supranumit de cronicile pro/ contra Ţepeş.
Voievodul Vlad Ţepeş a strălucit prin
dreptate, curaj, strategie şi o vitejie ieşită din comun, egalat mai târziu de
Mihai Viteazul, fiind una dintre cele mai proeminente figuri istorice, asemuit
în epocă ca şi Domnul Unirii, cu marele Alexandru Macedon.
Mult mai demn decât amploiaţii cronicilor
veninoase saşi şi maghiari a fost cronicarul Mehmet Mustafa Ali, care a
consemnat victoria de răsunet a Voievodului Vlad asupra cuceritorului
Constantinopolului Mahomed al II-lea, stârnind admiraţia marelui sultan şi
subliniind imperios „aportul lui Ţepeş la apărarea popoarelor din centrul
Europei, care au fost salvate de cotropirea imediată a otomanilor.” (Istoria
turcilor, Ed. Ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1975).
Legat de admiraţia sultanului faţă de Vlad
Ţepeş, istoricul Xenopol remarca: „Turcul admiră în Vlad însuşirea de a se face
temut şi ascultat de supuşii săi, idealul ocîrmuirii otomane.” (A.D. Xenopol,
Istoria românilor, vol.II, Iaşi, 1889, p. 293).
Despre acest Voievod pe care Nicolae Iorga
îl numea „cumplit de viteaz”, au scris corect Grigore Nandriş, Raymond T.
McNally, Radu Florescu, Gianfranco Giraudo, clericul Antonio Verancsics, Mihail
Bocignoli, Mihail Dukas, Laonic Chalcocondil, N. Stoicescu, Ştefan Andreescu,
Corneliu Leu, Ion Stăvăruş, Filippo Buonaccorsi Callimachus, Jean Louis Carra,
Ion Budai-Deleanu, Gheorghe Şincai, Aaron Florian, August Treboniu Laurian,
Nicolae Bălcescu, I.H. Rădulescu, B.P. Haşdeu, Gr. Tocilescu, N. Ionescu, A.D.
Xenopol, Gh. Ghibănescu, Ştefan Ştefănescu, Ilie Minea, C.C. Giurescu, Marin
Sorescu, Doru Năstase, Dan Lucinescu ş.a.
Pe acestă linie în concordanţă cu Adevărul
şi realitatea faptelor istorice şi-a conturat lucrarea ca o Icoană, despre Vlad
Ţepeş, „Ultimul Bizantin” - Paul Lahovary. „Mesure d’une ombre” a fost privită
de Paul del Perugia ca, „o capodoperă de istorie sacră”, de Jean-Francois
Charpal, „o carte care nu v-a îmbătrâni”, de Virgil Cândea, „Un roman cu o
sobrietete de cronică”, iar de Artur Silvestri, „o restituţie excepţională,
documentată istoriceşte şi fără nici măcar o singură intenţie de a scoate
senzaţii tari din figura unui personaj istoric cu merite ce nu se discută.”
În orice act creativ, formativ, didactic
ori pedagogic, sacerdotul spiritual Artur Gabriel Silvestri s-a impus magistral
lăsând posterităţii o adevărată desfătare!
Din păcate a mai trecut un an fără
maestrul Artur Gabriel Silvestri ! Acolo, în lumea drepților, s-a reunit în
acest an și cu buna noastră prietenă Mariana Gurza, cu care purtam mereu la
sfârșit de noiembrie o lungă discuție despre cel care ne lipsea atât de mult !
Un gând pios și mult dor ne-a rămas aici, în suflet, pentru cei care cu
siguranță trăiesc încă în România
tainică.
Aranjament grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu