Vasilica GRIGORAȘ – ÎN
MEMORIAM ȘTEFAN CIOBOTĂRAȘU
(27 august 1970 – O
stea printre stele)
Cu ocazia
semicentenarului plecării la Domnul, dorim să-l consfinţim pe minunatul actor
Ştefan Ciobotăraşu, născut la 21 martie 1910, în plenitudinea creaţiei sale
artistice teatrale, cinematografice şi literare, în multitudinea şi profunzimea
trăirilor sale pe scenă, pe ecran şi în viaţă. Nu în ultimul rând, să ni-l
reamintim plin de candoarea copilăriei şi tinereţii la Lipovăţ (locul nașterii)
şi Vaslui. În paginile sale de jurnal consemnează: „Mă trag din neam de ţărani
vasluieni. Bunicii şi părinţii mei s-au ocupat, de bine, de rău cu
agricultura…”, dar nu aveau pământ decât în jurul casei şi 40 de prăjini către
Chiţoc. Mama ambiţioasă, l-a convins pe tată să intre frânar la calea ferată la
Vaslui, Câmpina, Mărăşeşti.
Ştefan
Ciobotăraşu are amintiri vii, chiar de la vârsta de 3-4 ani, când „avea de
furcă cu gîştele, cărora nu le plăcea rochiţa mea de stambă, cu buline
albastre…” După aceste episoade cu gâştele, trece la purtatul pantalonilor, dar
şi acest lucru i-a dat bătăi de cap, de data aceasta cu câinii, de care îi era
tare frică, fiind nevoită biata mamă să-l afume şi cu păr de lup pentru a-l
scăpa de teamă. Însă vindecarea i-a venit de la un lup, în timp ce mergea la
Vaslui, la tatăl său. Pe un omăt sclipitor, prin pădurea de la Rediu îi iese în
cale o „dihanie de cîine mare sur”. Neştiind că este lup, chiar îi era drag
acest „cîine frumos” cum nu mai existau prin sat, gândindu-se chiar să-l ia
acasă şi să se fălească cu el. Din fericire, animalul este văzut de consătenii
cu care plecase la drum, mai maturi decât el şi au speriat lupul, care a fugit
în pădure mâncând pământul… De atunci nu s-a mai temut nici de câini.
Îşi
aminteşte cu mare drag de faptul că bunicul de pe tată ştia ceva carte şi ştia
bine a cânta din trişcă, un fel de piculină. L-a învăţat şi pe nepot să cânte
pe când avea vreo 6 anişori şi păştea văcuţa pe câmp, printre bordeiele
soldaţilor, satul şi pădurea fiind pline de soldaţi, de cai, de tunuri şi
chesoare. Tot în satul natal a învăţat să cânte din frunză, din fluier de
bostan, să joace „bătuta” şi „corăgheasca” după flăcăii satului.
Povesteşte
cu dragoste şi mândrie despre Lipovăţ, ca fiind un „sat frumos, cu oameni
harnici şi copii cuminţi”, unde a cunoscut obiceiurile şi datinile satului
moldovenesc. Frecventează cursurile Şcolii primare în satul natal, dar mucalit
şi hâtru precum era, mai târziu scrie: „Vă spun cu mîna pe inimă, aşa [cuminte]
eram şi eu, deşi învăţătorul care m-a luat în primire din clasa întîi cam umbla
cu vărguţa pe la palmele mele”. Dar a învăţat carte şi de atunci a ţinut minte
proverbul: „cine are carte, are parte… de mere sau de nuci, plata pentru ca să
te lase să-nveţi lecţia”.
Vremurile
grele, îi determină pe părinţi ca la vârsta de 11 ani, să-l trimită la
Bucureşti pentru a învăţa cizmărie. Ca părinţi grijulii şi iubitori îi umplu
băiatului „tolba” cu sfaturi înţelepte şi sănătoase pentru a şti cum să se
comporte la Conu Ghiţă, fost soldat, care a trecut şi prin Lipovăţ în timpul
războiului.
Astfel
copilăria i se cam termină şi începe să se maturizeze. Prima imagine a
atelierului de cizmărie, condiţiile în care lucrau muncitorii l-au impresionat
într-atât, încât ar fi vrut mai degrabă să se întoarcă decât să intre, dar şi-a
adus aminte cuvintele mamei: „Tu vezi, Ştefane, că n-avem nici de unele, pămînt
puţin şi slab, eşti doar bărbat acum! Singura ta scăpare de foame e meseria,
dragul mamei. Să fii cuminte şi supus stăpânului. Să nu pui mîna pe-un capăt de
aţă străină, să nu răspunzi obraznic; să te gîndeşti totdeauna la ce-i acasă”.
Cu asemenea sfaturi, nu putea decât să rămână, încercând să se adapteze la
munca aceea.
Între timp
se împrieteneşte cu un tânăr de la tramvai şi era plăcut şi de clienţii de
familii bune ai atelierului de cizmărie. Cu toate acestea, într-o bună zi îşi
ia valiza, pleacă de la cizmărie şi se angajează ca ucenic la un atelier de
pictat firme, unde a mai pierdut un an inutil, „acumulând doar o experienţă
amară de veşnică slugărie, dezorientare şi desperare, neputinţa de a evada”.
Printr-o
scrisoare, părinţii îi comunică faptul că s-au mutat la Vaslui şi într-o noapte
friguroasă de octombrie 1924 pleacă acasă: „ce mi-e obor, ce mi-e iarmaroc, tot
un drac. Dacă e să îndur mizerie, barem să trag mîţa de coadă lîngă ai mei”.
S-a întors „zdrenţăros, flămînd, jigărit ca o potaie, dar nu înfrânt”. Şi mai
ales, se întorcea, maturizat sufleteşte, acasă… „Ce mare şi cald e acest
cuvânt: ACASĂ”.
Revenit
alături de familie, în perioada 1924-1929 este elev al Liceului „Mihail
Kogălniceanu” din Vaslui. „Tot ce pot să spun, e că în sînul Liceului M. Kogălniceanu
a existat pe vremea mea un climat favorabil dezvoltării culturii şi talentelor…
Elevii aveau şi preocupări muzicale, cîntând şi în corul oraşului şi sportive,
practicând atletismul, chiar pe terenul regimentului 25”. La solicitarea
cadrelor didactice şi elevilor liceului, în 1970, când începe a se edita
revista „Vlăstarul”, trimite o emoţionantă scrisoare: „…Iată ce-aş vrea eu să
vă recomand. Să îmbinaţi armonios în întreaga voastră activitate, dar mai ales
în această unică perioadă a tinereţii, cultivarea permanentă a spiritului cu
cealaltă muncă (practică, fizică… gimnastică, joc, exerciţiul fizic). În sensul
devenirii voastre nu vreau să mă erijez în sfătuitor. Dar faceţi din ţelurile
voastre pasiuni şi pasiunile voastre totuşi precise şi folositoare… Vă doresc,
dragii mei, ca la un pom tînăr şi sănătos ce sunteţi, roade bune şi
îmbelşugate!”
Angajat în
Vaslui ca paznic la gara unde lucra tatăl său, în anul 1929 se decide să-şi
încerce încă odată norocul de a-şi face un rost în viaţă. De data aceasta, se
îndreptă spre Iaşi, centru scriitoricesc, oraş cu activitate culturală
deosebită.
În perioada
1929-1933 este student la Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică „George
Enescu” din Iaşi, clasa Mihai Codreanu. În însemnările sale scria: „grea a mai
fost perioada anilor noştri de studenţie, căci părinţii, îndatoraţi şi ei pînă
peste cap, n-aveau cum să mă ajute. Nici figuraţia de la teatru, pe care o
prestam fortuit, nici versurile publicate pe la diferite reviste din Iaşi nu mă
întreţineau decît moralmente, că şi soiul acesta reverenţios de muncă artistică
nu avea nici o căutare….” Pasiune şi preocupări artistice avea încă de pe
băncile şcolii din Vaslui. „Personal am organizat în amfiteatrul liceului un
spectacol cu O noapte furtunoasă, în care interpretam pe Jupîn Dumitrache. Am
recitat, de asemeni, aici, versuri de Goga şi Coşbuc, precum şi nişte
„cînticele” de Alecsandri”. Având şcoli multe, Vasluiul nu era ocolit de trupe
de teatru, de personalităţi literare sau muzicale. Sub auspiciile unei Case
culturale a ascultat aici conferenţiari ca: Jean Bart, Mihail Negru ş. a., i-a
auzit lecturând pe Mihail Sadoveanu, Mihai Codreanu, George Topîrceanu, Ionel
Teodoreanu ş.a. Impresionant a fost pentru adolescentul Ştefan Ciobotăraşu
„miracolul George Enescu, care părea anacronic pe mica scenă din Vaslui”.
Intrând la
conservator în anul 1929, datorită talentului său deosebit este remarcat de
Mihai Codreanu, însă viitorul actor, nu se bazează doar pe talent, ci a crezut
în muncă, ceeea ce a şi făcut întreaga viaţă. Debutează la Iaşi în Macbeth de
Shakespeare, în două roluri de ucigaş, însă sever critic al propriei
interpretări, consemnează mai tîrziu: „Şi nu mi-e ruşine s-o spun: am fost un
ucigaş desăvîrşit, am ucis … rolul!”. Nu după mult timp a avut o explozie
artistică uriaşă, interpretând şi însufleţind 4 roluri în piesa „Crucifiaţii”
de Omer Popovici.
A slujit
scena teatrului ieşean timp de 14 ani, jucând la Teatrul Naţional şi la Teatrul
„Ion Sava”. În 1945 pleacă la Bucureşti împreună cu familia, la Teatrul
Municipal, joacă roluri în mai multe piese celebre. Odată cu restructurarea
teatrelor (1948, până în 1950), Şt. Ciobotăraşu a fost repartizat la Arad,
primul teatru de stat înfiinţat în ţară, unde a început o nouă epocă de
pionierat şi experienţă. În anul 1950 este chemat la Teatrul Municipal din
Bucureşti, unde locuieşte cu familia până în ultimele clipe ale vieţii. Aici
are cea mai rodnică activitate artistică teatrală şi cinematografică.
Abordează cu
dăruire şi talent şi teatrul radiofonic şi teatru TV. Fără a trăda scena şi
dramaturgia, este solicitat să joace diferite roluri în peste 35 de filme, dând
cea mai naturală expresie a personajelor interpretate. „Actorul celor 300 de
roluri” a participat la diferite festivaluri naţionale şi internaţionale de
teatru şi film: Mamaia (1964), Botoşani cu ocazia Centenarului naşterii lui Ion
Creangă (1937), Moscova (1963), Atena (1965), Praga (1965). Pasiunea şi
talentul pentru arta dramatică şi cinematografică i-au fost răsplătite prin
numeroase premii şi titluri onorifice (artist emerit). A fost iubit şi preţuit
de întreaga ţară iar, însă nu şi-a uitat niciodată rădăcinile. Ştefan
Ciobotăraşu a debutat cu versuri în anii de liceu la Vaslui, în revista
„Năzuinţa”, a redactat împreună cu colegul Valer Mitru revista „Uzinuţa de
humor” şi a mai colaborat la săptămânalul „Vasluiul” şi revista „Ziua”. De-a
lungul anilor a semnat cu pseudonimul Ciciricea.
Îl atrage
viaţa culturală şi literară ieşeană. Aici participă la Cenaclul literar al
Iaşului alături de nume mari de scriitori, poeţi, oameni de cultură şi ştiinţă:
Mihail Sadoveanu, Mihai Codreanu, Gr. T. Popa ş.a. Într-un interviu, soţia sa
mărturiseşte că era timid şi nu voia să citească în cenaclu poeziile sale pe
care le purta în buzunar. Sadoveanu ştia acest lucru şi într-una din sedinţe îl
roagă să citească şi este foarte apreciat. În Iaşi a colaborat la revistele:
„Cadran”, „Însemnări ieşene”, „Luceafărul”, „Lumea-bazar”, „Pagini moldave”,
„Tot”, „Teatrul”, „Viaţa românească”. În timpul studenţiei, împreună cu Costel
Ioanid editează revista „Humorul literar” (1932), în care au publicat
neretribuiţi mari condeie: G. Topîrceanu, Al. O. Teodorescu, M. Codreanu,
Otilia Cazimir ş.a. La Arad este consecvent cu pasiunea sa literară şi va
conduce cenaclul literar „Alexandru Sahia”.
Membru al
cenaclului literar „George Călinescu” din Bucureşti, Ştefan Ciobotăraşu a
continuat să scrie poezie. Aici a colaborat la „Informaţia Bucureştiului”. Pe
ciornele privind munca de realizare a rolurilor, din loc în loc scria versuri
şi desena portrete ale personajelor pe care le interpreta.
Ştefan
Ciobotăraşu a scris poezii, sonete, satire, pagini de jurnal, însemnări, piese
de teatru, având ca teme de inspiraţie: natura, iubirea, mediul artistic în
care trăia, oamenii cu viaţa lor reală. „Gustul pentru poetic s-a născut la
mine poate din dorinţa evadării. La început, a fost poezia populară. Ea a
stăruit mult timp în mine fără să ştiu, ca un ochi adînc de fîntînă. O intuiţie
gravă pentru melodie şi ritm, pentru freamăt şi culoare”.
Prietenul şi
colaboratorul său Aurel Leon consemnează: „Fără să-şi dea seama Ciobotăraşu a
trecut chiar ca poet sub influenţa sonetistului, supunîndu-şi impulsurile
năvalnice de senzual primitiv controlului lucid al raţiunii. Treptat, a topit
materia primă adusă din experienţa satului în aliaj apt pentru gingaşă
filigranare. A optat pentru sonetul, să-l numim cerebral. Bineînţeles fără ca,
Mihai Codreanu să i-o fi impus, cu numai din admiraţie pentru profesor, acea
admiraţie care te face să ţi-l alegi model. Dacă nu l-a putut imita în eleganţa
vestimentară şi gestică, Ciobotăraşu rămînînd în această privinţă „nealterat”,
l-a urmat în eleganţa poetică”. A publicat poezii în presa vremii. Avea
intenţia să publice o plachetă de versuri, un jurnal şi o carte cu piese de
teatru, din păcate nu a făcut-o. După prematura disparţie a autorului, soţia
trimite materialele spre publicare la Editura Cartea românească, dar s-au
„pierdut”. În întreaga sa creaţie literară, dar mai ales în paginile de jurnal
şi însemnările sale foloseşte un grai dulce moldovenesc, apropiat de cel al
marelui povestitor român Ion Creangă.
Pe 20 iulie
1930, Ştefan Ciobotăraşu o cunoşte pe Aurelia Donose la un bal în comuna
vasluiană Deleni, elevă a Şcolii comerciale superioare din Brăila. Se logodesc
în anul 1933 şi se căsătoresc în anul 1934. La 12 august 1940 se naşte unica
fiică, botezată Magda. Tatăl era mobilizat la Focşani, dar a venit ca un
„vultur” să-şi vadă fata. „Era nebun de bucurie că semăna cu dînsul”.
Căsătorită Fotescu, are un băiat Răducu şi au emigrat în Germania.
Actorul, om
al cuvântului scris şi bine rostit face o mărturisire esenţială: „Iubesc viaţa,
o iubesc cu ochii, cu urechile, cu nasul; iubesc iubirea!”. Din păcate viaţa a
fost nedreaptă. Pe data de 27 august 1970, în timp ce aştepta maşina pentru a
ajunge la Piteşti, unde se filma „AŞTEPTATEA”, trece în lumea celor drepţi,
intră în Împărăţia Cerurilor, rămânând veşnic viu în sufletul tuturor
românilor.
După 110 de
ani de la naştere pe aceste minunate meleaguri moldave și o jumătate de veac de
la plecarea la Domnul, îi aducem un pios omagiu și veșnică recunoștință de la
Vaslui, pentru că, de câte ori revenea aici, exclama: „EU SÎNT, ŞI-S LA MINE
ACASĂ!” Într-o scrisoare, fiica actorului, Magda Fotescu ne mărturiseşte: „Ştiu
sigur un lucru – indiferent unde s-a aflat de-a lungul carierei sale artistice,
inima omului, tatălui şi actorului Ciobotăraşu a rămas însă pentru totdeauna
aici, pe aceste locuri atât de dragi lui”.
Fiul
Lipovăţului şi, în aceeaşi măsură al Vasluiului va rămâne pururea în mintea şi
sufletul vasluienilor şi a tuturor românilor ca o „Prezenţă poate unică în
istoria teatrului şi filmului românesc, Ştefan Ciobotăraşu a creat o
surprinzătoare diversitate de eroi, fiecare cu propria-i viaţă, dăruit cu
emoţie, căldură umană şi autenticitate, dar, dincolo de personaj, regăsim
totdeauna personalitatea complexă, de o uimitoare vitalitate, a acestui
artist”. (Aurel Leon – Destinul unui actor – Ştefan Ciobotăraşu).
Bunul
Dumnezeu să-l odihnească în liniște și pace!
Vasilica
Grigoraș
https://gradinaculecturi.wordpress.com/2020/08/26/vasilica-grigoras-in-memoriam-stefan-ciobotarasu-27-august-1970-o-stea-printre-stele/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu