ICCFul catre Lisava de pe Golgota, Ciudanovita - Varful din departare poate fi o piramida.
DEZGHETUL - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Dezghetul
marilor si râurilor este o imagine a despartirii sufletului de trup. Când apele
sunt neacoperite de gheata, ele vin în contact cu aerul, care începe sa le
dezmierde si cu soarele care începe sa se scalde în ele. La fel, sufletele
duhovnicesti eliberate de trupul lor, intra în contact cu Hristos, Care le
împrospateaza si le lumineaza. Apele, cât timp sunt acoperite de gheata, sunt
ca prizoniere, nu au contact imediat cu aerul si lumina soarelui; la fel,
sufletele noastre cât timp traiesc învelite în trupurile lor nu au o comunicare
directa cu Dumnezeu si sfintii Sai, ci doar prin acest învelis, putin si
indirect. Numai când acest învelis cade, atunci vedem pe Domnul fata catre
fata, ca si apele care, atunci când sunt libere, sunt direct expuse soarelui si
intra în contact cu aerul.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 128-129
BINECUVANTARE - Sfantul Vasile cel
Mare
Dumnezeu,
Cel Ce a creat operele Sale mari, dar rânduieste sa fie rostite si aceste mici
cuvinte ale mele, sa va dea voua în tot lucrul întelegerea adevarului Lui, ca
sa întelegeti din cele vazute pe Cel nevazut, iar din frumusetea si maretia
zidirilor sa va faceti o idee potrivita de Cel Ce ne-a zidit – „ca cele
nevazute de la zidirea lumii se vad, întelegându-se din fapturi, adica vesnica
Lui putere si Dumnezeire” (Romani 1, 20) – încât si de pe pamânt si din vazduh
si din cer si din apa si din noapte si din zi si din toate cele vazute sa luam
adeverite dovezi despre Binefacatorul nostru. Nici pacatelor sa nu le dam timp,
nici dusmanului sa nu-i lasam loc în inimile noastre, ca Dumnezeu sa locuiasca
în noi, prin o necontenita aducere-aminte de El, Caruia fie toata slava si
închinaciunea, acum si pururea si în vecii v ecilor. Amin.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
109.
PICATURA DE PLOAIE - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Nici o
picatura de ploaie nu se varsa fara voia Facatorului, iar Domnul stie numarul
tuturor picaturilor de ploaie. Totul se face dupa porunca Lui. Slava bunatatii,
întelepciunii, proniei Tale!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul
viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia
Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 20.
VANTURILE - Sfantul Ioan din
Kronstadt
În natura
adie uneori un vânt caldicel, aromitor, care îti mângâie si îti patrunde placut
si usor trupul, iar cerul este senin. Alteori bate vântul rece care îti
provoaca o senzatie de frig si de apasare, îti intra în oase, îti face o piele
de gaina si tot atunci cerul si pamântul se întuneca. Sau, fara nici o adiere
de vânt, aerul poate fi cald sau rece, te poate încalzi sau dimpotriva, sa te
faca sa dârdâi de frig. Asa se întâmpla si în viata duhovniceasca: uneori
simtim parca în suflet o boare lina, placuta, care ne încalzeste si ne
învioreaza, ne usureaza si ne linisteste; alteori, inima ne este cuprinsa de o
suflare grea, ucigatoare, iar sufletul ni se cufunda parca într-o bezna de
nepatruns. Cea dintâi stare este de la Duhul lui Dumnezeu, a doua, d e la
diavolul. Trebuie sa ne obisnuim cu amândoua. În primul caz, sa nu ne trufim,
în al doilea, sa nu ne descurajam, sa nu disperam, sa alergam cu grabire la
Dumnezeu.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 153
BAIA - Sfântul Tihon din Zadonsk
Vedem că
oamenii, întrând în baie, se spală de urâciunile şi murdăriile trupeşti şi ies
din baie curaţi şi îmbrăcaţi în cămaşă albă. Tot aşa şi creştinii, intrând în
baia Sfântului Botez, se spală de întinăciunea păcatelor, se curăţă şi se
sfinţesc, se îmbracă cu haina prealuminoasă şi scumpă a dreptăţii lui Hristos
ca şi cu o porfiră împărătească şi se fac fii ai Împăratului Ceresc şi
moştenitorii Împărăţiei cereşti, şi ies de acolo curaţi, sfinţiţi, îndreptaţi,
precum grăieşte spre mângâiere Apostolul: „Dar v-aţi spălat, dar v-aţi sfinţit,
dar v-aţi îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos şi în Duhul Dumnezeului
nostru” (1 Corinteni 6, 11). De aceea Sfântul Botez este numit de către Apostol
„baia naşterii” (Tit 3, 5). Pentru că la Sfântul Botez ne naştem din nou, noi,
cei ce pieriserăm, ne vom mântui şi ne vom înnoi, ne vom curăţa şi ne vom
spăla, devenind „făptură nouă în Hristos” (2 Corinteni 5, 17).
LUMINA FACLIEI - Sfantul Teofan
Zavoratul
Cel ce umbla
cu faclie lumineaza celor ce-l însotesc: asa lumineaza si virtutea, care
întotdeauna poarta cu sine slava.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 148.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
RUGACIUNEA MINTII - Arhimandritul
Sofronie Saharov
Sub forma
împrejurarilor potrivnice, a bolilor, a mortii unei persoane iubite,
nenorocirile îi împing adeseori pe oameni sa se roage. Dar atunci când situatia
se amelioreaza, nu numai ca pornirea lor spre rugaciune slabeste, dar
rugaciunea însasi pare a fi lipsita de sens. Exista însa o forma diferita de
rugaciune, rugaciunea mintii, fixata pe vesnicie, si aici nici o bunastare
exterioara nu poate tamadui suferintele sufletului care se vede esuând în
cautarea sa dupa Cel Vesnic.
Arhimandritul Sofronie Saharov,
Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed.
Deisis, Sibiu, 2007, p. 62.
CUNOSTINTA LUI DUMNEZEU - Sfantul
Nectarie al Eghinei
Viata care
curge necontenit, care se stinge si tot atunci apare din nou, înnoirea
perpetua, existenta a toate care e trecatoare si totusi vesnica, scena
întregului univers, adevarata si totodata amagitoare, pe care apar pentru
scurta vreme diferitii actori ai lumii, ca apoi sa dispara pentru totdeauna,
dupa ce fiecare îsi va fi dat pe fata chipul în marea drama orânduita de
Dramaturg, îl conduc pe om la cauza primordiala, la Ipostasul real, la
existenta neschimbata si imuabila ce fiinteaza vesnic, la adevarul unic pe care
îl râvneste si în care cauta sa ramâna spre a dura vesnic. Aceste manifestari
sufletesti ar fi fost cu totul în neconcordanta cu întelepciunea lui Dumnezeu,
daca mormântul ar fi ramas hotarul ultim al existentei omenesti. Dar, pentru ca
acest fapt se afla în contradictie cu întelepciunea lui Dumnezeu, urmeaza ca
omul are un duh capabil sa primeasca cunostinta lui Dumnezeu, Care e nemuritor,
întrucât ceea ce e muritor nu e vrednic de asemenea cinste si onoare, ca unul
ce se nimiceste; asadar, omul are un suflet nemuritor; pentru ca unde este
cunostinta lui Dumnezeu, acolo este si nemurirea.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 272-273
Fotografia launtrica - Sfantul Paisie
Aghioritul
Ca sa ne fie
de folos, cartile patristice trebuie citite cu smerenie, atentie si rugaciune.
Ele se aseamana cu tomografele, caci asa cum acelea „fotografiaza” starea
trupeasca a omului, la fel si prin acestea „se fotografiaza” starea lui
duhovniceasca. Însa duhul Parintilor se face sensibil doar prin duh. Cititi-i
pe Sfintii Parinti, chiar si o pagina, doua pe zi. Sunt „vitamine” foarte
energizante!
Sfantul Paisie Aghioritul, Mica
filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati,
2009, p. 134
FLOAREA SOARELUI - Sfantul Ioan din
Tobolsk
Floarea-soarelui
este o planta care-si îndreapta floarea neîncetat spre soare dimineata, la
amiaza si seara, nu doar în zilele însorite, ci si în cele înnorate. Voia
omeneasca trebuie sa se asemene întocmai cu firea acestei flori, întorcându-se
cu fata catre Dumnezeu si catre voia Sa dumnezeiasca în toata vremea si în tot
ceasul, nu doar în zilele senine ale vietuirii sale, ci si în cele posomorâte,
adica în zilele grele ale vietii.
Sfantul Ioan din Tobolsk,
Iliotropion, traducere de Olga Bersan, Ed. Oranta, Kiev, 2009, cap. 4 din
Cartea a III-a, p. 511.
PODOABA ÎNTREGII ZIDIRI - Sfântul
Ioan din Kronstadt
Cel ce a
împodobit cerul cu stele nu putea să împodobească şi mai minunat Cerul Său –
Preasfânta şi Preacurata Fecioară, Maica Sa? Cel care a împodobit pământul cu
multe feluri de flori, atât de frumos colorate şi le-a înmiresmat cu parfumuri,
nu putea oare să o împodobească pe maica Sa pământească cu toate florile
virtuţilor, să o parfumeze cu toate parfumurile duhovniceşti? Cu siguranţă că
putea! Şi stăpâna noastră a devenit Cerul şi Templul Dumnezeirii, împodobită cu
toate frumuseţile şi mai înmiresmată decât toate parfumurile pământeşti. O,
dacă Dumnezeu în marea Sa milă, prin rugăciunile Maicii Sale Preacurate, ar
binevoi să mă împodobească pe mine, cel desfigurat de păcat, dacă ar binevoi să
mă înmiresmeze şi pe mine, cel necurat! Căci la Dumnezeu nimic nu este cu
neputinţă.
Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu