Vasilica
Grigoraș – Problema timpului în filosofia cantemiriană*
Noțiunea ontologică a divinității ca
existență absolută este în strânsă legătură cu durata lucrurilor, care nu se
poate deosebi de viața sau ființarea lor. Cantemir tratează problema timpului
în partea a patra a lucrării Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago
aproape traducând lucrarea lui Van Helmont, De tempora.
Pentru Platon, timpul este mișcare,
perioadă de trecere de la un eveniment anterior la unul posterior, iar pentru
Sfântul Augustin, timpul este măsura mișcării corpurilor (tempus est quod metimur
motum corporis). În problema timpului, filosoful român îl combate pe filosoful
grec Aristotel, care susține că timpul este deosebit de mișcare, având un curs
uniform, pe când mișcarea poate fi mai înceată sau mai rapidă. Timpul este față
de mișcarea din univers ceea ce reprezintă spațiul pentru corpuri, le include,
dar nu se identifică cu ele. Totuși timpul este inseparabil de mișcare. Timpul
nu este mișcare, dar trebuie să fie ceva în raport cu mișcarea. Dacă mișcarea
se manifestă în spațiu, timpul se manifestă în mișcare, cu alte cuvinte
întinderea conferă mișcării continuitatea sa, iar aceasta oferă continuitate
timpului. Corespondența între timp și mișcare este acceptată și de dogmatica
creștină.
Din faptul că timpul este infinit se poate
conchide că și mișcarea este infinită, adică eternă în act și în potență.
Cantemir nu contestă eternitatea timpului, ci consideră că este etern chiar
înainte de orice creație, timpul este divinitatea în ipostaza de eternitate, de
durată infinită. Divinitatea împărtășește creaturilor sale fragmente din
eternitate, durate finite, perceptibile, atributele lor. Este o concepție
teologică nu mult deosebită de aceea a Sfântului Augustin, care nici el nu
admite noțiunea de timp în afara creaturii. În viziunea cantemiriană timpul nu
este în legătură cu mișcarea și nici cu repausul. El îl atacă pe Aristotel,
considerându-l un născocitor de definiții, un ușuratic și arogant când e vorba
să propună axiome. Născocește două mișcări de același gen, dar diferențiate,
care se prezintă drept contrarii fiind amândouă supuse nu naturii, ci lui
însuși. Definește natura ca începutul mișcării și repausului, iar timpul ca
fiind măsura mișcării și repausului. Și în problemele anteriorității timpului,
Cantemir îl combate de Aristotel. Se opune cu fermitate tezei aristotelice
conform căreia continuitatea timpului se îmbină cu continuitatea mișcării. În
spiritul teoriei helmontiene a timpului, Cantemir pune accent pe caracterul
temporar al existențelor singulare în contrast cu eternitatea universului.
Timpul se bucură de o universalitate singulară și de o singularitate
universală, care se află așezată atât de intim și de propriu în fiecare lucru,
„așa încât cineva ar concepe mai lesne soarele fără lucire decât lucrurile fără
durată precisă”.(11) Cantemir nu atribuie timpului început și nu menționează
nicăieri crearea timpului: „Zilele și anii pe care le citim în stele nu sunt
timpul, ci numai vicisitudini ale schimbării lor. De aceea stelele se zic a fi
în timp (adică în durată), iar nu că formează sau nasc timpul; el nici măcar nu
arată esența timpului, ci doar mutațiile și girațiunile cerului”.(12)
Eternitatea timpului nu implică eternitatea universului în mișcare. Lumea a
fost creată și pusă în mișcare de Dumnezeu atunci când a crezut de cuviință și
de un prim motor imobil, cum credea Aristotel. Pentru Cantemir eternul imobil
nu este în natură, ci mai presus de natură, nu este substanță, ci
suprasubstanță, adică nu e natural și substanțial, ci supranatural și
suprasubstanțial. Nici Biblia nu-i oferă lui Cantemir principiul dinamic care
să asigure creația. Dumnezeul biblic nu face decât să poruncească, iar când
este vorba de crearea lumii materiale, poruncile sale se adresează apelor,
adică unui element conceput pasiv, inert, mort, despre care nu se poate vedea
cum trece la o fază activă. Cantemir este prea aristotelician cu toate
criticile pe care le aduce filosofiei Stagiritului, este prea înclinat să-și
reprezinte schimbarea drept o trecere a materiei de la potențial la actual.
În ontologia lui Cantemir, divinitatea
este definită ca existență prin excelență, ca existență absolută din care
derivă orice altă existență, dar și ca viață universală. Dumnezeu este
existența și viața tuturor, a celor care sunt cuprinse în catalogul creațiunii
și conservațiunii. În timp ce divinitatea este „viață universală”, ființa
creaturilor este „viața particulară”. Cantemir descrie uneori „viața
universală” în termenii ființei parmenidiene, conceptul existenței absolute
dezvăluindu-și astfel determinările intrinseci în haina teologică: „Viața
universală este, a fost și va fi aceeași, căci ceea ce este, este și niciodată
nu se poate înțelege că nu a fost. Din contră în mod intelectual este declarat
că rămîne întotdeauna același netraversabil, inalterabil, impermiscibil și în
eterna sa neclintire și identitate.”(13) Conceptul ontologic al divinității ca
existență absolută despre care se spune, nu numai că dăruiește fiecărei ființe
singulare forma, viața sau existența, ci că este existența și viața tuturor, în
care toate trăiesc, poate duce la consecințe panteise, la confundarea
divinității cu creatura. Între noțiunile de viață sau forma lucrurilor și
conceptul de timp există o strânsă legătură. Durata lucrurilor nu se poate
deosebi de viață sau de ființarea lor, ea ține ca și viața de nucleul
existenței lucrurilor. Timpul sau durata timpurilor este o condiție ontologică
fundamentală, actul existenței și al ființării, și prin aceasta teoria timpului
devine o parte a ontologiei.
„Durata particulară” a lucrurilor
întreține același raport cu „timpul universal” ca „viața particulară” cu „viața
universală”. „Timpul universal” sau timpul ca atare este atribut al
divinității. Așa cum creaturile obțin ființa lor prin participare la „viața
universală”, așa obțin durata lor, însușirea de a dura prin participarea la
durata divină.
Ca atribut al divinității, timpul este ca
și atributul substanței spinoziste indivizibil, el nu este compus din părți, nu
are succesiune, nu este mare sau mic, lung sau scurt, nu poate măsura sau să
fie măsurat. Aceste determinări privesc numai raporturile reciproce al mișcării
corpurilor sensibile și numai din punctul de vedere al minții umane care
măsoară durata unei mișcări prin alta și nu timpul în sine. Din acest punct de
vedere, timpul se confundă cu eternitatea ca și la Sf. Augustin (acel bărbat
divin), pentru care timpul este unul și același lucru cu eternitatea.
Ca și Van Helmont, Cantemir combate teoria
aristotelică a timpului ca măsură a mișcării, teorie ce lega indisolubil timpul
de mișcarea materiei, a corpurilor materiale.
* Materialul este un capitol din cartea
„Evoluția ideilor filosofice la Dimitrie Cantemir”, București, Editura
LEVIATHAN, 2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu