Calea Babelor
Un elogiu bunicilor
noastre de la Moaştele Sfintei Parascheva,
de Doina Filipescu
Sarcasm pe
Facebook: „Alertă de trafic intens în Iași. Pe drumul către moaște se circulă
babă la babă!”
Da, sunt din
Iași. Locuiesc de 17 ani pe traseul Babelor către moaște. De 17 ani am străzile
îngrădite, dau explicații jandarmilor, uneori merg pe jos, am mai mult de
curățat la poartă, am găsit un portofel golit, într-o primăvară, pe sub frunze
și zăpadă, cu acte de Babă în el, aruncat peste gard, în grădina mea, în
toamnă, de un șmecher de hoț… și, împreună cu niște surori catolice dintr-un
sat, am găsit Baba și i-am trimis actele…
Mă uit la
mulțimea aceea de Babe (de copii, de tineri, de mai puțini moși, că bărbații
sunt mai puțin rezistenți ori rămân cu animalele acasă ori sunt deja plecați la
Domnul). Le privesc cum stau nopți la rând în frig. Eu mă culc la căldură (și
tu), iar Babele stau ca fraierele și zgribulesc în ploaie, li se face rău,
deranjează SMURD-ul & ambulanța deja ocupate, nu-i așa? cu chestii mai
elevate în orașul nostru, capitală blablabla…
Dar nu cad
prea multe Babe pe jos, că se sprijină unele pe altele. Se țin între ele
drepte, fiecare cu păcatele și durerile ei, orideunde ar fi. Și se ațin așa, ca
niște pinguini autohtoni osoși, unele de spatele altora, și toate împreună, de
firul nevăzut care leagă durerea de speranță.
ionel-onofras-doina-filipescu
”S-a fi
făcut grâu`, maicî, pi la voi, anu‘ ista? Pi la noi, nu, c-o plouat… Șî, câți
copchii zîci cî ai? Șî pi undi‘s, maicî? Ș-a mii, tăt diparti…Tăt duș cu
treabî, au șî ii copchii la școli… Nu, niși a mii n-o vinit anu ista… da‘ cu
ajutoru Sfintii poati vin la anu că de-amu sî cam gatî… s-o cam gătat cu viața
noastrî… atâta bucurii mai avem șî noi… gându‘ la copchii și aișea, la Sfântî…”
ionel-onofras-doina-filipescu-2
Și mai fac
un pas… și mai trec de un gând. Și mai spun o rugăciune, când le este frig, se
mai încurajează… se mai contrazic unele cu altele, apoi se împacă, își mai dau
un colț de pâine, doar au drum de dus înainte… poate mâine dimineață o să
ajungă coada…
Uneori ies
în stradă cu ceaiuri calde, cu porții de hrană fierbinte. Și ne bucurăm de a
dărui, nu de a primi. Și fac asta împreună cu fiica mea. Cum aș putea s-o
învăț, mai direct, respectul, compasiunea? La un curs de Personal Development?
Câteodată plouă
crunt și e un frig de îți aduci aminte și păcatele nefăcute. Și de Sfânta
Parascheva e frig când plouă, fraților. Anul ăsta, cât pentru cei zece în care
nu a plouat… Când intru în casă: căldurică, Chopin pe youtube, supă fierbinte,
sfeșnic cu lumânare aprinsă pe masă… bețișoare parfumate… subiecte… suntem
”normali”. Afară, lame de cuțit. Și ploi însemnate cantitativ. Cu intensificări
ale vântului.
Vine
noaptea. Dai să te culci. Te gândești că e alegerea Lor. Și… Vrei să scapi de
Babe? Nu poți. Le vezi la televizor: umilite, arătate în posturi jenante,
căutate cu lumânarea de niște mici șacali care, astfel, își ascut dințișorii
pentru viitor.
Dar, slavă
Domnului, Babele de la televizor parcă nu seamănă cu cele din rând. Eu mă duc
de dimineață să verific. Când colo, ce văd? Mâinile crăpate, aspre, uscate și
înnegrite de muncă, de frig, de zloată, de arșiță… Mâinile lor noduroase,
cioturi închircite de cărat greutăți la animale, cu sacul, de la câmp…
Mă uit la
Ele. Sunt Babele alea care s-au născut înainte sau chiar în timpul Războiului.
Poate le-au fost răpiți tații ori frații de gloanțe. Sunt Babele care au dus
Greul. Care au trecut prin foamete. Cărora li s-a furat averea. Babele care, pe
când erau fete, n-au avut dosar bun și n-au mai făcut liceul ori vreo școală
mai înaltă. Ai căror părinți, frați ori uncheși au înfundat pușcăriile
comuniste.
Babele astea
au trăit în carnea vieții lor mărirea și căderea epocilor. Ele Știu. Ele sunt
Memoria. Pe fața fiecăreia citești Istoria țării, mai abitir decât în manualele
actuale.
Babele astea
au muncit la CAP-uri până la ultima sudoare. Babele au semănat, au prășit cu
sapa, au cules, au cărat cu spinarea, au făcut snopi și au dat la dobitoace.
Babele astea au mers pe lângă căruță sau car, să le fie mai ușor animalelor.
Pe spinarea
Babelor s-au clădit fabricile, uzinele, spitalele, grădinițele și școlile.
Babele au pansat rănile bolnavilor, Babele au spălat murdăria din toate
birourile, din toate w.c.-urile, din trenurile, din grădinițele și școlile prin
care am trecut. Babele au fost lângă bărbați pe șantiere. Babele astea au
ridicat copii și au dat țării ăsteia inteligență cât în alte zece țări.
Babele au
căutat găinile în fund să vadă dacă au ou să-l dea nepoților la oraș, ”să aibă
oușor bun, de țară, maică…”. Babele astea au muls vacile și aduc la oraș brânză
adevărată, ca să nu se mai spurce pruncii cu otrăvuri cu brand și preț din
supermarket. Babele au făcut cozonacii și pâinea bună, cu cruce deasupra,
păștile de Paști și ouăle înroșite.
Babele astea
au adus pe lume miei, viței, pui de găină sau gâște fără număr, ele au dat la
păsări, ele au dat la dobitoace, ele le-au gătit, ele le-au îngrijit. Și au
grijit omul, copiii, casa și curtea, grădina, câmpul și cimitirul. Babele au
zis ”Doamne ajută!” la vremi de grele încercări și au învățat să ceară ajutor
de sus cu teamă și blândețe, pe când Omul lor suduia. Babele au moșit femeile
și au învățat fetele să fie cinstite și cinstitoare. Babele au lăut pruncii și
i-au vindecat la ceas de cumpeni. Babele astea mai știu câte un leac din plante
sau câte o poveste ori descântec. În poala Babelor ăstora nepoții au primit o
mângâiere aspră când părinții au plecat să spele domnești dosuri italiene
pentru câțiva firfeurei.
Babele astea
nu au avut curent și au învățat carte la lumânare. Dar au scris ori au ținut
minte și au dus mai departe povești, cântece, snoave și tradiții. Babele au
tors lâna oilor, au boit-o cu vopsele din flori de câmp, au cusut la lampă ii
cu altițe, cămeși de mireasă și de mire, au țesut covoare, lăicere, cuverturi,
grindare, au împletit șosete groase bărbaților care s-au dus la pădure să aducă
un car de lemne, copiilor care s-au dus cu uratul ori la școală… Am întrebat o
Babă de la Sucevița, care cususe astă-iarnă cămeșa soțului și iia ei, bătute de
cruciulițe, de ieșiseră împreună, în straie aidoma, la o Mare și Sfântă
Sărbătoare: ”Când ai cusut atâta, mătușă, în trei luni? Printri treabî,
maicî!”. Stâlpi. Stâlpi de oameni ce țin și Cerul sus și Pământul jos, și mai
duc și portul, în cel veac ce vine.
Babele astea
ele au grijit vatra, casa, tinda, prispa și ograda, au vopsit gardurile, au
albit ștergarele și au împodobit ferestrele și porțile. Babele au făcut masă
mare cu zamă de cucoș, găluci cu carni și cuptioare de poale-n brâu și au
așteptat oaspeți mari, copiii-domni, la hram ori la sărbători. Atunci și-au
spălat mânurile mai abitir, numai că nu iese negreala, chiar cu sare de lămâie.
Nu iese decât oleacă de sânge prin crăpăturile adânci, dar trece cu seu de
oaie.
Babelor
ăstora le-au murit copiii în burtă sau în leagăn din lipsă de medici, de
medicamente ori de cunoștințe, pile și relații. Le-au murit bunii și străbunii,
iar ele se tot țin de calendar, de biserică și de cimitir. Babelor ăstora
capitalismul le-a luat și ce le mai rămăsese după comuniști. Le-a luat
serviciul, demnitatea, copiii și nepoții. Lor nu le-au mai rămas decât
pomenile, rugăciunile, lacrimile și batistele cu noduri în care stau ascunși
câțiva lei. Și câțiva biscuiți ieftini.
Și niște
sfinți. Cu care ele vorbesc, se sfătuiesc, la care se roagă și de la care
nădăjduiesc ajutor. De la cine, altcineva, să aștepte? Copiii? Ocupați.
Nepoții? Plecați după Pokemoni aka diplome. Statul? Care? Societatea civilă? Pe
bune? Neamurile? Vecinii? Ei, da, neamurile și vecinii. Neamurile și vecinii de
rând, la moaște. Să pupe un mort.
Pentru că,
pentru ele, morții și viii sunt tot o lume. Iar sfinții sunt mijlocitorii. ”Da,
Ghiță, așteaptă-mă, vin la Sân‘ Dunitru”, zicea mătușa mea, pe la Schimbarea la
Față, omului ei, plecat în ceea lume, de aproape un an. Ea trăia la fel de
conștientă și coerentă peste Tot. Glissando. Apoi se uita la mine și zicea: ”Îi
ghini vițălu‘, c-o fost cam galeș? Da‘ vaca, ați dat la vacî? Sî culegi
prunili, maicî, sî faci magiun la feti…” Apoi iar se uita la moșul Ghiță al ei
din aer și vorbea cu el dându-i vești despre vițel… Și se muta cu ochii la
Sfânta din icoană. ”Maicî Precistî, sî mă duci la Sân‘ Dunitru la omu‘ nieu”.
Și exact la Sân‘ Dunitru s-a dus la întâlnire. Zis și făcut. Cu rânduială, rost
și prin conlucrare.
Cele mai
multe Babe nu știu de FaceBook. Pentru ele a Face înseamnă a Fi. Ele nu îți dau
Like. Îți dau o binecuvântare, un măr, un ou, o poală de nuci sau de fasole. Nu
virtual, în materie, maică. Nu au cont bancar, dar au un ban deoparte pentru
nepoți. Babele pierd casele la inundații sau pământurile și pădurile, fraierite
de primari. Dar ele mereu găsesc o încurajare pentru tine, cel venit cu Audi la
țară. Pentru că ele, sărmanele Babe, de-atâta suferință, așteptare și credință,
aproape că s-au sfințit așa, și ele, tot ținându-se de funia rugăciunii
înălțate către Cer. Și s-ar duce în sus, să nu deranjeze ieșenii spilcuiți și
miștocari…
Iar dacă
încă nu te vezi și pe tine, acolo, printre ele, nu crede că nu ești în pomenit
în rugi. Nu scapi. Noi toți suntem în rugile lor ”mult folositoare”. Căci
dintr-o Cale de Babe ne tragem toți, ca niște frați estimp și în ist loc. Dacă
nu crezi, uită-te la bunele și străbunele tale. Mai sunt ele fete mari cu
obrajii rumeni? Poate prin tablouri vechi.
Alertă de
trafic intens în zona Mitropoliei Iași. Se circulă Babă la Babă. Statui
umblătoare de carne înghețată și rugă fierbinte. În miroznă de aspru busuioc și
dulce mir. Babele-Arhanghel circulă prin frig, ploaie, pe Calea lor, tăcute. O
dată pe an. Se văd și Ele cu Sfânta lor. Apoi, ca niște biserici mici și
luminoase, mergând tot cu fruntea înainte, te întreabă, grăbite, jenate, în
care parte-i gara. Se retrag. Duc cu ele busuioc, iconițe ieftine pentru
cumătre și vecini, agheazmă pentru casă și animale. Și ne lasă singuri. Noi
între noi. Ne lasă Iaș-ul, trafic-ul, Facebook-ul, mișto-ul, Mall-ul. Și
Halloween-ul! Rămânem fiecare cool, trendy, stylish, cu deadline-urile,
income-urile și insight-urile noastre.
Mă întreb,
în termeni de management, dacă Babele astea, și-au atins, per total, ținta. Cât
s-au căznit ele, cât au scos din carnea lor prunci, cât au zidit lut cu pleavă
și balegă cu mâinile lor, cât au ridicat, cât au cărat, cât au stins jarul
febrei vreunui om, cât s-au rugat, cât au plâns și au îngropat, totuși n-au
putut clădi un strat cât de subțire de rușine care să stea pe veci în obrazul
tuturor copiilor lor. Și asta, pentru că
n-au cerut pentru ele nimic. Credeau că cineva va observa că li se cuvine un
pic de onoare? Au așteptat ca buna educație să o dea școlile prin care copiii
le-au trecut?
Ei bine, ele
au rămas așa, simple și singure, cu modestia de
femei străine, necunoscătoare și trecute. Și cu nădejdea, credința și
dragostea lor. Și cu Sfinții. Și cu Dumnezeu.
Iar noi? Va
trebui să reușim noi singuri să devenim o țară de oameni cuviincioși, care să
le sărute mâinile și să își ridice pălăria în fața lor, a Babelor, oricine și
oricare ar fi ele. Și să avem și noi
atâta iubire, nădejde ziditoare, smerenie, bună-cuviință și putere câtă au
Babele astea din viam senectute.
Dacă vrei,
întoarce-le un bob de respect. Căci rândul și rânduiala Babelor a ținut osia
țării și chingile neamului. Până acum. În veacul vecilor, le-om ține noi și-ai
noștri.
Putea-vom?
Autor: Doina Filipescu / Foto: Ionel Onofraş
Sfanta-Parascheva-2011-foto-Cristina-Nichitus-Roncea
Preluare: Ziaristi Online, cu două fotografii de Cristina
Nichitus Roncea de pe “Calea Babelor”
http://www.ziaristionline.ro/2016/10/16/calea-babelor-un-elogiu-bunicilor-noastre-de-la-moastele-sfintei-parascheva-de-doina-filipescu/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu