Adevarul-Ion Pribeagu,
caricatura din 1945
Povestea regelui umorului Ion
Pribeagu
Constantin Tanase
Povestea
neştiută a regelui umorului din România, Ion Pribeagu, evreul care a inventat-o pe „Zaraza“ şi i-a adus
faimă lui Constantin Tănase
Isac
Lazarovici, botoşăneanul ascuns în spatele pseudonimului Ion Pribeagu, este
considerat de istorici unul dintre cei mai buni umorişti români. Uitat pe
nedrept în subsolurile istoriei, Pribeagu este cel care a dat viaţă celebrei
„Zaraza“, dar şi „muşcătoarelor“ şi îndrăzneţelor librete umoristice ale lui
Constantin Tănase.
În 1931
„Zaraza“, tangoul care va deveni unul dintre cele mai populare „hituri“ ale
muzicii urbane din perioada interbelică, îl face nemuritor pe Cristian Vasile,
tânărul brăilean, supranumit şi astăzi de muzicieni „ultimul trubadur“.
Tot în anii
’30, aparent fără nicio legătură cu „Zaraza“, Constantin Tănase devine un
monstru sacru al vodevilului interbelic românesc şi exponentul unei generaţii,
datorită textelor sale umoristice, dar care ascund realităţi politice şi
sociale crunte.
Puţini ştiu
însă că în spatele acestor doi „giganţi“ ai României interbelice se afla un
evreu botoşănean de 1,50 metri, Isac Lazarovici, cunoscut mai ales sub
pseudonimul Ion Pribeagu. Practic, istoricii spun că Lazarovici sau Pribeagu
este, de fapt, umoristul de geniu care a dat naştere atât nemuritoarei
„Zaraza“, probabil o domnişoară de care se îndrăgostise în adolescenţă la
Botoşani, cât şi uluitoarelor texte umoristice puse în scenă de Constantin Tănase.
„Iubit,
prigonit, aproape ucis pentru că a îndrăznit să glumească, Ion Pribeagu rămâne
un personaj de legendă în istoria scrierilor umoristice româneşti“, precizează
istoricul botoşănean Gheorghe Median.
Inspiraţia pentru ”Zaraza”
La începutul
anilor ’30, Ion Pribeagu era un personaj cunoscut în cercurile culturale de la
Bucureşti. Aşa s-a întâmplat să fie rugat să scrie versurile unei melodii
pentru celebrul trubadur al României interbelice Cristian Vasile. Este vorba de
versurile celebrei sale melodii
„Zaraza“.
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2015/03
Ion
Pribeagu a scris versurile pentru melodia ”Zaraza” interpretată de Cristian
Vasile (foto)
FOTO vebidoo.com
„Ion
Pribeagu a scris versurile acestei melodii. Putem spune că botoşăneanul este
cel care a creat acest personaj. Zaraza, ca linie melodică, este de fapt un
tango uruguayan, creaţia lui Benjamin Tagle Lara, compus în 1929. Cu alte
cuvinte, «Zaraza» pe care o cunoaştem este la nivel de versuri creaţia lui
Pribeagu, iar ca linie melodică a lui Tagle Lara“, spune istoricul botoşănean
Gheorghe Median.
Sursa de
inspiraţie a acestor versuri ar fi fost o tânără botoşăneancă pe care micuţul
şi timidul evreu venit din micul târg Suliţa a văzut-o în adolescenţă, când îşi
încerca norocul în Botoşani. Întâlnirea ar fi avut loc la intrarea în Grădina
Publică Vârnav din Botoşani, astăzi Parcul „Mihai Eminescu“. De altfel, nu a
fost greu pentru Pribeagu să compună o melodie de dragoste, umoristul recunoscând
în poeziile sale că este mereu înamorat. Melodia „Zaraza“ a fost înregistrată
în studiourile Odeon din Berlin în 1931.
Textierul lui Constantin Tănase
În 1939, Ion
Pribeagu era deja o legendă vie. Vremurile erau aspre, însă, pentru evreii din
România. Influenţa „Gărzii de Fier“ în România aproape îi pereclita cariera. Cu
toate acestea, istoricii spun că, pentru Ion Pribeagu, a fost anul în care
Constantin Tănase a venit, l-a invitat la o masă într-o cafenea bucureşteană şi
i-a cerut cu multe rugăminţi să-i devină textier. „Umorul sănătos degajat de
poeziile lui Ion Pribeagu a fost remarcat de celebrul actor de revistă
Constantin Tănase, care i-a solicitat colaborarea în 1939. Pentru acesta, între
anii 1939-1944, înzestratul umorist a
scris nenumărate scheciuri, care au făcut deliciul publicului prezent la
spectacolele Companiei de Revistă «Cărăbuş»“, precizează
Median.
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2015/03
Celebrul Constantin Tănase(foto) interpreta scenete scrise de Ion Pribeagu
FOTO
jurnalul.ro
Au fost anii
cei mai grei, marcaţi de dictatura carlistă, de teroarea şi rebeliunea
legionară, şi vremurile crunte ale războiului. Cu toate acestea Ion Pribeagu a
continuat să scrie cu umor. Nu i-a iertat pe legionari, nici măcar în anii lor
de glorie. Nici pe ei, nici pe comunişti, nici pe Hitler, dar nici pe Carol al
II-lea. Fără frică, Constantin Tănase juca pe textele lui Ion Pribeagu.
„Probabil au fost şi presiuni, în cazul unor texte. Ion Pribeagu nu făcea
rabat. Era un umorist de calitate, care ţinea la libertatea expresiei şi la
caracterul tămăduitor al râsului, mai ales în acea perioadă grea“, adaugă
Median.
Istoricii
precizează că Pribeagu a fost ameninţat în diverse rânduri, dar şi-a asumat
toate riscurile şi nu a refuzat să-i ofere scheciurile lui Constantin Tănase
conform contractului. De altfel, conflictul dintre legionari şi Carol al II-lea
pe de o parte, deranjaţi de glume, şi Tănase, cu Ion Pribeagu, de cealaltă
parte, a constituit subiectul filmului „Actorul şi sălbaticii“. A fost
ecranizat în 1975, cu Toma Caragiu în rolul lui Costică Caratase (Constantin
Tănase) şi cu Mircea Albulescu în cel al textierului evreu Ionel Friedman (Ion
Pribeagu). Cu toate ameninţările, Ion Pribeagu a reuşit să supravieţuiască.
Chiar şi războiului. „A adus zâmbete pe chipul oamenilor şi în anii crunţi ai
războiului. Este un lucru mare ăsta“, spune Median.
Cum i-a cerut permisiunea lui Dej să
emigreze
Sfârşitul
războiului şi noul regim comunist nu au venit ca o izbăvire pentru Ion
Pribeagu. Din contră. Gură slobodă, umorist fără „botniţă“, botoşăneanul a fost
rapid cenzurat şi declarat persona non grata. După anii de glorie din perioada
interbelică, pe Ion Pribeagu îl pândea sărăcia lucie. După câţiva ani de
privaţiuni, Pribeagu s-a decis să plece în Israel. Avea rude în Tel Aviv. A
cerut de mai multe ori actele de emigrare, dar i-au fost refuzate.
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2015/02
Până şi
Gheorghe Gheorghiu Dej a fost amuzat de Ion Pribeagu
foto Adevărul
În cele din
urmă, în 1962, sătul de sărăcie, cenzură şi prigoană, i-a scris personal lui
Gheorghe Gheorghiu-Dej. Nu s-a putut abţine şi a trimis un CV, dar şi o
rugăminte în rime, în stilul caracteristic. „Am depus actele toate / Şi bilet
de sănătate, / Şi fotografii recente, cazierul cu amprente, / Plus biletul de
vaccin / Că n-am fost supus străin, / Note bune la purtare, / Ordinul de
concent-rare, / Act de naştere-al lui tata, / De la fisc pe cinci ani plata. /
Anexez aici chitanţa / Că-s la zi cu Manutanţa, / Am dovada de la «Sacra» /
C-am trăit bine cu soacra, / Că n-am bloc, că n-am moşie, / Că n-am stat la
puşcărie, / Că n-am fost nici beat, nici mort. / Am şi act de cununie / Şi-mi
mai trebuie-o hârtie, /Doar atâta: Paşaport“, îi scria Pribeagu lui Dej.
Amuzat,
liderul comunist i-a dat actele, iar Ion Pribeagu a plecat pentru totdeauna din
România. Din Israel a continuat să scrie pentru presa de limbă română. A scos
şi un volum, ultimul, „Puncte de foc“, în 1963. Ion Pribeagu moare la Tel Aviv
în anul 1971. ;
„Mic şi-al dracului“, născut într-un
târg la fel de mic
Isac
Lazarovici s-a născut într-un mic târg botoşănean, numit Suliţa, la 27
octombrie 1887. Făcea parte dintr-o familie de negustori evrei săraci, iar
copilăria şi adolescenţa i-au fost marcate de lipsuri. La vremea aceea, la
sfârşitul secolului al XIX-lea, judeţul Botoşani era înţesat de comunităţi
evreieşti. Aproape fiecare târg mai răsărit avea o comunitate de măcar 50 de
suflete.
Când a
început să scrie, „era mic de statură, purta ochelari cu ramă groasă de baga
şi, în contrast cu opera sa, care emana o debordantă veselie, era un om sobru“,
spune istoricul Median. Şi cam atât se cunoaşte din biografia de început a lui
Isac Lazarovici.
Istoricii
subliniază că atât copilăria şi adolescenţa lui Isac Lazarovici, cât şi
pregătirea sa intelectuală sunt învăluite în mister. Nu se ştie dacă a moştenit
de la cineva din familie talentul literar sau spiritul mucalit. Cert este că în
1910, la 23 de ani, evreul botoşănean ajunge la Bucureşti, acolo unde încearcă
să-şi câştige pâinea scriind la gazete poezii umoristice, calambururi,
anecdote, poante. Absolut totul era versificat. Primul său pseudonim a fost
„Sachi Disperatul“. „Pentru un tânăr evreu dintr-o familie săracă, Bucureştiul
era o salvare, o oportunitate“, explică Median.
„Ion Palavră“, „Ion Vraişte“ şi
„Vasile Ispravă“
Istoricii
susţin că tânărul Lazarovici a reuşit să se impună încă de la început în
tumultuosul Bucureşti antebelic. Nu a trebuit decât să străbată străzile, să
studieze caracterele, să simtă personalităţile şi năravurile, iar apoi să le
aştearnă pe foaie în versuri trecându-le, bineînţeles, prin filtrul său
umoristic. Le dădea gazetelor, în speranţa că vor fi publicate. Deşi se temea
că va fi respins, el, un tânăr evreu din provincie, Isac Lazarovici a făcut
furori cu talentul său.
„S-a
stabilit de tânăr la Bucureşti, unde s-a afirmat prin talentul şi uşurinţa cu
care compunea cronici rimate, gen gustat de publicul cititor al primelor
decenii ale secolului al XX-lea. Trecerea de la acestea la poezia umoristică şi
transformarea sa într-un poet adevărat i se datoreşte în mare parte lui Cocea
(n.r. – Nicolae Cocea), care i-a remarcat talentul şi i-a dat îndrumările
necesare valorificării superioare a acestuia“, spune Median. Lazarovici avea un
stil aparte. Timidul şi sobrul botoşănean se dezlănţuia în rubricile umoristice
ale ziarelor bucureştene. Specialiştii spun că avea un umor sănătos, cu
bun-simţ, dar în acelaşi timp „muşcător“.
„Cronicile
rimate, inspirate din viaţa cotidiană sau poeziile cu «poante», cu eroi
provenind din toate mediile sociale, români şi evrei, deopotrivă, satirizând
avariţia, prostia, naivitatea, infatuarea, infidelitatea conjugală, bigotismul,
demagogia, lichelismul, şarlatania etc. s-au bucurat de o enormă popularitate,
păstrându-şi, în ciuda trecerii timpului, capacitatea de a stârni râsul şi buna
dispoziţie“, spune istoricul botoşănean Gheorghe Median. La început, mai precis
din 1910 până în 1912, a semnat poezii umoristice, anecdote şi poante cu
diferite pseudonime, cele mai cunoscute fiind „Ion Palavră“, „Ion Vraişte“ şi
„Vasile Ispravă“.
Scria la
ziarele vremii, fie la rubrica cu texte umoristice, fie chiar periodice cu
profil umoristic precum „Adevărul literar şi artistic“, „Caricatura“, „Curentul
izraelit“, „Ordinea“, „Pardon“, „Rampa“.
Ion cel fără un cămin stabil
Începând cu
anul 1912, după doar doi ani de activitate în presa bucureşteană, Isac
Lazarovici şi-a făcut un nume în lumea literară a Bucureştiului antebelic. Era
deja un umorist cunoscut, apreciat şi foarte căutat. În această perioadă şi-a
luat pseudonimul de Ion Pribeagu.
Acest
pseudonim a fost construit cu autoironie. Ion este echivalentul lui Isac, iar
„Pribeagu“ – soarta umoristului de a nu-şi fi găsit niciodată un cămin stabil,
deşi, mai ales după Primul Război Mondial şi relansarea economică a „României
Mari“, Ion Pribeagu a devenit un brand al umorului de calitate românesc.
În 1912,
scoate şi primul volum de poezii umoristice, stârnind hazul mai multor generaţii.
Au urmat aproape imediat volumele „Vârfuri de spadă“, din 1915, şi „Bucureşti
noaptea“, în 1922. De altfel, până în 1963, va mai scoate încă patru volume:
„Bucureşti-Iaşi“, în 1922, „Strofe ştrengare“, în 1934, „Miere şi venin“, în
acelaşi an, şi „Puncte de foc“, în 1963. ;
„Ora veselă“ cu Ion Pribeagu
Isac
Lazarovici colabora la mai toate revistele de profil, dar şi la ziarele
importante ale Bucureştiului, precum „Adevărul“ lui Constantin Graur. „Din 17
ianuarie 1929, când s-a inaugurat la Radiodifuziunea Română emisiunea «Ora
veselă», numele lui Ion Pribeagu a devenit cunoscut pe tot cuprinsul românesc,
textele sale umoristice, multe în lectură proprie, fiind difuzate în numeroase
emisiuni“, precizează Median. Îşi deschidea emisiunile radiofonice, dar şi
apariţiile din ziare, cu o formulă devenită consacrată în perioada interbelică:
„Fraţilor din toată ţara / Din Arad şi Hunedoara / Din Constanţa şi Sascut / Vă
salut! Şi vă spun la toţi cinstit: / Bine v-am găsit!“.
Pribeagu la cafea cu Minulescu şi
Gârleanu
Pribeagu
frecventa cafenelele boemei bucureştene, unde stătea la masă cu Victor Eftimiu,
Ion Minulescu sau Emil Gârleanu. „Prin anul nouă sute nouă / Nu mai eram un
oarecare, / Veneam la clubul «Lumea nouă» / Şi alte cercuri literare, / Îl
cunoscusem pe Gârleanu, / Pe Cincinat, pe Eftimiu, / Îmi oferise Minulescu /
«Romanţe pentru mai târziu»“, preciza umoristul în poezia „Verişoara“.
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2015/03
Ion Minulescu (foto) a
fost unul dintre apropiaţii lui Ion Pribeagu
FOTO deweekend.ro
În anii ’30,
Ion Pribeagu era curtat de multe teatre din Bucureşti, dar şi de artişti,
pentru a le scrie versurile. De notorietatea botoşăneanului îşi aducea aminte
şi dramaturgul şi realizatorul TV Octavian Sava. „Era un om mărunţel, îmbrăcat
îngrijit, cu o pălărie «Borsalino», cu gulerul cămăşii apretat şi de o albeaţă
imaculată, cu hainele bine croite pentru trupul său de liliputan, cu ochelari
rotunzi, imenşi pentru persoana atât de gracilă, dindărătul cărora te ţintuia o
privire sclipind de inteligenţă. Umbla totdeauna grav, frământat parcă de
mersul inexorabil al omenirii către pieire.
Copil fiind,
m-am încrucişat nu o dată cu el pe stradă şi-i auzeam pe cei din jurul meu
şoptind cu respect: «E Ion Pribeagu!»“, scria Sava pe 17 ianuarie 2008 pe
site-ul de presă 9 a.m.
945 FOTO
Adevarul
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=a1864a9316&view=lg&msg=1614e30673ff00a8
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu