De unde ne vin Evreii!
Majoritatea
celor care-şi zic astăzi „evrei” sunt în realitate „khazari”
Majoritatea
celor care-şi zic astăzi „evrei” sunt în realitate „khazari”, un popor de
origine turcică ce a avut cândva un imperiu vast între Marea Neagră şi Marea
Caspică, de la Volga la Munţii Caucazului, ai cărei conducători au declarat
iudaismul ca religie de stat în anul 740 d.Hr.
Evreii se auto-împart în două mari
categorii:
Ashkenazim
şi Shephardim. Primii, numiţi şi aşkenazi (khazarii), au apărut pentru prima
oară într-o regiune din sud-vestulAsiei, în Imperiul Khazar (sau Chazar).
Dar de unde
au apărut ?
La această
întrebare nu există nici un răspuns. Mister total. „Enciclopedia evreiască”
recunoaşte că aceştia s-au convertit la iudaism în jurul anului 740 d.Hr. Oare
ei să fie al treisprezecelea trib?
Khazarii
formează majoritatea covârşitoare a poporului evreu modern. Evreii Shephardim,
numiţi sefarzi, au emigrat din Palestina în ţările mediteraneene şi se
presupune că sunt înrudiţi cu triburile originare din Israel.
Sefarzii
vorbeau limba latino, un dialect hispano-ebraic.
Cei numiţi
khazari (aşkenazi) vorbeau idiş, un dialect germano-evreiesc. În lucrarea “Al
13-lea trib”, Arthur Koestler ne spune că prin 1960 erau cam 500.000 de sefarzi
iar restul milioanelor de evrei erau aşkenazi. Doar un număr infim din cei
ce-şi zic evrei se trag din evrei semiţi adevăraţi, care au o oarecare legătură
cu Biblia,restul „evreilor” nu au nimic de-a face cu aceştia.
Khazarii-Al
Treisprezecelea Trib
“În
Khazaria, oile, mierea şi evreii se află din belşug” (Muqaddasi, “Descriptio
imperii moslemici”, sec al X-lea)
N.
Grigorescu
ISTORIA
EUROPEI şi a lumii nu poate fi înţeleasă, în adevărata ei semnificaţie, fără
cunoaşterea profundă a istoriei poporului evreiesc, istorie bazată pe o religie
“naţională” exclusivă, care a servit şi care constituie premisele religiei
creştine şi islamice. Aceste două religii au o oarecare coloratură politică,
unificatoare, de apropiere, dar într-o măsură incomparabil mai mică decât
religia mozaică, coagulată pe plan mondial şi caracterizată printr-o
solidaritate exemplară.
În general,
religia nu schimbă etnia. Dominaţia politică îndelungată poate să ducă la
formarea unei noi etnii.
O religie
adoptată voluntar, deci nu impusă prin forţă, nu poate să ducă la asemenea
rezultate. Probă sunt naţiunile europene şi islamice care s-au războit adesea
între ele.
Religia
mozaică înfăţişează o permanentă comemorare şi exaltare a unui popor alcătuit
din 12 triburi (Simeon, Iuda, Beniamin, Ruben, Gad, Dan, Efraim, Manase,
Isahab, Zebulon, Aşer, Naftali) care au plecat din regiunea mesopotamică a
centrului Ur, s-au deplasat în ţara hitiţilor (Asia mică) apoi au ajuns în
Egipt de unde au emigrat mai apoi în Palestina, unde s-au organizat în două
regate: Iuda şi Israel. După includerea Palestinei în Imperiul Roman, evreii
semiţi s-au întins în tot Imperiul, mai ales după distrugerea templului de la
Ierusalim.
Puţini mai
sunt azi evreii semiţi împrăştiaţi în lume, cum ar fi sefarzii din Spania.
Diferite alte popoare au adoptat religia mozaică. Între acestea, cel mai
importat sunt khazarii, turcomani din stepele scititce, care şi-au ales acestă
religie în anul 740 a.d. cu toate că nu aveau nimic în comun cu poporul semit.
Statisticile arată că astăzi, majoritatea preponderentă a celor 15-20 milioane
de evrei din lume sunt de origine khazară, numiţi Askenazi. Alungaţi de
năvălitori, ei au împânzit Europa şi America, unde au o bună situaţie materială
şi o mare influenţă politică. Această situaţie se datoreşte organizării
extraordinar de eficiente a bisericii şi comunităţilor mozaice din lume, legate
într-o federaţie mondială. Aşadar, mozaismul este o societate formidabilă,
demnă de toată admiraţia, cu o structură socio-politică mai puternică decât
etnia şi statul. Pe plan istoric, gloria khazară nu poate lipsi din istoria
“ebraică” a fondatorului Moise, deşi vine de la un popor de rasă diferită, care
pe drept cuvânt poate fi calificat, aşa cum a făcut-o Arthur Koestler, drept al
13-lea trib.
Din secolul
al VII-lea până în secolul al X-lea d.Hr. graniţele răsăritene ale Europei
între Caucaz şi Volga erau dominate de un stat evreiesc numi Imperiul
khazarilor. Acest stat a jucat un rol important în istoria Europei medievale şi
deci şi a celei moderne. Numai datorită puternicelor atacuri ale khazarilor
care au respins ofensiva arabă spre Caucaz, Imperiul Bizantin a reuşit să
supravieţuiască, şi odată cu el, civilizaţia creştină.
Ţara
khazarilor – cu populaţie de origine turcă – ocupa o poziţie strategică cheie
la poarta dintre Marea Neagră şi Marea Caspică unde se înfruntau marile puteri
orientale. Ea servea drept tampon care să
ocrotească Bizanţul de invaziile triburilor barbare din stepele nordice:
bulgari, maghiari, pecenegi, vikingi (ruşi) şi în acelaşi timp, armatele khazarilor
au stăvilit ofensiva arabă împiedicând cucerirea Europei orientale de către
musulmani. Date fiind împrejurările, nu ne poate surprinde faptul că în 732 –
după o victorie a khazarilor împotriva arabilor – viitorul împărat Constantin V
s-a căsătorit cu o prinţesă khazară. Fiul lor, ajuns împărat a fost cunoscut
sub numele de Leon Khazarul.
Dar cine
erau aceşti khazari remarcabili atât prin realizările lor, cât mai ales prin
convertirea la mozaism? Descrierile care au ajuns până în zilele noastre sunt destul
de puţine şi provin adesea din surse ostile. O cronică georgiană îi identifică
pe khazari cu armiile lui Gog şi Magog. Originea numelui „khazar” au făcut
subiectul a numeroase speculaţii: foarte probabil, cuvântul provine de la
rădăcina turcească gaz = ”a rătăci” şi înseamnă pur şi simplu „nomad”. Derivate
ale numelui „khazar” par a fi cuvintele „cazac” şi „husar”, ambele însemnând
călăreţ; de asemenea cuvântul german „ketzer”, care înseamnă evreu. Dacă aceste
interpretări sunt corecte, ele par să demonstreze o dată în plus importanţa
acestui popor.
Câteva
cronici persane şi arabe ne oferă date interesante despre khazari. De pildă,
Yakubi, istoric arab din secolul al IX-lea trasează obârşia khazarilor până la
Iafet, al treilea fiu al lui Noe. Una dintre primele referiri la khazari se
află într-o cronică siriană datând de la mijlocul secolului al VI-lea. Alt
izvor arată că ei fuseseră în centrul cu un veac înainte, fiind legaţi de huni.
În anul 448, împăratul bizantin Teodosie II a trimis la Attila o solie în care
se afla şi oratului Priscus. Acesta, pe lângă informaţiile preţioase privind
obiceiurile şi datinile hunilor, a transmis şi anecdote despre un popor supus
de huni pe care îi numeşte akaţiri – foarte aproape de ak-khazari (khazarii
albi). Priscus ne spune că Împăratul bizantin a încercat să atragă de partea
lui acest neam războinic, dar lacomul şef khazar nemulţumit de banii oferiţi a
preferat alianţa cu hunii. Cronica lui Priscus confirmă ideea apariţiei
khazarilor pe scena europeană pe la mijlocul secolului al V-lea ca popor
dominat de huni.
Odată cu
prăbuşirea Imperiului hunilor, după moartea lui Attila, khazarii scăpaţi de sub
dominaţie, au invadat regiunile transcaucaziene ale Gruziei şi Armeniei astfel
că în cea de-a doua jumătate a secolului al VI-lea, au devenit forţa dominantă
printre triburile de la nord de Caucaz pe care le-au supus rând pe rând. Cea
mai puternică rezistenţă au opus-o bulgarii, dar cum şi ei au fost înfrânţi: o
parte dintre bulgari au migrat pe teritoriul Bulgariei de azi iar alţii s-au
deplasat spre nord-est şi au rămas sub suzeranitatea khazarilor. Dar înainte de
toate acestea, khazarii au fost dominaţi timp de un secol de o putere efemeră:
regatul turcut. De la aceştia, khazarii au adoptat titlul conducătorului lor, cel
de „Kagan”. De fapt, organizarea politică a khazarilor se aseamănă cu cea a
japonezilor din perioada shogunilor: Regele khazarilor poartă titlul de „Mare
Khagan”, dar puterea efectivă este deţinută de locţiitorul acestuia, numit
„Kagan Bek”. De la bun început, imperiul khazar a fost constituit dintr-un
mozaic etnic eterogen – khazarii propriu-zişi fiind probabil o minoritate.
În anul 626,
Împăratul Heraclie a încheiat prima alianţă cu khazarii, pregătindu-şi campania
împotriva Persiei. Khazarii i-au furnizat acestuia 40000 de călăreţi. În
schimb, fiica Împăratului a fost promisă spre căsătorie Kaganului Ziebel,
căsătorie care totuşi nu a mai avut loc din cauza morţii regelui khazar. La 20
de ani după Hegira, care a avut loc în anul 622, musulmanii cuceriseră deja
Persia, Siria, Mesopotamia, Egiptul şi asaltau Imperiul bizantin în chiar inima
sa. Între anii 642 şi 652, arabii au făcut incursiuni puternice în Khazaria,
fiind respinşi de fiecare dată; ultima oară în 652, într-o mare bătălie în care
au pierit peste 4000 de arabi. Următorii 30 – 40 de ani a fost o perioadă de
linişte. De mai multe ori (în anii 669, 673-678, 717-718) arabii au asediat
Constantinopolul pe mare şi pe uscat. Dacă ar fi reuşit să împresoare oraşul
venind şi din nord, soarta acestuia ar fi fost pecetluită. Între timp, khazarii
şi-au întărit puterea înspre Ucraina de azi. Războaiele arabo – khazare s-au
reluat cu incursiuni de ambele părţi.
Evenimentul
cel mai important în istoria khazarilor, care a avut consecinţele cele mai
importante în viitor, a fost cel al convertirii acestora la mozaism în anul
740. Care a fost motivaţia acestui eveniment unic? Dacă raţionăm din punctul de
vedere al politicii puterii, lucrurile par să se clarifice. La începutul
secolului al VII-lea lumea era polarizată între cele două puteri ce reprezentau
creştinismul şi islamismul: Imperiul Bizantin şi Califatul arab. Imperiul
khazar reprezenta o „a treia forţă” care se dovedise pe potriva celorlalte
două, atât ca adversar cât şi ca aliat – dar el nu-şi putea păstra independenţa
dacă accepta fie creştinismul fie islamismul.Prima alegere l-ar fi subordonat
automat Imperiului Bizantin iar cea de-a doua califului de la Bagdad.
Atât
bizantinii cât şi arabii făcuseră eforturi pentru convertirea khazarilor, dar
fără succes. În acelaşi timp, khazarii învăţaseră că religia lor iniţială (de
tip animist) era primitivă în comparaţie cu marile religii monoteiste, dar şi
incapabilă să ofere conducătorilor autoritatea spirituală şi juridică de care
se bucurau împăratul şi Califul. Ce altă soluţie ar fi putut fi mai logică
decât să îmbrăţişeze un al treilea crez, care în plus reprezenta temelia venerabilă
a creştinismului şi islamismului? E totuşi absurd să ne închipuim că aceşti
oameni au adoptat peste noapte o religie ale cărei dogme nu le erau cunoscute.
În realitate, khazarii îi cunoşteau bine datorită unui aflux de cel puţin un
secol de emigranţi veniţi din Bizanţ, în urma persecuţiilor religioase. La
momentul convertirii, în Khazaria exista deja o comunitate evreiască
importantă.
Împrejurările
care au condus la convertire sunt învăluite în ceaţă, dar principalele izvoare
arabe şi ebraice au câteva elemente comune fundamentale. Într-o lucrare a
cronicarului arab Masudi se spune că în vremea lui Harun al Raşid, împăratul
bizantin i-a silit pe evrei să emigreze; aceşti evrei au sosit în ţara
khazarilor unde au găsit “un neam inteligent dar neînvăţat căruia i-au oferit
religia lor. Localnicii au socotit-o mai bună şi au acceptat-o”. A doua
relatare se află în “Cartea regatelor şi drumurilor” de Al-Bakri (secolul XI).
Cronicarul arab povesteşte astfel: Regele khazarilor, care fusese păgân,
îmbrăţişase creştinismul (de fapt, khazarii adoptaseră formal şi pentru o
scurtă perioadă 737-740 islamismul în urma unei înfrângeri din partea arabilor;
autorul arab a vrut să-şi menajeze cititorii).
Apoi, şi-a
dat seama că e fals şi a vorbit cu dregătorii săi. Aceştia i-au spus că cei
care sunt stăpâni pe cărţile sfinte sunt trei. Adună-i laolaltă, cere-le să-şi
apere credinţa, şi apoi urmează-l pe acela care se va dovedi stăpân pe adevăr.
Regele a trimis la creştini după un preot. La rege se afla un evreu, priceput
la vorbă, care i-a pus întrebări preotului: “Ce zici de Moise şi de Tora care
i-a fost dezvăluită?” Şi preotul a spus că “Moise e un prooroc şi Tora grăieşte
adevărul”. Atunci evreul a spus: “Omul acesta a mărturisit adevărul crezului
meu”. Iar regele l-a întrebat pe preot în ce crede şi acesta a spus: “Eu zic să
Iisus Hristos este fiul Mariei, este Cuvântul şi a dezvăluit tainele în numele
lui Dumnezeu.”. Şi atunci evreul a spus regelui: “Omul acesta propovăduieşte o
dogmă pe care n-o cunosc, dar încuviinţează spusele mele”. Preotul nu a mai
avut ce replica. Atunci regele a trimis şi după un musulman, dar evreul a
năimit pe cineva să-l otrăvească. Astfel evreul a reuşit să-l câştige la
credinţa lui pe rege. (Fără îndoială, istoricii arabi au vrut să îndulcească
amarul. Dacă învăţatul musulman ar fi participat la dezbatere, ar fi căzut în
aceiaşi capcană ca episcopul creştin, întrucât ambii acceptau adevărul
Vechiului Testament.)
Principalul
izvor evreiesc constă în aşa-zisa “corespondenţă khazară”. E vorba de un schimb
de scrisori, în ebraică, între Hasdai Ibn Saprut, evreul care era
prim-ministrul Califatului Cordobei, şi Iosif, regele khazarilor.
Autenticitatea acestei corespondenţe a format obiectul unei controverse, dar
acum e acceptată de majoritatea istoricilor. Schimbul de scrisori a avut loc
cândva între anii 954 şi 961. Hasdai a auzit mai întâi de existenţa unui regat
evreiesc independent de la nişte negustori din Persia, dar iniţial nu i-a
crezut. Ulterior, bizantinii i-au confirmat relatarea negustorilor, adăugând
numeroase amănunte şi date referitoare la Regatul khazarilor şi la regele de
atunci – Iosif. Drept care Hasdai s-a hotărât să trimită soli cu o scrisoare la
Iosif. Scrisoare conţinea întrebări referitoare la organizarea statului khazar
precum şi întrebarea “căruia dintre cele 12 triburi în aparţine poporul
khazar?”
În răspunsul
primit de la regele khazar, acesta oferă o relatare amănunţită a convertirii –
poate chiar legendară, căci trecuseră deja 2 secole de la aceasta. Regele Iosif
vorbeşte de strămoşul său Bulan, căruia i-a apărut în vis un înger care l-a
îndemnat să se închine la singurul Dumnezeu adevărat. De asemenea, îngerul îi
cere să clădească un lăcaş de închinăciune în care să poate sălăşlui
Atotputernicul, sfătuind-ul să atace Armenia pentru a face rost de aurul şi
argintul necesar. După aceste fapte de arme (invadarea Armeniei) faima regelui
s-a răspândit în toate ţările. Împăratul bizantin şi califul musulmanilor au
trimis solii cu daruri de preţ şi cu oameni învăţaţi care să-l facă să treacă
la credinţa lor. Dar regele Bulan a trimis şi după un evreu învăţat şi i-a pus
laolaltă pe aceştia să-şi apere credinţele lor. Iată dar încă o dată o masă
rotundă a clericilor – cu diferenţa că musulmanul nu a fost otrăvit pe drum.
Tiparul dezbaterii este acelaşi: după discuţii lungi şi inutile, regele amână
întâlnirea cu trei zile, apoi îi cheamă pe oponenţi separat. Îl întreabă pe
creştin care dintre celelalte două religii sunt mai aproape de adevăr, iar
acesta spune că cea a evreilor. Din partea musulmanului primeşte acelaşi
răspuns.
Din
răspunsul regelui Iosif mai aflăm şi o genealogie a poporului său. Deşi se
dovedeşte a fi un naţionalist evreu feroce, el nu pretinde – ceea ce ar fi fost
imposibil să susţină – că neamul său ar fi de origine semitică. El îi urmăreşte
ascendenţa nu până la Sem ci până la Iafet, al treilea fiu al lui Noe, sau mai
precis până la strănepotul lui Iafet, Togarma – pe care îl consideră strămoşul
tuturor triburilor turcice. Iosif afirmă că Togarma a avut zece fii, iar numele
acestora corespund triburilor: uiguri, durstuşi, avari, huni, vasilieni,
tarniaci, khazari, zagoreni, bulgari, sabiri (câteva dintre popoarele
stepelor). Trăsătura caracteristică a acestei genealogii o constituie
amestecarea Genezei cu tradiţia tribală turcică. Tot din scrisoarea regelui
Iosif, putem trage concluzia că iudaizarea khazarilor s-a făcut în mai multe
etape: iniţial, aceştia au adoptat o formă primitivă de iudaism, întemeiată
numai pe Biblie şi excluzând Talmudul, pentru ca peste vreo două generaţii să
accepte iudaismul talmudic. Dealtfel, karaiţii – o sectă iudaică care nu
accepta Talmudul – a supravieţuit în Khazaria până în vremurile moderne.
După o
perioadă de linişte şi înflorire, asupra khazarilor s-a dezlănţuit un nou
pericol: vikingii – varegii. Aceşti navigatori îndrăzneţi înaintau spre sud pe
mare şi pe râuri, purtând războaie de pradă. Timp de peste un secol şi
jumătate, acordurile comerciale şi războiale au alternat. Foarte încet,
scandinavii şi-au schimbat caracterul, slavizându-se prin amestecul cu supuşii
şi vasalii lor şi adoptând în cele din urmă credinţa creştin-ortodoxă. La
sfârşitul secolului al X-lea s-a format astfel poporul rus. Dealtfel, khazarii
au exercitat o oarecare influenţă asupra varegilor. Acest lucru ni-l arată şi
faptul că primii conducători varegi de la Novgorod au adoptat titlul de
“kagan”. Totodată, în oraşul khazar Itil exista o colonie importantă de varegi,
în timp ce în Kiev era şi o comunitate de evrei khazari. În ce priveşte oraşul
Kiev, acesta a fost iniţial sub suzeranitate khazară, dar a trecut mai apoi în
stăpânirea varegilor. Kievul avea să devină leagănul primului stat al ruşilor.
Un alt popor
cu care khazarii au avut legături strânse au fost maghiarii. Aceştia au fost
aliaţii khazarilor încă de la apariţia Imperiului khazar. Maghiarii – stabiliţi
pe Don – au avut rolul de a-i ajuta pe khazari să stăvilească înaintarea
varegilor spre sud-est. Relaţiile dintre khazari şi maghiari s-au strâns tot
mai mult: în primul rând, khazarii le-au dat un rege care a întemeiat prima
dinastie maghiară, în al doilea rând, mai multe triburi khazare – revoltate
împotriva conducătorilor – s-au unit cu maghiarii, transformându-le astfel
caracterul etnic. În secolul X, în Ungaria se vorbeau încă atât maghiara cât şi
khazara. Dealtfel, limba maghiară a preluat numeroase cuvinte de origine
khazară. Şi după stabilirea maghiarilor în Panonia, legăturile cu Khazaria au
continuat, mulţi evrei khazari fiind primiţi în Ungaria.
Odată cu
creşterea puterii ruseşti, şi mai ales după convertirea ruşilor la creştinism,
legăturile dintre Constantinopol şi Khazaria s-au deteriorat. Simptomatică
pentru această atitudine a fost predarea Chersonului către ruşi. În anul 965,
khazarii au suferit o înfrângere gravă din partea ruşilor, pierzându-şi
imperiul. Totuşi ei şi-au păstrat independenţa – dar în nişte graniţe mai
restrânse – şi credinţa. Jertfirea alianţei cu khazarii s-a dovedit în cele din
urmă a fi un act de miopie politică pentru Bizanţ. Khazarii izbutiseră să ţină
piept valurilor de năvălitori turci şi arabi, protejând astfel Imperiul
Bizantin. Ruşii însă nu reprezentau însă un pericol pentru războinicii nomazi
ai stepelor. Dealtfel, ca urmare a presiunilor nomazilor, centrele puterii
ruseşti s-au deplasat spre nord iar Kievul a intrat într-un declin rapid. În
vidul de putere creat, au năvălit popoarele turcice, care s-au instalat în
Anatolia, după marea bătălie de la Manzikert.
Este
interesant să vedem cu erau receptaţi khazarii de către popoarele cu care s-au
învecinat. În Cronica rusească se vorbeşte despre “ţara evreilor” care
înfruntau armatele cnejilor ruşi. Se vorbeşte de asemenea despre un evreu uriaş
care a venit cu o armată până în stepele Ţeţar sub muntele Sorocin (nu se ştie
locul acestor toponime) si numai vitejia generalului Vladimir i-a salvat pe
ruşi. De asemenea, printre evreii occidentali circulau poveşti privind un regat
al “evreilor roşii”, numiţi astfel probabil din pricina pigmentaţiei uşor
mongole a multor khazari. Un alt fragment de folclor semilegendar l-a inspirat
pe Benjamin Disraeli (politician şi romancier englez) să scrie un roman istoric
“Uimitoarea poveste a lui Alroy”. În secolul al-XII-lea s-a născut în Khazaria
o mişcare mesianică ce şi-a propus să înceapă o “cruciadă” evreiască pentru
cucerirea Palestinei. Iniţiatorul mişcării erau un evreu khazar pe nume Solomon
ben Duji (sau Ruhi sau Roy). Acesta a trimis scrisori tuturor evreilor din
ţările înconjurătoare spunând că a sosit timpul ca Dumnezeu să-i adune la
Ierusalim.
Peste 20 de
ani, fiul lui Solomon ben Duji, pe nume Menahem şi-a luat porecla David al-Roy
şi titlul de Mesia. El a reuşit să adune o armată considerabilă – în care
grosul îl constituia evrei khazari – şi a izbutit să ocupe o fortăreaţă lângă
Mosul. De aici spera să-şi conducă armata spre Ţara Sfântă. David a stârnit
numeroase valuri, dar ierarhia rabinică din Bagdad a manifestat ostilitate faţă
de mişcarea lui. David al-Roy a fost asasinat, iar mişcarea lui s-a destrămat
curând. Conform unei teorii recente, steaua lui David – simbolul statului
Israel – a început să fie un simbol naţional de la cruciada lui David al-Roy.
La mijlocul
secolului al XIII-lea, regatul khazar a căzut victimă marii invazii mongole
declanşată de Ginghis Han. Chiar şi atunci, a rezistat cu îndârjire până ce
s-au predat toţi vecinii săi. Dar atât înainte cât şi după ridicarea
mongolilor, khazarii au trimis multe lăstare şi ramificaţii în ţările slave
nesubjugate, contribuind astfel la făurirea marilor centre evreieşti din Europa
răsăriteană – şi mai apoi Occidentală. Am amintit deja despre diaspora khazară
din Ungaria. Cronicarul bizantin Ioan Cinnamus vorbeşte de trupe evreieşti din
cadrul armatei ungare, în anul 1154. Dealtfel, iniţial Ungaria era bilingvă iar
sistemul de conducere era inspirat din dualismul monarhic al khazarilor: ţara
era condusă de un rege şi de un “gyula”, comandant al armatei. Acest sistem a
durat până la sfârşitul secolului al X-lea când regele Ştefan a adoptat religia
catolică şi l-a învins pe un “gyula” răzvrătit care, evreu fiind, nu vroia să
se creştineze. Acest episod a pus capăt dualismului monarhiei dar nu şi
influenţei comunităţii khazaro-evreieşti din Ungaria. Mult timp după
creştinare, evreii deţineau funcţii importante în regatul ungar. Pe lângă
ocupaţia mongolă, ciuma neagră a grăbit migraţia khazarilor spre vest. După cum
am amintit, în Kiev a existat o comunitate khazară. În Ucraina şi Polonia sunt
numeroase toponime derivate de la “khazar” sau de la “jid” (evreu) – Jidovo,
Kozarzewek, Kozara, Kozarzow, Jidovska etc. Toponime asemănătoare se găsesc şi
în Munţii Carpaţi şi Tatra precum şi în Austria. În timp ce majoritatea
evreilor khazari au emigrat spre apus, unele grupuri au rămas acolo unde erau,
în Crimeea şi Caucaz, formând enclave evreieşti ce au supravieţuit până în
epoca modernă.
Foarte mulţi
dintre khazari au emigrat în Polonia şi Lituania, la începutul existenţei lor.
Această politică a fost generată de atitudinea occidentală a conducătorilor
polonezi care doreau să-şi modernizeze ţara (în afară de evrei, au fost
acceptaţi foarte mulţi emigranţi germani). În Carta acordată de Boleslav în
1264, evreii aveau dreptul să-şi ţină propriile şcoli, sinagogi şi judecătorii;
puteau deţine proprietăţi funciare şi de practica orice comerţ doreau. În
timpul domniei regelui Ştefan Bathori (1575-1586), evreii aveau dreptul la un
parlament propriu şi de a percepe impozite de la coreligionarii lor.
Pentru a
înţelege importanţa comunităţii khazaro-evreiască din Polonia şi situaţia ei
privilegiată, următorul fapt este concludent: În a doua jumătate a secolului al
XIII. papa Clement IV adresează o encliclă unui prinţ polonez în care deplânge
faptul că în mai multe oraşe poloneze sunt numeroase sinagogi, unele mai înalte
decât bisericile, mai maiestuoase şi mai frumos împodobite. În legătură cu numărul
evreilor, istoricii moderni apreciază că aceştia erau circa 500.000 în Regatul
polono-lituanian, la mijlocul secolului al XVII-lea. Conform enciclopediei
iudaice, în acelaşi timp, numărul total al evreilor de pe glob nu atingea decât
un milion. Aceste date par să indice că în cursul evului mediu, majoritatea
credincioşilor mozaici erau khazari. Aceştia au constituit baza comunităţilor
ebraice din Rusia, Polonia, Lituania, Ungaria, România, unde au întemeiat acea
comunitate evreiască care a devenit majoritatea dominantă a evreimii mondiale
de azi. Chiar dacă aceste comunităţi au primit emigranţi şi din alte regiuni,
elementul khazar a rămas majoritar. Această teorie, sprijinită de dovezi
puternice, ar merita o discuţie mai serioasă. Din păcate, ea este omisă – fie
din neştiinţă, fie dintr-un anumit orgoliu “semitic”.
Mulţi
istorici au încercat să subestimeze contribuţia khazarilor la istoria
evreiască, considerând că evreii din Europa de Est au imigrat la un moment dat
din Occident. Spre sfârşitul primului mileniu, cele mai însemnate aşezări
evreieşti erau în Spania maură (evreii sefarzi, care, după cum am văzut erau
trataţi cu toleranţă de către mauri) Franţa şi Renania. Unele comunităţi
existau încă de pe vremea romanilor. Ba chiar un grup de evrei a trecut în
Anglia, fiind invitaţi de Wilhelm Cuceritorul care avea nevoie de capitalul lor
(în 1290 urmau să fie expulzaţi). În toate aceste cazuri (exceptând Spania)
este vorba de comunităţi relativ mici ca număr, care în plus au fost decimate
în urma persecuţiilor religoase. Concepţia tradiţională privind emigraţia
evreilor germani spre Polonia este o simplă legendă – sau mai bine zis o
ipoteză ad-hoc inventată de cei care nu cunoşteau istoria khazară. Nu există
nici un fel de dovezi privind un asemenea exod. De fapt, spre sfârşitul
secolului al XIV-lea, practic nu mai existau evrei în Franţa şi Germania (în
orice caz, un număr infim).
Evreii care
au întemeiat comunităţile moderne din Anglia, Franţa şi Olanda erau de altă
origine: evrei sefarzi siliţi să fugă din Spania în urma persecuţiilor
religioase de după reconquistă. Alte dovezi împotriva presupusei origini
germane a evreimii răsăritene le oferă structura idişului, limbajul popular al
maselor evreieşti. Idişul e un amestec curios de ebraică, germană medievală şi
elemente slavone şi se scrie cu litere ebraice. La prima vedere, cantitatea
mare de împrumuturi germane din idiş pare să contrazică teza privind originea
khazară a evreimii răsăritene. Dar lucrurile stau tocmai dimpotrivă. În primul
rând, nici o componentă lingvistică provenind din Germania apuseană nu se
găseşte în idiş. Componenta germană care a intrat în idiş este de origine
germană răsăriteană. Să ne amintim de puternica prezenţă a emigranţilor germani
în Polonia şi lucrurile se vor clarifica. Numai germanii erau mai influenţi
decât evreii din punct de vedere economic şi cultural. Nu e greu de înţeles de
ce imigranţii khazari au fost siliţi să înveţe nemţeşte dacă vroiau să răzbată
în viaţă: limba germană era o necesitate fundamentală în orice contact cu
oraşele.
O explicaţie
complementară e şi imigraţia redusă a unor elemente evreieşti din Germania, dar
care prin superioritatea lor culturală, au avut o influen ţă importantă asupra
coreligionarilor lor din răsărit. Caracteristic e şi faptul că singura secţiune
a evreilor khazari care nu au acceptat idişul a fost secta karaiţilor – dar
aceasta era doar excepţia, nu regula.
În
concluzie. Evreii din prezent se împart în două categorii: sefarzi şi aşkenazi.
Sefarzii descind din evreii care trăiseră în antichitate în Spania până când au
fost expulzaţi de acolo şi s-au instalat în ţările mediteraneene şi mai puţin
în Occident. Ei vorbeau un dialect hispano-ebraic, numit “ladino” şi şi-au
păstrat propriile tradiţii şi mituri. Numărul lor este estimat la circa 500000.
În acelaşi timp, evreii aşkenazi – de origine khazară – numără circa 11
milioane. (Ca un amănunt picant, să pomenim faptul că Aşkenaz se numea un frate
al lui Togarma pe care, după cum spunea Iosif al khazarilor, aceştia îl
revendicau drept strămoşul lor.) Termenul de “antisemitism” este aşadar fără
noimă, consituind o concepţie falsă împărtăşită atât de evrei, cât şi de cei
care i-au persecutat.
Povestea
imperiului khazar, prezentată mai sus, începe să apară ca “cea mai cruntă farsă
pe care a pus-o la cale istoria” (Arthur Koestler).
De unde ne vin Evreii!
după Dosare secrete
privind războiul nevăzut al evreilor sionişti cu românii
O stranie
poveste a fost mereu lansată de-a lungul timpului de către evrei, relativ la
închipuita lor existenţă milenară pe teritoriul României, revendicând astfel un
drept natural. O astfel de teorie, care susţine colonizarea Daciei de către
imperiul roman cu populaţie evreiască strămutată din Iudeea, a fost relansată
în anul 2002 de către Teşu Solomovici în lucrarea România Iudaică, lucrare sub
forma a două volume uriaşe publicate pe banii Ministerului Culturii din
România, deci pe banii contribuabililor români. De aici decurge ideea că evreii
au o existenţă naturală în România dinainte încă de naşterea poporului român.
Ei bine, de aici mai este doar un pas până la a spune că drepturile lor asupra
teritoriului României sunt mai vechi decât ale noastre. Astfel, am ajuns să ne
învăţăm istoria de la străini. Ungurii (hunii) ne spun că nu ne-au găsit aici
când s-au aşezat în Transilvania şi în Câmpia Panoniei, iar evreii ne spun că
nici nu ne născusem când ei erau stăpâni în Dacia ca cetăţeni romani.
Teoria
ascendenţei evreieşti asupra românilor în teritoriilor dacilor (Dacia Traiana
sau România Mare de mai târziu) a fost lansată într-o serie de studii ale
autorilor evrei încă de la jumătatea secolului al 19-lea şi prima jumătate a
secolului 20, pentru ca să revină în forţă la începutul mileniului 3, de data
aceasta pe banii românilor şi fără nici o reacţie din partea istoricilor
români. Cu totul alta a fost situaţia acum 90 de ani, când Nicolae Iorga îşi
prezenta în şedinţa Academiei Române lucrarea Istoria Evreilor în Ţările
noastre, dând replica necesară unor autori precum Johan Kaspar Bluntschli sau
Bernard Stambler. Bluntschli afirmase la 1879, în lucrarea Statul român şi
situaţia juridică a Evreilor în România că: “Fără îndoială (o siguranţă
hazardată, am spune noi – n.n.) că un număr mare de familii israelite au venit
în provincia dunăreană Dacia, încă sub domnia vechilor împăraţi romani. Aceste
familii vechi israelite s-au conservat aici şi sunt cel puţin tot aşa de vechi
pământene ca şi naţiunea română… Ele formează şi sâmburele populaţiei evreieşti
de astăzi din România”. Astfel de fundamentări fără nici un probatoriu decât
imaginaţia autorilor evrei s-au dorit lucrări de “rigurozitate ştiinţifică” ce
se publicau la momentele când evreii încercau să-şi consolideze poziţia
socio-economică din România, ci nu de dragul adevărului ştiinţific. “Provincia
dunăreană Dacia”, despre care scria Bluntschli, era totuşi Dacia Traiană, iar
împăratul Traian, aşa cum s-a văzut mai sus, nu i-a agreat deloc pe evrei în
calitate de “colonişti”, punând armata chiar să îi extermine (cazul insulei
Cipru). Scrierea lui Bluntschli a fost, însă, una politică, pusă în slujba
evreilor din România, deoarece afirma, în chiar anul 1879, că familiile
evreieşti sunt “cel puţin tot aşa de vechi pământene ca naţiunea română”, adică
apărea chiar în vremea când evreii, năvălitori peste români, revendicau
“împământenirea” de la tânărul stat român. (A se vedeacapitolul următor:
Războiul Alianţei Israeliţilor cu Românii)
Nicolae
Iorga, după ce enumera toate documentele în care este menţionată prezenţa unor
evrei pe teritoriul Ţării Româneşti şi al Moldovei, răspunzând de fapt lucrării
L’histoire des Israelites roumains et le droit d’intervention (Paris 1913) a
evreului Bernard Stambler, formulează următoarea concluzie: “Astfel am ajuns la
[anul] 1600 fără a găsi menţiunea unui element evreiesc aşezat în părţile
noastre”.
Adevărul
despre apariţia evreilor pe pământurile românilor a fost totuşi scris de
adevăraţii cercetători, mulţi dintre ei chiar evrei. Este vorba despre autorii
istoriei “Imperiului Khazar”, numit şi “Regatul Evreiesc”, sau cele “Nouă
Tărâmuri” ale khazarilor – popor barbar răspândit în Caucaz, pe Volga şi pe
Don, convertit la mozaism în anul 740, integrat mai apoi ca “evreu” în Ucraina
şi Polonia, după care împins cu ură de către aceste gazde spre românii din
Moldova, ulterior anului 1600. În limba română a fost publicată traducerea
remarcabilului studiu al lui Arthur Koestler, Al treisprezecelea trib, Khazarii
(în 1987 la Roma, de către editura Nagard, anagramare a numelui Drăgan, al
finanţatorului Iosif Constantin Drăgan). Click aici pentru a descărca versiunea
în limba engleză (format PDF, 984 KB).
O listă
foarte mare de studii israeliene (în limba ebraică), dar şi din întreaga lume,
folosite ca surse de către evreul Koestler, conduc la o concluzie
cutremurătoare: cetăţenii actualului stat Israel nu au nici o legătură genetică
şi rasială cu evreii de acum două mii de ani (semiţi), autori ai textelor
biblice, deşi au complotat şi revendicat teritoriul Palestinei pentru a
înfiinţa Israelul, în baza dreptului lor natural asupra vechiului lor stat.
Aceşti israelieni îşi trag originea din sălbaticii khazari (numiţi şi
aşkenazi), băutorii de sânge uman, popor fără cultură scrisă, care împreună cu
rudele lor aliate, hunii, au îngrozit două continente acum 1.000 de ani, prin
sadism şi plăcerea de a ucide.
Unul dintre
pionierii cercetărilor privind obârşia khazară a evreimii de astăzi esteAbraham
N. Poliak, profesor de istorie medievală a evreilor la Universitatea din Tel
Aviv, subminând astfel legenda “poporului ales”, afirmă A. Koestler, prin cele
două studii ale sale în limba ebraică: Convertirea khazarilor la iudaism (1941
editura Zion, Ierusalim) şi Khazaria – istorja unui regat evreieşti în Europa
(1951 editura Mossad Bialik, Tel Aviv). În introducerea lucrării sale, A.
Poliak scrie că“Realităţile impun un nou mod de abordare, atât a problemei
relaţiilor dintre evreimea khazară şi celelalte colectivităţi evreieşti, cât şi
a întrebării cât de departe putem merge în considerarea acestei evreimi khazare
drept nucleu al marii comunităţi evreieşti din Europa orientală [cu principal
debuşeu România - n.n.].Descendenţii acesteia – cei care au rămas pe loc, cei
care au emigrat în Statele Unite şi în alte ţări, precum şi cei care s-au dus
în Israel – formează astăzi marea majoritate a evreimii mondiale.” La rândul
său Koestler adaugă: “Marea majoritate a evreilor care au supravieţuit în lumea
contemporană sunt de origine est-europeană, şi deci, probabil, mai ales
khazară…, strămoşii lor veneau nu de pe malurile Iordanului, ci de pe ale
Volgăi, nu din Canaan, ci din Caucaz. Deci din punct de vedere genetic, ei se
înrudesc mai de aproape cu triburile hunilor, ungurilor şi maghiarilor decât cu
seminţiile lui Abraham, Isaac şi Iacob.”
Înainte de a
arăta pe scurt istoria acestor barbari travestiţi în popor biblic, khazarii,
vom arăta temerile autorilor evrei, privind propriile lor dezvăluiri, acelea că
“evreii nu sunt evrei”.
“Sunt
conştient de primejdia ca lucrarea mea să fie interpretată – scrie A. Koestler,
de origine evreu khazar – ca o negare a dreptului la existenţă a statului
Israel. Dar acest drept nu se bazează pe originile ipotetice ale poporului
evreu şi nici pe legământul mitologic al lui Abraham (şi al lui Iacob) cu
Dumnezeu; el se întemeiază pe dreptul internaţional, adică pe hotărârea luată
de Naţiunile Unite în 1947″. Îl înţelegem pe Koestler, că trebuie să se apere
în faţa conaţionalilor săi, dar noi trebuie să ne amintim că hotărârea luată de
Naţiunile Unite se bazează pe şantajul baronului bancher evreu Rothschild
asupra Marii Britanii, ca “evreii să îşi primească patria înapoi”, adică
pământurile Palestinei. Neexistând, însă, nici o justificare a prezenţei
actualei rase de evrei (khazari) pe teritoriul de astăzi al Israelului,
Koestler insistă cu justificări fabricate la întâmplare şi noroc: “Oricare ar
fi originile rasiale ale cetăţenilor Israelului [adică cele khazare - n.n.] şi
oricare ar fi iluziile nutrite de ei în aceasta privinţă [că ar fi urmaşi ai
poporului biblic - n.n.], statul lor există de jure şi de facto [?]… împărţirea
Palestinei a fost rezultatul unui secol de imigraţie paşnică şi eforturi de
pionierat ale evreilor, ceea ce oferă justificarea etică pentru existenţa
legală a statului Israel. Dacă cromozomii populaţiei sale conţine gene de
origine khazară… e un lucru irelevant şi nu poate afecta dreptul Israelului la
existenţă”. Noi credem că dimpotrivă, nu numai că NU justifică dreptul la
existenţa modernă a unui stat evreu, dar astfel de studii, cu reală bază
ştiinţifică, dărâmă chiar şi orice pretenţie (a la Teşu Solomovici) de
ascendenţă a evreilor de azi asupra teritoriilor româneşti.
“Paradoxul”
descoperit de aceste cercetări ştiinţifice, este acela că nu urmaşii vechilor
evrei semiţi (ai celor 12 triburi biblice) sunt cei pe care astăzi, sub
identitate evreiască, îi regăsim ca cei mai mari conspiratori la adresa tuturor
celorlalte popoare, ci un popor asiatic războinic, violent şi rapace, înrudit
cu hunii (şi, într-o mai mică măsură, chiar cu turcii), anume khazarii sau
aşkenazii, care în anul 740 după Hristos au trecut la religia evreiască, mozaismul,
deoarece le satisfăcea instinctele primitive, criminale şi de jaf.
Evreii
khazari sau aşkenazi, turcomani din stepele Asiei, sunt astăzi proprietarii
marilor afaceri din întreaga lume, a marilor finanţe, ei conduc organismele
mondialiste şi oligarhice ale lumii occidentale, sub identitate evreiască.
La apogeul
puterii lor medievale, khazarii aveau sub control circa treizeci de naţiuni şi
triburi diferite, stabilite pe teritorii întinse între Munţii Caucaz, Marea
Aral, Munţii Ural şi stepele ucrainene. Îi aveau supuşi pe bulgari, burtaşi,
ghuzi, maghiari, coloniile gotice şi greceşti din Crimeea, triburile slave de
la nord-vest, iar armatele khazare făceau expediţii de jaf în Gruzia, în
Armenia şi în Califatul Arab. Până în secolul IX khazarii nu aveau rivali în
regiunile de la nord de Marea Neagră şi Marea Caspică (denumită în epocă Marea
Khazară), fiind stăpânii supremi vreme de peste un secol şi jumătate şi
astupând poarta Uralo-Caspică de trecere din Asia în Europa. Un cronicar arab
îi descrie ca având feţele albe, cu părul mai ales roşu, fluturându-le în vânt,
iar trupurile le erau mărunte şi firea rece. În schimb, o cronică georgiană îi
identifică pe khazari cu armatele lui Gog şi Magog, sălbatici, cu feţe hidoase
şi deprinderi de fiare sălbatice, “care beau sânge de om”. Privitor la
semnificaţia denumirii de “khazar”, cercetătorii amintesc despre unele
presupuse derivate moderne ale cuvântului: cuvântul rusesc “cazac”; cuvântul
maghiar “huzar” (ambele desemnând un călăreţ cu înfăţişare războinică); sau
cuvântul german “ketzer”, însemnând eretic, adică evreu. (Nu trebuie făcută
totuşi confuzia etnică între khazari şi cazaci, chiar dacă este posibilă o
apropiere istorică între aceştia.)
Cronica lui
Priscus afirmă apariţia khazarilor pe scena europeană pe la mijlocul secolului
al V-lea ca popor dominat de huni. Totodată, împreună cu maghiarii şi alte
triburi, khazarii pot fi socotiţi un vlăstar târziu al hoardei hune a lui
Atila. Khazarii s-au aflat, într-adevăr, sub tutela hunilor, apoi sub cea a
turcilor. După declinul turcilor la mijlocul veacului al VII-lea le-a venit lor
rândul să stăpânească “Regatul de miazănoapte”, cum îl numeau persanii şi
bizantinii.
La anul 627
Statul Persan a fost definitiv învins de către împăratul bizantin Heracliu,
aflat în alianţă cu hoarda khazarilor condusă de regele lor, Ziebel, care a
contribuit la campanie cu peste 40.000 de călăreţi. Pentru a obţine această
alianţă, fiica împăratului Heracliu, Evdochia, i-a fost făgăduită de soţie
regelui khazar.
Un nou
triunghi al puterii se născuse în Asia: Califatul Arab (de religie islamică sau
mahomedană), Imperiul Roman de Răsărit (sau Bizantin, de religie
creştin-ortodoxă) şi Regatul Khazar (care era în căutarea unei identităţi
religioase personale), în primii douăzeci de ani de la fuga profetului Mahomed
la Medina în anul 622, musulmanii arabi izbutiseră deja să cucerească Persia,
Siria, Mesopotamia, Egiptul şi să încercuiască centrul Imperiului Roman de
Răsărit (Turcia de astăzi). Pentru înconjurarea Imperiului Bizantin, Caucazul
khazar reprezenta însă o piedică. Ca urmare a avut loc serie de bătălii
interminabile între arabi şi khazari, din care victorioşi ieşeau de regulă
khazarii care, la un moment dat, în anul 730 au cotropit Gruzia şi Armenia şi
au înaintat până dincolo de jumătatea drumului spre Damasc, capitala
Califatului Arab. O armată musulmană proaspăt ridicată a stăvilit însă hoarda
khazară şi a alungat-o înapoi, peste munţi, spre casă.
Decizia
khazarilor de a se converti la religia evreiască, mozaismul, a avut un caracter
politic, scopul principal fiind acela al unei identităţi religioase diferite de
cea a romanilor creştini şi a arabilor musulmani, principalii lor concurenţi,
cărora le era astfel stopată capacitatea de asimilare cultuală şi apoi
culturală. În altă ordine de idei, mozaismul, promiţând adepţilor săi
stăpânirea tuturor popoarelor lumii, convenea de minune unui neam războinic şi
sângeros precum khazarii. O cronică arabă nota: “Regele khazarilor se făcuse
evreu încă sub Califatul lui Harun al Raşid (anii 786-809)”. Aproape
concomitent cu convertirea lor, khazarii au adoptat şi alfabetul ebraic.
Peste 300 de
ani însă, statul khazar a început să decadă, decăderea sa fiind marcată de
repetatele izbucniri ale unui sionism mesianic, cu falşi mesia, precum David El-Roy,
eroul unui roman de Benjamin Disraeli, ce au condus campanii donchihoteşti
pentru “recucerirea Ierusalimului”. În anul 1141 un evreu khazar sionist, pe
nume Iehuda Halevi, în celebra sa carte, KUZARII, susţinea ideea că “naţiunea
evreiască” este singurul mediator între Dumnezeu şi restul omenirii, dar că la
sfârşitul istoriei toate popoarele vor fi supuse iudaismului.
Apariţia
vikingilor rhuşi (strămoşii ruşilor) pe scena istoriei a cauzat decăderea
finală a khazarilor. Rhuşii efectuau campanii violente de pradă, ceea ce i-a
obligat pe khazari să se apropie mai mult de supuşii lor maghiari, pe care i-au
aşezat strategic peste malul apusean al Donului, ca tampon la năvălirile
rhuşilor. Schema a funcţionat vreme de aproape un secol, timp în care relaţiile
dintre maghiari şi khazari s-au strâns tot mai mult, culminând cu două
evenimente ce au influenţat profund naţiunea maghiară. A fost înfiinţată prima
dinastie maghiară, khazarii instalându-l ca rege pe Arpad, peste cele 7 hoarde
maghiare, iar mai multe triburi khazare s-au contopit cu maghiarii, modificând
astfel caracterul etnic al acestora. Pentru că s-au dovedit “mai vrednici în
războaie” maghiarii le-au încredinţat conducerea militară a statului lor celor
trei triburi khazare care s-au unit cu ei. Până la mijlocul secolului X, în
Ungaria se vorbeau atât maghiara, cât şi khazara, ceea ce face ca în maghiara
de astăzi să existe peste 200 de cuvinte de origine khazara.
Rhuşii au
reuşit în cele din urmă să distrugă regatul khazar la sfârşitul secolului al
X-lea, pentru ca apoi, la mijlocul secolului al XIII-lea, khazarii să cadă
victime ale marii invazii mongole declanşate de Ginghis Han. Hoarda de Aur a
acestuia şi-a stabilit centrul imperiului chiar pe teritoriul khazar. “Dar
înainte şi după ridicarea mongolilor, khazarii au trimis multe lăstare şi
ramificaţii în ţările slave nesubjugate, în cele din urmă contribuind la
făurirea marilor centre evreieşti din Europa răsăriteană” (S.W. Baron, A social
and Religious History of Jews). Într-adevăr, dispariţia naţiunii khazare din
habitatul său istoric este concomitentă cu apariţia celor mai mari concentrări
de evrei dinspre nord.
Exodul
evreilor khazari spre Ţările Româneşti sau spre centrul Europei a fost precedat
de întemeierea coloniilor şi aşezărilor khazare în diferite părţi ale Ucrainei
şi Rusiei meridionale. Astfel, la Kiev a continuat să existe o mare comunitate
evreiască şi după cucerirea oraşului de la khazari de către neamul rhus. De
aceea, în Ucraina şi Polonia sunt numeroase toponime derivate de la “khazar”
sau “jid” (evreu): Jidovo, Kozarzewek, Kozara, Kozarzow, Jidovska Voia,
Zydaticze etc.
O situaţie
mai specială au avut evreii khazari din Ungaria. Ultima rezistenţă khazară în
Ungaria a avut loc în secolul X, când sfântul Ştefan a îmbrăţişat credinţa
romano-catolică şi l-a învins pe khazarul Gyula, răzvrătit şi “trufaş în
credinţa lui, care nu voia în ruptul capului să se creştineze”. În anul 1222
regele maghiar Andras II a emis, la presiunea supuşilor săi, “Bula de aur”,
prin care evreilor li se interzicea să fie şefi, perceptori sau controlori ai
monopolului regal al sării, ceea ce înseamnă că până la emiterea edictului,
evreii din Ungaria deţineau aceste importante poziţii, fapt confirmat şi de
poziţia de custode al veniturilor curţii regale, deţinută de contele Teka,
evreu khazar.
Prin urmare,
exodul evreilor khazari a făcut ca, practic, Ţările Româneşti (mai ales
Moldova) să se afle după secolul al XIII-lea înconjurate de către o populaţie
evreiască nestatornică, aşezată vremelnic în Rusia, Polonia, Ucraina şi
Ungaria. Focarul propriu-zis al evreimii răsăritene a fost însă Polonia, aici
născându-se idişul, limbajul popular al evreilor până la al II-lea Război
mondial (încă vorbit în S.U.A. şi Rusia), amalgam de ebraică, germană
medio-răsăriteană şi elemente slavone. Explicaţia constă în faptul că, din
punct de vedere cultural şi social, în Polonia medievală elementul dominant
l-au constituit germanii, populaţie imigrantă superioară evreilor khazari şi
mai influentă din punct de vedere economic şi intelectual.
În
concluziile sale, A. Koestler (autor evreu khazar) afirma că, din punct de
vedere etnic, triburile semite de pe malurile Iordanului (“adevăraţii evrei”)
sunt total deosebite de triburile turco-khazare de pe Volga (care formează
evreimea de astăzi), “Dar în acelaşi timp religia lor exclusivistă generează
tendinţa de a se strânge laolaltă şi de a refuza contactele cu exteriorul, de
a-şi stabili propriile comunităţi cu propriile lor lăcaşuri de rugăciune, cu
şcolile lor, cu cartierele lor de locuit şi cu ghetourile (iniţial impuse de ei
înşişi, nu din afară) în orice oraş sau ţară în care se stabileau… Religia
mozaică – spre deosebire de creştinism, budism sau mahomedanism – implică
apartenenţa la o naţiune istorică, la o rasă aleasă. Toate sărbătorile
[religioase] evreieşti comemorează evenimente din istoria lor naţională: exodul
din Egipt, revolta maccabeilor, moartea asupritorului Haman, distrugerea
Templului. Vechiul Testament este mai întâi şi întâi naraţiunea istoriei unei
naţiuni…, crezul ei este mai degrabă tribal decât universal. Toate rugăciunile
şi toate riturile practicate proclamă apartenenţa la o rasă străveche, ceea ce
în mod automat îl separă pe evreu de trecutul rasial şi istoric al poporului în
sânul căruia trăieşte. Credinţa mozaică, aşa cum dovedesc două mii de ani de
istorie tragică, determină auto-segregaţia pe plan naţional şi social. Ea îl
izolează pe evreu şi îndeamnă la izolarea lui de către ceilalţi. Ea creează în
mod automat ghetourile fizice şi culturale. Ea îi transformă pe evreii din
diaspora într-o pseudo-naţiune…; această pseudo-naţiune este vag unită
printr-un sistem de credinţe tradiţionale întemeiate pe premise rasiale şi
istorice…” A. Koestler evită să spună direct adevărul: “pseudo-naţiunea”
evreiască s-a constituit într-o reţea mondială oligarhică cu scopul precis
conturat de a controla şi stăpâni întreaga omenire.
Până la anul
1600, Nicolae Iorga nu găsise nici o menţiune de element evreiesc aşezat “în
părţile noastre”, iar cea mai mare parte a evreilor care s-au stabilit în
Ţările Române, cu precădere în Moldova, provin din evreii khazari, veniţi
dinspre Polonia şi Rusia. Apariţia primilor evrei în Moldova se leagă de
răscoala de dezrobire economică a cazacilor poloni din anul 1648. Latifundiarii
polonezi şi lituanienii cedaseră treptat evreilor khazari întreaga activitate
de administratori şi încasatori de impozite, aceştia devenind astfel exponenţii
exploatării celei mai nemiloase. Răscoala cazacilor a aruncat însă în Moldova o
mare parte dintre exploatatorii evrei, ca arendaşi şi cămătari, cum a aflat-o,
la Iaşi, un călător sirian (Paul din Alep) din gura unuia dintre fugarii evrei,
Iancăl, scăpat de masacrul declanşat de cazaci.
Refugiaţi în
ţările româneşti, evreii au adus cel mai perfid mod de exploatare a ţărănimii,
înşelând şi furând fără scrupule în orice împrejurare.
Sursa: Romania Tara Noastra
si IL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu