sâmbătă, 9 aprilie 2022

Nicoleta Marinescu - Condeie regale în Convorbiri literare

 



Condeie regale în Convorbiri literare

 

                                                                       Prof. Nicoleta Marinescu

 

 

Recent a apărut la editura ieșeană Timpul o lucrare semnată de prof.univ.dr. Aurora Ciucă, un pasionat cercetător al arhivelor, intitulată: Condeie regale în Convorbiri literare.  Crestomația cuprinde o selecție de texte din colecția revistei în perioada anilor 1900-1935. Studiu introductiv, traducere scrisori, note aparțin autoarei.

 Cuprinsul cărții este bine structurat. Cuprinde: lucrări semnate de Regina Elisabeta-Carmen Sylva, intervenții ale  lui Iacob Negruzzi, Titu Maiorescu, Duiliu Zamfirescu Al. Tzigara-Samurcaș, Simion Mehedinți, D. Onciul, Mircea Djuvara  privind activitatea Reginei. Urmează un capitol în care apar lucrări semnate de Regina Maria, continuate de intervenții ale lui Simon Mehedinți, Al. Tzigara-Samurcaș, Nicolae Petrescu, Nicola Arion, C.Gerota, Emilian I. Constantinescu despre personalitatea Reginei Maria. De asemenea, o scriere semnată de Carol, Principele României intitulată: Doi prieteni precum și o altă lucrare semnată de Principesa Ileana intitulată Constanța.

Trebuie menționat faptul că a fost păstrată ortografia vremii. Traducerile sunt impecabile, aducând un plus crestomației. După cum mărturisește autoarea lucrării în Invitație la lectură, ”...aceste pagini reînvie o epocă. (...) Este meritul oamenilor care, peste ani, au dat viață revistei Convorbiri literare, traducând și publicând scrierile Reginelor. Este, de asemenea, meritul celor care, contemporani fiindu-le, le-au apreciat opera și s-au aplecat cu reverență asupra rândurilor lor, trimițându-ne gânduri de lumină”. (Ciucă, Aurora. Condeie regale în Convorbiri literare. Iași: Timpul, 2022. p.20)

Pentru început, cronologic și firesc, citim cu plăcere cele semnate de Regina-poetă Elisabeta (1843-1916), numită Carmen Sylva (pesudonim ce înseamnă în limba latină ”cântecul pădurii”). Născută în Germania, beneficiind de o educație solidă în mijlocul secolului XIX-lea, cunoscătoare a mai multor limbi străine, talentată, cu bune cunoștințe muzicale,  implicându-se în activități caritabile, o susținătoare a tinerilor talentați este prima Regină a României, soția Regelui Carol I, după recunoașterea(1881) de către Poarta Otomană și a Marilor Puteri Europene, după Războiul de Independență din 1877.  Întreaga viață a fost călăuzită de următoarea deviză:

”Nu e decât o fericire: datoria;

O singură mângâiere: munca;

O singură plăcere: frumosul.”

(Op.cit.p.72)

Împreună cu soțul său, Regele Carol I, a contribuit la cimentarea dinastiei române, fiind adevărate modele de urmat pentru poporul român. ”De pe țărmuri îndepărtate venind în fruntea unui neam așa de deosebit de a Lor, amândoi au căutat ca prin neclintita practicare a celor mai înalte virtuți să câștige stima și iubirea tuturor, fără a jigni pe nimeni!(...) Domnitorul s-a menținut numai pe terenul strict al realității și al înaltei logice a conducătorului înțelept, pe când Augusta Lui soție S’a avântat, cu toată căldura temperamentului Său bogat, în câmpul atât de larg al binefacerii și al poeziei. ” (Op.cit. p.73).

Emoționante sunt scrisorile adresate lui George Enescu aflat la studii în Franța. Sfaturile date tânărului ”de a nu-și trăda țara” și de a se inspira în creațiile sale din Miorița, Toma Alimoș, recunoscând că va cunoaște cu adevărat sufletul românului după ce va înțelege ”minunățiile pe care le ascunde”. Dificilă este redarea ideilor scrisorii datorită faptului că fiecare frază poate deveni o cugetare.”...caută de scoate din ea[țara aceasta]cât mai mult, e o adevărată mină de aur ca efecte, sunete, visuri și culoare” (Op.cit. p.35)

O scrisoare de mulțumire semnată de V.Alecsandri, ”adresată Elenei, Doamna României”, datată Mircești 20 septembrie 1877, menționează: ”dacă există un destin demn de invidiat, este cel al unei prințese ce domnește peste un popor brav și inteligent pe care Ea știe să-l aprecieze la justa lui valoare, pe care Ea știe să-l iubească ca o adevărată mamă, pe care Ea știe să-l consoleze ca un înger binefăcător în momente de crâncene încercări. Acest destin, Dumnezeu l-a acordat Alteței Voastre, Doamnă, și Dumneavoastră ați știut să-l acceptați ca femeie cu inimă și înaltă inteligență, ridicându-vă, prințesă, la rangul de soră de caritate...(...)  găsiți ceva mai emoționant decât o suverană așezată la căpătăiul unui biet rănit și scriind, după dictarea acestuia, o scrisoare mamei sale?”( Op.cit. p.44-45) Scrisorile sunt semnate simplu : Elisabeta, V. Alecsandri.

După cum menționează doamna prof.univ.dr Aurora Ciucă, M.S. Regina Elisabeta a încredințat, printr-o scrisoare testamentară, manuscrisele Sale domnului Al. Tzigara-Samurcaș, cu precizarea de a le publica  doar pe acelea care ar adăuga o notă sau ar contrubui la întregirea operei Reginei.

În necrologul pronunțat la cursul de Istoria Românilor de la Universitatea din București, prof. D. Onciul spunea: ”Regina Elisabeta și-a cucerit, alături de Regele Carol Întemeietorul, un loc din cele mai distinse în istorie, pentru toate timpurile și în omenirea întreagă. Iar dacă Regele Carol, având cea mai lungă și strălucită domnie în istoria țării și una din cele mai binecuvântate domnii din istoria lumei, a avut și predecesori ca Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, cari au răspândit faima numelui de Român și sunt fala neamului românesc în istorie, - Regina Elisabeta era prima doamnă română al cărei slăvit nume de regină și poetă, trecând de hotarele pământului românesc, peste țări și mări, a devenit venerat în toată lumea civilizată.” (Op.cit.p.105)

Autoare a peste o mie de poezii, nouăzeci de nuvele strânse în patru volume antologice, treizeci de opere dramatice și patru romane. A scris în limba germană. Opera a fost transpusă în limba română de nume celebre: Mihai Eminescu, George Coșbuc, Mite Kremnitz, Adrian Maniu. Subiectele alese sunt din literatura noastră populară, din istoria și natura țării, scrise în limbi europene.

Pe lângă literatură, Regina Elisabeta a cultivat muzica, arta desenului și a miniaturei, broderia artistică. La Curtea de Argeș, unde se odihnește,  se păstrează o Evanghelie scrisă artistic și ilustrată cu miniaturi de mâna ei. O alta se află la Mănăstirea Sinaia. Între odoarele bisericești de la Trei-Ierarhi, din Iași se află o altă capodoperă realizată de Regina Elisabeta.

Actele de binefacere  sunt diverse. De la crearea la venirea sa în țară a unui fond de ajutorare pentru tinere,  până la testamentul său prin care toate bunurile erau lăsate în scopuri filantropice. ”Mama răniților”, cum era numită Regina Elisabeta, fondatoarea ”Crucii Roșii”, se ocupa de organizarea spitalelor pentru ostașii răniți în războiul din 1877. Articolul intitulată Regina Elisabeta și cultura românească, semnat de Al. Tzigara-Samurcaș sintetizează contribuția Reginei Elisabeta alături de soțul său Regele Carol I la consolidarea dinastiei în noua lor patrie. A împrospătat, a înviorat viața culturală a Românilor, în ciuda unei cumplite suferințe: moartea unicului copil, al Prințesei Maria.

Densitatea informațiilor, modul de prezentare fac cititorul să redescopere o pagină importantă din istoria poporului nostru, al vechiului pământ românesc.

Cea de a doua regină a României, Regina Maria (1875-1938), nepoata Reginei Victoria a Regatului Unit s-a căsătorit cu Regele Ferdinand al României, intrând în jocul căsătoriilor monarhice europene din a doua parte a secolului XIX.

Este continuatoarea crezului Reginei Elisabeta: ”Nu e decât o fericire: datoria; O singură mângâiere: munca; O singură plăcere: frumosul.”  În timpul Primului Război Mondial și-a urmat soțul, Regele Ferdinand, în refugiu în Moldova, la Iași, activând ca soră de caritate în spitalele militare.  În timpul acestei domnii s-a  format Statul național român.

Într-una din primele scrieri publicate în Convorbiri literare, semnate de Maria, Regina României, intitulată Povestea unui dor nestins,  găsim definiția fericirii: ”Dacă putere înseamnă fericire sau iubirea schimbătoare a poporului... atunci am fost fericiți; dacă fericirea înseamnă numai să șezi pe un tron singuratic, privind pe cei ce rămân jos... atunci am fost fericiți... dacă fericirea înseamnă să fii invidiat de toți, să stai în fața judecății neștiutoare a lumii fără arme și fără apărare, să zâmbești când inima ți-i plină de lacrimi, să stai strajă neadormită când ești mort de oboseală, să-ți pleci urechea la toate plângerile cărora nu le poți ajuta și la toate durerile pe cari nu le poți ușura; să rămâi mut când vei fi atacat, să auzi sute de glasuri, să înțelegi multe limbi și totuși niciodată să nu afli adevărul; dacă acesta este fericire... da, atunci am fost fericit.  Dacă fericire este, să fii un om cu inima unui om, cu simțurile unui om, cu nebuniile unui om, cu speranțele și visurile unui om ce stă în afară de toate, ce aparține altora; să nu fii niciodată tu însuți; să ai putere peste toți și să nu ai nici un singur prieten, să ai bogății pe cari ceilalți nu ți le îngăduie, să ai un nume pe care ceilalți îl pizmuiesc, să ai multe uși și nici o cheie, să ai împrejurul tău armate și nici o apărare, să ai o țară și nici’o inimă, da, atunci am fost fericit!” (Op.cit. p.147-148).

În articolul După război, e prezentată atmosfera postbelică agitată de  reconstrucție, de noile schimbări. Liniștea o regăsește la castelul Bran (Brân, Brâna) renovat,  descris cu o remarcabilă sensibilitate în peisajul său natural, ”ca un îndrăgostit  care își capătă dragostea” (Op.cit.  p.179).

Într-un interesant eseu, Despre credință,  Regina Maria aduce un elogiu primei Regine a României, suflet generos, dar și Mariei Poenaru persoană devotată acesteia. Un alt eseu-meditație, intitulat Este sângele regesc o fericire? explică necesitatea regalității în România, analizând cu multă finețe fericirea și blestemul de a face parte din regalitate ”Cine s’a născut în cătușele regalității, în datinile ei, cu onorurile ei, cu garda ei specială, nu mai poate scăpa de ele și nu mai este liber. În cazul acesta, e vădit că sângele nu e o binecuvântare, ci un blestem...”(Op.cit. p.196)

Ce înseamnă Marea pentru mine? este un eseu dedicat tatălul său, bunicii - Regina Victoria, unchiului Carlo, educatorul viitoarei Regine. Impresionantă este descrierea primei vizite făcute la Constanța cu îndatoriri regale. Dar marea dragoste a Reginei Maria rămâne Balcicul, acel loc binecuvântat: ”Scumpă casă albă, mică și simplă, dar deschisă tuturor celor ce bat la ușă. Nu e un castel, nici un palat, ci o simplă locuință în culoarea zăpezii, unde domnește armonia complectă. Adorat refugiu, clădit cu totul după gustul meu, simplu, rustic; nu poți ajunge la el decât pe jos. (...) Marea Neagră, care nu e neagră, ci albastră și câteodată verde, culoarea speranței.(...) (Op.cit. .p.207)” Marea este un loc de refugiu și de meditație și pentru fiica cea mică a Reginei Maria, Ileana.

Despre Regina Maria semnează articole: Simon Mehedinți, Al.Tzigara-Samurcaș, Nicolae Petrescu, Nicola Arion, C. Gerota, Emilian I. Constantinescu.

Prin Legendele Peleșului  și atâtea alte creații originale sau traduceri din românește a răspândit peste hotare poezia sufletului românesc.”(Op.cit .p.217). Regina nu a prezentat doar în scrieri sufletul românesc. A reușit să cunoască foarte bine arhitectura neamului prezentată în diferite construcții și renovări.

Nicolae Petrescu dedică pagini întregi Reginei Maria și războiului, în care s-a implicat cu multă răbdare și tenacitate, îmbărbătând ostașii și răniții, participând la diferite evenimente, cum ar fi Slujba de Paște într-o bisericuță dintr-un sat.

Generozitatea nemărginită a Reginei Maria este descrisă  de Nicolae Arion cu diferite ocazii.

Dacă  Regina Elisabeta oferă mănăstirii Curtea de Argeș Evanghelia, Regina Maria oferă Cartea Cântărilor,  scrisă și ilustrată pe pergament  de mâna sa.

Emilian I. Constantinescu  sintetizând Arta literară a Reginei Maria,  menționând: ”Opera adevărată, de valoare neconstestabilă a Reginei Maria este, fără îndoială, Povestea vieții mele (...).(Op.cit. p.253) Povestea vieții mele este o creațiune spontană, smulsă din adâncurile sufletului, ca tot ceea ce e menit să înfrunte aspra năruire  vremii. Ea a îmbogățit literatura lumii cu o nouă capodoperă. La strălucirea coroanei regale, augusta scriitoare a adăugat încă o nestemată. Și, astfel, regina cea plină de daruri a împletit cele mai vremelnice și pământești cu cele veșnice și dumnezeești.” (Op.cit. p. 278)

În scrierea Principelui Carol intitulată Doi prieteni, personajele sunt Aurel Vlaicu și prietenul său Negel, pasionați ai zborului. Din nefericire, Carpații nu au putut fi trecuți de ”pasărea măiastră”, frângând viața  marelui inventator.

Un scurt eseu semnat de Principesa Ileana, intitulat Constanța, scris cu multă sensibilitate, descrie portul Constanța cu Bricul Mircea și crucișătorul Elisabeta.

Inițiativa doamnei Prof. univ. dr. Aurora Ciucă de a aduna într-o crestomație pagini semnate și publicate în revista Convorbiri literare  de ”condeie regale”este remarcabilă.  O Invitație la lectură,  la cercetarea altor surse care oglindesc o filă din istoria neamului nostru, nu suficient de bine cunoscută, este o provocare făcută cu multă delicatețe de autoare.

 

Bibliografie

 

·       Ciucă, Aurora. Condeie regale în Convorbiri literare. Iași: Timpul, 2022.

·       Regina Elisabeta a României[online][accesat 10.04.2022]Disponibil la :

https://ro.wikipedia.org/wiki/Regina_Elisabeta_a_Rom%C3%A2niei

·       Regina Maria a României [online][accesat 10.04.2022]Disponinil la:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Regina_Maria_a_Rom%C3%A2niei









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu