Mizilul nu-i un mizilic
Sărbătorile acestei ierni nu
aveau cum să treacă fără foc continuu în lumea scriitoricească. Urma sa serbăm
Ziua Culturii Naţionale - Ziua lui Mihai Eminescu şi am serbat-o – care cum
ne-am descurcat cu restricţiile de ordin sanitar şi constrângerile de ordin
bugetar. Eminecu a fost din nou cu noi, s-a simţit în largul său lângă apa
Argeşului la Potlogi şi mult s-a întristat la Ipoteştii cei de baştină,
costatând că şi anul acesta premiul ce-i poartă numele s-a acordat tot pe ochi alunecoşi
şi cuvinte deochiate .
Ei
bine, în timpul ăsta peste 500 de creatori stăteau ca pe jar în toată ţara şi
în diaspora, în aşteptarea deliberării juriului festivalului “Romeo şi Julieta
la Mizil”, ai cărui membri trăgeau din greu la foale ca să întreţină jarul şi
să meşterească potcoavele cu care să-i recompenseze pe cei mai merituoşi dintre
ei. Ca îndărătnic folositor al “penei
Corbului lui Poe” hârşâit prin astfel de potcovării, îmi dau seama cât de greu
le-a fost membrilor juriului să lecturze, să analizeze, să interpreteze şi să
noteze sutele de pagini, iar organiztorilor să întocmească clasamentele pentru
cele patru secţiuni ale Festivalului internaţional de poezie şi epigramă “Romeo
şi Julieta la Mizil”. Era firesc să mai apară şi mici disfunctiuni, precum
întârzierea cu o zi a anunţării rezutatelor şi revenirea, după incă o zi,
asupra clasamentului la poezie seniori, unde a trebuit să se revizuiască media
şi să se schimbe numele caştigătorului premiului “Grigore Tocilescu” (locul
doi).
Nu
ştiu să existe alte concursuri cu o asemenea rată de participare, iar dacă
există trebuie să fie foarte puţine. Ce atrage la Mizil este, cred, în primul rând
notorietatea festivalului, rod al unei promovări eficiente şi organizării de înaltă
ţinută. Poate că şi denumirea aleasă, ca
şi îmbinarea poeziei cu epigrama sunt de
natură să-i confere atractivitate. Dar,
mai presus de orice, este seriozitatea cu care organizatorii au tratat încă de
lă debut acest “turnir de capă şi spadă al cavalerilor de îmbe sexe şi toate vârstele”,
în care poezia este capa iar epigrama este
spada. Nu în ultimul rând, desigur,
sunt premiile ce se acordă câştigătorilor. Trebuie să recunoaştem, în actualele
condiţii în care poezia se zbate să reziste vitregiilor vremii, premiile în bani
reprezintă pentru mulţi creatori valoroşi singura sursă de câştig material.
Mie, în urmă cu vreo zece ani asta mi-a inspirat un madrigal, căruia i-am dat
citire la gala în ZOOM de decernare a premiilor de anul acesta, iar întrucât a
fost gustat, il redau şi aici:
Mizilic de Mizil
Salutări, iubitul meu copil
De din valea cea de sub Tohani
Unde premianții iau și bani
La concursul dur de la Mizil
Duhănesc de-am terminat bricheta
N-am
aflat (si nu-s un imbecil)
Pentru ce Romeo si Julieta
Sunt ținuti ostatici, la Mizil
Ba, au pus pe capul lor și premii
Cine-i zugrăvește
mai abil
Este proclamat Erou al Vremii
Scriitor - emblemă de Mizil...
Ducem mare lipsă de merinde
Foamea ne învăluie subtil
Știi ce bine niște bani ne-ar prinde
Și un biet mezel de la Mizil
Am pierdut lung șir de nopți și zile
Tot curtâd figurile de stil
Să-ți aduc și bucurii, copile
Câștigând un premiu la Mizil
Cât despre Romeo și Julieta
Cununați aici, în festival
Numai ei știu cine strânge cheta
Să o dea Consiliului Local
Ca să-și onoreze premiații
Cu un mizilic - de-ntăritură -
Ah,
Mizilul, rarul între spații
Unde mai miroase a cultură !
Lăsând…madrigalul la o parte, Festivalul de la Mizil nu
este nici pe departe un mizilic, este o intrecere anuală de înaltă ţinută, cu orgnizatori
competenţi şi reguli clare, cu un juriu a cărui seriozitate se reflectă nu doar
în rezultatele concursului, ci şi în conturarea unei direcţii pentru poezia română,
ca stil, tematică, formă şi dimensiune a produsului poetic. Şi e vorba de poezia
adevărată, corectă deontologic, nu de experimente sau curente corecte politic.
Da, putem vorbi, cred, de o poezie “de Mizil” la a cărei conturare,
fără discuţie, rolul juriului şi
stabilitatea a cestuia au fost şi sunt decisive. O poezie frumoasă, consistentă, perenă. Nu multe
concursuri se pot mândri cu aşa ceva. Şi asta nu e tot, pentru că la Mizil
poezia se asociază în termenii cei mai solemni cu epigrma.
Nu-i genul căruia eu să-i
fi acordat atenţie alfel decât ca simplu spectator al întrecerilor spadasinilor
săi. Şi totuşi un imbold m-a încercat, tot în urmă cu ani când, luând
cunoştinţă de concurs, am căutat să aflu legătura dintre Mizil şi celebrul
cuplu de îndrăgostiţi veronezi ai Marelui Will. Ei, şi uite-aşa concepui un mic
grupaj pe care l-am intitulat “Tri-patru-tic
epigramistic la Mizil”:
O mai veche constatare
N-au murit Romeo și Julieta
Ci veniră-ntr-un
ascuns exil
El cu calul, ea cu
bicicleta
Și se stabiliră la
Mizil
Trei întrebări
1.
Sunt eu bătrân, dar
nu senil
Și-o-ntreb pe Julia: Madona
Ce tot învârți pe la
Mizil
Când casa ta e la
Verona ?
2.
Iar pe Romeo:
Barosane
Vlăstar din viță
Montague
Pe la Mizil, cu
macaroane
Sau după fuste veniși
tu ?
3.
Și, în sfârșit, pe
Domnul Will:
Aflași și dumneata,
bătrâne
Că-ndrăgostiții-ți la
Mizil
Veniră să se împreune
?
Cred că le-am şi trimis la Mizil, nu în ideea de a concura şi câştiga vreun
premiu, pentru că aici o asemenea idee nu-şi are suport. La Mizil câştigă cei
ce participă constant, pun creaţia înaintea oricarei umori personale şi înteleg
rigorile juriului.
Chiar şi în condiţiile acestea, la rata înaltă de
participare şi la calitatea celor mai
multe din creaţii, premiul nu poate fi decât rod al întamplarii
din jocul zecimalelor.
Cel puţin la poezie, pentru că epigrama îşi are elita sa
de spadasini, maeştri greu de întrecut în
asaltul pe planşeul atât de îngust al unei simple strofe.
Marian
Ilie
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu