Mircea Cartarescu – Nascut Plagiator.
Dovezile debutului de
plagiator al Mang-ului lui Manolescu, Liiceanu si Patapievici. FACSIMILE cu
primul plagiat si un prim document de la CNSAS. Faruri, Vitrine, Fotografii
copiate din Tristram Shandy
“Plagiatul este proba
unui dispret suveran pentru dreptul la proprietate, in acest caz la
proprietatea intelectuala. Plagiatorul este un hot si un sarlatan.” – V.I.
Tismaneanu
“Mircea
Cartarescu este, de departe, cel mai important scriitor care a iesit din
literatura postbelica. Exista la el amprenta geniului!” – Nicolae Manolescu
“’Orbitor.
Aripa dreapta’ este o tâsnire a viitorului în prezentul nostru, una dintre
marile carti ale lumii (…). Pe lînga cei trei boieri ai mintii (Plesu,
Patapievici, Liiceanu), a aparut al patrulea!“ – Gabriel Liiceanu
“Cartarescu
Mircea, nascut la 1 iunie 1956, Bucuresti. Fiul unui activist.” Asa incepe o
Nota a Securitatii, transpusa de Mihai Pelin in Cartea Alba a Securitatii,
aflata la vremea redactarii volumului Istorii literare si artistice in Arhivele
SRI, Fond D, dosar nr. 10 996, vol.13, f.150-152 si care, in prezent, ar trebui
sa se afle in Dosarul lui Cartarescu de la CNSAS. Mai interesant este, insa,
cum se incheie Nota: „Un fapt demn de remarcat este acela ca dupa aparitia
volumului lui Mircea Cartarescu – este vorba de “Faruri, vitrine, fotografii“,
nota mea – , caruia Nicolae Manolescu ii face o primire exceptionala in Romania
literara, incep sa apara articole de alerta, care denunta procedeul
plagiatului, cel mai spectaculos plagiat fiind reprezentat de copierea pura si
simpla a unui pasaj de o jumatate de pagina din «Tristram Shandy» de Lawrence
Sterne (Editura pentru Literatura Universala, 1969, pag. 194).”
O istorie
mai mult sau mai putin cunoscuta dar care, in lumina recentelor plagiate
aparute pe piata media in avalansa, merita lamurita. In primul rand pentru ca,
de ani buni, in dosul lui Mircea Cartarescu intra prin intermediului ICR
fonduri substantiale ale statului roman destinate promovarii rasfatatului
tuturor regimurilor ca candidat la Premiul Nobel pentru Literatura. Insa
reputata Academie Regala de Stiinte a Suediei, care confera Premiul Nobel, are
o regula de baza in acordarea importantei distinctii: “NO PLAGIARISM!”. Asadar?
“Cartea de
debut a lui Mircea Cărtărescu, Faruri, vitrine, fotografii, apărută în 1980, se
deschide cu un poem amplu (peste 30 de pagini), Căderea“, scria criticul Alex
Stefanescu intr-un lung articol elogiator despre M. Cartarescu publicat – unde
altundeva? – in Romania literara a lui N. Manolescu. Tot aici, de la Alex
Stefanescu, aflam o alta versiune, mai edulcorata, privind meseriei de baza a
tatalui lui Cartarescu:
“Mircea
Cărtărescu s-a născut la 1 iunie 1956 în Bucureşti, ca fiu al lui Constantin
Cărtărescu (economist şi ziarist) şi al Mariei Cărtărescu (înainte de
căsătorie, Badislav)” – de origine bulgareasca.
Adevarul nu
e la mijloc ci le cuprinde pe amandoua: tatal lui Cartarescu a fost activist pe
problemele colectivizarii, a lucrat la publicatia “Agricultura Socialista” si,
in ultimii ani ai regimului comunist, era angajat la “Informatia Bucurestiului”
(“Ziar al Comitetului Orasenesc Bucuresti al PCR si al Sfatului Popular al
Orasului Bucuresti”. Fiul sau avea sa-i continue “opera”. Si nu numai la
“Convingeri Comuniste” (organ al UASCB – Uniunea Asociatiilor Studentilor
Comunisti din Bucuresti). Conform confesiunilor unui spion DIE: Mircea
Cartarescu a coabitat cu Securitatea ca sublocotenent, a fost antrenat ca
politruc in caz de razboi si a scris la revista “Activistul” a Comandamentului
Trupelor de Securitate
Desi
articolul “biografic” al lui Alex Stefanescu din Romania literara era publicat
in 2001, ca “fragment dintr-un studiu mai amplu”, criticul uita sa aminteasca
despre scandalul de plagiat cu care a debutat Mircea Cartarescu.
Intr-o
“Retrospectiva Nicolae Manolescu” din Observatorul cultural, Sorin Alexandrescu
observa ca despre “Cenaclul de luni” Manolescu nu prea istoriseste nimic
concret. “O singura data povesteste Manolescu ceva concret – scrie Alexandrescu
-, intrarea la cenaclu, prin 1978, a unui student ‘uscativ, negricios, cu o
fata mica adunata parca toata in privirea teribil de fixa. Nu parea nici
stingherit nici peste masura de comunicativ’. A citit un poem lung, cu o voce
monotona, contrastind – as zice eu – cu imagistica „torentiala“. Manolescu nu
l-a putut analiza pe larg in acea imprejurare, dar a declarat ca s-a simtit
‘tintuit pe scaun de imaginatia lirica a autorului’ (I, 392). Tinarul era
Mircea Cartarescu, poemul cu pricina se numea Caderea si va fi publicat trei
ani mai tirziu in volumul Faruri, vitrine, fotografii.”
Asadar, in
sfarsit, ceva concret: desi si Sorin Alexandrescu uita sa mentioneze problema
plagiatului, aflam ca poemul cu buba, Caderea, este citit prima oara, in 1978,
la Cenaclul lui Manolescu. Peste doi-trei ani, cand este publicat in volumul de
debut, Mircea Cartarescu i-l dedica, chiar in carte, lui Nicolae Manolescu,
insotit de un citat al gnosticului Valentin (din “Stromate” de Clement din
Alexandria), a carui intrepretare peste timp devine emblematica: “Caci atunci
cand dezagregati lumea si voi insiva nu sunteti dezagregati, voi sunteti
stapanii creatiei si ai intregii coruptii”.
O a doua dedicatie,
la poemul “Calea Regala”, al doilea din acelasi volum, ii este acordata
scrobitului Ovid S Crohmalniceanu (Moise Cohn), la al carui cenaclu, “Junimea”,
se produsese in paralel cu “Cenaclul de luni”. Crohmalniceanu, unul dintre cei
mai toxici marxisti proletcultisti implicati in razboiul impotriva culturii
romane – alaturi de un Ion Vitner sau Paul Cornea -, avea sa-l debuteze pe
juvenilul Cartarescu in proza, in 1983 (in volumul colectiv Desantul) si sa-i
insoteasca pasii chiar si dupa 1989, cand ii postfateaza productia de serie
“Levantul”, inainte de a se “expatria” la Berlin, in 1992, unde a si murit,
linistit, in anul 2000.
“Dedicatul”
Manolescu – pe care nu degeaba marele Calinescu il caracterizase drept “un
ipochimen care nu pricepe codul cultural romanesc” – ii face protejatului o
cronica ditirambica in Romania literara (5 ianuarie 1981). Afirmand ca
Cartarescu deschide “o viziune cosmogonica”, Manolescu da ca exemplu laudativ
al acestei “viziuni” chiar si un sir de versuri “superbe” din Caderea:
„Afurisit
fie el pre dinlăuntru şi pre din afară
afurisit fie
el întru părul din capul său
întru
creierii săi, întru creştetul său,
întru
tîmplele sale, întru fruntea sa, întru urechile sale,
întru
sprîncenele sale, întru obrajii săi,
întru
fălcile sale, nările sale, dinţii şi măselele sale,
buzele sale,
gîtul său, umerii săi, încheieturile
mîinilor
sale, mîinile sale, palmele sale şi degetele sale
afuristi fie
el intru rarunchii sai, intru vintrele sale
intru
coapsele sale, intru boasele sale
intru
pulpele sale. intru picioarele sale, intru
laba
picioarelor sale si intru unghiile picioarele sale.
afurist fie
el intru toate imbucaturile si incheieturile
sale
din virful
capului pana in virful calacielor.
si sa aiba
parte doar de subrezime.”
Dar, ce ne facem, tovarasi, cand tocmai versurile
laudate sunt, de fapt, proza, si au fost furate de “hotul si sarlatanul”
Cartarescu (apud Tismaneanu) din autorul britanic Laurence Sterne (1713 – 1768)
a carui carte “Viaţa şi opiniunile lui Tristram Shandy gentleman“, fusese
publicata la Editura pentru literatura universala, in 1969?! Iata dovada:
Dupa
mini-scandalul din lumea literara a acelei vremi, Cartarescu publica o
“Precizare” (tot) in Romania literara (12 februarie 1981), care, cred eu, ii
poate servi lui Victor Ponta ca aparare perfecta, in cazul in care acesta si-ar
dori sa se explice pe tema plagiatului intr-o editie retro a emisiunii TVR
“Cascadorii rasului”.
Cartarescu
isi explica furtul literar sustinand ca preluarea integrala a unei fraze altfel
prezentate drept creatie personala este “un simplu si foarte cunoscut procedeu
artistic”. Insa uita sa-i dea si denumirea: PLAGIAT. Imatur si inconstient,
Cartarescu se apara prin fraze rasucite, de-a dreptul tampe, de genul: poemul
“cuprinde in substanta sa cateva texte cu caracter de citat cultural (…).
Valoare acestor citate este nu este una literara, ci una de aluzie culturala.
De aceea, am considerat ca neadecvata interpretarii poemului… marcarea prin
ghilimele sau caractere diferite a pasajelor respective, preferand marci de alt
gen” (?!) afirmand si ca “o parte din citate sunt date in limba de origine”.
Insa nu si cel disputat! “Aluziile culturale indirecte (sic) sunt si ele usor
de recunoscut”, mai sustine Cartarescu.
Dar iata ca
nici marele sau maestru, criticul literar Nicolae Manolescu, la randul lui
protejatul proletcultisului George Ivascu, nu a recunoscut – timp de trei ani!,
de la debutul cenaclist si pana la publicare – aceste “aluzii culturale
indirecte” (?!) din moment ce tocmai pe acestea le-a evidentiat laudativ in
cronica sa despre “cosmogonica viziune” a viitorului tele-nobelist scatofag si
pornografic (“Sint creier care ejaculeaza si testicule ginditoare… dragule,
da-mi-o si-n popou… aaaaah! aaaaaah!”) al lui Patapievici si Liiceanu. In 18
limbi a fost publicat, pana acum, de catre ICR, Mang-ul lui Manolescu, “geniul”
care sustine ca “religia este o superstitie” (?!). 18 editii pentru care ICR a
platit drepturi de autor atat plagiatorului nostru cu “aluzii culturale indirecte”
cat si editurii care l-a publicat “in original”, recte Humanitas. O afacere pe
care Curtea de Conturi ar trebui, cred, sa o mai investigheze nitelus.
Revenim la
plagiat. In ciuda furtului literar jenant, Manolescu isi sustine protejatul
prins cu chilotii in vine, pana in panzele albe, si Cartarescu primeste premiul
de debut al USR a RSR. Iar Crohmalniceanu il propune la Premiile UTC. In
recentul sau articol “Vreau guvern de plagiatori tineri!“, Corneliu Leu
aminteste cum “Ov. S. Crohmalniceanu avea o atat de mare specializare in a
folosi asemenea argumente, incat si-a inceput o carte cu „Asa cum ne-nvata
tovarasul Malenkov”; performanta pe care n-au atins-o nici criticii literari
sovietici, deoarece Malenkov a zburat de la carma inainte de a ajunge la cultul
personalitatii, pe care i-l incepea inaintea lor un autor ce utiliza limba
romana.”
Despre
zborurile “orbitoare”, cand pe-o aripa cand pe alta (“stango-dreapta” cum ar
veni), ar fi trebuit sa ia aminte mai
bine sublocotenentul Cartarescu chiar de la magistrul sau, Ov. S.
Crohmalniceanu, care, in – cum altfel? – “magistrala” sa lucrare “Despre
articolul lui Lenin: “Organizatia de partid si literatura de partid'” afirma
patruns de realitatile socialismului: “Pentru scriitorul care s-a legat deschis
de fortele sociale revolutionare, si care urmareste sa le slujeasca prin
scrisul sau nu mai exista contradictia tragica dintre intentie si realitate.
Lui nu i se mai poate intampla ca, dintr-o constrangere exterioara sau
interioara, sa fie nevoit a ascunde adevarul, cu sau fara stiinta. (…)
Filosofia marxista il smulge pe artist din asemenea impasuri, ii ofera o
perspectiva nelimitata si-l inzestreaza cu un instrument exceptional de
investigare a realitatii”.
In “viziunea
cosmogonica” a lui Cartarescu acest instrument poarta o denumire aberanta, dar
strict reglementata penal: PLAGIAT.
Victor
Roncea / Ziaristi Online
PS: Pentru
ca pe 8 octombrie 2010, M. Cartarescu o ameninta pe Herta Muller ca ii va arata
cat de mare luptator cu regimul comunist a fost el si au trecut deja aproape
doi ani si nu s-a intamplat nimic – ba mai mult, s-a aflat ca a fost locotenent
la Securitate si politruc la revista “Activistul” – am solicitat, spre
lamurirea opiniei publice asupra disidentei “senatorului EvZ” si parerea CNSAS.
O astept cu incredere.
Sursa: Prof.
V. Lupu
Comentarii:
VOICAN
MARIN says:
26/06/2012 at 07:07
Dacă a-nceput în aplagia, aşa va
sfârşi, dar ca să scrie nişter inepţii despre cel mai mare cantor interbelic TEODORRESCU
MARIN, celebrul ZAVAIDOC, cel care i-a dat viaţă romanţei ZARAZA ca nimeni
altul, că ar fi fost în conflict pe viaţă şi moarte cu renumitul, adoratul
solist, CRISTIAN VASILE… punându-i în cârvă o crimă imaginară “de om bolnav” ba
mai mult că i-ar fi furat urna ţigăncuşei (ZARAZA)din raftul Crematoriului UMAN
(fiind omorâtă de un borfaş din anturajul ei, acoperit de poliţia de atunci,
care ca şi acum avea interes să cunoască din tainele lumii interlope)şi cenuşa
ar fi băut-o într-un acces de nebunie hamletiană, e prea de tot, unde l-a dus
mintea, zestre pe care nu prea dau nici doi bani.
Distins domn, VICTOR ROMCEA, totă
stima şi consideraţia mea pentru ce faceţi, că aduceţi la cunoştinţă publicului
larg “evenimente” din spatele cortinei murdare …pe nişte impostori care au
făcut de ruşine breasal scriitorilor români.
Dacă nu ştie acest prea stigmat
plagiator,MIRCEA CĂRTĂRESCU, viaţa lui ZAVAIDOC care a fost imortalizată
într-un scenariu de film scris de prof. IRINA PREDESCU,(poate să se
documenteze) scenariu acceptat de comisia de specialitate CNA, pe timpul când
d-ul IOAN IONEL (cine nu-şi adeuce aminte de redactorul “părintele
TELEENCICLOPEDIEI” care ne-a adus atâtea lucruri frumoase în viaţa noastră… în
acei ani de grea încercare pentru cultura românească, dar minţi înguste nu au
aprobat să intre pe rol acest film omagiu pentru adevăraţii artişti ai geniului
muzical din acea epocă de glorie a culturii româneşti, ci au aprobat un
filmuleţ cu împuşcături, pistoale şi femeii goale, susţinut din umbră de şefii
genului de spadă şi ION GRĂMADĂ.
Pentru confirmarea celor spuse de
mine, întrebaţi-l pe maestrul MĂDĂLIN VOICU, omul de acţiune, mare caracter,
iubitor de cultură, care a spus că va juca rolul lui ZAVAIDOC, iar “mai marii
timpului” i-au spus că nu sunt bani, chiar dacă domnia sa joacă pe gratis.
Vă salut cu aceeaşi dragoste pentru
un OM de înaltă omenie, care luptă să scoată la iveală mârşevia, prefăcătoria,
slugărnicia şi-i supune lănciilor oprobiului public pe farsori, plagiatori şi
slujitori ai fostei poliţii secrete, pentru care vă spun: BRAVO!
Scriitor-compozitor Marin
Voican-Ghioroiu
Dinu
says:
26/06/2012 at 09:03
Articol necesar si clarificator!
Circul acesta cu “genialul Cartarascu” (aluzia nu este deloc intamplatoare)
ilustreaza perfect teza NKVD-ista a crearii unor false valori si a indicarii
unor fundaturi drept cai luminoase ale viitorului, teza pe care tot felul de
snobi (prin definitie mediocri cu pospai cultural jalnic, exceptiile intarind
regula) le vor lua mereu in brate cu entuziasm tamp cu iz definitiv.
Amestecatura hilara din serile trecute din fata ICR a fost foarte edificatoare.
Traim vremuri foarte dinamice. Se destrama zilnic cate un fals mit, intr-o
Romanie cotropita de impostori si de stapanii lor din afara granitelor, granite
intelese in toate sensurile, fireste. Niciun cunoscator al vietii culturale
romanesti nu se mira ca haita Liiceanu, Plesu, Patapievici etc. este dirijata
de Tismaneanu si alte specimene la fel de “sincer” devotate tarii noastre. Este
evident faptul ca zvarcolirile mortale ale unui regim in care impostura si
antiromanismul au coabitat intr-o simbioza perfecta scot la iveala nemasurata
pofta de nimicire a neamului romanesc si a valorilor sale adevarate. Halal
“anticomunisti, antisecuristi, anticorupti”, adica autointitulati eltisti
progresisti cu vederi pretins occidentale, de fapt patachine de doua parale, in
stare de orice pentru cativa arginti calpi! De ce plagiatoarele emerite Kovesi
si Udrea nu sunt luate in vizor? Dar ofiterii superiori facuti la kilogram
inclusiv dintre tot felul de neterminati cu pretentii de intelectuali, dar care
nu stiu ce inseamna sa imbraci macar o zi haina militara? De ce oare multi se
pierd in hatisul de fumigene?! Ar fi de dorit ca – grabnic – lista cat de cat
completa a putregaiurilor care au concretizat diabolicele planuri sa fie pusa
la dispozitia opiniei publice, pentru ca otrava lor mortala sa poata fi
anihilata prin antidotul deconspirarii. Nu e usor, dar nici imposibil de
alcatuit, desi lichelele cu staif actioneaza capilar, pe tot teritoriul
national si in afara acestuia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu