COROLA de LUMINI VALAHE a Sf. M. Mc.
DIMITRIE
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
DIMITRIE CEL MARE era prinţ, fiul Voievodului cetăţii
Tesalonic pe timpul împăraţilor Diocleţian
şi Galeriu (284-311). Tatăl, Voievodul era creştin în ascuns şi l-a botezat pe
Dimitrie în taină, educându-l în credinţa, nădejdea, adevărul, libertatea şi
iubirea evanghelică a lui Iisus Hristos, în care s-a desăvârşit prin martiriu.
După moartea
Voievodului, împăratul Maximian Galeriu auzind virtuţiile alese care-l
înconjurau pe tânărul Dimitrie l-a pus Voievod în locul tatălui său.
Dimitrie, fiind voievod creştin a învăţat
poporul propăvăduind credinţa adevărată, fără să se mai ascundă. În urma unei
lupte, Galeriu se abate pe la Tesalonic să verifice apartenenţa la creştinism a
Voievodului Dimitrie.
Tânărul
Voievod nu numai că-i confirmă că este creştin, dar condamnă în faţa lui
Galeriu, înşelarea şi rătăcirile păgânismului idolatru, fapt pentru care îşi
atrage sentinţa.
Galeriu se pregătea să-l confrunte pe
Voievodul Dimitrie, arestat deja, cu un gladiator uriaş şi înfricoşător numit Lie,
ce-şi omora cu uşurinţă toţi adversarii cu mare bucurie pe creştini.
Galeriu nu are şansa să savureze spectacolul
grotesc, fiindcă ucenicul Voievodului, Nestor îi dejoacă pofta şi cere
binecuvântare de la Voievodul Dimitrie să lupte cu călăul Lie.
Cel ce urma să fie Sfântul Dimitrie l-a
înseamnat cu semnul crucii zicându-i:
-Du-te şi vei birui pe Lie, mărturisând
astfel pe Domnul Christos!
Și gladiatorul a
fost ucis prin puterea rugăciunilor
sfântului Dimitrie şi ale Domnului.
Mâhnit peste
măsură, turbat, Galeriu îi omoară pe cei doi creştini sfinţi: Dimitrie şi
Nestor.
Prin purtarea de
grijă a lui Dumnezeu, un om bogat, autoritar, dar suferind, Leontie, a ridicat
în locul bisericuţei unde se aflau moştele sfântului Dimitrie o catedrală ca
semn de cinstire. După ridicarea măreţei biserici, sfintele moaşte ale lui
Dimitrie au fost puse într-o raclă ferecată cu aur şi argint, împodobită cu
pietre scumpe, începând să izvorască mir tămăduitor.
Tradiţia spune
că în fiecare an, în ziua Sf. Dumitru, moştele sale izvorăsc mireasmă plăcută.(Proloagele-Vieţile
Sfinţilor şi Cuvinte de Învăţătură pe luna Octombrie. Ed. Mitropoliei Olteniei,
Craiova; Vieţile Sfinţilor 6. Ed.
Artemis, Bucureşti)
DIMITRIE CANTEMIR (1710-1711), fiul voievodului ales
Constantin Cantemir, fost ostaş răzeş, mercenar la polonezi, viteaz, iscusit,
care ajunge la cele mai mari grade militare. Urcă şi în rangurile boiereşti şi
devine domn, graţie neînţelegerilor dintre alţi pretendenţi, între 1685-1693.
Cunoscând strategia şi tactica polonă, Constantin ţine piept cu nobleţe regelui
Jan Sobieski al polonilor. Dimitrie-viitorul savant al lumii, s-a născut la
Iaşi, de ziua Voievodului său sfânt-Dimitrie cel Mare în 1673. Tatăl său, Domn,
neştiutor de carte a rezervat fiilor Antioh şi Dimitrie cea mai aleasă educaţie
cu iluştri dascăli ai epocii: Iacomi, Al. Mavrocordat, Hrisant Notara, Meletie
de Arta, Ilie Miniat etc.
Potrivit învoielilor dintre Poarta Otomană şi
Principatele Româneşti, fiul de domn trebuia să aibă domiciliu obligatoriu la
Constantinopol. Dimitrie, care era cea mai ascuţită minte a timpului său, în
plan european şi nu numai, a stat ostatic aproape 20 de ani, timp în care şi-a
însuşit întreaga cultură bizantină, islamică, apuseană, teologia, filosofia,
medicina, anatomia, matematica, geografia, astronomia ş.a., la Academia
Patriarhiei Ortodoxe Ecumenice, alături de limbile: araba, turca, persana,
greaca veche şi modernă, latina, slavona, rusa, franceza, italiana şi germana.
A inventat un mod de transcriere a muzicii turceşti, care-i poartă numele.
Îi urmează la tron
tatălui său, în 1693, la 19 ani, dar nefiind confirmat de Poartă este înlocuit
după 3 săptămâni şi ia din nou calea Stambulului.
Graţie renumelui
atins, sultanul Ahmet al III-lea s-a hotărât să-l pună pe Dimitrie domn în Moldova,
pentru a dejuca planurile lui Constantin Brâncoveanu, care plănuia alianţe
antiotomane cu Rusia şi Austria şi ale ţarului Petru cel Mare, care urmărea
înfrângerea turcilor. Sultanul ştiind rivalitatea dintre Cantemiri şi
Brâncoveanu i-a oferit lui Dimitrie două firmane, fără bani, fapt unic în
istoria otomană, pentru dubla domnie în Moldova şi Ţara Românească îndată ce l-ar fi prins pe Brâncoveanu şi l-ar fi
trimis la Constantinopol.
Exista aşadar,
posibilitatea ca Unirea Principatelor să aibă loc sub Dimitrie Cantemir.
Dar, Domnul
Cantemir încheie însă o alianţă cu Petru I la Luck/ Luţk (13/ 24 aprilie 1711) punând
Moldova sub protectoratul ţarului şi l-a avertizat pe Brâncoveanu prin solul Theodor
Corbea de cursele puse la cale de turci. Sub deviza sa: <<Luptă-te pentru
Patrie!>>, Domnul s-a ocupat pentru alcătuirea Oştii celei mari a
ţării. El însuşi era un comandant destoinic.
Norocul Moldovei
şi ghinionul lui Cantemir a fost că turcii i-au învins pe cei doi aliaţi
creştini, în bătălia de la Stănileşti pe Prut (20-21 iulie 1711), nu atât prin
luptă, cât prin faptul că aprovizionarea cu alimente asigurată de moldoveni n-a
ajuns la timp, altfel am fi devenit de atunci gubernie rusească. Domnul Dimitrie
s-a refugiat cu familia, curtea, boieri (între ei şi viitorul cronicar Ion
Neculce, comisul Pavel Rugină ş.a.), curteni, ostaşi voluntari, în Rusia.
Dimitrie
Cantemir a stat ca oaspete al lui Petru cel Mare până în 1723 la moartea sa. A
devenit prinţ, mareşal şi un renumit diplomat al ţarului, folosind timpul în
expediţii ştiinţifice în Persia, în favoarea realizării operelor sale
universale: Hronicul vechimii a
româno-moldo-vlahilor, Divanul sau gâlceava înţeleptului cu lumea sau giudeţul sufletului
cu trupul, Istoria ieroglifă, Istoria
imperiului otoman, Descriptio Moldaviae, Memoriu despre Cantacuzini şi Brâncoveni (în rusă), Vita Constantinii Cantemirii, Cartea
genealogiei neamurilor boierimii moldoveneşti (în latină), Coranul (în latină), Catehism (în latină), Catehism (în persană), Logica (în latină), Planul Constantinopolei sau Ţaringradului, Tratat de muzică, Teologie
şi filosofie morală etc. Din întreaga sa enciclopedie, două trăsături sunt
definitorii: cultura teologică, cu toate fineţurile şi subtilităţile ortodoxiei
şi metafizica prin care îşi imprimă o adevărată teorie a cunoaşterii, dar nu
raţional, ci călăuzită de teologie.
În Descrierea Moldovei, pe lângă capitolele
de istorie bisericească, are un întreg capitol intitulat: <<De
religione moldavorum>>, în care se vede că ştia totul despre Ortodoxie.
Respinge papismul, filioque şi secretele lui
Luther şi Calvin. Apără cultul icoanelor, împărtăşirea sub ambele forme (pâine
şi vin), cultul sfinţilor şi al Maicii Domnului şi posturile. Nu admite
superstiţiile şi le combate.
În Hronicul adună 140 de mărturii ale
iluştrilor oameni de cultură, istorici, geografi despre originea dacă a
românilor, pecetluind veşnic continuitatea dacoromânilor: „Românii niciodată stăpânirea,
nici slobozenia gios n-au lăsat... niciodată piciorul din hotarele sale afară nu
ş-au scos, ci înfipţi şi nezmulţi au rămas, precum şi ale lor (ale altora, n.n.) şi ale noastre hronologhii aiavea mărturisesc... Însă de pe
hotarele Dachii de tot afară n-au ieşit,
ci numai de la câmp spre munţi, adică spre Dunăre şi despre Prut... spre
părţile Ardealului se trăgeau. Iar după ce trecea furtuna acelor prădzi
varvăreşti, iarăşi la locurile sale ieşea, şi toţi supt o stăpânire fiind,
toate locurile şi cetăţile unde acmu Ardialul, Moldova şi Muntenia iaste
ţinea.” (Constantin Măciucă, Dimitrie
Cantemir, Bucureşti-1962, p. 273)
Ajunge în 11
Iulie 1714, membru al Academiei din Berlin. Urcă la ceruri în 21 August 1723,
fiind înmormântat iniţial în biserica grecească Sf. Nicolski. Osemintele
sale ajung la mănăstirea Trei Ierarhi-Iaşi în veacul XX. (Neagu Djuvara, O Scurtă Istorie a Românilor Povestită celor
tineri. Ed. Humanitas, Bucureşti-2007, p. 153; (Cristache Gheorghe/ Florian
Tucă/ Cezar Dobre, Voievozi, Domnitori,
Principi, Regi, Preşedinţi şi alţi Şefi de stat din spaţiul românesc. Dicţionar. Ed. DC Promotion,
Bucureşti-2004; Antonie Plămădeală, De la
Filotei al Buzăului, la Andrei Şaguna. Sibiu 1997, p. 147 ş.u.)
DUMITRU STĂNILOAE (1903-1993)-preot, profesor, doctor, teolog,
academician.
Părintele DUMITRU s-a născut în
frumoasa Ţară a Bârsei, la Vlădeni, în 16 Noiembrie.
După cursuri
liceale eminente la Colegiul Naţional Andrei Şaguna, trece un an prin Litere la
Bucureşti, urmează Teologia, Licenţa şi Doctoratul la Cernăuţi, continuând cu
studii postdoctorale la Atena, Munchen şi Berlin. Debutează ca profesor
suplinitor, titular, preot, protopop, rector şi redactor la Telegraful Român-Sibiu.
Împreună cu
lotul Rugul Aprins-mişcare mistic-ortodoxă
este arestat pentru 5 ani, urmând ultracursurile SUPRAACADEMIEI de la AIUD, între 1958-1963.
După închisoare revine la slujirea de preot şi reîncadrat
în învăţământul universitar-teologic, ţinând diverse conferinţe în străinătate.
În 1981 a fost ales Doctor Honoris Causa al
Institutului ortodox Saint Serge-Paris. După mişcările sângeroase şi manipulate
de omniprezenta Ocultă din Decembrie
1989, devine în 1990 membru corespondent al Academiei Române, şi membru
titular în 1991, an în care Facultatea de Teologie din Atena îi conferă titlul
de Doctor Honoris Causa. Un an mai
târziu, în 1992, Universitea Bucureşti îi acordă şi ea titlul de Doctor Honoris Causa.
Pe 5 Octombrie 1993,
Mântuitorul Iisus îi confirmă titlul academic de la AIUD, încununându-l cu aura
Sa Hristică.
Numindu-l
într-un articol pe Părintele profesor DUMITRU Stăniloae: Cel mai mare teolog al secolului al XX-lea, n-am spus teolog
ortodox, fiindcă poate fi un pleonasm teologal, întrucât IISUS HRISTOS-TEOLOGOSUL
ESTE TEOLOGUL ABSOLUT AL DUMNEZEIRII ŞI AL COSMOSULUI CREAT, iar Teologul prin
excelenţă nu poate fi decât Ortodox. Aşa, că
l-am supărat pe conu’ Rărvan Codrescu-băiet
de Bucureşti, cu expresia mea
provincială...
Dar, nu sunt singurul care a afirmat acest lucru.
Gânditorul francez Olivier Clement afirma în scris că: „toată lumea cunoaşte pe părintele Stăniloae care este un uriaş, un
geniu teologic care marchează absolut tot secolul nostru.” (Olivier
Clement, în rev. Renaşterea, Episcopia
Rîmnicului, an I, nr. 3-4 1992, p. 8)
Academicianul
Răzvan Teodorescu se mândreşte şi afirmă repetat la emisiuni tv., acest măreţ
lucru. La fel, profesorul Liorean-Gheorghe Banciu, care omagiindu-l pe
protopopul Liviu Boldura scrie că: „A
fost remarcat din primul an de studii de către rectorul Academiei teologice
Sibiene care era nimeni altul decât Părintele Dumitru Stăniloae (1903-1993),
cel mai mare teolog al secolului al
XX-lea.” (Pătimitori şi pătimire în
închisorile comuniste. Ed. Reîntreirea a Arhiepiscopiei Alba Iulia/ Ed.
Episcopiei Devei şi Hunedoarei-2015, p. 279)
Subscriu
dealtfel mulţi oameni remarcabili despre autoritatea teologică inegalabilă a
Părintelui Stăniloae: „S-a
tot spus despre sfinţia sa că este <<cel mai mare teolog ortodox al
secolului al XX>>. Şi aşa este!... El este, pentru totdeauna, <<părintele
nostru>>-„Părintele Bisericii
universale.” (Drd. Stelian Gomboş/ Prof. Cristian Şerban, Omul Subiect actual al Dragostei lui
Dumnezeu. Părintele Profesor Dumitru Stăniloae (1903-1993) Omagiat prin
şase studii teologice. Ed. Cristimpuri-2013, p. 13)
Să privim atenţi
la Icoana Omeniei dacoromâne zugrăvită de Marele Teolog-Părintele DUMITRU
STĂNILOAE: „Despre omenia naţiei noastre,
n-am auzit decât cuvinte bune, de laudă, atât la români cât şi la străini. O
singură dată mi-a fost dat să aflu, şi anume la un scriitor român, Mircea
Eliade, într-o carte intitulată Oceanografie mi se pare, cuvinte de osândă şi de ridiculizare la adresa acestei
noţiuni... Omenia este calitatea
supremă a relaţiei de la om la om, este stilul de supremă calitate al
atitudinii faţă de alţii. nu cred că este în limba vreunui popor un cuvânt care
să exprime atotcuprinzător atâta nobleţe, înălţime morală, distincţie
sufletească reală, ca omenia română. Ea e frăgezime sufletească în opoziţie cu
duritatea şi bădărănia, e înţelegere subţire a stărilor sufleteşti ale altuia
şi a situaţiilor în general, în opoziţie cu opacitatea caraghioasă şi
ţigănesc-fanfaroană, e superioară pătrundere a lumii complicate şi nuanţate a
sufletului şi a metodelor prin care el poate fi îndreptat. Omenia e suprema aristocraţie posibilă. Pe scara fiinţei omeneşti, omenia ocupă treapta cea mai înaltă. Ea
este una cu duhovnicia omului
renăscut al apostolului Pavel, opus omului trupesc. Ea e cea mai deplină
realizare a creştinătăţii în firea noastră. Omenia exprimă suprema înţelepciune şi filosofie.” (Dumitru
Stăniloae, Ortodoxie şi Naţionalism-2011,
p. 113, 116-117)
DIMITRIE BEJAN (1909-1995). Părintele
s-a născut în Hârlăul Neamţului sub privirea bucuroasă a Sf. M. Mc. Dimitrie-Voievodul Tesalonicului, pe 26
Octombrie. După absolvirea Seminarului teologic Veniamin Costachi-Iaşi, îl are ca profesor în cadrul Facultăţii de
Teologie-Bucureşti pe renumitul poet, teolog, scriitor, acdemician Nichifor
Crainic, iar la Facultatea de Istorie pe care o urmează în paralel îl are ca
îndrumător pe Nicolae Iorga. Pentru ambele facultăţi primeşte meritul Magna cum laude. Dublu licenţiat în Teologie şi Istorie este
hirotonit preot în 1938. Pleacă pe front ca preot militar şi după merite
deosebite cade prizonier la Stalingrad, cu armatele aliate comandate de
faimosul mareşal von Paulus.
Scrie în lagărul
Oranki pe coajă de mesteacăn lucrarea unică în felul ei: Hotarul cu cetăţi-în care
reiterează adevărul că Basarabia şi Bucovina sunt de fapt, de drept şi de
har provincii dacoromâne. Autorităţile bolşevice au vrut
să-l condamne la moarte pentru această îndrăzneală naţionalist-creştină. N-au
reuşit tot graţie curajului părintelui şi sovieticii l-au respectat până la
urmă şi l-au admirat în felul lor. Ticăloşia condamnării le-a revenit însă autorităţilor
comuniste române care l-au condamnat la detenţie pe viaţă.
Părintele
DIMITRIE Bejan şi-a convertit soarta într-un destin unic pentru Generaţia de Aur şi de Sacrificiu care,
l-a avut ca model. Boier creştin, înnobilat prin străbunii răzeşi de către
Marele Ştefan, Părintele are o minte sclipitoare. Orator înăscut, om cult, teolog
de profunzime, istoric cu inflexiuni adânci în filosofie, erou naţionalist şi
mărturisitor ortodox îi dau aurei sale dimensiunea unui Sfinx valah. Trăsătura
sa definitorie fiind totuşi cea a marilor Români, bunătatea: „Delicat
cu semenii săi, iertător cu cei ce l-au chinuit, puternic susţinător moral al
celor ce nu mai rezistau opresiunilor, Părintele Dimitrie a fost un model de
bunătate.” (Florin Pâslaru, în Părintele Dimitrie Bejan, Simple povestiri. Cugetări morale despre
viaţa de toate zilele.Ed. Trinitas, Iaşi-2008, p. 15)
Părintele-istoric Dimitrie Bejan,
eroul-martirul-mărturisitorul ESTE cel care a avut curajul de a scrie istoria
Basarabiei, pe scoarţă de mesteacăn chiar în bârlogul ursului roşu, cu riscul
suprem, depăşit prin iubirea de Neam şi dragostea de Dumnezeu, în timp ce
ciocoi mai vechi şi mai noi, cu sau fără doctorate, împroşcă istoria noastră
lepădându-se de dacism, de românism, de ortodoxism, constituindu-se singuri în leproşii pripăşiţi prin Omenia noastră dacică.
Părintele atestă în graiul său, dulce bucovinean, răcoritor ca o apă de izvor, vitejia,
înţelepciunea străbunilor traci, frumuseţea şi vechimea cetăţii Hârlău de pe
măgura Cătălina ca pe ctitoria marelui rege-preot Zamolxe: <<... acel şef care a durat cetate şi-n mijlocul ei case de
piatră pentru locuinţa lui. L-au ştiut oamenii timpului. Vremea lor e vreme
veche. Cu şase, şapte sute de ani înainte
de a fi apărut Iisus la Ierusalim...>> Ctitoria rămâne miraculoasă
prin <<întinderea cetăţii, de
sistemul de fortificaţii, de zidirile de piatră cu două intrări în cetate, de
malurile de pământ şi de casa de piatră din centru, cu multe camere în care
domnea căpetenia.
De la înălţimea Cătălinei? Iar ochii se
opresc la apus pe pădurile de pe Basaraba şi de pe Vintilă, dealuri împădurite
de la facerea lumii şi se opresc, când e senin, pe Ceahlău, de către
Transilvania. Iar spre răsărit şi spre miază-noapte, trecând peste molcomele
culmi ale podişului Moldovei, ochiul se opreşte pe înceţoşatele dealuri de
dincolo de Prut. În dosul lor stă, nevăzută, cealaltă parte a Moldovei, care-şi
sprijină apărarea de primejdie pe cetăţile masive de pe apa Nistrului.
De aici, de pe zidul cetăţii, în jos se lasă
un coborâş foarte iute care duce până-n satul Buhalniţa. Un drum prin pădure
atât de pieptiş făcea ca duşmanul să rămână neputincios la jumătatea dealului.
Aici duşmanul constata că făcuse drumul degeaba, Cetatea tracilor era de necuprins.
Pe celelalte laturi pădurea fără de sfârşit stătea ţeapănă în calea năvălirilor
duşmane.>>
„Cu
drept cuvânt, dacă la 1384 Hârlăul era oraş şi nu sat, presupun că vechimea lui
trebuie să coboare cel puţin cu două, trei sute de ani mai jos... Căci el,
neamul, aici era acasă de la facerea lumii şi s-a luptat ca să rîmână singur
stăpân pe ogorul lui şi pe casa lui. Şi dacă a vrut Dumnezeu, nu s-a topit în
sângele atâtor popoare musafire, căci pe unele le-a topit, de altele s-a ferit
şi pe celelalte le-a bătut şi le-a aruncat peste Nistru şi peste munţi. Iar
ţara zidită pe sângele strămoşilor jertfiţi, a trăit, a rodit viteji şi când a
apărut în istorie, a apărut ca ţară românească... Târgul acesta al nostru, a
văzut multe. Adică a văzut ce-a văzut Moldova, s-a bucurat odată cu ea, s-a
încrâncenat odată cu ţara...”( Părintele Dimitrie Bejan, Simple povestiri. Cugetări morale despre
viaţa de toate zilele.Ed. Trinitas, Iaşi-2008, p. 188, 190, 193-194)
DUMITRU BORDEIANU (1921-2002). Dumitru Bordeianu a primit
binecuvântare Maicii Domnului în sfânta Zi de 15 August în Drăguşenii de
Baia-Suceava, într-o familie numeroasă.
După absolvirea
Şcolii Generale în Drăguşeni, urmează liceul la Fălticeni şi Storojineţ. Se
încadrează în F.D.C. pentru a-şi găsi drumul
în viaţă. Tânărul DUMITRU este înrolat în celebrele Batalioane de sacrificiu, comandate de Antonescu, pentru frontul de
la Cotul Donului. Nu are şansa martiriului a miilor de camarazi. Din Batalionul
său rămân în viaţă: 73 de soldaţi, 2 ofiţeri şi un subofiţer. Dumitru primeşte aura Eroului: Bărbăţie
şi Credinţă.
Urmează
Facultatea de Medicină din Iaşi, dar evenimentele marilor arestări din 14/ 15
Mai 1948, îl surprind printr-o iudă-fost coleg de liceu. Urmează închisoarea
Suceava, audiind cursurile reeducării
comuniste cu lectorul
Bogdanovici, pentru a-şi susţine Doctoratul
în auspiciile Infernului sub îndrumarea satanicului-torţionar Ţurcanu Eugen,
la Piteşti unde a avut loc masacrarea, dar şi jertfa curată de sânge a studenţimii
române creştine.
În acel supliciu
diavolesc de 4 ani, sufletul lui Bordeianu se prăvăleşte în străfundurile
deznădejdii, dar rămâne agăţat de licărul-Costache
Oprişan (aflat „în vârful piramidei intelectuale româneşti”, la
cei 30 de ani ai săi), 11 luni, „cele mai plăcute din închisoare”,
intrând împreună în iadul demascărilor. (Cezarina Condurache, Sfinţii Închisorilor 28 de biografii
exemplare. Ed. Evdokimos Fundaţia Profesor Gheorghe Manu-2015, p. 82)
Pronia cerească
nu-l părăseşte. Ziua învierii vine în 1954, prin grija camarazilor
binecuvântaţi şi înduhovniciţi: Valeriu Gafencu, Gheorghe Jimboiu, Traian
Trifan.
Nu mai poate
relua cursurile la medicină, dar absolvă Institutul Pedagogic şi Facultatea de
Biologie. După eliberarea din ’64, timp de un sfert de veac este supus
artileriei securităţii. Supravieţuieşte şi de astă dată şi emigrează în Australia
unde îşi scrie memoriile: Mărturisiri din
mlaştina disperării, care apar la Paris în 1992 şi la Bucureşti în 1996.
Iată cum
surprinde eroul-mărturisitor Ziua învierii sale prin camaradul Gheorghe
Jimboiu: „Am cunoscut în viaţa mea fel de fel de oameni, atât înainte, cât şi
după detenţie, dar n-am întâlnit un altul, indiferent de vârstă sau pregătire,
care să înţeleagă Ortodoxia şi să iubească pe Hristos ca Jimboiu. Un tânăr
curat trupeşte şi sufleteşte, înzestrat cu o mare blândeţe şi bunătate. A fost
singura fiinţă pe care am întâlnit-o care n-a spus niciodată că suferă de
foame. Avea dragoste de oameni indiferent cine erau ei, prieteni sau duşmani,
dusă până la sacrificiu de sine. Faţă de duşmani şi faţă de cei care l-au
chinuit şi continuă să o facă, avea o înţelegere care raţional nu se poate
explica. Era atât de convins de misiunea lui pământească de a face binele,
încât parcă venea din altă lume... Jimboiu, cum numai sfinţii au înţeles, s-a
identificat cu chemarea Fiului lui Dumnezeu: <<Veniţi la Mine toţi
cei osteniţi şi împovăraţi şi eu vă voi da odihnă>>.” (Dumitru
Bordeianu, Mărturisiri din mlaştina
disperării. Ediţia a II-a, Scara, Bucureşti-2001, p. 370; Fabian Seiche,
op. cit., p. 138 ş.u.)
DEMETRESCU RADU GYR (1905-1975)-CONSTELAŢIA LIRICĂ A SUFERINŢEI ORTODOXE
ROMÂNEŞTI-GURĂ DE AUR AL LIRICII CREŞTIN-ORTODOXE.
Demetrescu Radu Gyr-Pruncul Dac al
Constelaţiei lirice cereşti s-a
născut în ilustra familie a actorului Coco-Ştefan,
a profesoarei Eugenia şi a naşilor cereşti Sf. Mc. Teodot, episcopul Chirinei;
Sf. Mc. Isihie şi Nestor, în zările muscelene.
De mic a avut
aspiraţii înalte urcând În munţi cu poemul dramatic la 14
ani în revista liceului craiovean Carol I. Din vârful Munţilor trece apoi ca
student al Facultăţii de Litere şi Filosofie în Sfera celestă prelinsă ca Linişti
de schituri.
Doctorul
Conferenţiar al Facultăţii de Litere şi Filosofie-Bucureşti, Demetrescu Radu
Gyr a fost Laureat în patru rânduri: 1926-1927-1928-1939 de Societatea
Scriitorilor Români şi de Institutul pentru Literatură al Academiei Române,
colaborând la diverse publicaţii româneşti celebre. Dar, culmile erudiţiei sale
absolute pe care s-a aprins infinit Aura sa, sunt:
Misticismul trăirii ortodoxe şi Pleroma lirică a suferinţei.
GHEORGHE
şi IOAN s-au ridicat împotriva barbariei
comuniste care-l condamnaseră pe poet la sentinţa capitală, punându-l lângă EMINESCU cu DOINA lui nemuritoare.
Profesorul-mărturisitor Atanasie Berzescu, care păşea spre groapa prăbuşirii
fizico-psihico-spirituale, relatează întâlnirea din AULA MARE (curtea
penitenciarului) a ACADEMIEI AIUDULUI cu nemuritorul Radu Gyr: „A
venit la mine, m-a luat părinteşte de după umeri şi mi-a zis: << Să
nu uiţi că noi trebuie să credem cu tărie că vom ieşi afară. Să-L avem pe
Dumnezeu în noi tot timpul.>> Am
avut norocul să stau cu el mult timp. Simt şi azi cum, strângându-mă la pieptul
lui, cu căldura sufletească de părinte, mă copleşea, mă fascina. El era
patriarhul nostru şi comandantul nostru, al Aiudului întreg. Din gura lui am
cules laude şi îndemn la rezistenţă. Îl păstrez în minte şi-n suflet până la
moarte...
În Aiud, Radu
Gyr a adus pe Iisus în celulă. L-a coborât de pe Cruce şi L-a adus alături de
noi pe rogojina cu libărci, spre îndumnezeirea omului.” (Cezarina Condurache, Sfinţii Închisorilor 28 de biografii
exemplare. Ed. Evdokimos Fundaţia Profesor Gheorghe Manu-2015, p. 204)
Poezia lui
Demetrescu Radu Gyr este o capodoperă a liricii creştine. Asemeni marilor
creaţii divine precum Liturghia psaltică înnobilează spiritul creştinului
conferindu-i prin flacăra mistică a suferinţei frumuseţea ortodoxiei româneşti absolute.
Trăirea sa
profun mistică, educaţia creştină de sacrificiu, morala călăuzitoare a
demnităţii, sensibilitatea aristocraţiei geniului, flacăra teologului ortodox,
întruparea suferinţei spiritului în dragostea dumnezeiască jertfelnică îl
înalţă pe Radu Gyr în Constelaţia cerului ca pe un DEMETRU GURĂ DE AUR AL LIRICII
CREŞTIN-ORTODOXE.
Opera sa monumentală îmbrăţişează cu simţirea şi omenia
românească întreaga omenire:
„Nu vis de
piatră-n nemişcare pură,/ nici rece sfinx în cremenea nevinii,/ ci, vie, din
azurul tău, şi crinii/ şi lebăda-n zăpada lor te fură.// Prin tine, o cutremur
cald de linii,/ materia palpită şi se-ndură,/ şi lutul prinde zîmbete pe gură/
şi lacrima ia aurul luminii.// Tu vii din marea Omului iubire,/ ce toate
le-mlădie şi’nfierbîntă./ Dezmierzi, şi piatra unduie subţire,/ tresari, şi
bronzul freamătă şi cântă,/ voieşi, şi sfere noi pe cer se’ncheagă,/ surîzi, şi
ochii mărilor se roagă.
(FRUMUSEŢEA)
DUMITRU NEAGU (1926-2010) Puişorul de moţ DUMITRU
vede lumina soarelui valah sub binecuvântarea Sf. Ier. Teotim-episcopul Tomisului, în 20 Aprilie, cu bucuria părinţilor
Petru şi Rafila din Arada-Poiana Horea-Beliş de Cluj. Înregimentat în F.D.C. a
fost arestat de Antonescu în 1943. În perioada 1 Sept. 1944-3 Dec. 1948 rămâne
învăţător la Trifeştii de Alba. Comunişti din România fac o pasiune pentru el
şi-l arestează pentru 15 ani, între 1948-1963. A fost întemniţat la Piteşti,
Aiud, Gherla, Baia Sprie, Periprava. Susţinea ca de altfel toţi camarazii săi
că sensul suferinţei creştine este cinstea, credinţa, care duc apoi la jertfă, la
adevăr, la libertate, la biruinţă, la înviere: „A fi om de omenie întâi. Şi de
asta se leagă creştinismul nostru, românismul nostru. Să creşteţi în duhul
Sfintei Treimi şi veţi găsi creştinismul adevărat şi românismul adevărat şi
viaţă o să aveţi şi o să daţi şi altora viaţă.” (Fabian Seiche, op.
cit., p. 366)
DUMITRU ILIESCU PALANCA-Părintele (1903-1963). Viitoru
părinte-vîlcean de aur s-a născut sub ocrotirea Sf. Dimitrie cel Nou şi a Mucenicului Nestor, în 27 Octombrie pe meleagurile vîlcene ale satului Palanca
din comuna Nemoiu. După clasele primare şi secundare urmează Seminarul teologic
Sfântul Nicolae-Rîmnicu Vîlcea. Este
hirotonit preot pentru o parohie din Olteniţa, apoi continuă studiile la
Seminarul Pedagogic-Iaşi şi Teologia la Chişinău, lundu-şi licenţa cu Magna cum laude. Urcă ierarhic ajungând
directorul Seminarului Curtea de Argeş. Face cunoştiinţă cu prigoana carlistă,
fiind arestat în 1939. Pleacă de la Curtea de Argeş la Seminarul teologic
Cernica, slujind şi la parohia Stavropoleos.
Abia zăreşte
Biserica de mânăstire prin dărâmături şi graţie dăruirii sale neîntrerupte o
reface în chipul unuia dintre cele mai frumoase monumente ale Bucureştiului,
fiind târnosită de mitropolitul Gurie Grosu al Basarabiei. Părintele este
arestat şi de Antonescu în 1942, apoi în 1944, 1945. Părintele nu se sperie de
persecuţii şi se implică activ în Mişcarea de Rezistenţă Anticomunistă sub
organizaţia Vlad Ţepeş II, condusă de
Gheorghe Popescu-Vâlcea. Rearestat
în 1948, părintele primeşte 20 de ani m.s. şi 10 ani degradare civică. Suferă
în închisorile Văcăreşti, Jilava, Baia Sprie, Valea Nistrului, Aiud, Lugoj,
Gherla, Salcia, Balta Brăilei: <<Părintele Palanca făcea parte din
divizia 6, „divizia preoţilor”. Munca
în colonie era dificilă: se lucra la câmp, la porumb, în baltă la trestie sau
la construirea digului. Normele erau uriaşe, iar puterile condamnaţilor minime.
Într-un astfel de ritm nimicitor, boala părintelui s-a agravat, iar la 17
martie 1963 sufletul său a plecat la cer din baraca de lemn de la Salcia.
Trupul i-a fost aruncat în gropile de la Agaua, o comună din apropiere, în
marginea căreia erau înmormântaţi deţinuţii, fără cruce şi fără slujbă...
După
revoluţie, în satul Agaua a sosit un preot care a înţeles că are în grijă şi
imensa groapă comună, în care au fost aruncaţi peste 3 000 de deţinuţi politici. Din modeste resurse personale şi fără a beneficia de un ajutor
consistent, părintele Viorel Roşu
a ridicat un monument în memoria celor
morţi la Salcia. (http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1009656-serial-sfintii-închisorilor-preotul-dumitru-iliescu-palanca-organizaţia-vlad-tepes.htm)
DUMITRU V. IONESCU s-a născut în braţele aurei Sf. Cuv. Paraskeva-Ocrotitoarea îndeosebi a
Moldovei, pe 15 Octombrie 1953, în Bucureşti în familia binecuvântaţilor
părinţi Vasile şi Ana.
După ce absolvă Şcoala Generală în Vatra Luminoasă, urmează unul dintre cele
mai renumite Colegii Naţionale-Iulia
Haşdeu, apoi Academia de Ştiinţe Economice-Bucureşti. Proaspătul
licenţiat-băiet de capitală s-a
angajat la Poşta Română. Acelaşi
drum l-a urmat şi tânăra domnişoară Monica
Leoveanu: Colegiul Naţional Iulia Haşdeu-A.S.E.-Poşta Română. Aici, căile
celor doi tineri s-au întâlnit. S-au cunoscut, s-au plăcut şi s-au împlinit,
împletindu-şi soarta şi destinul în viaţa aceasta dăruită de Dumnezeu.
Alt dar cu care
i-a binecuvântat Maica Domnuului este Adrian-Octavian,
astăzi tânăr, optimist şi dublu licenţiat în Istorie şi Ştiinţe Economice.
DUMITRU IONESCU, nepotul Emiliei şi al eroului Marin Marinescu din Motoci de Craiova, care a fost luat prizonier de germani în primul război
mondial, devine mai întâi un iubitor de geografie, de călătorii: Extremul
Orient-Japonia, Tailanda, Samarkand, Buhara, Baikal, Urali, Caucaz, Leningrad,
Erevan, Polonia, Portugalia, Spania, etc.
DUMITRU V. IONESCU, astăzi expert în
cadrul prestigioasei instituţii Poşta Română este un om de cultură ortodoxă, pasionat
de istorie nefurată, mare bibliofil de carte rară şi aleasă.
Bibliofilul
creştin nu este un colecţionar de carte, ci Prietenul Cărţii. De aceea din
vistieria boieriei sale îşi permite să dăruiască continuu.
Însă, calitatea
supremă a lui Mitică cel drag rămâne tot acea Omenie a Românului.
Deşi, se pare că
toate relele s-au prăvălit asupra-i, Dumitru Ionescu s-a întrupat în spiritul
naţionalist-creştin al dârzeniei Neamului Dacoromân, care-l ajută să treacă
peste vitregiile vremii şi să păşească mai departe Suişul spre Cerul Daciei
Mari, cum ne îndrumă axiologic, triada mistică a creştinului pentru a birui
crucea vieţii pământene, prin Părintele Bejan:
„-Întâi, să fie creştin ortodox; al doilea, să ştie că suferinţa este
indisolubil legată de viaţa omului pe pământ; al treilea, să ştie că la capătul
suferinţei, prin care trece biruitor totdeauna cu ajutorul lui Hristos, i se
deschide mântuitor, Raiul.”
(Fabian Seiche, op. cit., p. 120)
Întru
mulţi ani binecuvântaţi lui Mitică, dragul meu prieten, şi tuturor purtătorilor
acestui sfânt nume valah!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu