Evlavia față de Icoane
Câtă evlavie
trebuie să avem faţă de icoane! Un monah a pregătit o icoană a Sfântului
Nicolae ca să o dea de binecuvântare cuiva. A învelit-o cu o hârtie curată şi a
pus-o în dulap până ce o va da. Dar fără să ia aminte a pus-o cu faţa în jos.
Peste puţin, în camera lui a început să se audă un zgomot. Se uită monahul
încoace şi-ncolo ca să vadă de unde venea acest zgomot. De unde să-şi dea seama
că zgomotul venea din dulap? Zgomotul a continuat destulă vreme, „tac-tac-tac”,
încât nu-l lăsa să se liniştească. În cele din urmă, ducându-se aproape de
dulap, a înţeles că zgomotul ieşea de acolo. L-a deschis şi şi-a dat seama că
zgomotul ieşea din icoană. „Ce să aibă icoana?”, şi-a spus. „Ia să văd!”. De
îndată ce a desfăcut-o, a văzut că era pusă invers.
Atunci a pus-o cum trebuie
şi îndată zgomotul a încetat.
Cel evlavios
are evlavie în mod special la icoane. Şi când spunem că „are evlavie la
icoane”, ne referim la faptul că are evlavie la persoana zugrăvită pe ele. Când
cineva are o fotografie a tatălui său, a mamei sale, a bunicului, a bunicii sau
a fratelui său nu o poate rupe sau călca, cu atât mai mult o icoană. Martorii
lui Iehova nu au icoane.
Cinstea pe care noi o dăruim icoanelor, ei o consideră
idolatrie. Am spus odată unui martor al lui Iehova: „Dumneavoastră nu aveţi
fotografii în casele voastre?”. „Avem”, mi-a răspuns. „Ei bine, mama nu sărută
fotografia fiului ei, atunci când el este departe?”.
„O sărută”, îmi spune.
„Sărută hârtia sau copilul?”. „Pe copilul ei”, îmi răspunde. „Ei, precum aceea
atunci când sărută fotografia fiului ei îşi sărută fiul şi nu hârtia, aşa şi
noi sărutăm pe Hristos, iar nu hârtia sau scândura”.
– Părinte,
dacă o scândură a avut cândva pe ea chipul lui Hristos, al Maicii Domnului sau
al vreunui sfânt şi culorile s-au şters din pricina vremii, nu trebuie s-o mai
sărutăm din această cauză?
– Ba da,
trebuie. Atunci când omul sărută cu evlavie şi dragoste fierbinte sfintele
icoane, ia culorile de pe ele şi se zugrăvesc sfinţi înlăuntrul său. Sfinţii se
bucură atunci când se ridică de pe hârtii sau scânduri şi se întipăresc în
inimile oamenilor. Când creştinul sărută cu evlavie sfintele icoane şi cere
ajutor de la Hristos, de la Maica Domnului, de la Sfinţi, sărutându-le cu toată
inima lui, soarbe în inima sa nu numai harul lui Hristos, al Maicii Domnului
sau al Sfinţilor, ci şi pe Hristos întreg sau pe Maica Domnului sau pe Sfinţi
şi îi aşază în catapeteasma bisericii sale. Omul este Biserică a Sfântului Duh.
Vezi, fiecare slujbă începe cu sărutatul icoanelor şi tot cu sărutatul lor se
termină. Dacă oamenii ar înţelege lucrul acesta, câtă bucurie nu ar simţi şi
câtă putere nu ar lua.
– Părinte,
în Paraclisul Maicii Domnului, la un oarecare stih, pentru ce se spune: „Mute
să fie buzele păgânilor care nu se închină cinstitei Icoanei tale”?
– Atunci
când cineva nu are evlavie şi sărută icoanele, buzele lui nu sunt mute? Iar
când cel evlavios le sărută, buzele lui nu sunt vorbitoare? Sunt unii care,
atunci când se închină la icoane, nici nu ating buzele de icoană. Alţii le
ating numai puţin de icoană atunci când le sărută. Iată, aşa. Aţi auzit ceva?
– Nu.
– Ei, atunci
buzele sunt „mute”. În timp ce atunci când cel evlavios sărută icoana şi
sărutul se aude, buzele lui sunt „vorbitoare”. Atunci când se spune că sunt
„mute”, nu înseamnă că le blesteamă, ci, simplu, acele buze sunt mute, iar
celelalte sunt vorbitoare.
Când privim sfintele icoane, inima noastră trebuie
să îşi reverse dragostea sa faţă de Dumnezeu şi faţă de Sfinţi, să cădem, să ne
închinăm şi să le sărutăm cu multă evlavie.
Să fi văzut pe un bătrânel evlavios
la Mănăstirea Filoteos, bătrânul Sava, cu câtă evlavie, cu câtă dragoste săruta
icoana Maicii Domnului – Dulcea Sărutare! La această icoană a Maicii Domnului
s-a făcut o umflătură, deoarece părinţii o sărutau în acelaşi loc.
Icoana care
se pictează cu evlavie absoarbe de la pictorul evlavios harul lui Dumnezeu şi
transmite oamenilor mângâiere veşnică. Pictorul se pictează, se transpune în
icoana pe care o face. De aceea starea lui sufletească are o mare însemnătate.
Părintele Tihon îmi spunea: „Eu, fiule,
atunci când pictez epitafe, cânt: Iosif cel cu bun chip, de pe lemn luând…”.
Cânta şi plângea mereu, iar lacrimile lui cădeau pe icoană. O astfel de icoană
face o predică veşnică în lume. Icoanele predică şi predică veacuri de-a
rândul. Un om îndurerat aruncă o privire către icoana lui Hristos sau a Maicii
Domnului şi primeşte mângâiere.
Toată
temelia este evlavia. Vezi, unul numai se sprijină de peretele unde a fost pusă
o icoană şi primeşte har, iar altul poate să aibă cea mai bună icoană, dar nu
se foloseşte, deoarece nu are evlavie. Sau cineva poate fi ajutat de o cruce
simplă, iar altul să nu se folosească nici chiar de Cinstitul Lemn atunci când
nu are evlavie.
Legătura oamenilor cu duhurile căzute
Sf. Ignatie
Brianceaninov
„Înainte de
căderea omului, trupul său era nemuritor, străin de neputinţe, străin de
urâciune şi de greutăţile de acum, nu cunoştea păcatul şi simţirile trupeşti,
care acum i se par lui, fireşti” (Sf. Macarie cel Mare, Omilia 4). Simţirile
sale erau fără de asemănare, cu mult mai alese, lucrarea lor era fără de
asemănare mai largă şi în întregime slobodă. Fiind îmbrăcat cu un astfel de
trup, cu astfel de simţuri, omului i-a stat în putinţă să perceapă duhurile, pe
a căror treaptă se afla omul însuşi, prin sufletul lui. Omului îi stătea în
putinţă să vorbească cu aceste duhuri, să aibă acea vedenie dumnezeiască şi să
vorbească cu Dumnezeu, lucru care stă în firea duhurilor sfinte. Trupul sfânt
al omului nu era o piedică pentru aceasta, el nu despărţea omul de lumea
duhurilor. Îmbrăcat într-un astfel de trup, omul avea putinţa de a vieţui în
rai, în care acum numai sfinţilor le stă în putinţă să sălăşluiască, şi numai
cu sufletele lor, iar numai după înviere se vor înălţa şi trupurile care se vor
uni cu sufletele lor. În zilele acelea, aceste trupuri vor lăsa în mormânt
întinarea pe care şi-au luat-o asupră-le după cădere; în zilele acelea se vor
înduhovnici, şi chiar se vor face duhuri după grăirea Sfântului Macarie cel
Mare (Omilia 6; cap. 13), şi vor arăta în ei înşişi aceste însuşiri, care le-au
fost date la zidirea lor. În zilele acelea, oamenii vor intra din nou în rândul
duhurilor sfinte şi se vor afla în legătură deschisă cu ele. Putem vedea chipul
trupului, care va fi deodată atât trup, cât şi duh, în trupul Domnului nostru
Iisus Hristos după înălţarea Lui.
Căderea omului
Prin cădere,
atât sufletul, cât şi trupul omului s-au schimbat. În înţeles mărginit, căderea
era de asemenea o moarte pentru ei. Ceea ce vedem şi numim moarte este, într-un
înţeles mai profund, numai despărţirea sufletului de trup, amândouă fuseseră
deja mai înainte osândite la moarte, prin moarte veşnică! Neputinţele trupului
nostru, înrobirea lui faţă de lucrarea potrivnică a feluritelor materii din
lumea materială, starea lui de învârtoşare, alcătuiesc urmările căderii. Din
pricina căderii, trupul nostru a intrat în acelaşi rând cu trupurile
animalelor; el are o viaţă care este asemenea firii lui căzute.
Trupul slujeşte
sufletului ca închisoare şi mormânt.
Aceste
cuvinte pe care le-am folosit noi sunt tari. Dar chiar şi aşa, ele nu arată în
chip potrivit pogorârea trupului nostru din înălţimea stării duhovniceşti la
starea trupească.
Omul trebuie să se curăţească prin pocăinţă adâncă, omul
trebuie să simtă cel puţin până la o anumită treaptă libertatea şi înălţimea
stării duhovniceşti pentru a dobândi o înţelegere a stării de stricăciune a
trupului nostru, condiţia morţii lui pricinuită de înstrăinarea de Dumnezeu.
În această
stare de moarte, din pricina învârtoşării prea mari, simţurile trupeşti sunt
neputincioase de a intra în legătură cu duhurile, oamenii nu le văd, nu le aud,
nu le simt.
Astfel, securea tocită nu se mai poate folosi potrivit menirii
sale. Duhurile sfinte ocolesc legătura cu oamenii care nu se învrednicesc de o
asemenea legătură; în vreme ce duhurile căzute, care ne-au tras în căderea lor,
s-au amestecat cu noi şi, fiindcă ne prind în strânsoare cu mai multă
lesniciune, se străduiesc să se facă nevăzute pentru noi, atât ele însele, cât
şi legăturile lor. Şi atunci când ele se descoperă, o fac pentru a-şi întări
stăpânirea asupra noastră.
Noi toţi cei
care suntem robi ai păcatului, trebuie să pricepem că legătura cu sfinţii
îngeri este nefirească pentru noi, din pricina înstrăinării noastre de ei, prin
cădere; pentru aceeaşi pricină este firească pentru noi legătura cu duhurile
căzute, pe a căror treaptă ne aşezăm cu sufletul nostru; căci duhurile care se
arată prin simţuri oamenilor care se află într-o stare de păcat şi cădere, sunt
draci şi nici pe departe nu sunt sfinţi îngeri.
„Sufletul întinat”, zice Sf.
Isaac Sirul, „nu intră în sălaş curat şi nu se aşează laolaltă cu duhurile
sfinte” (Omilia 74). Sfinţii îngeri se arată numai oamenilor sfinţi care au
refăcut legătura cu Dumnezeu şi cu îngerii Lui, printr-o viaţă sfântă.
Legătura cu duhurile
căzute
Deşi în
arătările lor înaintea oamenilor, dracii îşi iau de obicei înfăţişare de îngeri
de lumină pentru a amăgi mai uşor, deşi ei se străduiesc uneori să lămurească
oamenii că sunt suflete omeneşti şi nu draci (acest chip de înşelare de acum,
reprezintă o oarecare modă printre draci, din pricina unei aplecări oarecare a
oamenilor din zilele noastre, de a crede în aceasta); chiar dacă ei prevăd
uneori viitorul; şi chiar dacă descoperă taine – chiar şi aşa, oamenii nu
trebuie să creadă în ei cu nici un chip. Ei amestecă adevărul cu minciuna;
adevărul este folosit numai atunci când au nevoie de o înşelare mai prielnică.
Satan se schimbă într-un înger de
lumină, şi slujitorii lui în slujitori ai dreptăţii, a spus Sf. Apostol Pavel
(II Cor. 11, 14-15) (Episcopul Ignatie, Opere complete, vol. III, pag. 7-9).
Toţi oamenii
trebuie să ne ţinem departe de aceste duhuri şi pentru nici o pricină să nu
avem încredere, atunci când ele se ivesc prin simţiri, nici să nu începem să
vorbim cu ele, nici să nu le dăm vreun fel de atenţie, să cunoaştem că arătarea
lor este cea mai mare şi mai primejdioasă ispită. Când vine o astfel de ispită,
omul trebuie să-şi îndrepte mintea şi inima către Dumnezeu, cu o rugăciune
pentru milă şi pentru scăparea de ispită.
Dorinţa de a vedea duhuri, iscodirea
de a descoperi ceva despre ele şi de la ele, este un semn al celei mai mari
nebunii, şi este necunoaşterea totală a tradiţiilor Bisericii Ortodoxe cu
privire la morală şi la viaţa lucrătoare. Cunoaşterea duhurilor se dobândeşte
în chip mai deosebit decât chipul în care socoteşte cel care trece printr-o
asemenea împrejurare şi este lipsit de experienţă şi este plin de uşurătate.
Vorbirea deschisă cu duhurile este cea mai mare nenorocire pentru cei lipsiţi
de experienţă, sau le slujeşte ca pricină pentru cele mai mari nenorociri.
Scriitorul
de insuflare dumnezeiască a cărţii Facerea, spune că după căderea celor dintâi
oameni, Dumnezeu, în rostirea osândei asupra lor, înainte de izgonirea lor din
rai, a făcut pentru ei haine de piele şi i-a îmbrăcat cu ele (Facerea 3, 21).
Hainele de piele, aşa cum desluşesc Sfinţii Părinţi, (Sf. Ioan Damaschin,
Arătarea cea adevărată a credinţei ortodoxe, Cartea 3, cap. 1), semnifică
trupul omului de pe treapta de jos care, la cădere, s-a făcut stricăcios; el
şi-a pierdut subţirimea şi firea duhovnicească şi a primit starea învârtoşată
de acum. Deşi pricina cea dintâi pentru această schimbare a fost căderea,
totuşi schimbarea s-a făcut sub înrâurirea Ziditorului Atotputernic, în mila
Lui de negrăit pentru noi, şi pentru marele bine al nostru. Printre celelalte
urmări de folos pentru noi, care vin din starea în care se află trupul nostru
acum, ar trebui să arătăm una: prin învârtoşarea trupului nostru ne-am făcut
neputincioşi să simţim duhurile, în al căror sălaş am căzut … Înţelepciunea şi
bunătatea lui Dumnezeu a aşezat o piedică între oamenii izgoniţi din rai pe
pământ şi duhurile care fuseseră izgonite pe pământ din cer; această piedică
este materialitatea grosolană a trupului omenesc. Astfel lucrează ocârmuitorii
pământeşti care îi despart pe făcătorii de rele, de lume, prin zidul unei
închisori, ca nu cumva ei să pricinuiască rău acestor oameni, după propria lor
dorire şi să strice şi alţi oameni (Sf. Ioan Casian, Convorbirea 8, cap. 12).
Duhurile căzute lucrează asupra oamenilor, aducându-le gânduri şi simţiri pline
de păcat; dar foarte puţini oameni ajung să vadă duhurile.
Sufletul,
îmbrăcat în trup, împrejmuit şi despărţit prin acesta de lumea duhurilor,
cunoaşte cu încetul, şi dobândeşte dreapta judecată de a deosebi binele de rău,
prin cercetarea legii lui Dumnezeu, sau, ceea ce este acelaşi lucru, prin
cercetarea creştinismului (Evrei 5, 14). Atunci îi este îngăduită vederea
duhovnicească a duhurilor, şi dacă aceasta se face după rânduiala lui Dumnezeu,
care îl călăuzeşte, de acum încolo, amăgirea şi înşelarea sunt cu mult mai
puţin primejdioase, aducând ca folos experienţa şi cunoaşterea.
La
despărţirea sufletului de trup prin moartea cea văzută, intrăm din nou în
rândul şi în lumea duhurilor. De aici, este limpede că pentru o intrare
potrivită în lumea duhurilor, este foarte trebuincioasă buna cunoaştere a legii
lui Dumnezeu, la vremea cea bine socotită, că tocmai pentru această cunoaştere
El a hotărât o vreme oarecare pentru fiecare om în parte, pentru pelerinajul
său pe pământ. Acest pelerinaj se numeşte viaţă pământească.
Sursa:
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu