vineri, 28 august 2020

AL. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!




Fotografia launtrica

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Ca sa ne fie de folos, cartile patristice trebuie citite cu smerenie, atentie si rugaciune. Ele se aseamana cu tomografele, caci asa cum acelea „fotografiaza” starea trupeasca a omului, la fel si prin acestea „se fotografiaza” starea lui duhovniceasca. Însa duhul Parintilor se face sensibil doar prin duh. Cititi-i pe Sfintii Parinti, chiar si o pagina, doua pe zi. Sunt „vitamine” foarte energizante!

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 134

 

 

CASA CRESTINULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Orice casa de crestin închipuie casa cea necuprins de mare, universul, cerul si pamântul, în care salasluieste Domnul. Iata de ce întâlnim în orice casa de crestin chipurile Mântuitorului si Maicii Domnului, care cheama la rugaciune pe cei ce vietuiesc în acea casa si care vin cu evlavie înaintea Lor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 382-383

 

 

MAICA DOMNULUI

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Natura întreaga o preamareste pe Preasfânta Fecioara, care este desavârsirea si împlinirea tuturor. Pentru flori ea este trandafirul cel ales. Pentru pasari, Maica Domnului este turtureaua cea aurita, porumbita cea nevinovata, privighetoarea cea cu dulce glas. Pentru animale, maica Domnului este mieluseaua din care S-a nascut Mielul lui Dumnezeu. Pentru preafrumoasele stele, Maica Domnului este luceafarul diminetii, care prevesteste rasaritul Soarelui vietii, Hristos. Maica Domnului este zidul de care se sfarâma toate valurile pe care satana le stârneste împotriva planurilor lui Dumnezeu, împotriva lucrarilor lui Dumnezeu, împotriva Bisericii lui Dumnezeu, împotriva tuturor fiilor Împaratiei lui Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 66-67.



MARETIA FAPTURII

Sfantul Sofronie Saharov

  

Priviti maretul tablou pe care Dumnezeu ni-l dezvaluie în facerea cosmosului, în facerea omului dupa al Sau chip si asemanare. Ceea ce cautam noi nu se margineste la marunta noastra viata de zi cu zi; este vorba de a fi cu Dumnezeu si de a agonisi înlauntrul nostru viata în toata deplinatatea sa, si cosmica, si dumnezeiasca.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 13

  

 

JOACA RESPONSABILA

Sfantul Ioan din Kronstadt

  

Viata pe care o traim acum nu este o gluma, o joaca, desi oamenii o iau drept gluma sau joaca. Se joaca iresponsabil cu timpul care le-a fost dat spre a-si pregati vesnicia, se joaca cu cuvinte fara rost. Se aduna în ospetie, stau si palavragesc, apoi încep sa se joace, într-un fel sau altul. Se aduna la teatru, unde totul nu-i decât joaca, distractie; se distreaza cei de pe scena, se distreaza si cei ce-i privesc. Unii îsi petrec timpul folosindu-si calitatile intelectuale, altii slabiciunile omenesti, altii în fapte caritabile sau în a scrie sau vorbi frumos. Se mai pot ocupa cu mâncatul si cu bautul în exces, în loc sa manânce si sa bea doar cât le este necesar, se preocupa de îmbracaminte, îsi pierd timpul îngrijindu-se de persoana lor, se distreaza pe seama ispravilor copiilor, în loc sa-i educe în credinta, evlav ie, frica de Dumnezeu. Pentru unii ca acestia toata viata e o distractie. Vai de cei ce iau viata drept o distractie!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 323

 

 

DORUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

  

Acela nu e om daca nu-i este dor de alt om… Chinul cel mai teribil al iadului este ca sufletele nu pot comunica unul cu altul: fiecare îsi traieste propria catastrofa si nenorocire… Tuturor ne e dor de toti. Altfel viata nu înseamna nimic.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 34-35



ILUMINATUL STRADAL
Sfantul Inochentie al Odessei



Lumina harului nu se aseamana cu lumina întelepciunii pamântesti care, ca lumina lampilor de strada, lumineaza în vremea noptii, dar nu încalzeste deloc, nefiind în stare a da viata nici macar unui firicel de iarba. Dimpotriva, unde straluceste harul lui Hristos, acolo întreaga fiinta a omului se schimba si ajunge într-o asa stare, precum natura în vremea primaverii. Atunci însusi omul simte ca se petrece ceva neobisnuit cu el, ca se apropie de un fel de înnoire si regenerare.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 42.


DARNICIA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Contemplând Universul, vad peste tot extraordinara marinimie a lui Dumnezeu în binefacerile Sale naturale: fata pamântului este ca o masa somptuoasa, garnisita din belsug cu mâncaruri diferite, pregatite cu cea mai mare atentie si de cea mai generoasa Gazda. Adâncurile marilor, daruiesc, de asemenea, omului hrana sa. Si ce sa zic de animale, patrupede si pasari? Câta generozitate pentru a asigura omului hrana si îmbracaminte. Darurile Domnului sunt nemarginite. Vezi tot ce rodeste pamântul vara si toamna! Tot crestinul, dar mai ales preotul, trebuie sa imite darnicia lui Dumnezeu. Masa lui sa fie pregatita pentru toti, ca masa Domnului. Zgârcitul este dusmanul lui Dumnezeu.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67


NEINFRICAREA MINTII
Sfantul Nectarie al Eghinei


Mintea omului cauta sa strabata marile, sa paseasca pe valurile oceanelor, urmareste sa le cerceteze adâncurile, n-o descurajeaza marile obstacole ce-i apar în fata, nici n-o împiedica sa treaca la împlinirea planurilor sale; n-o sperie nici initiativa nepotrivita si straina de firea sa, nici maruntaiele adâncurilor, nici multimea apelor, nici chitii cei uriasi ai marilor; cu aceasta dorinta pretentia sa capricioasa în cele din urma se împlineste; trupul s-a aratat în toate capabil sa serveasca exigentelor spiritului; dar iata ca mintea cauta sa se înalte la ceruri ca sa scruteze pamântul de la mare distanta si iarasi sa se pogoare în maruntaiele pamântului ca sa-i cerceteze viscerele, pe unii munti cauta sa-i ridice, iar pe altii sa-i naruiasca; pe unele mari cauta sa le sece, iar pe altele doreste sa le plasmuiasca dupa a sa voie, cauta si staruie cu înflacarare sa schimbe fata pamântului si sa supuna voii sale puterile de sub pamânt, si de la suprafata si pe cele din vazduh si reuseste în toate; mintea ingenioasa si-a aflat slujitor trupul iscusit, si pentru aceasta nimic nu le este cu neputinta; exigentele nemaipomenite ale spiritului prin conlucrarea trupului îsi gasesc împlinirea.

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 30-31



DOUA MERE
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi doua mere care sunt la fel de frumoase si placute la înfatisare, însa în miezul lor nu se aseamana, caci unul dintre ele este putrezit si rau mirositor, iar celalalt este si pe dinauntru întocmai ca si pe dinafara. Întelege de aici ca tot asemenea sunt si faptele omenesti. Ispravile multora par deopotriva vrednice de pretuire, însa în sinea lor se osebesc, de vreme ce nu sunt izvodite din inimi de acelasi fel. De pilda, cineva da milostenie din dragoste de Dumnezeu si de aproapele, pe când altcineva o face din iubire de sine si din trufie, vânând slava desarta: cel din urma este mândru si orgolios, iar cel ce iubeste pe Domnul si pe aproapele sau este cu adevarat milostiv. Un om îi cere iertare celui pe care l-a suparat, parându-i rau ca l-a mâhnit pe aproapele sau; si altul asemenea se roaga sa fie iertat de cel pe care l-a nedreptatit, însa o face doar pentru ca acela sa nu-l cheme la judecata, pricinuindu-i astfel vreo napasta. Unul ca acesta sufera de iubire de sine, iar cel care se caieste pentru mâhnirea aproapelui are dragoste adevarata. Întâmplarea si cugetarea aceasta te învata ca de vrei sa fii bineplacut lui Dumnezeu, atunci faptele tale, care parelnic sunt vrednice de lauda, trebuie sa fie bune si înlauntru, în inima, si orice lucrare care poarta chipul bunatatii se cuvine sa vina dintr-o inima binevoitoare.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 118


ANCORA
Sfantul Tihon din Zadonsk


Stii tu oare, crestine, ce fac marinarii în timpul unei furtuni cumplite? Nemaiavând nadejde de scapare, ei arunca ancora în adâncul marii si o întepenesc în pamânt, pentru ca în acest chip sa poata salva corabia si pe ei dimpreuna cu ea; si astfel scapa de la înec. Urmând întocmai pilda acelor corabieri, asa li se cuvine sa faca si crestinilor care umbla pe marea lumii acesteia, fiind purtati de corabia Sfintei Biserici. Atunci când satana ridica asupra lor furtuna ispitelor, nevoilor si nenorocirilor, ei trebuie sa lepede toata nadejdea omeneasca si sa alerge la Dumnezeu, întarindu-si în dragostea Lui inimile zdruncinate si ravasite. Oare nu de la iubirea lui Dumnezeu vrea sa-i îndeparteze pe ei vrajmasul si sa-i înece în adâncul pacatelor si al faradelegilor? Întru dragostea Domnului li se cuvine sa-si întareasca atunci corabioara inimii lor.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 131


MUSCA SI ALBINA
Cuviosul Paisie Aghioritul


Daca vei întreba o musca: „Sunt flori în locul acesta?”, ea îti va spune: „Nu stiu. Ci stiu numai ca acolo jos, în groapa, sunt cutii de conserve, gunoaie, necuratii”, si îti va însira toate murdariile pe care a stat. Dar daca vei întreba o albina: „Ai vazut vreo necuratie în locul acesta?”, ea îti va spune: „Necuratie? Nu, nu am vazut nicaieri. Aici locul este plin de flori de gradina si salbatice”. Vezi, musca stie numai unde exista gunoaie, în timp ce albina stie ca acolo este un crin, mai departe o zambila...

Dupa cum mi-am dat seama, unii oameni seamana cu albina, iar altii cu musca. Cei care seamana cu musca, în orice situatie cauta sa afle ce rau exista si se preocupa de el; nu vad nicaieri nici un bine. Cei care seamana cu albina, afla peste tot orice bine exista. Omul stricat, stricat g&acirc ;ndeste, pe toate le interpreteaza de-a stânga si le vede anapoda. În timp ce acela care are gânduri bune, orice ar vedea, orice îi vei spune, îsi va pune în minte gândul cel bun.


Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicesti – Nevointa duhovniceasca, traducere de Ieroschimonah Stefan Nutescu, Ed. Evanghelismos, Bucuresti, 2003, p. 27-28



REALITATEA
Sfantul Nicolae Velimirovici


Însusirea de a vedea realitatea fara simbol pe care o avea Adam, dar pe care apoi a pierdut-o, si pe care Apostolii, pierduta fiind, au primit-o din nou, Domnul a harazit-o noua, tuturor crestinilor. Noi toti am fi avut aceasta însusire minunata a protoparintelui Adam si a Apostolilor, intuitia si precisa perceptie a adevarului, daca, dupa ce ne-am încrestinat, am fi ramas întru nepacatuire. Însa orice pacat ne face sa lasam privirea în jos plini de rusine, întorcându-ne vederea de la cer catre pamânt si de la Ziditor catre abis. Savârsind pacatul, alergam si ne ascundem din fata lui Dumnezeu, precum Adam, care, pacatuind, „s-a ascuns printre pomii Raiului” (Facerea 3, 8). Noi ne ascundem si ne tainuim continuând sa pacatuim, pâna ce natura noastra înconjuratoare, vestitorul nostru fara de voie si „dezvaluitorul”, ni s e face noua dumnezeire în locul lui Dumnezeu, adica pâna când treptat încetam sa vedem adevarul, realitatea, neobservând schimbarea adevarurilor ei simbolice. Altfel vorbind, când ochii inimii devin orbi, ne dedam pe deplin privirii simturilor, precum animalele, si aceasta ne conduce pe noi. Iar atunci cu noi se împlineste cuvântul: „orb pe orb conduce” (Matei 15, 14).

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 18-19





HAINA DE SARBATOARE
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca oamenii, dupa obiceiul obstesc, se îmbraca de sarbatori în haine luminoase si se veselesc. De la aceasta praznuire vremelnica si pamânteasca sa-ti ridici mintea prin credinta la sarbatoarea alesilor lui Dumnezeu, care vesnic vor praznui si se vor veseli. Vremea de acum este pentru crestini un rastimp pentru truda, nevointa, plângere, tânguire si pentru purtarea Crucii. În veacul de apoi, când vremea se va plini si va veni vesnicia, crestinilor celor adevarati li se va deschide o sarbatoare prealuminoasa. Atunci ei se vor odihni de truda lor si vor praznui sabatul cel neîncetat si vesnic, nu doar o singura zi din saptamâna, ci toata vesnicia. Atunci vor scoate de pe ei hainele cele zdrentuite si de jale si se vor îmbraca în vesmânt de sarbatoare si de nunta, „când fiinta aceasta stricacioasa se va îmbraca în nestricaciune si fiinta aceasta muritoare se va îmbraca în nemurire” (1 Corinteni 15, 54). Atunci se vor acoperi cu vesmântul mântuirii si vor îmbraca haina veseliei (Isaia 61, 10); „vor fi îmbracati în vesminte albe” (Apocalipsa 3, 5); „se vor învesmânta cu vison curat si luminos” (Apocalipsa 19, 8). În zilele acelea nu vor vedea nimic din cele ale întristarii si ale mâhnirii; acolo nu se va afla teama de dusmani, de saracie sau de boala; nu va fi strigat, plângere, tânguire, foame, sete, frig, arsita si nici un fel de nenorocire sau necaz, ci totul va fi linistitor, pasnic, neprimejdios, veselitor, luminos, îmbucurator si bineplacut. În viata aceasta, aproape toate sunt mâhnitoare si de jale: frica de moarte, de diavol si de pacat, teama de rauvoitori si de prefacuta fratie; de toate trebuie sa te pazesti si sa te uiti în jurul tau ca o pasare ce se fereste de vânatori si de arcasi. Aici în fiece zi murim prin temerea si asteptarea mortii si cu cât mai mult traim, cu atât mai mult asteptam sa murim: caci pe masura ce traim mai îndelung, viata ni se scurteaza si se apropie tot mai mult venirea mortii. Iar aceasta viata plina de amaraciune si moarte este întesata cu o sumedenie de nenorociri si pe masura ce se prelungeste, necazurile ni se înmultesc. Însa în veacul de apoi nu vor fi unele ca acestea, ci doar viata, fericire, desfatare, biruinta, strigate de bucurie si veselie vesnica. În vremea de acum, oamenii s-au obisnuit sa mearga de sarbatori acasa unii la altii, sa se viziteze si asa sa se veseleasca împreuna. Atunci alesii Domnului se vor aduna în casa Tatalui Ceresc, în care „multe locasuri sunt”, si vor dobândi împrietenirea cu Sfintii Îngeri si cu toate Puterile ceresti, veselindu-se dimpreuna, bucurându-se unii de altii înaintea fetei Cerescului lor Tata. Atunci „cei mântuiti de Domnul vor veni în Sion cu strigare de bucurie si desfatare vesnica va fi peste capetele lor. Ei vor afla bucuria si veselia, iar întristarea si suspinarea se vor departa” (Isaia 35, 9-10). De sarbatori oamenii au obiceiul acum sa manânce, sa bea si sa praznuiasca împreuna. Atunci adevaratii robi ai Domnului „vor sedea la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov în Împaratia Cerurilor” (Matei 8, 11) si „vor mânca si vor bea la masa Domnului” (Luca 22, 30); „îmbata-se-vor din grasimea casei Domnului si din izvorul desfatarii Lui vor fi adapati” (Psalmul 35, 8), dupa cum ne-a binevestit Dumnezeu despre acestea prin Prorocul Sau: „Iata, slugile mele vor mânca, slugile mele vor bea, slugile mele se vor veseli, slugile mele vor cânta din bucuria inimii” (Isaia 65, 13-14). Oamenii mai au si obiceiul de a cânta în zile de sarbatoare cântari de bucurie. Atunci alesii Domnului Îl vor vedea pe Dumnezeu „fata catre fata” (1 Corinteni 13, 12), „Îl vor vedea” întru slava Sa, „asa cum este” (1 Ioan 3, 2), si într-un cuget Îl vor lauda, Îl vor slavi si-L vor cânta la nesfârsit fara sa se mai sature si fara sa osteneasca. O, cât de luminos, vesel si plin de bucurie va fi acel praznic, iubite crestine! Cât de dorita este ziua în care Îl vom vedea fata catre fata pe Dumnezeu, pe Care Îl vedem acum ca prin oglinda, în ghicitura! „Fericiti sunt cei ce locuiesc în casa Ta; în vecii vecilor Te vor lauda” (Psalmul 83, 5), Împaratul si Dumnezeul meu. Din aceasta întâmplare si din cele asemanatoare ei, ne învatam, crestine, a ne înalta mintea si inima la fericita vesnicie si pe aceea a o cauta cu credinta sincera si cu sârguinta.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 176.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu