(Facerea 7, 1-24)
Dumnezeu i-a descoperit dreptului Noe hotărârea Sa de a nimici
lumea prin potop și în același timp i-a dat îndrumări pentru
construirea corabiei uriașe, în care
aveau să se izbăvească el și familia
sa, însă și
animalele de care era nevoie ca să se înmulțească iarăși pe pământ. Noe a
primit cu credință și ascultare desăvârșită
poruncile lui Dumnezeu și le-a împlinit
cu multă scumpătate. Nu s-a grăbit însă să intre în corabie, ci a așteptat o nouă poruncă de la
Dumnezeu. Și nu a așteptat puțin timp, ci o sută de ani!
Atât timp a trecut de când a primit prima poruncă până în ceasul
când i s-a poruncit să intre în
corabie. Prin această așteptare
îndelungată a sa ne învață și pe noi să nu ne grăbim în acțiunile noastre, ci să le
cercetăm bine și, mai
ales în situații grele,
să așteptăm să ne
lumineze Dumnezeu și să fim gata
să primim tot ceea ce El ne va arăta.
Așadar când a
venit timpul, Dumnezeu i-a poruncit lui Noe: „Intră în corabie, tu şi
toată casa ta, căci în neamul acesta numai pe tine te-am văzut drept înaintea
Mea”[1]. Îl cheamă cu dragoste să intre în
corabie, ca și cum El Însuși ar fi fost în ea. Și, desigur, Dumnezeu se
afla în corabie, de vreme ce este pretutindeni prezent. De altfel El Însuși îi dăduse lui
Noe poruncă pentru construirea ei. El era stăpânul ei și pe El l-a avut Noe însoțitor și ocrotitor și prezența lui Dumnezeu a făcut acea închisoare
palat și l-a izbăvit de
toate greutățile.
Chemarea lui Dumnezeu către Noe este chipul unei alte chemări, pe
care după mii de ani Dumnezeu a adresat-o tuturor oamenilor: să creadă în
Hristos și să intre în Biserică. Aceasta
este corabia mântuirii. În afara ei nu există mântuire,
ci pierzanie. Am spus acest lucru și în omilia trecută, însă este folositor și necesar
să-l subliniem din nou, pentru că noi suntem în Biserică, însă
sunt mulți cei
care încearcă să ne scoată din ea. Materialiștii și ateii neagă orice
valoare duhovnicească, rău-slăvitorii și eretici
(hiliaști,
protestanți,
penticostali și atâția alții) se străduiesc să ne
convingă că Biserica a dat greș, a dat faliment, că ne impune restricții inadmisibile și de nesuferit, că ne ține în întuneric și într-o
stare de înapoiere și prin
urmare nu avem nici un interes să rămânem în ea.
Prin toate acestea se străduiesc să ne facă să o părăsim și să îi urmăm. Vai
nouă dacă îi vom asculta! Ne așteaptă haosul, distrugerea, catastrofa. Așadar să ne închidem urechile la aceste predici vătămătoare și să le
deschidem numai la îndemnul lui Dumnezeu, Care ne cheamă: „Veniți în Biserică și rămâneți în ea, căci în afara
ei vă așteaptă
pierzania!”
Însă suntem puțini cei
credincioși, spun
unii, în vreme ce ceilalți sunt
mulțime nenumărată. Răspunsul îl dau
cuvintele lui Dumnezeu către Noe: „căci în neamul acesta numai pe tine te-am văzut drept
înaintea
Mea”. Noe era unul singur, un drept în mijlocul mulțimii de nedrepți, o picătură în ocean.
Cu toate acestea, Dumnezeu spre el a căutat, iar nu spre cei mulți. Nu-i nimic că drepții sunt puțini și izolați. Dumnezeu privește spre ei, îi osebește de ceilalți, îi binecuvântează și îi ocrotește. Pentru aceasta nu
trebuie să ne înspăimânte numărul mic al credincioșilor și mulțimea necredincioșilor. Domnul ne spune
limpede: „Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru a binevoit să
vă dea vouă Împărăţia”[2].
După poruncă, Dumnezeu îi repetă lui Noe îndrumările pentru
animale pe care trebuia să le ia în corabie și la sfârșit îi
descoperă că potopul va izbucni peste șapte zile. Mare este răbdarea lui Dumnezeu. I-a așteptat o sută douăzeci de
ani, iar acum rânduiește un nou
termen, un nou prilej de pocăință, însă scurt. Răbdarea Sa
a ajuns la capăt, se apropie izbucnirea dreptei Sale mânii.
Noe a împlinit cu credință porunca lui Dumnezeu. Precum cu o sută de ani înainte a
primit cu credință porunca
lui Dumnezeu pentru construirea corabiei, tot astfel și acum împlinește noua poruncă și intră cu
familia în corabie, cu toate că încă nici un
semn nu prevestește
catastrofa: nici nor, nici fulger, nici tunet. În mod sigur contemporanii
săi, văzându-l că intră în corabie și auzindu-l spunând că peste șapte zile
va fi potop, l-au luat în râs încă mai mult. Credința sa este
încercată din nou și se arată vrednică de bunăvoința lui Dumnezeu.
Noe și familia
sa, ca făpturi raționale,
au împlinit cu râvnă și în mod
responsabil porunca lui Dumnezeu. Însă cum au
intrat în corabie animalele? Cum a izbutit Noe să le adune
și cum i
s-au supus, mai ales cele sălbatice? Desigur nu cu puterea sa. Au fost conduse de porunca lui
Dumnezeu și, fiind povățuite de instinctul lor, au
venit singure la corabie, blânde și liniștite, ca să trăiască acolo un
an întreg, fără să se atace unele pe altele. Pentru aceasta Scriptura nu spune că Noe a
adunat animalele și le-a
dus în corabie, ci că animalele „au intrat la Noe în corabie”[3]. Nu s-a ostenit Noe, nici nu s-a
primejduit, ca să le adune, ci numai le-a primit și le-a așezat la
locul lor. Și astfel
animalele s-au arătat mai raționale
decât oamenii acelei vremi. Însă oare numai atunci s-a întâmplat aceasta? De
câte ori animalele se fac dascălii noștri în privința ascultării,
devotamentului și hărniciei!
Așadar să ne străduim noi
oamenii raționali să ne arătăm mai înțelepți și mai morali decât
animalele.
Așadar după ce și animalele și Noe împreună cu
familia sa au intrat în corabie, Dumnezeu a închis și a asigurat pe afară ușa corabiei. A închis-o,
ca să-i păzească pe cei dinăuntru de revărsarea apelor, care avea să izbucnească peste puțin timp, dar și de spaima care i-ar fi
cuprins, dacă ar fi văzut înfricoșătoarea
urgie. Acum nu puteau să iasă, nici să vadă ce se întâmpla afară. Erau însă liniștiți și în siguranță sub ocrotirea lui
Dumnezeu. Însă Dumnezeu a închis ușa
corabiei și pentru
un alt motiv: ca să-i împiedice pe cei de afară să intre. Cu puțin timp în urmă, când ușa era deschisă, ar fi
putut, dacă s-ar fi pocăit pentru răutatea lor, să afle adăpost în corabie și să se izbăvească. Acum însă este
deja târziu. Ușa s-a închis
definitiv și
intrarea în corabie este cu desăvârșire cu neputință. Toți cei care se aflau în afara
corabiei își vor
afla moartea în potop. Însă așa cum s-a
închis
acum ușa
corabiei, tot astfel se va închide și pentru
noi ușa
milostivirii și îndelungii
răbdări a lui Dumnezeu. Acum este deschisă, cât timp ne aflăm în
această viață. Odată cu ieșirea din această lume, se
închide
pentru totdeauna ușa pocăinței, ușa mântuirii,
care duce la Împărăția lui
Dumnezeu. Așadar cât avem
timp, să ne apropiem de Dumnezeu prin pocăință și
schimbarea profundă a vieții, ca să ne izbăvim de
dreapta mânie a lui Dumnezeu și să ne aflăm împreună cu toți Sfinții în „cămara
cea dumnezeiască a slavei Sale”[4].
După șapte zile
spusese Dumnezeu că va izbucni potopul. Și într-adevăr, după cea de a șaptea zi
s-a pornit mânia lui Dumnezeu prin potop, care adus nimicirea neamului omenesc.
Scriptura a păstrat data exactă a acestui eveniment înfricoșător. „Noe însă,
când a venit asupra pământului potopul de apă, era de şase sute de ani”[5]. Așadar potopul s-a produs în al șase sutelea an al vieții lui Noe, adică la
aproximativ o mie șase sute
cincizeci și șase de ani de la facerea
omului. Și nu
numai anul, ci și luna și ziua sunt menționate în
Scriptură: „În anul şase sute al vieţii lui Noe, în luna a doua, în
ziua a douăzeci şi şaptea a lunii acesteia”[6]. Desigur, lunile rânduite după calendarul
iudaic, care începea la echinocțiul de
toamnă, așadar
potopul a început cam pe la mijlocul lui noiembrie. Această
cronologie exactă arată că potopul nu este un eveniment mitic, fantastic, ci istoric și real. Întâmplările
mitice nu sunt stabilite cronologic, ci sunt așezate nedefinit în trecut.
Există însă și alte
dovezi despre realitatea potopului. Toate popoarele vechi (eleni, sirieni,
babilonieni, chinezi, indieni, mexicani), chiar și popoarele sălbatice din insulele oceanului Pacific, au tradiții în care se
face referire la potop, din care s-a izbăvit o familie. Aceasta înseamnă că potopul
a fost un eveniment real, a cărui amintire au păstrat-o popoarele în tradițiile lor.
Însă și săpăturile
arheologice au adeverit istorisirea Scripturii. În diferite locuri ale
Mesopotamiei s-a descoperit la o adâncime destul de mare un
strat de nămol și nisip
cu grosimea de unu până la trei metri și sub el
s-au aflat urme de civilizație
omenească: schelete omenești,
sigilii, diferite vase, cărbuni și cenușă. Concluzia este foarte
limpede: civilizația străveche din
această regiune a fost distrusă de un potop înfricoșător, din apele căruia s-a
depus stratul de nămol. Toate acestea dovedesc faptul că a fost într-adevăr potop.
A luat naștere întrebarea
dacă potopul a fost în toată lumea sau local. Părerile diferă. Mulți susțin, și nu fără motiv, că a fost în toată lumea,
pentru că descoperiri asemănătoare cu cele din Mesopotamia, adică strat de nămol și nisip s-au făcut și în Franța și în alte
locuri. Alții spun că potopul
a fost local, adică în Mesopotamia și în
regiunile învecinate. Însă și un
potop local era de ajuns ca să nimicească neamul omenesc, care în mod sigur nu se răspândise încă în tot pământul.
Astfel se adeverește
istorisirea Scripturii. Și nu
numai în privința
potopului ci și a
multor altor informații pe
care le dă Scriptura, săpăturile arheologice au arătat că spune
adevărul. Raționaliștii și necredincioșii au vrut să prezinte
Scriptura ca o carte care nu este vrednică de crezare, plină de istorii
fantastice și
mincinoase. Însă lucrurile neînsuflețite au
dovedit că ei sunt mincinoși și înșelați, în vreme
ce Scriptura spune adevărul. Se adeverește cuvântul
Domnului că „pietrele vor striga”[7], adică atunci când oamenii vor să pună în
umbră adevărul și să-l
prezinte ca minciună, vin pietrele cele neînsuflețite să dea mărturie
pentru adevăr.
Însă cum a fost potopul? Ce s-a întâmplat? Să ascultăm cum îl
descrie Scriptura: „S-au desfăcut toate izvoarele adâncului celui mare
şi s-au deschis jgheaburile cerului; și a plouat pe pământ
patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi”[8]. Pe de o parte ploaie neobișnuită, care cădea ca un
torent din cer pe pământ, iar pe de altă parte revărsarea apelor pământului (izvoare, râuri, mări), care probabil că s-a făcut cu
modificări geologice. Și toate
acestea nu pentru câteva minute sau ore, ci patruzeci de zile și patruzeci de nopți. Ploile pe care obișnuim să le numim
torențiale și marile inundații ne pot da numai o
imagine foarte slabă a potopului. Rezultatul: apele au crescut atât de mult
încât au acoperit și cei mai
înalți munți. Și acest lucru nu este deloc
neobișnuit, dacă o ploaie
puternică de câteva minute transformă drumurile în râuri.
Acea înfricoșătoare revărsare de
ape a avut ca rezultat moartea tuturor oamenilor și a animalelor care se aflau în afara corabiei. Desigur,
la început oamenii au crezut că era o ploaie obișnuită, trecătoare. Când au văzut că apele se
ridică și le
inundă casele, probabil că s-au suit în copaci, pe stânci, pe orice
puteau. Poate că mulți au bătut la ușa corabiei, rugându-l pe
Noe să-i primească, sau chiar au încercat să intre cu forța, însă toate
străduințele au
fost zadarnice. Toți au
murit în groază și agonie.
Nu au vrut să ia în seamă mai înainte vestirea și amenințările lui
Dumnezeu, sfaturile lui Noe, construirea corabiei, ci au continuat viața lor fără grijă și păcătoasă, iar
potopul i-a luat prin surprindere.
Însă întocmai așa se va întâmpla și în ziua celei
de a Doua Veniri a Domnului, care va veni pe neașteptate pentru oamenii care trăiesc fără grijă, disprețuindu-l pe Dumnezeu și poruncile Lui, fiind nepăsători față de starea lor duhovnicească și îngrijindu-se
numai de nevoile materiale și de desfătări. Însuși Domnul a făcut
comparația
aceasta spunând: „Căci precum în zilele acelea dinainte de potop,
oamenii mâncau şi beau, se însurau şi se măritau, până în ziua când a intrat
Noe în corabie. Şi n-au ştiut până ce a venit potopul şi i-a luat pe toţi, la
fel va fi şi venirea Fiului Omului”[9]. Însă, pentru a nu ne lua prin surprindere
acea zi, să luăm aminte totdeauna și să împlinim porunca Domnului: „Privegheaţi dar în toată vremea
rugându-vă, ca să vă întăriţi să scăpaţi de toate acestea care au să vină şi să
staţi înaintea Fiului Omului”[10].
Însă, în timp ce apele le acopereau pe toate, nu acopereau corabia,
ci au ridicat-o de la pământ și o țineau deasupra. Pe măsură ce apele
se ridicau se ridica și
corabia. În acest fel atotputernicia lui Dumnezeu l-a izbăvit pe
Noe și familia
sa. Apa, care pentru ceilalți oameni
s-a făcut mormânt, pentru Noe a fost mântuitoare.
Această mântuire prin apă, a fost, după cum tâlcuiește Apostolul Petru, închipuirea
mântuirii noastre prin Sfântul Botez[11], adică așa cum apa potopului i-a pedepsit pe cei răi și i-a izbăvit pe
cei buni, tot astfel și apa
botezului îi zdrobește pe
viclenii demoni și îi mântuiește pe oamenii care îl
primesc. Și așa cum atunci Noe și ai săi au scăpat de
primejdia apelor intrând în corabie, tot astfel și acum creștinii
prin apa botezului intră în Biserică, unde află mântuirea. Aceasta este corabia
mântuirii, care nu se scufundă, ci se înalță neîncetat spre cer, ridicând și mădularele
sale credincioase și conducându-le către mântuire și către viața veșnică.
[1] Facerea 7, 1.
[2] Luca 12, 32.
[3] Facerea 7, 9.
[5] Facerea 7, 6.
[6] Facerea 7, 11.
[7] Luca 19, 40.
[8] Facerea 7,
11-12.
[9] Matei 24,
38-39.
[10] Luca 21, 36.
[11] 1Petru 3, 21.
Lucrurile de temelie sunt smerenia, bunătatea și simplitatea. Bunătate este
să cauți să vezi
ce-l odihnește pe celălalt, nu
ceea ce ne convine nouă. Dumnezeu nu este nedrept; completează după aceea
ceea ce noi am cheltuit cu fratele nostru.
*
Toți cei
care au mult entuziasm și mult
egoism trebuie să fie sub ascultare, să-și taie voia.
*
Răul a înaintat mult și au avut loc schimbări mari în ultimii
ani. Există însă o plămadă bună; pentru ea Dumnezeu Se milostivește și de
ceilalți. Să nu se
strice și
aceasta, căci atunci – vai de noi!
*
Rugăciunea pentru cei adormiți ajută mult. De fiecare dată când am
fost obosit sau nu am avut timp să mă rog
pentru cei adormiți, în noaptea
următoare i-am văzut în vis pe părinții mei,
pentru care niciodată nu mă rog[1].
*
Pentru Cuvioasele Mucenițe este mai potrivită Evanghelia celor zece
fecioare – deoarece și aceste
sfinte au fost dintre cele înțelepte – decât
Evanghelia femeii cu scurgerea de sânge.
*
Părinții
evlavioși, care
doresc ca fiii lor să devină călugări, să nu le spună să devină călugări, ci să trăiască ei ca monahii. Nici să făgăduiască lui
Dumnezeu că fiii lor vor deveni monahi, căci dacă copilul
nu are chemare, atunci se va chinui toată viața. Dar dacă totuși se întâmplă aceasta,
să le citească episcopul o rugăciune și să nu devină monahi.
*
Trebuie să ne spunem gândul cu smerenie celor mai mari; poate îi
ajutăm să cugete mai înțelept.
*
Fiecare să acționeze
potrivit cu starea sa duhovnicească. Adică să facă lucruri care i se potrivesc
stării sale duhovnicești”. (Să nu depășească măsura lui
duhovnicească).
*
În timpul zilei să faci ceea ce făcea Marele Antonie. Puțin lucru de mână, puțină rugăciune.
Iar noaptea puțin studiu
duhovnicesc și Rugăciunea
lui Iisus. Puțin studiu
duhovnicesc, dar puternic, ajută mult.
*
Omul trebuie să cugete la binefacerile lui Dumnezeu, la marea sa
nerecunoștință și să ceară cu
zdrobire de inimă mila lui Dumnezeu. Din toate trebuie să luăm pricină să mulțumim și să-L slăvim pe Dumnezeu.
*
Astăzi a venit vremea să se împlinească profeția Marelui Antonie: Va
veni vremea când oamenii vor înnebuni, iar dacă cineva va fi întreg la minte,
îl vor numi nebun. Și aceasta
pentru că nu ești ca ei.
*
Am cunoscut oameni care erau cu desăvârșire trupești și care s-au căsătorit cu
femei duhovnicești. Atât de mult
simțeau
duhovnicia lor, încât nu îndrăzneau să se apropie de ele și se gândeau la despărțire. Dacă femeile
acestea au schimbat atât de mult pe bărbații lor
cei trupești, cu cât mai
mult schimba Maica Domnului sufletele oamenilor?
*
Acolo unde Evanghelia spune că Iisus sporea cu
înţelepciunea și cu
Harul, nu se înțelege că la început
era nedesăvârșit în cunoaștere și în virtute
și că sporea în acestea
odată cu vârsta, ci având de la început toată Cunoașterea și Sfințenia (de vreme ce de la început a
fost unit cu Dumnezeirea), le arăta treptat, pe măsură ce creștea, pentru a putea fi
primit de oameni și a nu fi
socotit un monstru.
*
Harul Preoției este
ceva cu totul deosebit, cum ar fi de pildă o baterie străină din care luăm
energie; nu este ceva al nostru, ceva pe care l-am dobândit cu nevoința noastră.
*
Nebunii pentru Hristos au multă smerenie și ceva deosebit față de ceilalți Sfinți; de aceea și află tainele lui
Dumnezeu. Mai demult, aici în Athos, putea vedea cineva mulți. Când, de
pildă, Chinotita făcea vreo greșeală, aceștia mergeau și trăgeau
clopotele de la Protaton în semn de doliu. Mulți care simțeau
evlavie pentru ei, își dădeau
seama ce se întâmplă.
*
Diavolul astăzi, cu multa sa răutate, face cel mai mare bine
omenirii. Deoarece oamenii evlavioși văzând această situație, se
apropie de alți oameni
evlavioși și primesc îndemn
unii de la alții.
*
La mulți care se
împărtășesc
regulat nu văd multă sporire. Astăzi Sfânta Împărtășanie ajunge să intre într-un
program regulat. Adică așa cum postim lunea, miercurea și vinerea, tot astfel fac
cei mai mulți cu Sfânta Împărtășanie. Mai demult, la
Chinovie, ne împărtășeam în fiecare
săptămână și în timpul
săptămânii numai dacă exista un praznic împărătesc sau al Maicii Domnului sau
al unui mare Sfânt. Mai întâi (în ziua precedentă) posteam și luam Agheasmă Mare,
iar a doua zi Sfânta Împărtășanie
Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A
SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu