Gând trist într-o zi de bucurie
Acad. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele
Academiei Române
01 Decembrie 2021
1
Decembrie 1918 a fost o zi Dumnezeiască.
1
Decembrie 2021 - O Românie tristă, înlănțuită precum un câine sărman.
Ce
le-au oferit românilor președinții anti-români și guverne anti-naționale
postdecembriste după 32 de ani de „democrație”?
„O
Românie « EȘUATĂ »”, tristă, distrusă și adusă la statutul de Colonie
Corporatistă sub Ocupația Militară Străină, o colonie a Imperiului Noii Uniuni
Sovietice și a „Partenerului strategic” (a se citi Uniunea Europeană &
USA), iar românii, victime demografice expatriate sau cei rămași, transformați
în sclavi în propria lor Țară, devenită lagăr concentraționar al UE-NATO.-USA.
ROMÂNII
nu mai trăiesc, ci SUPRAVIEȚUIESC doar cu AMINTIRI din vremea când erau stăpâni
în țara lor..
1 Decembrie 2021 - o zi tristă pentru întreaga
ROMÂNITATE.
...
„Eppur si muove!”.
Dacă
nu vom lăsa dezbinarea la o parte, dacă nu ne vom uni și nu vom lupta împreună
pentru libertate, ziua în care ne vom pierde speranța și vom renunța va fi cea
în care vom pieri ca Neam. „Deșteapt-te, Române!” și Dumnezeu te va ocroti!
(Ion Măldărescu, ART-EMIS)
Odinioară,
în perioada formării statelor unitare moderne, simbolurile naționale stârneau
entuziasmul oamenilor, erau afișate peste tot, erau popularizate și prețuite în
interior, mai ales că unii din afară le contestau. Imnurile, drapelele,
stemele, zilele de sărbătoare a patriilor încununau o mare operă de construcție
a edificiilor statale, aminteau celor prezenți de sacrificiile celor trecuți,
trezeau speranțe pentru cei din viitor. Evident, simbolurile erau folosite și
de propaganda oficială, dar lucrul acesta s-a întâmplat de când e lumea,
oriunde, cu intensități diferite. Dincolo de propagandă, mai rămăsese câte o
undă de autenticitate, de simțire colectivă pentru binele public, de încredere
în valorile comune.
Oamenii
de bun simț știau să deosebească propaganda de realitatea genuină. Azi, pe
măsură ce înaintăm în această lume post […], interesul față de simbolurile
pomenite pare să scadă mereu, aproape pretutindeni. Suntem prinși în vârtejul
treburilor cotidiene presante, luptăm pentru câștiguri bănești (fiindcă nu
putem trăi fără bani, fie ei și virtuali), ne gândim la crizele (energetică,
climatică, politică etc.) iminente, ne mirăm de incompetența guvernanților și
ne simțim copleșiți, pe deasupra, de pandemia ce nu mai contenește.
Ne
descumpănesc - dincolo de grijile materiale - „corectitudinea politică” și
anularea culturii tradiționale. Democrația și liberalismul sunt puse sub semnul
întrebării, virtuțile clasice blamate, familia repudiată, iar statele naționale
sunt demonizate. Toate acestea se petrec în numele unor idealuri vagi, de tip
neomarxist și „progresist”, care promovează un fel nou și vechi (în același
timp) de egalitarism, în cadre globale obligatorii, în tipare cu refrene de
demult, reciclate. Din păcate, ignorarea sau chiar deprecierea simbolurilor
decurg dintr-o nepăsare față de ceea ce reprezintă ele, adică față de țară.
Ce
să facem noi, românii, într-o asemenea situație? Mulți ar spune că nu putem
face nimic, că nu suntem în stare să facem nimic, că e bine să așteptăm reacția
celorlalți, că vom trăi cumva și noi (cum am mai făcut-o în istorie). Ceea ce
este comod, dar nu este salvator pentru noi. Și, totuși, am putea da un semn de
trezire, din aproape în aproape, am putea arăta că ne pasă și de noi și de
alții, ne-am putea îndrepta gândurile și conduitele, ne-am putea face un pic de
ordine prin case, ne-am mai primeni curțile și ne-am mai strânge la un loc
sufletele. Secretul sărbătorilor este adesea apropierea inimilor, înlocuirea monologului
cu dialogul, grija față de semeni („Și nu uita, când ești voios,/ Române, să
fii bun”).
Nu
putem schimba noi lumea cea mare, dar pe aceea din jurul nostru o putem schimba
într-o oarecare măsură. Când vorbesc de casă, de curte, de cei de lână noi, mă
gândesc și la edificiul cel mare, care este Țara Românească și care s-a
finalizat în urmă cu peste o sută de ani, la 1 Decembrie 1918. Această țară
este o realitate palpabilă și nu un simbol, cum este Ziua Națională. Ziua
Națională - dacă nu suntem porniți doar pe demolare și pe hulire - ne ajută să
conștientizăm țara, să ne dăm seama că țara e opera înaintașilor clădită prin
jertfă de sânge, că e instituția care ne ține, ne organizează, ne
disciplinează, ne hrănește, ne mângâie la greu și ne ocrotește. Iar, dacă nu le
(mai) face pe toate acestea, nu este vina țării, a României, ci a noastră.
Țara
fără oameni (buni) nu există și nu poate funcționa ca patrie. Dacă oricare
dintre noi are o zi a lui, în care primește cu bucurie felicitări, oare România
nu are dreptul la o zi ei, în care noi, românii, să îndreptăm spre ea, cu
toții, preț de câte-o clipă, câte un gând bun?
De
Ziua Națională, în ciuda tristeții copleșitoare din aceste momente, săptămâni,
ani, suntem „condamnați” la bucurie. Și, chiar dacă această bucurie ar fi numai
de-o zi, ea poate trezi speranțe și poate naște atitudini, acțiuni, fapte.
Suntem „condamnați” („de lege și de datini”, cum ar spune un poet uitat) să ne
bucurăm de Ziua Națională. Iar dacă nu ne putem bucura, suntem obligați de buna
cuviință să nu hulim. La 1 Decembrie 1918, strămoșii au terminat de făcut o
țară rotundă ca un măr, i-au mulțumit Domnului pentru marea binecuvântare și
și-au spus că puteau de-atunci muri fericiți. Nu este vina lor că noi,
nevrednicii, nu am păstrat-o așa cum ne-au lăsat-o. Și, totuși, o avem încă. Să
ne bucurăm că ea există și în forma actuală, știrbită de greșelile proprii și
de planurile celor care au condus lumea în Al Doilea Război Mondial.
Fie
și așa, frântă dinspre Răsărit, România este cel mai mare stat din sud-estul
Europei, iar românii - cu toată împuținarea lor - sunt cel mai numeros popor
din aceeași arie. Nu reproșăm nimic nimănui, că doar trăim într-o lume globală.
Istoria ne învață, totuși, să nu mai discutăm cu nimeni, la masa tratativelor
internaționale, soarta teritoriului nostru național și să știm că statutul
nostru le impune celor care ne conduc demnitate și le cere onoare.
În
cântecul cunoscut al studenților de pretutindeni, al cărui text se cheamă De
brevitate vitae („Despre scurtimea vieții”), sunt multe lamentări triste
privind soarta omului, menit iremediabil să fie dat pământului, să moară (Nos
habebit humus). Și, totuși, altă soluție, după cum spun versurile cântecului,
nu este decât să ne bucurăm cât trăim. Poate că bucuria ne va îndrepta faptele
spre bine. Să luăm aminte și „să ne bucurăm, așadar!” (Gaudeamus, igitur!).
La
mulți ani, România!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu