Batalia pt.ortodoxie?????
Bătălia pentru ortodoxia de pe linia
de front
Două vizite
cu înaltă semnificaţie simbolică pentru România, dar şi pentru întreg spaţiul
devenit de câtva timp linia de front între UE/NATO şi Federaţia Rusă: recent a
fost prezent la Bucureşti Patriarhul Kiril, pentru la anul se pregăteşte
sosirea Papei Francisc.
Evenimente
deosebit de importante în sine dar care, împreună, fac parte din mişcarea de
plăci tectonice care provoacă reaşezarea de planuri, redesenarea de hărţi şi
redimensionarea de relaţii de putere geopolitică. Iar această Europă de est a
noastră este, descoperim mereu cu aceeaşi surprindere, o piaţă esenţială pentru
ceea ce înseamnă recalibrarea relaţiilor de putere între cele două entităţi
politice şi militare urcate din nou pe meterezele unei confruntări ce
prelungeşte, într-o nouă formulă de execuţie, atât Războiul Rece, cât şi
disputele mult mai vechi privind controlul de teritorii şi spaţii de influenţă.
Una dintre armele folosite în mod tradiţional fiind biserica, revenită acum în
atenţia liderilor politici ca una dintre formulele privilegiate ale unei
diplomaţii discrete, dar nu mai puţin active şi câteodată agresive. Iată una
dintre hărţile folosite în discuţiile din spatele cortinelor ermetic închise,
prezentând „identităţile religioase ale Europei şi spaţiilor sale proxime“.
O discuţie
fundamentală, aproape totalmente ignorată în spaţiul nostru public. Mare păcat
deoarece asemenea hărţi sunt folosite de foarte, foarte mult timp nu numai
pentru informări factuale de tip enciclopedie şcolară, ci şi pentru a argumenta
cauzele diferenţierilor de mentalitate, pregătire culturală, reacţii specifice
faţă de un tip sau altul de pachete legislative, comportament administrativ
etc. Veţi spune că o asemenea discuţie este cel puţin părtinitoare, dacă nu
chiar, aşa cum cred eu, chiar rău-voitoare, pregătind atmosfera pentru o
receptare pozitivă a unei viitoare (foarte apropiate) încercări de a formaliza
un proiect al Europei cercurilor sau vitezelor multiple în care, deloc
întâmplator, ţările estului ortodox ar putea fi circumscrise unui „proiect
estic“ sau, chiar mai rău, ale unui „proiect al cooperării sud-estului
european“.
Există însă
şi un alt proiect, unul în care cred, acela de a face din ţările estului
ortodox al UE o punte de legătură cu spaţiile proxime, depăşind diferenţele
doctrinare şi folosind canalul atât de sensibil al bisericilor pentru a promova
un dialog care să aibă într-o zi un reflex şi în lumea atât de complicată şi
contradictorie a intereselor politicii. În definitiv, asta fusese ideea majoră
şi speranţa enormă care se născuse odată cu întâlnirea de la Havana între Papa
Francisc şi Patriarhul Kiril atunci când cei doi transmiseseră mesajul că „nu
suntrem concurenţi, ci fraţi“.
„Suntem
divizaţi de rănile provocate de conflictele dintr-un trecut îndepărtat sau
recent, de divergenţele moştenite de la predecesorii noştri, în înţelegerea şi
explicarea credinţei noastre în Dumnezeu. Conştienţi de faptul că rămân
numeroase obstacole de depăşit, sperăm ca întâlnirea noastră să contribuie la
restabilirea acestei unităţi dorite de Dumnezeu, cea pentru care s-a rugat
Isus. Nu suntem concurenţi, ci fraţi.“ - Comunicatul comun din 12 februarie
2016
Dacă despre
asta este vorba, atunci avem acum un posibil efect pe cale de consecinţă
directă, iar spaţiul ales pentru vizitele succesive este tocmai acesta unde
influenţele celor două mari Biserici pot deveni, din confruntări, cap de pod
pentru o detensionare mai mult decât necesară. Căci este limpede că actorii de
pe ambele părţi ale baricadei au ajuns într-un impas al discuţiilor şi
negocierilor politice, doar cu perspectiva militară agitată ca element de
disuasiune. Ambele părţi dau semnale multiple că ar vrea depăşirea momentului,
dar oare în ce cadru politic admisibil fără ca asta să însemne o „pierdere a
feţei“ care să fie echivalată fie cu o înfrângere, fie cu un pas înapoi şi o
renegare a principiilor exprimate belicos-convingător în toate discursurile
acuzatoare şi contra-acuzatoare de până acum?
Este
posibilă o mediere discretă a Bisericilor, una care să ducă la o eventuală
întâlnire informală, dar nu mai puţin spectaculoasă, între liderii politici
relevanţi din UE şi Vladimir Putin? O asemenea mediere nu este imposibilă, căci
canalele bisericilor au fost folosite de atât de multe ori pentru transmiterea
de mesaje... Amintiţi-vă doar că procesul de prăbuşire a construcţiei comuniste
a fost amorsat în cadrul întâlnirii între George Bush şi Papa Ioan Paul al
II-lea. Se promitea atunci, temă reluată şi în negocierile de la Malta cu
Gorbaciov, că viitorul nu va fi unul de confruntare şi că cele două lumi emergente
vor putea dialoga în spiritul unei deschideri bazate pe nevoia reciprocă de a
desena un nou spaţiu de securitate la nivel global.
Faptul că nu
aşa s-au petrecut lucrurile este plătit acum printr-o dezorganizare extrem de
primejdioasă a sistemului relaţiilor internaţionale şi, vorbind despre spaţiul
şi relaţia care ne interesează acum, printr-o slăbire a puterii de influenţă
reală a lumii creştine în ansamblul său, cu perspective neliniştitoare pentru
deceniile care urmează.
Acesta este
contextul în care Patriarhul Kirill şi Papa Francisc au transmis mesajul
respectiv, acesta este contextul în care se încearcă paşii următori. Nu e
foarte uşor deoarece, dacă Papa rămâne autoritatea supremă şi cu decizii
infailibile în lumea catolică, în cea a ortodoxiei bătălia pentru
reprezentativitate este în toi şi faimosul Sinod pan-ortodox ratat a demonstrat
că problema unităţii este încă sub semnul întrebării. Dar este incontestabil -
şi asta constituie un mesaj pe care Federaţia Rusă îl transmite fără ezitare -
că Biserica sa, Biserică de Stat, este un actor abilitat să preia mesajul de
putere în viitor, împlinind visul „Celei de-a Treia Rome“. Devenind astfel, de
departe, cel mai important jucător real din spaţiul ortodox. Numai că, tocmai
datorită faptului că acest spaţiu nu este unitar, ci împărţit între teritoriile
suverane ale Bisericilor autocefale, este nevoită să stabilească canale de
dialog. Mai ales, aş spune, cu bisericile surori din Statele Membre UE şi NATO,
zona de conexiune naturală unde se poate căuta, stabili şi eventual
permanentiza un punct stabil de dialog.
Este o
perspectivă, nu o certitudine absolută. Dar este departe de a fi ceva
imposibil, tocmai pentru România are toate caracteristicile cerute pentru un
asemenea spaţiu, locaţie ideală pentru dialoguri ecumentice şi nu numai, cu
politicile cele mai tolerant-incluzive faţă de bisericile care lucrează pe
teritoriul său şi, de ce să nu amintim acest lucru, cu politicile cele mai
avansate pentru protecţia minorităţilor. Suntem teritoriul ortodox din UE/NATO
geografic cel mai avansat pe linia de front care desparte acum cele două lumi
şi, la fel de bine, putem să ne oferim serviciile ca teritoriu de mediere al
conflictelor de toate felurile.
Iar discuţia
aceasta trebuie subsumată alteia, mult mai amplă şi extrem de urgentă, care
poate să apropie capii Bisericilor creştine în dezbaterea europeană despre
identitatea creştină a continentului noastru, reafirmată acum din ce în ce mai
puternic sub presiunea valurilor migratorii combinate cu ameninţarea teroristă
în creştere exponenţială din partea fundamentalismului islamic.
O
perspectivă deloc imposibilă. Şi atunci, noi şi toţi ceilalţi, am putea încerca
să deschidem porţile unei noi şanse. Dacă asta se va întâmpla sau nu, poate să
fie voinţa oamenilor care să lucreze pentru împlinirea uneia mai înalte şi
adesea cu mult dincolo de puterea noastră de înţelegere.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu