Părintele SERAFIM: Înainte
de a începe un nou capitol, poate cineva să facă un rezumat despre felul cum
era Raiul pământesc ?
STUDENT: Nu este
lumea materială aşa cum o cunoaştem noi, dar nici un tărâm intelectual, ci unul
oarecum intermediar. E mai curând un loc fizic rarefiat.
Părintele SERAFIM: Da. Şi
era pe pământ sau în cer ?
STUDENT:
Niciunde. Cred că era ridicat deasupra pământului.
Părintele SERAFIM: Da, dar
de fapt la început era parte a pământului, chiar dacă era probabil pe un loc
mai înalt. Iar acum ?
STUDENT: Este un
loc care există în mod real, dar nu poţi ajunge acolo într-un mod lumesc,
geografic.
Părintele SERAFIM: A mai
fost cineva acolo în ultimele mii de ani ?
STUDENT:
Tâlharul de pe cruce [cf. Luca 23, 43].
Părintele SERAFIM: Aşa e,
dar el nu s-a mai întors să ne povestească. S-a întors oare cineva ?
STUDENT: Sfântul
Andrei cel Nebun pentru Hristos din Constantinopol.
Părintele SERAFIM: Da. Şi
mai cine ?
STUDENT: A mai
fost un bucătar dintr-o mănăstire.
Părintele SERAFIM: Corect,
Sfântul Eufrosin Bucătarul.
STUDENT: Este
vreunul dintre cei pomeniţi în cartea Sufletul după moarte ?
Părintele SERAFIM: Da,
sunt unii dintre cei pomeniţi acolo care s-au reîntors ca să ne povestească. Ei
spun întotdeauna, precum Sfântul Pavel, că nu pot descrie exact ceea ce au văzut.
Ei dau anumite descrieri ale Raiului (de pildă Sfântul Andrei vorbeşte despre
plante, o grădină minunată, şi cerul însuşi deasupra ei), dar e ceva aşa de
departe de experienţa noastră normală, încât nu pot vorbi prea mult despre el.
Ei au văzut starea în care urmează să ajungem în veacul viitor.
Raiul a fost un loc aparte
de pe pământ care a fost făcut, după Sfântul Efrem Sirul, împreună cu plantele,
în Ziua a Treia. În Ziua Şasea Dumnezeu l-a aşezat în el pe om. La obârşie a
fost un loc al pământului, ca spre a arăta că omul era sortit să urce de pe
pământ la cer. Nu era în întregime material, ci dintr-o materie rafinată pe
care nu o înţelegem. Dar, din pricina căderii omului, acest aspect ceresc al
pământului – o parte specială a pământului dintru început – s-a ridicat cumva
şi a dispărut din vederea noastră, deşi încă suntem în stare să ne întoarcem în
el. În acelaşi timp, după cădere, pământul dintru început a căzut întru
stricăciune.
STUDENT: Când a
fost făcut iadul după părerea Părinţilor ? A fost făcut odată cu facerea
cerurilor sau o dată cu facerea pământului ?
Părintele SERAFIM: Iadul
nu a fost făcut în mod concret, tot aşa cum nici răul nu a fost făcut în mod
concret. Iadul este doar locul şi starea unde au căzut îngerii căzuţi. Cu alte cuvinte,
într-un anumit sens, ei înşişi l-au făcut. Scriptura vorbeşte despre locul
„gătit diavolului şi îngerilor lui” [Mat. 25, 41], dar nu pomeneşte cum a luat
fiinţă. Nu ni se povesteşte amănunţit nici despre îngeri, nici despre căderea
lor; există doar scurte referiri ici-colo. Este vădit că acestea s-au petrecut
înainte de apariţia şarpelui din Cartea Facerii.
Mai sunt alte întrebări ?
Este greu de înţeles acest concept despre un lucru care nu e nici cu totul
material, nici cu totul duhovnicesc ?
STUDENT: Suntem
foarte obişnuiţi să gândim dualistic: materialul în opoziţie cu spiritualul.
Părintele SERAFIM: Aşa
este. În veacul viitor vom avea trupuri, dar vor fi trupuri duhovniceşti. Va fi
un tărâm asemănător cu Raiul de la început, deşi Raiul era mai „grosier”, adică
relativ material. Tărâmul viitor va fi un sălaş duhovnicesc, dar în acelaşi
timp în el vor exista trupuri. Care a fost primul exemplu de astfel de
trup ?
STUDENT: Hristos
înviat.
Părintele SERAFIM: Da –
trupul înviat al lui Hristos, care putea trece prin uşi închise şi prin ziduri.
Putea arăta că mănâncă, deşi El nu avea nevoie să mănânce; El avea răni ce
puteau fi atinse, dar arăta aşa de diferit, încât ucenicii nu L-au recunoscut
atunci când L-au văzut. Este o stare foarte tainică, totuşi ţine de trup.
STUDENT: Dacă
Adam şi Eva nu ar fi căzut, ar fi putut Adam să înainteze până la starea
desăvârşirii fără Hristos ?
Părintele SERAFIM:
Teoretic poţi gândi şi aşa. E o altă problemă faptul dacă Hristos ar fi venit
oricum. Dumnezeu ştia ce voia să facă de mai înainte şi ştia cum se vor petrece
lucrurile. Şi lucrurile erau astfel, încât Hristos a venit. Dar nu ar fi fost
nevoie ca El să vină să ne mântuiască dacă Adam nu ar fi păcătuit.
Desigur, sunt lucruri
foarte adânci. Mai târziu voi cita câteva dintre slujbele ce vorbesc despre
aceste lucruri. Teologia Bisericii ni se dă necontenit în slujbe, fiindcă ea ne
face să ne amintim de unde venim şi încotro mergem.
STUDENT: Când
Adam a căzut, şi-a dat seama în acel moment că are voinţă liberă ?
Părintele SERAFIM: De
îndată ce nu a ascultat, şi-a dat seama că era gol, a văzut că fugea de
Dumnezeu şi a început să caute scuze. Cu alte cuvinte, i s-a deschis întreaga
cale care este urmarea păcatului. Deci a văzut acest adânc în el însuşi – că
era în stare să aleagă răul, chiar dacă nu ar fi vrut cu adevărat s-o facă.
STUDENT: Deci nu
era cu totul conştient de voia sa liberă până în acel moment ?
Părintele SERAFIM: Ei
bine, Părinţii spun că, deşi era matur cu trupul şi foarte înalt cu cugetul,
totuşi era încă foarte naiv, nefiind încercat. Era în starea bunătăţii fără să
fi fost ispitit de către rău.
STUDENT: Deci a
ştiut Adam ce anume face atunci când a căzut ?
Părintele SERAFIM: Ştia un
lucru: că există o poruncă. Dar nu era încă încercat în ascultarea poruncilor
şi, în simplitatea sa, a căzut.
STUDENT: Înainte
de a mânca din măr, Adam conştientiza ce este răul ?
Părintele SERAFIM: Cred că
începutul conştientizării răului a fost, probabil, atunci când a observat că
există ispite. De nu ar fi căzut, conştientizarea în sine i-ar fi putut fi ca
şi cum ar fi gustat din pom fără a cădea. Dacă ar fi fost matur şi pregătit, ar
fi putut cunoaşte urmările răului fără a cădea el însuşi în rău.
Totuşi, aceasta e doar
părerea mea. Părinţii nu vorbesc despre acest aspect aparte, dar spun că pomul
cunoaşterii binelui şi răului este numai pentru oameni maturi. (în treacăt fie
spus, nici unul dintre Sfinţii Părinţi nu spune că fructul a fost măr. Nu ni se
spune nimic anume despre aceasta; era doar un pom cu fructe.)
STUDENT:
Dumnezeu a creat doar un bărbat şi o femeie? Sau Adam şi Eva sunt
reprezentanţii unui anume fel de persoane sau grup de persoane?
Părintele SERAFIM: El a
creat întreaga fire omenească într-un om – întâiul om, Adam – iar din
carnea lui a luat-o pe prima femeie. Din ei provine restul omenirii.
STUDENT: Când
Dumnezeu a creat-o pe Eva din coasta lui Adam, a luat însuşirile proprii firii
femeieşti din Adam sau a înzestrat-o cu alte însuşiri complementare?
Părintele SERAFIM: Nu ni
se spune. I-a dat toate acele însuşiri pe care trebuia să i le dea, pornind de
la acea coastă. Coasta unui bărbat nu produce o femeie; deci este o minune.
Dumnezeu a luat o parte din Adam spre a arăta că obârşia omenirii este una
singură. Întregul omenirii este deja prezent în omul dintru început. Oricine
s-a născut după aceea – din acest unic om – are aceeaşi fire, acelaşi chip al
lui Dumnezeu, care se vădeşte în suflet.
STUDENT: Trupul
şi sufletul omului erau făcute de la început să fie despărţite?
Părintele SERAFIM: Nu.
Dacă Adam nu ar fi murit, nu am mai fi avut de ce să vorbim despre trup şi
suflet, fiindcă trupul însuşi s-ar fi subţiat şi s-ar fi făcut asemenea
sufletului. Până la urmă am fi ajuns în starea de trup duhovnicesc.
STUDENT:
Dumnezeu a insuflat un suflet şi în Eva ?
Părintele SERAFIM: Pe
calea pe care o ştie El, i-a dat şi ei acelaşi lucru pe care l-a dat lui Adam.
Nu ni se dau amănunte de acest fel. Este pur şi simplu o minune dumnezeiască.
Sfaturile unui preot încercat
- Fii optimist, încrede-te fară rezervă în Pronia
Dumnezeiască.
- Roagă-te necontenit, lasă-te în voia lui Dumnezeu,
mulţumeşte pentru toate.
- Bucură-te dacă Domnul te-a găsit vrednic de încercare.
Suferinţa este de trebuinţă şi pentru cel ce suferă şi pentru mai binele lumii
întregi.
- Nu te lega de nimic din cele vremelnice.
- Slujeşte cu toată dragostea şi dăruirea pe aproapele; nu numai
cât cere, ci mai mult; fii pildă de viaţă creştină.
- Viaţa să-ţi fie hotărâtă, fără compromisuri şi confuzii,
limpede.
- Crezul tău să fie viu: viaţă, nu teorie.
- Eşti gata să mori pentru el?
- Nu pierde din vedere ţinta spre care alergi. Să nu ne înecăm în
marea vieţii.
(Pr. Dumitru Stăniloae)
P.S. M-am întâlnit cu P.C. sa după ce ieşise din închisoare. L-am
rugat să-mi dea un sfat şi mi-a dat cele de mai sus.
(Părintele Petroniu de la Prodromu, ediţie îngrijită de
Preot Constantin Coman şi Costion Nicolescu, Editura Bizantină, pp. 226-227).
Regret sau pocăință?
Citim în Sfânta
Scriptură că Iuda s-a căit: „Atunci Iuda, cel ce L-a vândut, văzând că a fost
osândit, s-a căit şi a adus înapoi arhiereilor şi bătrânilor cei 30 de arginţi,
zicând: Am greşit vânzând sânge nevinovat. Ei i-au zis: Ce
ne priveşte pe noi? Tu vei vedea. Şi el, aruncând arginţii în templu,
a plecat şi ducându-se s-a spânzurat” (Matei 27, 3-5). Nu s-a
pocăit. Și exact pentru acest motiv a ajuns la sinucidere.
Ce este regretul
și care este diferența dintre regret și pocăință? Regretul
este atunci când omul înțelege greșeala lui, când înțelege că a greșit, că a
păcătuit, îi pare rău pentru faptele sau gândurile sale, în general pentru
modul de viață pe care l-a avut în trecut. Acesta este regretul. Însă aceasta
nu este pocăință. Sau am putea zice că este o pocăință incompletă. De ce?
Pocăința nu înseamnă
doar să înțelegi greșeala din trecut, ci și să începi procesul de schimbare. Iuda a înțeles
că a greșit, dar nu a completat pocăința sa, nu s-a schimbat, a rămas în
tristețea pe care i-a provocat-o simțământul păcatului lui, având ca rezultat
împingerea sa în deznădejde. Pocăința are, așadar, două direcții. Una către
trecut, și alta către viitor. Te pocăiești pentru greșelile trecutului și, în
același timp, crezi și încerci să devii al lui Hristos. Pocăința este o mișcare
dinamică, nu e ceva static. Am făcut o greșeală și o accept. Nu! Am
făcut o greșeală, o accept și, mai mult, o depășesc. Nu rămân acolo, nu
cochetez cu păcatul meu, ci-l spovedesc, și mai mult, privesc înainte,
spre viitor.
Pocăința înseamnă nu
doar evitarea răului, ci și facerea binelui. Vedeți în spitale, când merge doctorul la un
pacient, îl examinează și constată boala. Pacientul nu spune nimic, nu are nici
un rost să zică. Știu că am o problemă cu stomacul meu. Știu aceasta, însă de
acum va trebui să încep procedura de vindecare. Cunoașterea problemei
nu rezolvă problema însăși. Este primul pas, însă nu ajunge. Va
trebui să încercăm să rezolvăm problema, până va exista un câștig. Așa și aici,
faptul că admit că sunt iubitor de arginți este un început. Însă acest lucru nu
înseamnă pocăință. Pocăința va fi întregită atunci când voi începe să cultiv
milostenia. Biserica noastră, vedem, ne scoate în evidență atât de mult
pe Sfânta Maria Egipteanca, încât unii părinți o numesc „pocăința
întruchipată”. Cu alte cuvinte, ea este persoana care a demonstrat
într-adevăr ce înseamnă să te pocăiești. Și-a recunoscut păcatul și a luat
hotărârea de a se schimba. Nu a rămas neclintită, ci a început un proces
de descoperire a lui Hristos. Din păcatul desfrânării, trece în viață
feciorelnică, din asediul clienților ei, trece în asediul iubitului sufletului
ei, Hristos. S-a apropiat de Hristos, L-a dorit, și-a întors dragostea ce o
avea înainte pentru desfrânare, către Hristos, către feciorie. Observăm,
așadar, că pocăința nu a fost doar pentru un moment, ci a
reprezentat o încercare continuă de descoperire a harului, a lui Hristos.
Noi însă se vede de
multe ori că facem invers. Facem un păcat, îl spovedim, iar după puțin
timp iarăși cădem în el. Iar acest proces durează ani întregi. De
ce? Pentru că nu avem pocăință, ci regret. Recunoaștem că am greșit,
dar de la acel punct nu începem procesul de vindecare a greșelii.
Sfintele Paști înseamnă
trecere. Iudeii serbau trecerea din robia egipteană, prin Marea Roșie, în
libertate, în pământul făgăduinței. Acum și noi serbăm Paștile. Noi însă
sărbătorim ceva mai profund și esențial, ceva ce s-a petrecut prin harul
Domnului nostru Iisus Hristos. Sărbătorim trecerea de la păcat – din
întuneric, la Lumina lui Hristos.
Învierea Domnului,
așadar, am putea spune că înseamnă pocăință. Învierea noastră personală este
pocăința noastră.
Sfinte Paști cu
bucurie! Cu alte cuvinte, pocăință bună! Și când Paștile înseamnă pocăință
pentru noi, trecere de la întuneric la lumină, atunci ele sigur înseamnă
și Înviere!
Sursa: Pr. Alecandru Stanciulescu Barda
Traducere și
adaptare: Elisei Roncea din Μετάνοια και
όχι απλά μεταμέλεια
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu