Vă rog să luați aminte
la acest punct. Textul sfânt vrea să spună că evreii, după ce vor săvârși
nelegiuirea de a-L răstigni pe Hristos și apoi de
a-L însulița, atunci
se vor întoarce, după ce vor primi Harul lui Dumnezeu. Se vor crea stări deosebite în
sufletele lor, se vor întoarce și vor
spune: „Cu adevărat Acesta este Mesia”. Și atunci se vor tângui. „Vor privi
la Acela pe care L-au împuns”. Dar însă ce vor face dacă-L
vor vedea pe Cel pe care L-au împuns? Se vor tângui? Se vor pocăi? Proorocia
s-a împlinit numai în prima parte, adică cum că Hristos a fost însulițat. Cealaltă parte
s-a împlinit în parte la Cincizecime. O parte de iudei au fost pătrunși la inimă auzind
despre Cel pe Care L-au împuns, însulițat. Așa cum scrie la Faptele
Apostolilor că „au fost pătrunși la inimă” când au auzit predica lui Petru. Adică s-a
împlinit proorocia. Inima lor nu se simțea bine.
Ceilalți (se vor
întoarce)
la sfârșit, așa cum spune Apostolul Pavel
către Romani 11,25-26: „Că împietrirea
s-a făcut lui Israel în parte, până ce va intra tot numărul neamurilor. Şi
astfel întregul Israel se va mântui”. A venit împietrirea peste ei, dar când va
intra tot numărul neamurilor, atunci fiecare evreu se va mântui. Dar ce
înseamnă acesta? Că vor recunoaște că Cel
pe Care L-au împuns este Iisus, Mesia, Fiul lui Dumnezeu.
Rămâne și un al
treilea lucru. În Cartea Apocalipsei 1, 7 scrie: „Îl vor vedea şi cei
ce L-au împuns şi se vor jeli, din pricina Lui”. Vor rămâne acei evrei
care nu s-au pocăit. Și aceștia Îl vor
vedea pe Iisus, dar fiindcă nu s-au pocăit, „se vor jeli din pricina Lui”. Vor începe să-și bată
piepturile când Îl vor vedea venind întru slavă. Pentru
că, așa cum vom
vedea în capitolul despre Înviere, semnele răstignirii au rămas pe Trupul
lui Iisus și vor rămâne veșnic cu El. Știți, iubiții mei, că Iisus
este străpuns și în Cer?
Orice altă rană s-a vindecat, însă semnele cuielor și coasta însulițată, așa cum le-a arătat lui
Toma și
celorlalți Ucenici,
pe acestea Hristos le-a luat cu Sine în cer. Ele sunt semnele Sale distinctive,
sunt decorațiile
slavei Sale. Sunt slava Sa. Și le avea
cu Sine în veacul veacului. Această coastă însulițată și mâinile străpunse le
vor vedea atunci răstignitorii Lui. Și atunci,
când Îl vor vedea venind pe norii cerului, așa cum i-a spus Domnul lui
Caiafa, vor spune: „O, vai nouă, căci cu adevărat a fost Mesia!” Dar nu vor fi în stare de pocăință, ci
numai vor vedea înșelarea
lor. Înfricoșător lucru
este atunci când omul se întărește în păcat,
deoarece nu-l lasă să se pocăiască. Iar aceasta o vom vedea atunci când vom vorbi iarăși despre îngroparea
Domnului, cum Domnul a propovăduit în iad cuvântul pocăinței, de
vreme ce este cunoscut faptul că în iad nu există pocăință.
Acum, iubiții mei,
ne aflăm înaintea lemnului Crucii, pe care Fiul și Cuvântul lui
Dumnezeu Cel întrupat Și-a întins mâinile.
Crucea lui Hristos este adevărata noastră mântuire. Nici un cuvânt, nici o laudă, nici
cuvântare teologică rostită de vreun muritor nu va putea vreodată epuiza taina Crucii. Taina
Crucii ne descoperă totdeauna inepuizabila dragoste a lui Dumnezeu. Așadar, pe cât noi vom
putea spune și pe cât voi veți putea înțelege, cu aceste posibilități pe care le avem și cu luminarea Sfântului
Duh, să facem o încercare, iubiții mei, să înțelegem ceva din taina
Crucii.
Cândva în Rai, așa cum
spune sfințitul Ioan
Gură de Aur, diavolul l-a biruit pe om în trei chipuri: printr-o
fecioară, printr-un pom (în limbajul Scripturii pom înseamnă lemn) și prin moarte.
Fecioara a fost Eva, deoarece, așa cum știți, Eva a fost fecioară în Rai. A
devenit femeia lui Adam în afara Raiului, după cădere. De
aceea în Rai vom intra în starea de feciorie. Acolo nu va mai exista nunta, căci
nunta este în afara Raiului, chipul acestei lumi, care se va desființa. Așadar, în Rai Eva
a fost fecioară, care, înșelată fiind de
diavolul, de șarpe, l-a
tras și pe
Adam.
Lemnul a fost pomul cunoștinței
binelui și răului. Deși gustarea din roadele lui
le-a fost oprită celor întâi-zidiți,
diavolul i-a înșelat și au mâncat.
În sfârșit,
moartea care a venit ca o pedeapsă. Diavolul cunoștea moartea, în timp ce
Adam și Eva nu
cunoșteau încă ce este
ea, pentru că nu se întâmplase vreo moarte. Pentru prima dată moartea a fost cunoscută prin
uciderea lui Abel de către Cain. Așadar,
moartea nu era cunoscută întâilor zidiți. Însă
diavolului îi era cunoscută, pentru că auzise cuvintele lui Dumnezeu spuse acelora: „În ziua în care veți mânca, cu
moarte veți muri”. Îi era
cunoscută moartea ca despărțire a
sufletului de trup, fapt necunoscut de protopărinți. Diavolul vrea să zădărnicească lucrarea
lui Dumnezeu. Mișcat întotdeauna
de invidie vrea să aducă moartea și creația să rămână pustie și, luați aminte, fără scop,
deoarece scopul creației este
omul, la fel și măsura creației este omul. Iar dacă omul,
Adam și Eva, ar
fi murit atunci, creația ar fi
rămas fără scop, fără sfârșit. Văzând diavolul
că Dumnezeu a pus suflete în protopărinți, voia să le răpească în iad. Însă lucrurile nu s-au petrecut așa cum a voit diavolul, cu toate că l-a biruit pe om.
Cu aceleași arme,
cu aceleași metode,
în același chip, trebuia ca Hristos
să-l biruiască pe diavol. Poate veți întreba: „Dar de ce în același chip?”. Ca să nu spună diavolul
ca fost biruit de Dumnezeu. El trebuia să spună că a fost
biruit de om. „Om ai biruit, diavole? Om te va birui”. Și l-a biruit omul, căci de
l-ar fi biruit Dumnezeu, I-ar fi spus: „M-ai zdrobit deoarece ești Dumnezeu. Eu am biruit
un om, însă tu m-ai biruit ca un Dumnezeu. Vreau însă să mă socotesc
cu cel l-am biruit. Cu omul”. Ați înțeles? Pentru ca diavolul să nu spună aceasta,
așa cum I-a
spus cândva lui Dumnezeu despre Iov.
„ – Iov Te adoră pentru că i-ai dat bunuri. – Nu, spune Dumnezeu,
Iov nu mă adoră pentru că i-am dat bunuri, ci pentru că are voință bună. – Nu este
adevărat, spune diavolul, Iov Te adoră pentru că i-ai dat
bunuri. Ia bunurile de la el și vei
vedea dacă Te va mai adora!”
Și atunci
Dumnezeu îi îngăduie diavolului să ia toate bunurile de la Iov, pentru a-i dovedi că
pricinile adorării la Iov nu erau bunurile materiale.
Așa și aici. Trebuia ca omul să-l
biruiască pe diavol, iar nu Dumnezeu. Tocmai din această pricină vine acum
Iisus Hristos ca om. Diavolul nu știa că este Dumnezeu, ci vede numai firea omenească. Firește firea dumnezeiască nu se
vede, ci numai cea omenească ca trup și suflet.
Și atunci
vine Hristos și-l
biruiește pe
diavol în același chip.
Dar cum îl biruiește?
Mai întâi, în loc de fecioara Eva avem pe fecioara Maria, care a
arătat ascultare, contrar fecioarei Eva de demult, care a arătat neascultare față de voia
lui Dumnezeu. Aceea a făcut neascultare, iar aceasta ascultare. Fecioară a
fost aceea, Fecioară a fost și
aceasta. Și a făcut
ascultare, încât a devenit Maica Fiului lui Dumnezeu Celui întrupat. În
loc de lemnul acelui pom, adică a cunoștinței
binelui și răului,
avem acum lemnul Crucii. Lemn a fost acela care i-a
înșelat pe
protopărinți? Lemn
este și acesta,
adică Crucea, care îi va mântui pe oameni. Și în locul morții lui
Adam, avem moartea lui Hristos. De aceea a murit Hristos pe
Cruce. Moartea a adus-o diavolul protopărinților pentru neascultarea lor, iar acum Hristos, prin ascultarea Sa
față de Tatăl, este
dus la moarte, astfel încât prin aceeași armă să-l
biruiască pe diavol.
Așadar,
aceste trei arme, pe care le-a folosit diavolul împotriva omului, le folosește Hristos pentru a-l birui
pe diavol.
Înaintea acestei măreții a dragostei lui Hristos Sfântul Ioan Gură de Aur exclamă și strigă: „Aceasta a
făcut Crucea pentru noi; Crucea care îi pune pe fugă pe
demoni”. Așadar,
Crucea este izgonitoarea demonilor. Dacă țin Crucea în mâini,
demonii o iau la fugă. Dacă mă aflu la o întrunire unde se face spiritism, medium, și țin conștient o Cruce în mână și știu ce este Crucea, rămâne nemișcat orice s-ar întreprinde
în acel
loc. Orice lucrează demonii acolo, având drept organe pe ticăloșii oameni, rămâne nelucrător,
pentru că se biruiesc de puterea Crucii. Crucea este sabie împotriva
păcatului. Și cu adevărat așa este, pentru că atunci când crezi în Cel
Care S-a răstignit pe Cruce, păcatul se taie. Crucea este
sabia cu care Hristos l-a împuns pe diavolul, pe vechiul șarpe. Crucea este voia lui Dumnezeu.
Crucea este voia lui Dumnezeu, deoarece Tatăl a vrut ca Fiul să Se
răstignească din dragoste pentru oameni. Dar și Fiul a vrut să Se răstignească, pentru că are aceeași
dragoste față de
oameni, așa cum are
și Tatăl. De
aceea Crucea este slava Unuia-Născut, este slava Fiului cel Unul-Născut.
Hristos, înainte de a fi dat în mâinile iudeilor, a spus Ucenicilor Săi: „Acum
S-a preaslăvit Fiul Omului”. Cum S-a preaslăvit? Acum când vine ceasul
răstignirii, pentru că Crucea este Slava lui Hristos. Crucea este bucuria și veselia Sfântului
Duh, pentru că și Sfântul Duh,
a treia Persoană a Sfintei Treimi, asemenea cu Tatăl și cu Fiul, îi iubește pe oameni. Crucea a fost
organul mântuirii și, prin
urmare, Duhul Sfânt se bucură pentru Cruce. Crucea este podoaba îngerilor. Crucea este
întărirea Bisericii. De multe ori spunem că Biserica este asigurată. Cât de
omenește și sărac gândim când credem
că legile statului sunt în așa fel făcute, încât să asigure
numai siguranța
statului.
Ne putem întreba atunci: „Dar ce se va întâmpla cu Biserica?”
Biserica nu va pătimi nimic, căci ea are întărirea ei. Și ea este aceea, care nici „porțile iadului nu o vor birui”, așa cum a spus Domnul. Și așa cum spune Sfântul Ioan
Gură de Aur, întărirea Bisericii este Crucea, însă cu o
diferență. Creștinii trebuie să pună înainte
Crucea, o viață dusă prin
purtarea Crucii și o
teologie a Crucii. Căci dacă eu nu cred, nu pun înainte o viață dusă prin
purtarea Crucii, ci una în confort și bogăție. Dacă eu nu
pun înainte teologia Crucii, ci o teologie străină, falsă, atunci eu nu
sunt credincios și nu pot
spune că pun înainte Biserica. Ci mă pun înainte pe
mine însumi. Biserica rămâne totdeauna aceeași. Așadar, o spun pentru a treia
oară, vom pune înainte Crucea, care înseamnă că voi pune
înainte o viață dusă prin
purtarea Crucii și o
teologie a Crucii.
Crucea este lauda lui Pavel, spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Pavel
nu se lauda decât numai în Crucea lui Hristos. Crucea este zidul Sfinților. Crucea este lumina întregii
lumi. Sfântul Ioan Gură de Aur mai spune că prin Cruce s-a deschis Raiul. Și nu Raiul cel vechi, ci un
Rai mai bun decât cel vechi. Dar cum l-a deschis Crucea? Când tâlharul
L-a rugat pe Hristos, acela a auzit de la El: „Astăzi vei fi
cu mine în Rai”. Nimeni nu putea intra iarăși în Rai. Dar iată că acum prin Cruce se deschide Raiul și primul care intră în el este tâlharul. Cheia care a deschis ușa Raiului, pe care Heruvimul l-a păzit cu sabia de foc, era
Crucea.
Iar acum venim, frații mei, la un sens încă și mai adânc al tainei
Crucii. Iar acesta este faptul că Crucea a lucrat și în Vechiul
Testament. Dar cum a lucrat Crucea în Vechiul Testament? Cu
adevărat acesta este un subiect important și constituie, poate, o
dificultate să înțelegem
unele lucruri. Cum a lucrat Crucea în Vechiul Testament constituie într-adevăr
o taină. Dar fiindcă este un subiect important și nu vreau să-l las neterminat, vă spun că Crucea
lui Hristos nu constituie numai un fapt istoric, ci în spatele
faptului istoric al Crucii există și taina Crucii, care este
anterioară Crucii istorice și încă înainte de
crearea lumii.
Taina Crucii există în Însuși Tatăl, în Însuși Fiul și în Însuși Duhul Sfânt. Și nimic nu L-a împiedicat
pe Dumnezeul Cel în Treime să lucreze și în Vechiul
Testament prin taina Crucii. Fiindcă, așa cum observați, iubiții mei, ni se deschide un
orizont larg înaintea a ceea ce vă voi spune.
„Mamă, de ce scoate aghiazma fum?”
Martie
1984
La o lună
după primul nostru pelerinaj la Sfântul Efrem cel Nou, făcătorul de minuni, cel nou arătat,
am simţit în mod constant nevoia de a ne afla în sfântul locaş al sfintei lui
mănăstiri. Mă aflam la mormântul Sfântului împreună cu fiul meu Gheorghe în
vârstă de 11 ani.
Cu cuviinţă,
am ridicat vasul de lut şi l-am dus spre buzele mele ca să beau aghiazma
făcătoare de minuni de la mormântul Sfântului. Speriată, am văzut
abur, ca un fum ieşind din aghiazmă! M-am gândit că poate a fost de la
presiunea apei şi, ca să mă încredinţez, am coborât vasul de la buze şi luam
aminte. Nimic! Nu ieşea abur!
Încredinţată
deja, am ridicat iarăşi vasul să beau, când pentru a doua oară, speriată, am
văzut iarăşi abur deasupra aghiazmei şi în acelaşi timp l-am
auzit pe fiul meu de 11 ani că-mi spune: „Mamă, de ce scoate fum vasul de
băut?”.
Impresionată
până în adânc şi plângând, îi explic fiului meu minunea! Sfântul nostru Efrem
ne-a dat un semn minunat al sfintei lui prezenţe.
Cu mare
emoţie şi bucurie sărutăm Sfântul mormânt al Sfântului nostru Efrem, îi
mulţumim şi îl rugăm să nu ne părăsească niciodată până când ne va
conduce în dar la Domnul.
Minunat este
Dumnezeu întru Sfinţii Lui.
Evanghelia
Hagioanou
Filolog, din Niceea (Vedenii şi minuni ale Sfântului Mare Mucenic Efrem cel Nou,
Filolog, din Niceea (Vedenii şi minuni ale Sfântului Mare Mucenic Efrem cel Nou,
facătorul
de minuni, vol. I-II,
Sfânta Mitropolie a Atticei, Sfânta Mănăstire Bunavestire a Născătoarei de
Dumnezeu, Muntele Neprihăniţilor - Attica, traducere din neogreacă de Nicuşor
Deci, pp. 192-193)
Sursa:
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu