"ŢIN LA ACEASTĂ ŢARĂ ŞI ŞTIU CĂ DUMNEZEU
MĂ VREA AICI. AICI MĂ CUNOAŞTE DUMNEZEU DUPĂ NUME"
Eginald
Schlattner - Preot şi scriitor sas din Roşia, Sibiu
"Când în pădurile şi mlaştinile unde
astăzi se află Berlinul creştea pir, aici, în Transilvania, se cânta nemţeşte
şi se rosteau rugăciuni latineşti. Asta înseamnă vechimea săsească! Iar dacă
astăzi vă pot saluta în limba noastră comună, germana, acest lucru îl datorez
Patriei mele, România, care niciodată nu ne-a interzis limba maternă, nici
chiar în acele nouă luni de zile, de la 23 august 1944 la 9 mai 1945, când
Regatul român s-a aflat în război cu Reichul german. În septembrie 1944,
fiecare copil de sas s-a dus la şcoala lui germană, unde se predau două ore de
limbă română că limbă străină, începând cu clasa a III-a".
Cu aceste cuvinte şi-a întâmpinat preotul şi
scriitorul Eginald Norbert Schlattner, în biserica din comuna Roşia (Rothberg),
de lângă Sibiu, un oaspete de seamă sosit din Germania: ministrul federal de
Interne, Otto Schily. Publicat mai mult în străinătate decât acasă, adulat de
milioane de cititori din Austria, Germania şi Elveţia, dar şi din Spania şi
Polonia, Schlattner este considerat de critici drept cel mai cunoscut romancier
din România.
După marea plecare a saşilor din anii
1990-1991, el a continuat să-şi îndeplinească îndatoririle de preot, trăind cu
stoicism tristeţea de a sluji zilnic în Biserica evanghelică din Roşia
(Rothberg) "doar pentru Dumnezeu şi pentru mine, de unul singur, şi mulţi
îngeri". Din cei cinci saşi care mai vieţuiesc în comună, doar preotul şi
câteodată preoteasa mai trec pragul sfântului lăcaş.
Biserica-cetate din secolul al XIII-lea are
în jurul ei livezi de meri şi pâlcuri de stejari şi de brazi, înălţându-se
către cer în mijlocul satului. Străjuită de tei seculari, casa parohială este,
la rândul ei, un monument: ea "împarte" veacurile în două - la sud, "aripa
tânăra" de la 1762, iar la nord, zidăria de la 1550. Aici şi-a găsit
familia Schlattner (al cărei arbore genealogic coboară, cu documente, până la
1467) loc de vieţuire şi de slujire pe altarul credinţei, spaţiu de tihnă şi de
creaţie literară.
Când se retrage să-şi scrie cărţile, şapte uşi îl despart
pe romancierul-preot de lume; şapte uşi că tot atâtea praguri de amintiri
răscolitoare.
"N-ai voie să vorbeşti
aşa de frumos despre România, că nu te crede nimeni"
R:- Se spune că vorbele cu care l-aţi
întâmpinat pe ministrul Otto Schily au făcut o impresie extraordinară asupra
delegaţiei germane. În fapt, ce mesaj le-aţi transmis înalţilor oaspeţi?
- Am dorit să le demonstrez că românii sunt europeni prin
vocaţie şi ţinută, că această ţară vine din istorie cu "acquis"-ul
comunitar însuşit, pe care-l şi depăşeşte la capitolul toleranţă faţă de
minorităţi. Zic: "Herr Bundesminister, la vârsta de zece ani, eu nu
vorbeam româneşte. Tata îmi atârnase o tăbliţă de gât pe care scria:
"Acest băiat se numeşte Eginald Norbert Schlattner şi nu ştie româneşte.
Dacă se pierde, vă rog să-l predaţi pe strada Eminescu 5, contra
recompensă". Şi am spus: "Herr Bundesminister, am fost foarte
intrigat că tata a plătit pentru mine, când am fost adus acasă de un român
cumsecade, numai de două ori suma plătita pentru câinele nostru, Litvinov, când
şi el se rătăcise. MĂ aşteptam să plătească măcar de cinci ori mai
mult...". În această metaforă anecdotică este ceva care defineşte spiritul
tolerant al României ultimilor 87 de ani, caracterul umanitar al civilizaţiei
româneşti. Mă doare inima când observ că, în străinătate, România este
percepută numai prin stradă, şi anume: câinii de stradă, copiii de stradă,
fetele de pe stradă, hoţii de stradă... E mult prea puţin! S-a ajuns la
aberaţii de genul celor întâmplate la Lisabona, unde am ţinut o conferinţă de
presă despre România, organizată de Ambasada Austriei. S-a apropiat un ataşat
de presă oarecare şi mi-a şoptit: "N-ai voie să vorbeşti aşa de frumos
despre România, că nu te crede nimeni". Dar eu vorbesc! Odată, în
Polonia, la o conferinţă internaţională, am luat cuvântul în încheiere şi am
spus: "În mod regretabil, de patru zile vorbiţi despre identitatea
Europei, şi două lucruri nu le-am auzit - cuvântul Dumnezeu şi cuvântul România
!".
R:- La Academia Evanghelică din Sibiu se
vorbeşte că, printre altele, i-aţi ţinut ministrului federal o adevărată
disertaţie despre învăţământul multicultural din România . Este adevărat?
- I-am prezentat, spre exemplu, situaţia abecedarelor.
Zic: "Herr Bundesminister, mesajul României către Europa Unită este
următorul: la noi în ţară, abecedarul se tipăreşte în peste zece limbi!".
Şi fiindcă ştiu că unui german trebuie să-i traduci în sistemul lui de
concepţie ceea ce înseamnă acest enunţ, am fost şi mai explicit: "Asta
înseamnă că la noi în ţară există tot atâtea sisteme şcolare în care limba de
predare nu este cea româneasca, ci limba maternă a copilului. În Parlament,
domnule ministru, sunt 19 etnii reprezentate, caz unic în Europa!".
Fiindcă am presupus că nici acuma nu îşi poate imagina ce înseamnă cele zece
sisteme şcolare, cu limba de predare neromânească, i-am spus: "Dacă dvs.
doriţi ca pe cele două fete ale dvs. să le trimiteţi în Germania la o şcoală cu
limba de predare turcă, la 2-3 milioane de turci, nu puteţi. Dar trimiteţi-le
aici, la Constanţa sau la Babadag, unde există numai câteva mii de turci, şi
acolo poate să termine liceul şi să dea şi bacalaureatul în limba turcă".
Şi, deoarece nici acuma încă nu eram sigur dacă putea să-şi imagineze, i-am
spus următorul lucru: "Herr Bundesminister, dacă întrebaţi aici, la Sibiu,
o copiliţă de etnie română (că românii au descoperit acuma şcolile germane),
dacă o întrebaţi, zic, pe Rodica Popescu: drăguţă, în ce clasa eşti? În clasa a
IV-a. Unde? La Liceul Brukenthal. Şi ce limba străină înveţi? Răspunde: limba
română... Asta este, domnule ministru, România europeană. Nici măcar
austriecii, care până în 1918 au gestionat 13 naţiuni, nici ei încă nu reuşesc
să aprecieze corect mesajul românesc către Europa multiculturală".
"Ortodoxia aparţine în
mod constitutiv spiritului european"
R:- Prin succesul cărţilor dvs. sunteţi un
cetăţean român gata integrat în Comunitatea Europeană. Din perspectiva mult mai
largă pe care o aveţi, ce calităţi ale poporului nostru credeţi că vor
influenţa pozitiv familia europeană în care ne pregătim să intrăm?
- Dimensiunea bizantină. Sunt convins că o ţară atât de
ortodoxă cum e România va completa în mod fericit viaţa spirituală a Europei
Occidentale. Ortodoxia aparţine în mod constitutiv spiritului european. Când
d-l Andrei Pleşu a spus că în fiecare român există un european care trebuie
doar descoperit, mă întreb ce a dorit să spună. Suspiciunea mea este că
românii, când zic "european", se gândesc la stilul de viaţa materială
şi mentală din Europa de Vest, prelungit până în America. Mulţi dintre ei cred
că trebuie să adoptăm şi să imităm acest stil, această forma de viaţă, această
mentalitate care este în mod derivat tributară creştinismului catolic şi
protestant. De aceea, când citesc că Andrei Pleşu a descoperit că în fiecare
român zace un european, sper că n-a avut în minte modelul antropologic vestic;
sper că are şi el această viziune autentică a omului ortodox. Eu, ca unul care
70 de ani a convieţuit cu românii, ştiu că religiozitatea mistică a românilor a
creat o relaţie specială cu Dumnezeu şi care are toate şansele, sper din inimă,
să revigoreze creştinismul apusean.
R:- Grecia ortodoxă este membră a UE de peste
un deceniu. De ce n-a reuşit să influenţeze Apusul catolic şi protestant?
- Pentru că Grecia, aşa cred, nu e prezentă prin religia
ortodoxă, ci prin antichitate. Cine merge la Atena nu merge să asiste la o
slujbă ortodoxă, ci să-şi rupă pingelele pe Acropolis. De aceea, zic: România,
alături de Bulgaria mai mică, va duce în Vest şi acest element al dimensiunii
ortodoxe, al conceptului mental, intelectual şi spiritual bizantin. Episcopul
nostru, doctorul Cristoph Klein, a scris multe cărţi în care a încercat să
definească această punte intre creştinismul occidental şi cel răsăritean,
găsind că rugăciunea este cea care transcende graniţele dintre Est şi Vest.
"Sunt îngrozit că de
la Bruxelles ni se prescrie deja cât de lungi să fie tijele florilor din
piaţă"
R:- În marşul forţat al României către Europa
Unită, s-ar părea că ţăranii vor avea cel mai mult de îndurat. Locuiţi între
ţărani, le ascultaţi spovedania pe româneşte, le daţi sfaturi creştineşti. Ce
le spuneţi despre UE?
- Despre ţărani pot să spun numai ceea ce sper. Sunt şi
eu îngrozit de aceste cerceluşe din urechile vacilor; sunt îngrozit că de la
Bruxelles ni se prescrie deja cât de lungi să fie tijele florilor din piaţă,
după soi şi după culoare - ceva de neconceput. Sper că romanul nostru se va
sustrage unor reglementări şi unor regularizări absurde. Sper că, totuşi, va
rămâne atmosfera aceasta a satelor noastre care, din ţinut în ţinut, oglindeşte
ceva din prezenţa lui Dumnezeu „hic et nunc” (aici şi acum -
n.red.) şi îşi va păstra individualitatea ei scoasă din timp. Am observat că,
şi după ce a dispărut partidul care tot timpul bătea ţăranii la cap ce şi cum
să facă, pământurile tot se lucrează. Deşi tinerii fii şi fiice de ţărani care
frecventează şcolile din Sibiu vin acasă moderni, cu bluginşi, cu muzica asta infernală
din combine etc., în timpul verii nu merg nici la mare, nici la munte, ci merg
cu bunicuţele la câmp, la săpat şi recoltat. Sper ca această atmosfera va
rămâne, iar prezenţa lor în sat va dăinui. Să nu uităm că la noi lumea mai face
petreceri de mare sărbătoare, se mai căsătoreşte cu alai pe uliţa satului, se
mai adună la parastase, iar familia mai este adăpost şi refugiu, nu este
atomizata ca în Apus.
R:- Credeţi că satul va putea rămâne sat, iar
ţăranul, ţăran?
- Satul va rămâne matca spiritualităţii româneşti
ortodoxe - care va fi o completare salutară la spiritualitatea occidentală. Cei
care vin din Vest, şi vin tot mai mulţi investitori şi turişti, descoperă viaţa
de la ţară şi rămân uluiţi că mai există aşa ceva pe lume. În Occident, visele
lui Stalin şi ale lui Ceauşescu de a reduce diferenţa dintre oraş şi sat, sunt
deja o realitate... Şi atunci, vin germanii, austriecii şi alţii, şi ce zic ei:
"Ce vedem noi aici, în România ? Vedem un băiat călare pe un cal care
galopează prin mijlocul satului... Vedem două fete care merg pe drum, una cu
mâna trecută peste umărul celeilalte... Vedem doi băieţi care se joacă de-a
calul şi vizitiul, folosind drept hături o sfoara... Vedem că te duci pe uliţă
şi eşti deja în mijlocul vieţii..." Ceea ce eu completez: nu mă poate
trimite soţia în vecini după lapte, că, până când viu înapoi, s-a acrit;
trebuie să stau de vorbă, să povestesc cu fiecare sătean, chiar dacă l-am văzut
numai ieri. Aici totul devine eveniment: dispariţia liliacului alb, trilul
ciocârliei care urca la cer, orăcăitul broaştelor, boala unei vaci, moartea
unui cal pentru care trebuie să sapi o groapă ca pentru împăratul. După mine,
viaţa firească este numai la ţară, unde şi ploaia îmi este apropiată.
R:- Credeţi că această viziune plină de mister
cotidian asupra vieţii îi va preface, îi va schimba şi pe fraţii noştri europeni din
Vest?
- Nu ştiu în ce măsură toate acestea vor avea o înrâurire
asupra stilului lor de viaţă, a spiritului de a concepe lumea şi cerul, dar
ştiu altceva: ei s-au plictisit de individualismul atomizat în care vieţuiesc,
de perceperea vieţii numai prin televizor. Sunt convins că această inerţie
pozitivă a unor forme de viaţă rurală din România, tradiţiile satelor
româneşti, vor impulsiona spiritualitatea Europei Occidentale în aşa fel, încât
unul de acolo să nu mai fugă până în India sau până în Nepal în căutarea
sacralităţii, găsind-o la noi. Faptul că sacralitatea pătrunde zilnic în profan
în satele din România va fi, cred, perceput şi de fraţii noştri din Vest. Este
tragic că saşii au părăsit această ţară şi au ajuns acolo unde au ajuns. Ei ar
fi putut fi o punte intre cele două lumi adiacente. Cred că noi, saşii, puteam
trăi pe aceste plaiuri încă 900 de ani: cu români, unguri, sârbi, evrei şi
ceilalţi. Nimeni nu ne-a alungat din ţară!
R:- Vă rog să-mi permiteţi o ultimă
întrebare: de ce n-aţi plecat, totuşi, în Germania, părinte Schlattner?
- De data aceasta un răspuns scurt şi concis:
pentru că ţin la această ţară şi ştiu că Dumnezeu mă vrea aici. Aici mă
cunoaşte Dumnezeu după nume!
Sursa:
I.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu