CRONICA
în PIATRĂ - Triumful Tiranului Traian
„Sculpturile prezentate pe acest monument,
comemorativ - Columna au avut drept ţintă
un scop
propagandistic şi artistic.”
(DUMITRU TUDOR )
Traian, prădătorul Daciei s-a
întors la Roma în anul 107 d.Hr., trăgând după el greul tezaur al dacilor
extimat la, „peste 5 milioane livre de
aur (1.655.000 kg.) şi de două ori pe atât argint, care i-a
permis să refacă Forumul din Roma,
cu podoaba lui principală Columna,
să organizeze grandioase spectacole de circ şi serbări care au durat
neîntrerupt 123 de zile (numai
la cele cu gladiatori au participat 10.000
de captivi daci).” (Ioannes
Lydus, Despre magistraturile statului
roman; Istoria Militară a Poporului
Român, op. cit., p. 175; Izvoarele
Istoriei României, vol. I, De la
Hesiod la Itinerarul lui Antoninus, Ed. Academiei R.P.R., Bucureşti-1964,
p. 697)
Altă sursă ne vine de la Kriton
care a consemnat că jaful roman a fost cu mult mai mare, afirmând că, imperatorul
„Traianus a luat din Dacia 3.310.000 kg. aur şi 1.650.000 kg. argint, cantităţi pe care
istoricii moderni le reduc de 10 ori
sub pretext că <<nu se
poate>> să fi luat asemenea cantităţi.” (cf. Pippidi M.D., Dicţionar de istorie veche a României din
paleolitic până în sec. X, 1976, p. 346)
Este evident că, Kriton a spus adevărul, iar savanţii romanizării
l-au eludat cum au putut mai bine.
„Traianus a plătit cetăţenilor Romei premii de circa: 400.000 cetăţeni x 850
denari de fiecare x 4 gr. argint/ denar = 1.040.000 kg. argint. Plata s-a făcut
din argintul jefuit. Dar reducerea de 10 ori înseamnă 320.000 kg. argint.” (Paul
Lazăr Tonciulescu, Impactul Romei asupra
Daciei, Ed. Miracol, Bucureşti -1997, p. 156)
Furia crudului roman s-a năpustit după tezaur, asupra palatului regal,
asupra reşedinţelor aristocraţilor, asupra sanctuarelor pe care le-a ras de pe
faţa pământului.
Cu aurul dacic furat şi adus la Roma, triumfalul Traian şi-a savurat
osanaliile, arătându-se darnic cu plebea lacomă de panem et circensis, în
vreme ce capul măreţului Decebal zăcea aruncat, cu satisfacţie mişelească pe
scările Gemonei.
Jaful imperial comis de Traian în Marea Dacia a lui Zamolxis a
fost cea mai mare spoliere a
bogăţiilor spaţiului sacru carpato-danubiano-pontic ce i-a permis oficierea
TRAIANALIILOR
- Zilele însângerate - Tirane, peste 156 zile – cel mai sângeros
spectacol-masacru din istorie, înroşit cu sângele aristocraţilor şi
sacerdoţilor daci prizonieri şi a miilor de animale, la fel de nevinovate ca şi
nobilii prizonierii, transformându-l
astfel în cel mai mare TIRAN/TRAIAN al
omenirii.
După a doua intrare triumfală a lui Traian, de la mijlocul lunii Iulie
107 d.Hr. (prima fiind în toamna anului 102 d.Hr.), senatul i-a votat o
sărbătoare pe măsura TIRANIEI sale. „Aceste lusiones
au început la 25/ 26 iulie 107,
când împăratul a distribuit cel de-al treilea şi ultim congiarium, care ajungea poate până la 500 de denari de persoană, şi a expus 332
perechi de gladiatori în cursul a două munera,
cel de-al doilea durând 12 zile.
(cât a durat primul?). Un al treilea munus, cu 340 perechi şi cu o durată de 13
zile, s-a terminat înainte de 30 martie 108, iar între luna iunie a
aceluiaşi an şi 1 noiembrie 109 au fost dedicate nu mai puţin de 117 zile principalei serii de
spectacole, în care au fost folosiţi 4941
perechi de gladiatori şi 11000
animale, şi sălbatice şi îmblânzite, care au fost mai întâi expuse şi apoi omorâte. La 11 noiembrie 109, Traian a
inaugurat o naumachia, o construcţie
care trebuia să găzduiască bătălii navale, şi a oferit publicului încă 127 perechi gladiatori pe 6 zile. A încheiat sărbătoarea
cuceririi Daciei la 24 noiembrie 109.”
(Bennett, Julian, Traian, Ed. Bic All, 2008, p. 144)
- Cât de educat, cât de civilizat, cât de moral, cât de blând a fost bestialul
Traian?!
Exemplul sadic, feroce al omorârii civililor sau al prizonierilor şi
deopotrivă al animalelor îl întâlnim cu mult timp înaintea romanilor, când aleşii
privilegiaţi ajutaţi de Domnul lor Iahveh
şi desfrânata Rahab, le-au înlesnit cucerirea Cetăţii Ierihon. „Cînd
Israeliţii au cucerit Ierichonul, au
ucis pe toţi oamenii de-acolo şi chiar vitele, cruţînd însă rudele
desfrânatei Rahab, care se va mărita cu un prinţ israelit.” (E. Armand, Mari Curtezane şi Vestiţi Libertini, Ed.
Intim, Bucureşti-1990, p. 21)
„Atunci Iosua, fiul lui Navi, a
trimis în taină din Sitim, doi tineri să iscodească ţara, şi mai ales
Ierihonul... Cei doi tineri ajungând la Ierihon, au intrat în casa unei femei
desfrânate, al cărei nume era Rahab... Iar când au sunat preoţii a şaptea oară
din trâmbiţe, Iosua a zis către fiii lui Israel: <<Strigaţi că v-a dat
Domnul cetatea! Cetatea va fi sub blestem şi tot ce este în ea e al Domnului
puterilor; numai Rahab desfrânata să rămână vie, ea şi tot cel ce va fi în casa
ei, pentru că ea a ascuns iscoadele... Şi
au dat junghierii tot ce era în cetate: bărbaţi şi femei şi tineri şi bătrâni şi boi şi oi şi asini, tot au
trecut prin ascuţişul sabiei.” (Iosua, 2, 1; 6,16-17; 21)
Sângerosul rege Attila, s-ar
fi cutremurat în faţa romanului civilizat
TIRAN TRAIAN şi a aleşilor necruţătorului
şi răzbunătorului Iahveh.
Arhitectul şef al împăratului
Traian, Apollodoros din Damasc (c.60-c.125), după celebra realizare a Podului
de Piatră de la Drobeta (103-105 d.Hr.), a primit însărcinarea hotărârii
Senatului roman şi a condus echipa de colaboratori care între anii 107-113, au
ridicat alte două impunătoare opere, Forumul şi Columna lui Traian, monument
inaugurat la 12 Mai 113 d.Hr. „Noul For
este dialogul în singurătate al lui Traian şi al Daciei: un hombre y una tierra.”
(Ramon de Basterra, Opera lui Traian,
trad. stud. introductiv şi note, Carmen Bulzan, Ed. Mica Valahie, Buc. 2010, p.
49)
Noul Forum cu alura unei mari ambarcaţiuni,
parcă desprinsă din Corabia lui Noe, prefigurează pentru prizonieri geto-daci
Titanicul, care în vârtejul naufragiului apocaliptic şi-au imortalizat
sufletele frumoase, eroico-martirice pe catargul de marmură – Columna, înspre
surâsul serafic al Profetului Zamolxis.
„Precum un catarg ieşind din
floarea apei după un naufragiu, renumita Columnă a lui Traian era unicul
vestigiu care, ieşind la lumină, proclamă un imens trecut dispărut.” (Ramon de Basterra, op. cit., p. 50)
Pe trupul uriaş de marmură albă de Carrara al Columnei din Roma, asemeni
unui pergament de piatră s-au imprimat sculpturi şi basoreliefuri pentru
învingători şi dincolo pe giulgiul învinşilor lacrimi de sânge prelinse pe
chipurile nemuritorilor daci.
Columna lui Traian din Roma se sprijină pe un soclu cu latura de 5,48 m, iar înălţimea de 5,37 m, cu o bază de coloană în formă
de cunună de lauri având înălţimea de 1,68
m, fusul coloanei de 22,62 m,
format din 18 tambururi, dintre care 17 împodobiţi cu reliefuri, urmate de un
capitel doric cu înălţimea de 1,48 m şi
alţi doi tamburi ca suport pentru statuia de aur a împăratului.
Columna romană are înălţimea de 39,83
m, plus înălţimea statuii lui Traian. Baza Coloanei, fusul şi capitelul au
împreună 29,78 m = 100 de picioare
romane. Banda spiralică de reliefuri sculptate are lungimea de 200 m, cu lăţimea ce creşte treptat de
la bază spre vârf de la 0,89 m la 1,25 m.
Cronica în Piatră – basorelieful
lui Apollodorus din Damasc, cuprinde 124
de scene-episoade din războaiele daco-romane, însumând 2500 de figuri războinice.
Soclul Coloanei este străpuns de o poartă prin care se intră într-un mic
vestibul, prevăzut cu o scară interioară ce urcă până în vârful Coloanei.
(Dicţionar de Istorie Veche a României, Paleolitic – sec. X, sub coordonarea
Prof. univ. dr. doc. D. M. Pippidi, Ed. ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti
– 1976)
Pe Columna albă din marmură de Carrara romanii biruitori sunt reci. Sunt
de piatră.
În şirul învinşilor geto-dacii
sunt vâlvătaie. Sunt foc arzând în sufletele lor fierbinţi, aprinse de
jertfa clocotitoare zamoxiană a dorului de patriei şi de patima libertăţii.
Veacurile şi mileniile i s-au închinat măreţului
rege Decebal pe Columna din Piatră de la Roma, dându-i măreţie suverană de
simbol. Simbolul luptei pentru demnitate, suzeranitate şi al jertfei sacre pentru
libertate întru nemurire!
Columna este o Cronică în Piatră, realizată în prim plan artistic şi
propagandistic, ce s-a dorit a fi martorul
izbânzilor romane şi ale lui Traian, asupra geto-dacilor.
Alphonso Ciaccone, celebrul
călugăr spaniol, prezenta lumii în premieră pe la anul 1574 basorelieful lui Apollodorus din Damasc sculptat pe Columna din
Piatră de la Roma, cu scenele
dintre cele două războaie de cotropire romană din anii 101-102 şi 105-106
d.Hr., descriind prima scenă a Columnei, înregistrată cu nr. 231 în albumul
său, iar la istoricii Ion Miclea/ Radu Florescu cu nr. 357, palatul regal dac. „Reşedinţa lui Decebal era un palat
magnific, decorat cu columne şi portrete, probabil situat pe ţărmul nordic al
Dunării...Momentul culminat este în timpul <<Tratatului
de Pace>> temporar încheiat în 102 d.Hr., între Traian şi Decebal...”
(Ion Miclea/ Radu Florescu, „Traian şi
Decebal”, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1980)
Sasul sibian Johannes Troster
(c.1640-c.1670, după alţii 1684), cu pretenţii de descendenţă geto-dacă, istoric
(?), ori geograf al lucrării Das Alt-und
Neu-Teutsche Dacia – Vechea şi noua Dacie germană, face referire la Columna
lui Traian, pe care o numea în chip omagial, <<stîlp de onoare.>> „Pe această Columnă se poate urca în
interior, pe trepte în spirală, cu 158 de trepte, pînă în vîrf, iar în exterior
se află întreaga istorie a războiului dacic, măiestrit prezentată în piatră şi
marmură, pînă sus. La bază se află Pater
Danubius sub chipul unui bărbat cu barbă lungă, al cărui cap este încoronat
cu coroană. Cu un cot acesta se sprijină pe un vas de apă, din care curge
Dunărea. Tot acolo, alături, apare şi podul sculptat...” (Johannes Troster,
Das Alt-und Neu-Teutsche Dacia, Nurnberg,
1666)
Alegoria dintre zeul Danubius şi Profetul Zamolxis simbolizează veşnicia
curgerii fluviului şi a Apei vii, a înţelepciunii ce se revarsă peste neamul
pelasgo-geto-dac.
Columna Tiranului Traian –
Cronica în piatră, realizată de arhitectul grec Apollodoros din Damasc, şeful echipei de sculptori, a cotropitorului
geto-dacilor, trebuie pusă în faţa Luminii ADEVĂRULUI, pentru a i se contura
chipul întunecat.
„Să nu uităm însă că sculpturile
prezentate pe acest monument comemorativ au avut drept ţintă un scop propagandistic şi artistic, lăsând pe al doilea plan elementul istoric-documentar, tocmai
cel care ne interesează pe noi. Filmul de pe columnă nu este alcătuit după
schiţele unui artist luate direct de pe câmpurile de bătălie din Dacia, ci în mare parte conturate din povestirea unor
martori oculari, din unele rapoarte de război, după memoriile militare ale
lui Traian, poate redate şi din
imaginaţie.
Tematica reliefurilor s-a alcătuit în mod părtinitor pentru luptătorii romani,
dacii fiind puşi numai în situaţii
de luptă defavorabile: învinşi
pretutindeni, ucişi, fugăriţi, riscându-şi viaţa, etc.
În loc să ne înfăţişeze o cronică completă a
faptelor, artistul a evitat tot ceea ce
apărea dureros pentru romani, înlocuind acele momente cu banale scene de
sacrificiu, discursuri sau călătorii ale împăratului, omagii aduse de populaţia
civilă, aclamaţiile armatei şi altele.
Cercetătorul
trebuie să studieze cu precauţie repertoriul sculptural al Columnei şi să
încerce cu destulă prudenţă a identifica în conţinutul lor faptele de arme
povestite de istoricii vechi, apoi aspectul unor regiuni şi localităţi din
Dacia.”
(Tudor, Dumitru, Figuri de împăraţi
romani, Ed. Enciclopedică Română, Bucureşti – 1974, vol. 2, p. 23)
Statuia împăratului Traian a fost înlocuită cu cea a Apostolului Petru
în anul 1589.
Şi apostolul Petru are meritul său,
pe Columnă, fiindcă ne-a învins în Ardeal prin Vicarii săi de la Roma, prin
odioasa, infama şi groteasca UNIAŢIE
din anul 1700.
„Sinoadele
<<de unire>> din anii 1697,
1698 şi 1700, sînt pure plăsmuiri ale
iezuiţilor, în vederea întăririi propagandei lor unioniste.” (Silviu
Dragomir, Istoria desrobirii religioase a
românilor din Ardeal în secolul XVIII, vol. I,Sibiu, 1920)
Legenda romană ne spune că papa Grigorie cel Mare (590-604), marele
reformator, care a afirmat oficial primatul Bisericii romane, că s-a rugat cu
penitenţă şi cu indulgenţe, cinci veacuri de pământ la apostolul Petru, ca să-l
scoată pe Traian din Infern. Printr-o pontificală bulă emisă, Dante Alighieri,
l-a transferat în grabă pe Traian din Iad, printr-un culoar misterios al Purgatoriului de-a dreptul în Paradis.
<< Colui che piu al becco mi s’accosta/ La vodevella consolo del
figlio./Ora conosce quanto caro costa/ Non seguir Cristo per l’esperienza/ De
questa dolce vita e dell’ opposta.>>-„Cel mai aproape de-al meu cioc plătit-a/ Durerea ce-o rabdă prin fiu
vădana;/ El ştie-acum ce tristă ţi-e ursita/ Când nu-L urmezi pe Dumnezeu, căci
el/ Şi cazne-n iad, şi dulce rai simţita.”(Dante Aligheri,Divina comedia,trad. Eta Boeriu, Ed.
pentru Literatură Universală, Bucureşti, 1965, p.492)
Columna lui Traian a însemnat totuşi pentru noi daco-românii şi o mare
realizare.
În anul 1967, profesorul
dacolog Iosif Constantin Drăgan a
înfiinţat <<Fundaţia Europeană
Drăgan>> cu sediul în faţa Columnei lui Traian de la Roma, având
sucursale în diferite oraşe precum, Milano, Veneţia, Madrid, Palma de Majorca,
Munchen, Atena, fundaţie interculturală în raporturi cu alte asociaţii,
fundaţii, societăţi ce promovează spiritualitatea civilizaţiei şi culturii
europene.
Graţie aprecierii marelui patriot Iosif Constantin Drăgan, preşedintele României
Socialiste, Nicolae Ceauşescu,
devine un apologet al geto-dacilor, înfiinţând prin Înalt Decret, în anul 1979, INSTITUTUL de TRACOLOGIE, pe
lângă Facultatea de Istorie şi Filologie a Universităţii Bucureşti, cu o motivaţia
ireproşabilă: „pentru cunoaşterea şi aprofundarea trecutului strămoşilor noştri
geto-daci.” (<<Magazin
istoric>>, nr. 10, oct. 1979)
Decebal nu a rămas figura
ilustrativă sculptată pe Cronica de piatră – Columna de la Roma, ci este
NEMURITORUL Rege săpat în fiinţa noastră, a tuturor generaţiilor.
„Decebal va fi pomenit atîta vreme
cît va fi limba românească şi grai strămoşesc. Decebal nu este ultima flacără,
din sanctuarul viu al nemuritorului
Zalmoxe. Şi dintre slujitorii săi înţelepţi, mulţi au transformat schivniciile
lor din peşteri şi din crăpăturile pământului în altare creştine,
spiritualitatea şi viaţa lor fiind altoită de Evanghelia nemuririi.” (Diacon
Petre I. David, Preafericitul Rege şi
Erou al Dacilor – 1900 de ani de la întronizarea sa, 87-1987, în Îndrumător Bisericesc Misionar şi Patriotic,
Arhiepiscopia Bucureştilor, 1987)
Cronica în Piatră – Columna lui
Traian nu este actul de naştere al poporului român, ci certificatul de deces al eroilor şi martirilor geto-daci făcuţi
prizonieri!
Noi, urmaşii celor mai demni geto-daci – legendari, eroi-martiri-profeţi,
am uitat!
Am uitat politica TIRANĂ-TRAIANĂ,
simbolul numelui său faţă de toate popoarele!
Am uitat jaful şi genocidul
comis asupra prizonierilor luaţi în sclavie la Roma!
Am uitat masacrele de
nedescris prin uciderea a mii şi mii de soldaţi geto-daci!
Am uitat satele şi locuinţele
populaţiei civile incendiate, făcute cenuşe şi scrum!
Am uitat miile de femei şi
copii în frunte cu fiica lui Decebal târâte în lanţul robiei!
Am uitat raderea de pe faţa
pământului a palatului, cetăţilor şi sanctuarelor dace!
Am uitat mai ales cruntul
avertisment al marelui literat, George Călinescu:
„Să nu uităm că pe Columna lui Traian, NOI, DACII, SUNTEM ÎN LANŢURI!”
Nu numai că am uitat, dar ne mândrim cu genocidul săvârşit cântând
TIRANUL în imnul național !
Este o suprema umilinţă, o supra dezumanizare şi o sacră profanare!
Da! Pe Columna lui Traian, o mică parte dintre noi GETO-DACII suntem în
lanţuri!
Dacii liberi nu au dispărut niciodată, fiind realii învingători peste
timp și vremuri !
Pe Columna cerului zamolxian, GETO-DACII au fost și sunt în braţele lui
HRISTOS!
Gheorghe
Constantin Nistoroiu
Brusturi
–Neamț, 04.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu